Teknisk chef, fartyg/Maskinchef, fartyg

Sök bland 4 lediga jobb som Teknisk chef, fartyg/Maskinchef, fartyg och börja ditt nya yrkesliv idag!

Civil maskintjänstchef Marinbasen, Karlskrona

Vill du jobba i en inspirerande miljö och bidra till Marinens utveckling? Marinbasen söker nu en civil maskintjänstchef till Ekipagekompaniet. Som kollega på Ekipagekompaniet erbjuds du ett omväxlande och varierande arbete med stora möjligheter att påverka din egen arbetsdag. Anställningen innefattar flexibel arbetstid och erbjuder möjligheter till friskvård på arbetstid. Om enheten Ekipagekompaniet utgör en del av förbandet Marinbasen och finns utgångsgrupperat i Karlskrona. Kompaniet stödjer Marina förband med bogsering, förhalning/assistans, sjöarbeten, isbrytning, gods- och persontransporter, undervattens- och bärgningsarbeten, dykarbeten etc. Förbandet har även ansvaret för FM hamnar på andra orter. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som Maskintjänstchef är du ansvarig för drift och underhåll på plutonens enheter, exempelvis bogserbåt, trossbåtar, persontransportbåtar m.m. Arbetsuppgifterna är väldigt varierande men består till stor del av transporter, sjöarbeten, bogseringar, förhalningar m.m. och detta ställer stora krav på gott sjömanskap och högt säkerhetstänk. Du förväntas också kunna ta på dig rollen som instruktör eller lärare i det skeppstekniska spåret. Tjänsten medför att du i vissa perioder är borta från hemmet. KRAV Kvalifikationer • Lägst Maskinbefälsexamen klass 7 • Körkort klass B • Godkänd läkarundersökning för sjögående personal • God fysisk förmåga Personliga egenskaper Arbetsuppgifterna är varierande, med stundtals korta tidsförhållanden vilket ställer krav på flexibilitet och kreativitet. Du är noggrann, självgående och har ett strukturerat arbetssätt samt tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. MERITERANDE • Elbehörighet • Maskinbefälsexamen klass 5 • Goda språkkunskaper i engelska • Datorvana • Skyddstjänstutbildning För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättsvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidare, med 6 månaders provanställning. Sysselsättningsgrad: Heltid. Arbetsort: Karlskrona. Tillträdesdatum: Efter överenskommelse. Tjänsteresor förekommer inom ramen för arbetsuppgifterna. Upplysningar om befattningen Pierre Sjöholm Henrik Persson Upplysningar om rekryteringsprocessen Ida Bergström Samtliga nås via FM växel 010-823 30 00. Fackliga företrädare OFR/O Officersförbundet: Johnas Mård Försvarsförbundet: Jan Wasberg SACO: Birgitta Strauss Samtliga personer ovan nås via växeln 0455-85 000. SEKO: Jan Anders Nilsson, Andreas Emilsson, nås via växeln 0457-471 000. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-04-29. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Marinbasens övergripande uppgift är att stödja de marina förbanden med bland annat logistik i form av transporter, basering, bevakning och sjukvård, både hemma och utomlands. Marinbasen har sitt huvudsäte i Karlskrona, men bedriver verksamhet där behov finns, exempelvis i Berga/Muskö, söder om Stockholm och i Göteborg. Andra stora uppgifter för Marinbasen är övervakning av Sveriges 2700 km långa kust med territorialhav. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

11 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Experienced Technical Project Manager (Ship Repair Manager)

Oresund DryDocks is expanding. We are now looking for a Technical Project Manager (Ship Repair Manager) to our shipyard in Landskrona in southern Sweden. Would you like to work in world-leading company with ship repair management in a qualified and dynamic position? Are you looking for a position with both external and internal stakeholders? Then this full-time position could be of great interest to you. Please apply as soon as possible. About the position You are offered a challenging and developing position in an international environment. You will work with professional and dedicated teams. You will have many contacts, both externally to customers and partners and internally within the company. A typical project at the shipyard will last for between one to three weeks. The key responsibilities and duties are: • To plan, organize and follow up the activities of the project, with a focus on costs, time, and quality. • To meet the customer and being fully responsible for the commercial aspects of the project by giving regular cost updates as well as closing the project. Your project team will normally consist of foremen for each trade, HSEQ representatives and a financial controller. The foremen plan and lead the jobs and report to the Technical Project Manager daily. The financial controller will support all team members by monitoring the cost. As a Technical Project Manager, you need to adapt to each project’s requirements, and be updated regarding the technical and financial aspects of the project. It is of great importance to keep the customer updated on the progress of the project. The position reports to the Head of Projects who reports to the Chief Operating Officer. Your profile You have a Bachelor’s or Master’s degree in Engineering or a Maritime education. We believe that you at least have 5 years of relevant experience from similar responsibilities and tasks, preferably from a shipyard and/or from a vessel. To succeed in this position, you should have good knowledge and understanding about technical, financial and operational issues in a shipyard. You perform well under pressure and are used to communicate effectively to various stakeholders. You are fluent in English, written and spoken. If you also speak and write Swedish, it is an advantage. The position requires a driver's license for cars. You are an experienced user of MS Office. Previous experience from public tenders and/or working with ISO 14001, ISO 9001 and ISO 45001 is meritorious. The right candidate should possess the following mindset and skills: • Evidence of successful and committed project management as well as prioritizing skills • Result and goal oriented • Excellent coordination and teamwork skills • Good communication and people leadership skills • Structured and strong administrative abilities • Agile and flexible About the organisation The business is run at the shipyard in Landskrona and has for the past 20 years very successfully conducted profitable business while growing. The team is made up of dedicated problem solvers from project management to production and together we have around 100 employees. Oresund DryDock's environment is characterized by large ships, and work in heavy industry with high demands on flexibility and level of service. Our customers are Swedish and international shipping companies such as Viking Line, Stena Lin e and Kustbevakningen. We are an entrepreneur driven business with a focus on problem solving and service level regarding technically complex challenges. We are in an important shift with good development potential where all companies within the group are being prepared for broadening and expansion. At Oresund DryDocks you will quickly become part of the team. We are a tight knit group where the environment is characterized by a familiar and good atmosphere with both humor and great commitment. We share knowledge with each other and see it as natural to use each other as a sounding board. At the same time, in your role, you will also have close contact with other businesses and can influence both the product, the process and the methods. Please visit https://oddab.eu/ for further information about the company.

28 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Chef till Stadsnätsgruppen på Falu Energi & Vatten

Vill du vara med och hjälpa invånarna i Falu kommun i omställningen mot framtidens digitala samhälle? Nu söker vi en chef för Stadsnät som vill vara med och bidra till vårt viktiga arbete att bygga framtidens Falun! Under lång tid har det pågått en intensiv fiberutbyggnad i Falu kommun. Vi kommer fortsätta bygga ut de sista delarna av landsbyggdsnätet under kommande år samtidigt som fokus kommer skifta mot förtätningar och efteranslutningar inom befintligt nät. Det kommer också bli ett ökat fokus på driftsäkerhet och underhåll. Arbeta som chef för Stadsnätsgruppen Vi söker dig som vill leda verksamheten mot framtiden och möta upp ökade krav från bland annat 5G och IoT - där ett snabbt, robust och säkert fibernät är helt nödvändigt. I rollen som chef för Stadsnätsgruppen kommer du ha personalansvar för åtta medarbetare och budgetansvar. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat: •Driva, utveckla och leda verksamheten mot uppsatta mål •Budget- och personalansvar •Leda, coacha och utveckla teamet •Samverkan med olika verksamheter externt och internt Falu Stadsnät är ett passivt fibernät som ägs och förvaltas av gruppen där du som chef kommer att vara anläggningsägare. Den aktiva delen av nätet hanteras av vår kommunikationsoperatör som är ett samägt bolag med ett antal stadsnätsföretag i Dalarna. Gruppen ansvarar också för projektverksamheten som inkluderar hela kedjan genom upphandling, planering, projektering och genomförande av anläggningsprojekt. Arbetsuppgifterna spänner från operativt och strategiskt arbete på kontoret till besök ute i fält vid entreprenadprojekt. Att vara chef hos oss Som chef och ledare hos oss har du en viktig roll i att inspirera, utmana och motivera medarbetarna att nå sin fulla potential och hjälpa företaget att nå sina mål. Vår ledarskapsplattform är ledstjärnan för allt vårt arbete kring ledarskap. Den fungerar som grund för våra gemensamma förväntningar på dig i din chefsroll. Plattformen består av en värdegrund med fyra hörnpelare: •Jag uppträder som en förebild med modet att agera. •Jag arbetar med tydliga mål och regelbunden uppföljning. •Jag arbetar aktivt för samarbete. •Jag ger rak och tydlig feedback. Markus, avdelningschef Elnät, Stadsnät & Energitjänster om att arbeta inom Stadsnätsbranschen: Det har aldrig varit en mer spännande tid i energibranschen och vi står inför stora möjligheter att verkligen göra skillnad och bidra till energiomställningen. För att detta ska kunna genomföras är snabb och tillförlitlig kommunikation en förutsättning så att jobba med fiberinfrastruktur är verkligen en framtidsbransch. Din profil Du trivs med stor frihet under ansvar och för att lyckas i rollen är du troligtvis en driven, självgående och resultatinriktad person som får energi av att samarbeta och uppnå resultat tillsammans med andra. Lika viktigt är det att kunna möta och hjälpa våra kunder och entreprenörer på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Vidare så är du en trygg och naturlig ledare som har förmåga att på ett tydligt och pedagogiskt sätt skapa förståelse och samarbetsytor i teamet, mellan avdelningar och olika nivåer av organisationen. Vi söker dig som har: • Relevant ingenjörsutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet • Flera års erfarenhet från roller med personalansvar • Erfarenhet från stadsnät-, telekom-, IT- eller energibranschen • Mycket goda dator- och IT-kunskaper • God förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift • B-körkort Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av projektverksamhet och/eller investeringsverksamhet • Erfarenhet av entreprenadupphandlingar och entreprenadkontrakt • Erfarenhet av BAS-P / BAS-U Det bästa med att jobba hos oss Hos oss får du en arbetsplats som ger dig möjlighet att förena ett spännande jobb med livskvalité. Vi kännetecknas av att vara en öppen, lyhörd och innovativ arbetsgivare där varje medarbetare är viktig. Alla ska känna att de vill, vågar och kan fatta beslut i sin vardag. Alla medarbetare ska känna en stark gemenskap och erbjudas utvecklingsmöjligheter inom företaget. Vi är måna om våra medarbetare och erbjuder flera förmåner som till exempel friskvårdsbidrag, sjukvårdsförsäkring, pensionsrådgivning, flextid, personalklubb och fri tillgång till gymnastikhall/gym. Anställningsvillkor •Tillsvidareanställning direkt hos Falu Energi & Vatten, provanställning kan komma att tillämpas. •Heltid •Tillträde enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan Registrera din ansökan via länken senast 2024-04-21. Bifoga CV som beskriver utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev. Vi erbjuder medflyttandeservice för respektive genom Rekryteringslots. I den här rekryteringen samarbetar vi med rekryterings- och bemanningsföretaget Adecco. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen. Vid frågor Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Ulrika Struve på Adecco via [email protected] alt. 073-684 70 83 eller Markus Åkerberg chef Elnät, Stadsnät och Energitjänster via [email protected] alt. 023-77 40 18. Tillsammans skapar vi framtidens Falun Falu Energi & Vatten är ett kommunägt företag som omsätter cirka 1 085 miljoner kronor per år och har cirka 230 anställda. Med våra verksamheter inom el, kraftproduktion, värme & kyla, stadsnät, återvinning samt vatten är vi en viktig del av infrastrukturen i Falu kommun. Vi ser oss som en engagerad samhällsbyggare som med hållbarhet och kundens bästa i fokus utvecklar samhället. Det gör vi genom en kultur där vi vågar utmana och utvecklas, där vi alla känner ansvar och möter varje människa med öppenhet.

27 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Senior Technical Manager - Asset Development till Uniper

Företagspresentation Det är vi som är Uniper, ett internationellt energiföretag som driver utvecklingen mot fossilfri elproduktion. Vår framgång bygger på en arbetsplats där människor med olika perspektiv, tankesätt, kompetenser och erfarenheter möts. Vi tror på en arbetsplats där varje människa kan bidra med något värdefullt. Där alla känner sig lika uppskattade och respekterade, oavsett om man arbetar vid våra produktionsanläggningar, kontoret eller hemma. Det är så vi utvecklas som företag och skapar en framtid tillsammans. Vi kallar det för Uniper Way, vår företagskultur. Vi tror att vägen till en hållbar framtid går genom att steg för steg utveckla och förändra, genom att sätta upp mätbara mål som vi uppnår tillsammans. Tror du också på en fossilfri framtid? Följ med oss på vår resa. Energy evolution starts with U! Arbetsuppgifter och ansvarsområden Denna roll är en möjlighet för dig som vill spela en nyckelroll i att forma energisektorns framtid, genom att leda omställningsprojekt med fokus på innovation och hållbarhet. Hos Uniper blir du en del av en dynamisk arbetsmiljö där ditt bidrag är avgörande för vår gemensamma framgång. Ditt huvuduppdrag blir att leda och effektivt koordinera ett team av ingenjörer som teknisk projektledare, samt att hantera externa samarbeten med konsulter och leverantörer. Detta innebär att du aktivt kommer att styra projektets resurser genom dess olika faser, från konceptutveckling till slutligt investeringsbeslut. Ditt arbete kommer att vara avgörande för utvecklingen och genomförandet av innovativa vätgasprojekt i Europa. Projekt kan omfatta grön, turkos och blå vätgas, men även initiativ relaterade till hållbart flygbränslen, metanol och ammoniak. Genom detta engagemang spelar du en central roll i att forma en mer hållbar framtid inom energisektorn. - Leda och koordinera interna multidisciplinära team av ingenjörer med olika expertområden och externa resurser, inklusive konsulter och teknikleverantörer med tillhörande upphandlingsprocesser. - Med stöd av ett ingenjörsteam ansvara för att leda en internationell teknikkonsult under projektets projekteringsfas. - Spela en nyckelroll i att säkerställa projektets tekniska lösning från koncept till investeringsbeslut. - Hantera miljörelaterade krav och ta fram nödvändiga tillstånd för verksamheten. - Stötta affärsutvecklingsteamet med att utveckla och bedöma olika tekniska koncept för projekt i tidiga faser. Din profil Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, som utmärks av att du aktivt tar ansvar i komplexa situationer och effektivt kan planera samt organisera teamets arbete med ett realistisk förhållningssätt. Din förmåga att hantera ändrade förutsättning och förbli lugn och fokuserad när oväntade utmaningar uppstår är egenskaper som vi värderar högt. Dessutom är din kapacitet att klart och tydligt leda andra genom projektets faser för att skapa effektivt samarbete och bidrar till att vi tillsammans kan nå framgångsrika projektresultat, något vi ser som avgörande för rollen. Förmåga att utveckla och underhålla viktiga nätverk både inom och utanför organisationen, är andra viktiga egenskaper. För att lyckas i rollen krävs det att du har: - Universitetsexamen inom ett relevant tekniskt område. - Minst fem års yrkeserfarenhet inom energi-, kraft- eller kemiindustrin. - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Vi ser det meriterande om du dessutom har: I denna roll är vi särskilt intresserade av kandidater som, utöver grundläggande kvalifikationer, även har ytterligare erfarenheter som anses vara starkt meriterande. Dessa inkluderar praktisk erfarenhet från projekt inom gas, energi- eller processindustrin, erfarenhet inom vätgasproduktion är särskilt mediterande. En bakgrund i att leda projektering och genomförande av investeringstunga infrastrukturprojekt är ett plus. Kunskap inom petrokemi, erfarenhet av internationella upphandlingar och hantering av stora investeringsprojekt ses också som fördelaktiga tillägg till din profil. Uniper är en del av Sveriges kritiska infrastruktur och vår verksamhet omfattas bl.a. av regler kring säkerhetsskydd, exportkontroll och nukleär icke-spridning. Vi kommer därför att genomföra säkerhetsprövning av alla våra tjänster och komplettera med registerkontroll för säkerhetsklassade befattningar, i enlighet med Säkerhetsskyddslagen. Eventuell hälsoundersökning inklusive drogtest kan också vara aktuellt innan anställning. Ansök redan idag! Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag! Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera dina uppgifter i ditt CV. Sök tjänsten genom att klicka på ansök och registrera dig i vår databas, detta för att följa riktlinjerna som gäller för GDPR. För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarigt rekryteringsteam; Johanna Hermansson och nås på 0767248834 eller på [email protected] Sarah Johansson och nås på 0737098972 eller på [email protected] Väl mött! Unik Resurs Välkommen till Unik Resurs! Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag. Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil. Lycka till! Relaterade taggar: #LI-Onsite

26 mars 2024
Sista ansökan:
26 april 2024