Koncessionsförvaltare

Publicerad: 30 april
Sista ansökan: 29 maj

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Koncessionsförvaltare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste samhällsbyggande jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

 

Om tjänsten
Som Koncessionsförvaltare har du det övergripande ansvaret för att bevaka och förvalta myndighetens koncessioner, vilket inbegriper arkivhållning och bevakning av koncessionsvillkor för drift och underhåll av våra transmissionsnätsanläggningar. Du leder, styr och ansvarar för framtagande och vidareutveckling av ett system för koncessionsförvaltning på Svenska kraftnät. I detta arbete ingår digitaliseringen av myndighetens koncessioner.

Den här rollen passar dig som trivs med att på ett strukturerat och resultatorienterat sätt ta dig an dina arbetsuppgifter. Då rollen är en ny roll på Svenska kraftnät så trivs du i en roll där du förväntas förvalta, driva och utveckla arbetssätt för att tillsammans med andra bygga ett framtida sätt att förvalta myndighetens koncessioner. Vidare ingår att föra dialog med olika myndigheter.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:


• förvalta befintliga och nya koncessioner
• utveckla arbetssätt och rutiner för förvaltning av koncessioner
• bygga upp och nyttja interna nätverk för en effektiv förvaltning
• vara delaktig i att ta fram ett systemstöd för förvaltning av koncessioner
• kontinuerligt delta och bidra i verksamhetsutveckling inom enhetens ansvarsområden 

Du kommer tillhöra enheten Tillstånd Entreprenad Mitt som består av 8 personer som samarbetar nära varandra i en kultur som präglas av ett öppet förhållningssätt inför både uppgift och kollegor. Enheten Tillstånd Entreprenad Mitt tillhör sektion Markåtkomst och Tillstånd som idag har cirka 60 medarbetare och som arbetar med mark- och tillståndsrelaterade frågor i projektverksamheten.  

 

Om dig
Vi söker dig som har god samarbetsförmåga. Du anpassar dig till situationen och hittar lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Då det är en ny roll på Svenska kraftnät är du duktig på att sätta upp tydliga mål för dig själv och arbeta målmedvetet för att uppnå dem. Ditt strukturerade arbetssätt och förmåga att arbeta enligt tydliga processer hjälper dig att organisera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du håller dig till deadlines och ser till att det som påbörjats blir färdigt. Då rollen kommer att påverka olika delar av organisationen är du skicklig på att lösa problem utan att tappa fokus på de långsiktiga strategierna. Dessutom har du förmågan att analysera komplex information eller miljöer för att se logiska samband.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Du har en relevant akademisk utbildning exempelvis inom miljö/naturvetenskap/juridik/arkivarie eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Vidare har du:


• erfarenhet av tillstånds- och/eller koncessionsarbete
• erfarenhet av relevant förvaltningsarbete och/eller arkivering
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från energibranschen och att du har erfarenhet av datasystem för förvaltning. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av utredningsarbete samt att leda och styra process- och verksamhetsutveckling.

 

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg, Göteborg, Västerås, Sundsvall, Luleå, Sollefteå
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor inrikes förekommer i denna tjänst 
• Sista ansökningsdag 29 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning

I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post [email protected]. Rekryterande chef är Mats Borrie, tel. 010-475 87 82 och ansvarig rekryterare Carl Isaksson, tel. nr. 010-489 20 28. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].

 

 

 

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät