Integrationshandläggare

Sök bland 3 lediga jobb som Integrationshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Integrationssamordnare, vikariat
MARIESTADS KOMMUN
Övriga yrken inom socialt arbete

Integrationsenheten är en del av socialtjänsten och har som uppgift att samordna kommunens insatser för integration av nyanlända och utrikesfödda.  Vår integrationssamordnare ska delvis täcka upp för annan roll under en period och därför söker vi dig som vill vara en viktig pusselbit i arbetet med våra nyanlända. Tjänsten är ett vikariat året ut med möjlighet till förlängning. Har du vana att möta och hjälpa människor från olika kulturer? Är du en samhällsintresserad person som har koll på olika myndigheters funktioner? Då kan du vara den vi letar efter! ARBETSUPPGIFTER I ditt uppdrag ska du arbeta med bosättning av flyktingar som kommunplaceras i Mariestads kommun. Du är närvarande i mottagandet utav nyanlända och ser till att de erhåller det som behövs vid en ankomst. Du arbetar mycket praktiskt, exempelvis med iordningsställande utav lägenheter, skaffa ID-kort, få plats i skola/förskola med mera. Du ska också ge information till nyanlända om olika myndigheters uppgifter och vid behov informera allmänheten om kommunens integrationsarbete. Arbetet bedrivs i nära samverkan med andra myndigheter såsom socialtjänst, Arbetsförmedlingen, Statens servicecenter, skolor och vuxenutbildning. I rollen ingår även att skapa samarbeten med olika organisationer och ideella föreningar för att skapa mötesplatser och därigenom göra det enklare för individen att integreras och bli självgående.  Uppdraget är ett vikariat året ut med möjlighet till förlängning. Tjänstgöringsgraden är mellan 50-100 % beroende på din erfarenhet och kompetens i kombination med mängden arbetsuppgifter som du tar över från ordinarie integrationssamordnare. Din arbetsplats utgår från Maria Nova vuxenresurs i centrala Mariestad. KVALIFIKATIONER För att vara aktuell för rollen som integrationssamordnare ser vi gärna att du har en högskoleutbildning med beteendevetenskaplig inriktning alternativt en annan relevant utbildningsbakgrund som arbetsgivaren finner lämplig. Har du dessutom erfarenhet från integrationsarbete för nyanlända personer ses det som särskilt meriterande. Som person har du en god människosyn, är lyhörd och anpassningsbar samt visar förståelse för människors olika bakgrunder och livsöden. Genom att vara inlyssnande men samtidigt inspirerande och lösningsfokuserad inger du ett förtroende hos de personer du möter.  Du ska ha god kännedom om det sociala välfärdssystemet och har förmågan att kunna skapa relationer och kontaktvägar i samverkan med andra myndigheter, organisationer och föreningsliv. Vidare ska du tycka om att omvärldsbevaka och hålla dig uppdaterad på gällande regelverk inom integrationsfrågor. I uppdraget som integrationssamordnare är det viktigt att du har en god dokumentationsförmåga och behärskar det svenska språket i tal och skrift. Det är ett plus om du kan tala fler språk än svenska och det är nödvändigt att du har förståelse för och gärna kännedom om flera olika kulturer. Körkort är ett krav för tjänsten. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Rekryterande chef är åter efter semester v. 31 och då påbörjas rekryteringsarbetet. ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

19 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Projektmedarbetare
MARIESTADS KOMMUN
Övriga yrken inom socialt arbete

Enheten för stöd och försörjning i Mariestads kommun har fått ett ESF-projekt beviljat mellan perioden 250801-280531. Projektet syftar till att skapa långsiktiga lösningar genom att stärka samarbetet mellan myndigheter och erbjuda individanpassat stöd för personer som står utanför arbetsmarknaden. Vi söker dig som är nyfiken och orädd som vill driva processer framåt för den enskilde. Låter det intressant? Då kan du vara den vi letar efter! ARBETSUPPGIFTER Antalet hushåll som erhåller ekonomiskt bistånd i Mariestads kommun har ökat. Vi ser ett stort behov av samordnade, individanpassade insatser för att hjälpa dessa personer till att stegförflyttas mot självförsörjning. Målgruppen för projektet är individer mellan 18 och 64 år som står utanför arbetsmarknaden eller har svårt att etablera sig där, med särskilt fokus på arbetslösa, sjukskrivna och unga vuxna. Projektet ska minska diskriminering och socialt utanförskap genom att anpassa insatser efter deltagarnas behov. Många av dessa individer har komplexa problem som psykisk ohälsa, NPF-diagnoser och utanförskap, vilket gör det svårt för dem att komma närmare arbetsmarknaden eller studier. En särskild utmaning är att nå utomeuropeiskt födda personer, som har språk- och integrationssvårigheter på arbetsmarknaden. I din roll som projektledare kommer du att stötta individer både enskilt och i grupp där du använder beprövade metoder såsom BIP-modellen, Motiverande samtal och Empowerment. Du har ett nära samarbete med andra aktörer däribland Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Tillsammans stärker ni er samverkan med målet att deltagarna blir självförsörjande genom arbete, studier eller annan försörjning. Din arbetsplats utgår från Maria Nova vuxenresurs centralt beläget i Mariestad och du arbetar dagtid måndag-fredag 8-17. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen ser vi att du har erfarenhet och vana av att möta människor i utsatta situationer. Har du tidigare arbetat med att stötta individer mot stegförflyttning mot arbete/studier/självförsörjning är det meriterande och gärna om du har använt dig av metoder som Empowerment, MI och BIP-kartläggning. Som projektledare är det en fördel om du är bekväm med att dels hålla enskilda samtal men även att kunna leda gruppaktiviteter. Du ser också styrkan i att kunna samverka på ett bra sätt både med interna och externa aktörer. Viktiga egenskaper hos dig som person är att du ska vara uppfinningsrik, nyfiken och orädd. Du behöver också vara drivande i processerna framåt för den enskilde. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Körkort krävs för tjänsten. Intervjuer planeras att starta tidigast i vecka 31 när rekryterande chef är åter. Vid frågor om tjänsten går det bra att maila [email protected] och svar kommer då att kunna ges från v. 31. ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

17 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Boendesamordnare
Landskrona kommun
Övriga yrken inom socialt arbete

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas. Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan! Är du redo att göra skillnad? Bli en del av Individ- och familjeförvaltningen! Vi på Individ- och familjeförvaltningen är engagerade i att stödja barn, unga, vuxna och familjer genom socialt arbete inom socialtjänstens olika områden. Med fokus på hög kvalitet och individanpassade insatser strävar vi alltid efter att hjälpa människor att leva sina liv av egen kraft. Varför välja oss? Spännande utvecklingsskede: Vi befinner oss i en dynamisk fas där vi moderniserar och anpassar våra arbetssätt för att nå ut till fler invånare på nya och innovativa sätt. Engagerad arbetsmiljö: Hos oss får du möjlighet att arbeta i en inspirerande miljö där vi värdesätter samarbete och utveckling. Signs of Safety: Vi arbetar enligt den framgångsrika metoden Signs of Safety, vilket innebär att vi fokuserar på att bygga starka och hållbara lösningar tillsammans med de vi stöttar. Välkommen till en arbetsplats där du verkligen kan göra skillnad! ARBETSUPPGIFTER Arbetet som boendesamordnare är omväxlande och dynamiskt. Dina arbetsuppgifter består av vräkningsförebyggande arbete mot kommuninvånarna, stöd för kommuninvånare som saknar eget boende samt flyktingmottagande. Du fungerar även som kontaktperson mot fastighetsägare i kommunen gällande anskaffning av lägenheter, besiktning av lägenheter och andra praktiska frågor kring olika boendeformer inom sektionen för boende på socialtjänsten. Du hanterar dokumentation i olika typer av ärenden som rör socialtjänstens boenden men också övriga kommuninvånare (varningsbrev, journalanteckningar, underrättelser från hyresvärd, eventuell dokumentation från störningsjour och liknande). Du skickar exempelvis varningsbrev och följer upp störningsanmälningar samt närvarar vid avhysningar med kronofogdemyndigheten. Vidare har du kontakt och samverkan med bl.a. hyresnämnden, migrationsverket, tingsrätten och kronofogdemyndigheten. Internt sker samverkan främst med andra enheter inom vuxen myndighet. KVALIFIKATIONER Kravprofil - Krav För att bli aktuell för tjänsten som boendesamordnare hos oss, är det ett krav att: • Du har högskola/relevant eftergymnasial utbildning eller/och relevant arbetslivserfarenhet. • Har goda kunskaper i svenska språket, både i tal och i skrift • Innehar B-körkort samt körvana Du ska också klara av att arbeta självständigt såväl som att samarbeta väl med andra. Dessutom har du ett engagemang för målgruppen, är flexibel, har ett professionellt bemötande och kan snabbt växla mellan högintensiva stunder och mer lugna stunder. Du måste vara tydlig i din kommunikation med både klienter och kollegor. Att vara lösningsinriktad och kreativ är en förutsättning för detta arbete. Meriterande Det är meriterande om du har formell kunskap om eller erfarenhet av arbete med: • Bostad först • Arbete med vuxna i socialt utsatta situationer, företrädesvis vuxna med missbruksproblematik och hemlöshet • Juridiska ramar gällande hyresfrågor och flyktingmottagande • Dokumentation i Journal digital. • Dokumentationssystemet Lifecare. • Flyktingmottagande • Integrationsarbete Intervjuer kommer att hållas under vecka 28 och 29. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan, då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling. Läs mer om oss på: landskrona.se/Jobba hos oss I denna rekrytering har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

9 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025