Utredningssekreterare
Sök bland 6 lediga jobb som Utredningssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Ref: 20250194 Arbetsuppgifter Som utredningssekreterare inom ekonomiskt bistånd och boende kommer du att arbeta med att ta emot och utreda och följa upp ärenden där bistånd kan misstänkas ha utgått felaktigt, bland annat till följd av misstänkta bidragsbrott. Du kommer att ansvara för genomförandet av dessa utredningar i nära samarbete med socialsekreterare inom avdelningen och med kollegor i teamet. I ditt uppdrag ingår också att ta ställning till om polisanmälan och beslut om återkrav ska göras. Vår sektions arbete med att förebygga och utreda misstänkta bidragsbrott innebär också att det kan bli aktuellt med uppdrag där du bidrar till avdelningens utvecklingsarbete kring området ekonomiskt bistånd. I detta arbete deltar du tillsammans med dina kollegor i olika samverkansforum, bland annat med andra berörda myndigheter och lokala nätverk utifrån uppdraget. Till ditt stöd har du engagerade kollegor och chef samt tillgång till extern handledning. Kvalifikationer Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan relevant och likvärdig högskole/universitetsutbildning. Du har erfarenhet av handläggning av försörjningsstöd sedan tidigare och du har även erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning. För att lyckas i detta uppdrag behöver du ha en mycket god administrativ förmåga och du behöver ha en god kommunikativ förmåga, både gentemot samarbetspartners och kollegor men också i det skrivna då dokumentation är en viktig del av arbetet. Mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift är också en förutsättning för att lyckas med uppdraget. Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning av felaktiga utbetalningar inom myndighet sedan tidigare. Som person behöver du vara strukturerad i din arbetsvardag och adaptiv till situationen du möter. Du är socialt orienterad och tycker om att samarbeta och kommunicera med andra för att lyckas nå ditt slutmål. Vidare är du inte främmande för att ta egna initiativ i arbetet. Om arbetsplatsen Enheterna för ekonomiskt bistånd och boende består av medarbetare med stort engagemang och med malmöborna i fokus. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang och vi jobbar aktivt med att försöka skapa en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas. Vi genomgår en digital förändringresa vars syfte är att erbjuda bättre service till malmöborna samt skapa bättre förutsättningar för socialt förändringsarbete genom moderna verktyg. Vi arbetar för att ha en bra stämning, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor - det som ger positiv energi och god arbetsmiljö på jobbet. Din arbetsplats kommer att vara på vårt kontor som finns på Sallerupsvägen 11D. Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Föräldravikariat, 9 månader. Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: 2025-05-19 eller enligt överenskommelse. Övrigt Intervjuer planeras att hållas 28 februari, 3 mars och 4 mars. Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Sommarjobbare AML-controller Nu söker vi sommarjobbare till vårt huvudkontor. Vi söker dig som är en fena på administrativa uppgifter och som vill jobba med att förebygga penningtvätt. Du kommer att jobba i ett engagerat och stöttande team och jobba med vanligt förekommande arbetsuppgifter på avdelningen Säkerhet och Intern Service och stötta våra AML-controllers med olika arbetsuppgifter såsom myndighetsförfrågningar, monitorering och bedrägerier. Du ska gilla att ha ett högt detaljfokus och gilla arbetsuppgifter som kräver hög sekretess. Du ska ha god samarbetsförmåga men också tycka om självständigt arbete. Vi har mycket nöjda medarbetare vilket vi är otroligt stolta och glada över. Hos oss arbetar personer med olika bakgrund, erfarenhet och i alla åldrar som har ett stort samhällsengagemang och som brinner för sparbanksidén. Vi ser gärna att du har eftergymnasial utbildning inom ekonomi. Det är ett plus om du bor i Alingsås, Herrljunga, Lerum eller Vårgårda. Vi ser fram emot din ansökan!
Om rollen och dina arbetsuppgifter Inför 2025 har tretton kommuner i sydvästra Skåne tecknat samverkansavtal kring yrkesutbildningar inom Komvux. En förutsättning för att samverkan kring utbildningsutbud, ansökan och antagning till yrkesutbildningar inom Komvux ska fungera är bland annat gemensamma rutiner och riktlinjer samt gemensamma digitala systemlösningar. Det innebär ett spännande utvecklingsarbete tillsammans med kommunerna i samverkan och ett internt arbete för att möta nya utmaningar. Vi söker en samordnare som ska stödja samverkanskommunerna i framtagande av digitala systemlösningar och gemensamma rutiner, riktlinjer och processer. Arbetet innebär att arbeta på både på kort och lång sikt parallellt genom att - leda arbetsgrupper och processer - ta fram manualer och underlag för beslut om rutiner och riktlinjer - underhålla och identifierar utvecklingsbehov för den tillfälliga digitala lösning som finns – både avseende funktioner och möjligheter att följa upp flöden och resultat av ansökan och antagning - undersöka möjliga digitala lösningar för ansökan och antagning som finns på marknaden - ta fram underlag och kravspecifikation för utveckling eller upphandling av digital lösning Du har din anställning och arbetsledning i Lunds kommun där du tillhör enheten för Antagning och Lunds vägledningscentrum på utbildningsförvaltningen. Ditt uppdrag innebär ett tätt samarbete med samtliga tretton kommuner inom samverkansområdet. I förlängningen krävs också en nära samverkan med övriga kommuner i Skåne via Skånes kommuner och Region Skåne. Vi söker dig som har - Eftergymnasial utbildning inom område som arbetsgivaren bedömer som lämplig för uppdraget - Erfarenhet av arbete inom ett eller flera av följande områden: - Kvalificerad administration - IT - Utbildning - Projektledning - Goda kunskaper om verksamhetssystem och utveckling av sådana tillsammans med systemleverantörer - Goda kunskaper om och erfarenhet av process- och projektledning - God kommunikativ förmåga, både i tal och skrift Det är meriterande om du har: - kunskap om och erfarenhet av verksamhetssystem inom utbildningssektorn och/eller av kommunal upphandling - erfarenhet av systemutveckling ur ett verksamhetsperspektiv - erfarenhet av arbete kopplat till administrativa processer inom gymnasie- och vuxenutbildning. Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen På utbildningskansliet arbetar ca 50 personer med förvaltningsövergripande frågor såsom ekonomi, lokalförsörjning, utvecklings- och kvalitetsfrågor, HR, antagning, IKT och elevhälsa. Vår arbetsmiljö är kreativ och stimulerande med engagerade kollegor inom olika professioner som samarbetar för att bidra till god kvalitet och utveckling av våra verksamheter. Tillit, arbetsglädje och hjälpsamhet är ledord i vårt dagliga arbete. Tillsammans är ett nyckelord för oss och ingen är ensam när utmaningarna känns svåra. På enheten för Antagning och Lunds vägledningscentrum arbetar idag 13 personer inom vuxantagning, karriärvägledning, gymnasieantagning och det kommunala aktivitetsansvaret. Utbildningsförvaltningen ansvarar för gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, vuxenutbildning, internationell grundskola och modersmålsverksamhet och har drygt 1 200 anställda. Som anställd här är du delaktig i att bedriva utbildning av hög kvalitet, och med ett stort engagemang för våra elever. Vi rustar eleverna för framtiden – med målet att varje elev ska nå sin fulla potential som människa och medborgare. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad! Välkommen till oss i Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning Hos oss är det förebyggande sociala arbetet väl utvecklat och nu satsar vi ytterligare genom inrättandet av en tjänst som SSPF-koordinator. Unga i riskzon är en prioriterad målgrupp hos oss och därför vill vi stärka vår samverkan med skola, fritid och polis. Detta för att kunna erbjuda ett mer lättillgängligt stöd för att förebygga så att ungdomar inte hamnar i exempelvis kriminalitet eller drogmissbruk. Med SSPF vill vi fånga upp barnet/ungdomen tidigt och upprätta en gemensam plan med familjen. Rollen som SSPF-koordinator Vi söker dig som vill leda uppbygganden av SSPF i Hässelby-Vällingby. SSPF är en samverkansmodell för att arbeta brottsförebyggande på områdes-, grupp- samt individnivå. I dagsläget har vi en välfungerade samverkan med berörda aktörer på områdesnivå, som i och med denna satsning ska kompletteras med ett systematiskt arbete på grupp och individnivå. På gruppnivå kan arbetet exempelvis handla om att mobilisera föräldrar eller ungdomar i grupp för att prata/jobba med någon oro som framkommit. På individnivå handlar det om att fånga upp ett barn/ungdom i ett tidigt skede, innan problemen hunnit bli alltför stora och där vi tillsammans kan göra en planering med familjen. Som koordinator kommer du att ansvara för att bygga upp vår lokala SSPF-struktur i samverkan med skola, fritid och polis. Parallellt med att du tillskapar en struktur för arbetet kommer du även att vara sammankallande till alla forum samt ha direktkontakt med berörd målgrupp (ungdomar och familjer). En central del i arbetet är inhämtande av samtycke, för att möjliggöra samverkan utan hinder av sekretess. Du rapporterar gentemot en styrgrupp och är organisatoriskt placerad direkt under områdeschef för Första linjen. Detta är en projektanställning på ett år från tillträdesdatum. Mer om vår arbetsplats: Vår vision och våra prioriteringar Läs mer om våra förmåner för medarbetare "Med den nya socialtjänstlagen i antågande står vi inför spännande möjligheter att forma framtidens socialtjänst. I Hässelby-Vällingby SDF får varje medarbetare bidra med sitt unika perspektiv, utvecklas och våga prova nytt – alltid med barnets bästa i fokus." - Pernilla Takacs, områdeschef första linjen Kvalifikationer Vi söker dig som har: socionomexamen erfarenhet av att bedriva utvecklingsarbete, helst inom socialtjänsten flera års arbetslivserfarenhet av socialt arbete med föräldrar och barn erfarenhet av samverkan med skolor Vi ser det som meriterande om du har: erfarenhet av målgruppen unga i riskzon god kännedom om socialtjänstens och andra myndigheters uppdrag. Arbetets karaktär gör att vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i allmänhet och förmåga att samarbeta i synnerhet. Har du ett flexibelt förhållningssätt, god förmåga att ta stort eget ansvar och tycker om att ha arbetsuppgifter som är under utveckling samtidigt som du har fokus på huvuduppdraget kommer du att passa in här. Välkommen med din ansökan! Vårt område - Första linjens Individ och familj Avdelningen för Individ och familj i Hässelby-Vällingby sdf samlar cirka 290 medarbetare och består av fyra olika områden: Främjande, Första linjen, Barn och unga samt Vuxen. Området Första linjen består av fem olika enheter som tillsammans erbjuder: Förebyggande och tidiga insatser för barn, unga och vuxna Föräldrarådgivning enskilt och i grupp, gruppverksamheter för barn och vuxna, uppsökande fältassistenter, skolsocionomer, ungdomsmottagning, budget- och skuldrådgivare, vräkningsförebyggare, social insatsgrupp, anhörigstöd samt träffpunkten Vistet Socialtjänstens mottagning för barn, unga och vuxna Familjerätt Vi erbjuder dig Vi tillämpar flextidsavtal och som anställd erbjuds du ett årligt friskvårdsbidrag som du kan använda till aktiviteter för rörelse, motion och annan friskvård. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Vi söker en kvalificerad utredare med samhällsengagemang till Analys- och utredningsgruppen på Hyresgästföreningens förbundskontor. Uppdragen kommer att omfatta utredningsarbete, kunskapsinhämtning, utformning av enkäter och statistisk dataanalys i anslutning till de rapporter som produceras. Analys och utredning består idag av sju personer där vi har både utredare och specialister. Några av de sakområden som gruppen bevakar är, • Skatteuttaget på bostadsmarknaden och skattebördans fördelning mellan de • olika upplåtelseformerna • Upplåtelseformernas villkor • Bostadsmarknadens finansiering • Kommunernas markpolitik • Samhällsplanering • Bidragssystemens utformning • Den sociala bostadspolitiken • Nya fenomen på bostadsmarknaden samt förslag på policyutveckling inom dessa fält Denna tjänst är placerad på förbundskontoret i Stockholm Din bakgrund • Master- eller magisterexamen med inriktning mot nationalekonomi, sociologi, statsvetenskap eller samhällsplanering • Minst tre års erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på svenska och engelska • God kunskap om Officepaketet Meriterande • Kunskap inom samhällsbyggnads- och bostadsfrågor • Erfarenhet av att arbeta i SPSS/Stata eller R Dina egenskaper För att passa i denna roll tror vi du är en person med ett analytiskt förhållningssätt, du har lätt för att lära dig nya metoder och gillar att fördjupa dig i nya ämnesområden. Du är pedagogisk och kan sammanställa ditt material på ett lättbegripligt sätt både i text och i tal. Välkommen med din ansökan redan idag eller senast den 19 februari . Rekrytering sker löpande. Tjänsten inleds med provanställning på sex månader. Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta Martin Hofverberg, gruppchef, analys och utredning på 0705478746. Våra fackliga representanter är Josefin Moback, 0725136189, för SACO och Berit Belgacem, 0706070220, för Handels. Hyresgästföreningen är en modern och stark folkrörelse med över en halv miljon medlemmar, 9 000 förtroendevalda och 850 anställda över hela Sverige. Vi driver bostadsfrågor i både stort och smått - allt från omfattande lagförändringar till den lilla lekplatsen på gården som behöver rustas upp. Vi arbetar för ett samhälle där alla ska ha rätt att bo, råd att bo och ha inflytande över sitt boende. På det sättet deltar vi i samhällsutvecklingen, driver på och tar ansvar för den. Hos oss får du möjlighet att vara med och påverka!
Vår kund söker just nu en handläggare inom civilplikt. Uppdraget är beräknat att starta 08-01-2025 och pågå till och med 19-12-2025 och omfattningen är uppskattad till 100% under hela uppdragsperioden.UppdragsbeskrivningUppdraget innebär att inom genomförandeuppdraget för civilplikt inom elförsörjningen, utreda totalförsvarspliktiga för att kunna fullgöra civilplikt inom elförsörjningen. För resurskonsulten så kommer det att finnas tydliga urvalskriterier och processer / checklistor / rutiner framtagna för att möjliggöra utredning. Arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att: Genom uppsatta urvalskriterier och utifrån inkomna underlag utreda totalförsvarspliktiga för att kunna fullgöra civilplikt inom elförsörjningen. Upprätta nödvändigt underlag för inskrivning och göra framställningar om inskrivning till Totalförsvarets plikt- och prövningsverk gällande de totalförsvarspliktiga som efter utredning bedömts lämpliga att fullgöra civilplikt elförsörjningen. Hantera löpande administration för totalförsvarspliktiga som utreds. Hantera löpande kontakt med totalförsvarspliktiga i både telefon och skrift. Hantera sekretessbelagda uppgifter. Samverka internt och externt. Ge stöd till utbildningsplanering för totalförsvarspliktiga. Om digObligatoriska krav Utbildning: Har slutbetyg från högskola/universitet (minst kandidatnivå) Kompetens och Erfarenhet: Minst ett års arbetserfarenhet med handläggning av personärenden Minst två års arbetserfarenhet inom myndighet, region eller kommun Mervärdeskrav Har arbetat med sekretessbelagda uppgifter Har arbetat med metod- eller verksamhetsutveckling Har arbetet med att göra utredningar Har arbetet med att förbereda underlag för myndighetsbeslut Personliga egenskaper God samarbetsförmåga och initiativförmåga Är serviceorienterad Har ett systematiskt och noggrant arbetssätt Har god samverkansförmåga Är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer Har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift Arbetar självständigt och målinriktat Fallenhet för administrativa arbetsuppgifter SäkerhetsprövningSäkerhetsprövning av leverantör och konsult krävs med anledning av att konsulten kan komma i kontakt med hemliga uppgifter (t.ex. sitta med på möten).ÖvrigtStart:08-01-2025Slut: 19-12-2025Omfattning:100%Placering: Åsbro AnsökanLåter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Du ansöker enkelt genom att skicka in ditt CV och svarar på några frågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos vår kund. Referenstagning på slutkandidater är en del av processen. Har du några frågor om uppdraget är du välkommen att höra av dig till Sanna Jurén på 0728978265. Välkommen med din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 6 av 6 jobb