Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Sök bland 3 lediga jobb som Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Förvaltningsrätten i Uppsala är en mellanstor domstol med ca 60 anställda och sitter i nya fräscha lokaler nära Centralstationen i Uppsala. Vi är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare i en mycket god arbetsmiljö. Domstolens domare, föredragande jurister, notarier och domstolshandläggare har en viktig samhällsuppgift genom att medverka till att medborgarna får en rättssäker och effektiv prövning av myndighetsbeslut. Domstolen handlägger ett stort antal måltyper rörande tvister mellan enskilda och det allmänna, dvs stat, region och kommun, varav de vanligast förekommande är bistånd, socialförsäkring, skattemål och tvångsvårdsmål. Vi arbetar aktivt med utvecklingsfrågor och vi strävar efter att vara en inkluderande arbetsplats med ett öppet och transparent arbetsklimat där våra engagerade och kunniga medarbetare trivs. Förvaltningsrätten i Uppsala söker en eller flera domstolshandläggare till vårt kompetenta team på enheten för kansli, säkerhet och service. Anställningen avser en tillsvidareanställning med provanställning och/eller ett vikariat till och med augusti 2026. Arbetsbeskrivning Som domstolshandläggare har du den viktiga uppgiften att sköta den administrativa delen av målens handläggning, från det att målen kommer in till dess att de är avslutade. All handläggning i målen sker digitalt. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ta emot och registrera handlingar, skicka föreläggande och andra handlingar till parter, kalla till förhandling och expediera domar och beslut. Som domstolshandläggare kommer du att arbeta med många arbetsuppgifter parallellt och ibland med korta tidsfrister. Arbetet innebär också många kontakter externt med parter och allmänhet samt med dina kollegor inom olika yrkeskategorier i domstolen. Arbetssättet vid domstolen präglas av lagarbete i ett gott arbetsklimat. Kvalifikationer • Du har fullgjord gymnasieutbildning • Du har flerårig erfarenhet av service och administrativt arbete, gärna på domstol, advokatbyrå eller på en myndighet. Även annan kvalificerad administrativ erfarenhet kan vara meriterande. • Du har goda datorkunskaper och är van att arbeta parallellt i olika dataprogram. • Du har god förmåga att uttryck dig i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att du ska trivas behöver du tycka om att samarbeta i team men även kunna arbeta självständigt. Du ska klara av att ta ett stort ansvar för att organisera ditt arbete såväl enskilt som tillsammans med arbetsgruppen. Det är också viktigt att du har ett mycket gott omdöme och trivs med att ge service. Du har förmåga att skapa goda relationer, är en positiv person och ser såväl helheten i en verksamhet samt förstår hur verksamhetens delar samverkar med varandra. Eftersom arbetet stundtals sker under tidspress är det viktigt att du är stresstålig och har lätt för att prioritera mellan arbetsuppgifter med bibehållet gott humör. Självklart utför du arbetsuppgifterna noggrant och med hög kvalitet. För att bli aktuell för anställningen krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär bland annat att du står upp för demokratiska värderingar och agerar i enlighet med den statliga värdegrunden som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Gör så här: 1. Bifoga CV och personligt brev. Motivera i det personliga brevet varför du söker anställningen och beskriv på vilket sätt du kan bidra till domstolens verksamhet. 2. Ladda upp underlag som styrker att du har slutförd gymnasieutbildning under övriga filer. (Har du betyg från högskola räcker det att ladda upp det betyget). 3. Ladda upp andra underlag som styrker dina tidigare erfarenheter. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Västmanlands tingsrätt är en öppen och modern domstol i centrala Västerås. Här arbetar cirka100 medarbetare och vi är en av de större tingsrätterna i Sverige. Domstolen tar varje år emot ett stort antal brottmål, tvistemål, ansökningar om äktenskapsskillnader, konkurser och domstolsärenden. Vårt uppdrag är att varje dag bidra till rättstrygghet i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Arbetet innebär Under hösten har tingsrätten behov av tillfällig förstärkning inom målkansliet och vi söker nu en mycket erfaren domstolshandläggare med väldokumenterad erfarenhet från tingsrätt som kan bistå i detta arbete. Du kommer i en självständig roll att handlägga mål och ärende fram till förhandling och avgörande. Vi söker dig som • har godkänd gymnasieutbildning med slutbetyg/examensbevis eller annan utbildning med examen som vi bedömer likvärdig. • har mycket goda kunskaper i svenska och god kunskap i engelska språket i både tal och skrift. • har stor vana i att parallellt arbeta i olika dataprogram och användarstöd. Meriterande om du har arbetat i vårt målhanteringssystem Vera. • har omfattande och väldokumenterad erfarenhet av arbete som domstolshandläggare vid tingsrätt i närtid. Du har en mycket god förmåga att prioritera och planera ditt arbete självständigt. Dina egenskaper Som person har du en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du har lätt för att samarbeta med dina kollegor. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha förmåga att lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig. Du är även utvecklingsorienterad och har god självinsikt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Särskilt om din ansökan För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande: • bifoga ditt CV och personliga brev • bifoga underlag som styrker att du fullgjort gymnasiet och eventuellt eftergymnasial utbildning (slutbetyg eller examensbevis) eller annan dokumentation som styrker examen. Referenser kan komma att efterfrågas. Vi erbjuder dig Hos oss arbetar du för allas rätt att få sin sak prövad i en rättssäker och opartisk domstol. Att varje dag bidra till rättstrygghet är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vill du vara med i det viktiga arbetet? Självklart betyder det mycket att du får arbeta med intressanta och utvecklande arbetsuppgifter hos oss. Men för att arbetsplatsen ska vara sund och bra för alla medarbetare fokuserar vi också hela tiden på arbetsmiljön. Som medarbetare får du bra förmåner och villkor, läs gärna mer här; https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/ (https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/) När vi rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och har inkluderande synsätt. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. De sökande som är intressanta för anställningen kan komma att kontaktas för intervju före ansökningstidens utgång. Antal lediga befattningar: en eller flera Varaktighet: fyra månader med möjlighet till förlängning Omfattning: deltid, eventuellt möjlighet till heltid under viss tid Lön: Sveriges domstolar tillämpar individuell lönesättning
Tingsrätten är en modern arbetsplats med centralt och vackert belägna lokaler i Vänersborg. Under 2027 kommer tingsrätten att få nya och ändamålsenliga lokaler i centrala Vänersborg. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling. Tingsrätten är indelade på tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Avdelning 1 är en allmän avdelning som handlägger brottmål, tvistemål, konkurser, allmänna domstolsärenden och utsökningsärenden. Avdelningarna 2 och 3 är mark- och miljödomstol som handlägger bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut från länsstyrelse och kommun i bl.a. frågor som rör miljöbalken och plan- och bygglagen. Domstolen handlägger också fastighetsmål som har överklagats till domstolen från Lantmäteriet samt VA-mål. Vid tingsrätten tjänstgör rådmän, tekniska råd, fiskaler, beredningsjurister, notarier, domstolshandläggare och administrativ personal. Vill du ha ett omväxlande och meningsfullt arbete tillsammans med engagerade kollegor? Vi söker nu domstolshandläggare till tingsrätten med placering i första hand på den allmänna avdelningen – en viktig roll där du får vara med och bidra till rättssäkerheten! Arbetsbeskrivning Som domstolshandläggare erbjuds du varierande och utvecklande arbetsuppgifter. Tjänsten som domstolshandläggare är både givande och omväxlande, och tillsammans med dina kollegor bidrar du till den samhällsfunktion som tingsrätten utgör. Du kommer att ansvara för att sköta den administrativa handläggningen i samtliga typer av mål som tingsrätten hanterar, från de att de kommer in fram tills de är avgjorda och avgörandena har vunnit laga kraft. I rollen som domstolshandläggare hanterar du flera olika mål och ärenden parallellt, ofta görs detta i ett högt tempo på grund av de tidsfrister som finns. Du kommer också delta i tingsrättens kvalitets- och utvecklingsarbete. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • registrera nya mål och handlingar, • sköta skriftväxling, bevaka frister, planera rättegångsdagar, kalla till förhandling, • bereda mål fram till förhandling och avgörande, • expediera domar och beslut. Vi har mycket kontakt med allmänhet, parter och ombud, både via telefon och e-post. Här (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/)kan du läsa mer om hur det är att jobba som domstolshandläggare inom Sveriges Domstolar. Kvalifikationskrav • Du har avslutad gymnasieutbildning med slutbetyg. • Du har erfarenhet av administrativt arbete, gärna från domstol eller annan myndighet. • Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. • Du har goda datorkunskaper, inklusive Officepaketet och andra dokumenthanteringssystem. Meriterande • Eftergymnasial utbildning som är relevant för arbetet, tex Paralegalutbildning eller annan juridisk handläggarutbildning. Personliga egenskaper Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till kollegor och bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Därtill är du kommunikativ och har god självinsikt.För att lyckas i rollen som domstolshandläggare är det avgörande att du är ansvarstagande, serviceinriktad, noggrann och stresstålig. Som person samarbetar du bra med andra och relaterar till din omgivning på ett lyhört och smidigt sätt. Du värdesätter att jobba i ett team och du värnar om dina kollegor men du jobbar bra även individuellt. Du gillar att jobba i ett högt tempo och har god förmåga att vara flexibel, kunna prioritera och lösa problem. Vidare har du god förmåga att planera och organisera ditt arbete och uppnå resultat. Dessutom kommunicerar du på ett tydligt sätt i både tal och skrift och hanterar IT-system på ett effektivt sätt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi erbjuder • En anställning där du kan utvecklas och växa • Ett generöst flextidsavtal • Friskvårdsbidrag 3 500 kr • Pulsade medarbetarundersökningar via verktyget Winningtemp Ta gärna del av Förmåner och villkor (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/)inom Sveriges Domstolar. Anställningsvillkor Tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning. Domstolen tillämpar individuell lönesättning. Ansökan Sista ansökningsdag: 27 juli 2025. Intervjuer kommer att hållas under vecka 33 och 34. Vi önskar att du bifogar ditt CV och personligt brev. Vi tillämpar kompetensbaserad rekrytering och kan därför komma att använda oss av tester som en del i urvalsprocessen. Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller. Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 3 av 3 jobb