Alkohol- och drogterapeut

Sök bland 9 lediga jobb som Alkohol- och drogterapeut och börja ditt nya yrkesliv idag!

Alkohol- och drogterapeut inriktning ungdomar och unga vuxna

Socialförvaltningens uppdrag är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, sjukdom, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Verksamheten omfattar äldreomsorg, hälso- och sjukvård, anhörigstöd, funktionsstöd och individ- och familjeomsorg. Genom vårt arbete vill vi skapa förutsättningar för delaktighet, trygghet och inflytande över sitt eget liv. Vi ser fram emot att ha med just dig på vår resa i ett arbete där du gör skillnad för andra. Välkommen till oss och välkommen med din ansökan! Beskrivning Välkommen till Beroendecentrum i Bollnäs! Vi söker en kollega för ett längre vikariat som kan hjälpa oss i vårt viktiga arbete att ge stöd till barn, unga och vuxna med problematiskt förhållande till alkohol- och narkotika inklusive deras anhöriga. Beroendecentrum har fått uppdrag att bedriva fältarbete under år 2024. Syftet med fältarbetet är att uppmärksamma barn och ungas livsmiljöer och skapa möjligheter till tidigt stöd för de barn och unga som behöver. I första hand är detta uppdrag som vikarie att avlasta de medarbetare som ansvarar för fältarbetet från deras ordinarie arbetsuppgifter. I andra hand att utgöra stöd till övriga behandlare under semesterperioden. Beroendecentrum i Bollnäs drivs i samarbete mellan Bollnäs kommun och Region Gävleborg. På mottagningen arbetar sjuksköterskor anställda av regionen samt alkohol-/drogterapeuter och kurator anställda av socialtjänsten. Vi sitter på Hedenområdet i Bollnäs i ljusa, fräscha och specialinredda lokaler. Arbetsuppgifter Arbetet innebär främst att bedriva kvalificerat behandlingsarbete med ungdomar från 13 år och unga vuxna upp till 23 år som har ett bekymmersamt användande av alkohol- och narkotika. Mestadels innebär arbetet individuellt stöd eller familjesamtal. Alla insatser till barn- och unga under 18 år är biståndsbedömda av socialsekreterare. Du arbetar också med råd- och stödsamtal om max 5 samtal via öppet intag för unga vuxna över 18 år. Tillsammans med dina kollegor ansvarar du för planering och genomförande av behandling och av att ge anhöriga stöd. I arbetsuppgiften ingår att självständigt föra journalanteckningar som avspeglar vårdens utveckling liksom att upprätta och följa upp genomförandeplaner. Uppdrag från andra kommuner förekommer. Du samverkar tätt med anställda av regionen och med socialsekreterare inom individ- och familjeomsorgen. Vi arbetar mestadels dagtid men vid behov förekommer kvällsarbete. Kvalifikationer Som alkohol- och drogterapeut på Beroendecentrum i Bollnäs ska du   - inneha minst ett års utbildning till beroendeterapeut/-behandlingspedagog. - ha god kunskap om fysisk och psykisk ohälsa som följd av problematisk alkohol- och/eller narkotikaanvändning inkl. utvecklad beroendeproblematik. - vara god pedagog - ha god förmåga att arbeta självständigt samt tillsammans med andra i arbetsgruppen. - ha god kommunikationsförmåga i tal och skrift. - ha god förmåga att hålla uppgjorda tidsramar - ha god kunskap i att bemöta människor i olika situationer - bemöta varje individ på ett respektfullt sätt. - vid egen beroendeproblematik uppfylla krav på minst fem års alkohol- och narkotikafrihet eller spelfrihet efter genomgången utbildning till behandlingspedagog. - Inneha B-körkort. - Lämna utdrag ur belastningsregister före anställning. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och förmåga att passa in i arbetsgruppen. Meriterande är - vana vid ge att behandlingssessioner med grund i KBT, gärna HAP, ACRA, MET, MI, ADDIS och/eller annan metod som ingår i Socialstyrelsens metodguide för socialt arbete. - ha goda kunskaper om behandling enligt 12-stegsprogrammet. - ha kunskap om risk för hot och våld vid behandling av personer med alkohol- och narkotikaproblematik. - erfarenhet att självständigt och i team bedriva behandling i grupp. Villkor Vi erbjuder dig: • ett meningsfullt uppdrag där du är med och bidrar till utveckling hos utsatta personer • ett omväxlande, stimulerande och händelserikt arbete • engagerade och kunniga kollegor som har driv och fokus på verksamhetens uppdrag - flextidsavtal utifrån vad verksamheten tillåter - subventionerad friskvård • individuell lönesättning • extern handledning • semesterväxling • ett brett utbud av aktiviteter av kommunens fritidsklubb avseende kultur och idrott.   Om Bollnäs kommun Vi anställda i Bollnäs kommun arbetar med det som är viktigt på riktigt – och tillsammans skapar vi bra dagar för de cirka 27 000 Bollnäsbor som är beroende av vårt arbete. Hos oss får du stolta kollegor som med arbetsglädje utvecklar Bollnäs långsiktigt och hållbart. I vår kommun, med över 400 föreningar, ett kulturutbud över det vanliga och en närhet till landsbygd, stad och fjäll får du ett liv där det är enkelt att få vardagen att gå ihop. Välkommen till Bollnäs, hjärtat av Hälsingland!

17 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Socialpedagog till Moa-mottagningen

Vill du arbeta med råd, stöd och behandling till ungdomar? Då kan du vara den vi söker! Vilka är vi? Socialkontoret i Norrköpings kommun sätter individens behov i fokus, alltid med barns bästa i första hand. Det ska vara lätt att få hjälp. Våra stöd- och behandlingsinsatser håller hög kvalitet och bygger på rättssäkra bedömningar. Vi vill hitta lösningar nära individen och bidra till en positiv förändring för denne. Tillsammans vill vi skapa trygghet och god social service för de som bor i Norrköping. Moa-mottagningen är en mottagning för alkohol- och drogfrågor för unga personer till och med 25 år i risk att utveckla eller som har utvecklat missbruk eller beroende. Vi arbetar med samordnat stöd, vård och behandling för ett liv utan missbruk samt ökat välbefinnande och livskvalitet. Verksamheten erbjuder förebyggande, stödjande och behandlande verksamhet i öppenvård till unga och deras familjer. Moa-mottagningen drivs i samverkan mellan socialkontoret, utbildningskontoret och Region Östergötland.  Dina arbetsuppgifter Vi söker nu en socialpedagog som vill arbeta i ett tvärprofessionellt team som utöver socialpedagoger består av medarbetare från utbildningskontoret och psykiatriska kliniken inom Region Östergötland. Utöver missbruksbehandling ska ungdomarna kunna få bedömning av psykiatriska besvär, möjlighet att se över den sociala situationen, kunna planera för studier eller arbete samt få hjälp och stöd i kontakt med myndigheter. Fokus i tjänsten som socialpedagog är unga som har eller befinner sig i riskzonen för att utveckla ett normbrytande beteende som droganvändande och kriminalitet. Arbetsuppgifter i ditt uppdrag innefattar bland annat att planera och genomföra individuella samtal med ungdomarna samt utföra föräldrastödjande insatser. Du kommer även att delta i vårt utåtriktade arbete vilket exempelvis innebär föreläsningar på skolor. Arbetet kommer att bedrivas på Moa-mottagningen och ungdomens övriga arenor som till exempel hemmet, skolan samt fritid.  Du är delaktig tillsammans med kollegor och enhetschef i utveckling av verksamheten.  Vem är du? Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av arbete inom området missbruk- och beroendeproblematik samt kriminalitet. Vidare är det meriterande om du har kunskaper i MI och KBT samt erfarenhet av familjearbete. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella och har god förmåga att skapa kontakter. Du trivs att arbeta i team samtidigt som du tar ansvar för din uppgift. Du har ett flexibelt förhållningssätt och ser möjligheterna i förändringar. Du har inga bekymmer med att till viss del anpassa arbetstiden efter ungdomens eller familjens behov. Krav på B-körkort för manuell växellåda. Välkommen med din ansökan! Information om tjänsten Antal lediga tjänster: 1 Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid Tillträdesdatum:  Enligt överenskommelse Arbetstid: Dag och kvällar och helg vid behov Möjlighet till distansarbete: Nej Sista ansökningsdatum: 17 maj, 2024 Kontakt: Kaj Hägerström, enhetschef, 011-157893, [email protected] KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid. Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

15 april 2024
Sista ansökan:
17 maj 2024
12-stegsterapeut till Claudiamottagningen

Vill du stötta personer med skadligt bruk och beroendeproblematik? Vi utökar nu vårt team och söker dig som har ett stort intresse för behandlingsarbete och att hjälpa människor till ett drogfritt liv. Hos oss får du arbeta med traditionell 12-stegsbehandling tillsammans med erfarna kollegor. Enheten Öppenvård vuxen består av 5 verksamheter varav 12-stegsbehandlingen är en. Övriga verksamheter är Claudiamottagningen där 12-stegsbehandlingen är placerad, Vändpunkten, Spindeln och Returfabriken. Vi har en otrolig bredd i våra verksamheter och vi är en medarbetargrupp som är stolta över vår öppenvård. Vårt mål är att bli Sveriges bästa öppenvård och om vi får säga det själva så är vi en bra bit på väg. Vi drivs av vårt uppdrag att hjälpa människor i att bli nyktra och drogfria samt att hjälpa anhöriga att hantera den familjetragedi som det innebär när en nära anhörig har ett skadligt bruk eller beroende. Vi är ett väl sammansvetsat gäng med högt i tak där vi månar om varandra inom enheten. Vi sprider glädje och kunskap till varandra. 12-stegsbehandlingen i Västerås har ett gott rykte och vi är kända för ett gott behandlingsresultat, en hög kompetens och en gedigen traditionell 12-stegsbehandling. Claudiamottagningen ingår i Individ- och familjeförvaltningen. Följ gärna Individ- och familjeförvaltningen på Instagram: https://www.instagram.com/iffvasteras/ ARBETSUPPGIFTER Som 12-stegsterapeut genomför du behandling av klienter med missbruks- eller beroendeproblematik. Du planerar och utför ditt arbete tillsammans med dina två rutinerade kollegor som också arbetar med 12-stegsbehandling. Ni stöttar varandra i det dagliga arbetet och du har såväl grupparbeten som enskilda samtal. Du arbetar också med motiverande samtal, anhörigstöd, återfallsprevention och provtagning. Arbetet innebär ett nära samarbete med övriga behandlare på enheten samt med handläggarna inom myndighet vuxen som är de som ger klienterna bistånd till 12-stegsbehandlingen. Vissa ärenden innebär också ett samarbete med Individ och familjeförvaltningens Barn- och unga enheter samt med Regionens beroendemottagning. Då 12-stegsbehandlingen ligger i samma lokaler som Claudiamottagningen har du kollegor som arbetar utifrån KBT-inriktad behandling med skadligt bruk, beroende av alkohol, andra sinnesförändrande medel eller med klienter som har ett spelberoende. Vi erbjuder en grundlig introduktion i arbetet med regelbunden egen handledning under de första månaderna. Vi ser handledning som en viktig del i arbetet och vi har en inarbetad kontakt med en handledare som är väl förankrad i 12-stegsbehandlingens alla delar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad 12-stegsbehandlare. Har du dessutom eftergymnasial utbildning inom relevant område är det meriterande. Det är även positivt om du har erfarenhet från 12-stegsbehandling eller erfarenhet av arbete med målgruppen och deras anhöriga. Kunskap och erfarenhet av behandlingsmetoder såsom MI, återfallsbehandling enligt T. Gorski, spelbehandling samt anhörigbehandling är också positiv. Datorvana och erfarenhet att arbeta i dokumentationsprogram kommer underlätta i arbetet. God kunskap i svenska i tal och skrift är ett krav eftersom du måste kunna dokumentera och föra samtal på svenska. B-körkort är meriterande. Som person är du trygg och har förmågan att göra bedömningar och prioriteringar i arbetet. Du är tydlig i din kommunikation och har ett respektfullt bemötande mot såväl klienter och anhöriga som kollegor. Att skapa och utveckla goda samarbeten är en självklarhet för dig. Du motiveras av att stötta människor i en förändringsprocess och du vill alltid bidra till att skapa bästa möjliga möte. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället. Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här: https://www.vasteras.se/jobbochkarriär I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

10 april 2024
Sista ansökan:
24 april 2024
Socionom/socialpedagog med erfarenhet av förändringsarbete mot beroende

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas. Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan! Individ- och familjeförvaltningen arbetar med socialt arbete riktat till barn, unga, vuxna och familjer inom socialtjänstens olika områden. Vi satsar på hög kvalitet i verksamheten och strävar efter att kunna erbjuda varierade insatser utifrån den enskildes behov. Målet är alltid detsamma; att människor ska kunna leva sina liv av egen kraft. Vi har en målgruppsinriktad organisation bestående av tre stora verksamhetsområden; barn- och unga, vuxna respektive gemensamma resurser. Utöver detta finns ett centralt förvaltningskontor bestående av en avdelning där vi bland annat samlat våra olika specialistfunktioner, nämndadministration och ekonomi. Som organisation befinner vi oss i ett spännande digitaliseringsskede! Socialtjänsten behöver utveckla sina arbetssätt för att nå ut till invånare på fler arenor och genom nya format. Om du har tankar och idéer kring hur vi som organisation kan använda oss och dra nytta av digitalisering i våra uppdrag ser vi detta som en intressant merit. VÄLKOMMEN TILL OSS! ARBETSUPPGIFTER Här kommer du att arbeta inom Enheten för öppenvård som består av 17 medarbetare med olika professioner såsom familjebehandlare, vuxenbehandlare, alkohol- och drogterapeut, boendestödjare samt enhetschef. Du kommer att ingå i ett team om 5 medarbetare med inriktning beroende. Enheten är en del av verksamhetsområde Gemensamma resurser. Huvuduppdraget är att stödja individer genom den förändringsprocess det innebär att utveckla strategier för att hantera sitt beroende och uppnå en livsstil av egen kraft. En del av tjänsten innebär att hålla, driva och utveckla enhetens gruppbehandlingar tillsammans med kollegor. Initialt i första hand vår 12-stegsgrupp men på sikt även delta i konceptutvecklingen av vår nya KBT/ACT baserade grupp. Arbetet sker utifrån uppdrag från myndighet och du ansvarar för att tillsammans med individen upprätta en individuell genomförandeplan samt aktivt arbeta för att individen ska kunna uppnå uppsatta mål. Förändringsarbetet sker i grupp alternativt individuellt och du, tillsammans med dina kollegor, ansvarar för att upprätthålla insatser av god kvalitet. Samtal kan också erbjudas utan bistånd i form av råd- och stödsamtal samt anhörigsamtal. Arbetet är varierande och du har ett flexibelt arbetssätt för att kunna möta individens behov. KVALIFIKATIONER Socionom, socialpedagog, beroendeterapeut, alkohol- och drogterapeut eller motsvarande - Krav Vi söker dig som minimum har en 2-årig eftergymnasial examen från folkhögskola eller yrkeshögskola (KY/YH) med inriktning mot socialt/pedagogiskt behandlingsarbete. Alternativt har du examen från högskola med motsvarande inriktning till exempel 12-stegsterapeut, som arbetsgivaren bedömer likvärdig. B-körkort - Krav Körkort och kör bil. Det är meriterande om du har följande utbildningar: Spelberoende ACT CRA, A-CRA HAP ÅP MI CRAFT Det är av stor vikt att du har en god förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra, både inom och utanför enheten. Du är van att strukturera ditt arbete och prioritera dina arbetsuppgifter. Minst 2 års erfarenhet av socialt arbete - Krav Erfarenhet att arbeta med 12-stegsprogrammet eller annan form att gruppverksamhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Krav ÖVRIGT Arbetsgivarinformation: landskrona.se/jobbailandskronastad För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Landskrona stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp.

5 april 2024
Sista ansökan:
26 april 2024
Ungdomsbehandlare/fältsamordnare

Tierp är en kommun med en organisation i rätt storlek för dig som vill ha nära till chef, kollegor, politik och kunder. Här finns utrymme för både personlig utveckling och samverkan i organisationen. Våra värderingar är viktiga och tillsammans arbetar vi för att förverkliga våra värdeord: respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro. I Tierps kommun är chefs-och ledarskapet ett prioriterat område då vi utbildar alla chefer i Utvecklande ledarskap och tillitsbaserad styrning. Vi tror att bra ledare är en av de viktigaste faktorerna för att rekrytera nya medarbetare och behålla befintliga. Vi tror också att lösningarna på våra utmaningar ligger i en utveckling som drivs av kompetenta ledares och medarbetares kreativitet, inre motivation och vilja att bidra till förbättringar. I Tierps kommun erbjuder vi utbyte av semesterdagstillägg mot fler semesterdagar, friskvårdsersättning, aktiviteter via de anställdas fritidsförening, viss möjlighet till distansarbete och flextid. Individ och familjeomsorgens beroendeenhet söker fortfarande en ungdomsbehandlare/fältsamordnare för att arbeta behandlande, uppsökande och förbyggande med ungdomar som uppvisar normbrytande beteende. ARBETSUPPGIFTER Individ och familjeomsorgens beroende- och familjestödsenhet har tidigare haft en tjänst riktad mot behandlande samtal för ungdomar med riskbruk/skadligt bruk samt en fältsamordnare med fokus på uppsökande arbete. Vi har nu möjlighet att sammanföra dessa tjänster till två ungdomsbehandlare/fältsamordnare för att utveckla arbetet, öka samarbetet och minska sårbarheten. En av tjänsterna är tillsatt med en erfaren behandlare och vi söker nu en person som kan komplettera med erfarenheter som gör att tjänsterna möter upp hela behovet vi har. Tjänsten innebär att tillsammans med den andra ungdomsbehandlaren/fältsamordnaren arbeta behandlande/samtalsstödjande med ungdomar som har ett riskbruk/skadligt bruk/beroende av alkohol, droger och hasardspel men även andra former av normbrytande beteende såsom kriminalitet/prokriminella värderingar. I detta ingår även ett nära samarbete med övriga öppna insatser för barn och unga. Ungdomsbehandlaren har även i sitt uppdrag att på beställning av socialtjänsten genomföra kartläggningar i hemmet hos familjer där det finns misstanke om missbruk/beroende hos en förälder/ungdom som en del i en BBIC-utredning. Fältsamordnardelen av tjänsten innefattar uppsökande arbete/fältarbete i nära samverkan med övriga inom individ- och familjeomsorgen, skolan, fritidsgårdarna, polisen och civilsamhället. Båda tjänsterna är även en stor del av det förebyggande arbetet tillsammans med skola och fritids och kommer vara en del av arbetet med SSPF som är på väg att införas i kommunen. Det innebär att tjänstgöring på kvällar och helger kommer att förekomma. Tjänsten innefattar vidare drogkontroller på både ungdomar och vuxna samt att vi söker någon som kan hålla i kvinnogrupperna vi har som ett komplement till vuxna i pågående behandling. Tjänsten blir en av fyra anställda i kommunens öppenvård för riskbruk/beroende och vid behov går man in och täcker för varandra under ledigheter, bland annat i gruppbehandlingen för vuxna. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller likvärdig utbildning. Vi söker dig som har erfarenhet av socialt arbete och vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom främst barn och unga. Vidare är det meriterande om du har god kunskap i dokumentation samt utbildning/erfarenhet av att arbeta med BBIC. Vi söker dig som har kunskap om skadligt bruk/beroende, normbrytande beteende hos ungdomar, kulturkompetens och annat för tjänsten relevant vetande. Vidare är det meriterande om du är utbildad inom behandlande metoder, bedömningsmetoder eller erfarenhet av att arbeta med grupper i behandling/utbildning. Du har god förmåga att skapa kontakt med ungdomar samt god förmåga till samverkan som du aktivt arbetar med att bygga upp och bibehålla. Du har förmåga till självständigt arbete och är initiativtagande samt att du är flexibel, lösningsfokuserad och drivs av att utveckla arbetet framåt. Du ska kunna föra dokumentation då tjänsterna innefattar uppdrag på beställning från myndighet. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Vi eftersträvar mångfald där våra medarbetares bakgrund, erfarenheter, kunskaper och personlighet berikar kommunen. B-körkort erfordras. Utdrag ur belastningsregistret krävs. Rekrytering sker löpande så vänta inte med din ansökan! ÖVRIGT Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

28 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Är du vår nya behandlare

Nämndemansgården i Sverige AB är en del i Feelgood koncernen som bedriver behandling, rådgivning samt utbildning gällande alkohol-, drog- och spelproblematik. Nämndemansgården har verksamheter från Umeå i norr till Malmö i söder.    Din placering kommer att vara på vårt internat i Blentarp, där bedriver vi beroendevård i en vacker miljö. Verksamheten erbjuder beroendevård till kvinnor och män från 18 år. Blentarps internatbehandling är fördelad på grundbehandling och fördjupad behandling, internatet har även en medicinsk enhet, med läkar-och psykologkonsulter. Vi som arbetar i Blentarp är allt från behandlingspedagoger, socionomer, sjuksköterskor, undersköterskor, kök- och driftspersonal samt administrativ personal.   Vår behandlingside Behandlingen lutar sig på 12 stegsprogrammets grundprinciper, som en del i en integrerad behandlingsmodell. De metoder som används är i harmoni med dessa principer och vilar på vetenskaplig grund. Det relationella perspektivet är centralt i vår behandling.   Om tjänsten Vi erbjuder dig en spännande och utvecklande arbetsmiljö i ett multidisciplinärt team. Dina kommande kolleger har lång erfarenhet av beroendevård och du kommer bli ett välkommet tillskott i ett engagerat team. Vi kommer ge dig en god introduktion och handledning i det dagliga arbetet. Du kommer att ingå i ett team på 4 personer, det är ni som tillsammans med behandlingskoordinator som planerar behandlingsarbetet för de personer som är inskrivna i grundbehandlingen. Behandlingsperioden är på fem veckor och det finns givna teman och individanpassade uppgifter som ni arbetar utifrån. I din roll som behandlare kommer du att leda tema- och behandlingsgrupper samt hålla i föreläsningar och enskilda samtal utifrån ett beroendeperspektiv.   Dina arbetsuppgifter I tjänsten ingår sedvanlig journalföring och dokumentation. Du ansvarar även för kontakt och uppföljningsmöten med remittent från socialtjänst. I tjänsten ingår kvälls- och helgarbete, i dag har vi ett sex veckoschema som innebär helgarbete var sjätte vecka dagtid. Du kommer även att ingå i en beredskapskedja, då du kommit in i arbetet, det innebär att du är tillgänglig utanför arbetstid ungefär var sjätte vecka.   Är du den vi söker? Vi söker dig med KBT kompetens som en komplettering i vårt behandlingsteam. Din grundutbildning kan vara socionom, alkohol- och drogterapeut alternativt behandlingspedagog. Vi ser gärna att du har några års erfarenhet av beroendevård och psykiatri samt kunskap och erfarenhet i 12 stegsprinciperna. Vi söker dig som har ett tydligt patientcentrerat förhållningssätt. Du känner dig trygg i att vägleda människor i ett förändringsarbete och har förmåga att lyfta personens egna mål och styrkor samt identifiera hinder för tillfrisknande. Som person är du en lagspelare, nyfiken, engagerad och strukturerad. Du behöver vara flexibel och lösningsfokuserad då vi kan stå inför utmaningar då patientgruppens behov kan variera. Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska språket, muntligt såväl som skriftligt. Körkort krävs.   Tjänsten är en 80% anställning med möjlighet till utökad tjänstgöringsgrad.   Betyg och utbildningsintyg efterfrågas. Utdrag ur belastningsregistret krävs samt ett negativt alkohol- och drogtest.   Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt. Har du några frågor eller funderingar så tveka inte att kontakta platschef, Annika Håkansson på [email protected]   Urval och intervjuer sker löpande.     Nämndemansgården i Sverige AB är ett av Skandinaviens äldsta och största företag som bedriver behandling, rådgivning samt utbildning gällande alkohol- och drogproblematik. Nämndemansgården är idag en del av Feelgood. Krav: Körkort: * B (Personbil)

26 mars 2024
Sista ansökan:
26 april 2024
Behandlingsassistenter, timvikarier sökes till Säviq kvinnobehandling i ...

Team Olivia Group Säviq Kvinnobehandling ingår i koncernen Team Olivia. Team Olivia är en av de största privata aktörerna på omsorgsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. I koncernen ingår drygt 35 bolag som erbjuder tjänster inom personlig assistans, individ- och familjeomsorg samt hemomsorg. Bolaget sysselsätter idag drygt 12 000 medarbetare och blev år 2023 utsedd till ett av årets Karriärföretag. Nu söker vi efter fler timvikarier men även vikarier under sommaren till vårt bolag Säviq Kvinnobehandling och vårt marknadsområde Individ & familj. Om Säviq Säviq Kvinnobehandling grundades 2015 och erbjuder 24 vårdplatser. Behandlingshemmet ligger i Norrala, Söderhamns kommun, och tar emot klienter med alkohol- och drogberoende från hela landet. Våra kunder är främst Socialtjänsten och Kriminalvården. Verksamheten är ett hem för vård och boende (HVB) med specialinriktning för målgruppen kvinnor med missbruk/beroende och samsjuklighet. Vårt behandlingsteam arbetar utifrån KBT-grund och bedriver högintensiv behandling, som är strukturerad med ett tydligt innehåll på grupp- och individnivå. Klienter på boendet ges möjlighet att ta med sig husdjur, såsom hund och katt. Vi söker - Timvikarier och vikarier till sommaren Om rollen - Som behandlingsassistent stöttar, inspirerar, vårdar du och ger omsorg till klienter i deras resa i tillfrisknandet. Som stöd i ditt arbete finns vårt behandlingsteam bestående av terapeuter, behandlingsassistenter, sjuksköterska, läkare, verksamhetschef, biträdande verksamhetschef och samordnare. Vem är du - Vi söker dig som har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta i team. Du är flexibel, har ett lösningsfokuserat förhållningssätt och kan anpassa ditt arbete efter varierande behov. Arbetet kräver förmåga att kunna kommunicera budskap tydligt och följa den planerade behandlingsplanen som finns för varje klient. Arbetet innebär oregelbunden arbetstid med arbetspass förlagt på dagtid, kvällstid, helger och nätter (vaken natt). Kvalifikationer: Du som söker bör ha relevant eftergymnasial utbildning på minst 2 år inom vård och omsorg som exempelvis behandlingspedagog eller undersköterska. B-körkort är ett krav. Mycket goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift. Dokumentationsvana. Meriterande: - Erfarenhet från behandlingsarbete med målgruppen vuxna - Utbildning och/eller arbetserfarenheter inom KBT, MI, ÅP Personliga egenskaper som värderas i tjänsten är: Lugn, empatisk, lyhörd, uthållig. Förmåga att samarbeta i team. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och goda referenser. Rekrytering och urval sker löpande varför tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum. För frågor om tjänsten, kontakta Verksamhetschef Therese Furubom, [email protected]

13 mars 2024
Sista ansökan:
30 augusti 2024
Semestervikarier-/behandlare

Vi söker 2 st semestervikarier för period mellan ca v 25-33 i sommar. Du kommer hålla lektioner, grupper, enskilda samtal mm så erfarenhet av 12-stegsprogrammet är viktigt.

11 mars 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Alkohol- och drogterapeut

Om oss VäxaEnheten arbetar med öppenvård och familjehemsvård för unga och vuxna med beroendeproblematik, kriminalitet och samsjuklighet. Verksamheten bedrivs över stora delar av Sverige och vi har sedan starten 2015, ständigt utvecklat verksamheten för att skapa de bästa förutsättningarna för de som kommer till oss att ha ett kvalitativt liv utan alkohol och droger. Vår ambition är att vara en ledande aktör inom beroendevård genom att erbjuda kvalitet som gör skillnad. Vi söker nu en ny kollega som kommer att utgå från VäxaEnhetens verksamhet i Karlstad. Om tjänsten Vi söker en utbildad alkohol- och drogterapeut som ska arbeta i vår öppenvård i Karlstad. VäxaEnheten har ett eget behandlingsprogram som utgår från 12-stegsprogrammet kombinerat med KBT. I rollen som öppenvårdsbehandlare kommer du att leda vår gruppverksamhet samt ha enskilda samtal. Du kommer att föra löpande dokumentation, hålla kontakt med våra uppdragsgivare samt ansvara för att behandlingsplanen följs. Du arbetar självständigt med stöd från behandlingsansvarig och övriga kollegor för att driva och utveckla öppenvården. Utöver att driva öppenvården ingår också att delta i möten samt andra gemensamma träffar på arbetsplatsen. Om dig VäxaEnheten söker dig som är utbildad alkohol- och drogterapeut eller har annan utbildning vi bedömer vara likvärdig. Vi ser gärna att du genomgått KBT steg 1 och det är meriterande om du har vana av arbete i öppenvård. Du behöver vara trygg både i din yrkesroll och i dig själv som människa och det är viktigt att du kan bygga förtroendefulla relationer med de som kommer till oss. Du behöver också kunna samarbeta med andra, ha lätt för att anpassa dig för ändrade omständigheter och ändå hålla kursen i ditt uppdrag. Vi vill ha dig som sticker ut lite grand, som är kreativ och bär på en stor portion humor och självdistans. Du behöver ha förståelse för målgruppen vi arbetar med och klara det oförutsedda men också kunna be om stöd från kollegor när du ser att det behövs. Vi på VäxaEnheten vill att du kompletterar oss som arbetsgrupp och bidrar med både din kompetens och personlighet. I gengäld får du en engagerad, utvecklande och rolig arbetsplats! B-körkort är ett krav Ansökan skickas på mejl till verksamhetsansvarig Malena Högberg: [email protected] I den här rekryteringen tillämpar vi löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta behandlingsansvarig Morgan Pätsi på telefon 070-252 45 01 eller verksamhetsansvarig Malena Högberg på telefon 073-060 70 38. Sysselsättningsgrad: 100% Anställningsform: Tillsvidareanställning Tillträde: Enligt överenskommelse Lön: Månadslön

11 mars 2024
Sista ansökan:
30 april 2024