Anhörigkonsulent
Sök bland 3 lediga jobb som Anhörigkonsulent och börja ditt nya yrkesliv idag!
Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också. Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och tusentals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en engagerad och driven kollega till vår frivilligverksamhet inom äldreomsorgen i Marks kommun. Vi erbjuder dig ett varierande och betydelsefullt arbete som frivilligsamordnare där du tillsammans med din kollega och våra fantastiska frivilliga bidrar till att stärka hälsa och välbefinnande hos äldre personer i vår omgivning. I rollen som frivilligsamordnare arbetar du med att inspirera och uppmuntra till frivilligarbete. Du stöttar de frivilliga, samordnar och skapar goda förutsättningar för dem i sitt uppdrag att ordna med aktiviteter för målgruppen. Du knyter kontakter och samverkar med civilsamhället. Du medverkar aktivt till utveckling av verksamheten. Specifikt för just dig i ditt uppdrag är att du även kommer att arbeta med uppsökande verksamhet och utföra strukturerade hälsosamtal riktade till äldre personer. Samtalens syfte är att personer som upplever ofrivillig ensamhet ska kunna identifieras samt att tydliggöra vilka eventuella hinder personen upplever för att delta i sociala aktiviteter. Vidare stöttar du den enskilde i att hitta lösningar för att kunna delta i det sociala sammanhang som önskas och med de aktiviteter som känns meningsfulla. Arbetet är självständigt, men ställer ändå krav på en god samarbetsförmåga då samverkan med frivilliga och andra aktörer är en omfattande och betydande del i uppdraget. Ni kommer vara två frivilligsamordnare som arbetar tillsammans, men på vår enhet arbetar även anhörigsamordnare samt undersköterskor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som för tjänsten har en relevant akademisk utbildning eller annan utbildning som ses vara värdefull för uppdraget. Du är lyhörd och har en god förmåga att skapa relationer med människor som har olika bakgrund och behov. Du är kreativ, pedagogisk och har lätt för att samarbeta. Du tar ansvar för ditt uppdrag och arbetar strukturerat. Du är trygg som person och bidrar till ett positivt klimat runt omkring dig. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Du har goda kunskaper i svenska språket och kan formulera dig väl i både tal och skrift. Då dator används som ett arbetsredskap är det nödvändigt att du har god datorvana. B-körkort krävs. Intervjuer kommer att ske löpande. ÖVRIGT Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle. I våra tjänster lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet. Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten. Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom exempelvis attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling, samt möjlighet till distansarbete- och flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och utformning. Det är också enkelt att pendla hit från exempelvis Göteborg, Borås och Varberg. Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Anhörigcentrum Anhörigkonsulent demens har ett dubbelt uppdrag som omfattar såväl anhörigstöd som demensvårdsstöd till den närstående som drabbats av sjukdom. Har du erfarenhet av att hålla stödsamtal i olika former och vill stötta/vägleda personer med kognitiv svikt/sjukdom och deras anhöriga? Då kan du vara den vi söker till Anhörigcentrum! Anhörigcentrum erbjuder bland annat Uppsala kommuns medborgare anhörigstöd i form av stödsamtal, gruppverksamhet samt programpunkter. Arbetstider är måndag-fredag i huvudsak dagtid men kvällar kan förekomma i samband med gruppverksamhet och Anhörigdagarna. Ditt uppdrag Att stötta/vägleda personer med kognitiv svikt/sjukdom och deras anhöriga. Samverka med andra aktörer som möter dessa personer inom region exempelvis Minnesmottagningen och övriga kommunala verksamheter såsom biståndshandläggare. Gruppverksamhet för såväl anhöriga som den som själv drabbats av sjukdom. Kompetenshöjande insatser inom andra verksamheter i kommunen på demensområdet. Din bakgrund Vi söker dig som är utbildad undersköterska, socionom, sjuksköterska med utbildning inom demensområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjäsnten. Du har erfarenhet av arbete mot personer som drabbats av kognitiv sjukdom och dess anhöriga samt av att hålla stödsamtal i olika former. Arbetet kräver att du har kunskaper att hantera dator som arbetsredskap och kunskaper i dokumentation i Lifecare. Har du utbildning exempelvis Silviasyster, Silviaarbetsterapeut eller liknande, utbildning i motiverande samtal eller annan utbildning inom samtalsmetodik ses det som meriterande. Som person är du flexibel och du kan se möjligheter i förändringar. Du är kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Jobbet passar dig som är bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Dessutom har du lätt för att samarbeta och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Therese Lundgren, verksamhetschef, 018-727 92 03 Facklig företrädare: Karin Lundborg, Vision 018-727 51 52. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02. Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba inom vård, hälsa och omsorg (https://www.uppsala.se/jobb/vard-halsa-omsorg/) Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva. Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt. Välkommen att ta plats på resan! Socialförvaltningens uppdrag är att arbeta med socialtjänsten och tillhandahålla stöd, för att alla i kommunen ska känna sig trygga och ha samma möjlighet i livet. Vi vill att alla ska kunna vara aktiva och delaktiga i samhället. Med fokus på respekt för individens rätt att bestämma över sitt eget liv, ansvarar vi för tre viktiga områden: vård och omsorg, stöd för personer med funktionsnedsättning, samt hjälp till individer och familjer. Vårt mål är att alla ska få det stöd och den omsorg de behöver. Arbetsplatsen Den nya avdelningen Förebyggande, hälsa och omsorg inom socialförvaltningen kommer vara uppdelad i fyra enheter, myndighetsenhet, sjuksköterskeenhet, rehabenhet, samt förebyggande enhet. Till den förebyggande enheten söker vi nu en äldrelots för ett vikariat. Äldrelotsen utgår från anhörigcenter på Västergatan i centrala Trelleborg inte så långt från pendlingsmöjligheter med tåg/buss. Lokalen ligger på entréplan och har ett kontor med två arbetsplatser, ett samtalsrum samt kombinerat kök och mötesrum. Arbetsuppgifter Som äldrelots ansvarar du för att stödja och vägleda äldre personer samt anhöriga genom förebyggande insatser och individuella stödsamtal. Du kommer att arbeta tillsammans med en kollega som är anhörigkonsulent. Målet är att främja hälsa, välmående och självständighet hos äldre. I uppdraget ingår även att arbeta med att identifiera riskfaktorer för ensamhet och isolering hos målgruppen. Kvalifikationer Du har akademisk examen, t ex socionom eller annan utbildnings som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har relevant arbetslivserfarenhet såsom att möta människor i olika livssituationer och att ge stöd genom psykosociala samtal. Du har utmärkt kommunikationsförmåga i både tal och skrift, samt behärskar det svenska språket. Du har förmåga att arbeta självständigt och samarbeta med olika aktörer. Du har goda kunskaper om sociala och ekonomiska rättigheter samt erfarenhet av att använda lagstiftning i det praktiska arbetet. Det är meriterande om du har: - Kunskap av myndighetsutövning inom bistånd på socialtjänsten - Erfarenhet av projektledning/-arbete. - Erfarenhet av att genomföra presentationer och information till olika samhällsgrupper. Vi sätter stort värde vid personliga egenskaper som: - Engagemang, initiativtagande och samarbetsförmåga. - Förtroendeingivande, empatisk och professionell objektivitet. - Vilja att arbeta och göra skillnad utifrån vår värdegrund öppenhet, respekt och ansvar. Övrigt Vi kan komma att tillämpa löpande urval och intervjuer under ansökningstiden. Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 3 av 3 jobb