Utredande poliser till RC3 utredning (Grooming), region Stockholm

Tilltalas du av spänningen att jaga och identifiera gärningsmän bakom ett brott och ha chansen att ge brottsutsatta barn upprättelse? Vill du vara en del av den digitala framtiden och har ett intresse för smartphones och digital analys? Då kan vi ha jobbet för dig! Utredare rekryteras till Grooming Stockholm, som består av två utredningsgrupper som arbetar med det regionala uppdraget att utreda internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn. Varje utredningsgrupp leds av en gruppchef och i varje grupp finns en polisiär förundersökningsledare som stöd i utredningsarbetet. Grupperna arbetar även tillsammans som en stor gemensam grupp där medlemmarnas olika kompetenser gör att man naturligt arbetar tillsammans med andra genom en utredning. Många ärenden hanteras hela vägen från anmälan till slutredovisning. Viktigt att nämna är att du i ditt arbete kommer att exponeras för känsligt och stötande material. ARBETSUPPGIFTER • Identifiera misstänkta gärningspersoner med hjälp av gruppens ständigt utvecklade metoder. • Utföra operativa tvångsmedel som husrannsakan och hämtningar till förhör. • Operativa insatser ca 1 gång i veckan. • Identifiera brottsoffer. • Hålla förhör med såväl målsägande, vittnen och misstänkta gärningspersoner. Barnförhör kan komma att ske, men om så är fallet kommer utbildning att erbjudas om behovet finns. • Hantera ärenden med frihetsberövade personer självständigt eller tillsammans med andra. • Vidta andra utredningsåtgärder som till exempel internetinhämtning, analys och sammanställning av IT-material. • Analys av dokumenterade sexuella övergrepp mot barn. • Utgöra ett stöd för andra utredande grupper i regionen gällande dessa brott samt bidra med information till allmänhet och media som ett led i det brottsförebyggande arbetet. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: • Polis enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman. • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. • God förståelse för det engelska språket samt förmåga att uttrycka dig väl på engelska. • B-körkort. Det är meriterande om du även har: • Kunskaper i polisens datasystem och god datorvana att hantera material med it-relevans • Erfarenhet av utredningsarbete som arbetsgivaren bedömer är relevant. • Van att arbeta med stora mängder material, analysera och dra relevanta slutsatser samt ge förslag på åtgärder. • Barnförhörsledarutbildning. Personliga egenskaper Som person ser vi att du är positiv och tycker om att möta och samverka med andra människor. Du är trygg i dig själv och strävar ständigt efter att utvecklas. Du tar ansvar över dina uppgifter och strukturerar dem för att driva processerna framåt. Vidare har du lätt att anpassa dig till nya omständigheter och kan snabbt ändra synsätt. Avslutningsvis har du en vana att arbeta med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Arbetsort: I dagsläget finns gruppen placerad på Södermalms polisstation, Stockholm. Det finns ett beslut om att denna verksamheten ska flyttas till Farsta (Telestaden), Stockholm. För närvarande är preliminärt beslut om flytt i december 2024. Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2 Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Utredare Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

5 maj 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Gruppchef till kansligrupp 1, polisområde Storgöteborg

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag. Polisområde Storgöteborg I polisområde Storgöteborg bor närmare en miljon invånare. Vårt geografiska område spänner över sju kommuner från storstadsmyller till landsbygd. Polisområde Storgöteborg är indelat i fem lokalpolisområden: Göteborg city, Kungälv/Ale, Storgöteborg Hisingen, Storgöteborg nordost och Storgöteborg syd. På polisområdesnivå organiseras utredningsverksamheten i utredningsjour och utredningssektion. Vidare finns ett polisområdeskansli. Polisområde Storgöteborg, Kansligrupp 1 Gruppen ansvarar för bland annat förvaltningsrättsliga frågor, lokaler, utbildningsfrågor, hittegodshanteringen utredning/lagföring samt samordning av aspiranterna. Du förväntas utöver uppdraget som chef att vid behov utföra alla förekommande arbetsuppgifter som ingår i gruppens ansvarsområde. Du kan komma att ingå inom stabsverksamheten. I uppdraget är det viktigt att kunna se och behålla ett helhetsperspektiv på verksamheten, att kunna hantera och prioritera bland flera och många pågående processer samtidigt, samt utveckla hållbara strukturer för effektivitet och spårbarhet inom arbetet. ARBETSUPPGIFTER Uppdraget som chef för kansligrupp 1 Som gruppchef har du personal-, arbetsmiljö- samt verksamhetsansvar för din grupp av medarbetare som består av 16 medarbetare. Som chef för kansligrupp 1 rapporterar du till kanslichefen samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som har: • minst sex månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef • erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten • erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde • erfarenhet av polisorganisationens verksamhet • polisexamen och/eller annan för funktionen relevant akademisk examen alternativt eftergymnasial utbildning i kombination med erfarenhet inom Polismyndigheten Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har: • erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat • ingått i ledningsforum • chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå • erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen • erfarenhet av arbete inom Stöd/Service alternativt kansliverksamhet När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor: • analys och helhetssyn • mål och resultat • utveckling och förändring • social säkerhet • muntlig och skriftlig kommunikation • skapa delaktighet och motivation Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas. ÖVRIGT Arbetsort: Göteborg Funktion: chef, grupp Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

3 maj 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
Teknikspecialist inom telekommunikation

Arbetsplatsbeskrivning: Är du redo för en större uppgift? Till gruppen Telekommunikation söker Polismyndigheten nu Teknikspecialist med bakgrund inom telekom. Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. IT-avdelningen består för närvarande av 1200 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 37 000 anställda. Inom gruppen Telekommunikation hanterar vi sådant som hör till polisernas IT-arbetsplats. Gruppens uppdrag består av att hantera allt från upphandling och certifiering av system och hårdvara, central hantering av våra plattformar för kommunikation samt arbete med att förvalta och utveckla tekniken. Vi arbetar långsiktigt, men behöver ibland tänka snabbt och svara upp mot plötsliga behov då verksamheten styrs av händelser i samhället. Alla polisens anställda är brukare av våra tjänster vilket ställer höga krav på oss att leverera med hög tillgänglighet och god kvalitet. Arbetsbeskrivning: Är du redo för en större uppgift? Till gruppen Telekommunikation söker Polismyndigheten nu Teknikspecialist med bakgrund inom telekom. Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. IT-avdelningen består för närvarande av 1200 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 37 000 anställda. Inom gruppen Telekommunikation hanterar vi sådant som hör till polisernas IT-arbetsplats. Gruppens uppdrag består av att hantera allt från upphandling och certifiering av system och hårdvara, central hantering av våra plattformar för kommunikation samt arbete med att förvalta och utveckla tekniken. Vi arbetar långsiktigt, men behöver ibland tänka snabbt och svara upp mot plötsliga behov då verksamheten styrs av händelser i samhället. Alla polisens anställda är brukare av våra tjänster vilket ställer höga krav på oss att leverera med hög tillgänglighet och god kvalitet. Kvalifikationer: Detta är en möjlighet för dig som har: Goda IT-kunskaper förvärvade genom utbildning eller arbete Minst fem års aktuell arbetslivserfarenhet som är relevant för tjänsten inom telekom. Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, såväl i tal som i skrift Anställningen kräver svenskt medborgarskap. Det är meriterande om du även har: Erfarenhet av att arbeta med stora och komplexa IT-miljöer Erfarenhet inom nätverksinfrastruktur Erfarenhet inom kontaktcenter Hantering av certifikat, IP-adressering och brandväggsregler Drift av virtuella servrar Personliga egenskaper: Vi söker dig som kombinerar hög integritet med att vara lösningsorienterad. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samverkar och kommunicerar med andra på ett smidigt sätt för att nå gemensamma mål. Som teknikspecialist kan du vara involverad i olika typer av uppdrag, vilket innebär att du gillar att utmanas i ditt tänk inte är rädd att kavla upp ärmarna och bidra i både det stora och det lilla. Vidare ser vi att du är någon som är ansvarstagande, noggrann, driven och tar egna initiativ. Då vårt arbete omfattas av strikta säkerhetskrav kommer vikt läggas vid personlig lämplighet. Övrig information: I denna rekrytering görs löpande urval. Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader Arbetsort: Stockholm Arbetstid: Heltid, Flextid Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Teknikspecialist Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till [email protected] senast den 24/5 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A269.354/2024 i mailets ärendemening. Enkät hämtas via: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/maj/teknikspecialist-inom-telekommunikation/ Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Polismyndigheten Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster. #LI-Hybrid

3 maj 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Ungdomsutredare till Polisområde Södra Skåne

Om arbetsplatsen Är du redo för en större uppgift? Till Polisområde Södra Skåne söker vi nu totalt sex utredare med primär inriktning på att utreda ungdomsbrottslighet. De vi söker är noggranna, flexibla och har god samarbetsförmåga. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Polisområde Södra Skåne är ett av polisområdena i region Syd. Det geografiska området omfattar 16 kommuner. Polisområde Södra Skåne är indelat i fem lokalpolisområden: Eslöv, Kävlinge, Lund, Trelleborg och Ystad. Inom polisområdet finns även en utredningssektion, en utredningsjoursektion och ett områdeskansli. Inom respektive lokalpolisområden finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service. Arbetsuppgifter Att utreda vid Polismyndigheten innebär att kritiskt värdera information från flera källor, ta fram specifika fakta, vikta och avgöra betydelsen av varje enskild information, dra slutsatser, bedöma samband mellan ett antal variabler och sammanfatta uppgifterna till en logisk helhet. Du kommer ingå i en arbetsgrupp där du får möjlighet att utbyta erfarenheter och ditt arbete kommer bedrivas både enskilt men även tillsammans med andra. Arbetet består i att utreda brott som kommer in till polisen. Detta sker under ledning av förundersökningsledare som kan vara både polisiär eller åklagare. Dialogen mellan handläggare och förundersökningsledare präglas av prestigelöshet med snabba och korta beslutsvägar. På lokalpolisområdena utreds allt från grova brott till enklare vardagsbrottslighet så som stölder och narkotikabrott. Som utredare kommer du att hålla förhör med personer som är misstänkta, målsäganden samt vittnen. Du kommer även att hantera frihetsberövade personer. För att inhämta information som ska ingå i utredningar och förundersökningsprotokoll kommer du att ha kontakt med andra myndigheter, kommuner och företag. Vi har som mål att alltid arbeta med nya ärenden vilket betyder att framgångsfaktorerna är bättre och att utredningsarbetet blir mer effektivt och stimulerande. Arbetet är omväxlande och sker både ute på fält och på polisstationen. Ett av Polismyndighetens prioriterade områden är arbetet med tillgångsinriktad brottsbekämpning. I det arbetet ingår därför även att arbeta med kartläggning och sammanställning av de kriminellas ekonomi och göra finansiella utredningar. Kvalifikationer Detta är en möjlighet för dig som har: · Akademisk examen inom beteendevetenskap, sociologi, juridik, ekonomi, kriminologi eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. · Ett års sammanhängande arbetslivserfarenhet av självständigt handläggnings-/utredningsarbete från offentlig verksamhet som Polismyndigheten bedömer relevant, exempelvis inom polis, socialtjänst, socialjour, försäkringskassan eller liknande områden. · Goda kunskaper i det svenska språket, både muntligt och skriftligt · Goda kunskaper i engelska · God datorvana · Körkort B, manuell växel Det är meriterande om du även har: · Erfarenhet från utredningsarbete där du analyserat informationsmaterial som arbetsgivaren bedömer relevant · Erfarenhet av att tolka och tillämpa lagar och regler · Kunna kommunicera på ytterligare språk utöver engelska och nordiska språk · Arbetslivserfarenhet av att möta människor i utsatta situationer · Erfarenhet av ekonomiskt arbete Personliga egenskaper Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är stabil och trygg i dig själv. Du är analytisk och med öga för att se sammanhang. Du har också en god förmåga att hantera stressfyllda situationer utan att tumma på kvalitén. Vidare är du kommunikativ med förmåga att vara tydlig och pedagogisk likväl som inlyssnande och reflekterande. Det gör att du gärna kommer med förslag på förbättringar där du ser utvecklingspotential. För att trivas och fungera i rollen krävs också att du trivs att arbeta självständigt samtidigt som du är öppen och positiv som person och har en god samarbetsförmåga med kollegor. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Kontaktpersoner Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chefer: Johan Wigerup, [email protected] eller Ola Glans, [email protected] Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Hanna Säreskog, [email protected] Fackliga företrädare Polisförbundet, Leif Östberg 010-561 69 84 Seko Polisen, Monica Veberg, 070-549 11 35 SACO-S, Carina Ivarsson, 073-348 37 10 Fackförbundet ST nås via polisens växel 11414 Övrig information Placering: Lpo Eslöv, Lpo Kävlinge, Lpo Lund, Lpo Trelleborg och Lpo Ystad (i urvalsenkäten markerar du vilket LPO du söker till). Arbetstid: Heltid dagtid (veckoplanering). Viss kvälls- och helgtjänstgöring förekommer på utredningsjouren i Lund eller Ystad då samtliga LPO tillsätter utredare dit under helger, främst dagtid. Tillträde: Enligt överenskommelse Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Varmt välkommen med din ansökan!

2 maj 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Arkivhandläggare till Rättsavdelningen i Stockholm, Tidsbegränsad

Är du redo för en större uppgift? Till vår grupp söker nu arkivhandläggare som är noggranna, strukturerade och ansvarstagande. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Om arbetsplatsen Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rätts­avdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd. De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdel­ningens tre verksam­hetsområden förvaltningsrätt, informations­förvaltning och rättstillämpning. Verksamheten för informationsförvaltning vid rättsavdelningen ansvarar för att utveckla myndighetens digitala och analoga informationshantering inom arkiv, diarieföring, skriftliga kanaler, skanning och utlämnande av allmän handling. Verksamheten ansvarar även för registervård och registerutdrag, informationsförsörjning och internationellt utbyte av domar samt för uppbörd av böter. Verksamheten samordnar också rättsväsendets hantering av samordningsnummer. Arbetsuppgifter Som arkivhandläggare arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden i fysiska arkiv. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av ordnings- och förteckningsarbete. Det kan även ingå att söka efter och ta fram handlingar, ta emot leveranser och sortera in- och ut handlingar, flytta om arkivhandlingar, låna ut och kopiera akter, genomföra gallring samt att ha kontakt med fastighetsförvaltare. Kvalifikationer Vi söker dig som har: 3-årig gymnasieutbildning, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig aktuell erfarenhet av arbete inom arkiv alternativt administrativ erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant god datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Anställningen kräver svenskt medborgarskap Det är meriterande om du har: erfarenhet av att arbeta med arkiv i offentlig förvaltning utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller arkivvård, alternativt liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant erfarenhet av att arbeta med registrering av allmänna handlingar och digital arkivbildning Personliga egenskaper För att lyckas i rollen som arkivhandläggare ska du vara en ansvarstagande, strukturerad och noggrann person. Du behöver kunna arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta i team. Du behöver kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, så som att lyfta arkivkartonger i samband med leverans och gallring. Du är även mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar från arkivet. Resor kan förekomma i tjänsten. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. Övrig information Anställningsform: Särskild visstidsanställning, 6 månader Arbetsort: Stockholm Omfattning: Heltid Arbetstid: Flextid Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Arkivhandläggare I denna rekrytering är det obligatoriskt att besvara enkätfrågor. Du hittar länk till enkätfrågorna i följande annons: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/maj/arkivhandlaggare-till-rattsavdelningen-i-stockholm-tidsbegransad/ Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Vi vill även informera dig om att Polismyndigheten använder sig av urvalsfrågor som ett första led i urvalsarbetet. Du kan därför behöva svara på ett antal urvalsfrågor utifrån aktuell kravprofil för den roll du har sökt. Vi uppmanar till sanningsenliga svar på urvalsfrågorna. Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till [email protected] senast den 16 maj 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A268.148/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/krigsplacering/ och https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/sakerhetsprovning/ Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Polismyndigheten Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/ Fullständig annons: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/maj/arkivhandlaggare-till-rattsavdelningen-i-stockholm-tidsbegransad/ Varmt välkommen med din ansökan!

2 maj 2024
Sista ansökan:
16 maj 2024
Lösningsarkitekt till Identitetshandlingar

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Gruppen identitetshandlingar är ett nytt utvecklingsteam som är under uppbyggnad där vi bygger för framtiden inom ID-handlingsområdet, och naturligtvis tar vi även höjd för den digitala utvecklingen inom området. Gruppen kommer att ansvara för utveckling och förvaltning av de IT-system som bland annat behövs för ansökan och utfärdande av identitetshandlingar samt bidra med sin spetskompetens inom området i olika sammanhang. Gruppen kommer att bestå av ca 10 personer som sitter i kontorsmiljöer centralt på Kungsholmen. Dina kolleger kommer att bestå av uppdragsledare, kravanalytiker, UX-designer, systemutvecklare, testledare och teknikspecialist. Arbetsbeskrivning Vi står inför en spännande och händelserik tid med mycket nyutveckling framför oss. Hos oss på Identitetshandling arbetar du i en agil miljö där arbetsklimatet genomsyras av högt engagemang och driv där vi hjälper varandra och tar ett gemensamt ansvar för att lyckas med våra leveranser. Detta innebär att ytterligare arbetsuppgifter kan tillkomma i takt med att verksamhetsområdet utvecklas. Som lösningsarkitekt arbetar du både med den strategiska inriktning såväl som mera handgripligt med att säkerställa att de IT-system som används inom gruppen som inom sektionen stödjer verksamheten på det mest effektiva sättet. Tillsammans med dina kolleger kommer du att arbeta med lösningsarkitektur, utveckling, modernisering, automatisering och digitalisering. Ditt arbete innebär att säkerställa att vi utvecklar vår arkitektur utifrån verksamhetens behov och att det möjliggör och en digital förflyttningen samt tillse att IT-principer och riktlinjer efterlevs. Vi ser även att du har erfarenhet av att visualisera, definiera och skapa lösningar som är skalbara med de senaste teknologierna och har ett intresse av verksamhetsutveckling. Kvalifikationer Detta är en möjlighet för dig som har: Relevant utbildning inom IT, högskoleutbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten kan bedöma som likvärdig. Minst 3 års aktuell och relevant erfarenhet i liknande roll som lösningsarkitekt. Minst 5 års relevant erfarenhet som systemutvecklare inom Java back-end. Kompetens och förståelse för vilken infrastruktur som krävs, vilka teknikval och avvägningar som är lämpliga. Erfarenhet att definiera målarkitektur och road mapp. Goda kunskaper inom metoder och ramverk för IT-arkitektur samt EA-verktyg. Erfarenhet av att leda workshops Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både tal och skrift. Anställningen kräver svenskt medborgarskap Det är även meriterande om du har: Certifiering som lösningsarkitekt. Erfarenhet inom Linux. Erfarenhet inom IT-säkerhet och certifikathantering Erfarenhet av Agil metodik. Erfarenhet av Containers och Kubernetes. Vi värdesätter även om du har erfarenhet inom IT-upphandlingar och lagen om offentlig upphandling. Personliga egenskaper Vi ser att vår nya lösningsarkitekt är en person som har ett stort driv och engagemang för uppgiften och vill bidra till verksamheten. Du har förmåga att anpassa din kommunikation beroende på vem som är mottagare, har lätt att förmedla uppdragets budskap och är en god lyssnare. Du drivs av att arbeta mot målet, tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Utöver detta trivs du att arbeta i team och har en mycket god förmåga till samarbete, delar gärna med dig av dina kunskaper och har ett prestigelöst förhållningssätt. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Som en del i urvalsprocessen kan även kunskapstest komma att användas. Kontaktpersoner Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: 010-563 48 67 Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10 SACO, nås via polisens växel 114 14 SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn 010-561 66 27 ST, Tom Johnson tfn: 076-947 00 30 Övrig information Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader/tidsbegränsad anställning (el annat). Arbetsort: Stockholm Arbetstid: Flexibel arbetstid och möjlighet till distansarbete upp till två dagar per vecka. Tillträde: Enligt överenskommelse Funktion: Lösningsarkitekt Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till [email protected] senast den 10 juni 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A268.083/2024 i mailets ärendemening. I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

2 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Senior Javautvecklare, Stockholm

Arbetsplatsbeskrivning För att polisen ska kunna möta brottsutvecklingen i samhället arbetar vi ständigt med att utveckla den senaste tekniken. Det du utvecklar bidrar till att skapa trygghet i människors liv, varje dag. För att komma till rätta med dagens brottslighet måste man inte bära uniform. Vi söker nu systemutvecklare som är redo att bidra till ett tryggare Sverige genom att vara med och utveckla systemstöd för den polisiära verksamheten. Polisens IT-avdelning har cirka 1100 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 37 000 medarbetare. Vi växer och söker nu utvecklare till vårt kontor i Stockholm och det finns möjlighet att arbeta upp till två dagar i veckan hemifrån. Arbetsbeskrivning Är du en senior systemutvecklare med lång och aktuell erfarenhet av Java och vill ha en spännande utmaning? Vår verksamhet har en bred spännvidd med både egenutvecklade system och inköpta standardsystem. Det kan handla om utvecklingen av; Systemstöden för gränspolisen samt för de internationella systemen Systemstöden som riktar sig till medborgarna så som e-tjänster och resehandlingar. Myndighetssystem för ärendehantering. Systemstöden som stödjer den operativa verksamheten, t.ex. inom trafikområdet och operativ ledning. Systemstöden för verksamheten inom utredning och lagföring inklusive forensik och IT-brott. På vår IT-avdelning ansvar alla grupper för hela produktens livscykel, det vill säga både nyutveckling, vidareutveckling och förvaltning. Hos oss kan en dag innehålla allt ifrån att medverka vid workshops med verksamheten kring ny funktionalitet, utveckla nya applikationer med nya tekniker till att fixa en bugg som skapar problem i produktionsmiljön, eller hitta lösningen på ett säkerhetsproblem. För att kunna omsätta kunskapen till effektiva tekniska lösningar kommer ditt arbete att utföras i nära samverkan med både våra slutanvändare och andra grupperingar på IT-avdelningen. Tillsammans i teamet kommer ni ta fram användarcentrerade lösningar som hjälper polisen i yttre tjänst, brottsutredaren och HR-specialisten att utföra sitt uppdrag. Polisen erbjuder goda möjligheter till personlig utveckling och vi uppmuntrar alla våra medarbetare att ständigt lära sig mer om de områden de brinner för. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Relevant eftergymnasial utbildning inom IT, gärna med examen, alternativt att du har motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten kan bedöma som likvärdig. Minst 5 års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom systemutveckling med fokus på Java. Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Det är meriterande om du har erfarenhet och/ eller kunskaper av ett eller flera områden nedan: Plattform: Linux Docker och Kubernetes CI/CD pipelines som körs på Jenkins GitOps Apputveckling: iOS och Swift UI Integrationer mot: MySQL, OrientDB eller motsvarande grafdatabas Frontend SPA: Angular eller React Backend Python JBoss, SpringBoot, API:er Erfarenhet av att arbeta agilt i tvärfunktionella team. Personliga egenskaper Hos oss arbetar du i ett agilt självorganiserande team med stora möjligheter att påverka din vardag. Därför ser vi att du har förmågan att arbeta självständigt samtidigt är du en lagspelare som har lätt för att samarbeta. Vår målsättning är att leverera rätt sak i rätt tid genom kontinuerliga mindre leveranser och genom att ständigt utvärdera hur vi arbetar. För oss är det viktigt att du är rätt person och att du vill utvecklas tillsammans med oss. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Kontaktpersoner Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn 076-134 65 80. Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10 SACO, nås via Polisens växel tfn: 114 14 SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27 ST, nås via Polisens växel tfn: 114 14 Övrig information Vi går löpande igenom de ansökningar vi får in. Om vi bedömer att din profil matchar IT-avdelningens kompetensbehov kommer vi att kontakta dig. Arbetstid: Dagtid Tillträde: Enligt överenskommelse Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Välkommen med din ansökan på svenska i form av CV och personligt brev via e-post till [email protected] senast den 11 juni 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A267.850/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Varmt välkommen med din ansökan!

30 april 2024
Sista ansökan:
11 juni 2024
Senior Systemutvecklare, Norrköping

Arbetsplatsbeskrivning För att polisen ska kunna möta brottsutvecklingen i samhället arbetar vi ständigt med att utveckla den senaste tekniken. Det du utvecklar bidrar till att skapa trygghet i människors liv, varje dag. För att komma till rätta med dagens brottslighet måste man inte bära uniform. Vi söker nu systemutvecklare som är redo att bidra till ett tryggare Sverige genom att vara med och utveckla systemstöd för den polisiära verksamheten. Polisens IT-avdelning har cirka 1100 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 37 000 medarbetare. Vi växer och söker nu utvecklare till Norrköping och det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Arbetsbeskrivning Är du en senior systemutvecklare och söker nya spännande utmaningar där din kompetens kan bidra till ett bättre och säkrare samhälle? Är du kanske en erfaren back-end utvecklare med erfarenhet i teknikstackar så som Java, .NET eller liknande? Eller brinner du för front-end-utveckling och tillgänglighet? Vår verksamhet har en bred spännvidd men består främst av egenutvecklade system. Ditt arbete kan komma att handla om utvecklingen av; Gränspolisens system som används såväl vid Sveriges yttre gräns ex flygplatser, samt för att säkerställa att rätt personer har laglig rätt att vistas i Sverige Utveckling av internationella system som mötet kraven som ställs inom den gränsöverskridande brottsbekämpning Kart- och GIS-applikationer som används dygnet runt och är helt kritiska för Polismyndighetens operativa arbete Systemstöd som riktar sig till medborgarna så som e-tjänster Verksamhetskritiska tjänster vilka används brett inom övriga centrala system för den polisiära verksamheten Våra utvecklingsteam ansvara för hela produktens livscykel, teamen prioriterar och styr val av tekniker och utvecklingsarbetet. Vi arbetar enligt moderna agila principer och vi anser att de bästa systemen och de smartaste lösningarna skapas genom en förståelse för de som använder systemen. Det innebär att arbetet utförs i samverkan med både våra slutanvändare och andra grupperingar. Tillsammans i teamet kommer ni ta fram användarcentrerade lösningar som hjälper poliser i yttre tjänst, gränspoliser, regionledningscentraler och brottsutredare att utföra sina uppdrag. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Relevant eftergymnasial utbildning inom IT, gärna med examen, alternativt att du har motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten kan bedöma som likvärdig Flera års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom systemutveckling av backend, frontend eller fullstack Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift Anställningen kräver svenskt medborgarskap. Det är meriterande om du har erfarenhet och/ eller kunskaper av ett eller flera områden nedan: Plattform: Linux Windows 11 Docker och Kubernetes CI/CD pipelines som körs på Jenkins GitOps Loggning och övervakning Integrationer mot: MySQL OrientDB eller motsvarande grafdatabas Frontend: JavaScript/TypeScript, Angular eller React .NET, C# Tillgänglighet enligt WCAG Backend: SpringBoot, JBoss, API:er Säkerhet: OWASP Application Security Verification Standard (ASVS) Erfarenhet av PKI-lösningar Övrigt: Testautomatisering AI/ML DevOps Erfarenhet av GIS ex ESRI ArcGIS-plattform Agilt arbetssätt: Erfarenhet av att arbeta agilt Erfarenhet av tvärfunktionella team Personliga egenskaper Hos oss arbetar du i ett agilt självorganiserande team med stora möjligheter att påverka din vardag. Därför ser vi att du har förmågan att arbeta självständigt samtidigt är du en lagspelare som har lätt för att samarbeta. För oss är det viktigt att du är rätt person och att du vill utvecklas tillsammans med oss. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Kontakt: Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn 076-134 65 80 Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10 SACO, nås via Polisens växel 114 14 SEKO Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27 ST, [email protected] Övrig information Vi går löpande igenom de ansökningar vi får in. Om vi bedömer att din profil matchar IT-avdelningens kompetensbehov kommer vi att kontakta dig. Arbetstid: Dagtid Tillträde: Enligt överenskommelse Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till [email protected] senast den 11 juni 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A267.832/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Varmt välkommen med din ansökan!

30 april 2024
Sista ansökan:
11 juni 2024
Gruppchef support till HR-avdelningen, Linköping eller Stockholm

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag. Vi söker en gruppchef till en av våra supportgrupper vid Polisens administrativa center. Hos oss kommer ditt arbete bidra till att utveckla HR-avdelningen stöd till chefer och medarbetare utifrån framtida förutsättningar och krav. Supportfunktionen består idag av ca 20 medarbetare och en gruppchef, fördelade på fem olika orter, med ett växande uppdrag under kommande år. Vi förstärker därför nu supportfunktionen med ytterligare en gruppchef. Polisens administrativa center (PAC) är en sektion inom HR-avdelningen med uppdrag att stödja och underlätta för myndighetens medarbetare och chefer samt professionen HR. Förutom HR-support tillhandahåller vi inom sektionen även löneadministration, systemstöd och verksamhetsutveckling inom HR-området. Vi är en framåtlutad och verksamhetsorienterad sektion med målsättningen att skapa effektivitet inom våra ansvarsområden samt bidra till minskad administration inom Polismyndigheten. Sektionen är inne i ett spännande förändringsarbete där utvecklings- och effektiviseringsarbeten pågått under en tid som bl.a. innebär att digitala lösningar ska tillämpas där de skapar nytta för verksamheten. Vi vill vara en attraktiv arbetsplats som till fullo tar tillvara på digitaliseringens möjligheter och som utvecklar befintliga processer. Detta kommer att påverka både våra framtida arbetssätt och vår organisation. Detta gör också att användarstödsfrågorna är i fokus, där supporten är en nyckelfunktion för ett lyckat införande av nya framtida systemstöd inom HR-området. Arbetet som gruppchef inom supporten, innebär ett nära samarbete med samtliga delar av HR-avdelningen samt med övriga supportfunktioner inom myndigheten. Tillsammans bidrar vi till en stark gemenskap där varje individ spelar en viktig roll. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Arbetsuppgifter Som chef för en supportgrupp rapporterar du till sektionschefen samt ingår i sektionschefens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för sektionens verksamhet inom området support och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet. Kvalifikationer Detta är en möjlighet för dig som har: minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet som chef med personalansvar den senaste treårsperioden erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbeten erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde inom HR för funktionen relevant högskoleutbildning inom HR svenskt medborgarskap Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har: erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat erfarenhet av att leda supportverksamhet ingått i ledningsforum chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor: analys och helhetssyn mål och resultat utveckling och förändring social säkerhet muntlig och skriftlig kommunikation skapa delaktighet och motivation Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas. Övrig information: Anställning Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning Anställningen kan komma att inledas med en provanställning Placering vid Linköping alternativt Stockholm Säkerhetsklassning Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning Ansökan Notera att det tydligt skall framgå av ditt CV på vilket sätt du uppfyller våra ställda krav och meriter, då det ligger till grund för vårt urval. Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 20 maj 2024 via e-post till [email protected]. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A265.854/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Fullständig annons: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/april/gruppchef-support-till-hr-avdelningen-linkoping-eller-stockholm/ Varmt välkommen med din ansökan!

30 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Uppdragsledare för polisens specialistverksamhet

Vill du arbeta nära polisens nischade verksamheter? Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag dygnet runt, året runt. Från att ha säker gränsövervakning till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång. Polismyndighetens IT-avdelning har drygt 1200 anställda som tillsammans sköter drift, underhåll och utveckling av IT-stödet till myndighetens olika verksamhetsområden. Vår gruppering arbetar med Polismyndighetens tekniska förmågor som bidrar i arbetet mot grov organiserad brottslighet och stöttar de specialistverksamheter som finns i myndigheten. I sin natur omfattas det dagliga arbetet inte bara av sekretess utan även säkerhetsskydd, samtidigt som vi jobbar mycket nära verksamheten. Arbetsbeskrivning Som uppdragsledare får du ansvara för, driva och samordna ett utvecklingsuppdrag från idé, och behov, genom lösningsförslag, vidare till utveckling och införande, samt även i dess förvaltning och vidare utveckling. Du kommer att jobba både högt och lågt, då det dagliga arbetet omfattar samverkan med verksamheter och processägare, samtidigt som praktiskt arbete måste utföras. I de fall vi samarbetar med leverantör kommer du vara kontaktperson för beställning, utförande och leverans mellan oss och leverantören. Vi har en spännande teknisk bredd på våra lösningar då vi hanterar både hård- och mjukvara samt är involverade genom hela infrastrukturen från nätverk och server till applikation hos slutanvändare. Dessutom är vi delaktiga över hela livscykeln från installation och utveckling till drift, utbildning och support. Även om gruppen har helhetsansvaret för våra lösningar, så är vi beroende av och samarbetar med stora delar av IT-avdelningen, vilket gör att du kommer ha daglig kontakt med ett flertal andra grupper. Denna tjänst är främst inriktad mot framtagning och förvaltning av fristående miljöer, där säkerhetsskyddsåtgärderna kring dessa är i fokus. Kvalifikationer · Relevant akademisk utbildning inom it eller att du har motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig. · Minst två års relevant och aktuell erfarenhet av att leda, samordna och strukturera teknisk utveckling, som produktägare, uppdragsledare eller projektledare. · Erfarenhet av agilt arbete samt att leda förändrings- eller utvecklingsarbeten i närtid. · Erfarenhet av att samverka med leverantör. · God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. Anställningen kräver svenskt medborgarskap. Meriterande Erfarenhet av några av följande områden är meriterande: · säkerhetsskyddsklassificerade miljöer · server-administration (Windows, Linux) · AD-administration · nätverk och infrastruktur · inköp, avtal, upphandling Personliga egenskaper Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har förmågan att ta ett helhetsgrepp om uppdrag och att du snabbt kan sätta dig in i olika sammanhang för att leverera i tid och med kvalitet. Du trivs lika mycket att arbeta i grupp som du är bekväm med att arbeta självständigt och fatta egna beslut. Även om du är angelägen om att driva saker framåt på ett effektivt sätt förstår du vikten av noggrannhet och struktur i ditt arbete. Vi ser även att du har en god samarbetsförmåga och är kommunikativ med ett professionellt bemötande då samverkan med interna och externa intressenter är en viktig del av uppdraget. Då vårt arbete omfattas av strikta säkerhetskrav kommer vikt läggas vid personlig lämplighet. Kontaktpersoner Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn 010 563 97 98 Fackliga företrädare Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10 SACO, nås via Polisens växel tfn: 114 14 SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27 ST, nås via Polisens växel tfn: 114 14 Övrig information: I denna rekrytering görs löpande urval. Funktion: Uppdragsledare I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar. Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till [email protected] senast den 20/5 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A265.950/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig Chef. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning. Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Polismyndigheten . Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! #LI-Hybrid

29 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024