Hjälpmedelskonsulent

Sök bland 3 lediga jobb som Hjälpmedelskonsulent och börja ditt nya yrkesliv idag!

Hjälpmedelskonsulent. Kommunikation- och kognitionshjälpmedel samt barnhjäl

Hjälpmedelscentralen är en specialistenhet inom Regionservice. Tillsammans med transport och centralförrådet bildas Hjälpmedels- och förrådsenheten. Hjälpmedelscentralen ansvarar för att försörja länets invånare med hjälpmedel. ARBETSUPPGIFTER Dina främsta uppgifter är konsultation och rådgivning kring hjälpmedelsfrågor. Tjänsten avser kommunikation- och kognitionshjälpmedel samt barnhjälpmedel. Du ansvarar över dessa produktområden, deltar i upphandlingsarbete och har kontakt med länets förskrivare och stöttar dem vid förskrivning och utprovning. I det ingår handledning och utbildning. Din arbetsplats är främst i Hjälpmedelscentralens lokaler i Östersund. Arbetet är självständigt och du styr i stor utsträckning över din planering. Du samarbetar med övrig personal, bland andra konsulenter, tekniker och upphandlingsavdelningen. Du arbetar kontinuerligt med omvärldsbevakning inom dina produktområden och ansvarar för egen kompetensutveckling. Handledning av erfarna kollegor finns KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut eller fysioterapeut med intresse och gärna erfarenhet av ovanstående produktområden. Du bör ha god planeringsförmåga, vara strukturerad och van vid att formulera dig i tal och skrift. Då arbetet är av administrativ karaktär är det nödvändigt att dina kunskaper i Officepaketet är goda. Det är viktigt att du är intresserad av att driva hjälpmedelsprocesser, förskrivardirektiv och andra rutiner framåt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, god samarbetsförmåga och förmåga att arbeta självständigt. Du som är leg. Logoped är också välkommen att söka, då det eventuellt finns möjlighet till deltidstjänst som konsulent för enbart kommunikationshjälpmedel. B-körkort är ett önskemål.

1 oktober 2024
Sista ansökan:
16 oktober 2024
Hjälpmedelskonsulent, Centrum för hjälpmedel
REGION ÖREBRO LÄN
Arbetsterapeuter

Vi söker nu en ny medarbetare till manuella teamet på Hjälpmedelsenheten (HME) för utprovning inom sortimentsområdet aktivrullstol och allroundrullstol. Har du ett starkt intresse för hjälpmedel och vill fördjupa dig inom området då är det dig vi söker. Centrum för hjälpmedel (CFH) är en unik och viktig verksamhet inom vårdkedjan i Region Örebro län. Vårt uppdrag är att förse länsinvånarna med personliga hjälpmedel. Verksamheten har 70 anställda med yrkesgrupper som tekniker, lagerpersonal, ingenjörer, hjälpmedelskonsulenter samt administrativ personal. CFHs ledord är samarbete över professionsgränserna och vi strävar efter ett öppet klimat i verksamheten. Stor vikt läggs vid delaktighet och inflytande. Det är viktigt för oss att all personal känner trygghet, sammanhang och mening i sitt arbete. Centrum för hjälpmedel arbetar med att distribuera, prova ut och anpassa hjälpmedel till patienter. Här jobbar tekniker, lagerpersonal, ingenjörer, hjälpmedelskonsulenter och administrativ personal. Samverkan sker kontinuerligt med andra verksamheter inom Region Örebro län samt länets kommuner. Centrum för hjälpmedel är en del av Område nära vård. Inom Område nära vård finns cirka 2 400 medarbetare inom elva olika verksamhetsområden. Nära vård innefattar vård som är vanlig, ofta förekommande och som finns geografiskt nära patienterna. I området finns primärvårdsverksamhet med vårdcentraler, vårdcentralsjourer, ungdomsmottagning, sjukvårdsrådgivning, asyl- och invandrarhälsa, den allmänt specialiserade vården på länets tre sjukhus och geriatrisk klinik samt verksamheter inom habilitering och hjälpmedel. Genom att utöka samarbetet mellan vårdcentraler, specialiserad sjukhusvård och länets kommuner skapar vi ännu bättre vård - hela tiden med patientens bästa i fokus. Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv. Hjälpmedelskonsulent, Centrum för hjälpmedel Arbetsuppgifter Utprovning och anpassning: De flesta utprovningar på HME handlar om förflyttning och positionering i sittande och då framförallt inom sortimetsområdena manuell rullstol och elrullstol. Tillsammans med patient, närstående, förskrivare och tekniker försöker vi hitta en bra och behovsanpassad lösning. Sortiments- och upphandlingsarbete: Vi arbetar i team bestående av personal från flera enheter; tekniker, lagerpersonal, hjälpmedelskonsulent och enhetschef. Tillsammans arbetar vi med hjälpmedelssortiment i upphandling, avtalsändringar, artikelupplägg och förändring av utprovningslager. Rådgivning : Varje hjälpmedelskonsulent ansvarar för specifika sortimentsområden och ger råd och svarar på frågor via telefon och mail eller i samband med utprovning. Information och utbildning till förskrivare: Som hjälpmedelskonsulent ansvarar vi för att ge förskrivarna utbildning inom de sortimentsområdena vi är ansvariga för. Hos oss får du den introduktion du behöver. Du får gå bredvid alla våra hjälpmedelskonsulenter men också med personal på övriga enheter. Övrig information Välkommen med din ansökan! Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering. Kvalifikationer Leg arbetsterapeut, leg sjukgymnast/fysioterapeut Vi vill att du: Har flera års erfarenhet i din grundprofession : Att du träffat patienter med olika sjukdomar eller skador och fått erfara vad sjukdomen/skadan kan leda till för olika funktionsnedsättningar. Också vad som händer med funktionsnedsättningen över tid. Vi vill att du ska ha vana av förflyttningsteknik, att du inte drar dig för att ta i patienter. Du har anpassat och mekat, för att finjustera, exempelvis sittandet i rullstol. Du har ett öga för patientens fysiska behov. Är pedagogisk: Att du genom din kunskap kan skapa förståelse och motivation hos patient/anhörig/närstående/ assistent att använda hjälpmedlet. Att du vill och kan dela med dig av kunskap och erfarenhet till kollegor och förskrivare via utbildning som du håller i, själv eller tillsammans med andra. Har ledaregenskaper : Som hjälpmedelskonsulent i utprovningsrummet leder du processen och driver den framåt. Du har förmåga att få med dig människor. Du scannar av situationen/stämningen och anpassar dig, samtidigt som du håller en professionell nivå. Är självständig: Du driver dina ärenden själv. Du behöver vara trygg och ha en viss säkerhet i dig själv, förmåga att ta initiativ, vara lyhörd och inkännande. Du har en positiv syn och en nyfikenhet som gör att du har en tro på att problem går att lösa. Har administrativ vana. Mycket av konsulentarbetet sker i olika datasystem - datavana krävs. Ansökan Ansökan ska innehålla fullständigt CV, personligt brev samt adressuppgifter. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju. Intervjuer kommer att ske under vecka 43. Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Läs mer här Vill du veta mer om vad vi erbjuder dig eller hur det är att leva och bo i vårt län. https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

17 september 2024
Sista ansökan:
13 oktober 2024
Hjälpmedelskonsulent, Centrum för hjälpmedel
REGION ÖREBRO LÄN
Arbetsterapeuter

Vi söker nu en ny medarbetare till manuella teamet på Hjälpmedelsenheten (HME) för utprovning inom sortimentsområdet aktivrullstol och allroundrullstol. Har du ett starkt intresse för hjälpmedel och vill fördjupa dig inom området då är det dig vi söker. Centrum för hjälpmedel (CFH) är en unik och viktig verksamhet inom vårdkedjan i Region Örebro län. Vårt uppdrag är att förse länsinvånarna med personliga hjälpmedel. Verksamheten har 70 anställda med yrkesgrupper som tekniker, lagerpersonal, ingenjörer, hjälpmedelskonsulenter samt administrativ personal. CFHs ledord är samarbete över professionsgränserna och vi strävar efter ett öppet klimat i verksamheten. Stor vikt läggs vid delaktighet och inflytande. Det är viktigt för oss att all personal känner trygghet, sammanhang och mening i sitt arbete. Centrum för hjälpmedel arbetar med att distribuera, prova ut och anpassa hjälpmedel till patienter. Här jobbar tekniker, lagerpersonal, ingenjörer, hjälpmedelskonsulenter och administrativ personal. Samverkan sker kontinuerligt med andra verksamheter inom Region Örebro län samt länets kommuner. Centrum för hjälpmedel är en del av Område nära vård. Inom Område nära vård finns cirka 2 400 medarbetare inom elva olika verksamhetsområden. Nära vård innefattar vård som är vanlig, ofta förekommande och som finns geografiskt nära patienterna. I området finns primärvårdsverksamhet med vårdcentraler, vårdcentralsjourer, ungdomsmottagning, sjukvårdsrådgivning, asyl- och invandrarhälsa, den allmänt specialiserade vården på länets tre sjukhus och geriatrisk klinik samt verksamheter inom habilitering och hjälpmedel. Genom att utöka samarbetet mellan vårdcentraler, specialiserad sjukhusvård och länets kommuner skapar vi ännu bättre vård - hela tiden med patientens bästa i fokus. Region Örebro län är en av länets största arbetsgivare och en viktig tillväxtmotor i regionen. Vi arbetar för människors hälsa, trygghet och välbefinnande och för länets utveckling. Hos oss finns spännande och viktiga jobb inom bland annat hälso- och sjukvård, tandvård, kollektivtrafik, kultur och näringslivsutveckling. Tillsammans skapar vi ett bättre liv. Hjälpmedelskonsulent, Centrum för hjälpmedel Arbetsuppgifter Utprovning och anpassning: De flesta utprovningar på HME handlar om förflyttning och positionering i sittande och då framförallt inom sortimetsområdena manuell rullstol och elrullstol. Tillsammans med patient, närstående, förskrivare och tekniker försöker vi hitta en bra och behovsanpassad lösning. Sortiments- och upphandlingsarbete: Vi arbetar i team bestående av personal från flera enheter; tekniker, lagerpersonal, hjälpmedelskonsulent och enhetschef. Tillsammans arbetar vi med hjälpmedelssortiment i upphandling, avtalsändringar, artikelupplägg och förändring av utprovningslager. Rådgivning : Varje hjälpmedelskonsulent ansvarar för specifika sortimentsområden och ger råd och svarar på frågor via telefon och mail eller i samband med utprovning. Information och utbildning till förskrivare: Som hjälpmedelskonsulent ansvarar vi för att ge förskrivarna utbildning inom de sortimentsområdena vi är ansvariga för. Hos oss får du den introduktion du behöver. Du får gå bredvid alla våra hjälpmedelskonsulenter men också med personal på övriga enheter. Övrig information Välkommen med din ansökan! Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering. Kvalifikationer Leg arbetsterapeut, leg sjukgymnast/fysioterapeut Vi vill att du: Har flera års erfarenhet i din grundprofession : Att du träffat patienter med olika sjukdomar eller skador och fått erfara vad sjukdomen/skadan kan leda till för olika funktionsnedsättningar. Också vad som händer med funktionsnedsättningen över tid. Vi vill att du ska ha vana av förflyttningsteknik, att du inte drar dig för att ta i patienter. Du har anpassat och mekat, för att finjustera, exempelvis sittandet i rullstol. Du har ett öga för patientens fysiska behov. Är pedagogisk: Att du genom din kunskap kan skapa förståelse och motivation hos patient/anhörig/närstående/ assistent att använda hjälpmedlet. Att du vill och kan dela med dig av kunskap och erfarenhet till kollegor och förskrivare via utbildning som du håller i, själv eller tillsammans med andra. Har ledaregenskaper : Som hjälpmedelskonsulent i utprovningsrummet leder du processen och driver den framåt. Du har förmåga att få med dig människor. Du scannar av situationen/stämningen och anpassar dig, samtidigt som du håller en professionell nivå. Är självständig: Du driver dina ärenden själv. Du behöver vara trygg och ha en viss säkerhet i dig själv, förmåga att ta initiativ, vara lyhörd och inkännande. Du har en positiv syn och en nyfikenhet som gör att du har en tro på att problem går att lösa. Har administrativ vana. Mycket av konsulentarbetet sker i olika datasystem - datavana krävs. Ansökan Ansökan ska innehålla fullständigt CV, personligt brev samt adressuppgifter. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju. Intervjuer kommer att ske under vecka 43. Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Läs mer här Vill du veta mer om vad vi erbjuder dig eller hur det är att leva och bo i vårt län. https://www.regionorebrolan.se/vierbjuderdig

16 september 2024
Sista ansökan:
13 oktober 2024