Museiintendent
Sök bland 5 lediga jobb som Museiintendent och börja ditt nya yrkesliv idag!
Centrum för fotografi är en medlems- och intresseorganisation för verksamma inom fotografi. CFF erbjuder ett brett program som berör fotografi för såväl aktiva inom området som för en intresserad allmänhet. Vi har medlemmar och verksamhet i hela Sverige. Nu söker vi en koordinator för att stötta upp föreningen. Som koordinator har du en central roll hos Centrum för fotografi och kan både hantera praktiska saker som installation av utställningar, bilddokumentation och enklare teknik. Du arbetar även med administrativa uppgifter som medlemsadministration, enklare bokföring och fakturahantering. Du stöttar verksamheten i kommunikationsarbete och kan jobba i mallar i Photoshop och Indesign och med webuppdatering. Du bemannar kansliet vid öppettider och planerar helgbemanningen, du svarar på olika typer av frågor som kommer in från medlemmar och allmänhet. Du ansvarar för två större projekt under året, det ena är Salong CFF som sker på tre platser i Sverige - här arbetar du med allt från utlysningen av utställningen till utvärderingen. Du sköter också arbetet med vår utställningsyta Fönstret. Kvalifikationer: Vi söker dig som har arbetat nära fotografer eller konstnärer, som själv har gjort utställningar eller arbetat med andras. Du har en god kommunikativ och administrativ förmåga och är praktiskt lagd. Du har en utbildning inom fotografi, konst eller kulturområdet (eller erfarenhet som bedöms som likvärdig) och erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Utöver kvalifikationsbedömningen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetsplatsen ligger i Stockholm på Bjurholmsplan 26. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 40 % med 6 månaders provanställning. Arbetet är förlagt på torsdagar och fredagar. Tillträde enligt överenskommelse. Skicka din ansökan med personligt brev och CV till [email protected] ange ”Kooridantor” i ämnesraden. Skicka din ansökan så snart du kan, intervjuer sker löpande. Senast den 18 juni vill vi ha din ansökan. Vid frågor kontakta verksamhetschef Kristyna Müller på [email protected], eller på 0730 286 312. Vi undanber oss all annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Om jobbet Ditt uppdrag är att skapa ett attraktivt besöksmål med intressanta upplevelser vid Nämforsens hällristningar och i Nämforsens Hällristningsmuseum. För oss är det viktigt att du känner att ditt arbete är meningsfullt och att du ser din del i helheten. Du är med och utvecklar verksamheten mot Stiftelsen Nämforsens övergripande vision och mål. Arbetsplatsen är Nämforsens Hällristningsmuseum i Näsåker, Sollefteå kommun. Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Arbetet innebär: - Att i samråd med stiftelsen Nämforsens styrelse och arbetsutskott ha ansvar för uppföljning/utvärdering och förverksamhetsplanering - Att ansvara, planera och genomföra visningar av hällristningsområdet vid Nämforsen och Nämforsens Hällristningsmuseum - Att hålla kontakter med skolor, institutioner och myndigheter - Att ansvara för administration, bokföring och uppdatering av hemsidan - Att rekrytera och vara arbetsledare för sommarpersonal I arbetet ingår också mycket praktiskt arbete som insatser på fornvårdsområdet, caféverksamhet och lokalansvar. Stiftelsen Nämforsen har även i uppdrag att under sommarsäsongen driva Turistbyrå i hällristningsmuseet. KVALIFIKATIONER Detta är ett arbete för en person med erfarenhet och intresse av marknadsföring, kulturturism, pedagogiskt arbete och folkbildning. Kunskaper och intresse för arkeologi, historia och kulturhistoria är väsentliga. Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift är viktigt, liksom att kunna guida på engelska. God samarbetsförmåga och vana vid självständigt arbete är nödvändig. Vi söker en serviceinriktad person med erfarenhet av arbetsledning. God datorvana och erfarenhet av sociala medier är meriterande. Stor vikt fästs vid personliga egenskaper. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Första gången du söker ett jobb via Offentliga jobb, registrerar du dig på länken www.offentligajobb.se och skriver in dina uppgifter där. Du bör vara noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för hanteringen. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.
ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. Till intendentsenheten söker vi nu en assisterande intendent för forskningsprojektet ”Ett nätverk av platser” med fokus på länkade öppna data. Anställningen är en statlig visstidsanställning (STAVA) om 6 månader. Intendentenhetens uppdrag spänner över att, med bas i samlingarna, arbeta med kunskapsutveckling, historisk forskning, utlån, biblioteksverksamhet, bildförmedling, digitalisering, forskarservice, insamling och förvärv samt att driva ArkDes kunskapsorienterande kärna i t ex utställningsverksamheten. En självklar och viktig del av arbetet är att digitalisera samlingarna för att ge både forskare, medarbetare och en bred allmänhet tillgång till samlingarna. Forskningsprojektet ”Ett nätverk av platser” är ett tvåårigt samarbetsprojekt mellan ArkDes, Nationalmuseum, Tekniska museet, Riksantikvarieämbetet och Wikimedia Sverige som finansieras av Riksantikvarieämbetets FoU-medel till forskning och utveckling för kulturarv och kulturmiljö. Projektet utreder om platsinformation, som länkad data, stimulerar ny datadriven forskning på samlingar från olika institutioner. Projektet leds av ArkDes samlingschef och är en viktig del i att utveckla digital tillgång till samlingarna på ArkDes. Projektet kommer bland annat att ersätta textbaserad, lokal platsinformation mot standardiserad och strukturerad information, som tillåter maskinell vidareanvändning av ArkDes information och på så sätt gör samlingarna tillgängliga för fler. Din roll : Vi söker en person som förstår den potential som länkade öppna data innebär. Du blir en kollega som kan stärka vår vision av digitala samlingar som en grundpelare i arbetet med utställningar och andra medier, samtidigt som de är en tillgänglig kreativ resurs för allmänheten. En stor del av arbetet innebär att registrera och katalogisera föremål och platsinformation i samlingsförvaltnings-systemet Primus. Du kommer att komplettera och granska föremålens information, förbereda data för export och vidarebearbetning, samt exportera och länka data till KulturNav och Wikidata. Du kommer att jobba både med ArkDes och Tekniska museets samlingsdata. Utbildning och yrkeserfarenhet Du som söker ska ha: • Relevant akademisk examen inom digital humaniora eller andra erfarenheter som arbetsgivaren sammantaget bedömer som likvärdiga. • Arbetslivserfarenhet eller dokumenterad kunskap inom digitalisering av samlingar, digital samlingsförvaltning och digitalt tillgängliggörande av samlingar inom kulturarvssektorn. • Goda kunskaper i att hantera allmänna digitala arbetsverktyg. • Goda kunskaper om och erfarenhet av länkade öppna data. • God förmåga att uttrycka dig muntligen och skriftligen på svenska och på engelska. Det är meriterande om du också har: • Goda kunskaper i samlingsförvaltningssystemet Primus och dess kringliggande tjänster. • Kunskaper i att publicera på Wikidata, Wikimedia commons och Wikipedia. • Goda kunskaper i verktyget OpenRefine. • Kunskaper i SPARQL och Python. • God kännedom och erfarenhet av att jobba med samlingsförvaltningsstandarden Spectrum. • God vana att hantera museiföremål i papper. • Övriga språkkunskaper. Vi söker dig som är strukturerad, noggrann och kan jobba mot långsiktiga mål. I denna roll bidrar du med ditt systematiska arbetssätt och din vilja att lära och att stödja ArkDes i arbetet med att skapa digital tillgång till samlingarna. Du som söker har troligtvis ett stort intresse för teknikhistoria eller arkitektur och design och ett engagemang för digital tillgång till kulturarvet. Vi erbjuder en möjlighet för dig att arbeta med två stora och differentierade museisamlingar, i ett spännande forskningsprojekt. Anställning: Statlig visstidsanställning (STAVA) med arbetstidsomfattning om 100 % i 6 månader. Arbetsplats: Skeppsholmen i Stockholm Tillträde: 1 augusti 2025 eller tidigare. Lön: Enligt överenskommelse. Ansökan Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 5 juni 2025. Diarienummer är AM2025-94. Kontaktpersoner: Karin Glasemann, biträdande enhetschef för intendenterna. Fackliga företrädare är Adolfo Vega och Stefan Mossfeldt för ST och Johanna Fogel för SACO-S. Samtliga nås via vår växel på telefon: 08-520 23 500.
Nu söker vi en utställningsproducent med kulturhistoriskt fokus, som vill fortsätta arbetet med att producera, förmedla och tillgängliggöra länsmuseets rika samlingar – en skatt som speglar människors liv i länet genom historien. Som utställningsproducent ingår du i teamet för den publika verksamheten. Tillsammans arbetar vi med att välkomna och möta besökare i alla åldrar, med olika bakgrund och behov, för att skapa kulturupplevelser som berör och berikar. Länsmuseet ska vara en arena för upplevelser, bildning, samtal och diskussioner där aktuella samhällsfrågor, åsikter och värderingar möts. Under det närmaste året kommer vi lägga stort fokus på att förnya, förhöja och fördjupa upplevelser kring John Bauer. Bland annat genom en ny interaktiv utställning, med fokus på barn och unga. Visst vill du vara med? Arbetsuppgifter Som utställningsproducent kommer du att projektleda produktioner av basutställningar och tillfälliga utställningar, med fokus på kulturhistoria och samhällsaktuella frågor, företrädesvis utifrån länsmuseets samlingar inom föremål och arkiv. Din roll är att samordna utställningsproduktionen och säkerställa att innehåll och form skapar ett helhetskoncept som blir relevant och tillgänglig för målgruppen. I uppgifterna ingår allt från idéskiss, planering av budget, resurser och innehåll, till genomförande, uppföljning och utvärdering. Även underhåll, drift och utveckling av utställningarna, ingår i uppdraget. Du arbetar i nära samarbete med kollegor inom den publika verksamheten, liksom med kollegor inom övriga verksamheten, samt i samverkan med civilsamhället, samarbetspartners, användare och besökare. Kvalifikationer För rollen behöver du god kunskap och förståelse för museala processer inom utställningsverksamhet. Du behöver mycket god förmåga att leda arbetsgrupper i kreativa processer, därav är din förmåga att planera, samarbeta, kommunicera och fördela arbetsuppgifter inom projekten, avgörande för hur väl du lyckas i rollen. Vidare krävs god besluts- och problemlösningsförmåga, med fokus på utställningsprojektens mål och resultat. Du behöver även ha: - Högskoleexamen inom för tjänsten relevanta områden. - Flerårig dokumenterad erfarenhet av musealt arbete som curator/utställningsproducent och projektledare. - Kulturhistoriska kunskaper samt intresse för hur dessa kan integreras och göras relevanta och tillgängliga för målgruppen. - God vana vid att prata inför publik, på svenska och engelska samt vid att producera utställningstexter och andra texter relaterade till utställningar, på svenska. - God digital kompetens, med förmåga att hantera de vanligaste programmen i Microsoft 365. - God beställarkompetens, för inköp av tjänster och produkter till utställningsproduktion. - B-körkort Därutöver är det meriterande om du har: - Curator-, och/eller projektledarutbildning. - Erfarenhet av digital utställningsproduktion. Vi lägger stor vikt vid din personliga kompetens. Anställningen - Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, som inleds med provanställning i sex månader. - Arbetstiderna är normalt dagtid på vardagar, men kvälls- och helgarbete förekommer. - Tillträdesdag enligt överenskommelse. Anställningen Länsmuseet erbjuder en trygg, inkluderande och flexibel arbetsplats som gör samhällsnytta i en föränderlig tid. Hos oss väntar meningsfulla arbetsuppgifter i en händelserik miljö, god kompetensutveckling, aktivt arbetsmiljöarbete, bra arbetsvillkor och inte minst härliga kollegor! Ansökan Varmt välkommen med din ansökan, senast den 15 juni. I ansökan bifogar du personligt brev och CV, där det tydligt framgår hur du uppfyller de kvalifikationer som efterfrågas. I ansökan ber vi dig ta fram ett fiktivt konceptförslag och projektplan för en mindre tillfällig utställning (ca 50 m²) på temat ”Tidens spår”. Planen ska innehålla kort konceptbeskrivning, målgruppsanalys, idé för gestaltning, tidsplan samt poster för budget och personella resurser (max 2 A4). För en snabbare rekryteringsprocess, ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg. Kontakt Vid frågor är du självklart välkommen att kontakta oss: - Museichef Johan Gärskog, tel. 036-301810 - Facklig representant Akademikerföreningen, Jonas Nilsson, tel. 036-301830. Övrigt Vi planerar att genomföra intervjuer, 23 - 27 juni, på plats i Jönköping. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och undanber oss därför erbjudanden om annonsering eller rekryteringsstöd. Jönköpings läns museum är ett konst- och kulturhistoriskt museum som bedriver kunskapsuppbyggnad samt genom delaktighet tillgängliggör, bevarar och utvecklar kulturarv i länet. Jönköpings läns museum verkar för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till forskning och fri åsiktsbildning samt kulturupplevelser på allas lika villkor. Mitt i Jönköping möter våra besökare länken mellan historia, samtid och framtid. En bredd av utställningar i vackra salar med ljus och rymd. Ett stort utbud av program – från kaxigt till kreativt och faktafyllt. Vi är ungefär 50 medarbetare som arbetar i hela länet med allt från föremålsvård till utställningar, samtidsdokumentation, arkeologi, byggnadsvård och konservering.
Ditt uppdrag är att skapa ett attraktivt besöksmål med intressanta upplevelser vid Nämforsens hällristningar och i Nämforsens Hällristningsmuseum. För oss är det viktigt att du känner att ditt arbete är meningsfullt och att du ser din del i helheten. Du är med och utvecklar verksamheten mot Stiftelsen Nämforsens övergripande vision och mål. Arbetsplatsen är Nämforsens Hällristningsmuseum i Näsåker, Sollefteå kommun. Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Arbetet innebär: - Att i samråd med stiftelsen Nämforsens styrelse och arbetsutskott ha ansvar för uppföljning/utvärdering och förverksamhetsplanering - Att ansvara, planera och genomföra visningar av hällristningsområdet vid Nämforsen och Nämforsens Hällristningsmuseum - Att hålla kontakter med skolor, institutioner och myndigheter - Att ansvara för administration, bokföring och uppdatering av hemsidan - Att rekrytera och vara arbetsledare för sommarpersonal I arbetet ingår också mycket praktiskt arbete som insatser på fornvårdsområdet, caféverksamhet och lokalansvar. Stiftelsen Nämforsen har även i uppdrag att under sommarsäsongen driva Turistbyrå i hällristningsmuseet. KVALIFIKATIONER Detta är ett arbete för en person med erfarenhet och intresse av marknadsföring, kulturturism, pedagogiskt arbete och folkbildning. Kunskaper och intresse för arkeologi, historia och kulturhistoria är väsentliga. Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift är viktigt, liksom att kunna guida på engelska. God samarbetsförmåga och vana vid självständigt arbete är nödvändig. Vi söker en serviceinriktad person med erfarenhet av arbetsledning. God datorvana och erfarenhet av sociala medier är meriterande. Stor vikt fästs vid personliga egenskaper. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Första gången du söker ett jobb via Offentliga jobb, registrerar du dig på länken www.offentligajobb.se och skriver in dina uppgifter där. Du bör vara noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för hanteringen. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 5 av 5 jobb