Ekonomikonsult till Statens servicecenter, Stockholm

Hem/Ekonomikonsult/Ekonomikonsult till Statens servicecenter, Stockholm
heltid
Publicerad: 24 april
Sista ansökan: 5 maj

Arbetsbeskrivning

Är du en stjärna på redovisning och vill arbeta i en viktig roll i statsförvaltningen? Vill du jobba med många spännande myndigheter och bidra till en effektiv statsförvaltning? 

Statens servicecenters uppdrag är att öka effektiviteten och minska administrationskostnaderna i statsförvaltningen, bland annat i rollen som samarbetspartner och leverantör av ekonomitjänster. Vi levererar ekonomitjänster till omkring 80 olika myndigheter både genom outsourcing men också genom de eftertraktade konsulttjänster vi erbjuder. 

Hos oss får du möjligheten att arbeta med omväxlande arbetsuppgifter och att kontinuerligt utvecklas i din roll. Även om du arbetar självständigt i dina uppdrag finns stöd nära till hands från kunniga och erfarna kollegor på avdelningen som gärna delar med sig av sina erfarenheter. 

Du kommer få möjlighet att arbeta med många olika myndigheter i frågor som rör kvalificerad redovisning, budgetering, ekonomistyrning och förbättringsarbete.

Dina arbetsuppgifter

Som ekonomikonsult på Statens servicecenter kommer du få möjligheten att arbeta med varierande uppgifter inom de tjänster vi erbjuder våra kunder. Du kommer att ha kortare eller längre uppdrag på andra myndigheter som uthyrd konsult. Uppdragens karaktär är varierande och kommer ge dig möjlighet att utvecklas i den riktning du önskar. I dag har vi flera konsulter med uppdrag som ekonomichef, controller och redovisningsansvarig.

Du kommer också att arbeta med de kunder som köper komplett redovisningstjänst av oss. Du ansvarar för månads- och kvartalsavstämningar och upprättar de finansiella delarna till årsredovisningen för flera myndigheter. Ekonomikonsulten fungerar som kundernas bollplank i kvalificerade ekonomi- och controllerfrågor. Du ger stöd i redovisning, budgetering, uppföljning samt utvecklar ekonomistyrningen.

I rollen ingår även att ingå i interna projekt och arbetsgrupper vid behov samt att aktivt delta i förbättringsarbete.

Vem är du?

Vi söker dig som brinner för ekonomi- och redovisningsarbete och kan förklara det för andra. Du trivs i en roll där arbetsuppgifterna varierar beroende på uppdrag och kund. Att hitta effektiva lösningar genom att dra nytta av nya möjligheter i systemen är något som engagerar dig.

Kvalifikationer


• Akademisk examen inom ekonomi och redovisning
• Minst 5 års erfarenhet av statlig redovisning så som redovisnings- och bokslutsarbete samt avstämningar som omfattar allt från löpande redovisning till årsavslut
• Erfarenhet av arbete som controller på statlig myndighet
• Goda kunskaper i Unit4 ERP med fokus på systemadministration och rapporter
• Erfarenhet av att både skriftligt och muntligt kommunicera ekonomifrågor med verksamhetsansvarig, ledningsgrupp eller motsvarande.
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Förmåga att


• Självständigt planera, driva och slutföra ditt arbete med många varierande uppgifter och kunna göra rätt prioriteringar med bibehållet kundfokus
• Samarbeta mycket väl med kunder och kollegor
• Analysera och utvärdera ekonomisk data och sätta den i relation till helheten
• Vara utvecklingsorienterad, se förbättringsmöjligheter och kunna föreslå lösningar
• Pedagogisk och kunna anpassa kommunikationen beroende på mottagare

Det är meriterande om du har


• Erfarenhet av arbete som konsult inom ekonomitjänster

Övrigt

Anställningen är tillsvidare och heltid. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Placering Stockholm, resor kan förekomma.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 5 maj 2024.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.

Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter erbjuder service och bidrar till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.

Vi ansvarar även för servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som bland annat rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Vår verksamhet finns i hela landet med huvudkontor i Gävle. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare.



Statens servicecenter

Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter.

Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv.
Läs gärna mer om oss här.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.