Installationsingenjör, el

Sök bland 3 lediga jobb som Installationsingenjör, el och börja ditt nya yrkesliv idag!

Product Support Specialist
Friday Väst AB
Ingenjörer och tekniker inom elektroteknik

Är du tekniskt kunnig, kommunikativ och trivs med många kontaktytor? För kunds räkning söker vi en Technical Solutions Specialist till ett innovativt företag som utvecklar lösningar för övervakning och underhåll av infrastruktur inom energi- och industrisektorn. Här har du en nyckelroll i att översätta tekniska lösningar till kundanpassade behov, med löpande kontakt både internt och externt. OM TJÄNSTEN: Som Product Support Specialist kommer du tillhöra deras service- och supportteam där du blir en viktig länk mellan företagets tekniska lösningar och kundernas behov. Du ansvarar för att kunderna får en smidig och effektiv introduktion till deras IoT-baserade övervakningssystem, från installation till implementation och fullskalig användning. Du kommer att arbeta i skärningspunkten mellan teknik och kundvärde, där du både behärskar de tekniska detaljerna i deras lösningar och stöttar och motiverar kunder på resan mot mer hållbara arbetsmetoder. Din roll är avgörande för att hjälpa deras kunder genomgå den digitala transformationen från schemalagt till prediktivt underhåll. Du kommer att vara en viktig förespråkare för den värdeskapande förändring deras lösningar möjliggör. I arbetet ingår både support och utbildning, där du anpassar teknisk information efter olika målgruppers kompetensnivå både internt i organisationen och externt mot kunder. Du samarbetar tätt med företagets säljteam och är med tidigt i processen för att kartlägga kundens tekniska behov och möjligheter. Exempel på arbetsuppgifter i rollen: Planera och genomföra tekniska delar av onboarding, inklusive konfiguration, remote installation och systemanpassning  Agera teknisk kontaktpunkt för komplexa kundfrågor efter onboarding  Utföra djupgående felsökning och analys av till exempel sensorer, datakommunikation och systemkopplingar  Skriva och utveckla användarstöd och övrig produktdokumentation Ta fram lösningsförslag som matchar kundens krav och vår tekniska plattform  Fånga upp tekniska förbättringsområden och vidareförmedla insikter till produktteamet  VI SÖKER DIG SOM: Har en teknisk YH-utbildning inom el/elektronik, automation eller liknande Har erfarenhet av att arbeta med teknisk installation och/eller service God förståelse för elektronik och grundläggande IT-kunskaper Förmåga att läsa och förstå tekniska ritningar och manualer Kunskap om IoT-lösningar och sensorer Kan kommunicera obehindrat i svenska och engelska i både tal och skrift, då språken används i det dagliga arbetet Erfarenhet av att arbeta med supportsystem, CRM och affärssystem Har B-körkort Det är meriterande om du: Erfarenhet av arbete med industriell automation Vidare kommer vi lägga stor vikt på personlig lämplighet. För att lyckas i rollen är du självgående, lösningsorienterad och trivs med att skapa dina egna förutsättningar. Du ser möjligheter där andra tvekar och behåller lugnet även i situationer utan tydliga riktlinjer. Med din tekniska kompetens och kommunikativa förmåga bygger du förtroende både internt och externt. Du har ett starkt servicefokus, drivs av att utveckla smartare kundlösningar och gillar att skapa strukturer som förenklar för andra. Med din tekniska bakgrund vill du ta nästa steg och bidra med din tekniska höjd i en mer rådgivande och serviceinriktad roll. OM ANSTÄLLNINGEN: Detta är ett konsultuppdrag vilket innebär att du kommer att vara anställd av Friday. ÖVRIG INFO: Omfattning: Heltid Start: Omgående, enligt överenskommelse Placering: Göteborg Rekryteringsansvarig: Evelina Ogheden Lön: Fast månadslön Ansök genom att klicka på länken nedan. Kom ihåg att vara snabb med din ansökan då vi gör löpande urval av kandidater och att annonsen kan stängs ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals och intervjufasen. OM FRIDAY: Genom att vara en partner både till våra kandidater och kunder strävar vi efter att hitta den bästa matchningen. Det gör vi genom att lära känna våra kunder och kandidater på riktigt! Vi ser självklart till att kunskaps- och erfarenhetskrav matchar, men framförallt lägger vi vikt vid samsyn kring värderingar och företagskultur som båda parter värdesätter. Vår passion är att hjälpa människor till rätt roll, arbetsplats och sammanhang inom IT och teknik. Därför grundade vi Friday med ambition att hjälpa dig till jobbet som ger dig fredagskänslan – varje dag! Vi riktar oss främst till dig som är i början av din karriär eller studerar vid högskola/universitet inom IT och Teknik.  Vår övertygelse är att människor uppnår sin fulla potential när man ser fram emot att gå till jobbet varje morgon. ”Friday – everyday”, hur låter det?

1 juli 2025
Sista ansökan:
2 september 2025
Tekniker till Mabema
Mabema AB
Ingenjörer och tekniker inom elektroteknik

Är du en tekniskt nyfiken och lösningsorienterad person som gillar att arbeta praktiskt och nära kunden? Vill du vara en nyckelperson i leveransen av avancerade maskinsystem? Då kan rollen som installationstekniker på Mabema vara rätt för dig. Vi söker dig som vill vara med och säkerställa att våra InSpec-avsyningsmaskiner levereras med hög kvalitet, enligt etablerade rutiner och med kundens behov i fokus. Vårt affärsområde AMMO fokuserar på utveckling och tillverkning av inspektionsmaskiner för ammunitionstillverkning, där produkten "InSpec" är en av våra mest innovativa och framgångsrika lösningar.  Du får en central roll i våra projekt – från installation och driftsättning till dokumentation och kundkontakt – och samarbetar tätt med både interna team och våra kunder. Om rollen Som installationstekniker ansvarar du för att driva och genomföra leveransprojekt enligt Mabemas standardiserade arbetsmetoder. Du planerar resurser tillsammans med vår Operations Manager och fungerar som teknisk kontaktperson gentemot kund under hela leveransfasen. Du säkerställer att lösningarna fungerar som de ska och lever upp till både interna krav och kundens förväntningar. Du arbetar strukturerat enligt checklistor och rutiner, och rapporterar kontinuerligt om projektets status. Arbetetorten är Linköping men tidvis kommer mycket tid läggas på resor. Merparten av våra kunder finns utanför Sverige.  Dina huvudsakliga arbetsuppgifter Ansvara för teknisk kvalitet och funktion i levererade system Planera och genomföra projekt enligt etablerade checklistor Fungera som teknisk kontaktperson för kunden under leveransfasen Initiera fakturering vid uppnådda projektmilstolpar Delta i supportarbete och hantera tekniska kundärenden Bidra till ständiga förbättringar av våra processer, verktyg och checklistor Vi söker dig som har: Teknisk utbildning på minst gymnasienivå, gärna YH inom automation eller liknande Praktisk erfarenhet av tekniskt arbete i projektform (ex. driftsättning, felsökning, support) Goda kunskaper i Office-paketet, särskilt Excel, samt vana vid digital dokumentation Erfarenhet av teknisk kundkontakt Uppskattar resor i arbetet, även längre resor, tillexempel till USA.  Mycket goda kunskaper i engelska språket, du behöver kunna tala och skriva obehindrat.  Vi tror att du är: En person med starkt driv och ansvarskänsla Nyfiken på teknik och trivs med att lösa problem Självständig men också en lagspelare Strukturerad, noggrann och kommunikativ Kundorienterad och van att bygga goda relationer Varför Mabema? Hos oss får du chansen att arbeta i teknikens framkant med visionteknik och automation. Vi erbjuder en roll där du gör verklig skillnad – både i projektteamet och för våra kunder. Du blir en del av ett sammansvetsat team med hög kompetens, prestigelös kultur och stort engagemang. Låter det som något för dig? Skicka in din ansökan redan idag och bli en del av Mabemas resa mot framtidens smarta kvalitetslösningar! Eftersom vi går in i semestertider kommer vi att påbörja intervjuer i augusti månad.

27 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Kundansvarig med teknisk bakgrund till Nordic Saftey Systems
Framtiden i Sverige AB
Ingenjörer och tekniker inom elektroteknik

Är du tekniskt lagd och gillar att jobba kundorienterat? Då är detta något för dig! ​ Nordic Safety Systems söker nu en kundansvarig med teknisk bakgrund. Företaget erbjuder säkerhetsprodukter och tjänster inom Life Support till professionella användare inom flyg, sjöfart och räddningstjänst. Här får du en spännande vardag med både teknik och kundkontakt i fokus, och du kommer att arbeta med kunder både i Sverige och internationellt. Om rollen Detta är en bred och varierande roll för dig som både vill utveckla kundrelationer och arbeta praktiskt med tekniska produkter. Du kommer att vara ett ansikte utåt mot kunder, samtidigt som du har teknisk förståelse och kan bidra med problemlösning, service och rådgivning. Eftersom företaget arbetar med internationella kunder och leverantörer, är det viktigt att du behärskar engelska mycket väl, både i tal och skrift. Dina huvudsakliga ansvarsområden och arbetsuppgifter: Kundrelation & försäljning • Ta fram offerter och lösningsförslag i samråd med kunder • Följa upp affärer från första kontakt till avslut • Driva kundprogram och affärsutveckling • Representera företaget på mässor, kundmöten och i tekniska diskussioner • Orderläggning och dokumentation Teknisk support & fältservice • Utföra service och reparationer, både på plats i verkstad och ute hos kund • Arbeta med helhetsperspektiv: skyddssystem från topp till tå, med support under hela livscykeln • Delta i utvecklingen av företagets mobila servicekoncept • Vara teknisk rådgivare i samband med kundprojekt Logistik • In- och utleveranser samt lagerläggning på det lokala lagret Skallkrav: • Teknisk utbildning (ex. tekniskt gymnasium, YH eller universitet) • Goda kunskaper inom elektronik, montering och praktiskt tekniskt arbete • B-körkort • Du behärskar svenska och engelska flytande, både i tal och skrift Meriterande: • Erfarenhet av försäljning eller teknisk kundkontakt • Vana vid arbete med affärssystem och orderhantering • Erfarenhet av fältservice eller tekniskt servicearbete • Förståelse för produktlivscykel och behovsanalys Din profil För att lyckas i denna roll ser vi att du är en lösningsorienterad, social och driven person som trivs i ett självständigt arbete med mycket kundkontakt. Du vågar ta initiativ, ställa frågor och har lätt för att snabbt sätta dig in i ny teknik. Du bör vara händig, nyfiken och kunna kombinera praktiskt arbete med ett affärsmässigt tänk. Vidare är det viktigt är att påvisa ett genuint intresse för produktsortimentet och företagets affärsidé. Om Framtiden AB Vi på Framtiden arbetar med både bemanning och rekrytering, vi vill göra skillnad i människors liv. Skillnad gör vi genom att hjälpa människor att hitta rätt jobb och rätt kollega. Vi är specialister på att rekrytera rätt talanger till rätt företag. Framtiden finns på sju orter i Sverige samt i Oslo. I denna roll kommer du inledningsvis att vara anställd som konsult hos oss på Framtiden i 9 månader, för att sedan övergå i en anställning hos kunden. Om nordic saftey systems Vår kund är ett specialiserat, teknikorienterat bolag med starka rötter i den civila flygbranschen. Här kombineras teknisk expertis med kundnära relationsbyggande, där varje insats gör skillnad för säkerhet och funktion i en kritisk miljö. Nordic Saftey systems analyserar och skräddarsyr systemlösningar inklusive dokumentation, service och reparation enligt era önskemål och deras kunder återfinns inom flyg, sjöfart och räddningstjänst såväl på den militära som civila sidan. Rekryteringsprocess 1. Telefonintervju med Framtiden 2. Intervju med Framtiden 3. Referenstagning 4. Utdrag från belastningsregistret 5. Intervju med kunden 6. Logik och personlighetstester 7. Beslut om anställning Villkor: • Observera att utdrag ur belastningsregistret krävs i denna rekryteringsprocess • Resor förekommer i tjänsten ca 50–60 dagar om året. Kan vara kortare och längre resor. • Startdatum enligt överenskommelse • Placering:Örebro • Konsult genom oss på Framtiden i 9 månader

5 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025