Forskare i kemiteknik med inriktning mot teknisk yt- och kolloidkemi
Mittuniversitetet
Forskarassistenter m.fl.

Vi bedriver forskning och utbildning inom ämnena fysik, kemiteknik, maskinteknik, matematik, teknisk design, teknisk fysik och ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap. Här finns unik och världsledande forskning inom centrumbildningar FSCN Research Centre och Sports Tech Research Centre. Som forskare i kemiteknik vid Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (IMD) verkar du inom forskningscentret FSCN. Här finns en stark forskningsmiljö inom material- och processteknik. Vi arbetar multidisciplinärt och utvecklar kunskap och teknologi som framför allt möjliggör resurseffektiva processer, ny eller förbättrad funktionalitet hos biobaserade material och energimaterial. Vi stödjer kunskapsutvecklingen inom näringslivet både regionalt och nationellt genom nära samverkan med företag och genom att erbjuda utbildningar med stark forsknings- och näringslivsanknytning. Vi söker nu en disputerad person som ska arbeta med forskning inom teknisk yt- och kolloidkemi.    Arbetsuppgifter     Arbetsuppgifterna för den medarbetare vi söker är forskningsrelaterade och kommer att innehålla både experimentella och teoretiska moment. Som forskare hos oss arbetar du i team och i projektform, ofta med kollegor från andra ämnesområden. Du kommer att jobba med forskning inriktad mot cellulosamaterial och cellulosamineralisering i forskargruppen för teknisk yt- och kolloidkemi.   Din bakgrund  Vi söker dig som har avlagt en doktorsexamen i kemiteknik med inriktning mot cellulosamaterial. Du ska ha gedigen kunskap om cellulosaupplösning i vattenbaserade lösningsmedelssystem. Du ska även ha god kännedom om och praktisk erfarenhet av metoder för karakterisering av ytaktiva system, samt DLS, SEM och XRD analys.   Du förväntas ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.    Dina egenskaper   I rollen som forskare hos oss bör du vara utåtriktad och bra på att både ta ansvar och egna initiativ för att driva våra projekt framåt. Du bör också vara bra på att kommunicera och samarbeta med kollegor och samverkanspartners. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.    Anställning och tillträde Anställningen är en särskild visstidsanställning på heltid från och med 2025-08-01 eller enligt överenskommelse/ dock längst till och med 2026-01-31.    Anställningsort: Sundsvall   Information Närmare upplysningar lämnas av proprefekt Birgitta Engberg, [email protected] alternativt professor Magnus Norgren, [email protected].   Ansökan Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska.  Till ansökan bifogas: Meritförteckning. Max 2 sidor. - Vidimerad kopia av examensbevis (doktorsexamen). - Redogörelse för vetenskaplig verksamhet, fullständig publikationslista samt högst 5 vetenskapliga publikationer som särskilt åberopas. - Personligt brev. Beskriv dina visioner och mål för tjänsten i relation till dina meriter och intressen. Max 1 sida. Eventuella övriga handlingar som sökanden åberopar. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2025-06-30.  Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

26 dagar sedan
Sista ansökan:
30 juli 2025
Eventpersonal till butiksöpping i Sollefteå, 12-15 juni
Eventpersonal i Sverige AB
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister

Eventpersonal.se är en tjänst för rekrytering av personal till alla typer av events. Vi rekryterar informatörer, värdinnor, demonstratörer, samplare, säljare och produktionsledare. Här kommer information om ett nytt uppdrag i Sollefteå, 12-15 juni. Vår kund är en matbutik kedja och ska nu öppna en ny butik i Sollefteå. Vi behöver hjälp av serviceinriktad personal som kan assistera kunden under de första dagarna när de öppnar. Vi ser gärna att du jobbat med service och/eller event innan. Du som har mer än en timme att åka ersätts för mil och restid. Dagar, datum och tider: Torsdag-söndag, 12-15 juni, kl7.45-19.00 Lön vardag: 150kr/h Lön helg: 160kr/h (ink. semesterersättning och OB) Om du kan och vill jobba så ansöker du på följande vis: 1. Maila med rubriken "Butiksöppning juni -25" till [email protected] 2. Skriv vad du gjort tidigare inom event och och service med annan relevant bakgrund 3. Bifoga CV och ett nytaget foto 4. Skriv ditt aktuella mobilnummer 5. Motivera varför detta uppdrag skulle passa dig och beskriv din tillgänglighet Om du inte redan finns registrerad som personal på vår hemsida, så lägg gärna upp en profil. Då kommer vi att kontakta dig gällande framtida jobbförfrågningar direkt via mail. Ansök direkt då vi tillsätter tjänsten snarast.

26 dagar sedan
Sista ansökan:
9 juli 2025
Skaderådgivare till Werksta Sundsvall
Werksta Sweden AB
Skadereglerare och värderare

Vill du arbeta med skadehantering och kundservice i en modern verkstadsmiljö där kvalitet, hållbarhet och samarbete står i fokus? Werksta Sundsvall söker nu en engagerad skaderådgivare som vill bli en viktig del i vårt team. Vi tror på mångfald och inkludering – hos oss får du möjlighet att växa och utvecklas oavsett bakgrund eller erfarenhet. Din profil – Skaderådgivare med kundfokus och sinne för problemlösning Du har erfarenhet av liknande roll inom fordonsbranschen, försäkringsbolag, verkstad eller kundservice, men vi välkomnar även dig med annan relevant bakgrund och stort engagemang att lära. Du är serviceinriktad, kommunikativ och trivs med att möta kunder både via telefon och i verkstaden. Du har god administrativ förmåga och tycker om att ha ordning på processer och dokumentation. Du är lösningsorienterad, noggrann och har förmåga att arbeta strukturerat även vid högre arbetstempo. Van vid att arbeta i digitala system, såsom kalkyleringsverktyg, bokningssystem och arbetsordersystem. B-körkort är ett krav för tjänsten. Du behärskar svenska i tal och skrift och har grundläggande kunskaper i engelska. Arbetsuppgifter – Skadehantering och kundservice hos Werksta Sundsvall Möta kunder vid skadebesiktning och identifiera skadeomfattning samt dokumentera skador på fordon. Ansvara för skadebedömning, kalkylering och planering av reparationer i samarbete med plåt-, lack- och mekanikerteam. Hantera kontakt med försäkringsbolag, beställa reservdelar och skapa arbetsorder i digitala system. Proaktivt informera kunder om status i skadeärenden och ge vägledning genom hela reparationsprocessen. Säkerställa att kvalitets- och miljöriktlinjer följs under hela skadehanteringsprocessen. Bidra till ett gott arbetsklimat och utveckling av effektiva arbetsmetoder tillsammans med kollegor. Utvecklingsmöjligheter och förmåner för skaderådgivare på Werksta Sundsvall Vi erbjuder en trygg anställning med kollektivavtal, marknadsmässiga villkor och generöst friskvårdsbidrag. Hos oss får du en introduktion och löpande utbildning inom skadehantering, kundbemötande och digitala verktyg. Du blir en del av ett växande företag med engagerade kollegor där din insats gör skillnad – både för kunder och teamet. Ta gärna del av våra förmåner, karriärmöjligheter och arbetssätt på vår karriärsida och på vår hemsida. Om Werksta Sundsvall – Ledande skadeverkstad med fokus på kvalitet och kundnöjdhet Werksta Sundsvall ingår i Sveriges största fristående skadeverkstadskedja. Vi arbetar med marknadens ledande bilmärken och hanterar hela skadeprocessen från besiktning till färdig reparation. Hos oss får du arbeta med den senaste tekniken i en inkluderande arbetsmiljö. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta platschef Matte Eriksson 073-042 06 13. Urval och intervjuer sker löpande – skicka in din ansökan redan idag! Werksta – Sveriges ledande skadeverkstadskedja Werksta har idag 43 verkstäder runt om i Sverige och cirka 800 medarbetare. Vi är marknadsledare inom skadehantering och strävar alltid efter högsta kundnöjdhet. Werksta är en del av Werksta Group, som även omfattar Autoklinikka i Finland och verkstäder i Norge. Vi ser fram emot din ansökan – välkommen till Werksta Sundsvall och bli en del av vårt engagerade team!

26 dagar sedan
Sista ansökan:
26 november 2025
Organisationsutvecklare/Projektledare
TO Be Done AB
Lednings- och organisationsutvecklare

Omfattning: 100% Start: Omgående eller enligt överenskommelse. Anställningsform: Konsultuppdrag (möjlighet till förlängning beroende på behov och prestation efter 6 månader 2025) Om uppdraget Till vår kunds räkning söker vi en erfaren projektledare för ett uppdrag inom verksamhetsutveckling och förändringsledning. Som projektledare får du en nyckelroll i att planera, driva och följa upp projekt med tydliga mål och leveranser, i nära samarbete med både interna och externa intressenter. Exempel på arbetsuppgifter Leda projekt från planering till avslut enligt etablerad projektmetodik Hantera tidplan, resurser, budget, risker och kommunikation Koordinera arbetsgrupper och följa upp Bidra till förbättrad projektstyrning och arbetssätt inom organisationen Kvalifikationer Minst 5 års erfarenhet av projektledning inom verksamhet, förändring, processutveckling Vana att leda projekt i komplexa organisationer Erfarenhet av att jobba strukturerat med projektmodeller Stark kommunikativ förmåga och goda kunskaper i svenska (tal och skrift) Personliga egenskaper Självgående och strukturerad Kommunikativ och trygg i ledarrollen Lösningsorienterad och bra på att skapa engagemang Flexibel och van vid att hantera flera intressenter Ansökan Urval sker löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt! Vi ser fram emot att ta del av din ansökan!

26 dagar sedan
Sista ansökan:
8 juli 2025
Projektledare
TO Be Done AB
Mjukvaru- och systemutvecklare m.fl.

Omfattning: 100% Start: Omgående eller enligt överenskommelse. Anställningsform: Konsultuppdrag (möjlighet till förlängning beroende på behov och prestation efter 6 månader 2025) Om uppdraget Till vår kunds räkning söker vi en erfaren projektledare för ett spännande uppdrag inom digital transformation. Rollen innebär att leda komplexa IT-projekt i en organisation med höga krav på säkerhet, struktur och effektiv kommunikation. Dina arbetsuppgifter Driva projekt från initiering till avslut enligt etablerad projektmodell (t.ex. PPS, XLPM eller Prince2) Leda och koordinera tvärfunktionella team Ansvara för tidplan, budget, riskhantering och rapportering Säkerställa leverans i enlighet med kundens mål och styrningsprocesser Samarbeta nära intressenter på olika nivåer Kravprofil Minst 5 års erfarenhet som projektledare inom IT Dokumenterad erfarenhet av att leda projekt Erfarenhet av agila arbetssätt (Scrum, SAFe) samt traditionell projektmetodik Personliga egenskaper Självgående och strukturerad Kommunikativ med stark samarbetsförmåga Lösningsorienterad och prestigelös Trygg i ledarrollen och van att arbeta i förändringsmiljöer Ansökan Urval sker löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt! Vi ser fram emot att ta del av din ansökan!

26 dagar sedan
Sista ansökan:
8 juli 2025
Systemutvecklare
TO Be Done AB
Mjukvaru- och systemutvecklare m.fl.

Omfattning: 100% Start: Omgående eller enligt överenskommelse. Anställningsform: Konsultuppdrag (möjlighet till förlängning beroende på behov och prestation efter 6 månader 2025) Om uppdraget Till vår kunds räkning söker vi en erfaren systemutvecklare som vill arbeta med moderna tekniker i ett tvärfunktionellt team. Uppdraget omfattar utveckling, förvaltning och förbättring av nya och befintliga systemlösningar – ofta med fokus på samhällsnytta och digital transformation. Du kommer att arbeta i en organisation med hög teknisk kompetens och bidra till hela utvecklingskedjan: från krav och design till implementation, test och driftsättning. Exempel på arbetsuppgifter Nyutveckling och vidareutveckling av interna och externa system Arbeta med moderna tekniker inom exempelvis .NET, Java, JavaScript, SQL, eller Python Delta i kodgranskning, designbeslut och tekniska diskussioner Automatisering av tester och CI/CD-flöden Samarbeta med andra utvecklare, testare, UX-designers och produktägare Kvalifikationer Minst 3–5 års erfarenhet av systemutveckling Goda kunskaper i ett eller flera av följande: .NET/C#, Java, JavaScript/TypeScript, Python, SQL Erfarenhet av agila arbetssätt (Scrum, Kanban) God förmåga att skriva ren, testbar och underhållbar kod Meriterande Erfarenhet av molntjänster (Azure, AWS eller GCP) Kunskap om mikrotjänster, API-design och containerteknik (t.ex. Docker/Kubernetes) Erfarenhet från offentlig sektor eller större organisationer Personliga egenskaper Analytisk och lösningsorienterad Självständig men samarbetsvillig Engagerad i kodkvalitet och förbättringar Trivs i en dynamisk miljö med varierande tekniska utmaningar Ansökan Urval sker löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt! Vi ser fram emot att ta del av din ansökan!

26 dagar sedan
Sista ansökan:
8 juli 2025
Stationstekniker
Uniflex Sverige AB
Ingenjörer och tekniker inom elektroteknik

Är du tekniskt intresserad, gillar att arbeta praktiskt och vill ha en roll med stor variation och ansvar? Vi söker nu en Stationstekniker som vill arbeta med installation, drift och underhåll av elanläggningar inom eldistribution och automation. Du blir en viktig del i ett team som säkerställer driftsäkerhet och kvalitet. Om tjänsten Som stationstekniker arbetar du med tekniska installationer och service av ställverk, kontrollutrustning och reläskydd i elstationer. Arbetet är fältbaserat och sker både på nya anläggningar och inom underhåll av befintliga. Du deltar i driftsättning, felsökning och teknisk dokumentation, och samarbetar nära projektledare, konstruktörer och andra tekniker. Dina arbetsuppgifter i huvudsak • Montage och anslutning av elkraft- och kontrollutrustning • Felsökning, testning och driftsättning av låg- och högspänningsutrustning • Utföra mätningar, kontroller och funktionsprov • Underhåll och modernisering av befintliga stationer • Dokumentation och uppföljning enligt gällande säkerhetsföreskrifter Vem är du? • Elteknisk utbildning på gymnasie- eller eftergymnasial nivå (t.ex. elkraft, automation eller motsvarande) • Några års erfarenhet av arbete inom elkraft, industrielektronik eller automation är meriterande • B-körkort (krav) • Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift • Ett strukturerat och ansvarstagande arbetssätt, samt förmåga att arbeta både självständigt och i team Välkommen med din ansökan! Skicka in din ansökan redan idag – urval sker löpande! Att hitta rätt person till rätt plats – det är vår kärnkompetens. Vi rekryterar kompetent personal till praktiskt taget alla branscher, små som stora företag, inom såväl privat som offentlig sektor. Har du rekryterats av Uniflex vet du att processen är kvalitetssäkrad. Våra rekryterare kan din bransch, därför tar vi totalansvar för alla moment, från kravprofil till uppföljning. Men viktigast av allt är förstås resultatet - att du är rätt person på rätt plats. Vi arbetar med löpande urval och kan komma att tillsätta tjänsten så fort vi hittat rätt person. Skicka därför in din ansökan så snart som möjligt! Uniflex är ett registrerat rekryterings- och bemanningsföretag. Vi är auktoriserade av Kompetensföretagen och har kvalitetssäkrade processer och rutiner.

27 dagar sedan
Sista ansökan:
7 juli 2025
Teknisk Projektledare
Poolia Sverige AB
Civilingenjörsyrken inom maskinteknik

Har du erfarenhet av teknisk projektledning och vill vara med och driva utvecklingen av innovativa lösningar hos ett teknikintensivt företag? Vi söker nu en Teknisk Projektledare som vill ta helhetsansvar för komplexa projekt från kravställning till leverans. Här får du arbeta i en miljö med starkt fokus på kvalitet, teknik och kundnöjdhet, tillsammans med kompetenta kollegor och engagerade samarbetspartners. Om tjänsten Du kommer att ansvara för att leda och driva tekniskt inriktade kundprojekt, där ditt fokus ligger på att säkerställa resultat, kvalitet och ekonomi. Rollen innebär att strukturera projektens olika faser, hantera tekniska krav och dialoger, följa upp risker och möjligheter, samt säkerställa att både tidsplan och budget hålls. Du är navet mellan teknik, kund och leverantörer samt en viktig del av rollen är att tidigt identifiera utmaningar, initiera åtgärder och fatta välgrundade beslut som för projektet framåt. Du rapporterar kontinuerligt projektstatus till både interna beslutsfattare och externa intressenter. Dina arbetsuppgifter i huvudsak • Planera, genomföra och följa upp tekniska projekt från start till mål • Tolka kundens tekniska krav och säkerställa att lösningen lever upp till förväntningarna • Hantera projektbudget, resurser, risker och ändringsförfrågningar • Driva kommunikationen mellan teknikteam, leverantörer och kund • Aktivt bidra till förbättringar i projektmetodik och arbetsprocesser Vem är du? • Har en teknisk utbildning på högskole- eller civilingenjörsnivå, eller motsvarande erfarenhet • Har erfarenhet av teknisk projektledning inom tillverkande industri, produktutveckling eller systemintegration • Är strukturerad och van vid att arbeta med projektverktyg, tidsplaner och resursplanering • Är kommunikativ och har god förmåga att skapa förtroendefulla relationer • Talar och skriver obehindrat på svenska och engelska • Är lösningsorienterad, kvalitetsmedveten och har lätt för att ta egna initiativ Låter det som rätt nästa steg för dig? Välkommen med din ansökan! Om verksamheten Att hitta rätt person till rätt plats - det är vår kärnkompetens. Vi rekryterar chefer och specialister till praktiskt taget alla branscher, små som stora företag, inom såväl privat som offentlig sektor. Har du rekryterats av Poolia vet du att vår process är kvalitetssäkrad. Våra rekryterare kan din bransch, därför tar vi totalansvar för alla moment, från kravprofil till uppföljning. Men viktigast av allt är förstås resultatet: att du är rätt person på rätt plats.

27 dagar sedan
Sista ansökan:
7 juli 2025
Kundtjänstmedarbetare till Biometria!
Academic Work Sweden AB
Kundtjänstpersonal

Nu finns möjligheten för dig som är på jakt efter en instegsroll på ett spännande bolag som har utveckling i fokus! Trivs du i en kundtjänstroll med kundkontakt, där du får glänsa med din förmåga att vara noggrann? Då kan detta vara ett perfekt första, eller nästa steg i din karriär! Vi söker dig som kan starta omgående och är tillgänglig hela sommaren, vi välkomnar varmt din ansökan redan idag. OM TJÄNSTEN Biometria är en medlemsägd och central aktör inom svensk skogsnäring. De mäter det virke som flödar mellan skog och industri och som opartisk säkerställer de att Sveriges skogsägare är trygga i sina virkesaffärer. Detta genom att stödja och utveckla virkeshandel, logistik och produktion på virkesmarknaden samt erbjuda tjänster för digitalisering och automatisering av virkesflödet och virkesaffärer via en plattform de bygger nya moderna tjänster på. Till Sundsvall söker vi nu en kundtjänstmedarbetare som kommer att ha en avgörande roll i Biometrias arbete för att lansera sitt nya affärssystem Viol 3. I rollen kommer du tillsammans med dina kollegor ansvara för ärendemottagningen i Biometrias nya system, där din förmåga att vara effektiv och noggrann kommer att vara till stor hjälp. För denna roll kommer det initialt att vara stort fokus på kundkontakt via telefon för att ta emot och registrera ärenden. Du välkomnas in i ett team som besitter mycket god kompetens inom området och som inte tvekar att hjälpa till när det behövs och du kommer ha en mentor som stöd för att ge dig bästa förutsättningar in i rollen. Du erbjuds * En spännande roll där du får vara med och bidra till Biometrias stora IT-satsning * En självständig roll där du får ta stort eget ansvar * En inledande utbildning för att kunna bli självgående i de specifika arbetsuppgifterna * Trevliga kollegor och bra mentorskap ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Via telefon ta emot och registrera inkommande ärenden från kund * Administration av datamängder utifrån inkomna beställningar via ärendehanteringssystemet Salesforce * Arbete i olika IT system kopplade till VIOL 3 plattformen för att säkerställa korrekt data VI SÖKER DIG SOM - Har erfarenhet från en liknande roll inom exempelvis administration eller kundservice - Är obehindrad i svenska samt har goda kunskaper i engelska då båda språken används i det dagliga arbetet - Trivs i en roll som innebär mycket telefonkontakt - Har god datorvana samt kunskaper i Microsoft Office paketet och känner dig bekväm med att arbeta i Excel Det är meriterande om du har - Har en avslutad examen från universitet inom IT, teknik eller ekonomi - Tidigare erfarenhet av att arbeta i affärssystem För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Hjälpsam - Målmedveten - Ordningsam - Stabil - Ansvarstagande Övrig information: - Start: Omgående - Omfattning: Heltid, tidsbegränsat uppdrag fram till sista augusti 2025 med chans till förlängning - Arbetstider: 08:00-17:00 - Placering: Sundsvall Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET Du kan läsa mer om Biometria HÄR!

29 dagar sedan
Sista ansökan:
6 juli 2025
Health Connect 365 söker sjuksköterska!
Health Connect 365 AB
Grundutbildade sjuksköterskor

🩺 Vi söker legitimerade sjuksköterskor! Är du legitimerad sjuksköterska och söker nya utmaningar i en flexibel och meningsfull roll? Vi söker nu engagerade sjuksköterskor för uppdrag inom olika kommuner, regioner och privata vårdgivare runt om i landet. Du får möjlighet att arbeta i varierande miljöer med trygga villkor och stor frihet att påverka ditt eget schema. Välkommen att skicka in din ansökan redan idag! ------------------------------------ KVALIFIKATIONER Leg. sjuksköterska Om oss Health Connect är ett bemanningsföretag med säte i Göteborg. Vi erbjuder en stor bredd av uppdrag över hela landet. När du arbetar genom Health Connect kan du förvänta dig: Konkurrenskraftig lön ISO-certfierade Resor och boende ( i de fall du önskar arbeta på annan ort är vi behjälpliga med att ordna resa och boende) Tjänstepension enligt ITP, Försäkringar Hög servicenivå av erfarna konsultchefer Konsultträffar

30 dagar sedan
Sista ansökan:
5 juli 2025