Kompetenser i cv

Kompetenser och kunskaper i ditt cv

För att maximera dina chanser till framgång i ditt jobbsökande är det viktigt att du snabbt och enkelt lyfter fram alla relevanta kompetenser i ditt cv. För en rekryterande chef så är just kompetenser och arbetslivserfarenheter en av de viktigaste faktorerna för att avgöra vem som är intressant att kalla till intervju. Företaget har ofta en lista på vilka kunskaper som tjänsten kräver och letar aktivt efter detta när de läser ditt cv.

I den här guiden har vi samlat våra bästa tips och råd att skriva kompetenser och kunskaper i ditt cv och personliga brev.

Vad betyder begreppet kompetens?

Ordet ”kompetens” kan låta lite konstigt för någon som är ny på arbetsmarknaden. För att få bort eventuell förvirring kring begreppet kan man kort säga att kompetenser är de grundläggande färdigheter och kunskaper som är direkt relevanta för det jobb som du utför och som hjälper dig att kunna genomföra arbetet på ett professionellt sätt.

Tips! Kärnkompetenser brukar ofta vara något som företag och organisationer använder för att beskriva sin egen verksamhet och vad som gör dem bättre än sina konkurrenter. Det är alltså inget som arbetssökande brukar använda i ett cv.

De kompetenser som är relevanta för det givna jobbet bestäms självklart av arbetsgivaren, inte den anställde. Och allt du behöver göra för att få reda på vilka kompetenser och kunskaper som arbetsgivaren söker är att läsa vad de efterfrågar i jobbannonsen.

Generellt går det att dela upp dem i mjuka kompetenser och hårda kompetenser.

Hårda kompetenser

Låt oss nu gå in litet närmre på vad skillnaden är mellan hårda och mjuka kompetenser. Tvärtom mot vad namnet antyder så är en hård kompetens inget hårt eller aggressivt. En hård kompetens är snarare något man kan lära sig genom en utbildning. Det är också en kunskap som man kan lära ut till andra människor och det är också relativt enkelt att bedöma hur bra du är på en hård kompetens, dvs den går att kvantifiera – sätta en siffra. Språk är ett exempel på en hård kompetens. Du kan lära dig språk i en skola och du kan också lära ut språk till en annan person. Det är också enkelt att bedöma hur bra du är på tex engelska. Programmering är också ett bra exempel. Kunskaper i olika program är ett annat exempel. De går att utbilda sig till och du kan lära ut kunskapen till andra samt att det är relativt enkelt att avgöra hur duktig du är på en skala 1-10.

Exempel på hårda kompetenser

  • Programmering – du är duktig på olika programmeringsspråk.
  • språk – Du behärskar ett främmande språk flytande
  • Bokföring – du är en fena på kredit och debit
  • Hantverkskunskaper – du är en person som är händig
  • Sälj – du har förmågan att sälja produkter eller tjänster
teambuilding i cv

Mjuka kompetenser

Mjuka kompetenser handlar däremot mer om personliga och sociala egenskaper. Det är kompetenser och kunskaper som är svåra att utbilda sig till. Att vara lojal, lyhörd, utåtriktad, initiativtagande, trovärdig och engagerad är alla exempel på mjuka kompetenser som är svåra att utbilda sig till. De är snarare kopplade till din personlighet och även tidigare erfarenheter som du har skaffat dig i andra jobb eller situationer. Det är också svårt att sätta en siffra på hur bra du är på en mjuk kompetens. Att vara duktig på teamarbete är en typisk mjuk kompetens. Det är svårt att specifikt utbilda sig i teamarbete och det är också svårt att kvantifiera och sätta en siffra på hur bra du är på olika gruppuppgifter. Linkedin gjorde en undersökning om vilka de mest eftersökta mjuka kompetenserna är, och så här såg den listan ut:

  • Kreativitet – Du hittar lösningar där andra står och stampar
  • Förmåga att övertyga – Du har det där lilla extra som får andra att ta dina råd
  • Samarbetsförmåga – du trivs i grupper och har interpersonella kunskaper
  • Anpassningsbarhet – det finns ingen miljö där du inte klarar av att leverera
  • Känslomässig intelligens – du är

När du lista dina kompetenser så ska du naturligtvis utgå ifrån önskemålet ifrån jobbannonsen.

Tips! Gör först en lista över färdigheter och prioritera dem. Skräddarsy listan som passar jobbet. Välj en layout för din cv-mall och gör det estetiskt tilltalande, sedan lägger du till dina val och personliga detaljer.

Hur vet jag mina kompetenser?

Vilka kunskaper har jag?

Vad har du för utbildningar och tidigare erfarenheter? Vad har du uppvisat i nuvarande eller tidigare arbetsroller? Börja att nysta lite i din egen bakgrund och dina dagliga aktiviteter. Därefter ordnar du dem i hur viktiga det är för det jobbet som du tänker söka. Prioritera vad arbetsgivaren efterfrågar.

söka nytt jobb

Hur är jag som person?

Det kan självklart vara lite ovant att beskriva sig själv, men om du verkligen tänker efter så har du nog en ganska bra uppfattning om din egen personlighet och dina egna egenskaper. Gillar du att arbeta i grupp? Kan du hantera stress bra? Är du utåtriktad? Är du en person som gillar att vara social? Om du tänker lista personliga kompetenser eller egenskaper så är det bra om du försöker utgå ifrån tjänsten och ser på vilka egenskaper som är relevanta. Använd gärna egenskaper som du har använt i tidigare anställningar. Om du skriver att du kan hantera stressiga situationer så är det bra om du kan hänvisa till konkreta händelser eller konkreta situationer där du har hanterat stressen bra. Annars är det lätt hänt att dina ord ekar tomma och saknar substans.

Bra tips för att skriva kompetenser i ditt cv

Arbetsgivare har många ansökningar att gå igenom när de vill tillsätta en tjänst. De vill veta om du är kvalificerad för tjänsten och vad dina främsta kompetenser är. Ofta scannar de cv med hjälp av programvara och de söker igenom dokument med hjälp av ett sk. ATS -system vilket betyder ”applicant tracking system” och letar efter specifika nyckelord eller färdigheter som överensstämmer med det som söks i annonsen.

Kompetenser bör anges i viktordning snarare än alfabetiskt eller slumpmässigt ordning. På så sätt kan den anställande chefen se dina viktigaste färdigheter först och sedan gradvis gå ner i listan när de läser igenom ditt CV. Försök även att blanda hårda och mjuka kunskaper så att du inte blir ensidig i din kommunikation av vad du kan tillföra en arbetsgivare. Hitta en bra mix som lever upp till kraven för tjänsten.

När du använder en cv-mall är det enkelt att lista alla färdigheter eftersom du har förinställda sektioner i ditt cv. Aspirantus cv-byggare har flera olika mallar beroende på vilket jobb som du söker . Tex är våra moderna cv mallar speciellt anpassade för att ange kunskaper på ett visuellt tilltalande sätt.