Flygledare
Sök bland 6 lediga jobb som Flygledare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Luftfartssektionen Vill du vara med och forma LFV:s verksamhet inom dess militära uppdrag? LFV söker personal för utlån till Luftfartsektionen på Flygstaben i Uppsala. På Luftfartssektionen har vi ett brett arbetsfält där vi hanterar R- och D-områden, planerar luftrum för militära övningar, deltar i försvarsplanering, utvecklar militära regler och metoder och utvecklar teknisk infrastruktur inom flygtrafikledningsområdet. Det sker internt inom Försvarsmakten, tillsammans med Sveriges allierade samt även tillsammans med LFV och Transportstyrelsen inom ramen för vår integrerade flygtrafiktjänst. Tjänsten Att arbeta som systemspecialist på Flygstaben innebär att handlägga frågor av teknisk karaktär för Försvarsmaktens flygtrafiktjänst som levereras av LFV samt även CNS-infrastrukturen på flottiljer och baser. Du kommer att arbetsledas av Försvarsmaktens sektionschef. Tjänsten innebär att du sitter som länk mellan Försvarsmakten, LFV, FMV och den levererande industrin. Egenskaper och erfarenhet som projektledare är meriterande. Luftfartsektionens samlade kompetens är uppskattad inom Försvarsmakten och även utomlands, detta kommer innebära en del resor till planeringsmöten med internationella deltagare. Du kommer även att bidra som sakkunnig inom flygtrafiktjänstfrågor för militär luftfart utifrån din expertis. Utbildning och information inom Försvarsmakten om flygtrafiktjänstens påverkan på olika verksamheter är också ett område där du och dina LFV-kollegor på Flygstaben utgör en viktig länk. Försvarsmakten upplever idag en stark utveckling, vilket är påtagligt även på Flygstaben. Så söker du en arbetsplats som präglas av dynamik och framåtanda så finns här en möjlighet till en stimulerande tjänst. Du kommer tillsammans med dina LFV-kollegor utgöra länken mellan LFV och Försvarsmakten i den integrerade flygtrafiktjänsten. Din profil • Du är Ingenjör, Flygledare, Flygledarassistent eller Briefing officer, alternativ har god kännedom om LFVs tjänsteleveranser till Försvarsmakten • Du har jobbat minst 5 år i yrkesrollen • Du är resultatinriktad och har förmågan att driva enskilt arbete såväl som arbete i grupp • Du har en nyfikenhet på och öppenhet för det militära perspektivet av din profession • Du har god kommunikativ förmåga i tal och skrift, såväl på engelska som på svenska Vem är du? Dina personliga egenskaper värderas högt samt att du har förståelse för och personligen agerar utifrån LFVs och Försvarsmaktens värderingar. Förutsättningar • Tjänsten är i första hand på 100 % men deltid kan diskuteras. • Befattningen innebär att du, beroende på tjänstens omfattning, placeras vid eller lånas ut Flygstaben i Uppsala. • Inriktning för utlån är 3 år med möjlighet till förlängning • Tillträde enligt överenskommelse • Befattningen hos Försvarsmakten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap • Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs före utlån Intresseanmälan Varmt välkommen att skicka in din intresseanmälan inklusive personligt brev och CV. Om LFV Vi leder flyget - i takt med tiden, i alla lägen. LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med tillhörande tjänster. Vi erbjuder flygtrafikledning och relaterade tjänster både nationellt och internationellt. Våra flygledare leder dagligen cirka 2 000 flygplan i svenskt luftrum. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi driver digitaliseringen inom flera områden. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet. Läs mer om LFV här! LFV gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings-och rekryteringsföretag.
Inom LFV arbetar vi aktivt för att bibehålla en hög säkerhetskultur. Vi strävar ständigt efter förbättrad flygsäkerhet och för att minimera vårt bidrag till risken för olycka och incident så långt som är praktiskt möjligt. Att uppnå en tillfredsställande flygsäkerhet är LFVs högsta prioritet. I detta arbete är enhet Flygsäkerhet en central aktör. Enhet Flygsäkerhet ansvarar för leverans av flygsäkerhetsrelaterade tjänster så som avvikelserapporthantering/utredningar, flygsäkerhetsbedömningar och regler och metoder. Vi söker nu en erfaren ANS expert för timanställning. Ditt arbetsområde som ANS expert blir främst att bidra med särskild sakkunskap inom området regelverk. Din roll: I rollen ingår att tillsammans med övriga medarbetare på enheten hålla LFV Drifthandbok för ATM-tjänst (Dhb ATM) uppdaterad och utvecklad i takt med nya och ändrade krav. Exempel på arbetsuppgifter på Centralt regelkontor: • Koordinera regeländringar gentemot andra enheter inom LFV • Stödja verksamheten med rådgivning i regelfrågor • Handlägga aktiviteter, förbättringsförslag och avvikelser av Dhb ATM • Läsa, analysera och besvara remisser • Delta i ett antal regelforum Din profil • Du är flygledare med mångårig erfarenhet av administrativt supportarbete. Du vill gärna arbeta med att säkerställa en korrekt regelhantering och en uppdaterad drifthandbok för ATM tjänst. Det anses meriterande • Om du innehaft en tjänst inom supportverksamhet i LFV tidigare. Som person • Är du ansvarstagande med förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. • Är du analytisk och noggrann, och du har ett strukturerat arbetssätt. • Är du duktig på att tänka övergripande och har ett bra helhetsperspektiv. Mer information: Tjänsten är en intermittent anställning under 12 månader med placering ATCC Malmö. Vi har goda anställningsvillkor och ett brett utbud av förmåner som bland annat innefattar en privat sjukvårdsförsäkring, utökad semester, föräldrapenningtillägg och goda pensionsvillkor. Vi har en kompetensbaserad rekryteringsprocess som innehåller urval, tester och intervjuer. Testerna innehåller ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga och är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. Om LFV Vi leder flyget - i takt med tiden, i alla lägen. LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning för civil och militär luftfart med tillhörande tjänster. Vi erbjuder flygtrafikledning och relaterade tjänster både nationellt och internationellt. Våra flygledare leder dagligen cirka 2 000 flygplan i svenskt luftrum. LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och vi driver digitaliseringen inom flera områden. Genom olika samarbeten är vi med och effektiviserar det europeiska luftrummet.
Vi siktar högre för en flygledning i världsklass! Jobbet som flygledare är ett spännande och varierande yrke, där du är mitt i händelsernas centrum. Ingen dag är den andra lik. Tillsammans med dina kollegor säkerställer du att flygtrafiken flyter på i Sveriges luftrum och guidar piloter från världens alla hörn på ett säkert, välordnat och effektivt sätt med minsta möjliga påverkan på miljön. Ett stimulerande jobb som innebär ansvar med fokus på att se till att alla är säkra i vårt luftrum. "Det roligaste med utbildningen har varit att få använda sin kreativitet och problemlösningsförmåga – både i simulatorn, där vi hanterar olika typer av scenarier, och i andra delar av utbildningen." Mario elev på flygledarutbildningen Har du vad som krävs? Då är du troligen en person som gillar att ta ansvar och har lätt för att hantera flera saker samtidigt. Jobbet som flygledare passar dig som har en god uppfattningsförmåga, kan behålla lugnet även i stressade situationer och fatta snabba, välgrundade beslut. Är du dessutom bra på att samarbeta och har en bra planeringsförmåga, då är flygledaryrket verkligen något för dig. Hur blir jag flygledare? För att bli flygledare behöver du genomföra vår utbildning på cirka 2,5 år. Den första delen genomförs på Entry Point North som ligger i Malmö Hyllie. Om du uppfyller de formella kraven kommer du att bjudas in till att göra våra kognitiva urvalstester. För att bli antagen till utbildning måste du klara urvalstesterna och vår kompetensbaserade intervju. Efter godkänd utbildning erbjuds du ett jobb på ett av LFVs torn eller radarcentraler runt om i Sverige. Läs mer om utbildningen här Flygledarutbildning. Uppfyller jag kraven? De krav och kvalifikationer du behöver uppfylla för att söka utbildningen kan du läsa mer om här Behörighetskrav. Kom ihåg, att i din ansökan måste du bifoga ditt intyg på gymnasieexamen för att bli behörig till utbildningen. Hur ser processen ut? Uppfyller du våra grundkrav kommer du att få ett e-mail med en inbjudan till det första urvalstestet som sker online. Har du inte fått någon återkoppling, kolla gärna din skräppost då det händer att e-mail ibland fastnar där. För de kandidater som går vidare i urvalsprocessen efter online testet så är fas 1 testerna planerade till v. 35-37 och fas 2 testerna till v. 40 och 41. Testerna genomförs på plats i Malmö eller Stockholm, där 12-18 testdeltagare sitter tillsammans i en datorsal. De personliga intervjuerna kommer troligen att hållas under oktober och november. Du kan läsa mer om våra tester och vår urvalsprocess på vår hemsida, Urvalstester. Utbildningen är planerad att starta i februari 2026. I denna antagningsomgång är det totalt 26 platser uppdelat på både inriktning Torn och inriktning Radar.
Vi siktar högre för en flygledning i världsklass! Jobbet som flygledare är ett spännande och varierande yrke, där du är mitt i händelsernas centrum. Ingen dag är den andra lik. Tillsammans med dina kollegor säkerställer du att flygtrafiken flyter på i Sveriges luftrum och guidar piloter från världens alla hörn på ett säkert, välordnat och effektivt sätt med minsta möjliga påverkan på miljön. Ett stimulerande jobb som innebär ansvar med fokus på att se till att alla är säkra i vårt luftrum. "Det roligaste med utbildningen har varit att få använda sin kreativitet och problemlösningsförmåga – både i simulatorn, där vi hanterar olika typer av scenarier, och i andra delar av utbildningen." Mario elev på flygledarutbildningen Har du vad som krävs? Då är du troligen en person som gillar att ta ansvar och har lätt för att hantera flera saker samtidigt. Jobbet som flygledare passar dig som har en god uppfattningsförmåga, kan behålla lugnet även i stressade situationer och fatta snabba, välgrundade beslut. Är du dessutom bra på att samarbeta och har en bra planeringsförmåga, då är flygledaryrket verkligen något för dig. Hur blir jag flygledare? För att bli flygledare behöver du genomföra vår utbildning på cirka 2,5 år. Den första delen genomförs på Entry Point North som ligger i Malmö Hyllie. Om du uppfyller de formella kraven kommer du att bjudas in till att göra våra kognitiva urvalstester. För att bli antagen till utbildning måste du klara urvalstesterna och vår kompetensbaserade intervju. Efter godkänd utbildning erbjuds du ett jobb på ett av LFVs torn eller radarcentraler runt om i Sverige. Läs mer om utbildningen här Flygledarutbildning. Uppfyller jag kraven? De krav och kvalifikationer du behöver uppfylla för att söka utbildningen kan du läsa mer om här Behörighetskrav. Kom ihåg, att i din ansökan måste du bifoga ditt intyg på gymnasieexamen för att bli behörig till utbildningen. Hur ser processen ut? Uppfyller du våra grundkrav kommer du att få ett e-mail med en inbjudan till det första urvalstestet som sker online. Har du inte fått någon återkoppling, kolla gärna din skräppost då det händer att e-mail ibland fastnar där. För de kandidater som går vidare i urvalsprocessen efter online testet så är fas 1 testerna planerade till v. 35-37 och fas 2 testerna till v. 40 och 41. Testerna genomförs på plats i Malmö eller Stockholm, där 12-18 testdeltagare sitter tillsammans i en datorsal. De personliga intervjuerna kommer troligen att hållas under oktober och november. Du kan läsa mer om våra tester och vår urvalsprocess på vår hemsida, Urvalstester. Utbildningen är planerad att starta i februari 2026. I denna antagningsomgång är det totalt 26 platser uppdelat på både inriktning Torn och inriktning Radar.
Har du tidigare arbetslivserfarenhet av flygspedition? Trivs du med att arbeta nära dina kollegor? Vi söker dig som är engagerad, gillar variation och vill arbeta i en internationell miljö i rollen som flygspeditör! Om tjänsten Det här är ett konsultuppdrag på heltid som varar i 6 månader. Du blir anställd av Bravura och arbetar som konsult hos företaget. Det finns möjligheter till förlängning av uppdraget. Om företaget Företaget erbjuder ett brett utbud av tjänster, allt ifrån landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter till konsulttjänster inom lager- och logistiklösningar. Medarbetarna är verksamma på många orter runt om i landet. Företaget arbetar aktivt med arbetsmiljö-, jämställdhets- och mångfaldsfrågor och uppmuntrar alla anställda att utvecklas och ta större ansvar. Mer information kring vilket kundföretag det gäller kommer du få ta del av längre fram i rekryteringsprocessen. Arbetsuppgifter I rollen som flygspeditör arbetar du med administration i företagets interna system och har daglig kontakt med både kunder och flygbolag. Tillsammans med ditt team ansvarar ni för hela processen, från bokning till fakturering, och säkerställer att varje flygsändning hanteras smidigt och levereras i tid. Arbetet innefattar bokning, registrering och uppföljning av flygfrakter, samt omfattande mejlhantering och kontakt med olika aktörer. Du blir en del av ett team på 6–8 personer i ett öppet kontorslandskap, där ni samarbetar och stöttar varandra i det dagliga arbetet. Rollen är flexibel och inte bunden till en specifik person per sändning, men du driver vanligtvis dina uppgifter hela vägen till avslut. • Kontakt med kunder och leverantörer • Säkerställa effektiva transporter enligt kundens och produktens krav • Främja kundnöjdhet genom uppföljning Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper • Eftergymnasial utbildning inom spedition eller motsvarande arbetslivserfarenhet • Du har tidigare arbetslivserfarenhet inom flygspedition, gärna export • God dator och systemvana, grundläggande kunskaper i Excel • Du talar och skriver obehindrat på svenska och engelska För att trivas i rollen är du en engagerad och driven person som tycker om att arbeta tillsammans med andra. Du har en stark lagkänsla och värdesätter ett öppet klimat där det är högt i tak. Du uppskattar en trevlig arbetsmiljö och kollegor, och din sociala kompetens gör att du enkelt kan samarbeta och bidra till en positiv stämning på jobbet. Övrig information Start: Enligt överenskommelse Plats: Göteborg Lön: Enligt överenskommelse Vi använder en kompetensbaserad metodik i alla rekryteringsprocesser för att säkerställa fördomsfria urval. Vi jobbar också med löpande urval, vilket innebär att vi tar ner annonsen när tillräckligt många kandidater har ansökt. Om du blir aktuell för tjänsten kommer vi att kontakta dig för en första telefonintervju. Oavsett om du går vidare i processen eller inte så kommer du att få återkoppling på din ansökan. Har du frågor om tjänsten eller kring din ansökan är du välkommen att kontakta vår support genom att maila till [email protected] eller ringa till nummer 010-171 47 10 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdatum är 2025-03-21 #Nextgen
Har du tidigare arbetslivserfarenhet av flygspedition? Trivs du med att arbeta nära dina kollegor? Vi söker dig som är engagerad, gillar variation och vill arbeta i en internationell miljö i rollen som flygspeditör! Om tjänsten Det här är ett konsultuppdrag på heltid som varar i 6 månader. Du blir anställd av Bravura och arbetar som konsult hos företaget. Det finns möjligheter till förlängning av uppdraget. Uppdragstiden blir en ömsesidig testperiod där du som konsult har samma trygghet som en anställd. För dig som är ny på arbetsmarknaden är konsultuppdrag ett bra sätt att testa olika uppdrag, knyta kontakter och bygga upp ett konkurrenskraftigt cv. Läs mer om vad det innebär att vara konsult på Bravuras hemsida. Om företaget Företaget erbjuder ett brett utbud av tjänster, allt ifrån landtransporter, internationella sjö- och flygfrakter till konsulttjänster inom lager- och logistiklösningar. Medarbetarna är verksamma på många orter runt om i landet. Företaget arbetar aktivt med arbetsmiljö-, jämställdhets- och mångfaldsfrågor och uppmuntrar alla anställda att utvecklas och ta större ansvar. Mer information kring vilket kundföretag det gäller kommer du få ta del av längre fram i rekryteringsprocessen. Arbetsuppgifter I rollen som flygspeditör arbetar du med administration i företagets interna system och har daglig kontakt med både kunder och flygbolag. Tillsammans med ditt team ansvarar ni för hela processen, från bokning till fakturering, och säkerställer att varje flygsändning hanteras smidigt och levereras i tid. Arbetet innefattar bokning, registrering och uppföljning av flygfrakter, samt omfattande mejlhantering och kontakt med olika aktörer. Du blir en del av ett team på 6–8 personer i ett öppet kontorslandskap, där ni samarbetar och stöttar varandra i det dagliga arbetet. Rollen är flexibel och inte bunden till en specifik person per sändning, men du driver vanligtvis dina uppgifter hela vägen till avslut. • Kontakt med kunder och leverantörer • Säkerställa effektiva transporter enligt kundens och produktens krav • Främja kundnöjdhet genom uppföljning Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper • Eftergymnasial utbildning inom spedition eller motsvarande arbetslivserfarenhet • Du har tidigare arbetslivserfarenhet inom flygspedition, gärna export • God dator och systemvana, grundläggande kunskaper i Excel • Du talar och skriver obehindrat på svenska och engelska För att trivas i rollen är du en engagerad och driven person som tycker om att arbeta tillsammans med andra. Du har en stark lagkänsla och värdesätter ett öppet klimat där det är högt i tak. Du uppskattar en trevlig arbetsmiljö och kollegor, och din sociala kompetens gör att du enkelt kan samarbeta och bidra till en positiv stämning på jobbet. Övrig information Start: Enligt överenskommelse Plats: Göteborg Lön: Enligt överenskommelse Vi använder en kompetensbaserad metodik i alla rekryteringsprocesser för att säkerställa fördomsfria urval. Vi jobbar också med löpande urval, vilket innebär att vi tar ner annonsen när tillräckligt många kandidater har ansökt. Om du blir aktuell för tjänsten kommer vi att kontakta dig för en första telefonintervju. Oavsett om du går vidare i processen eller inte så kommer du att få återkoppling på din ansökan. Har du frågor om tjänsten eller kring din ansökan är du välkommen att kontakta vår support genom att maila till [email protected] eller ringa till nummer 010-171 47 10 så hjälper vi dig. Ange vilken tjänst det gäller. Vi rekommenderar att du skickar in din ansökan omgående då vi gör ett löpande urval. Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdatum är 2025-03-21
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 6 av 6 jobb