Anhörigkonsulent

Sök bland 3 lediga jobb som Anhörigkonsulent och börja ditt nya yrkesliv idag!

Anhörigstödjare semestervikarie
Bollnäs kommun
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Socialförvaltningens uppdrag är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, sjukdom, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Verksamheten omfattar äldreomsorg, hälso- och sjukvård, anhörigstöd, funktionsstöd och individ- och familjeomsorg. Genom vårt arbete vill vi skapa förutsättningar för delaktighet, trygghet och inflytande över sitt eget liv. Vi ser fram emot att ha med just dig på vår resa i ett arbete där du gör skillnad för andra. Välkommen till oss och välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Anhörigstödet i Bollnäs söker nu en semestervikarie som i sommar kan arbeta som anhörigstödjare i vår dagverksamhet. Du arbetar för att den närstående får en aktiv och meningsfull dag tillsammans med andra. Anhörigstödets dagverksamhet arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt, där målet är en trevlig och innehållsrik dag. Kvalifikationer Undersköterska/ omvårdnadsprogram. Körkort Arbetslivserfarenhet inom vård- och omsorg Som anhörigstödjare måste man utifrån ett fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt förhållningssätt bemöta anhöriga och närstående. Att vara anhörigstödjare kräver god praktisk förmåga och organisationsförmåga. Empati, respekt, gott bemötande, kunna inge förtroende och skapa trygghet krävs av dig som anhörigstödjare. Stor samarbetsförmåga. Villkor Ekonomitid Om Bollnäs kommun Vi anställda i Bollnäs kommun arbetar med det som är viktigt på riktigt – och tillsammans skapar vi bra dagar för de cirka 27 000 Bollnäsbor som är beroende av vårt arbete. Hos oss får du stolta kollegor som med arbetsglädje utvecklar Bollnäs långsiktigt och hållbart. I vår kommun, med över 400 föreningar, ett kulturutbud över det vanliga och en närhet till landsbygd, stad och fjäll får du ett liv där det är enkelt att få vardagen att gå ihop. Välkommen till Bollnäs, hjärtat av Hälsingland!

15 januari 2025
Sista ansökan:
31 mars 2025
Anhörigkonsulent till stadsområde Centrum och Sydväst
GÖTEBORGS KOMMUN
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10 000 kollegor vill vara med och göra det möjligt – i både handling och bemötande.   Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss. Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord!  ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu två anhörigkonsulenter inom Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen. Är det du som gör skillnad på riktigt? Som anhörigkonsulent kommer du att ha en mångsidig och viktig roll. Du kommer att starta och leda samtal både i grupp och enskilt, samt leda olika grupper och aktiviteter. En viktig del av ditt arbete blir att ge råd och vägledning inom anhörigstöd och vid behov hänvisa vidare till andra professioner. Du kommer att sprida och marknadsföra anhörigfrågor och tillgängligt stöd, samt fungera som stödfunktion för andra verksamheter gällande anhörigfrågor. Att arrangera föreläsningar och informationstillfällen, samarbeta med relevanta aktörer och utveckla anhörigstödet är också centrala delar av din roll. Arbetet innebär även att arbeta uppsökande samt skapa och driva arbetsgrupper och nätverk både lokalt och regionalt. En central utmaning är att nå ut till fler anhöriga och erbjuda stöd till så många som möjligt genom olika arbetssätt. Du kommer också att omvärldsbevaka för att ta in evidensbaserad kunskap om anhörigas situation. Samarbete med föreningar, intresseorganisationer och stadens verksamheter är viktigt för att utveckla stödet till anhöriga. Dessutom ska du systematiskt följa upp och utvärdera anhörigstödsarbetet inom förvaltningen. Arbetstiden är dagtid, men kvälls- och helgarbete kan förekomma vid särskilda aktiviteter eller evenemang. KVALIFIKATIONER Krav • Kandidatexamen inom socialt arbete, pedagogik eller beteendevetenskap. Alternativt en annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. • Erfarenhet av att leda grupper. • Erfarenhet av att hålla i stödsamtal både enskilt och i grupp. • Du kan uttrycka dig väl och pedagogiskt i det svenska språket i både tal och skrift. • God datavana och erfarenhet av att arbeta digitalt. Meriterande • Erfarenhet av att ha arbetat med personer med kognitiva funktionsnedsättningar t ex demenssjukdom. • Erfarenhet av arbete med anhörigfrågor. Personliga egenskaper Som anhörigkonsulent visar du respekt för alla du träffar på jobbet. Du är trevlig och hjälpsam mot andra människor även i en stressig situation. I din roll jobbar du för att omsorgstagaren ska få vad den personen behöver. Du har mod och förmåga att fatta egna beslut inom ramen för ditt uppdrag utan att vara beroende av andra. I arbetet tar du ansvar för dina uppgifter och driver arbetet framåt. Du har god förståelse för hur individer tar till sig kunskap och olika förutsättningar. I arbetet anpassar du sättet att förmedla ditt budskap till mottagare och uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt Intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vi är Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör. Hos oss får du: • En arbetsgivare som främjar lika rättigheter och möjligheter oavsett bakgrund eller yrkeskompetens • Trygg anställning • Meningsfulla arbetsuppgifter • Karriärmöjligheteroch kompetensutveckling • Heltidsanställning med möjlighet till deltid • Goda semestervillkor • Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Läs mer om våra förmåner här: https://goteborg.se/wps/portal/start/jobba-i-goteborgs-stad/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/formaner-och-lon Du ansöker via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter? Ring rekryterande chef för att få reda på fler ansökningsalternativ istället för att skicka in en ansökan. I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten. Dina svar blir en viktig del av vårt urvalsarbete. Vi undanber oss erbjudanden om kompetensförmedling, annonsering och rekryteringshjälp. I denna rekryteringsprocess är valet av rekryteringskanaler redan bestämt.

12 januari 2025
Sista ansökan:
27 januari 2025
Anhörigkonsulent
Avesta kommun
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med? Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper. Anhörigcentrum på Kungsgatan 50 är en samlingsplats för anhöriga i alla åldrar att träffa andra i liknande situation. Där erbjuder vi bland annat samtalsgrupper, enskilda samtal och rådgivning samt Samtalscafé för till exempel anhöriga till personer med kognitiv svikt, psykiatriskt eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Stödet riktas till dem som stödjer, hjälper eller vårdar en närstående. På anhörigcentrum arbetar en anhörigkonsulent, 4 anhörigstödjare och ett gäng med volontärer. Det har blivit dags för den nuvarande anhörigkonsulenten att gå i pension och vi söker därför efter dig som brinner lite extra för anhöriga. ARBETSUPPGIFTER I rollen kommer du att ansvara för att organisera, leda och utveckla anhörigstödet inom Avesta kommun. Du kommer att arbeta med och leda våra anhörigstödjare som är specialiserade inom anhörigstöd och att stötta anhöriga. Du kommer även ansvara för dialogen med våra volontärer, säkerställa att deras arbete fungerar och att de får det stöd de behöver. När ärenden kommer ifrån biståndshandläggare kommer du att genomföra hembesök där du har en viktig roll i att nå ut med information till anhöriga. Du kommer att arbeta med uppsökande verksamhet där samverkan är en naturlig del av ditt arbete. Som anhörigkonsulent är du en närvarande resurs för anhöriga genom exempelvis samtalscafé och individuella samtal. Du kommer att hålla i samtalsgrupper och erbjuda rådgivande stöd för anhöriga i tuffa situationer, med fokus på att ge dem verktyg att hjälpa sig själva och guida dem vidare till rätt hjälp inom omsorgsförvaltningen och sjukvården. Du kommer att ingå i lokala nätverk och delta i samarbeten, till exempel med demenssköterskor i regionen. Representera och marknadsföra anhörigstödet genom att hålla presentationer och informera vid skolor, församlingar och andra relevanta forum. Ta emot verksamhetsbesök och aktivt delta i föreläsningar och nätverksträffar, även under kvällar och helger vid behov. Tjänsten är heltid, måndag till fredag, med viss flexibilitet för kvälls- och helgarbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett genuint intresse för att arbeta med och stödja anhöriga. För tjänsten som anhörigkonsulent krävs att du har en högskoleutbildning till socionom, beteendevetare, legitimerad sjuksköterska eller en annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har tidigare erfarenhet från yrken där kontakt med människor är central, särskilt inom vård eller socialt arbete. Tidigare erfarenhet inom den kommunala sektorn och/eller anhörigstöd är meriterande. Du har inga problem att tala och presentera inför större grupper, exempelvis vid föreläsningar eller nätverksträffar. Du har erfarenhet av att hålla samtal med människor i svåra situationer och kan ge stöd på ett respektfullt och empatiskt sätt. Att arbeta självständigt, fatta egna beslut, driva och utveckla arbetet framåt är något som du känner dig trygg i. Med en naturlig initiativförmåga sätter du igång aktiviteter och ser till att uppnå resultat. Stabilitet och självinsikt präglar ditt arbetssätt, och du förblir motiverad och effektiv även när utmaningar uppstår, och ser till att slutföra uppgifter. Din förmåga att se helheten gör att du alltid agerar med hela verksamhetens bästa i åtanke, både i små och stora beslut. Socialt utåtriktad och lättsam i yrkesmässiga sammanhang, bygger du snabbt nya kontakter och underhåller relationer. Du har en empatisk förmåga som gör att du kan sätta dig in i andras perspektiv utan att låta deras känslor påverka dig. Med en god pedagogisk insikt anpassar du ditt budskap till mottagarens olika förutsättningar och lärandestil. Eftersom en del av arbetet sker digitalt krävs att du är bekväm med att använda datorer och digitala verktyg i ditt arbete. Goda kunskaper i svenska språket är ett krav då du behöver kunna skriva, läsa, tala och förstå svenska obehindrat. För tjänsten kärvs B-körkort och att du är bekväm med att köra kommunens bilar. ÖVRIGT Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt tillgång till andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan!

31 december 2024
Sista ansökan:
21 januari 2025