Fondförvaltare/Portföljförvaltare

Sök bland 2 lediga jobb som Fondförvaltare/Portföljförvaltare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Uniper utökar och söker en Portfolio Manager till Sundsvall.
Sydkraft AB
Traders och fondförvaltare

Med hjälp av vattenkraften har vi i Sverige kunnat utveckla ett av världens bästa elsystem, en global förebild för många andra länder i världen. Man skulle kunna se det som att vattenkraften är Sveriges egen naturliga superkraft som fortsatt kommer att förse oss med el till framtidens eldrivna samhälle och innovationer. Att arbeta hos oss innebär att vara där det händer - vi befinner oss mitt i energiomställningen! Hej! Det är vi som är Uniper, ett internationellt energiföretag som driver utvecklingen mot fossilfri elproduktion. Vi är stolta över att vi två år i rad har blivit utsedda till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i Nyckeltalsinstitutets mätning. Vår framgång bygger på en arbetsplats där människor med olika perspektiv, tankesätt, kompetenser och erfarenheter möts. Vi tror på en arbetsplats där varje människa kan bidra med något värdefullt. Där alla känner sig lika uppskattade och respekterade, oavsett om man arbetar vid våra produktionsanläggningar, kontoret eller hemma. Det är så vi utvecklas som företag och skapar en framtid tillsammans. Vi kallar det för Uniper Way, vår företagskultur. Vi tror att vägen till en hållbar framtid går genom att steg för steg utveckla och förändra, genom att sätta upp mätbara mål som vi uppnår tillsammans. Tror du också på en fossilfri framtid? Följ med oss på vår resa. Energy evolution starts with U! Din roll hos oss Vi arbetar med frågor som rör tillgänglighet och efterfrågan på vår vattenkraftsmarknad. Som Portfolio Manager, ansvarar du för den nordiska portföljen och analyserar energimarknaden (både på kort och lång sikt). Du värderar vår fysiska portfölj för ett optimalt ekonomiskt utfall samt arbetar med strategiska frågor som ger ett mervärde för företaget. En viktig uppgift är att stötta övriga delar av organisationen exempelvis i kontraktsfrågor inom produktion och vattenhushållningsfrågor. Vi har ett internationellt samarbete med våra kollegor i Oslo och Düsseldorf men även med externa aktörer som exempelvis Vattenreningsföretagen. Vårt team består av kunniga hydrologer som arbetar med hydrologiska prognoser, optimerare som tar hand om den fysiska optimeringen från säsongsoptimering ned till Intra-Day auktioner inkl. stödtjänster som behövs för att balansera elsystemet momentant. Inom gruppen har vi även en funktion som hanterar avräkning och egenkontrollsfrågor så att vi följer våra givna tillstånd. Vi ser fram mot att välkomna dig till vårt centralt belägna kontor där du blir en del av ett kunnigt och hjälpsamt team som arbetar i olika roller inom den fysiska portföljoptimeringen. I vårt närmsta team är vi nio personer, olika i åldrar och bakgrund. Vad kommer du jobba med: · Marknadsanalys och strategiska frågor inkl. prissättning av vår fysiska produktion. · Säkerställa och tillsammans med övriga bolaget utveckla att vi har rätt verktyg för att analysera marknaden. · Stötta contract manager i olika frågor som rör kontrakt inom produktion. · Vara en expert/stöd i frågor gällande nationella planen. · Delta/leda olika projekt inom produktion. Tjänsteresor, oftast planerade, förekommer ungefär varannan månad både nationellt och internationellt. Du rapporterar till operativt ansvarig för den fysiska portföljoptimeringen och får en chef som har stor kunskap inom området och kan stötta dig i ditt arbete. Uniper är en del av Sveriges kritiska infrastruktur och vår verksamhet omfattas bl.a. av regler kring säkerhetsskydd, exportkontroll och nukleär icke-spridning. Vi kommer därför att genomföra säkerhetsprövning av alla våra tjänster och komplettera med registerkontroll för säkerhetsklassade befattningar, i enlighet med Säkerhetsskyddslagen. Uniper är en del av samhällskritisk verksamhet i Sverige varför den här befattningen kan omfattas av krigsplacering. Eventuell hälsoundersökning inklusive drogtest kan också vara aktuellt innan anställning. Vem vi söker Vi söker dig som har förståelse för arbetsuppgifterna och rollen och ett genuint intresse och vilja att följa marknaden och utveckla denna tillsammans med oss. Då vi arbetar med prognoser på en ständigt föränderlig värld, krävs omdöme och konsekvensanalys kopplat till området. För att bli lyckosam behöver du en hög analytisk förmåga och ett öga för såväl detaljer som den större bilden. Du är noggrann, har ett eget driv och utvecklingsvilja. Vi arbetar i en internationell miljö där samarbetsytorna, internt och externt, är många. Vi söker dig som är relationsbyggande och har förmåga att maximera samarbete och kunskapsutbyte internt och externt. Du behöver kunna arbeta och kommunicera med många olika typer av människor från olika discipliner och kulturer. Krav: · Högskole- universitetsexamen inom ekonomi eller som civilingenjör alternativt har en lång erfarenhet av energimarknaden och optimering som arbetsgivaren bedömer likvärdig. · Goda kunskaper i MS office applikationer · Goda kunskaper i svenska och engelska språken (tal, skrift och förståelse). Meriterande: · Genomgått certifierad elhandlare via Energiföretagen. · Programmeringsförståelse (Python). · Erfarenhet av projektledning · Erfarenhet av marknadsanalys och bereda beslutsunderlag · Goda kunskaper i norska och tyska språken (tal, skrift och förståelse).

20 september 2024
Sista ansökan:
13 oktober 2024
Product Specialist (Investment Funds) to one of Sweden’s largest banks
Academic Work Sweden AB
Traders och fondförvaltare

Do you want to play a central role in our client´s exciting and transformational journey to become the most data driven bank in the world? Do you have experience of fund budgeting and accounting and are looking for a workplace where they provide scope for development, and always want their consultants to feel valued, included and be engaged? We are looking for a Product Specialist (Investment Funds) to one of Sweden’s largest banks. Apply today! OM TJÄNSTEN As a product specialist you will perform and take responsibility for operational and administrative processes as well as investor reporting and services related to the Funds on the “Bank's Institutional SA platform”. The Bank's Institutional SA Platform is a Luxembourg based SICAV where the Bank's Investment Management is setting up alternative investment funds in different asset classes for professional investors of the bank. The responsibilities of the product specialists are manyfold and involves both hands on operational tasks as well as overseeing and supporting service providers in the lifecycle of the fund, including on-boarding of clients, capital draw downs and distributions, investor reporting and continuous contacts with client responsible organizations. The product specialist is also essential in the constant approvement of the processes around the platform and to improve investor experience to support the constant growth of assets and number of investors. Examples of duties performed: - Support in fund accounting process by coordination of the NAV packs work with timing, comments, and necessary formal signoffs. - Support the Transfer Agent process by coordination of the Drawdown process, Distribution process, Dividend process and the Calculations of fees. - Ongoing review and analysis of the budgets of the funds. Coordination of payments of invoices to the fund - Cash management on regular basis. - Coordinate the preparations of various reports to investors, the board of the fund and other internal stake holders You are offered The banking sector is undergoing fundamental change with digitalization, new technology and regulatory framework that is continuously transforming our business. As the financial landscape is changing, our client is shifting from business-driven IT, to an IT-driven business. The IT-development is run in shorter sprints using agile ways of working, ensuring fast delivery and value in line with customer and business needs. Teamwork, collaboration and leadership is a crucial part of the way business is run at the bank, and we believe that is the key for high performing teams. The bank is a place for people who want to grow and develop. We provide scope for development, and we always want our consultants to feel valued, included and be engaged. Background check This process requires an extract from the criminal record. If your application is relevant, we will ask you to follow this link and click on "To the e-service for register extracts" to apply for a "Personal data check". Do not open this envelope. We will open this in connection with an offer. Credit check, carried out in connection with an offer. A confidentiality annex for the bank is signed in connection with the employment contract. VI SÖKER DIG SOM - University Degree. - Ability to plan and prioritize. - Structured, analytical, and accurate. - Team player with very good communication skills - Ability to work independently and pro-actively - Experience of fund budgeting and accounting - Good understanding of alternative assets and funds - Good knowledge in English both written and spoken Our recruitment process This recruitment process is handled by Academic Work and it is our client’s wish that all questions regarding the position is directed to Academic Work. Our selection process is continuous and the advert may close before the recruitment process is completed if we have moved forward to the next phase. The process includes two tests: one personality test and one cognitive test. The tests are tools to find the right talent for the right position, to enable equality, diversity, and a fair process.

9 september 2024
Sista ansökan:
10 oktober 2024