Utredningssekreterare

Sök bland 2 lediga jobb som Utredningssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Utredningssekreterare till kansliet för Expertgruppen för biståndsanalys

Vikariat till kansliet för Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) Vill du bidra till att utveckla Sveriges internationella bistånd? Har du flerårig erfarenhet av utvärdering och goda kunskaper i utvärderingsmetod? Är du analytisk, kreativ och sätter värde i att bidra till gemensamma resultat? Arbetet som utredningssekreterare på kansliet för Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) innebär bland annat att initiera och projektleda studier av relevans för det svenska internationella biståndet. EBA är en statlig kommitté som består av en expertgrupp och ett kansli, som svarar för den löpande verksamheten. Kommitténs uppdrag är att ta fram och kommunicera utvärderingar och analyser av det svenska internationella biståndets genomförande, resultat och effektivitet. EBA ger externa experter i uppdrag att genomföra studier och redovisa resultaten i form av rapporter. Några studier utförs även av kansliet. Arbetsuppgifter De huvudsakliga arbetsuppgifterna består i att initiera och projektleda utvärderingar och andra studier. Du ansvarar för hela processen från kontakt med potentiella skribenter till lansering av rapporter samt deras vidare spridning. Att bidra till att EBAs rapporter uppmärksammas och diskuteras är en viktig del av kansliets arbete. Du deltar också i kansliets övriga arbetsuppgifter som t.ex. skrivande av rapport till regeringen och olika former av underlag. Arbetet är utåtriktat och innebär många kontakter med forskare, utvärderare, akademiska institutioner, myndigheter och organisationer, i Sverige och utomlands. Kvalifikationer Du har relevant akademisk examen på magisternivå eller högre och flerårig erfarenhet av eget utvärderingsarbete. Du har både djupa och breda kunskaper i utvärderingsmetod. Du har mycket god dokumenterad förmåga att analysera, sammanställa och redovisa komplicerade förhållanden och orsakssamband, på såväl svenska som engelska. Du har en mycket god och dokumenterad förmåga att leda projekt och att samarbeta med andra. Du är initiativrik, kan arbeta självständigt och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du har förmåga att självständigt och i grupp formulera idéer till utvärderingar och andra studier. Du är bra på att presentera kunskapsmaterial inför mindre och större grupper. Följande är meriterande: • Sakområdeskompetens inom fält som kompletterar det nuvarande kansliet. • Högre akademisk examen, gärna doktorsexamen. • God kunskap om beslutsprocesser och deras implementering inom det svenska utvecklingssamarbetet (såsom policyutveckling inom UD, implementering av strategier inom Sida, genomförande av biståndsinsatser). • Erfarenhet av arbete i internationell(a) organisation(er) med verksamhet inom biståndsområdet eller närliggande områden. • Tillgång till nätverk inom relevanta forsknings-, utvärderings- och förvaltningsområden. • Beställarkompetens och kunskap om offentlig upphandling. Att fungera väl i ett nära samarbete på en liten kreativ arbetsplats är en avgörande kompetens. Vi erbjuder ett spännande arbete i ett välfungerande arbetslag med trevliga arbetskamrater och stora möjligheter att utveckla och förverkliga idéer för hur vi bäst ska nå våra målgrupper. Då EBA är en oberoende statlig aktör är det viktigt att förstå rollen som statsanställd och kunna leva upp till den statliga värdegrunden. Övrigt Anställning enligt kollektivavtal för sakkunniga inom Regeringskansliet (Specialistavtalet). Förordnandetid augusti/september 2024 - juli/augusti 2026. Lön efter kompetens och tidigare erfarenhet. Är du intresserad? Mer information om EBA finner du på EBA.se Vill du veta mer om befattningen, kontakta EBAs kanslichef Jan Pettersson, tel. 08 405 35 17. Upplysningar om anställningsvillkoren lämnas av kansliråd Kristina Östergren, tel. 08-405 42 28. Välkommen att ansöka med personligt brev, CV och eventuell bilaga senast tisdag den 30 april 2024. Vi ser gärna att du ansöker via vårt rekryteringsverktyg. Notera att vi använder initiala urvalsfrågor. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

15 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Utredningssekreterare/strateg till förskoleförvaltningen

Ref: 20240665 Arbetsuppgifter Vi söker en ny utredningssekreterare/strateg som vill arbeta som en av enhetens tre strateger. Tillsammans ansvarar ni för att utifrån behovsbedömningar göra lokalstrategiska analyser och utredningar, som resulterar i förslag till beslut avseende förvaltningens lokalbestånd. Du arbetar, i nära samarbete med kommunens stadsplanerande förvaltningar, i lokalplaneringens tidiga skeden och svarar för förskoleförvaltningens behov i planprogram och detaljplaner. Du deltar dessutom i kommunens övergripande strategiska lokalförsörjnings- och stadsplaneringsarbete samt bevakar lokalkostnadsutvecklingen. En del i arbetet är att samarbeta och kommunicera med förvaltningsledningen och förskolorna om lokalplanering. Det ingår i dina arbetsuppgifter att skriva fram ärenden till förskolenämnden och ledningsgruppen samt att hålla muntliga framställningar. I arbetet ingår även att kunna leda olika projekt och arbetsgrupper. Du arbetar tillsammans med projektsamordnare och lokalsamordnare inom enheten, samt med andra berörda enheter på förvaltningen. Kvalifikationer Vi söker dig med högskoleutbildning inom någon av de samhällsvetenskapliga disciplinerna. Meriterande är utbildning med inriktning inom samhällsplanering, samhällsekonomi och/eller statistisk analys. För att lyckas i rollen som strateg ser vi att du har flera års praktisk erfarenhet av kvalificerat utrednings- och utvecklingsarbete.  Meriterande är: • Erfarenhet från arbete med stads- och/eller lokalplanering samt arbete med analys av statistiska underlag. • Erfarenhet inom ekonomi, projekt/processledning, avtals- och fastighetsjuridik samt kommunalrätt. • Erfarenhet från kommunal planering, plan- och bygglagen samt miljöbalken. • Att behärska hantering av data i till exempel Excel och Qlick Sense, samt hantering av kartverktyg. • Kunskap om den pedagogiska verksamhetens förutsättningar Du har förmågan att se helheten i ett uppdrag och det sammanhang du verkar i. Du är utåtriktad och lösningsorienterad med ett stort engagemang till ditt arbete. Som person är du förtroendeingivande och kommunikativ med förmåga att leda och driva projekt och arbetsgrupper. Du har god analytisk förmåga, är prestigelös, nyfiken och trivs med samarbeten i olika former samt har lätt för att uttrycka dig både muntligt och skriftligt. Flytande svenska i både tal och skrift är ett krav. Stämmer denna beskrivning in på dig, välkommen med din ansökan! Om arbetsplatsen Enheten för fysisk miljö tillhör ekonomiavdelningen vilken är en av förvaltningens fyra stabsavdelningar. Enheten genomför strategiska analyser av lokalbehovet, föreslår nya lokaler och avyttringar samt utvecklar och förbättrar de fysiska miljöerna i samarbete med verksamhet och fastighetsägare. Dessutom samordnar enheten förvaltningens interna säkerhetsarbete och inköp. Enheten ger även stöd och service till förvaltningens verksamheter, driver utveckling samt deltar i kommunövergripande utredningar.  Förskoleförvaltningen är en av Malmös största förvaltningar. Vi har cirka 4700 medarbetare som varje dag möter cirka 17 000 barn och deras vårdnadshavare på någon av våra 200 förskolor. Som medarbetare hos oss blir du del av en organisation där många spännande initiativ och idéer tar fart. När det gäller förskola vänds många blickar mot förskoleförvaltningen i Malmö stad. Det gillar vi. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Vad erbjuder vi dig? • En arbetsplats där vi tillvaratar allas kompetenser och värdesätter samarbete • Ett team som drivs av att utvecklas tillsammans och som söker nya vägar framåt i det gemensamma arbetet • Sist men inte minst; meningsfulla arbetsuppgifter med barnens bästa ständigt i fokus  Låter detta som en tjänst för dig? Vi ser fram emot att läsa din ansökan! Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: omgående Övrigt Enligt skollagen krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning inom förskola, skola och skolbarnomsorg. Blankett för att beställa utdraget finns på Skola eller förskola | Polismyndigheten (polisen.se) Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

12 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024