Fritidschef

Sök bland 2 lediga jobb som Fritidschef och börja ditt nya yrkesliv idag!

Bitr enhetschef för Fritiden i Bromma-vikarie

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Bromma stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där dina insatser verkligen kan göra skillnad och bidrar till samhällsnyttan i en växande stadsdel. Här är aktivt medarbetarskap och tydligt ledarskap grunden för en utvecklande verksamhet. Fritiden är en verksamhet inom Resursenheten, en utförarverksamhet inom Avdelningen Socialtjänst och Fritid som består av fem verksamheter som tillsammans utför främjande, förebyggande, stöd- och behandlande insatser riktade till barn och unga, deras föräldrar samt vuxna. Enheten leds av en enhetschef samt fem bitr. enhetschefer som har full delegation för sin respektive verksamhet.  Arbetsplatsbeskrivning Fritiden erbjuder främjande och förebyggande öppen verksamhet för ungdomar i stadsdelen genom fritidsgårdar, lovaktiviteter och uteverksamhet. Verksamhet bedrivs även i skolor i Bromma. Vi arbetar mot hela Bromma och inom kort kommer vi att slå vi upp portarna till vår nya fritidsgård Ungdomens Hus. Ungdomens Hus ligger centralt i stadsdelen och nära allmänna kommunikationer. Verksamheten förändras ständigt för att möta förändrande behov hos målgruppen. Våra verksamheter ska vara varma, trygga och engagerande mötesplatser där unga mellan 10 och 17 år oavsett könsidentitet, sexuell läggning, fysisk och intellektuell funktion, socioekonomisk bakgrund och kulturell eller etnisk tillhörighet, kan vara sig själva och utvecklas. Fritidsledarnas insatser är avgörande för att uppnå detta. Arbetsgruppen utgörs av en biträdande enhetschef, en samordnare och 9 fritidsledare. Titta gärna på verksamhetens Instagramkonto fritidenbromma. I samband med en längre frånvaro behöver vi en vikarierande biträdande enhetschef som vill vara med och utveckla och forma vår verksamhet. Arbetsbeskrivning I rollen som vikarierande biträdande enhetschef blir ditt huvuduppdrag att leda och driva arbetet i Fritidens verksamheter i stadsdelen. Du har personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar. Du kommer att arbeta nära Fritidens samordnare som bl a har ansvar för den dagliga operativa arbetsledningen. Din arbetsplats kommer att vara i Fritidens lokaler i Bromma samt förvaltningshuset. Till stöd i arbetet finns enhetschef, dina bitr. enhetschefskollegor samt olika stödfunktioner såsom administrativ assistent, HR, ekonomiavdelning, metodutvecklare och verksamhetskontroller. Du kommer att ingå i Resursenhetens ledningsgrupp med enhetschef och enhetens övriga bitr. enhetschefer och metodutvecklare och på så sätt vara med och leda hela enheten ihop med oss. Vi vill att ha du har: Adekvat högskoleutbildning för uppdraget - t ex inom socialt arbete, pedagogiskt arbete, kultur.  Erfarenhet av operativt arbetsledning och/eller ha arbetat som samordnare eller gruppledare. God kännedom om och erfarenhet av kommunal verksamhet. Erfarenhet av arbete i stadens ledningssystem, ILS samt ekonomisystemet Agresso, lönesystemet LISA och schema/bemanningssystemet Medvind. Erfarenhet av arbete med ungdomar helst inom fritids- och kulturområdet.  Du behöver kunna snabbt sätta dig in i verksamheten, ha förmåga att ha ett helhetsperspektiv samt ha ett metodiskt och strukturerat arbetssätt. Du bör ha förmåga att planera, genomföra och följa upp. Då verksamheten befinner sig i ett spännande fas med nya lokaler och arbetssätt är det viktigt att du kan driva utvecklingsarbete. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Vi erbjuder dig: Ett meningsfullt uppdrag där du är med och bidrar till utvecklingen av samhället och välfärden. En väl sammanhållen enhet med hög måluppfyllelse. Introduktion och löpande kompetensutveckling. Engagerade och kunniga kollegor och medarbetare med driv och fokus på verksamhetens uppdrag. Stöd i ditt uppdrag genom kvalificerade stödfunktioner som hjälper dig i din roll. Stora möjligheter att själv forma din verksamhet inom ramen för gällande riktlinjer och lagar. Flexibel arbetstid och subventionerad friskvård. Om Bromma Stadsdelsförvaltning: Bromma är en av stadens mest expansiva stadsdelar med ökande befolkning och tillkommande bostäder. Här finns vackra naturområden med naturreservat, strandbad och blandad bebyggelse. De goda kommunikationerna och närheten till centrala staden gör det lätt att ta sig till Bromma. I stadsdelen bor ca 82 000 invånare och stadsdelen fortsätter att växa. I förvaltningen arbetar ca 1700 medarbetare inom avdelningarna förskola, äldreomsorg, socialtjänst och fritid samt administration. Förvaltningskontoret är beläget vid Bromma Blocks. Välkommen till oss! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Webbplats: start.stockholm

10 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Verksamhetschef

Om arbetsplatsen Kooperativet Fjället är en förening som driver öppen ungdomsverksamhet för ungdomar i åldrarna 10 till 20 år i Rannebergen. Verksamheten grundades 1992 på initiativ av ungdomar i området då den kommunala fritidsgården lades ned. Föreningens högst beslutande organ är en styrelse bestående av unga. Verksamheten har sedan många år ett Idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Socialförvaltning Nordost. Kooperativet Fjället är medlemmar i nätverket KEKS. Kooperativet Fjällets öppna ungdomsverksamhet baserad på ungdomars delaktighet och lärande. Detta innebär att unga är högst delaktiga i att skapa sin egen fritid så långt det är möjligt, där de har ansvar för en större del av verksamhetsbudgeten och de söker även externa pengar för lovaktiviteter och andra aktiviteter. Vi tror på att ungdomar utvecklas på bästa sätt i en miljö där de är delaktiga och är med och tar ansvar. Kooperativet Fjället har länge jobbat med internationellt ungdomsarbete såsom Europeiska solidaritetskåren och Erasmus+ ungdomsutbyten med stöd från de europeiska ungdomsprogrammen. Vi tar varje år emot unga vuxna volontärer från olika europeiska länder som blir ett extra komplement i vår verksamhet och vi sänder också iväg volontärer från närområdet utomlands. Arbetsuppgifter Vi söker nu en ny verksamhetschef som kan fortsätta leda verksamheten med fokus på ungas delaktighet och lärande, där de unga aktivt är med och skapar verksamheten tillsammans med personal. Vi söker dig som inte är rädd för att ge unga ansvar och inflytande över verksamhetens budget och som litar på ungas förmåga och kraft. Som verksamhetschef har du personal-, budget-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar. Därtill kommer du även att arbeta i den öppna ungdomsverksamheten. Du behöver ha erfarenhet av att leda eller samordna och att ha ansvar över budget och att göra budgetuppföljning samt även att följa upp verksamheten i förhållande till definierade verksamhetsmål. För att passa i rollen som verksamhetschef på Kooperativet Fjället har du en hög grad av personlig mognad, är lugn och strukturerad och självgående i ditt arbete och inte minst älskar du att arbeta med ungdomar. Du har också lätt för att samarbeta med andra och har en god förmåga att skapa tillit och goda relationer med både personal, ungdomar, vårdnadshavare och därtill olika samverkanspartners. Du har förmåga att analysera och diskutera komplexa situationer utifrån ett samhälls- och ett intersektionellt perspektiv. Du har lätt för att våga pröva och ta till dig nya arbetssätt och metoder. I rollen som verksamhetschef kommer du i ditt arbete att samverka med externa aktörer i det områdesbaserade arbetet såsom SSPF, Trygg i Rannebergen mm samt delta i nätverksarbete/kompetensutveckling inom KEKS och Socialförvaltning Nordost. Arbetet är schemalagt dagtid, vardag- och vissa helgkvällar, totalt cirka 2-3 kvällar per vecka. Kvalifikationer Du har eftergymnasial utbildning som anses relevant för uppdraget. Det krävs erfarenhet av att arbeta med ungdomar i vår målgrupp. Det är meriterande om du har erfarenhet som ledare, antingen som chef eller i form av projektledare, samordnare eller liknande roll. Som person är du positiv, glad och utåtriktad. Du är bekväm och trygg och rör dig obehindrat i ungdomsmiljöer. Du har lätt för att samarbeta med kollegor och samverkanspartners. Du tar ansvar för och du planerar, genomför och utvärderar ditt arbete och du bidrar till att uppfylla våra gemensamma mål och uppdrag. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, flexibilitet samt kreativitet. Vidare skall du också kunna formulera dig väl i tal och skrift och har förmågan att på ett tryggt och förtroendegivande sätt kunna kommunicera med människor i olika åldrar och positioner i samhället, såväl enskilt som i grupp. Du ska kunna arbeta mot uppsatta mål och utifrån resultat/analys föreslå förbättringar. Meriterande kunskaper är; -Erfarenhet av de europeiska ungdomsprogrammen. -Erfarenhet av KEKS dokumentations- och uppföljningssystem The Logbook. -Erfarenhet av våldsprevention och jämställdhetsarbete. -Kunskap om mänskliga rättigheter. -Erfarenhet av styrelsearbete.

29 mars 2024
Sista ansökan:
22 april 2024