Koncerncontroller

Sök bland 9 lediga jobb som Koncerncontroller och börja ditt nya yrkesliv idag!

Koncerncontroller till TROAX

Vi söker nu en engagerad och framåtblickande Koncerncontroller för att stödja vår tillväxtresa framåt. Är du den vi letar efter? Som Koncerncontroller blir det din uppgift att utveckla Troax Group controllerarbete genom att vara en värdeskapande affärspartner för samtliga bolag. Du kan se fram emot omväxlande dagar där du arbetar nära vår ledning och dotterbolagens ekonomiansvariga med att vässa koncernens finansiella prestanda. Naturligtvis så har du ett mycket nära samarbete med vår CFO och övriga i ekonomiteamet. Rollen omfattar en bredd av uppgifter inom både business, finance – och operations som till exempel: Säkerställa att månadsrapporteringen är i enlighet med IFRS och Troax Group Financial Guidelines via analys och uppföljning av månadsvisa resultat – och balansräkningar för samtliga koncernbolag. Resultat -, kostnads – och lönsamhetsanalyser på bolagsnivå, segmentsnivå samt kund – och produktgruppsnivå. Produktionskostnadsuppföljningar. Driva treasury arbetet i koncernen. Aktivt söka förbättringspotential och bidra till affärsbeslut. I nära samarbete med CFO hantera företagsförvärv samt övervaka och utveckla den interna kontrollstrukturen inom koncernen. Arbeta med transfer pricing frågor och annan regelefterlevnad inklusive börsrelaterade regelverk samt hantera koncernens försäkringsskydd. Tjänsten passar dig som gillar att jobba affärsnära och som drivs av att kunna stötta ledningen att fatta kloka beslut utifrån väl genomfört analysarbete och tillförlitlig ekonomisk data. Gedigen erfarenhet av kvalificerat controllerarbete, i kombination med relevant högskoleutbildning inom ekonomi/finans, tror vi är en bra grundplatta för att axla denna roll. Du behöver väl insatt i de regelverk som styr ekonomiarbetet i ett större, internationellt företag samt ha goda kunskaper gällande internkontroll. Även om controllerarbetet till stor del är framåtriktat så ser vi det som en fördel om du har tidigare erfarenhet från redovisning - antingen från ett tillverkande företag eller från en revisions- eller redovisningsbyrå. Då vi är en internationell koncern är det viktigt att du kommunicerar obehindrat på engelska i tal och skrift. Vi vill jobba med dig som får energi av att samverka med andra människor och som på ett enkelt sätt kan tydliggöra komplexa ekonomiska samband. Med ett öppet och nyfiket sinne skapar du tillit i verksamheten och med struktur och framförhållning kommer du i mål med ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vill du bygga på dina kunskaper inom ekonomi för att på sikt ta ett större ansvar? Kul! Då har du chansen nu! Visar du initiativkraft så står vi redo att klä på dig nya utmaningar. Tjänsten är placerad vid vårt huvudkontor i Hillerstorp men då vi även har kontor i Munksjötornet centralt i Jönköping så går det bra att fördela sin arbetstid på de båda orterna. I den här rekryteringen samarbetar vi med Skill Executive som arbetar med rekrytering av ledande befattningar och specialister. För mer information om tjänsten kontakta Maria Svensson på 076–6771288 eller Annika Quennerstedt på 070–3021441. Vi ser fram emot att få ta del av din ansökan snarast dock senast den 5 maj

23 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Koncerncontroller till TROAX

Vi söker nu en engagerad och framåtblickande Koncerncontroller för att stödja vår tillväxtresa framåt. Är du den vi letar efter? Som Koncerncontroller blir det din uppgift att utveckla Troax Group controllerarbete genom att vara en värdeskapande affärspartner för samtliga bolag. Du kan se fram emot omväxlande dagar där du arbetar nära vår ledning och dotterbolagens ekonomiansvariga med att vässa koncernens finansiella prestanda. Naturligtvis så har du ett mycket nära samarbete med vår CFO och övriga i ekonomiteamet. Rollen omfattar en bredd av uppgifter inom både business, finance – och operations som till exempel: Säkerställa att månadsrapporteringen är i enlighet med IFRS och Troax Group Financial Guidelines via analys och uppföljning av månadsvisa resultat – och balansräkningar för samtliga koncernbolag. Resultat -, kostnads – och lönsamhetsanalyser på bolagsnivå, segmentsnivå samt kund – och produktgruppsnivå. Produktionskostnadsuppföljningar. Driva treasury arbetet i koncernen. Aktivt söka förbättringspotential och bidra till affärsbeslut. I nära samarbete med CFO hantera företagsförvärv samt övervaka och utveckla den interna kontrollstrukturen inom koncernen. Arbeta med transfer pricing frågor och annan regelefterlevnad inklusive börsrelaterade regelverk samt hantera koncernens försäkringsskydd. Tjänsten passar dig som gillar att jobba affärsnära och som drivs av att kunna stötta ledningen att fatta kloka beslut utifrån väl genomfört analysarbete och tillförlitlig ekonomisk data. Gedigen erfarenhet av kvalificerat controllerarbete, i kombination med relevant högskoleutbildning inom ekonomi/finans, tror vi är en bra grundplatta för att axla denna roll. Du behöver väl insatt i de regelverk som styr ekonomiarbetet i ett större, internationellt företag samt ha goda kunskaper gällande internkontroll. Även om controllerarbetet till stor del är framåtriktat så ser vi det som en fördel om du har tidigare erfarenhet från redovisning - antingen från ett tillverkande företag eller från en revisions- eller redovisningsbyrå. Då vi är en internationell koncern är det viktigt att du kommunicerar obehindrat på engelska i tal och skrift. Vi vill jobba med dig som får energi av att samverka med andra människor och som på ett enkelt sätt kan tydliggöra komplexa ekonomiska samband. Med ett öppet och nyfiket sinne skapar du tillit i verksamheten och med struktur och framförhållning kommer du i mål med ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vill du bygga på dina kunskaper inom ekonomi för att på sikt ta ett större ansvar? Kul! Då har du chansen nu! Visar du initiativkraft så står vi redo att klä på dig nya utmaningar. Tjänsten är placerad vid vårt huvudkontor i Hillerstorp men då vi även har kontor i Jönköping så går det bra att fördela sin arbetstid på de båda orterna. I den här rekryteringen samarbetar vi med Skill Executive som arbetar med rekrytering av ledande befattningar och specialister. För mer information om tjänsten kontakta Maria Svensson på 076–6771288 eller Annika Quennerstedt på 070–3021441. Vi ser fram emot att få ta del av din ansökan snarast dock senast den 5 maj

22 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Koncerncontroller till börsnoterade investeringsföretaget Stockwik

Stockwik är en börsnoterad koncern bestående av svenska industri- och tjänsteföretag. En stor del av Stockwiks arbete är att växa organiskt och via förvärv. Visionen är att bli den mest välskötta industri- och tjänstekoncernen i Sverige. Koncernen består idag av 25 bolag med totalt cirka 450 anställda och 800 miljoner i omsättning. Stockwik har varit på en tillväxtresa och är nu inne i en konsolideringsfas för att skapa förutsättningar för en ytterligare tillväxtresa med många förvärv de kommande åren, vilket innebär att du kliver in i ett spännande skede. Om du är vass på koncernredovisning, tycker att det är intressant med förvärv och söker en dynamisk miljö ska du inte missa denna möjlighet, välkommen med din ansökan! Om tjänsten Som koncerncontroller kommer du att spela en central roll i företagets finansiella team och ansvara för att sammanställa och presentera koncernens resultat, finansiella ställning och kassaflöde på ett korrekt och överskådligt sätt. Ditt arbete kommer att vara avgörande för att säkerställa att företagets koncernredovisning är i enlighet med gällande regelverk och att investerare, ledningsgrupp och externa intressenter har förtroende för företagets finansiella information. I dina arbetsuppgifter ingår: Koncernredovisning: Ansvara för att sammanställa och granska koncernens externa finansiella rapporter enligt gällande regelverk, inklusive IFRS. Konsolidering: Genomföra konsolideringsprocessen för koncernens enheter och säkerställa att koncernresultatet, finansiell ställning och kassaflöde återspeglas korrekt i de finansiella rapporterna. Delårsrapport: Ansvara för koncernens process avseende delårsrapporter och säkerställa att dessa uppfyller lagkrav och företagets interna riktlinjer. Årsredovisning: Ansvara för koncernens process avseende årsredovisning och säkerställa att den följer lagkrav och företagets interna riktlinjer. Skattefrågor: Samarbeta med skattekonsulter och ekonomiteamet för att optimera skatteeffektiviteten inom koncernen och se till att koncernens skattedeklarationer är korrekta. Rapportering och analys: Utarbeta och analysera finansiella rapporter och nyckeltal för koncernens ledningsgrupp, styrelse och externa intressenter. Redovisning: Ansvara för moderbolagets och dess holdingbolags löpande redovisning och säkerställa att denna är i enlighet med lagkrav och företagets riktlinjer. Den löpande redovisningen sköts av extern part. Revision: Ansvara för revisionsprocesserna genom att bland annat sköta kontakt med revisorer och säkerställa att koncernens finansiella rapporter granskas och certifieras på ett professionellt sätt. Regelverksuppdateringar: Hålla dig uppdaterad om ändringar i redovisningsregler och säkerställa att koncernens redovisning är i linje med de senaste standarderna. Internkontroll: Utveckla och implementera interna kontroller för att minimera finansiell risk och förebygga felaktig redovisning. I rollen som koncerncontroller arbetar du tätt med koncernledningen och kommer att bli involverad i styrningsfrågor och förvärvsanalyser. Du är koncernens kontaktperson för redovisnings- och systemfrågor och utbildar kollegor inom koncernen i redovisning vid behov. Din arbetsplats är på huvudkontoret som ligger i Frösundavik, Solna. Vem är du? Vi söker dig som har akademisk examen inom ekonomi med inriktning redovisning eller finansiering. Du har arbetat i flera år med koncernredovisning och konsolidering, alternativt kommer du från revision. Det är positivt med erfarenhet av börsnoterade bolag. Ditt redovisningsintresse är stort och du har goda kunskaper inom IFRS. Vi ser gärna att du har en förståelse för hur bland annat nedskrivningstest och förvärvsanalyser görs. Du är en van systemanvändare och är duktig på Excel. Det är ett plus om du har arbetat med något koncernrapporteringsverktyg. Stockwik använder systemet Tiego Group Accounting. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är proaktiv, ansvarstagande och driven. Du har god analytisk förmåga och trivs i en miljö med periodvis högt tempo. Intresserad? Denna rekrytering avser en tillsvidareanställning på heltid. I rekryteringsprocessen samarbetar Stockwik med ProXecutive och 360. Varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt då urval och intervjuer sker löpande. Vid frågor är du välkommen att ringa rekryteringskonsult Ulrika Lewander 070-841 92 21. Om StockwikStockwiks vision är att bli den mest välskötta industri- och tjänstekoncernen i Sverige. Stockwik ger sina aktieägare möjlighet att vara delägare i en koncern välskötta, stabila och lönsamma, mindre, svenska kvalitetsföretag. Stockwik erbjuder en stabil plattform för småföretag att utvecklas organiskt och via kompletterande förvärv. Stockwik tar tillvara på de mindre bolagens spetskompetens och erbjuder det stora bolagets trygghet och möjligheter. Vi investerar långsiktigt och förvärvar bolag för att behålla dem. I vår investeringsprocess ställer vi krav på såväl kvantitativa parametrar såsom lönsamhet och kapitaleffektivitet som kvalitativa värden såsom god affärsetik samt ordning och reda. Vårt arbete baseras på tre grundprinciper; Rätt företag, rätt människor, rätt värderingar. Läs mer på stockwik.se.

18 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Group Financial Controller till Scania

Scania har målsättningen att driva omställningen till ett hållbart transportsystem genom att utveckla säkra, smarta och energieffektiva transportlösningar som är bättre för både människorna och vår planet. Då vår nuvarande kollega går vidare internt söker vi en Group Financial Controller som vill bidra till utvecklingen och förstärka vårt team! På Scania trivs man och blir kvar. Karin, Head of Group Financial Reporting Operational och din blivande chef säger: ”Det jag uppskattar mest med Scania är att det hela tiden rör på sig, jag gillar verkligen min föränderliga vardag och alla kunniga människor jag har runt omkring mig som jag får möjlighet att samarbeta med. Nu söker jag dig som vill utvecklas inom koncernredovisning i en grupp med ett vänligt arbetsklimat med högt i tak och där vi hjälper varandra”. Du kommer att tillhöra funktionen Group Accounting där vi arbetar med koncernredovisning, konsolidering och uppföljning av Scaniakoncernen. Tjänsten är placerad på Scanias huvudkontor i Södertälje, men då vi tror på flexibilitet erbjuder vi dig möjligheten att arbeta på distans några dagar i veckan. Här får du ta ett stort eget ansvar samtidigt som du kan bolla komplexa redovisningsfrågor med dina kompetenta kollegor i ett av Sveriges största bolag. I rollen kommer du bland annat att arbeta med: • Konsolidering, analysering och sammanställning av månadsrapporter till Scanias ledning i koncernrapporteringssystemet HFM (Oracle) • Avstämning och analys av materiella och immateriella tillgångar i månadsbokslut • Vara stöd i rapporteringen till rapporterande enheter • Ansvar för sammanställning av de finansiella rapporterna i Scanias Interimsrapport • Årsredovisningsarbete För att lyckas i rollen behöver du: • Högskoleexamen inom ekonomi • Erfarenhet av operativt koncernredovisningsarbete alternativt några års erfarenhet från revision av större koncerner • Tala och skriva svenska och engelska obehindrat Utöver en trevlig arbetsplats erbjuder Scania en rad förmåner som t ex direktbuss från Stockholm via Scania Job Express, arbetstidsförkortning, flexibla arbetstider liksom hybridarbete för att nämna några. Läs mer om hur det är att arbeta på Scania här. Varmt välkommen med din ansökan! I denna rekrytering samarbetar Scania med The Finance Family och har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta Hanna eller Eva:  [email protected] eller 0707-909 606 [email protected] eller 0708-344 723 P.S. Du behöver inte bifoga något personligt brev. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

11 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Koncerncontroller till Brion

Om Brion Brion är en installationskoncern som utför entreprenad, service och konsultuppdrag inom fastighetssektorn. Brion bildades 2017 i Mölndal, med 14 anställda, och har på 7 år vuxit till en koncern med ca 300 anställda med en omsättning på ca 850 miljoner kr med 16 bolag i koncernen. Brions tjänster är installation inom Ventilation, Rör, Teknik, El och Solenergi och har kontor i Mölndal, Kungsbacka, Borås, Trollhättan, Lidköping, Karlsborg, Helsingborg, Jönköping och Malmö. Kunderna ser Brion som en långsiktig och innovativ installationspartner. OM Tjänsten: Som Koncerncontroller hos vår kund Brion innebär ett delat ansvar för att stödja Brion-Koncernens rapportering och verksamhet över hela koncernen. Tillsammans med CFO kommer du att säkerställa en effektiv hantering av koncernens ekonomiska frågor. Ditt arbete kommer att omfatta en bredd av uppgifter inom både financial och business controlling. Du kommer att samarbeta nära med CFO och Redovisningschefen för att säkerställa att koncernredovisningen och boksluten görs korrekt. Månadsvis rapportering kommer också att vara en central del av din roll, där du samarbetar tätt med CFO för att ge insikt och översikt över företagets ekonomiska prestanda. Vidare kommer du att vara involverad i budgetering och prognosarbete, där din insats tillsammans med CFO kommer för att säkerställa en sund ekonomisk planering och styrning av verksamheten. Business Controlling och stöd till verksamheten där du kommer att agera som en viktig rådgivare för att optimera affärsresultatet. Dina dagliga arbetsuppgifter inkluderar även att hantera rapportering genom användning av verktyg som Clik Sense, både på månads-, kvartals- och årsbasis. Brion ser gärna att du har intresse för hållbarhetsredovisning men är inget krav. Krav & Kompetenser: - Civilekonom eller högre - Minst 5 års erfarenhet av liknande uppgifter - Koncernredovisning och arbete med årsredovisningar - Intresse för IT - Körkort B - Goda kunskaper i Engelska - Förmåga att jobba självständigt och i team. Vem är du? Som person är du nyfiken, prestigelös, och vill utvecklas inom ekonomi, ta ett helhetsansvar och bidra med din energi. Det är en familjär stämning på kontoret och man måste känna kärlek till hundar då det finns ett flertal på kontoret som höjer stämningen. Tjänsten är stationerad på huvudkontoret i Mölndal. Det kan förekomma lite resor i tjänsten till de olika bolagens kontor. I denna rekrytering samarbetar Brion med M.R Partner AB. Vid frågor om tjänsten vänligen kontakta Rekryteringsansvarig Marc Magnusson på 0707-972718 alt. [email protected]. Vi träffar kandidater löpande så tveka i n på att skicka in din ansökan så snart som möjligt.

20 mars 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Ekonomiansvarig till MOTIKON

Nu söker vi dig som vill ta nästa steg i karriären och bli Ekonomiansvarig hos MOTIKON. Här kommer du få jobba med ett härligt och passionerat gäng, samt få möjlighet att vara med och driva och utveckla verksamheten. Har du jobbat i en bred ekonomiroll och är redo att lägga i nästa växel? Sök då tjänsten som Ekonomiansvarig till MOTIKON. Om MOTIKON Vi förenar kärlek till hantverket med passion för ikoniska bilar i en totalupplevelse. MOTIKON är ett unikt helhetskoncept i motorbranschen inom klassiska bilar och moderna klassiker. Vi bedriver försäljning och inköp, restaurering, underhåll, service, förvaring, transport och upplevelseresor. MOTIKON tar hand om allt under ett tak från bilköp till skötsel av ikoniska drömbilar. Hos MOTIKON utgår vi från hur vi själva skulle vilja äga vår klassiker, bli behandlade som kund, renovera och sköta om bilen. MOTIKON hjälper sina kunder att hitta rätt bil till varje unik kund, och tar hand om allt det praktiska, för att förverkliga ett bekymmersfritt klassikerägande. Om rollen Vi söker en driven person som vill och tycker om att jobba brett med ekonomiuppgifter och administration. Du kommer komma till en ny roll i bolaget och blir en viktig del av ett passionerat team med möjlighet att vara med och driva och utveckla MOTIKON tillsammans med ägare och ledning. Som Ekonomiansvarig kommer du jobba med varierande arbetsuppgifter och kommer få ta ett stort eget ansvar. Exempel på arbetsuppgifter och ansvar i rollen är: - Ansvara för att hantera ekonomin för MOTIKON (redovisning, bokföring, prognoser, budget, bokslutsprocessen, fakturering, betalningar, deklaration och skatter.) - Ansvara för att säkerställa att alla ekonomiska aktiviteter följer gällande lagar och regler - Ekonomistyrning, ekonomisk rapportering och nyckeltal - Ad-hoc uppföljning, analys och avtalshantering - Ha kontakt med revisorer, banker och andra externa kontakter - Hugga tag i diverse administrativa uppgifter - Stötta ledning med varierande uppgifter Du kommer att jobba från MOTIKONS huvudanläggning i Uppsala och ha möjlighet att arbeta från distans en dag i veckan. Övriga dagar jobbar man från kontoret i Uppsala. Om dig Precis som när MOTIKON matchar rätt bil med rätt kund värdesätter de rätt personlighet som ska matcha med MOTIKON. För att vara en bra match ser vi att du är handlingskraftig och drivs av att vara delaktig i verksamheten och bolagets aktiviteter med högt tempo, där du som en i gänget är redo att rycka in i verksamheten. Vi ser att du är prestigelös och trivs med att bli involverad i stort som smått. Du har ett strategiskt och affärsmässigt mindset samtidigt som du uppskattar att engagera dig i operativa uppgifter. Utöver dina personliga egenskaper ser vi gärna att du har: - En relevant utbildningsbakgrund - Minst 5 års erfarenhet från en ekonomiavdelning där du arbetat i en roll som Controller eller liknande, vilket gett dig en bred förståelse i ekonomirollen - Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska - B-körkort Välkommen med din ansökan Denna rekrytering kommer att hållas av Ed:Za group. Vi tar inte emot ansökningar via e-post, men om du har några frågor kan du kontakta [email protected]

15 mars 2024
Sista ansökan:
1 september 2024
Koncernredovisningsansvarig Danir AB

Koncernredovisningsansvarig Danir AB Om tjänsten På Danir AB blir du en del av en entreprenörsdriven koncern som äger och utvecklar företag. Du kommer att jobba med att konsolidera gruppens alla bolag men också agera stöd och support till organisationen. Tjänsten rapporterar till Group Finance Director och placering är på Danir AB:s huvudkontor på Dockplatsen 1 i Malmö. Huvudsakliga arbetsuppgifter I din roll som koncernredovisningsansvarig kommer du att arbeta med • konsolidering av koncernen • implementering av rutiner och rapporteringssystem hos nytillkomna bolag inom koncernen • ansvara för att hålla rapporteringsinstruktioner och manualer uppdaterade • delaktig i förvärv, sammanslagningar och avyttring av bolag • årsredovisning, delaktig i framtagande och säkerställande av information • underhåll och utveckling av Cognos rapporteringssystem • kontakt med revisorer Lämplig bakgrund Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi/redovisning. Vi ser gärna att du därefter har arbetat några år med såväl bolagsredovisning som kvalificerad koncernredovisning. Du behärskar helheten men har inte nödvändigtvis haft det formella ansvaret. Du har erfarenhet av att arbeta i en komplex, internationell IFRS-miljö. Det är meriterande om du har hanterat såväl helägda som delägda bolag, både svenska och utländska. Du behärskar engelska och svenska i såväl tal som skrift. För att lyckas och trivas i rollen som koncernredovisningsansvarig är du en driven, analytisk och målmedveten person som har, och utstrålar, en trygghet i din kunskap och förmåga. Att du är en kommunikativ och hjälpsam person som trivs i dialogen med dotterbolagen ser vi som en självklarhet för att du ska passa in i Danirs kultur. Personliga egenskaper Som person är du nyfiken och vill förstå helheten i verksamheten och vill vara med på företagets utvecklingsresa. Du arbetar med ett stort driv samtidigt som du är ansvarstagande och har en hög problemlösningsförmåga. Du utmanar och ifrågasätter och har lätt för att kommunicera med övriga i teamet Du är trygg, prestigelös och tycker om att jobba nära dina kollegor. Vad erbjuder vi Här får du möjlighet att vara en del av en växande och entreprenöriell koncern där det alltid händer något. Vi värdesätter din potential och din vilja att utvecklas och belönar ditt engagemang. På Danir AB har vi en utpräglat decentraliserad kultur med hög delaktighet i förändring och utveckling. Om företaget Danir AB är ett entreprenörsdrivet företag ägt av familjen Dan Olofsson. Vår roll är att äga och utveckla våra bolag samtidigt som vi bidrar till ett bättre samhälle. Vi gör det genom entreprenörskap, långsiktighet och samhällsengagemang. Danirkoncernen har 11.000 anställda och verksamhet i 27 länder. Inom Danir finns det åtskilliga exempel på socialt engagemang där vi och våra koncernkollegor visar omsorg och tar ansvar för mer än bara de i den närmaste omgivningen. Vi uppmuntrar allt arbete som gör livet lättare och bättre för andra. Vi välkomnar alla som vill vara med och bidra i någon form till de samhällsprojekt som vi startat eller engagerat oss i under åren. Vårt engagemang i denna form växer i samma tempo som våra övriga verksamheter. Och det tycker vi är högst rimligt då vi anser att ju större vi blir desto större socialt ansvar vill och ska vi ta. Ansökan I denna rekrytering har Danir AB valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Annie Höjman på [email protected]. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt. Notera att vi inte tar emot ansökningshandlingar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan och vi ser fram emot att välkomna dig som en viktig del av vårt framgångsrika team!

13 februari 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Controller Waltero

Välkommen till Waltero, där innovation inom hållbarhet, energi och miljöteknik står i centrum. För oss är hållbarhet - eller "resource intelligence" - den vägledande principen bakom utvecklingen av våra moderna lösningar för digitalisering av analoga mätsituationer. Vår flaggskeppsprodukt, W-Sensorn, representerar en banbrytande AI Edge-teknologi med global uppkoppling. Innovation är kärnan i vår verksamhet, stödd av starka investerare och en stabil organisation som är förberedd för tillväxt. Våra kärnvärden - hållbarhet, passion, smidighet och intelligens - leder oss i vårt arbete att utveckla nya lösningar. Vi är alltid öppna för nya idéer och snabba på att utforska innovativa tillvägagångssätt som utmanar det etablerade. Som en del av vår pågående expansion söker vi nu en erfaren Controller som delar vår entusiasm för att använda teknologi för att bidra till en mer hållbar värld. Du kommer att ansluta till ett engagerat och dynamiskt team, redo att ta sig an utmaningar för att tillsammans skapa en smartare och grönare framtid. Vårt huvudkontor hittar du på Medicon Village i Lund, med ytterligare dotterbolag i Singapore samt produktionsanläggningar i Sverige och Malaysia. Läs mer om Waltero här (https://waltero.com). Huvudsakliga ansvarsområden: I rollen som Controller hos oss kommer du att ansvara för finansiell planering och analys, budgetering och kostnadskontroll, finansiell rapportering, riskhantering och skattehantering. Du kommer att fungera som en rådgivare och ge stöd och rekommendationer samt ansvara för rapportering om företagets finansiella status och prestation. Du blir också ansvarig för att compliance och att regelverk åtföljs. Din uppgift blir också att projektleda implementering av ERP-system. Du kommer att rapportera till VD. Exempel på arbetsuppgifter: - Planera och genomföra budgetprocessen - Vara delaktig i framtagning av prissättningsstrategier - Identifiera, implementera och förbättra processer och system - Analys av finansiella data och rapporter för att utvärdera prestation och identifiera trender - Förbereda och presentera finansiella rapporter till ledningen och externa intressenter - Hantera och övervaka företagets likviditet och kassaflöde - Hantera orderbekräftelser - Utveckla och implementera interna kontroller för att säkerställa korrekt hantering av företagets tillgångar - Säkerställa korrekt fakturering och betalning samt redovisnings- och skattedeklarationer - Hantera och rapportera på företagets investeringar och kapitalstruktur - Ge stöd och rådgivning till ledningen i finansiella beslutsprocesser och strategisk planering För att vara framgångsrik i rollen som Controller hos oss bör du ha: - En kandidat- eller masterexamen eller motsvarande inom ekonomi eller relaterat område - Minst 5 års erfarenhet av arbete som Controller eller liknande roll - Gedigen kunskap inom redovisning, finansiell rapportering och analys - Erfarenhet av att arbeta med budgetering och prognoser - Starka analytiska färdigheter och förmåga att omsätta data till meningsfulla insikter och rekommendationer - God kännedom om gällande ekonomiska lagar och regler - Erfarenhet av koncernredovisning - Utomordentlig förmåga att kommunicera och samarbeta med olika intressenter - Erfarenhet av prissättning Du är flytande i svenska och engelska i tal och skrift och vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i start up/scale up. Personliga egenskaper: Som Controller hos oss är det viktigt att du har starka personliga egenskaper som kompletterar dina tekniska färdigheter. Vi söker någon som kan trivas och blomstra i en snabbrörlig och dynamisk arbetsmiljö. Vi värdesätter att du är noggrann med ett analytiskt tänkande. Du har en god förståelse för företagets verksamhet och ekonomiska mål. Vidare tror vi att du är driven och självgående samtidigt som du har du en god förmåga att samarbeta och kommunicera effektivt. Du kan arbeta med flera uppgifter samtidigt där du organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Slutligen är det viktigt att du är förtroendeingivande och har en stark etisk kompass. Genom att kombinera dina tekniska kompetenser med dessa personliga egenskaper kommer du att vara en värdefull tillgång som Controller hos oss. Vi ser fram emot att få möjlighet att lära känna dig och utforska hur du kan bidra till vårt team och vår framgång. Vi erbjuder dig en dynamisk och stimulerande arbetsmiljö där du får möjlighet att vara med och påverka företagets framgång. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med vårt dedikerade team och ha möjlighet att utvecklas både professionellt och personligt. Välkommen med din ansökan! I denna rekryteringsprocess samarbetar vi med Agardh Recruitment & Consulting. För frågor om tjänsten eller processen är du välkommen att kontakta Pernilla Agardh på 072-249 94 80. Vi genomför en fördomsfri och löpande rekryteringsprocess där vi värdesätter din integritet! Vår strävan är att genomföra en rättvis och inkluderande rekrytering där kandidater bedöms utifrån kvalifikationer och potential, utan att påverkas av icke-relevanta faktorer såsom kön, ålder, etnisk bakgrund eller sexuell läggning. Vi behandlar alla ansökningar och personuppgifter konfidentiellt, i enlighet med gällande dataskyddslagar och föreskrifter. Vi uppmuntrar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt eftersom vi genomför en löpande rekryteringsprocess. Vi granskar ansökningar kontinuerligt och kan komma att kontakta lämpliga kandidater innan sista ansökningsdatum.

8 februari 2024
Sista ansökan:
27 juli 2024
Interim Group Controller

Om företaget Vi på Asta Agency söker nu en Interim Group Controller till vår kund i Solna för att täcka upp för en föräldraledighet. Vår kund är en ledande aktör inom träförädling i Sverige. Företaget fokuserar på att producera högkvalitativa byggmaterial och bioprodukter med råmaterial från välhanterade skogar. Vår kund är en del av en större koncern och driver flera dotterbolag inom träindustrin och har ett betydande antal anställda. En stor del av deras verksamhet är export till internationella marknader, vilket gör dem till en stor spelare på den globala scenen. Om rollen: I rollen som Group Controller kommer du leda och driva arbetet kring koncernens redovisning och rapportering, både externt och internt. Det innebär att du ansvarar för framtagandet av årsredovisning och säkerställer att aktuella redovisningsprinciper (IFRS) tillämpas. Dessutom kommer du att delta i arbetet med budget och prognos samt genomföra regelbunden analys och uppföljning av ekonomiska nyckeltal. Huvudsakliga arbetsuppgifter: - Leda och driva arbetet kring koncernens redovisning och rapportering, både externt och internt. - Ansvara för framtagandet av årsredovisning och säkerställa att aktuella redovisningsprinciper (IFRS) tillämpas. - Delaktig i arbetet med budget och prognos samt regelbunden analys och uppföljning. - Upprätta kvartalsvisa konkurrensanalyser. - Ansvar för transferpricing. - Delaktig i cash management och finansieringsfrågor. - Kontaktperson för företagets dotterbolag i andra länder. I denna roll rapporterar du direkt till CFO. Rollen innefattar samarbeten med flera interna och externa aktörer inklusive revisorer, dotterbolag i andra länder och finansiella revisorer. Du kommer vara del av ett socialt och kommunikativt team på 15 personer. Kvalifikationer och egenskaper I rollen som Group Controller söker vi dig som är erfaren och proaktiv. Vi ser att du trivs i en bred roll där du kommer att vara en nyckelspelare i en koncern med många kontaktytor. Rollen innebär att ha kunskaper inom koncernredovisning och rapportering samt att arbeta med andra ekonomifrågor som budgetarbete och analys. För att lyckas i rollen krävs det att du har en hög personlig integritet och en stark vilja att utmana och ifrågasätta befintliga rutiner för att effektivisera arbetsflödena. En positiv attityd och hög energinivå är också viktiga egenskaper för att kunna göra skillnad i teamet. Kommunikationsförmågan är avgörande eftersom rollen innebär regelbundna internationella kontakter och samarbete med olika avdelningar. Vi ser även att du har: - Akademisk utbildning inom ekonomi eller relaterat område. - Flerårig erfarenhet från antingen redovisning/financial controll eller revision. - God kunskap om koncernredovisning och IFRS. - Erfarenhet av internationell rapportering och kommunikation. - Stark analytisk förmåga och förmåga att dra slutsatser av komplex information. - Tidigare erfarenhet av att arbeta med processförbättring och effektivisering. - Flytande kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. - Förmåga att arbeta självständigt såväl som i team. Övrig information - Start: Augusti 2024 - Plats: Solna - Omfattning: Visstidsanställning på heltid Vi tillämpar löpande urval i denna process vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Vi rekommenderar dig därför att ansöka så snart som möjligt! Har du frågor eller funderingar kring Asta Agencys rekryteringsprocess, tveka inte att höra av dig till [email protected]. Om Asta Agency Asta Agency (https://astaagency.se)är ett bemannings- och rekryteringsföretag där du som jobbsökare står i fokus. Vi jobbar med attraktiva arbetsgivare i hela tjänstemannasektorn i storstäderna. Hos Asta Agency (https://astaagency.se) har du möjlighet att antingen jobba som konsult eller att bli rekryterad direkt till våra kunder. Vi är din partner på vägen mot en framgångsrik karriär. Om detta inte skulle vara rollen för dig just nu uppmanar vi dig att connecta med oss eller söka efter fler jobbmöjligheter på vår hemsida.

7 februari 2024
Sista ansökan:
26 juli 2024