Koncerncontroller

Sök bland 5 lediga jobb som Koncerncontroller och börja ditt nya yrkesliv idag!

Koncernredovisningsekonom

I fjol passerade vi en magisk milstolpe med över 3 miljarder i omsättning, och vårt sikte är nu inställt på 10 miljarder år 2028 – en raketresa där siffror och data är det som driver oss framåt 🚀. För att lyckas på vår expansionsresa behöver vi vara proffs inte bara på Beauty 💄, utan även på allt bakom kulisserna. Här kommer vår ekonomiavdelning in – de är hjältarna som säkerställer att varje siffra stämmer och att vi har full kontroll på alla finansiella detaljer. Nu söker vi en Koncernredovisningsekonom som vill bli en central del av vårt team! Om rollen Som Koncernredovisningsekonom på Lyko kommer du att spela en avgörande roll i att hålla ihop och utveckla vår koncernredovisning i alla 16 bolag på samtliga marknader: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike 🌍. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för konsolideringen och säkerställa att redovisningen följer IFRS. Rollen ger stora möjligheter att sätta din egen prägel på hur vi arbetar med finansiella processer och rapportering. Du kommer att samarbeta nära vår CFO och flera nyckelfunktioner inom ekonomi och controlling för att leverera korrekta och insiktsfulla rapporter som hjälper oss fatta strategiska beslut. Hos oss sitter du inte en traditionell roll som koncernredovisningsekonom utan du kommer att ha ett brett ansvarsområde och agera om en nyckelperson i både små och stora frågor. Varför jobba med koncernredovisning hos oss? Som börsnoterat bolag är noggrann och korrekt finansiell rapportering avgörande för vår framgång, och här spelar du en nyckelroll, det vet du säkerligen mycket väl, hur viktig DU och din roll är för ett bolag som Lyko. Som koncernredovisningsekonom säkerställer du inte bara att vi följer lagkrav och IFRS-standarder, utan du bidrar även direkt till affärskritiska beslut genom att ge ledningen den ekonomiska insikt som krävs för att driva vår tillväxtresa framåt. Hos oss blir du en del av en snabbväxande internationell koncern där redovisningen är nära knuten till affärsbesluten. Du får arbeta i ett entreprenörsdrivet bolag med högt tempo, nära ledningen och med stort utrymme för personlig utveckling. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar: - Månatlig konsolidering av Lykos koncernresultat och finansiella ställning. - Ansvar för upprättande av kvartals- och årsredovisningar för Lyko Group. - Säkerställa att redovisningen följer IFRS och att vi är på rätt spår med senaste regelverken. - Hantera förvärv och avyttringar i enlighet med gällande redovisningsstandarder. - Vara systemägare för vårt konsolideringssystem Aaro och utveckla kontostrukturer och dimensioner. - Uppdatera och säkerställa att koncernens ekonomihandbok är korrekt och aktuell. - Ansvara för att transfer pricing är upprättad enligt gällande praxis. - Stödja internkontroller och se till att processer och dokumentation är på plats. - Bidra till affärsplanering, budget- och prognosarbetet tillsammans med Business Control-teamet. - Vara med och forma Lykos bolagsstruktur och utveckla våra processer i takt med vår expansion. Vem är du? Du är en skicklig analytiker med en stark känsla för detaljer och ett strategiskt tänk. Du tar gärna initiativ och gillar att navigera i en föränderlig miljö där du får chansen att utveckla både processer och relationer. Din passion för siffror matchas av ditt intresse för affären, och du trivs med att ha ett stort ansvar och att arbeta nära andra nyckelspelare i organisationen. För att lyckas i rollen tror vi att du har: - Gedigen erfarenhet av koncernredovisning, gärna inom en internationell koncern. - Gedigna kunskaper i IFRS och erfarenhet av att arbeta i konsolideringssystem som Aaro. - En skarp analytisk förmåga och vana att arbeta med rapportering och affärskritiska analyser. - En högskoleexamen inom ekonomi, redovisning eller ett närliggande område. - God förmåga att kommunicera obehindrat på både svenska och engelska, i tal och skrift Placering & flexibilitet:Vårt HK ligger på Sveavägen 53 där i princip hela ekonomifunktionen utgår ifrån, i dagsläget består teamet av 23 härliga och kunniga ekonomer. Undrar du hur vi tänker kring hybridarbete? 🎈 Minst tre dagar i veckan vill vi att du är på plats på något av våra kontor, de andra två är upp till dig när det fungerar med verksamhetens behov. En härlig mix tycker vi! Vill du veta mer om oss så spana in våra karriärsida här. Ansök snabbt och enkelt utan CV eller personligt brev! Istället ber vi dig svara på ett par ansökningsfrågor. Vi vet att vem du är och dina förmågor är viktigare än din tidigare erfarenhet, därför kommer vi även att använda oss av tester i processen. Ansök gärna så snart som möjligt, dock senast 18:e oktober 2024, urvalet sker löpande! ✨ Har du frågor om tjänsten maila till Rebecka Appelblad, Talent Acquisition Specialist på [email protected]. Eftersom vi inte vill att några personuppgifter ska riskera att hamna på vift så tar vi inte emot ansökningar via mail utan ansöker gör du enkelt genom att klicka på ”Ansök nu”. Lycka till! Lyko är en hårvård- och skönhetspecialist med ambition att förändra branschen.

4 oktober 2024
Sista ansökan:
18 oktober 2024
Group Financial Controller, PrimoTech Group Trosa
Experis AB
Controller

Är du trygg i din redovisningskompetens, har erfarenhet av koncernredovisning och trivs med ett samordnande ansvar och stora kontaktytor? Vill du arbeta verksamhetsnära och tillhöra en välmående och välrenommerad koncern med en kultur som bygger på arbetsglädje, yrkesstolthet, engagemang och delaktighet? PrimoTech erbjuder en trivsam arbetsplats full av möjligheter och en roll där du blir en nyckelperson i arbetet med att samordna, utveckla och effektivisera koncerngemensamma ekonomiprocesser. Varmt välkommen med din ansökan! Om tjänsten Som Group Financial controller kommer du ha ett arbetsledande ansvar för tre redovisningskollegor på vårt interna Shared Service Center samt en samordnande roll för de bolag i koncernen som har egna redovisningsansvariga eller ekonomichefer. Dina arbetsuppgifter består bland annat av att säkra kvalitet i bokslut på bolag- och koncernnivå, utföra systembaserade analyser samt operativt arbete med koncernens månadsrapportering. Du ansvarar för likviditetsplanering, värdering- och skattefrågor samt upprättande av koncernens årsredovisning. Då PrimoTech Group är en förvärvsintensiv koncern så kommer du även vara aktiv vid förvärv av bolag genom besök, analyser och finansiell due diligence. Efter förvärv ansvarar du för implementeringen av det nya bolaget i koncernstrukturen enligt K3 och IFRS. Att medverka vid implementation av nya system samt driva förändrings- och utvecklingsprojekt gällande rutiner och processer ingår också. Arbete med att strukturera upp hållbarhetsrapporteringen som kommer implementeras från maj 2025 har delvis påbörjats men ligger även på denna roll. Vem är du? Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom ekonomi och relevant erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från ett större bolag, koncern eller revision/redovisningsbyrå. Pedagogisk fallenhet och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är av stor vikt då du svarar på många frågor från verksamheten. Ditt arbetssätt är strukturerat och effektivt och du har god förmåga att prioritera. Du tycker om att jobba såväl självständigt som i team och du trivs i en snabbrörlig miljö. Självklart har du goda kunskaper i Excel samt en generellt hög systemvana. I den här rollen är det viktigt att du kan kommunicera på såväl svenska som engelska. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% och möjlighet till hybridarbete finns. Då tjänsten innefattar vissa resdagar krävs det att du har körkort. Vad kan PrimoTech erbjuda dig? PrimoTech erbjuder en arbetsplats med flera olika kompetenser samlade på kontoret i vackra Trosa. Stämningen kollegor emellan är mycket god och kännetecknas av tilltro, hjälpsamhet, respekt och hög ambitionsnivå. Vi strävar alltid efter att förbättra vår kollektiva förmåga för att vi vet att tillsammans blir vi bättre. PrimoTech Group bildades av ProfuraGruppen genom en sammanslagning av ett antal teknikhandelsbolag. Gruppen består idag av 31 bolag och omsätter ca 700 MSEK med ett rörelseresultat på 85 MSEK. Gruppen fokuserar på välskötta och entreprenörsdrivna teknikhandelsbolag i Norden. Genom organisk tillväxt, kreativitet och företagsförvärv har vi nu lagt grunden för en långsiktig och expansiv företagsgrupp där gruppbolagen drivs av delägare eller tidigare ägare som kan sina branscher. Sök tjänsten idag! I den här rekryteringen samarbetar vi med Jefferson Wells. För frågor om rollen eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Rekryteringskonsult Jeanette van der Hagen på 070-377 14 13 eller [email protected] Då vi intervjuar fortlöpande är det viktigt att du skickar in din ansökan så snart som möjligt, dock senast 21e oktober 2024. Varmt välkommen med din ansökan!

30 september 2024
Sista ansökan:
21 oktober 2024
Group Financial Controller till Axel Arigato, Göteborg
Jerrie AB
Controller

Axel Arigato grundades i Göteborg 2014 och har sina rötter djupt förankrade i kultur, gemenskap och hantverk. Drivet av nyfikenhet har varumärket konsekvent anpassat sig till vad som händer på den globala marknaden, med blicken riktad mot ett ständigt föränderligt samhälle för inspiration. Varumärket erbjuder kollektioner av skor, kläder och accessoarer, som förenar skandinavisk minimalism och modern design. Bolaget omsätter ca en miljard kronor och har 16 fysiska butiker i sex länder, onlineförsäljning och ett nätverk av över 250 återförsäljare. Huvudkontoret är centralt beläget i Göteborg.  Axel Arigato söker en engagerad Group Financial Controller till sitt financeteam på huvudkontoret i Göteborg. I denna nyckelroll kommer du att ansvara för koncernens finansiella rapportering och konsolidering, samt bidra till strategiska affärsbeslut. Med breda kontaktytor och stort ansvar för internkontroll får du möjlighet att påverka bolagets framtida utveckling och säkerställa att våra finansiella processer följer gällande lagar och regler. Om rollen Som Group Financial Controller blir du en viktig pusselbit i vårt fortsatta arbete med att utveckla och effektivisera koncernens finansiella rapportering, med särskilt fokus på struktur och processutveckling. Du blir en del av ett team på 10 personer som tillsammans ansvarar för redovisningen för koncernens 12 bolag. I din roll kommer din huvudfokus vara att: Ansvara för koncernens finansiella rapportering och konsolidering Koordinera månads-, kvartals- och årsrapporter och vara ett stöd i redovisningsfrågor för koncernens dotterbolag Stödja utvecklingen och implementeringen av finansiella system och processer Analysera finansiella data och ge värdefulla insikter för att stödja affärsbeslut. Ansvara för delar inom Treasury som kundbetalningsprocessen och banklösningar Ansvara för att uppdatera och dokumentera internprissättning samt säkerställa att varu- och tjänsteflöden följer gällande lagar Samordna med revisorer och vara behjälplig vid bokslutsrevisionsprocessen Delta och leda i tvärfunktionella strategiska projekt. Även utredningar, analyser och rekommendationer baserat på förbättringsområden som du identifierar eller som efterfrågas från tid till annan från redovisningschefen eller CFO Din närmsta chef är Anna Haapalahti Stenberg, Head of Accounting. Kontoret hittar du i moderna och uttrycksfulla lokaler vid Stora Badhusgatan 37, ett stenkast från Stenpiren/Järntorget. Din erfarenhet Vi söker dig som har mellan 3–5 års kvalificerad redovisningserfarenhet, gärna på koncernnivå inom ett internationellt tillväxtbolag. Vi ser det som en fördel om du dessutom har en bakgrund inom revision. Du har bekantat dig med olika ERP-lösningar (gärna SAP) och har en naturlig fallenhet för att lära dig nya system och verktyg. Om dig Som person är du analytiskt lagd och har en förmåga att se detaljer och förbättringsområden. Du är anpassningsbar och känner dig hemma i en dynamisk miljö med snabba förändringar, där du kan balansera flera prioriteringar och hjälpa till att skapa struktur i en verksamhet som ständigt utvecklas. Som självgående och motiverad tar du egna initiativ och driver arbete framåt, samtidigt som du är en lagspelare som stöttar dina kollegor för att nå gemensamma mål. Vad vi erbjuder Du kommer få möjligheten att vara med och driva förändring mot bolagets fortsatta framgång i en bred och spännande roll med många kontaktytor. Hos Axel Arigato blir du en del av ett ungt och modernt retailföretag i sann social och kreativ anda. DROP, Diversity, Respect, Openness och Passion är våra värderingar som vi lever efter varje dag. De utgör grunden för vår verksamhet och är ledstjärnor för vår framtid. För oss innebär en fantastisk arbetsplats att du kan vara dig själv och att vi behandlar alla med respekt. Vi omfamnar mångfald och vill att varje individ ska bli sedd för den de är. Vi är öppna för människors idéer, passioner och erfarenheter och ser till att vi lyssnar och lär av varandra. Genom att skapa en miljö där alla kan lyckas strävar vi efter att ständigt utmana och inspirera varandra till nya höjder, samtidigt som vi har roligt på vägen. Allt detta drivs av vår passion för människor och varumärket! Din ansökan I den här rekryteringen samarbetar Axel Arigato med Jerrie. Vid frågor är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Helena Bruman på 0735-40 52 62. Sista ansökningsdag är den 13 oktober, men då urval och intervjuer sker löpande så ser vi gärna din ansökan så snart som möjligt. Vi ser fram mot din ansökan!

26 september 2024
Sista ansökan:
13 oktober 2024
GROUP FINANCIAL CONTROLLER
Jobbusters AB
Controller

ArbetsuppgifterTill vår kund söker vi en Group Financial Controller!Du kommer att ansvara för hela Life-gruppens månatliga rapportering enligt IFRS. Du kommer även varasuperuser i konsoliderings- och rapporteringssystemet; FCCS (Orcle EPM molnlösning), som implementerads 2022. För detta uppdragsöker vi en konsult med lång erfarenhet av koncernredovisning. Du ska hafungerat som koncerncontroller på toppnivå i ett företag. Denna erfarenhet är helt annorlunda än att bara arbeta med grupprapportering, vilket många har gjort. Vår kund implementerade Oracle EPM molnlösning FCCS för 2 år sedan och du kommer att vara ensam ansvarig för gruppens konsoliderade koncernrapportering. Dina ansvarsområden kommer bland vara: - Ansvarig för grupprapportering till koncernen i samarbete med resten av teamet- Analysera och kvalitetssäkra gruppens rapportering- Dokumentera befintliga processer och rutiner- Delta i projektaktiviteter relaterade till kundens implementering ur ett Life-perspektiv- Delta i att vidareutveckla systemstöd och processer Kvalifikationer Du har minst 9 års erfarenhet av koncernredovisning. Du har erfarenhet av att rapportera enligt IFRS standarder. Du har tidigare erfarenhet av redovisning och rapportering för försäkring eller bank. Du har erfarenhet avOracle EPM och dess konsolideringssystem FCCS. Du är flytande i både svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Personliga egenskaper Vi söker dig som har ett starkt intresse för koncernrapporteringssystem och en förmåga samt vilja att lära dig nya system. Du trivs med att kommunicera med dotterbolag och är en självgående person som tar initiativ och löser problem effektivt. Företagspresentation Vår kund hittar ni inom bank- och finanssektorn där de har verkat i över 100 år. Här drivs och vägleds en av ett entreprenöriellt tänkande och innovatia idéer. De beskriver sig själva som ett IT-bolag med banklicens. Huvudkontoret finns i Stockholm. Om ossJobBusters är ett auktoriserat personaluthyrnings- och rekryteringsföretag som är inriktade mot tjänstemän och har funnits sen 2011. Vi på JobBusters bryr oss om våra konsulter och vårt mål är alltid att bygga långsiktiga relationer med både konsult och kund. Vårt mål är alltid att matcha våra kunders drömkandidat med våra kandidaters drömjobb! När du blir en av oss Som konsult hos JobBusters kan du känna dig trygg med ett kollektivavtal i ryggen, tillgängliga konsultchefer och engagerade rekryterare. Du som konsult får även tillgång till vårt nätverk av spännande företag och uppdragsgivare! För oss är det viktigt att du som konsult trivs, känner en trygghet och gemenskap till oss som arbetsgivare. Vi erbjuder tjänstepension, löneväxling och möjlighet till flexpension. Du får även tillgång till vår förmånsportal, där du utöver friskvårdsbidrag har tillgång till mängder av rabatter och erbjudanden inom hälsa, hem och fritid, transport, sjukvård och mycket mer! Ditt välmående är av högsta prioritet för oss och vi erbjuder därför dig som anställd Företagshälsovård för att hantera vardagens alla utmaningar, både på jobbet och i privatlivet. Lön Enligt överenskommelse. Tillträde och ansökan Heltid, kontorstider med möjlighet att arbeta på distans 2 dagar i veckan. Vår kund önskar start omgående och uppdraget förväntas löpa t.o.m. 2025-0-12 med möjlighet till förlängning. Du kommer att vara anställd av JobBusters som konsult hos vår spännande kund. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan (gärna i Word-format).

16 juli 2024
Sista ansökan:
2 januari 2025
GROUP FINANCIAL CONTROLLER
Jobbusters AB
Controller

Job Description For our client, we are looking for a Group Financial Controller. In this role, you will be an active member of the team with responsibility for certain accounting areas. You will participate and lead accounting projects on an as needed basis. Create value by delivering management reports in an accurate and timely manner, thus enable management to make decisions in order to deliver on strategy. Key accountabilities: Monthly Group management report and corporate function report; coordinating the process and prepare and develop reports in collaboration with Corporate Controller. Forecast report; prepare and develop the group report in collaboration with Finance Manager Group FP&A. Support Corporate Controller with ad hoc requests for preparation of financial presentations. Perform and secure the accuracy of accounting models for monthly FIFO adjustment for DC and market entities and analyze inventory adjustments made by foreign entities. Perform and secure the accuracy of accounting models for Group internal profit elimination and stock valuation due to factory variances and fx-effects. Perform reconciliations between the Groups legal and operational P/L and analyze differences in order to identify incorrect postings and imperfections in the current accounting setup. Support in group accounting areas as needed such as internal reviews of subsidiaries, accounting for acquisitions and divestments, finance implementation of new entities and the implementation of new IFRS accounting standards etc. Foster a learning and sharing culture. Drive simplification and harmonization. Qualifications You have an academic background in accounting and finance or equivalent business experience. You have several years of group accounting experience from a group accounting position or audit/public accounting. You have good IFRS accounting knowledge and understanding of the mechanics and concepts of consolidating the accounting of a Group. You are fluent in Swedish and English, both spoken and written. You have good knowledge of group reporting tools, consolidation software and Microsoft Excel. Personal Qualities We are seeking a dynamic individual with strong leadership qualities to steer and manage their scope of work, ensuring successful deliveries. The ideal candidate will possess enthusiasm and personal drive, empowering and passionately driving their projects forward. They should demonstrate initiative by independently initiating and starting tasks. Excellent interpersonal skills are essential for building strong relationships with colleagues and stakeholders. Company DescripitonOur client is a global leader in medical technology and hygiene, specializing in developing and providing innovative solutions for healthcare. Their products are renowned for their high quality and efficiency, and they continuously strive to improve patient care and healthcare environments. With headquarters in Gothenburg, they are strategically positioned to reach markets worldwide while maintaining strong local relationships. Their commitment to research and development ensures they are always at the forefront of their field, making them a reliable and forward-thinking partner in the healthcare sector. About JobBustersJobBusters is an authorized staffing and recruitment company targeting white-collar workers and was started in 2011. We at JobBusters care about our consultants and our goal is always to build long-term relationships with both consultants and clients. Our goal is always to match our clients' dream candidates with our candidates' dream jobs! When you join JobBustersAs a consultant at JobBusters, you can feel secure with a collective agreement, available consultant managers and committed recruiters. As a consultant, you also get access to our network of exciting companies and clients! For us, it is important that you as a consultant feel comfortable, feel a sense of security and community with us as an employer. We offer an occupational pension, salary change and the option of flexpension. You also get access to our benefits portal, where in addition to wellness allowance you have access to lots of discounts and offers in wellnes, home and leisure, transport, healthcare and much more! Your well-being is of the highest priority for us, and we therefore offer you as an employee Corporate Health Care to deal with all the challenges of everyday life, both at work and in private life SalaryAs agreed. Admission and Application Full time position, 40 hours per week. The position will start in August, and the assignment is expected to run until 2025-09-30 with the possibility of extension. For this assignment you will be employed by JobBusters as a consultant at our client in Gothenburg. Submit your application in English today, as interviews are ongoing.

14 juni 2024
Sista ansökan:
1 december 2024