Socialchef/Socialdirektör

Sök bland 2 lediga jobb som Socialchef/Socialdirektör och börja ditt nya yrkesliv idag!

Arboga kommun söker Socialchef/förvaltningschef
AxÖ Consulting AB
Förvaltnings- och planeringschefer

”I Arboga har vi nära till beslut, där du kan vara med och påverka såväl i det dagliga arbetet som i strategiska frågor. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbete. Du har ett helhetstänk och ser betydelsen av att bygga relationer, som bidrar till en öppenhet och ett långsiktigt förtroende och stolthet hos medarbetare och kommunens invånare. Min förhoppning är att tillsammans med dig, övriga chefer i ledningsgruppen och medarbetare arbeta för att hela kommunen når sin fulla potential. Välkommen till Arboga kommun!” - Anders Neuman, kommundirektör. Socialförvaltningen Nu söker Arboga kommun en ny socialchef tillika förvaltningschef. Socialförvaltningen har idag 430 anställda. Den dagliga verksamheten leds av socialchefen i samarbete med en ledningsgrupp bestående av fyra verksamhetschefer och en administrativ chef. Förvaltningen består av verksamheterna: Individ- och familjeomsorg Vård och omsorg Verksamheten för funktionsstöd Arbete- och vuxenutbildning Central administration Socialförvaltningens vision är – Vi skapar en bättre tillvaro. Tillsammans strävar förvaltningen aktivt mot att möta denna vision och har genom åren skapat en arbetsmiljö där medarbetare känner både stolthet och trivsel. Samarbeten mellan KAK- kommunerna (Kungsör, Arboga, Köping) rör missbruksvård, arbetsmarknad och öppenvården Barn och familj, familjerätt samt familjehemsarbete. Ditt framtida uppdrag Socialchefens uppdrag är ett helhetsansvar för socialförvaltningens uppdrag och ett ansvar för att aktivt bidra till utvecklingen i hela kommunen. Arbetet ska genomföras enligt det uppdrag som förvaltningen har och enligt den lagstiftning som verksamheten lyder under. Socialchefen har det yttersta ansvaret att: Förvaltningen drivs mot en ekonomi i balans. Inspirera till ett gott utförande av socialförvaltningens tjänster till medborgarna. Ansvara för att nämndens beslut verkställs. Utveckla verksamheten, för att på så vis möta framtida krav och förväntningar på kommunen. Säkerställa att förvaltningen uppnår de resultat som kommunfullmäktige och socialnämnden fattar beslut om. Utveckla samarbeten på ”tvärs” i kommunen för att lösa angelägna och komplexa frågor såsom integrationsfrågor, kompetensförsörjning och en välmående arbetsplats. Socialchefen rapporterar till nämnden och till kommundirektören. Socialchefen ingår i kommundirektörens ledningsgrupp. Vem söker vi? Vi ser att du som söker har följande kunskaper och erfarenheter: Relevant högskole-/universitetsutbildning. Erfarenhet av att leda en komplex organisation med flera beslutsnivåer. Kunskap om de lagar som påverkar socialförvaltningen, bland annat socialtjänstlagen, juridik kring upphandling och avtal, arbetsmiljölagen, hälso- och sjukvårdslagen och lagen om stöd och service för funktionshindrade. Flera års erfarenhet av att framgångsrikt leda andra chefer samt driva en verksamhet inom någon av socialförvaltningens områden. Erfarenhet av samverkan inom kommun eller region för att lösa gemensamma övergripande frågor. Erfarenhet av att skapa resultat som är förankrade i de politiska besluten. Ett starkt intresse för samhällsfrågor och konkret erfarenhet av förändrings- och förbättringsarbete i en politiskt styrd organisation. För att lyckas i rollen som socialchef är du en engagerad och handlingskraftig ledare med förmågan att hantera föränderliga miljöer. Din erfarenhet och kunskap inom förvaltningens område gör dig trygg och beslutsam, med förståelse för ekonomiska konsekvenser och utmaningar i en kommun av Arbogas storlek. Vidare är du ansvarstagande och skapar trygghet och struktur i arbetet samt är uthållig och effektiv i potentiella motgångar. I rollen som ledare är du även öppen för andras kunskaper och du bygger långsiktiga relationer för att främja öppenhet och samarbete. Utöver detta har du en god förmåga att hantera komplexa frågor, vilket skapar ett förtroendefullt arbetsklimat. Som ledare värdesätter du kommunens värdegrund och bidrar till en öppen och respektfull kommunikation internt och externt. Vad kan Arboga kommun erbjuda dig? Arboga är en kommun där det är nära till beslut och där du kan vara med och påverka i såväl det dagliga arbetet som i strategiska frågor. Du kommer till en kommun som är i ett spännande skede där du verkar i en miljö som präglas av närhet och handling. Tillsammans med kunniga och engagerade kollegor och medarbetare möts du av sammanhang där man vill skapa en god omsorg som präglas av trygghet, vänlighet och delaktighet. Du blir också en del av en skicklig och kompetent grupp, vilket tjänar som inspiration och bollplank. Inte minst kommer du bli en nyckelperson i kommunens utveckling och framtid för att Arboga ska förbli en kommun med en inspirerande livsmiljö för alla. Välkommen att anmäla intresse för tjänsten Blir du nyfiken och vill veta mer? Läs hela rollbeskrivningen här. Känner du att du är rätt person för uppdraget? Då ser vi gärna att du skickar in din intresseanmälan till oss senast 22 september 2024. All administration i denna rekryteringsprocess kommer att hanteras av AxÖ Consulting. För mer information kontakta: Mia Haglund: [email protected] 072-396 05 82 Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande bakgrundskontroll, en säkerhetsprövningsintervju och registerkontroll kommer, i enlighet med säkerhetsskyddslagen, att genomföras innan anställning. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Om Arboga kommun Endast en halvtimme från Örebro, Västerås och Eskilstuna ligger Arboga. I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger endast en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Här bor cirka 14 000 invånare och cirka 1 000 personer arbetar i kommunen.  AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post. Varmt välkommen med din ansökan.

6 september 2024
Sista ansökan:
22 september 2024
Socialchef (IFO-chef)
Trosa kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Är du en tydlig ledare som värnar om att skapa goda relationer och lyfta andra? Då kan du vara den vi söker! Trosa kommun är kommunen med resultat som talar för sig själv. Våra medborgare och företagare är nöjda med sin kommun, mycket tack vare våra engagerade medarbetare. Då vår nuvarande socialchef snart går i pension söker vi en ny ledare som vill jobba i den lilla kommunen med närhet till politisk ledning och beslutsfattare och med det en stor möjlighet att på riktigt göra skillnad för våra medborgare.  På Socialkontoret i Trosa arbetar 30 medarbetare, en verksamhetsutvecklare och tre enhetschefer. Vi sitter i nya, ljusa, luftiga och trivsamma lokaler i central Trosa. Hos oss ansvar du för utformning och utveckling av verksamhet tillsammans med chefer och medarbetare på kontoret.   Trosa kommuns verksamhet ska präglas av ett helhetsperspektiv och bygger på samverkan mellan resurser inom och utom kommunen. Kommunen ska uppmuntra samarbete, okonventionella och alternativa lösningar. Detta blir särskilt viktigt för vårt socialkontor som har ett mångfacetterat uppdrag.      DITT UPPDRAG   Socialkontoret är ett litet kontor som har en bred kompetens inom flera områden. Verksamheten ansvarar för ekonomiskt bistånd, missbruk, barn- och familj, öppenvård, fältverksamhet, arbetsmarknad och integration med mera. Du leder och samordnar kommunens brottsförebyggande arbete, liksom kommunens POSOM-grupp.  Som socialchef ansvarar du för socialkontorets ledningsgrupp där ni tillsammans arbetar för utveckling och framtagandet av nya arbetssätt och metoder. Vi har även påbörjat arbetet med omställningen inför den nya socialtjänstlagen där vår målsättning är att erbjuda medborgarna stödinsatser på hemmaplan så långt det är möjligt. Som socialchef har du ett nära samarbete med kommunens förtroendevalda. Politiskt ansvarig nämnd är den humanistiska nämnden som även ansvarar för barn- och utbildning. Kommunchefen är din chef och du ingår i kommunens ledningsgrupp, där vi tillsammans tar ansvar för helheten med medborgarnas bästa i fokus.     VEM SÖKER VI? Du är/har:  • högskoleutbildning (socionom, eller annan relevant utbildning)  • tidigare erfarenhet som chef, meriterande om du har arbetat som chef i en politiskt styrd organisation  • goda ekonomiska kunskaper  • god erfarenhet kring myndighetsutövning och dess lagstiftningar   • körkort är ett krav då tjänsten innebär många nätverksträffar och liknande  Vi tror du är en god förebild och har erfarenhet av att leda och verka i kommunal verksamhet. Vi söker dig som är en god kommunikatör i tal och skrift, samverkansintriktad och strukturerad. Du är trygg i din roll och genuint intresserad av utveckling. Du är en engagerande ledare som växer genom att få andra att växa. Du vågar att prova nya vägar, lär av andra och delar med dig. Eftersom arbetet innebär många kontakter med olika människor är det viktigt att du är lyhörd och kommunikativ och att du på ett engagerat och prestigelöst sätt kan leda och inspirera andra.      INFORMATION OM ANSTÄLLNINGEN Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Tillträde: Enligt överenskommelse   ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.  Varmt välkommen med din ansökan till Trosa kommun!

5 september 2024
Sista ansökan:
23 september 2024