Koncerncontroller

Sök bland 12 lediga jobb som Koncerncontroller och börja ditt nya yrkesliv idag!

Junior Group Controller till konsultuppdrag

Vi söker på uppdrag från kund en Junior Group Controller till ett konsultuppdrag med start i mitten av augusti och under cirka 8 månader. Vi söker dig som är utbildad ekonom och har några års erfarenhet från antingen revision eller redovisning. Du har med fördel arbetat i en internationell organisation och har erfarenhet av IFRS-regelverket samt är bekväm att arbeta på svenska och engelska. För att passa i rollen så är du är van användare av Excel samt är kommunikativ, ordningssam och trivs med många kontaktytor. I arbetsuppgifterna ingår: - Arbete med årsredovisning - Koncernredovisningsarbete - Arbete med frågor som rör IFRS - Budget- och prognosarbete - Kontakt med dotterbolag i olika länder - Arbete med transfer pricing Välkommen med ansökan! [email protected]

28 februari 2024
Sista ansökan:
31 mars 2024
Controller

Vill du vara med och skapa goda ekonomiska resultat för ett hållbart Göteborg? Just nu söker vi en engagerad och förtroendeskapande controller med starkt verksamhetsfokus. Din uppgift Huvudinriktningen för denna tjänst är frågor kopplade till koncernens investeringsprocess och affärs- och investeringskalkylering. Du kommer att behöva vara involverad hela vägen från tidiga kalkylfaser till genomförande och upprätthålla expertkompetens gentemot såväl projektledare som ledning. Du kommer även att ha en aktiv och granskande roll inför större investeringsbeslut. Det innebär att du utgör stöd i kalkylfrågor samt deltar i arbete med såväl successivkalkyler som lönsamhetskalkyler. Du kommer även att arbeta med koncernens investeringsprocess och vår strategiska investeringsplanering samt vara en aktiv part i arbete med ekonomiska simuleringar. Det ställer krav på erfarenhet av att arbeta med utveckling av processer och ständiga förbättringar. Vi ser också att du har en sådan bredd att du även kan axla andra uppdrag inom controllerorganisationen och att du trivs i en verksamhetsnära controllerroll där du är drivande och bidrar med insiktsfulla analyser i våra affärer och i vår linjeverksamhet. Du gillar att jobba nära ledare med ekonomiansvar där du är en god kommunikatör och har lätt för att samarbeta.  Ditt team I controllerfunktionen arbetar vi i huvudsak inom ledningsprocessen ”Planera, styra och följa upp verksamheten” med bla affärsplan, budget, prognoser & periodisk uppföljning. I enheten arbetar 13 controllers som tillsammans utgör controllerstödet för hela koncernen. Genom ett aktivt arbete med ekonomi- och verksamhetsstyrning bidrar vi till affärsmässigt agerande och att verksamheten drivs effektivt mot uppsatta mål. I vårt uppdrag ingår utveckling, införande och förvaltning av gemensamma modeller, processer och metoder som effektiviserar och utvecklar koncernens verksamhet. Din kompetens Du har en akademisk examen med inriktning mot ekonomi. Har du erfarenhet från arbete inom Energi- eller infrastrukturbranschen ses det som meriterande. Vi tror att du har dokumenterad erfarenhet inom Business Control, med vana att driva förändringsarbete inom ekonomiområdet. För att lyckas i rollen tror vi också att du har erfarenhet av investeringskalkylering i stora och komplexa projekt. Du är naturligtvis van att arbeta i olika ekonomirelaterade affärs- och uppföljningssystem samt BI-verktyg för uppföljning och analys. För att trivas och lyckas i denna roll krävs en välutvecklad kommunikativ förmåga. Du ser möjligheter och lösningar och kan växla mellan diskussioner av strategisk karaktär och mer detaljerade frågeställningar. Du är en relations skapare som är driven, lyhörd och har god samarbetsförmåga. Rollen kräver att du som person är trygg i dig själv, har stor integritet och på ett positivt sätt kan utmana och ifrågasätta. Du har stor ansvarskänsla och förmåga att arbeta mot uppsatta mål och deadlines kombinerat med en förmåga att omsätta analyser till handling. Självfallet drivs du av att ge bra service och bidra till goda affärer. Ansökan Jobbet som controller erbjuder många stimulerande uppgifter där du kan göra skillnad. Verkar det intressant? Då är du varmt välkommen med din ansökan! Sök gärna så snart du kan, vi kommer arbeta löpande med urval under ansökningstiden. Göteborg Energi är en del av Sveriges kritiska infrastruktur och många av våra tjänster är säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vår arbetsplats Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för ett större mål – ett hållbart Göteborg. Delar du vår vision och vill vara med oss på resan för att skapa en mer hållbar vardag för göteborgarna? Välkommen till Göteborg Energi! Som anställd hos oss kan du räkna med en arbetsplats som är både spännande och utvecklande. Vi har förmåner som uppmuntrar till ett hållbart arbetsliv. Det ska vara tryggt att jobba med oss. Men det ska kännas roligt också. Hos oss har du goda möjligheter att växa på jobbet och utvecklas inom organisationen. Läs mer om vårt erbjudande på https://www.goteborgenergi.se/om-oss/jobba-med-oss . Vi tror på en arbetsplats med mångfald och jämställdhet. Medarbetare med olika erfarenheter utvecklar vår verksamhet! Styrkan i olikheter skapar framgång. Delar du våra värderingar och vill vara med och bidra till en inkluderande arbetsplats? Vi ser fram emot din ansökan!

24 februari 2024
Sista ansökan:
17 mars 2024
Project Controller

Om jobbet Scania's Evolution: Join Our Project Controlling Team! Scania is undergoing a profound transformation, shifting from a traditional truck, bus, and engine producer to a leading provider of comprehensive and sustainable transport solutions. Our Project Controlling units, part of the Business Control department (XK) under Corporate Finance and Business Control, play a key role in safeguarding the future profitability of Scania and TRATON. We are now actively seeking Project Controllers to join our team in Södertälje, Sweden. We are two Project Controlling teams consisting of 15 superstars located in Södertälje and are also part of the global TRATON Finance organisation. We have knowledge and experience from many areas within Scania and from other companies. We support each other and share knowledge to achieve better results. We strongly believe that diversity of experience and background will lead to a more inspiring workplace with better performance. Mindset and attitude are equally important as experience, and we will ensure that you will get the appropriate training to suit the role. Job Description As a Project Controller, you will serve as the finance expert and co-pilot in projects of varying sizes, all linked to TRATON and Scania's future product and service portfolio. This role is ideal for those looking to gain a comprehensive understanding of Scania and TRATON's product development portfolio, driving innovation and sustainability in the transportation industry. You will provide essential financial support to decision-makers and analytical insights to project managers and leadership. Our portfolio covers diverse areas, including E-mobility, Autonomous solutions, next-generation powertrains, and strategic initiatives beyond conventional projects. Main Responsibilities Calculate project profitability and challenge expected benefits. Communicate project economics and business cases to senior management. Prepare financial materials for decision-making forums. Address ad-hoc inquiries and complex analyses related to our product portfolio. This role requires strong cross-functional collaboration within Scania's diverse business areas and international interactions with colleagues within the TRATON Group. A collaborative team spirit is key to success. Your Profile We are looking for individuals with both a holistic perspective and the ability to dig into details. Understanding the industrial landscape and bridging technical, commercial, and financial dimensions together with strong communication and presentation skills are essential. A master's degree in business or industrial engineering or equivalent experience is preferred. We welcome applicants with various levels of experience, from junior to senior roles. Close collaboration within the TRATON and Scania organisation and representation in top management forums are part of the job, so comfort with extensive networks and cross-functional work is necessary. Advanced proficiency in English is required, while knowledge of Swedish and German is advantageous. We offer We can offer you a dynamic workplace with diverse and challenging tasks in a hybrid work setup, meaning you can work from home or at our remote office at Scania Sergel a few days a week if the job allows. We can also provide you with a development plan, so you can reach your goals and receive the right support along the way. Scania offers many opportunities to develop your career both within the country as well as internationally. The professional development of our employees is a priority for us, so education via internal and external courses is encouraged and supported. In addition to career and development opportunities, we can offer you other benefits such as free training at Scania's health center Gröndal, or a wellness allowance. You will also be offered performance bonuses, an occupational pension, flexible working hours, the opportunity to lease a car through the company, and much more. Scania also organises several events yearly where family and friends are always welcome. If you live in Stockholm, we also offer a direct bus service between Stockholm and Södertälje with Scania Jobexpress. Further information If you would like to learn more about the position or group please don't hesitate to contact: Waldemar Fagerberg Head of Project Controlling and Analysis Phone: +46 70 082 7358 Email: [email protected] Kristin Wigren Head of Project and Portfolio Controlling Phone: +46 76 529 4889 Email: [email protected] Application Your application should include a CV, personal letter, and education certificate. Please apply as soon as possible but no later than 2024-03-10. Ongoing selection and competency-based interviews will take place during the application period, the position may therefore be filled before the end of the application period. We use logic and personality tests in our selection process and a background check may be conducted for this position. Welcome to apply!

22 februari 2024
Sista ansökan:
10 mars 2024
Group Financial Controller till Clas Ohlson

Clas Ohlson grundade företaget Clas Ohlson & Co i Insjön i Dalarna år 1918. Det som började som en cykelverkstad utvecklades snabbt till ett av Sveriges största postorderföretag. Clas Ohlson hjälpte bland annat till att möblera det moderna Sverige med möbelritningar som såldes i hundratusental. Den första butiken utanför Insjön öppnade 1991 och sedan dess har vi etablerat över två hundra butiker i Sverige, Norge och Finland. Läs mer på www.clasohlson.com/sv/ Vill du vara en del av ett företag som vill hjälpa och inspirera människor till att förbättra sin vardag genom hållbara kunderbjudanden? Har du intresse för finansiell controlling, redovisning och analyser och vill ta nästa steg i din yrkeskarriär? Kanske rollen som Group Financial Controller hos Clas Ohlson kan vara ditt nästa steg? Hos Clas Ohlson erbjuds du en fantastisk företagskultur och rum att växa. Clas Ohlson har hjälpt kunder i 100 år nu, och med din hjälp kommer vi att fortsätta förenkla livet i 100 år till. Nyfiken? Tveka inte att läsa vidare! Som Group Financial Controller har du en nyckelroll i att kontinuerligt utveckla en stark ekonomifunktion för att möta dagens och framtidens krav. Dina arbetsuppgifter består bl.a. av att säkra kvalitet i bokslut på bolags- och koncernnivå, systembaserade analyser, samordning och utveckling av koncerngemensamma rutiner, värderings- och skattefrågor, intern kontroll, anpassning av bolagets finansiella rapportering enligt de nya kraven inom hållbarhetsområdet (CSRD) och vid behov implementera nya system och anpassning till nya regelverk, bland annat avseende IFRS. Utöver det innefattar rollen operativt arbete med koncernens delårsrapporter och årsredovisning. Att driva förändrings- och utvecklingsprojekt samt att ständigt förbättra och automatisera processer och rutiner inom det finansiella området är också arbetsuppgifter som innefattas i denna tjänst. Du rapporterar till “Head of Accounting and Tax.” Tjänsten är belägen på Clas Ohlsons huvudkontor i Insjön men placering är också möjlig på Clas Ohlsons kontor i centrala Stockholm. Vem letar vi efter? Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning inom ekonomi med minst 5 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från större bolag eller revisionsbyrå. Vi tror att du är analytisk, kvalitetsmedveten, har intresse för kvalificerad redovisning och trivs med att arbeta i en föränderlig värld. Utöver det har du goda kunskaper i Excel, har generellt hög systemvana samt förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska och svenska. Då hela vår verksamhet genomsyras av att uppnå den bästa kundnöjdheten är det viktigt att du är utåtriktad, serviceinriktad och har hög integritet. Utöver det tror vi att du är en driven, engagerad och strukturerad person som får saker att hända och som levererar med hög kvalitet. Då tjänsten innefattar samordning inom ekonomifunktionen, med andra avdelningar och viss projektledning ser vi det som självklart att du har ett genuint intresse för andra människor och deras utveckling. Har vi väckt din nyfikenhet och vill du höra mer? I denna rekrytering samarbetar Clas Ohlson med Mpya Finance. Då urval och intervjuer sker löpande ser vi fram emot att få din ansökan via mpyafinance.se så snart som möjligt, dock senast 15e februari. Har du frågor kring tjänsten kontakta ansvarig rekryteringskonsult Hanna Bulldra på [email protected] eller på telefon 073-368 16 61. Varmt välkommen med din ansökan!

16 februari 2024
Sista ansökan:
1 mars 2024
Head of Internal Control - Geely Europe Innovation and Collaboration AB

Explore the exciting world of Geely Holding Group. Over the past three decades of development, Geely Holding Group has transformed into a global innovative technology group engaged in the design, R&D, production, sales, and service of vehicles, powertrains, and key components, as well as mobility services, digital technology, financial services, and education. Developing cutting-edge technologies in everything from new energy to low orbit satellites as we lay the foundation for a future multi-dimensional mobility ecosystem. Headquartered in Hangzhou, Geely Holding today has a number of invested companies including Lynk & Co, Zeekr, Geely Auto, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto, Cao Cao Mobility , Saxo Bank, Mitime Group and much more. In Europe Geely Holding is represented by Geely Sweden Holdings located in Gothenburg. Geely Europe Innovation & Collaboration AB is a shared competence and service center for Geely companies in Sweden and Europe. Providing expertise and support in staff functions such as IT, HR, Legal, Finance, Tax, Real Estate Development and Facility Management. We are housed in Geely’s campus Uni3 by Geely in Gothenburg and keep around 160 people busy to date. We are currently seeking a Head of Internal Control to join our team. This is an opportunity to form and develop a new role as well as joining a unique professional journey that combines the best of two worlds, being part of a specialized organization in a larger multicultural context. As Head of Internal Control, you will be responsible for ensuring a strong internal control environment through the development of policies and procedures, ensuring their implementation, and monitoring compliance. You will be responsible to foster standardization and consistency across Geely EU of business processes and internal controls. This role reports to the CEO of Geely Europe Innovation & Collaboration AB and is located in Gothenburg, Sweden. Your new adventure awaits Responsibilities include: - Own the design, implementation, documentation, assessment, and monitoring of the internal control framework, including group policies and key risks. - Formulate policies and procedures to enhance internal controls. - Lead internal control reviews of customers within Geely Group Europe. - Deliver timely reporting on control deficiencies and action plans, ensuring effective communication with stakeholders. - Collaborate with business and process owners to implement remediation efforts from internal control assessments. - Actively seek standardization, automation, and best practices for managing internal controls. - Engage with internal and external auditors to address relevant risks and audit findings. - Develop and conduct training sessions on internal control objectives and methodologies for management and business partners. Join Geely Europe Innovation and Collaboration AB is situated within Geely's state-of-the-art innovation campus, Uni3 by Geely, at Lindholmen in Gothenburg. Here, you will enjoy working in an organization where a collaborative and dynamic work environment foster creativity and efficiency. Skills and Personality - 10+ years of experience from a similar position in a multinational group or Big 4 audit firm - Relevant university degree - Proficient in SOX requirements and COSO control framework - Strong business acumen - Strong analytical skills - Effective communication skills for presenting internal control and risk matters - Outstanding organizational and interpersonal skills for cross-functional teamwork - Fast learner adaptable to evolving business environments - Ability to work independently as well as with diverse stakeholders - Flexible in resolving issues and managing shifting priorities - Fluent in written and oral English communication Where East meets West We take pride in fostering a truly multicultural environment. There are many different nationalities working in the organization and we encourage everyone’s uniqueness to contribute in different ways. Here at Uni3 you can for example experience vibrant festivities where celebrations come alive during occasions like the Chinese New Year, with lively dance performances, captivating music, delicious cakes and traditional Chinese treats, alongside Swedish Lucia performances with the truly Nordic feel. Furthermore, our collaboration with other companies within the Geely sphere establishes a strong sense of unity and companionship. By working closely with the group companies, we cultivate a "we" mentality that extends beyond our immediate team. Despite our rapid growth to 160 individuals, we have managed to retain the warmth and intimacy of a small company, where each person's contributions are cherished and acknowledged. Office Geely Europe Innovation and Collaboration AB is situated in Gothenburg at Pumpgatan 1 at Lindholmen, in the vibrant Uni3 by Geely campus. This location serves as a hub for various Geely companies, including CEVT, Geely Design, and Lynk & Co as well as other external tenants. The main building houses Geely's Swedish holding company and group functions. The campus comprises of six architecturally distinct buildings inspired by the elements of wood, fire, earth, metal, and water, combined with the rich heritage of Swedish glass. Within this campus, you'll find a range of facilities, including offices, an auditorium, a design studio, cafes and restaurants, an open courtyard, and even a hotel. Our office is easily accessible by car, bus, ferry, or bicycle. Its strategic position in Lindholmen allows for convenient transportation options to explore the city or venture further out to Hisingen. Embrace the accessibility and diverse transportation possibilities when joining Geely at its inspiring Lindholmen location. Apply now! Become part of a team where diversity flourishes, innovation thrives, and exciting possibilities await. Apply today and join a journey of cultural exploration and personal fulfillment! If you have any question please reach out to Andreas Nordqvist, our Head of Finance, at [email protected]

16 februari 2024
Sista ansökan:
16 mars 2024
Group Controller till ett innovativt bolag

Vill du vara en del av ett banbrytande företag med hållbara innovationer? Vi på Vindex söker nu en Group Controller till vår kunds controllingteam. Rekryteringsprocessen sköts i sin helhet av oss på Vindex medan anställning erbjuds direkt hos kunden. I rollen som Group Controller arbetar du på koncernnivå med finansiell rapportering som innebär direktkontakt med koncernledningen och andra intressenter. Du kommer även få möjlighet att vara en del av en nytänkande miljö där du är med och påverkar koncernens finansiella processer. Placering: Södra Stockholm Huvudsakliga arbetsuppgifter Kvalitetssäkra den månatliga koncernbokslutsprocessen Finansiell rapportering till koncernledning och andra intressenter Anta en ledande roll i effektivisering och förbättring av koncernens bokslutsprocesser Delta i olika koncernprojekt Kvalifikationer och personliga egenskaper Vi söker dig som har en universitetsexamen inom ekonomi eller liknande. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av analysarbete. Dessutom har du ett intresse för IT-system, lätt för att arbeta i olika program och tidigare erfarenhet av systemutveckling. Då rollen innebär kommunikation i ett internationellt team är din engelska flytande, i både tal och skrift. Som person känner du dig trygg i att ansvara över effektivisering och förbättring av processer. I din roll är du analytisk med förmåga att se detaljer samtidigt som du har ett innovativt tänk och inte drar dig för att framföra dina idéer. Vidare kommunicerar du finansiell information på ett tydligt och effektivt sätt, såväl inom ditt team som till övriga intressenter. Sök rollen idag! Kan denna roll vara något för dig? Skicka ditt CV i Word-format till oss på Vindex och ange referensnummer MNC2513. Tveka inte att kontakta ansvarig rekryterare Melina Nilsson ([email protected], 073-338 10 85) vid fler frågor kring rollen. Som en del av processen för varje roll utförs en bakgrundskontroll på de aktuella slutkandidaterna som då kommer att informeras i förväg. Om Vindex Vindex tillsätter controllers i Stockholm. Vi är en rekryteringsbyrå som arbetar med interimslösningar och rekrytering nischat endast mot ekonomiavdelningen. Vi är specialister på tillsättningar av konsulter och kandidater inom ekonomifunktionen. Detta innebär att vi tillsätter CFO:er, ekonomichefer, controllerchefer, Business Controllers, redovisningschefer, koncernredovisningsekonomer, redovisningsekonomer samt lönespecialister. Är du intresserad av fler uppdrag/tjänster som redovisningsekonom? Kika gärna under fliken Lediga uppdrag och jobb.

15 februari 2024
Sista ansökan:
16 mars 2024
Koncernredovisningsansvarig Danir AB

Koncernredovisningsansvarig Danir AB Om tjänsten På Danir AB blir du en del av en entreprenörsdriven koncern som äger och utvecklar företag. Du kommer att jobba med att konsolidera gruppens alla bolag men också agera stöd och support till organisationen. Tjänsten rapporterar till Group Finance Director och placering är på Danir AB:s huvudkontor på Dockplatsen 1 i Malmö. Huvudsakliga arbetsuppgifter I din roll som koncernredovisningsansvarig kommer du att arbeta med • konsolidering av koncernen • implementering av rutiner och rapporteringssystem hos nytillkomna bolag inom koncernen • ansvara för att hålla rapporteringsinstruktioner och manualer uppdaterade • delaktig i förvärv, sammanslagningar och avyttring av bolag • årsredovisning, delaktig i framtagande och säkerställande av information • underhåll och utveckling av Cognos rapporteringssystem • kontakt med revisorer Lämplig bakgrund Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi/redovisning. Vi ser gärna att du därefter har arbetat några år med såväl bolagsredovisning som kvalificerad koncernredovisning. Du behärskar helheten men har inte nödvändigtvis haft det formella ansvaret. Du har erfarenhet av att arbeta i en komplex, internationell IFRS-miljö. Det är meriterande om du har hanterat såväl helägda som delägda bolag, både svenska och utländska. Du behärskar engelska och svenska i såväl tal som skrift. För att lyckas och trivas i rollen som koncernredovisningsansvarig är du en driven, analytisk och målmedveten person som har, och utstrålar, en trygghet i din kunskap och förmåga. Att du är en kommunikativ och hjälpsam person som trivs i dialogen med dotterbolagen ser vi som en självklarhet för att du ska passa in i Danirs kultur. Personliga egenskaper Som person är du nyfiken och vill förstå helheten i verksamheten och vill vara med på företagets utvecklingsresa. Du arbetar med ett stort driv samtidigt som du är ansvarstagande och har en hög problemlösningsförmåga. Du utmanar och ifrågasätter och har lätt för att kommunicera med övriga i teamet Du är trygg, prestigelös och tycker om att jobba nära dina kollegor. Vad erbjuder vi Här får du möjlighet att vara en del av en växande och entreprenöriell koncern där det alltid händer något. Vi värdesätter din potential och din vilja att utvecklas och belönar ditt engagemang. På Danir AB har vi en utpräglat decentraliserad kultur med hög delaktighet i förändring och utveckling. Om företaget Danir AB är ett entreprenörsdrivet företag ägt av familjen Dan Olofsson. Vår roll är att äga och utveckla våra bolag samtidigt som vi bidrar till ett bättre samhälle. Vi gör det genom entreprenörskap, långsiktighet och samhällsengagemang. Danirkoncernen har 11.000 anställda och verksamhet i 27 länder. Inom Danir finns det åtskilliga exempel på socialt engagemang där vi och våra koncernkollegor visar omsorg och tar ansvar för mer än bara de i den närmaste omgivningen. Vi uppmuntrar allt arbete som gör livet lättare och bättre för andra. Vi välkomnar alla som vill vara med och bidra i någon form till de samhällsprojekt som vi startat eller engagerat oss i under åren. Vårt engagemang i denna form växer i samma tempo som våra övriga verksamheter. Och det tycker vi är högst rimligt då vi anser att ju större vi blir desto större socialt ansvar vill och ska vi ta. Ansökan I denna rekrytering har Danir AB valt att samarbeta med SJR. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Annie Höjman på [email protected]. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Alla ansökningar och kontakter hanteras konfidentiellt. Notera att vi inte tar emot ansökningshandlingar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan och vi ser fram emot att välkomna dig som en viktig del av vårt framgångsrika team!

13 februari 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Controller Waltero

Välkommen till Waltero, där innovation inom hållbarhet, energi och miljöteknik står i centrum. För oss är hållbarhet - eller "resource intelligence" - den vägledande principen bakom utvecklingen av våra moderna lösningar för digitalisering av analoga mätsituationer. Vår flaggskeppsprodukt, W-Sensorn, representerar en banbrytande AI Edge-teknologi med global uppkoppling. Innovation är kärnan i vår verksamhet, stödd av starka investerare och en stabil organisation som är förberedd för tillväxt. Våra kärnvärden - hållbarhet, passion, smidighet och intelligens - leder oss i vårt arbete att utveckla nya lösningar. Vi är alltid öppna för nya idéer och snabba på att utforska innovativa tillvägagångssätt som utmanar det etablerade. Som en del av vår pågående expansion söker vi nu en erfaren Controller som delar vår entusiasm för att använda teknologi för att bidra till en mer hållbar värld. Du kommer att ansluta till ett engagerat och dynamiskt team, redo att ta sig an utmaningar för att tillsammans skapa en smartare och grönare framtid. Vårt huvudkontor hittar du på Medicon Village i Lund, med ytterligare dotterbolag i Singapore samt produktionsanläggningar i Sverige och Malaysia. Läs mer om Waltero här (https://waltero.com). Huvudsakliga ansvarsområden: I rollen som Controller hos oss kommer du att ansvara för finansiell planering och analys, budgetering och kostnadskontroll, finansiell rapportering, riskhantering och skattehantering. Du kommer att fungera som en rådgivare och ge stöd och rekommendationer samt ansvara för rapportering om företagets finansiella status och prestation. Du blir också ansvarig för att compliance och att regelverk åtföljs. Din uppgift blir också att projektleda implementering av ERP-system. Du kommer att rapportera till VD. Exempel på arbetsuppgifter: - Planera och genomföra budgetprocessen - Vara delaktig i framtagning av prissättningsstrategier - Identifiera, implementera och förbättra processer och system - Analys av finansiella data och rapporter för att utvärdera prestation och identifiera trender - Förbereda och presentera finansiella rapporter till ledningen och externa intressenter - Hantera och övervaka företagets likviditet och kassaflöde - Hantera orderbekräftelser - Utveckla och implementera interna kontroller för att säkerställa korrekt hantering av företagets tillgångar - Säkerställa korrekt fakturering och betalning samt redovisnings- och skattedeklarationer - Hantera och rapportera på företagets investeringar och kapitalstruktur - Ge stöd och rådgivning till ledningen i finansiella beslutsprocesser och strategisk planering För att vara framgångsrik i rollen som Controller hos oss bör du ha: - En kandidat- eller masterexamen eller motsvarande inom ekonomi eller relaterat område - Minst 5 års erfarenhet av arbete som Controller eller liknande roll - Gedigen kunskap inom redovisning, finansiell rapportering och analys - Erfarenhet av att arbeta med budgetering och prognoser - Starka analytiska färdigheter och förmåga att omsätta data till meningsfulla insikter och rekommendationer - God kännedom om gällande ekonomiska lagar och regler - Erfarenhet av koncernredovisning - Utomordentlig förmåga att kommunicera och samarbeta med olika intressenter - Erfarenhet av prissättning Du är flytande i svenska och engelska i tal och skrift och vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta i start up/scale up. Personliga egenskaper: Som Controller hos oss är det viktigt att du har starka personliga egenskaper som kompletterar dina tekniska färdigheter. Vi söker någon som kan trivas och blomstra i en snabbrörlig och dynamisk arbetsmiljö. Vi värdesätter att du är noggrann med ett analytiskt tänkande. Du har en god förståelse för företagets verksamhet och ekonomiska mål. Vidare tror vi att du är driven och självgående samtidigt som du har du en god förmåga att samarbeta och kommunicera effektivt. Du kan arbeta med flera uppgifter samtidigt där du organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Slutligen är det viktigt att du är förtroendeingivande och har en stark etisk kompass. Genom att kombinera dina tekniska kompetenser med dessa personliga egenskaper kommer du att vara en värdefull tillgång som Controller hos oss. Vi ser fram emot att få möjlighet att lära känna dig och utforska hur du kan bidra till vårt team och vår framgång. Vi erbjuder dig en dynamisk och stimulerande arbetsmiljö där du får möjlighet att vara med och påverka företagets framgång. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med vårt dedikerade team och ha möjlighet att utvecklas både professionellt och personligt. Välkommen med din ansökan! I denna rekryteringsprocess samarbetar vi med Agardh Recruitment & Consulting. För frågor om tjänsten eller processen är du välkommen att kontakta Pernilla Agardh på 072-249 94 80. Vi genomför en fördomsfri och löpande rekryteringsprocess där vi värdesätter din integritet! Vår strävan är att genomföra en rättvis och inkluderande rekrytering där kandidater bedöms utifrån kvalifikationer och potential, utan att påverkas av icke-relevanta faktorer såsom kön, ålder, etnisk bakgrund eller sexuell läggning. Vi behandlar alla ansökningar och personuppgifter konfidentiellt, i enlighet med gällande dataskyddslagar och föreskrifter. Vi uppmuntrar dig att skicka in din ansökan så snart som möjligt eftersom vi genomför en löpande rekryteringsprocess. Vi granskar ansökningar kontinuerligt och kan komma att kontakta lämpliga kandidater innan sista ansökningsdatum.

8 februari 2024
Sista ansökan:
27 juli 2024
Group Financial Controller till Scania

For an English version, please scroll down Scania har målsättningen att driva omställningen till ett hållbart transportsystem genom att utveckla säkra, smarta och energieffektiva transportlösningar som är bättre för både människorna och vår planet. Vi söker nu en Group Financial Controller som vill bidra till utvecklingen och förstärka vårt team! På Scania trivs man och blir kvar. Ulrika, Head of Group Financial Reporting Legal och din blivande chef säger: ”Jag söker dig som har ett driv och som värdesätter samarbete. Det är bra om du har ett stort systemintresse med tanke på vårt kommande systembyte. Hos oss har vi högt i tak och ett vänligt arbetsklimat”. Du kommer att tillhöra funktionen Group Accounting där vi ansvarar för koncernredovisning, konsolidering och uppföljning av Scaniakoncernen. Vi rapporter och analyserar koncernens ekonomiska resultat till Scanias ledning, till moderbolaget Traton AG och till marknaden. Tjänsten är placerad på Scanias huvudkontor i Södertälje, men då vi tror på flexibilitet erbjuder vi dig möjligheten att arbeta på distans ett par dagar i veckan. Här får du ta ett stort eget ansvar samtidigt som du kan bolla komplexa redovisningsfrågor med dina kompetenta kollegor i ett av Sveriges största bolag. I rollen kommer du bland annat att: • Ansvara för redovisning och rapportering för Scaniagruppens investeringar i intressebolag, joint ventures samt övriga bolag. • Ansvara för redovisning och rapportering av marknadsvärdering av innehav • Arbeta med konsolidering och rapportering av Scaniagruppens kassaflöde, resultat- och balansräkning  • Delta i upprättande av årsredovisning och delårsrapporter För att lyckas i rollen behöver du: • Högskoleexamen inom ekonomi • Erfarenhet av operativt koncernredovisningsarbete alternativt revision av större koncerner • God systemförståelse • Tala och skriva engelska obehindrat Utöver en trevlig arbetsplats erbjuder Scania en rad förmåner som t ex direktbuss från Stockholm via Scania Job Express, arbetstidsförkortning, flexibla arbetstider liksom hybridarbete för att nämna några. Här kan du läsa mer om Scania: https://www.scania.com/ Varmt välkommen med din ansökan! I denna rekrytering samarbetar Scania med The Finance Family och har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta Hanna eller Eva:  [email protected] eller 0707-909 606 [email protected] eller 0708-344 723 P.S. Du behöver inte bifoga något personligt brev. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.   English version Scania’s purpose is to drive the shift towards a sustainable transport system, creating a world of mobility that is better for business, society and the environment. We are now looking for a Group Financial Controller who will contribute to the development and strengthening of our team! At Scania you enjoy working and it is easy to stay for a long time! Ulrika, Head of Group Financial Reporting Legal and your future manager says: "I´m looking for someone who has drive and who values cooperation. It’s good if you have an interest in systems in view of our upcoming system change. With us you can express your opinion and we have a friendly working climate”. You will belong to the Group Accounting function where we are responsible for group accounting, consolidation and follow-up of the Scania Group. We report and analyze the group´s financial results to Scania´s management, to the parent company Traton AG and to the market. The position is located at Scania´s head office in Södertälje, but we embrace flexibility and offer you the opportunity to work remotely a couple of days a week. Here you have the opportunity to take on a great deal of personal responsibility whilst at the same time you can discuss  complex accounting issues with your competent colleagues in one of Sweden´s largest companies. In the role, you will, amongst other things be: • Responsible for accounting and reporting the Scania group´s investments in associated companies, joint ventures and other companies. • Responsible for accounting and reporting of market valuation of holdings • Work with consolidation and reporting of the Scania group´s cash flow, income statement and balance sheet • Participate in the preparation of the annual report and interim reports To succeed in the role you need: • University degree in business administration • Experience of operational group accounting work or audit of larger groups • Proficient system user • Fluent in English, both spoken and written In addition to a pleasant workplace, Scania offers a range of benefits such as direct bus from Stockholm via Scania Job Express, shorter and flexible working hours as well as hybrid work to name a few. Welcome with your application! You can read more about Scania at: https://www.scania.com/ In this recruitment, Scania collaborates with The Finance Family and if you have any questions, you are most welcome to contact Hanna or Eva: [email protected] or 0707-909 606 [email protected] or 0708-344 723 P.S. You do not need to attach a personal letter. Selection takes place continuously and the position may be filled before the application deadline.

8 februari 2024
Sista ansökan:
11 mars 2024
Redovisningsansvarig till Hööks

REDOVISNINGSANSVARIG TILL HÖÖKS Är du trygg i din redovisning och vill vara en del av ett välkänt och expansivt bolag i en utvecklande miljö? Vi söker dig som är driven och som letar efter en mycket viktig roll inom ekonomifunktionen med stort ansvar. I rollen som redovisningsansvarig kommer du ingå i ett team på 5 personer som alla är placerade på huvudkontoret i Viared, Borås. Ekonomiavdelningen arbetar med alla koncernens bolag som ett Shared Service Center; för Sverige, Norge, Finland och Danmark. Du rapporterar till och har ett nära samarbete med CFO, samt övriga inom ekonomifunktionen. I tjänsten som redovisningsansvarig kommer du vara ansvarig för följande arbetsuppgifter: • Ansvara för koncernredovisningen och koncernkonsolideringen. • Ansvara för likviditetsanalys, uppföljning samt att beräkna kapitalbehov. • Säkerställa att redovisningen följer lagar, regler och policys. • Utveckla relevanta processer med fokus på kvalitet, effektivitet samt eventuella juridiska/legala aspekter. • Ansvara för daglig kontroll samt ansvar för framtagande av månads- och årsbokslut, skatterapportering och årsredovisning, enligt tidplan. • Ansvara för månadsrapportering, genomgång och uppföljning utfall mot budget mot Ledningsgrupp samt varje funktionschef, rapportera avvikelseförklaringar till CFO • Äga rutiner och processer kring den ekonomiska hanteringen och rapporteringen. Säkerställa att de är dokumenterade och att back-up rutiner finns. • Vara kontakt mot revisionsbyrå vid utförande av revisionsprocessen. • Super User i de affärssystem som ekonomi använder sig av samt att underhålla manualer. • Ansvar för transfer pricing dokumentation (TP) och uppföljning. • Ansvara för anläggningsregister och avskrivningsberäkningar. • Analys av finansiella rapporter. • Ansvara för avvikelser i finansiella rapporter, rapportera till CFO. • Utveckla, ansvara och administrera attestflöde. • Driva den digitala utvecklingen inom ekonomifunktionen. Vem söker vi? Vi söker dig som är trygg i din redovisning, självgående och med hög samarbetsförmåga. Du ser förändringar som något positivt och du vill alltid arbeta för ett mer kvalitativt arbete och hög effektivitet. Du har relevant akademisk examen inom ekonomi och minst 5 års erfarenhet som redovisningsekonom. Du hanterar bokslut, skatt och moms självständigt och tycker om ansvar. Du har arbetat med lagerhantering i bokföringen och du är trygg med reglerna runt lagerhantering. För att trivas på Hööks gillar du en dynamisk miljö där man uppskattar ansvarstagande och framåtanda, där du får nyttja dina tidigare kunskaper samtidigt som du tar stort eget ansvar. Självklart är du strukturerad och samtidigt framåtriktad och nyfiken. Du är inte rädd för att vända på stenar och utmana gamla rutiner för att hitta effektivare arbetssätt och nya lösningar. I rollen är du en lagspelare som är kommunikativ, självgående samt har ett starkt driv. Du kommer att få möjlighet att utvecklas i ett välkänt och spännande företag med kompetent personal. Det förväntas att du har mycket goda kunskaper i Excel, affärssystem och analysverktyg. Affärssystemet som används är Harmoney, ekonomisystemet Garp och Medius för leverantörsfakturor. För analys används Qlik. Om Hööks Hööks är ett expansivt företag som möjliggör hästlivet för alla. Hööks är Nordens ledande detaljhandeln inom Hästsport med 68 butiker i Sverige, Danmark, Norge och Finland och en ständigt växande e-handel. Hööks Hästsport AB omsätter ca 600 miljoner SEK och varje år tar våra drygt 500 engagerade och ansvarstagande medarbetare emot ca 2 miljoner kunder i våra butiker. Hööks Hästsport AB är sedan 2019 en del av Jula AB koncernen. www.jula.se Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta mig: Jessica Ivarsson, 0730-98 38 06 [email protected] Här kan du läsa mer om Hööks: https://hooks.se/ Här läser du mer om The Finance Family: https://financefamily.se/ Eftersom vi arbetar med löpande urval och intervjuer så rekommenderar vi dig att inte vänta med att söka tjänsten! Varmt välkommen med din ansökan – du kommer att göra skillnad!

8 februari 2024
Sista ansökan:
21 mars 2024