Hjälpmedelskonsulent
Sök bland 4 lediga jobb som Hjälpmedelskonsulent och börja ditt nya yrkesliv idag!
Region Jämtland/Härjedalens Hjälpmedelscenter har uppdrag att tillhandahålla funktionella, säkra hjälpmedel, tjänster och service som bidrar till ökad tillgänglig- och delaktighet för personer med funktionsnedsättning. ARBETSUPPGIFTER Som Hjälpmedelskonsulent arbetar du för att stödja hälso- och sjukvården, som utvärderar och rekommenderar lämpliga hjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar. Bedömer individuella behov, ger rekommendationer och kan också ge stöd till förskrivare/beställare. Rådgivning och utbildning inom angivna produktområden. Handleda och stötta länets förskrivare i frågor om sjukvårdsnära material via telefon/mail/ informationsspridning via hemsida. Ha ansvar över sitt produktområde (dvs. nutrition, inkontinens, diabetes mm) och sitt eget utbildningsbehov i samverkan med upphandlingsenheten. Driva utvecklings-/förbättringsarbete. Aktivt driva arbetet med sortiment och lageroptimering. Arbeta med förskrivningar, beställningar, administration och artikelvård i vårt IT-system Sesam. Samarbeta med upphandlingsenheten under upphandlingsprocessen. Vara uppdaterad på marknadens förekommande produkter och nyheter inom respektive produktområde. Vara uppdaterad på lagar, metoder och föreskrifter som påverkar både vård och produkter. KVALIFIKATIONER · Legitimerad sjuksköterska · God datorvana, särskilt i Word och Excel · God förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift · Innehav av B-körkort Meriterande: Erfarenhet av tidigare arbete med Inkontinenshjälpmedel, diabetestekniska hjälpmedel, Enteral nutrition och förbrukningshjälpmedel. Kompressionsstrumpor och IPC. Trycksårsförebyggande hjälpmedel. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Du är självgående och tar ansvar för dina uppgifter, vilket gör att du kan arbeta självständigt och strukturerat. Med en effektiv planering ser du till att hålla tidsramar och uppnå resultat. Du har en helhetssyn och tar hänsyn till hela verksamhetens behov i dina beslut. Dessutom värdesätter du samarbete, är lyhörd och anpassar dig väl till andra. ÖVRIGT Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid samt dagtid måndag-fredag. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag.
Varmt välkommen till Forshaga kommun! Vi är cirka 1000 medarbetare vars gemensamma uppdrag är att skapa en bra plats att bo, leva och verka. I vår vision ”Forshaga kommun 2040 – varmt välkommen” står principerna bakom mänskliga rättigheter i centrum. Här ska alla känna sig välkomna, trygga och inkluderade. Tillsammans gör vi skillnad för våra invånare - varje dag! Forshaga kommun är en del av Karlstadsregionen i södra Värmland, vackert beläget längs Klarälven. Här bor runt 11 500 invånare med närhet till natur, fritidsaktiviteter, service och kultur. Hos oss har du möjlighet att leva ett tryggt liv rikt på upplevelser i ditt eget tempo. Tillsammans skapar vi en plats med hjärtat på rätta stället att komma hem till! Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och känner stolthet, engagemang och delaktighet. Vi vill erbjuda dig utvecklingsmöjligheter och anställningsvillkor så att du vill stanna kvar och utvecklas tillsammans med oss. Som anställd hos oss har du tillgång till en rad olika förmåner för bland annat hälsa, friskvård och ledigheter. Vård- och omsorgsförvaltningen har ett brukarorienterat synsätt - vi arbetar alla tillsammans för att ge brukaren en kvalitativ vård och omsorg varje dag. Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar omkring 400 stolta och engagerade medarbetare inom hemtjänst, vårdboende, funktionsstöd, hälso- och sjukvård. socialpsykiatrin samt myndighetsutövning. Hos oss kommer du arbeta med att ge våra invånare en god service och bidra till att nå kommunens mål. Beskrivning Nu söker vi en serviceinriktad hjälpmedelstekniker till vår rehab-enhet inom vård och omsorg! Här får du en viktig roll där din tekniska kompetens kombineras med ett samhällsengagemang. Du blir del av ett team som tillsammans arbetar för att öka livskvaliteten för dem vi är till för! Tjänsten är en projektanställning där ditt ansvar är att underhålla, anpassa och leverera hjälpmedel till kommunens invånare. Arbetet sker i nära samarbete med annan hjälpmedelstekniker, arbetsterapeuter, fysioterapeuter/sjukgymnaster och andra vård- och omsorgsprofessioner. Du utgår från hjälpmedelsverksamheten på Lintjärn i Forshaga. Arbetsuppgifter Som hjälpmedelstekniker ansvarar du för: - Justera, reparera, montera, anpassa och rekonditionera hjälpmedel. - Leverans av hjälpmedel samt hembesök hos patienter vilket innebär att du åker runt mycket i arbetet - Samarbete med rehabiliterings- och omsorgspersonal - Dokumentation och registerhantering i hjälpmedelssystemen sesam 2 och Visma Webbsesam - Kontakt med leverantörer och externa serviceaktörer - Identifiera och lösa tekniska utmaningar med hjälpmedel - Säkerställa att varje hjälpmedel är korrekt anpassat för användarens behov - Uthyrning av hjälpmedel Kvalifikationer Vi söker dig som har en avklarad gymnasieutbildning, med fördel om du har eftergymnasial utbildning som hjälpmedelstekniker eller inom exempelvis medicinteknik, ortopedteknik eller annan relevant teknisk utbildning. Du ha erfarenhet av tekniskt servicearbete eller liknande och gärna inom vårdrelaterad verksamhet eller hjälpmedelsverksamhet. Kunskap om förskrivningsprocesser och regler kring hjälpmedel ser vi som meriterande, samt vana att arbeta gällande rutiner, riktlinjer kring hygienkrav. Du är en trygg person som själv tar ansvar för att driva ditt arbete framåt. För att trivas i rollen behöver du ha en god förmåga att skapa ordning och överblick, där du vet när du behöver samverka med andra för att nå bästa resultat. Du uttrycker dig tydligt och ser till att information når fram på ett sätt som gör det enkelt för andra att förstå och agera. Du har också en stark känsla för service – för dig är det självklart att vara tillgänglig, lösningsfokuserad och ge ett gott bemötande. Tjänsten kräver att du har körkort B samt god svenska i tal och skrift. Då arbetet innebär dokumentation behöver du även ha en god datavana och dokumentationsförmåga. Villkor Tjänsten är en projektanställning på 100% t.o.m 26-03-31 med chans till förlängning Intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan! Tillträde: 1 september eller enligt överenskommelse Välkommen med din ansökan! Vi vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg på vår hemsida. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter finner du https://www.forshaga.se/GDPR Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Då värderar du förmodligen, precis som vi, ett jobb som är viktigt på riktigt. Här på Kalmar kommun arbetar vi tillsammans för att hela tiden göra Kalmar ännu bättre - för alla som lever sina liv här, driver företag eller besöker vår fina kommun. Kalmar kommun har en äldreomsorg i nationell framkant. Kalmar kommun ska vara drivande när det gäller nya idéer, samverkan och ständigt förbättringsarbete med omsorgstagarna i centrum. Tillsammans gör vi Kalmars vård och omsorg ännu bättre dygnet runt. Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Kommunal hjälpmedelssamverkan KHS, är en länsövergripande samverkan mellan länets tolv kommuner kring försörjning av medicintekniska hjälpmedel. Arbetet bedrivs från KHS två hjälpmedelscentraler, i Kalmar och i Västervik. KHS lagerhåller, distribuerar, recirkulerar och gör teknisk service på hjälpmedel. Vi arbetar med konsultation i samband med förskrivning och utprovning av hjälpmedel. I uppdraget ingår även utbildning av kommunal personal, samt upphandling och inköp av hjälpmedel. Kalmar kommun är värdkommun för KHS. Till vår kommunala hjälpmedelssamverkan KHS, söker vi nu en hjälpmedelskonsulent med placering i Kalmar. Som hjälpmedelskonsulent ansvarar du för olika produktområden som rullstolar, elrullstolar, stå- och gånghjälpmedel, lyftar/lyftselar, behandlingshjälpmedel, kognitionshjälpmedel, sängar och madrasser. Du bidrar med din expertkunskap och ger förskrivare och patienter råd och stöd vid utprovning och förskrivning av medicintekniska hjälpmedel. Ditt ansvarsområde är att kombinera medicinsk kunskap och sortimentskännedom med patientens specifika behov. Vidare medverkar/arrangerar du förskrivarträffar och förskrivarutbildningar och håller dig uppdaterad inom hjälpmedelsområdet. Du är också delaktig i sortimentsarbetet och upphandlingsarbetet. Du arbetar i nära samarbete med hjälpmedelstekniker och förskrivare. Konsultationen sker både på centralen och hemma hos patient och är länsövergripande. I rollen ingår även att aktivt delta i förbättringsarbete samt utveckla rutiner och vägledningar som stöd för förskrivningar. KVALIFIKATIONER Du som söker är legitimerad arbetsterapeut eller legitimerad sjukgymnast/fysioterapeut Vi ser gärna att du har gedigen erfarenhet av att prova ut medicintekniska hjälpmedel. Som person är du lösningsfokuserad, strukturerad och flexibel och kan växla mellan olika hjälpmedelsområden. Eftersom du kommer att ha både interna och externa kontakter är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och att du är serviceinriktad. Du är självständig, engagerad och tar ansvar för dit arbete samt har god förmåga att fatta egna beslut. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper så vi får rätt person i vårt team. Datorvana och B-körkort är ett krav. Vi vill att Du ska kunna hantera det svenska språket i tal och skrift Du kommer till en arbetsplats med ett positivt arbetsklimat där vi ger och tar feedback på ett bra sätt. På vår arbetsplats är lag-/teamarbete ett viktigt ledord. Du kommer att få stöd av övriga hjälpmedelskonsulenter för att ta dig an utmaningar i en lämplig takt. Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden. ÖVRIGT Kalmar kommun kontrollerar identitet och arbetstillstånd innan någon anställs. Detta innebär att du som söker jobb hos oss behöver visa legitimation. Om det är aktuellt kan du även behöva visa upp ditt uppehålls- och arbetstillstånd. Som tillsvidareanställd i Kalmar kommun kommer du att krigsplaceras på din arbetsplats och förväntas bidra med ditt arbete vid höjd beredskap. Vissa tjänster inom Kalmar kommun är placerade i säkerhetsklass, vilket innebär att en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen kan komma att genomföras före beslut om anställning.
Vill du vara en del av något större? Om du vill jobba tillsammans med människor med olika bakgrunder, Om du har stora ambitioner, inte är rädd för utmaningar och vill växa samtidigt som du bidrar till vår utveckling och tillväxt. Då är du välkommen till Sodexo! Sodexo Hjälpmedelsservice är en del av Sodexo Healthcare. Vi vill att våra tjänster ska vara det bästa alternativet för den enskilde människan, för företaget, miljön och ekonomin. Hjälpmedelsservice möter behov från både brukare och förskrivare. Våra hjälpmedelskonsulenter och anpassningstekniker utvärderar noggrant varje hjälpmedel. De ska vara hållbara, säkra, lätta att använda och kunna användas av olika åldersgrupper. Sodexos värderingar är serviceanda, laganda och utveckling. Arbetsbeskrivning Som hjälpmedelskonsulent får du utlopp för hela din kunskap, din erfarenhet och kreativitet. Med olika åtgärder kan du göra stor skillnad för personer med hjälpmedelsbehov. Du ingår i ett konsultationsteam med bred kompetens där ni tillsammans bidrar till det goda livet för personer med funktionsnedsättning. Du arbetar konsultativt och ger vårdgivarna i Östergötland expertstöd kring hjälpmedel. Du genomför utprovningar, utbildningar, handlägger anpassningar och specialanpassningar av hjälpmedel, tillsammans med våra tekniker. Sodexo Hjälpmedelsservice är i en utvecklingsfas och söker därför två hjälpmedelskonsulenter. Du arbetar främst med att: • ge information och rådgivning gällande hjälpmedel • ge konsultativt stöd till förskrivare • hålla utbildningar till förskrivare • medverka vid upphandling och sortimentsarbete • orderläggning, beredning och övrig dokumentation. Om dig Vi söker dig som har bred erfarenhet av hjälpmedel för vuxna och/eller barn. Som hjälpmedelskonsulent har du möjlighet att fokusera på något/några produktområden och vi ger dig löpande utveckling inom kompetensområdet. Beroende på din kompetens och tidigare erfarenhet är vi intresserade av att föra en dialog kring önskade produktområden. De områden du arbetar med kan dock växla över tid, beroende på verksamhetens behov. Teamet ansvarar tillsammans för arbete med alla inkommande uppdrag från vårdgivarna inom ramen för hela sortimentet. I Östergötland är våra kunder både Region Östergötland och länets tretton kommuner. Du är legitimerad arbetsterapeut, fysioterapeut eller logoped med flerårig erfarenhet i yrket och av arbete med hjälpmedelsförskrivningar samt utprovningar. Du behärskar svenska språket mycket väl i både tal och skrift. Du är van datoranvändare med goda kunskaper i Officeprogrammen och har giltigt körkort för bil samt god körvana. För att ge god service i rollen som hjälpmedelskonsulent behöver du: • kunna skifta fokus och anpassa dig utifrån vad som händer • ha god samarbetsförmåga • ha god pedagogisk förmåga • vara serviceinriktad Om tjänsten och ansökan Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Personlig lämplighet är av stor betydelse. Erfarenhet av svår sittproblematik är meriterande men inget krav. Noggrann introduktion och vägledning kommer att ske vid påbörjad anställning. Vid fackliga frågor kontakta Marika Malmersjö och vid frågor angående tjänsten kontakta produktionschef Petra Björklid telnr. 013-277800. Arbetet är på heltid mån-fre 8:00-16:30 Sodexokoncernen Sodexo grundades av Pierre Bellon i Marseille 1966 och är världsledande inom hållbar mat och erbjudanden inom lärande, arbete, hälsa och nöje. Sodexokoncernen är unik genom sitt oberoende och grundarfamiljens delägande, sin hållbara affärsmodell och serviceutbudet med måltidstjänster och FM-tjänster. Dessa erbjudanden möter alla utmaningar i vardagen med ett dubbelt mål: att förbättra livskvaliteten för våra medarbetare och dem vi erbjuder våra tjänster, och att bidra till ekonomiska, sociala och miljömässiga framsteg i de samhällen där vi är verksamma. För oss går tillväxt och socialt engagemang hand i hand. På Sodexo är vårt syfte att skapa en bättre vardag, för ett bättre liv för alla.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 4 av 4 jobb