Museiintendent

Sök bland 12 lediga jobb som Museiintendent och börja ditt nya yrkesliv idag!

Sveriges museum om Förintelsen söker program- och eventansvarig, vikarie
Statens Historiska Museer
Museiintendenter m.fl.

Sveriges museum om Förintelsen ska bevara och föra vidare minnet av Förintelsen. Museet ska fördjupa kunskapen om Förintelsen och nå hela Sverige. En viktig utgångspunkt för museet är berättelser från överlevande som kom till Sverige. Arbetsbeskrivning Som program- och eventansvarig på Sveriges museum om Förintelsen har du en mångsidig roll och ansvarar för idéarbete, planering, praktisk produktion för programmen samt för museets event, invigningar, turnerande verksamhet och utvärdering av programverksamheten. Arbetet görs i samverkan med kollegor och ofta med externa samarbetsparter. Viktiga delar av arbetet är att etablera en god relation med samarbetspartners och besökare, samt att utgå från verksamhetens etiska dimensioner. Därför söker vi en person som har jobbat med publika event/program kopplat till kultur- och historiefrågor, gärna i en kulturarvsverksamhet. Du har nära kontakt med myndighetens andra avdelningar, bland annat inom kommunikation och samlingar, för att på bästa sätt involvera dessa i planeringsarbete samt i utförande av program och event. Programansvarig tillsammans med kommunikationsavdelningen ska kommunicera museets erbjudanden internt, och externt, erbjuda program på museets webb och i sociala medier. Du samordnar även säkerhetsarbete kopplat till program och event i samråd med museets säkerhetskoordinator. En viktig och stor del av tjänsten handlar om väcka nyfikenhet hos allmänheten och i hela landet för historien om Sverige och Förintelsen. Programverksamhetens mål är dels att nå brett i Sverige, dels att engagera specialintresserade, samt att attrahera nya besökare till museet. Vi söker dig som är engagerad i samhällsfrågor, lyhörd för verksamhetens behov, hugger i när det behövs, samt är ansvarstagande och nyfiken. För att trivas i rollen och för att kunna nå uppsatta mål är det viktigt att du är strukturerad, samt bra på att lösa problem och snabbt tänka om när så krävs.   Allt arbete sker inom ramen för museets och myndighetens olika styrdokument som fungerar som hjälp i det dagliga arbetet. Museet har en programstrategi som sträcker sig över 2025. Kvalifikationer • Du har en utbildning inom relevanta ämnen såsom eventverksamhet och projektledning. • Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med att planera, utveckla och genomföra event och/eller program som berör samhällsfrågor och känsliga ämnen. • Du har erfarenhet av att hantera budgetar. • Du har dokumenterad erfarenhet av att leda projekt. • Du är van att tala inför större grupper. • Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunikationsarbete och frågor som rör Förintelsens historia. Anställningsvillkor Tjänsten är ett vikariat till och med 31 december med möjlighet till förlängning. Tillträde till tjänsten sker snarast. Arbetstiden är huvudsakligen under kontorstid, dock förekommer regelbundet arbete på kvällar och helger när verksamheten kräver det. Övrigt Vid intervju önskar vi utdrag ur belastningsregister. Ansökan Välkommen med din ansökan, CV och personligt brev. Sista ansökningsdag är den 21 februari, men intervjuer sker löpande. Ansökan görs genom att trycka på knappen nedan. Varmt välkommen med din ansökan!   Statens historiska museer är Sveriges största statliga museikoncern. I myndigheten ingår Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet -med Tumba bruksmuseum. Här ingår också uppdragsverksamheten Arkeologerna, med kontor på fem olika platser i landet. Statens historiska museer har till uppgift att främja kunskapen om och intresset för Sveriges historia samt bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår gemensamma vision är ”Tillsammans gör vi historia betydelsefullt för fler”. Myndigheten har ca 350 anställda medarbetare.

6 februari 2025
Sista ansökan:
21 februari 2025
Museiguide
Landskrona kommun
Museiintendenter m.fl.

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas. Din arbetsplats Tycho Brahe museet är ett säsongsöppet museum beläget på ön Ven, som nås med färja från Landskrona. Här berättas historien om vetenskapsmannen och astronomen Tycho Brahe som levde och verkade på ön under senare delen av 1500-talet. Museet består bl. a. av en entrébyggnad med butik, utställningar inom- och utomhus, två trädgårdar samt ett rekonstruerat underjordiskt observatorium. På museet erbjuds besökare att gå guidade visningar och besöka observatoriet. Museet erbjuder även bokade besök för både större och mindre grupper samt pedagogiska program för skolor. Tycho Brahe museet på Ven söker nu personal till säsong 2025, från maj till och med augusti, samt helger i september. Museet drivs av Kulturförvaltningen i Landskrona och anställningen erbjuder ett omväxlande arbete inom turism, service och historia. Vi bildar tillsammans ett vetgirigt och driftigt arbetslag på en kreativ och öppen arbetsplats. Nu söker vi dig med ett genuint historieintresse, i synnerhet för vetenskapshistoria, en stor vana av att prata inför många människor och en uppriktig vilja att erbjuda god service. Du kan förvänta dig händelserika och omväxlande dagar, med allt från guidade visningar till trädgårdsskötsel och souvenirförsäljning. Här hjälps alla åt med allt oavsett roll; ibland guidar trädgårdsmästaren medan du som guide rensar ogräs. Vi samarbetar, ställer upp för varandra utan att tveka och löser utmaningar tillsammans. Därför är det viktigt att du är flexibel och med lätthet tar dig an alla våra olika sysslor; från att guida skolklasser och ta hand om besökare till att klara fysiskt krävande uppgifter och arbeta i alla typer av väder. Som anställd på Tycho Brahe museet behöver du ha lätt för att uttrycka dig och tycka om att förmedla och berätta, såväl konkreta fakta som medryckande historier. Du kommer att vara ansiktet utåt för museet och behöver därför vara representativ och på ett professionellt sätt kunna bemöta och hjälpa besökare. Att befinna sig och arbeta på en ö innebär särskilda förutsättningar och det är därför viktigt att du vid behov kan arbeta självständigt samt är handlingskraftig och lätt anpassar dig till vad våra besökare behöver eller vad olika arbetssituationer kräver. Du ska kunna hantera det engelska språket flytande i tal och skrift. Om du dessutom behärskar ytterligare språk som danska och/eller tyska är detta meriterande. Att vara historiskt intresserad och välorienterad är en självklarhet. Om du dessutom har god kunskap inom naturvetenskap, astronomi och vetenskapshistoria är det ett stort plus. Du ska ha erfarenhet av att ha jobbat som guide, inom ett serviceyrke, ett pedagogiskt arbete eller annan likvärdig erfarenhet. Därtill bör du även ha erfarenhet av butiksarbete, kassahantering och försäljning. Arbetstiden varierar utifrån museets öppettider och tjänstens omfattning varierar under säsongen. Kvälls- och helgarbete förekommer. Under maj månad kommer en tjänst inneha en högre beläggningsgrad än övriga på grund av pedagogiska program för skolklasser. Till denna tjänst finns ett större krav på erfarenhet av pedagogiskt arbete. Vänligen specificera om du är intresserad av denna tjänst. Vi tillämpar löpande urval, vi ser fram emot att få in din ansökan redan idag! ARBETSUPPGIFTER × Genomföra guidade visningar för besökare (om bl. a. Tycho Brahe, astronomi och naturvetenskap) × Agera som representant för museet och ge god service till besökare × Bemanna museets olika avdelningar inkl. det underjordiska observatoriet Stjärneborg × Försäljning av entrébiljetter och souvenirer i museibutiken × Lokalskötsel och underhåll av museiområdet × Trädgårdsskötsel KVALIFIKATIONER Du har en utbildning i ett historiskt ämne gärna med fokus på vetenskapshistoria och du tycker om att ta hand om besökare. Du tycker om att arbeta med förmedling och har erfarenhet av pedagogiskt arbete och är en van problemlösare. Du ska kunna genomföra guidade visningar på svenska och engelska och det är en stor fördel om du förstår danska. ÖVRIGT Arbetsgivarinformation: https://www.landskrona.se/jobbailandskronastad För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Landskrona stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp. Om du som sökande har skyddade personuppgifter skickar du in ansökan till HR-avdelningen via post eller lämnar in den i receptionen, ställd till HR-enheten där du också anger vilket referensnummer annonsen har. I din ansökan behöver du ange hur du vill bli kontaktad av rekryterande chef. Din ansökan kommer sekretessmarkeras och bevaras i två år även om du inte blir anställd hos oss. Därefter gallras handlingarna. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på www.landskrona.se.

6 februari 2025
Sista ansökan:
23 februari 2025
Amanuenser i Bildmuseets utställning
Umeå Universitet
Museiintendenter m.fl.

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/ Bildmuseet är en av Sveriges främsta konsthallar för internationell samtidskonst och det publika hjärtat på Konstnärligt campus. I sju våningsplan med en anslående arkitektur låter vi konst och vetenskap mötas kring vår tids angelägna frågor. Bildmuseet är en plats för stimulerande möten och samtal om konst, samhälle och existens. Mer information finner du på http://www.bildmuseet.umu.se/sv/. Vi söker nu tre amanuenser á 22 % för bemanning av vår kommande utställning Belkis Ayón /Mytologier. Anställningen är tidsbegränsad under perioden 12 maj - 23 november 2025. Huvudsakliga arbetsuppgifter  Som amanuens i utställningarna arbetar du som salsvärd och ansvarar för värdskapet gentemot besökare till Bildmuseet. Du kommer att bemanna vår kommande utställning Belkis Ayón / Mytologier. Dina arbetsuppgifter är att svara på frågor och tillhandahålla information om utställningar och program samt ge service till museets besökare. Du ansvarar även för tillsyn av den utställda konsten. Kvalifikationskrav Behörig att anställas som amanuens är den som, enligt 5 kapitlet 10§ Högskoleförordningen är antagen till utbildning på grund- eller avancerad nivå. Anställningen ska fullgöras parallellt med studier. Registreringsintyg från Ladok om studier på grund- eller avancerad nivå under vår- och höstterminen 2025 ska uppvisas senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas. Vi söker dig som bedriver högskolestudier med inriktning mot konst, arkitektur, design, kultur eller museologi. Du har kunskap om och intresse för samtida konst- och bildkultur, samt god förmåga att uttrycka dig muntligt på både svenska och engelska. Du är pedagogisk och serviceinriktad och har en hög grad av personlig mognad, god samarbetsförmåga, är flexibel och uthållig samt stabil i pressade situationer. Det är meriterande om du har erfarenhet av service- och informationsarbete, undervisning, handledning eller annat arbete som vi bedömer som likvärdigt, allra helst vid en större konstinstitution. Om anställningen Vi söker tre amanuenser á 22 % under perioden 250512-251123. Arbetstiden är fördelad över både vardagar och helger. Lön regleras utifrån Umu:s lokala kollektivavtal. Så här ansöker du Du ansöker via Umeå universitets rekryteringssystem Varbi senast 20 februari. Din ansökan ska innehålla: -CV -Personligt brev  -Resultatintyg från Ladok som visar avklarade kurser inklusive tillgodoräknanden  -Intyg från Ladok (alt. bekräftelse på anmälan) att du är antagen till studier på grund- eller avancerad nivå vt och ht 2025. För mer information, kontakta administrativ samordnare Maja Sandow 090-786 67 08, [email protected] Välkommen med din ansökan! Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

31 januari 2025
Sista ansökan:
20 februari 2025
Museivärdar på Bildmuseet i sommar
Umeå Universitet
Museiintendenter m.fl.

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/ Bildmuseet är en kreativ arbetsplats med ett tjugotal anställda. Tillsammans bedriver vi en publik utställnings- och programverksamhet med internationell samtidskonst som huvudsaklig inriktning. Vi producerar och visar utställningar av högsta kvalitet i samarbete med konstnärer och konstmuseer runt om i världen. Mer information finner du på https://www.bildmuseet.umu.se. Huvudsakliga arbetsuppgifter  Museivärden ansvarar för värdskapet gentemot Bildmuseets besökare. I arbetet ingår att bemanna Bildmuseets reception och museishop, att svara på frågor och tillhandahålla information om utställningar och program, hålla guidade visningar för grupper på både svenska och engelska samt att ge service till museets besökare. I arbetsuppgifterna ingår även att skapa och publicera inlägg på Bildmuseets sociala medier, samt att ansvara för tillsyn av pågående utställningar och utföra larm- och säkerhetsrutiner i huset. Utöver detta kan även andra arbetsuppgifter inom verksamheten tillkomma.  Kompetenskrav  Vi söker dig som bedriver eller har avslutat högskolestudier med inriktning mot antingen konst, arkitektur, pedagogik, design, kultur eller museologi. Du har kunskap om och intresse för samtida konst och bildkultur samt erfarenhet av värdskap, informations- och receptionsarbete vid en större konstinstitution. Du har även erfarenhet av att hålla guidade visningar samt arbete med sociala medier. Vi söker dig som är ambitiös, flexibel och har god samarbetsförmåga. Du är serviceinriktad, pedagogisk och kan formulera dig väl muntligt och skriftligt på svenska och engelska. Ytterligare krav för tjänsten är en hög grad av personlig mognad.   Övriga upplysningar  Vi söker tre museivärdar under perioden 250609-250803 (sommarvikariat). Anställningens omfattning är 65%, och helgtjänstgöring ingår i schemat.    Du ansöker via vårt rekryteringssystem Varbi. Ansökan ska vara inkommen senast 20 februari 2025 och ska innehålla cv, personligt brev och intyg över avklarade studier. Beskriv gärna alla dina arbetslivserfarenheter och eventuella förtroendeuppdrag eller liknande i ditt cv.   För mer information, kontakta administrativ samordnare Maja Sandow: 090-786 67 08 eller [email protected].  Välkommen med din ansökan!    Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

31 januari 2025
Sista ansökan:
20 februari 2025
Chef till Program och utställningar på Skansen
Stiftelsen Skansen
Museiintendenter m.fl.

Ta del av en unik arbetsmiljö! Som Enhetschef för Program och utställningar inom det Kulturhistoriska området kommer du ha en viktig roll i Skansens framtida utveckling. Skansen är mycket mer än bara ett friluftsmuseum och en djurpark – det är en plats som varje år välkomnar nästan 1,5 besökare från alla hörn av världen. Här blandas kultur, djur och natur på ett sätt som få andra platser kan matcha. Våra värdeord Välkomnande, Ansvarsfull, Överraskande och Tillsammans beskriver miljön och vilka förväntningar som finns på våra medarbetare. Beskrivning av rollen ”Det här kan verkligen vara ett drömjobb för den som är en trygg chef, är kreativ, älskar Skansen och som har modiga och genomförbara idéer om utställningar.” Det här berättar Eva Ramberg, Områdeschef Kulturhistoriska och kanske din blivande chef? Tjänsten som enhetschef för utställningar och program är viktig för det publika utbudet på Skansen. Det är en ny enhet som ska byggas upp, du ska leda dina medarbetare i arbetet med att utveckla och genomföra fantastiska utställningar och program. Vi vill utveckla nya sätt att göra det som är uttryckt i Skansens mission; Skansen ska skapa lustfyllda och överraskande upplevelser varje dag.  Arbetsuppgifterna är varierande och innebär bland annat att du ska: • utveckla, leda och driva program- och utställningsverksamhet • ansvara för att ta fram aktiviteter som stöttar Skansens övergripande strategiska mål • upprätta fleråriga aktivitets- och projektplaner Dessutom kommer du i din chefsroll ha personal- och arbetsmiljöansvar för fyra medarbetare; en produktionsledare, två projektledare och en trädgårdsscenograf. Du kommer även ha budgetansvar. I din roll som chef för enheten Program och Utställningar, kommer du att arbeta tätt ihop med chefen för den museipedagogiska enheten. Dessa två enheter ansvarar för en stor och viktig del av Skansens publika erbjudande. Vem tror vi att du är? För att trivas i denna roll tror vi att du har en dokumenterad god kännedom om museiverksamhet och utställningsverksamhet. Du har ledarskapserfarenhet från kultursektorn och även erfarenhet av projektledning, utställningsproduktion och konceptualisering samt från arbete med publik verksamhet. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av samarbeten och sponsringsfrågor och du behöver tala god svenska och engelska. Du ser att våra värdeord är något som du tydligt kan identifiera dig med: • Välkomnande; En öppen, inkluderande och positiv arbetskultur gör oss till en välkomnande plats • Ansvarsfull: Vi ansvarar för att bevara, förvalta och utveckla Skansens verksamhet på ett hållbart sätt. Vi ställer höga krav på oss själva, agerar ansvarsfullt och hjälps åt. • Tillsammans: Vi är ett Skansen. Intresse och vänlighet genomsyrar verksamheten. Tillsammans skapar vi en plats som man vill besöka igen och igen • Överraskande: Vi är nytänkande och skapar inspirerande gästupplevelser som överraskar och breddar bilden av Skansen Som person behöver du vara kommunikativ och ansvarsfull. Du har en hög social förmåga och är lyhörd för andra. Tjänsten kräver både noggrannhet, kreativitet och hög samarbetsförmåga för att nå framgång. Du behöver också ha ett genuint intresse för verksamhet för barn och unga. Mer om oss och våra förmåner hittar du här. Teamet och dina kollegor Kulturhistoriska verksamhetsområdet har till huvuduppgift att levandegöra Sveriges historia och samspelet mellan människor, djur och natur. Inom verksamhetsområdet finns ytterligare tre enheter – Samlingsenheten, Dräkt och textilenheten samt den Museipedagogiska enheten. Det är ungefär 50 tillsvidareanställda medarbetare i det Kulturhistoriska området. Under högsäsongsperioderna är det dock många fler. Enheten för Program och utställningar är helt ny. Tidigare har ansvaret för dessa verksamheter legat inom ramen för flera olika enheter, men från och med 2025, har ansvaret samlats i en egen enhet. Mer om Skansen På Skansen har vi ca 220 tillsvidareanställda och varje säsong tillkommer många timanställda. Skansen förmedlar Sveriges kultur- och naturhistoria med fokus på samspelet mellan människor, djur och natur. Här anordnas också evenemang av högsta klass och nationellt intresse. Skansens medarbetare har bred och djup kunskap inom många olika ämnesområden, och vi har siktet inställt på att bidra till ett hållbart samhälle. Läs mer på: Skansen.se Mångfald & Inkludering Skansen är en arbetsgivare som aktivt jobbar för mångfald och ser olikheter mellan människor som en styrka. Vi vill spegla det samhälle vi verkar i och söker människor i alla åldrar och från alla delar av världen. Vi arbetar med en inkluderande rekryteringsprocess, där kompetensen och inget annat står i centrum för att hitta rätt kollega. Vi använder oss därför av bland annat urvalsfrågor och personlighetstest i alla våra rekryteringar. Det gör vi för att kunna jämföra kandidater som uppfyller grundkraven på ett så objektivt och rättvist sätt som möjligt, utan fördomar eller förutfattade meningar baserade på till exempel kön, ålder eller härkomst. Vi önskar därför inte heller ta del av personligt brev, foto eller information om din ålder. Hur söker du rollen? Skicka in din ansökan via "Ansök"-knappen nedan. Vi kan inte ta emot ansökningar via mail. Glöm inte att bifoga ditt CV och besvara urvalsfrågorna. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Områdeschef Eva Ramberg på [email protected]. Sista ansökningsdag är 16 februari 2025 och intervjuer kommer att genomföras under mars. Rekrytering sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Fackliga representanter: Saco-S: Boel Recén, [email protected], Seko: Mikko Svensson, 070-991 30 18

23 januari 2025
Sista ansökan:
16 februari 2025
Magasinsförvaltare med samordningsansvar till Malmö museum
Malmö kommun
Museiintendenter m.fl.

Ref: 20250136 Välkommen till en nyinrättad tjänst som magasinsförvaltare med samordningsansvar på Malmö museum, där du har möjlighet att forma och utveckla ditt uppdrag. Vi har höga ambitioner och söker dig med stort engagemang och sakkunskap och som vill vara med i det omfattande arbetet med att flytta samlingarna till det nya magasinet Kulturarvcentrum Malmö. Vi vill vara bäst på att väcka nyfikenhet, skapa sammanhang och möjligheter till insikter om betydelsen av vårt gemensamma natur- och kulturarv, så att det bevaras, används, utvecklas och angår alla.  Arbetsuppgifter Vi erbjuder ett spännande och stimulerande arbete på Malmö museum där du ingår i enheten Kulturarv med cirka 18 kollegor. Tjänsten som magasinsförvaltare är placerad på Centralmagasinet där konservatorer och magasinstekniker från Kulturarvsenheten har sin fasta arbetsplats. Dessutom arbetar flera medarbetare inom Malmö museum på Centralmagasinet regelbundet. Malmö Konstmuseum och Malmö stadsarkiv förvarar även sina samlingar på Centralmagasinet. I din roll som magasinsförvaltare har du ett tydligt samordningsansvar för den dagliga driften av verksamheten på magasinet. Omkring 2035 ska museisamlingarna flyttas till ett nytt magasin Kulturarvscentrum Malmö. Som magasinsförvaltare kommer du ha en viktig roll i planering och genomförandet av både byggnation, inredning samt flytt av samlingarna till KAM. Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Planera och samordna de olika verksamheternas förehavanden som rör magasineringen av museiföremål. • Att svara för ordning i magasin och genomförande av åtgärder enligt principer för god samlingsförvaltning. • Att medverka vid effektivisering av arbetsflöden och utveckling av hållbara och miljöbesparande metoder inom verksamhetsområdet, samt optimering av magasinslokaler. • Att bereda underlag för beräkning av utgifter inom sitt område och arbeta utifrån fastställda budgetramar. • Kontaktperson vid åtgärder i lokalerna och hur dessa kan komma att påverka verksamheterna/föremålen. • IPM på Centralmagasinet • Klimatavläsning och -styrning • Se till att nödvändiga åtgärder kring museiföremålen blir utförda inför förändringar i lokalerna eller efter skyddsrond. • Ha ett koordinerande ansvar för katastrofberedskap, RVR Kvalifikationer • Universitets- eller högskoleexamen inom konservering, föremålsantikvarie eller museivetenskap, motsvarande minst 180 hp. • Erfarenhet av förebyggande konservering och magasinsarbete med föremålssamlingar på museum • B-körkort • Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift Det är meriterande om du har fem eller fler års erfarenhet av magasinsarbete, gärna specifikt kring effektiv magasinsinredning, samt vana av att leda projekt. Gällande IT-kunskap ser vi helst att du behärskar hela office-paketet, men extra plus om du även tidigare arbetat i systemen Carlotta och Museum+. Det är också meriterande om du har körkort för både truck och skylift.  Beträffande personliga kompetenser söker vi en person som är engagerad och utvecklingsorienterad med förmåga att ha ett helhetsperspektiv, som i sin tur gör att du kan självständigt prioritera dina arbetsuppgifter och arbeta med parallella projekt.  Arbetet kommer innebära daglig kontakt med personer inom Malmö museum och andra avdelningar inom Kulturförvaltningen, därför är det viktigt att du trivs med att bygga relationer och att du prestigelöst kan samarbeta med olika verksamheter och samarbetspartners. Det kräver därmed också en förmåga att hålla sig uppdaterad av sin omvärld samt på ett strukturerat sätt driva utvecklingsarbetet av magasinet framåt. Om arbetsplatsen Malmö museum är en viktig mötesplats för så väl malmöborna som besökare från hela världen. Med cirka 450 000 besökare årligen är Malmö museum södra Sveriges största och mest besökta museum utanför Stockholm. Malmö museum omorganiserar sin verksamhet och inrättar ett antal nya tjänster samtidigt som verksamheten breddas genom nya Wisdome Malmö. Sammantaget innebär detta en kraftig utveckling och positionsförändring för Malmö museum som museum, science center och besöksmål i staden och regionen. Resultatet blir en utvecklad verksamhet och organisation väl anpassad för sin samtid och medborgarnas efterfrågan och förväntningar på Malmö museum. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar där Malmö museum är en del av Kulturförvaltningen. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tills vidare Omfattning: 100% Antal tjänster: 1 Tillträde: Omgående eller enligt överenskommelse Urval kommer att ske under vecka 9 efter att sista dagen för att ansöka passerat den 24 februari. Första och andra intervjuer till tjänsten kommer därefter att genomföras under mars/april. Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

20 januari 2025
Sista ansökan:
24 februari 2025
Head of Collections - Museum of Furniture Studies
IKEA Älmhult AB
Museiintendenter m.fl.

Älmhult is on its way to becoming a global destination for design. The Museum of Furniture Studies, the acclaimed institution founded by architects Kersti Sandin and Lars Bülow, has been acquired by IKEA Älmhult AB. Soon, one of the most comprehensive furniture collections in Northern Europe will re-launch in the southern Swedish province of Småland with a mission of inspiring and educating students and young professionals in the field of architecture, design and crafts. The ambition is to make the concept of the museum more accessible to more people. IKEA Älmhult AB is focused on initiatives that move IKEA and Älmhult forward. The company also manages IKEA Museum, IKEA Hotell, Aktivitetshuset in Älmhult as well as IKEA Property, and it is part of Inter IKEA Group, which includes the product development centre IKEA of Sweden. Job Description As the Head of Collections at The Museum of Furniture Studies you will lead and secure maintenance, research and the presentation of the museum collection. You will plan and prepare exhibitions and education/learning initiatives and through that, be part of securing a unique experience with exhibitions, seminars, education, trainings, workshops and more. You initiate and lead acquisitions needed to maintain and keep our collection relevant and of highest quality. The museum is located in Älmhult, Sweden but you will work in an international arena. Qualifications We are looking for a passionate furniture design specialist. You come with an in-depth knowledge about furniture design from both a historical and contemporary perspective. It is easy for you to share your knowledge in an intriguing and understandable way for all kinds of target audiences. You are strong in collaboration and in building trustful relationships both within your own organization and with other stakeholders/networks and media. You come with experience from working with research, linked to furniture design and has written and shared articles within this field. You feel at ease when needed to act with speed and take fast decisions. You communicate in a clear and inspiring way engaging people in where we are heading. You have a university degree in the fields of design/architecture/museum. A deep passion for (furniture) design and how it has developed through the ages and will develop in the future. Experience from collection management and acquisitions A burning interest for learning and sharing knowledge with colleagues, students and anyone interested in our museum. Authentic leadership and actively work to ensure that our culture and values are a strong and living reality and that we are an inclusive and diverse workplace. Entrepreneurial mind with a can-do spirit. Fluent in English, both written and spoken. Additional information Join us and be part of our exciting journey with The Museum of Furniture Studies! We look forward to receiving your application – CV and letter of motivation – in English, latest by 9th of February. Kindly note that due to GDPR and Data Privacy, we do not accept any applications via email. This is a permanent position, full-time (40 hours per week) and located in Älmhult, Sweden. You will report to the Museum of Furniture Studies Manager. For questions about the position, please contact hiring manager Pär Gustafsson, Destination & Museum Manager at [email protected] For questions about the recruitment process, please contact Isabella Carlsson, People & Culture Leader at [email protected]

17 januari 2025
Sista ansökan:
9 februari 2025
SFHM söker intendent till Flygvapenmuseum

Statens försvarshistoriska museer söker intendent till Flygvapenmuseum dnr 22–2.3.9/25 Statens försvarshistoriska museer (SFHM) Statens försvarshistoriska museer (SFHM) SFHM är en statlig myndighet under Kulturdepartementet som har till uppgift att sprida kunskapen om det svenska försvaret genom tiderna och om försvarets roll i samhällsutvecklingen. Myndigheten består av Flygvapenmuseum och Armémuseum, en avdelning för verksamhetsstöd samt Försvarets traditionsnämnd. Verksamheten är i huvudsak lokaliserad till Stockholm och Linköping och har ungefär 80 anställda. För mer information om myndigheten besök gärna: www.sfhm.se  SFHM har tillsammans med Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) fått ett regeringsuppdrag att lämna förslag på hur en organisationsförändring, som innebär att de båda myndigheterna slås samman, bäst ska gå till. En eventuell organisationsförändring ska träda i kraft senast 1 januari 2026. Flygvapenmuseum Flygvapenmuseum är ett modernt teknik- och kulturhistoriskt museum som speglar det svenska militärflygets utveckling från pionjärtid fram till i dag. Museets ansvar omfattar bevarande, förmedling och kunskapsuppbyggnad om det svenska militärflyget. På Flygvapenmuseum arbetar omkring 30 personer samt timanställd personal. Samlingsenheten arbetar med en omfattande satsning på inventering, registrering och digitalisering av museisamlingarna samt iordningsställande av museets magasin. För ytterligare information besök gärna www.flygvapenmuseum.se. Arbetsuppgifter Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som föremålsintendent på Flygvapenmuseum är att förvalta, utveckla och vårda våra spännande samlingar. Det innebär att du registrerar föremål, genomför registervård, håller ordning och reda i magasinen och ser till att föremålen bevaras på bästa möjliga sätt. I arbetet deltar du i förvärvsfrågor, gallring och låneärenden. En stor del av arbetet sköts inom samlingsdatabasen Primus och du kommer ha en viktig roll i att administrera samlingen i verktyget.   Kunskaper och erfarenheter Du ska • Ha akademisk examen inom föremålsantikvarisk utbildning, museologi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara relevant för tjänsten. • Ha minst ett års erfarenhet och goda kunskaper inom föremålsregistrering i samlingsförvaltningssystem. • B-körkort • Goda kunskaper i både svenska och engelska Kompetenser Du har god förmåga att uttrycka dig på både svenska och engelska i tal och skrift då vi har flera samarbetspartners både inom landet och utrikes. Du har förmågan att sätta dig in i vår samling, förstår föremålshantering och museala strukturer. Du är en bra ambassadör för hela myndigheten och en professionell och god kollega med positiv attityd som ser lösningar på problem. Har du erfarenhet av föremålsfotografering och program som Photoshop är det meriterande. Egenskaper Som föremålsintendent på Flygvapenmuseum ska du ha förmågan att arbeta självständigt mot gemensamt uppsatta mål. Du är noggrann, strukturerad och har en god samarbetsförmåga med alla inom organisationen. I arbetet krävs det att du är flexibel och kan prioritera vad som behöver göras. Du har ett högt kvalitetstänk och är resultatinriktad och tänker helhet kring samlingsförvaltning. Ett intresse för kulturhistoria och Flygvapenmuseums verksamhetsområden behövs för att du ska trivas hos oss.  Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Meriter Det är meriterande om du har: • Arbetat med Primus som samlingsförvaltningssystem • Kunskaper om Försvarsmakten och militärhistoria. • Truckkörkort Anställningsform och tillträde Tillsvidareanställning, vi tillämpar provanställning i sex (6) månader. Heltid. Lön efter överenskommelse. Arbetsort: Linköping. Tillträde snarast möjligt eller enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen att skicka din ansökan på knappen ansök nedan senast den senast den 9 februari 2025.  Ansökan ska innehålla CV och en kort presentation av dig själv. SFHM strävar efter att ha en jämn könsfördelning, ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

17 januari 2025
Sista ansökan:
9 februari 2025
Museivärd sökes till Skoklosters slott – butik och entré
Statens Historiska Museer
Museiintendenter m.fl.

Arbetsbeskrivning: Vill du vara en del av ett engagerat team och ge besökarna på Skoklosters slott en minnesvärd upplevelse? Som museivärd med ansvar för butik och entré kommer du att vara slottets ansikte utåt och spela en central roll i att skapa en välkomnande och positiv atmosfär. Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för att våra besökare får ett varmt och professionellt bemötande. Dina arbetsuppgifter inkluderar: • Att aktivt välkomna och guida besökare vid entrén, samt skapa en trygg och inbjudande miljö. • Försäljning av slottets pedagogiska utbud och butikens varor. • Ansvar för uppackning, prismärkning, påfyllning och städning i butiken. • Kassahantering inklusive kassarapportering, samt registrering av besöksstatistik. • Arbeten som publikundersökningar och enklare lokalvård kan också ingå. Du trivs med att hantera både hög publiktryck och lugnare perioder, och har förmågan att arbeta både självständigt och i grupp. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och din förmåga att skapa en positiv upplevelse för våra besökare. Kvalifikationer: • Relevant utbildning eller erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. • Ett starkt service- och säkerhetstänk. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Anställningsvillkor: • Säsongsanställning med månadslön. • Tillträde under april eller senare, dock senast i november. Anställningens längd och tjänstgöringsgrad kan variera. • Schemalagd arbetstid med helgarbete och möjlighet till mertid. • Skoklosters slott genomför obligatoriska utbildningsdagar. Ansökan: Välkommen att skicka din ansökan, CV och personligt brev. Ange diarienummer 211-1180-2024 på alla bifogade dokument. I din ansökan ska det tydligt framgå hur du uppfyller de kvalifikationer som efterfrågas och vilka månader du kan arbeta. Sista ansökningsdag är den 30 mars, men intervjuer sker löpande. Upplysningar om tjänsten lämnas av följande kontaktpersoner: Jessica Söderqvist, museichef 08-402 30 83 [email protected]   Turid Wedholm, butiksansvarig 08-402 30 64 [email protected] Lotta Lindley, facklig representant för Saco-S 08-402 30 57 [email protected]   Jasamin Tewelde, HR- och lönehandläggare 08-519 556 65 [email protected] Statens historiska museer är Sveriges största statliga museikoncern. I myndigheten ingår Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet -med Tumba bruksmuseum. Här ingår också uppdragsverksamheten Arkeologerna, med kontor på fem olika platser i landet. Statens historiska museer har till uppgift att främja kunskapen om och intresset för Sveriges historia samt bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår gemensamma vision är ”Tillsammans gör vi historia betydelsefullt för fler”. Myndigheten har ca 350 anställda medarbetare.

13 januari 2025
Sista ansökan:
30 mars 2025
Skoklosters slott söker en vikarierande museivärd på 12%
Statens Historiska Museer
Museiintendenter m.fl.

Om tjänsten: Trivs du i ett dynamiskt och varierande arbete där ingen dag är den andra lik? Då kan detta vara jobbet för dig! Som museivärd på Skoklosters slott kommer du att vara slottets ansikte utåt och spela en central roll i att skapa minnesvärda upplevelser för våra besökare. Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för att ge ett professionellt och engagerande bemötande, samtidigt som du bidrar till att förmedla vår kulturhistoria på ett inspirerande sätt. Dina arbetsuppgifter: Som museivärd kommer du att utföra en rad olika arbetsuppgifter där flexibilitet är viktigt. Huvuduppgifterna inkluderar: • Visa och guida besökare genom slottet under både bokade och reguljära visningar med olika teman, och förmedla kunskap om slottets kulturhistoria. • Förbereda och genomföra aktiviteter och program för olika målgrupper, både inom slottet, i vår utomhusmiljö samt digitalt. • Värdskap i slottet: vägleda besökare, säkerställa säkerheten, bemanna entrén och butiken samt genomföra publikundersökningar och enklare lokalvård. • Assisterande uppgifter i samband med olika arrangemang. Om dig: Vi söker dig som tycker om att möta människor och skapa en positiv upplevelse för besökarna. Du har förmåga att anpassa ditt bemötande efter olika individers och gruppers behov, och du skapar ett bra klimat i samarbetet med dina kollegor. Du är också självständig och trivs med att ta ansvar för ditt arbete. Att hålla ordning och reda ser du som en självklarhet. Personliga egenskaper som servicekänsla, flexibilitet och trygghet är viktiga för oss. Kvalifikationer: Vi söker flera olika kompetenser för vår museivärdgrupp, men vi ser gärna att du har • Studier inom humaniora och/eller pedagogik. • Tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna inom museivärdskap. • Ett utpräglat service- och säkerhetstänkande. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, ytterligare språk är meriterande. Anställningsvillkor: • Deltid, 12% med månadslön. • Schemalagd arbetstid: onsdagar kl. 09.00-12.00 och varannan torsdag. • Tillträde snarast, dock tidigast 2025-03-01. • Vikariat fram till och med 2025-12-31. • Möjlighet till mertid, särskilt under sommaren samt på kvällar och helger under resten av året. Ansökan: Vänligen skicka din ansökan, CV och personligt brev där du tydligt beskriver hur du uppfyller de kvalifikationer vi söker. Ange diarienummer 211-1228-2024 på samtliga dokument. Sista ansökningsdag är 2025-02-02. Ansökan görs genom att klicka på knappen nedan. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och strävar efter mångfald i alla aspekter. För frågor om tjänsten, vänligen kontakta:   Jessica Söderqvist, museichef 08-402 30 83 [email protected]   Lotta Lindley, facklig representant för Saco-S 08-402 30 57 [email protected]   Jasamin Tewelde, HR- och lönehandläggare 08-519 556 65 [email protected] Statens historiska museer är Sveriges största statliga museikoncern. I myndigheten ingår Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Sveriges museum om Förintelsen och Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet -med Tumba bruksmuseum. Här ingår också uppdragsverksamheten Arkeologerna, med kontor på fem olika platser i landet. Statens historiska museer har till uppgift att främja kunskapen om och intresset för Sveriges historia samt bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Vår gemensamma vision är ”Tillsammans gör vi historia betydelsefullt för fler”. Myndigheten har ca 350 anställda medarbetare.

13 januari 2025
Sista ansökan:
30 mars 2025