Miljösamordnare/Miljökoordinator

Sök bland 12 lediga jobb som Miljösamordnare/Miljökoordinator och börja ditt nya yrkesliv idag!

uppdragsansvarig Miljö (Miljösamordnare)

Uppdragsansvarig Miljö (Miljösamordnare) Vi söker en dedikerad miljösamordnare som kan säkerställa att alla våra projekt uppfyller stränga miljömål och lagstiftningar. Din roll blir avgörande för att integrera miljömässiga överväganden i våra byggprojekt och för att upprätthålla vårt rykte som en ledare inom hållbart byggande. Krav och kompetenser: Erfarenhet: Minst fem års erfarenhet som miljösamordnare. Kunskaper: Fördjupad förståelse för miljölagstiftning och certifieringar som Sweden Green Building Council Miljöbyggnad. Implementeringsförmåga: Förmåga att effektivt implementera och övervaka miljöstrategier och -åtgärder i byggprojekt. Personliga egenskaper: Stark analytisk förmåga och uppmärksamhet på detaljer för att identifiera miljörisker och möjligheter. Proaktiv och motiverad att driva projekt mot hållbarhet och att minska miljöpåverkan. Utmärkt kommunikations- och samarbetsförmåga, essentiellt för att arbeta effektivt med olika intressenter och för att upprätthålla höga miljöstandarder. Ansök nu för att bli en del av vårt team och leda vårt arbete mot att bygga en mer hållbar framtid.

24 april 2024
Sista ansökan:
24 maj 2024
Senior Miljöstöd till Underhålls verksamhet

Vi söker fleraSenior Miljöstöd till Underhålls verksamhet i Norra regionen till Trafikverket. Detta är ett konsultuppdrag. Du kommer vara anställd av Centio Consulting Group AB och arbeta som konsult. Tjänsten är på heltid. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget rollen som miljökonsult är du ett proaktivt och förutsättningsskapande stöd inom kunskapsområdet miljö. Miljökonsulten arbetar med frågor inom skilda miljöområden och i olika genomförandeskeden och stöttar vid bl.a miljöuppföljningar, masshantering, miljösäkringar ochbedömning om vattenverksamhet samt stöd i myndighetsärenden. Arbetet innebär nära samarbete med andra områden inom och utom organisationen. Miljökonsulterna i uppdraget arbetar i team som arbetsleds och kvalitetssäkras av senior miljökonsult. Konsulter får välja valfri stationeringsort inom i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland eller Jämtlands län: Kiruna, Gällivare, Luleå, Umeå, Skellefteå, Östersund, Härnösand eller Sundsvall. Arbetsuppgifter/Ansvar Uppdraget ska genomföras av resurser i enlighet med ställda krav enligt nedan. • Uppdraget ska utföras av minst fyra (4) personer men kan även fördelas på fler resurser. • Platsbesöket vid respektive leverantörsrond skall normalt genomföras av en (1) seniorrerurs/tillfälle. Undantagsvis kan platsbesöket utföras av en (1) senior och en (1) junior konsult i upplärningssyfte.Arbetet består främst i att stötta Underhålls projektledare med deras entreprenadverksamhet i olika slags miljöfrågor, men även stöd till andra delar av Underhålls verksamhetingår. Vanliga förekommande arbetsuppgifter: • Medverka och ansvara för miljöuppföljning vid leverantörsronder i rollen sommiljöspecialist. • Stöd i myndighetsärenden och bedömningar i ärenden gällande vattenverksamhet,anmälningar och tillståndsansökan. • Stötta projekten i frågor gällande masshantering. • Stötta projekten i frågor gällande miljösäkring inför arbeten såsom trumbyten,dikesrensning etc.Andra arbetsuppgifter kan även förekomma, exempelvis granska handlingar som tas framinom projekten så som planer och slutdokumentation, delta som miljöspecialist vid mötensamt utbilda organisationen inom miljöområdet. Arbetet ställer höga krav på kommunikation,samarbetsförmåga, flexibilitet och eget ansvarstagande. Fältarbeten förekommer. medverka i TKI-säkring (tid, kostnad och innehåll) medverka vid framtagande av förfrågningsunderlag och upphandling av leverantörer medverka i framtagande av basplaner bistå med att pröva och värdera ställda krav från beställning till förfrågningsunderlag, säkerställa produkt/funktionskrav och att leverantörernas produkter och funktion håller den kvalitet som avtalats mottagningskontroll/granskning av handlingar/leveranser samt att dessa följer lagkrav, interna bestämmelser och arbetssätt. stöd i prioritering av kritiska moment och ställningstagande medverka vid samverksmöten eller andra möten med externa parter Stödja projektledning i att planera, följa upp och fortlöpande avrapportera miljöarbete i samtliga skeden. Delta i framtagande av anläggningsspecifika krav och funktionsutredningar Delta i framtagande av miljökrav samt granskning av förfrågningsunderlag för konsulttjänster och entreprenader. Utförande av egenkontroll inom miljö för att säkra efterlevnad av lagar och andra krav, interna kravdokument, anläggningskrav, instruktioner mm inom miljöområdet. Granskning av leverantörers miljöarbete och miljösäkring mot lagar och andra krav samt Miljögranskning av handlingar i olika skeden. Utarbeta och delta i framtagande av tillstånd och anmälningar inom miljöområdet. Delta i framtagande av miljökonsekvensbeskrivningar eller andra miljöutredningar. Krav (OBS, obligatoriska) Flytande svenska i tal och skrift. • Minst tre (3) års högskole- eller universitetsexamen inom området (akademisk utbildning med miljöinriktning alternativt teknisk utbildning med stor praktisk erfarenhetfrån miljöarbete). • Minst sju (7) års praktisk erfarenhet inom aktuellt område, har utfört ett flertal liknande uppdrag. • Praktisk erfarenhet av kvalitetsuppföljning, revisionsarbete eller annat som bedömslikvärdigt. • Hög generalistkompetens. • Hög analytisk förmåga, både inom området och att placera området i en kontext. • Ledning - tar huvudansvar inom aktuellt område samt arbetsleder, vägleder och kvalitetssäkrar arbete som utförs av juniora miljökonsulter. • Självständighet - mycket stor.• Goda kunskaper inom miljörätt.• B-körkort.• Giltig Arbete på väg Steg 1 skall kunna uppvisas innan arbetets start. Meriterande Fungerat som miljöstöd inom drift- ochunderhåll av väg- och/eller järnvägsentreprenader i minst 3 år inom för uppdraget relevanta miljöområden (miljöuppföljning, masshantering, miljösäkring,bedömning om vattenverksamhet samtstöd i myndighetsärenden). Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!

19 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Miljöplanerare

Arbetsbeskrivning Är du kunnig inom miljöplanering och vill bidra till Täby kommuns långsiktiga arbete i kommunens stora som små projekt? Nu söker Täby Kommun en miljöplanerare till planenehetens miljögrupp! Som miljöplanerare på Täby Kommun får du en viktig roll i utvecklingen av kommunen. Du kommer i första hand att agera miljöstöd för frågor kopplade till detaljplaner och projekt men även stötta verksamheten i andra frågor inom miljöområdet. På planenheten arbetar 18 personer med att skapa förutsättningar för ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Täby genom att ta fram planprogram, detaljplaner, översiktlig planering, naturreservat och mycket mer. Förutom miljöplanerare utgörs enheten även av miljöledare, vattenplanerare, planarkitekter, en översiktsplanerare samt en plankoordinator. Enheten är uppdelad i en plangrupp respektive miljögrupp där det operativa arbetet leds och koordineras av gruppledare. Miljögruppen består av 5 medarbetare; gruppledare, miljöplanerare, vattenplanerare och miljöledare. Inom gruppen hjälps medarbetarna åt att hantera hela gruppens uppdrag. Ansvarsområden Som miljöplanerare på Täby Kommun får du en viktig roll i utvecklingen av kommunen. I rollen som miljöplanerare kommer du att: Agera miljöstöd för frågor kopplade till detaljplaner och projekt. Delta i arbetet med framtagandet av detaljplaner. Delta och vid behov sammankalla möten. Upphandla konsulttjänster inom ramen för framtagande av detaljplaner inom ansvarsområdet. Utarbeta förslag till texter i miljöavsnitt i planbeskrivningar. Det är ett mångsidigt, ansvarsfullt och händelserikt arbete som ständigt utvecklas. Det ställer krav på dig att ha en hög grad av självständighet i ditt arbete och insikt om din professionella roll i en politiskt styrd organisation. I Täby drivs många planarbeten i projektform och samarbete med samhällsutvecklings-kontorets övriga enheter och kommunens verksamhetsområden är en viktig del i arbetet. Du kommer tillhöra planenhetens miljögrupp, som utgör expertresurs i samhällsutvecklingskontorets arbete med miljöfrågor. Miljögruppen arbetar med miljöstöd i olika typer av stadsbyggandsprojekt och arbetar med strategiska miljöfrågor såsom åtgärdsprogram för god ytvattenstatus och att inrätta naturreservat.  Ansökan Vi gör löpande urval och intervjuer, så välkommen med din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2024-05-06. Med hänvisning till GDPR tar vi inte emot ansökningar via mejl, utan hänvisar till ansökningsformuläret. Nyfiken? Kul! I denna rekryteringsprocess samarbetar vi med Randstad AB. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Linnea Holmström ([email protected]). Kontaktpersoner Helen Klockare, facklig representant SACO: [email protected], 08-55 55 95 12 Linda-Marie Palm, facklig representant Vision: [email protected],  08-55 55 98 74 Kvalifikationer Du är van att ta ansvar, arbetar effektivt med god förmåga att kommunicera, är lyhörd och lösningsorienterad. Du kan självständigt planera och genomföra ditt arbete, är kvalitetsmedveten och leveransorienterad. Vidare är du trygg i din yrkesroll och har ett prestigelöst förhållningssätt. Du uppskattar ett spännande och omväxlande jobb och tycker att det är viktigt att ha kul på jobbet. Vi söker dig som har: Högskoleutbildning inom miljö-och naturvetenskap eller annan motsvarande utbildning eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Flerårig erfarenhet av miljöplanering och har erfarenhet av att arbeta med en bredd av miljöaspekter i stadsbyggnadsprojekt som tex detaljplaner och planprogram. Goda kunskaper i miljölagstiftning samt plan- och bygglagen. Kommunicerar obehindrat och skickligt på svenska i tal och skrift. God förmåga att samverka och medverka i projekt. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Om företaget Täby kommun Om Täby kommun Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation. Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden. Samhällsutvecklingskontoret, som består av tre avdelningar, är en viktig aktör när Täby utvecklas. Avdelningarna arbetar parallellt under projektform vilket skapar förutsättningar att jobba varierat tillsammans med andra professioner. Läs gärna mer om våra pågående och kommande projekt här: Stadsplanering och trafik - Täby kommun (taby.se)

19 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Hållbarhetsstrateg

Har du ett hjärta för miljöfrågor och en hållbar samhällsutveckling? Då ska du söka jobbet som hållbarhetsstrateg på Vivab. Välkommen till ett bolag som brinner för en hållbar framtid och där du kan bidra med kunskap och lösningar, varje dag! Vi på Vivab jobbar helhjärtat för en hållbar framtid med rent och gott dricksvatten, friska vattendrag och minskat avfall. Vivab är ett kommunalt bolag och en viktig aktör inom grön samhällsutveckling på västkustens mittpunkt. Vi vill förändra hur vi bygger våra samhällen och tar hand om våra resurser. Vi gör det genom att erbjuda hållbara vatten- och avfallstjänster och inspirera till en hållbar konsumtion. Tillsammans kan vi göra det möjligt! Nu rustar vi Vivab För att möta framtidens utmaningar rustar vi Vivab med en tydlig styrning och ett effektivt stöd till kärnverksamheten. Vi har därför samlat viktiga centrala frågor under en stab med bland annat en ny enhet för hållbarhet och kvalitet. Du kommer ingå i vår nya enhet tillsammans med miljöingenjörer, kvalitetsspecialist samt enhetschef. Eftersom vi bygger en helt ny enhet kommer det finnas goda möjligheter att utforma din roll och påverka Vivabs arbete inom miljö och hållbarhet. ARBETSUPPGIFTER Vad erbjuder rollen? Hållbarhet är vår verksamhetsidé och en viktig del i vår identitet. Som hållbarhetsstrateg på Vivab kommer du att vara ett viktigt och efterlängtat internt stöd. Du kommer att jobba strategiskt med hållbarhetsfrågor i hela verksamheten. Dina arbetsuppgifter är varierande: • Du driver, stöttar och följer upp målarbetet med verksamhetsplanen, samt är ett stöd till verksamheten i deras arbete med sina avdelnings- och enhetsplaner. • Du har det övergripande ansvaret för att hålla samman arbetet med CSRD och hållbarhetsrapportering. • Du är ett stöd i upphandlingar när det gäller miljö- och hållbarhetskrav. • Du tar fram underlag till och håller i utbildningar för att öka kunskapen om hållbarhet inom verksamheten. • Du bedriver omvärldsbevakning inom hållbarhetsfrågor, bland annat genom att bevaka utvecklingen och trender kopplat till vår verksamhet. • Du representerar Vivab i interna och externa nätverk och andra forum när det gäller hållbarhet. • Du bidrar till vår interna och externa hållbarhetskommunikation. Placeringsort: Falkenberg. Vi tillämpar flexibel arbetsplats vilket innebär möjlighet att arbeta på annan plats/hemifrån viss del av veckan. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär krav på godkänd säkerhetsprövning inklusive registerkontroll. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning inom område som är relevant för tjänsten. Du har flera års dokumenterad erfarenhet av att ha jobbat som hållbarhetsstrateg eller i liknande roll med hållbarhetsfrågor i fokus. För att passa i rollen ser vi att du: • har god kunskap och erfarenhet av att jobba med samtliga hållbarhetsaspekter; ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. • har förmåga att arbeta strategiskt samtidigt som du trivs med operativt arbete inom hållbarhetsfrågor. • har ett professionellt förhållningssätt och gillar att ha många kontakter både internt och externt. • är en god kommunikatör som uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska. Du förväntas att i stor utsträckning forma ditt arbetssätt och vara trygg med att göra egna prioriteringar. Detta ställer krav på eget driv och självständighet men det ger dig också möjlighet att påverka. Det är viktigt att du är prestigelös, serviceinriktad och vill delta i utvecklingen av verksamheten. Kunskap och tidigare erfarenheter av att ha jobbat med CSRD är meriterande. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Vårt erbjudande Vi erbjuder en arbetsplats med öppet och tillitsfullt klimat. En bra arbetsmiljö ligger högt upp på vår agenda och vi vill att våra medarbetare har balans mellan arbete och fritid. Vivab vill främja en hälsosam och hållbar livsstil med bland annat en friskvårdstimme i veckan, friskvårdsbidrag och möjlighet att hyra förmånscykel. Vi har ett gemensamt uppdrag att bygga en hållbar framtid, vilket skapar mening varje dag. För oss är det viktigt att känna arbetsglädje, ha med hjärtat i det vi gör och utvecklas tillsammans. Vill du bli en av oss? Välkommen att söka jobbet.

18 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Vik Hållbarhetsstrateg 50%

Välkommen till en kommun med positiv laganda och gränslösa framtidsutsikter! Eda är en kommun med c.a 1000 medarbetare som alla på något sätt arbetar med att ge service till våra medborgare, medarbetare och besökare. Kommunledningsstaben är ett verksamhetsområde med fokus på stöd och service till våra medarbetare. Inom staben arbetar vi med IT, Ekonomi, HR, Lön, Information och Kommunikation. Vårt huvudsakliga uppdrag är att se till att våra medarbetare har en trygg och trivsam arbetsplats där alla får vara med. Tillsammans med övriga verksamheter i kommunen arbetar vi aktivt med utveckling av vår organisation med målet att vara en arbetsplats där alla har samma förutsättningar och möjligheter. Vill du blir vår nya kollega och vara med och skapa goda förutsättningar för våra medarbetare? ARBETSUPPGIFTER I tjänsten som hållbarhetsstrateg jobbar du i huvudsak med miljö- och klimatfrågan i fokus. Du samordnar, ger råd och driver kommunens arbete med hållbarhetsfrågor. Det omfattar implementering av hållbarhetsarbete i organisationen, arbete med kommunens miljö- och energiplan samt hållbarhetsstrategi. I din roll har du ett nära samspel med handläggare, chefer och förtroendevalda i kommunen. Arbetet är omväxlande, utåtriktat och innebär många interna och externa kontakter. Tjänsten är ett vikariat 50% till och med 31 augusti 2025. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning inom miljö- och hälsoskydd, miljövetenskap eller annan motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi arbetar i en komplex digital miljö och förutsätter att du kan förvalta och utveckla det digitala arbetssättet. Du ska ha god datorkunskap och behärska Office-paketet. Erfarenhet från kommunal/offentlig sektor är meriterande.. Tjänsten kräver att du har lätt att uttrycka dig tydligt och korrekt både i tal och skrift, samt har mycket goda kunskaper i det svenska språket. Som person är du driven men samtidigt prestigelös. Arbetet förutsätter att du har förmåga att arbeta självständigt under eget ansvar och har lätt för att samarbeta med andra. Det ställs stora krav på att du kan strukturera och organisera arbetet samt är effektiv och noggrann. Du är lösningsfokuserad, ansvarsfull och kan leverera i tid. Du är en person som kan skapa förtroende och vi sätter stort värde på att du har ett positivt och serviceinriktat bemötande. Intresse för, och god kunskap om klimatfrågor är en förutsättning för att lyckas i rollen. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Vår verksamhet bygger på visionen om att vara en positiv gränskommun där människor möts präglad av samverkan, starkt näringsliv och med ambitionen att utvecklas. Vi arbetar aktivt med jämställdhet och värdesätter mångfald både som kommun och som arbetsplats. Vi erbjuder glada arbetslag, positiva arbetsplatser och goda personalförmåner för dig som anställd!

17 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Senior Miljöstöd till Underhålls verksamhet

Vi söker fleraSenior Miljöstöd till Underhålls verksamhet i Norra regionen till Trafikverket. Detta är ett konsultuppdrag. Du kommer vara anställd av Centio Consulting Group AB och arbeta som konsult. Tjänsten är på heltid. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget rollen som miljökonsult är du ett proaktivt och förutsättningsskapande stöd inom kunskapsområdet miljö. Miljökonsulten arbetar med frågor inom skilda miljöområden och i olika genomförandeskeden och stöttar vid bl.a miljöuppföljningar, masshantering, miljösäkringar ochbedömning om vattenverksamhet samt stöd i myndighetsärenden. Arbetet innebär nära samarbete med andra områden inom och utom organisationen. Miljökonsulterna i uppdraget arbetar i team som arbetsleds och kvalitetssäkras av senior miljökonsult. Arbetsuppgifter/Ansvar Uppdraget ska genomföras av resurser i enlighet med ställda krav enligt nedan. • Uppdraget ska utföras av minst fyra (4) personer men kan även fördelas på fler resurser. • Platsbesöket vid respektive leverantörsrond skall normalt genomföras av en (1) senior rerurs/tillfälle. Undantagsvis kan platsbesöket utföras av en (1) senior och en (1) junior konsult i upplärningssyfte.Arbetet består främst i att stötta Underhålls projektledare med deras entreprenadverksamhet i olika slags miljöfrågor, men även stöd till andra delar av Underhålls verksamhetingår. Vanliga förekommande arbetsuppgifter: • Medverka och ansvara för miljöuppföljning vid leverantörsronder i rollen som miljöspecialist. • Stöd i myndighetsärenden och bedömningar i ärenden gällande vattenverksamhet, anmälningar och tillståndsansökan. • Stötta projekten i frågor gällande masshantering. • Stötta projekten i frågor gällande miljösäkring inför arbeten såsom trumbyten, dikesrensning etc.Andra arbetsuppgifter kan även förekomma, exempelvis granska handlingar som tas fram inom projekten så som planer och slutdokumentation, delta som miljöspecialist vid mötensamt utbilda organisationen inom miljöområdet. Arbetet ställer höga krav på kommunikation,samarbetsförmåga, flexibilitet och eget ansvarstagande. Fältarbeten förekommer. Krav (OBS, obligatoriska) Flytande svenska i tal och skrift. • Minst tre (3) års högskole- eller universitetsexamen inom området (akademisk utbildning med miljöinriktning alternativt teknisk utbildning med stor praktisk erfarenhetfrån miljöarbete). • Minst sju (7) års praktisk erfarenhet inom aktuellt område, har utfört ett flertal liknande uppdrag. • Praktisk erfarenhet av kvalitetsuppföljning, revisionsarbete eller annat som bedömslikvärdigt. • Hög generalistkompetens. • Hög analytisk förmåga, både inom området och att placera området i en kontext. • Ledning - tar huvudansvar inom aktuellt område samt arbetsleder, vägleder och kvalitetssäkrar arbete som utförs av juniora miljökonsulter. • Självständighet - mycket stor.• Goda kunskaper inom miljörätt.• B-körkort.• Giltig Arbete på väg Steg 1 skall kunna uppvisas innan arbetets start. Meriterande Fungerat som miljöstöd inom drift- ochunderhåll av väg- och/eller järnvägsentreprenader i minst 3 år inom för uppdraget relevanta miljöområden (miljöuppföljning, masshantering, miljösäkring,bedömning om vattenverksamhet samtstöd i myndighetsärenden). Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!

16 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
KMA-samordnare till Samhällsomvandlingen Stab

Vi är på jakt efter en ny kollega som vill stärka upp vårt team inom samhällsomvandlingen, vill du bli en del av ett gäng där engagemang, positivitet och omsorg för varandra är en viktig grund? Har du även ett starkt intresse av arbetsmiljö, miljö och kvalitet, då kan tjänsten som KMA-samordnare till LKAB Samhällsomvandling Stab vara något för dig! Framtidens viktigaste jobb Vi vill leda omställningen av vår industri mot en hållbar framtid. Och på samma sätt som vi vill förändra världen, vill vi utveckla alla som är med oss på resan, personligt och professionellt. Vill du vara med och forma framtiden för världens gruv- och mineralindustri? Samhällsomvandlingens uppdrag är att med god framförhållning säkerställa marktillgång för att trygga LKAB:s gruvdrift och tillväxtplaner. Detta innebär att omkring en tredjedel av Malmfältens befolkning, motsvarande 10 000 människor, succesivt omflyttas. Totalt kommer cirka 5 000 bostäder och 700 000 kvadratmeter bostads- och lokalytor att ersättas inom ramen för samhällsomvandlingen. Din roll Vi söker nu efter en KMA-samordnade inom staben på samhällsomvandlingen. Staben arbetar uppdragsstyrt med projektledning, administrativt stöd som kvalitetssäkrar hela enhetens ledningssystem, arbetssätt och rutiner samt bistår enhetschefen i att leda verksamheten. Den befattning vi tillsätter utgör ett riktat stöd för arbetet med KMA-arbete inom LKAB Samhällsomvandling och inom ledningen på LKAB Fastigheter. Befattningshavarens huvudsakliga uppgift är att stödja chefsgruppen inom LKAB Samhällsomvandling inklusive projektorganisationen samt LKAB Fastigheter med att: Leda utveckling, anpassning, planering samt samordning avseende KMA. Bistå ledningen avseende lagefterlevnad och tolka lagkrav för verksamheten samt inom denna implementera och utveckla rutiner och arbetssätt avseende KMA. Inom projektverksamheten UKP och UKM bistå Sektionschefer och deras organisationer i frågor om kvalitet, miljö, arbetsmiljö, anläggningssäkerhet och CE. För enhetens räkning deltaga i LKAB:s övergripande forum och nätverk för KMA arbete. Befattningshavaren har primärt ansvaret att stödja ledningens och organisationens KMA-arbeten så att detta kan planeras, styras och ledas enligt berörda lagar och förordningar, LKAB:s projektguide samt rutiner och policys. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att: Stödja ledningen och deras organisationer i såväl linje- som projektarbete så att planering och samordning säkerställs gällande KMA. Arbeta med och genomföra riktade kontroller av KMA-arbetet inom organisationens projekt. Bistå och vara ett stöd till den egna projektorganisationen . Kontinuerligt rapportera utfallet av KMA-arbetet till ledningsgrupperna inom Samhällsomvandlingen och LKAB Fastigheter. Bistå med mål för KMA arbetet, följa upp dessa samt utveckla arbetssätt och processen. Hålla sig informerad om gällande lagar, förordningar, policys, avtal, rutiner och instruktioner. Det här har du med dig Utbildning med inriktning mot arbetsmiljö, miljö och kvalitet. B-körkort. Behärskar svenska och engelska. BAS-P och BAS-U är meriterande. Praktisk arbetserfarenhet av arbete med arbetsmiljö, miljö och kvalitet samt erfarenheter av arbete i projekt är meriterande. För att passa i den här rollen är du lyhörd och har en pedagogisk förmåga för att dela med dig av metoder och kunskaper till vårt team. Vidare ser vi att du är flexibel och har en god samarbetsförmåga där vi lägger stor vikt vid din sociala kompetens. Det här får du Motivationsprogram som belönar framgång Friskvård och studiestöd samt tillgång till konstförening, fritidsförening, fjällstugor och familjeaktiviteter Förstärkt föräldrapenning med upp till 90 procent av din ordinarie lön i upp till sex månader(efter anställning i ett år) Hjälp och stöd vid sjukdom eller i frågor om arbetsmiljö, hälsa, friskvård och rehabilitering Skydds- och terminalglasögon samt ersättning för tandvård Möjlighet att ansöka om stipendier vid studier både för dig och dina barn Möjlighet att ansluta sig till vårt pensions- och försäkringsprogram med förmånliga priser Övrig information Start: Enligt överenskommelse. Plats: Kiruna eller Gällivare. Omfattning: Heltid. Välkommen in med CV och personligt brev senast 2024-05-12. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande, vänta därför inte med din ansökan. Vid frågor om tjänsten vänligen kontakta Therese Lindroth, Avdelningschef LKAB Samhällsomvandling Stab, 072-2448385 eller [email protected]. Fackliga kontaktpersoner: Kiruna/Svappavaara Sakari Alanko, Unionen, 0980-725 08 Ingegerd Kyrö, Ledarna, 0980-710 50 Peter Johansson, Akademikerföreningen, 0980-718 79 Malmberget/Luleå Katarina Paganus, Unionen, 0970-762 98 Annika Taavoniku, SACO-klubben, 0970-795 32 Annica Kaati, Ledarna, 0970-767 65 Om LKAB LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern med norra Sverige som bas och hela världen som arbetsplats. Vi leder vägen mot koldioxidfri produktion och vi gör det tillsammans – i en öppen, varm och säker arbetsmiljö med teknologi och utveckling i fokus. Vi välkomnar utmaningar, innovativa idéer och initiativförmåga, alltid med jämställdhet och mångfald i fokus. Jobbar du på LKAB idag men är intresserad av en ny roll? Då vill vi gärna att du skickar in din ansökan via vår interna karriärsida. Logga in på ditt Workday-konto och gå in på ”Jobbcenter”, där kan du söka fram alla lediga jobb och skicka din ansökan. Inför rekryteringen har LKAB tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt från mediemarknadsförare, rekryteringssajter och liknande.

15 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
KMA-samordnare till Samhällsomvandlingen Stab

Vi är på jakt efter en ny kollega som vill stärka upp vårt team inom samhällsomvandlingen, vill du bli en del av ett gäng där engagemang, positivitet och omsorg för varandra är en viktig grund? Har du även ett starkt intresse av arbetsmiljö, miljö och kvalitet, då kan tjänsten som KMA-samordnare till LKAB Samhällsomvandling Stab vara något för dig! Framtidens viktigaste jobb Vi vill leda omställningen av vår industri mot en hållbar framtid. Och på samma sätt som vi vill förändra världen, vill vi utveckla alla som är med oss på resan, personligt och professionellt. Vill du vara med och forma framtiden för världens gruv- och mineralindustri? Samhällsomvandlingens uppdrag är att med god framförhållning säkerställa marktillgång för att trygga LKAB:s gruvdrift och tillväxtplaner. Detta innebär att omkring en tredjedel av Malmfältens befolkning, motsvarande 10 000 människor, succesivt omflyttas. Totalt kommer cirka 5 000 bostäder och 700 000 kvadratmeter bostads- och lokalytor att ersättas inom ramen för samhällsomvandlingen. Din roll Vi söker nu efter en KMA-samordnade inom staben på samhällsomvandlingen. Staben arbetar uppdragsstyrt med projektledning, administrativt stöd som kvalitetssäkrar hela enhetens ledningssystem, arbetssätt och rutiner samt bistår enhetschefen i att leda verksamheten. Den befattning vi tillsätter utgör ett riktat stöd för arbetet med KMA-arbete inom LKAB Samhällsomvandling och inom ledningen på LKAB Fastigheter. Befattningshavarens huvudsakliga uppgift är att stödja chefsgruppen inom LKAB Samhällsomvandling inklusive projektorganisationen samt LKAB Fastigheter med att: Leda utveckling, anpassning, planering samt samordning avseende KMA. Bistå ledningen avseende lagefterlevnad och tolka lagkrav för verksamheten samt inom denna implementera och utveckla rutiner och arbetssätt avseende KMA. Inom projektverksamheten UKP och UKM bistå Sektionschefer och deras organisationer i frågor om kvalitet, miljö, arbetsmiljö, anläggningssäkerhet och CE. För enhetens räkning deltaga i LKAB:s övergripande forum och nätverk för KMA arbete. Befattningshavaren har primärt ansvaret att stödja ledningens och organisationens KMA-arbeten så att detta kan planeras, styras och ledas enligt berörda lagar och förordningar, LKAB:s projektguide samt rutiner och policys. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att: Stödja ledningen och deras organisationer i såväl linje- som projektarbete så att planering och samordning säkerställs gällande KMA. Arbeta med och genomföra riktade kontroller av KMA-arbetet inom organisationens projekt. Bistå och vara ett stöd till den egna projektorganisationen . Kontinuerligt rapportera utfallet av KMA-arbetet till ledningsgrupperna inom Samhällsomvandlingen och LKAB Fastigheter. Bistå med mål för KMA arbetet, följa upp dessa samt utveckla arbetssätt och processen. Hålla sig informerad om gällande lagar, förordningar, policys, avtal, rutiner och instruktioner. Det här har du med dig Utbildning med inriktning mot arbetsmiljö, miljö och kvalitet. B-körkort. Behärskar svenska och engelska. BAS-P och BAS-U är meriterande. Praktisk arbetserfarenhet av arbete med arbetsmiljö, miljö och kvalitet samt erfarenheter av arbete i projekt är meriterande. För att passa i den här rollen är du lyhörd och har en pedagogisk förmåga för att dela med dig av metoder och kunskaper till vårt team. Vidare ser vi att du är flexibel och har en god samarbetsförmåga där vi lägger stor vikt vid din sociala kompetens. Det här får du Motivationsprogram som belönar framgång Friskvård och studiestöd samt tillgång till konstförening, fritidsförening, fjällstugor och familjeaktiviteter Förstärkt föräldrapenning med upp till 90 procent av din ordinarie lön i upp till sex månader(efter anställning i ett år) Hjälp och stöd vid sjukdom eller i frågor om arbetsmiljö, hälsa, friskvård och rehabilitering Skydds- och terminalglasögon samt ersättning för tandvård Möjlighet att ansöka om stipendier vid studier både för dig och dina barn Möjlighet att ansluta sig till vårt pensions- och försäkringsprogram med förmånliga priser Övrig information Start: Enligt överenskommelse. Plats: Kiruna eller Gällivare. Omfattning: Heltid. Välkommen in med CV och personligt brev senast 2024-05-12. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande, vänta därför inte med din ansökan. Vid frågor om tjänsten vänligen kontakta Therese Lindroth, Avdelningschef LKAB Samhällsomvandling Stab, 072-2448385 eller [email protected]. Fackliga kontaktpersoner: Kiruna/Svappavaara Sakari Alanko, Unionen, 0980-725 08 Ingegerd Kyrö, Ledarna, 0980-710 50 Peter Johansson, Akademikerföreningen, 0980-718 79 Malmberget/Luleå Katarina Paganus, Unionen, 0970-762 98 Annika Taavoniku, SACO-klubben, 0970-795 32 Annica Kaati, Ledarna, 0970-767 65 Om LKAB LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern med norra Sverige som bas och hela världen som arbetsplats. Vi leder vägen mot koldioxidfri produktion och vi gör det tillsammans – i en öppen, varm och säker arbetsmiljö med teknologi och utveckling i fokus. Vi välkomnar utmaningar, innovativa idéer och initiativförmåga, alltid med jämställdhet och mångfald i fokus. Jobbar du på LKAB idag men är intresserad av en ny roll? Då vill vi gärna att du skickar in din ansökan via vår interna karriärsida. Logga in på ditt Workday-konto och gå in på ”Jobbcenter”, där kan du söka fram alla lediga jobb och skicka din ansökan. Inför rekryteringen har LKAB tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt från mediemarknadsförare, rekryteringssajter och liknande.

15 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Miljösamordnare

Nu erbjuds du möjlighet att vara med och påverka Kalmar läns utveckling mot ett hållbart län genom ett samordningsuppdrag inom vår regionala utvecklingsförvaltning. Efterfrågan på elektricitet ökar kraftigt i takt med att samhället elektrifieras, samtidigt som det finns en strävan om att fasa ut fossil energi. Kalmar och Kronoberg läns elsystem behöver anpassas efter efterfrågan och därför ser Region Kalmar län ett stort behov av att arbeta strategiskt för att skapa förbättrade kunskapsunderlag för framtida planering och stärka kompetensen hos kommuner och andra aktörer i systemet. Att vara samordnare innebär att projektleda ett av arbetspaketen i projektet ”Smart elsystem i Kalmar och Kronobergs län”, ett projekt vars syfte är att bygga kunskap, samsyn och samarbete inom storregional el- och energiförsörjning, Arbetspaketet infattar kunskap, dialog och samverkan. Projektet pågår under tre år. Då arbetstiden i projektet inte beräknas till en heltid kommer arbetet även innebära andra uppdrag. Initialt finns t.ex. ett uppdrag kring laddinfrastruktur för tunga fordon i Kalmar län med mål att underlätta och utveckla länets laddinfrastruktur. Kommande år utgörs denna del av tjänsten av uppdrag utifrån beviljade projekt inom miljöområdet. Arbetsuppgifterna innebär samarbete och dialog med många olika aktörer - myndigheter, regioner, länsstyrelser, kommuner, energikontor, näringsliv, akademi med flera. Tjänsten är en projektanställning och tillsätts under förutsättning att erforderliga medel beviljas. Då vi har en kommande pensionsavgång på enheten finns det för rätt person mycket goda möjligheter till en tillsvidareanställning som miljösamordnare hos oss.  Om dig Du har akademisk utbildning inom miljö-, klimat-, energi-, hållbarhetsområdet eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren bedömer likvärdiga. Du har några års arbetslivserfarenhet från liknande uppdrag, gärna inom statlig myndighet, region eller kommun samt erfarenhet av tvärsektoriell samverkan med flera parter. Du har god insikt i energi- och klimatpolitiken och de nationella miljömålen samt kunskap om energiförsörjning, elektrifiering och grön omställning. Som person tar du initiativ och driver dina processer framåt och hela vägen in i mål. Att växla mellan det långsiktiga strategiska perspektivet till det operativa i vardagen är naturligt för dig, och varierande arbetsuppgifter är något du uppskattar. Du planerar och strukturerar upp arbetet inom uppdraget. Din erfarenhet gör att du är självgående, flexibel och kan arbeta såväl självständigt som i team. Du är duktig på att kommunicera såväl i tal som skrift samt bekväm i rollen som föredragande. B-körkort erfordras. Din framtida arbetsplats Tjänstens placering är på basenhet för hållbar samhällsplanering som förutom miljöfrågor arbetar med infrastruktur, digitalisering och bredband, samhällsplanering och folkhälsa. På enheten arbetar idag elva medarbetare i ett öppet kontorslandskap i Regionhuset på Strömgatan i Kalmar. Basenheten och förvaltningen består av många olika kompetenser som tillsammans skapar en stabil grund för regional utveckling.  Mycket av arbetet drivs i projektform tillsammans med kollegor både inom utom den egna organisationen. Tjänsten ger möjlighet att delta i arbetet med att utveckla ett hållbart Kalmar län. Inom regional utveckling arbetar vi med hållbara tillväxt- och utvecklingsfrågor i Kalmar län. Det gör vi genom att ta initiativ till och samordna insatser. Vi samverkar med aktörer i och utanför länet inom olika områden som folkhälsa, näringsliv, miljö och klimat, infrastruktur, samhällsplanering, landsbygd, kompetensförsörjning, kultur och biblioteksutveckling. Vi skapar och deltar i nätverk och arbetar också med finansiering av utvecklingsinsatser som syftar till att gynna länets utveckling. Vi bidrar till folkbildning genom våra fyra folkhögskolor; Gamleby, Högalid, Vimmerby och Öland som är en del av regional utvecklingsförvaltning. Region Kalmar län ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, folkhögskolor, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling. Vi är över 7 000 medarbetare som alla jobbar tillsammans för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets invånare. Hos oss får du många förmåner och ett av Sveriges bästa kollektivavtal. Vi möter människor i livets alla skeden och har ett meningsfullt och utvecklande arbete – varje dag. Region Kalmar län erbjuder alla medarbetare en anställning på 100%. Om du arbetar deltid men önskar arbeta heltid kan utökning av tjänst erbjudas vid annan arbetsplats. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Region Kalmar län vill vi att du söker tjänsten i vårt rekryteringssystem och inte via e-post eller i pappersformat. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

14 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
XR-Miljöhantering söker KMA-ansvarig

Om företaget XR koncernen befinner sig på en spännande tillväxtresa och är med ca 1,5 miljarder i omsättning på årsbasis en av de största aktörerna i Skaraborg. Inom koncernen finns en stor bredd av verksamheter som kompletterar varandra och ger våra kunder ett slagkraftigt erbjudande oavsett verksamhetsområde. Lär mer om XR-miljöhantering på: https://xr.nu/miljohantering/ Bli en del av ett slagkraftigt team och ta ansvar för kvalitet, arbetsmiljö och miljöfrågor. Sök nu och ta steget mot en framgångsrik karriär hos oss! Tjänstebeskrivning Som KMA-ansvarig kommer du att ha ett övergripande ansvar i bolaget som rör frågor om bland annat: Kvalitetsarbete: Utveckla, implementera och övervaka kvalitetssystem och processer för att säkerställa att produkter eller tjänster uppfyller kraven och förväntningarna från kunder och reglerande myndigheter. Miljöarbete: Övervaka och säkerställa att verksamheten bedrivs med hänsyn till miljön genom att implementera miljöpolicyer, följa lagar och regler gällande miljöskydd och hållbarhet, samt arbeta med att minska företagets miljöpåverkan. Arbetsmiljöarbete: Skapa och upprätthålla en säker och hälsosam arbetsmiljö för alla anställda genom att identifiera och åtgärda risker. Se till att arbetsplatsen följer arbetsmiljölagen. Intern utveckling: Kontinuerligt utveckla, förbättra interna processer och rutiner inom KMA-området för att säkerställa effektivitet och efterlevnad. Dokumentation och rapportering: Ansvara för att dokumentera och rapportera resultat och aktiviteter inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö till ledningen, myndigheter och andra intressenter enligt gällande krav och regler. Kvalifikationer Vi söker dig, en lagspelare som bidrar till ett gott arbetsklimat. Du är bekväm i att fatta egna beslut och du har ett högt säkerhetsfokus. Du är ansvarsfull, flexibel i ditt arbetssätt och har ett gott ordningssinne. Du är van att arbeta självständigt och är trygg i rollen, samt i dig själv. Du strävar efter utveckling och ger idéer på hur vår verksamhet kan utvecklas framåt. Du har eftergymnasial utbildning inom relevant område för tjänsten och vi ser gärna att du har några års erfarenhet från liknande roll. God förmåga att arbeta i ledningssystem för att följa upp och genomföra kontroller enligt lagstiftning mm. B-körkort är ett krav då kortare resor inom närområdet kan förekomma i särskilda fall. Du behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift och är van att jobba nära kärnverksamheten Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och att hitta rätt lagspelare till teamet. Vi söker dig som vill arbeta i enlighet med XR:s värderingar, FRESH: Flexibilitet, Respekt, Eget engagemang, Samarbete och Helhetssyn. Ordinarie arbetstid är måndag till fredag mellan kl 07.00-16.00, eller enligt överenskommelse Placeringsort: Skövde Låter det intressant? Vår samarbetspartner i den här rekryteringen är rekryteringsföretaget NearYou. Har du frågor, så tveka inte att kontakta ansvarig rekryterare via e-post: [email protected] eller telefonnummer: 072-402 46 10. Din ansökan skickar du in via NearYous hemsida, www.nearyou.se snarast, dock senast 5 maj 2024. I den här rekryteringen kommer vi arbeta med löpande urval, så skicka gärna din ansökan idag. Med anledning av nya dataskyddsförordningen GDPR, ber vi dig att utesluta de sista fyra siffrorna i ditt personnummer samt eventuella referenskontakter i din ansökan/CV. Välkommen med din ansökan!

10 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024