Utredningssekreterare

Sök bland 6 lediga jobb som Utredningssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Utredare Centralt skolstöd Utbildningskontoret
Upplands-Bro kommun
Planerare och utredare m.fl.

I Upplands-Bro kommun är vi cirka 2000 medarbetare som arbetar med att ge våra invånare och besökare bästa möjliga service och upplevelse av kommunen. Hos oss är du med och bygger en kommun där helhetssyn, engagemang och professionalitet genomsyrar organisationen och tillsammans arbetar vi med att utföra det gemensamma samhällsuppdraget. Arbetsbeskrivning Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi söker en utredare med intresse för skolutvecklande frågor som vill bli en del av utbildningskontorets enhet för administration- och utredning. Hos oss ingår du i utbildningskontorets avdelning för centralt skolstöd. I rollen som utredare kommer du att arbeta brett med frågor kopplade till utbildningskontorets uppdrag som huvudman och hemkommun. Du tar fram och analyserar statistik, stödjer skolledning och avdelningschefer med underlag för kvalitetsarbete, exempelvis enkäter och material för dialogsamtal. Du producerar beslutsunderlag, bevakar omvärlden och hanterar inkomna motioner och remisser. I rollen ingår även att samordna arbetet kring våra nämnder – före, under och efter sammanträden vilket innebär planering, koordinering och uppföljning. Du ger stöd i ärendehantering, skriver tjänsteskrivelser och säkerställer att beslutsunderlag håller hög kvalitet och följer gällande lagar och regelverk. Tjänsten är i första hand inriktad mot gymnasie- och vuxenutbildningen. Vi söker dig som: - Relevant akademisk utbildning, gärna inom utbildningssektorn - Dokumenterad erfarenhet av utredningsarbete, gärna i en politiskt styrd organisation - Goda kunskaper i skoljuridik och systematiskt kvalitetsarbete - Förmåga att självständigt ta fram, analysera och presentera utredningsunderlag, både muntligt och skriftligt.    Du är strukturerad, ansvarstagande och har lätt för att planera och följa upp ditt arbete. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team, har en god analytisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i nya frågor. Du är serviceinriktad, samarbetsvillig och har mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om oss Inom utbildningskontors avdelning Centralt skolstöd ryms enheterna; Resursenheten, Anpassad skola, Enheten för modersmål och nyanlända samt Enheten för administration och utredning. Enheten för administration och utredning leds av avdelningschef för Centralt skolstöd och består av tio personer som utreder, säkerställer och hanterar huvudmannens systematiska kvalitetsarbete tillsammans med avdelningschefer och rektorer. Enheten arbetar med systemhantering, lokalsamordning samt administrativa uppgifter. Vi erbjuder - Ett kommunikativt och lösningsfokuserat team - Möjlighet att påverka och planera din egen arbetsdag - Tillgång till förmånsportal och friskvårdsbidrag. Läs mer om kommunen som arbetsgivare https://www.upplands-bro.se/arbete-och-lediga-jobb/upplands-bro-som-arbetsgivare.html. Upplands-Bro kommun har den lilla kommunens fördelar med bland annat korta beslutsvägar och stor möjlighet att vara delaktig i arbetets utveckling. Utgångspunkten för våra uppdrag är den gemensamma arbetsplatsen, där vi tillsammans utvecklar verksamheten och skapar förutsättningar för samarbete. Vi har system som möjliggör arbete på distans i överenskommelse med chef och när verksamheten tillåter. Kommunen arbetar aktivt för att öka jämställdhet och mångfald på arbetsplatserna, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.  Om tjänsten Tjänsten är heltid. Provanställning kan komma att tillämpas. Lön: Individuell månadslön. Tillträde enligt överenskommelse. Om rekryteringsprocessen Vi ser fram emot att ta emot din ansökan senast 10  augusti 2025. Du ansöker enkelt genom att bifoga ditt CV, men utan personligt brev. De kandidater som bedöms uppfylla skallkraven (dvs. utbildning, kunskap och erfarenhet som efterfrågas) kommer erbjudas möjligheten att genomföra ett arbetspsykologiskt test. Urval och intervjuer sker efter annonseringsperioden. Alla erbjudanden om annonsering och hjälp i rekryteringsprocessen undanbedes. Varmt välkommen med din ansökan!   I Upplands-Bro strävar vi efter att skapa en skola som är tillgänglig för alla och främjar livslångt lärande med kunskap och studiero i fokus. Vi prioriterar hög kvalitet, likvärdighet och individualiserad utveckling från förskola till gymnasium, och vi arbetar aktivt för att koppla utbildningen till arbetslivets behov. Vårt mål är att ge alla elever de bästa förutsättningarna för en framgångsrik framtid med ökad trygghet och stärkt psykisk hälsa. Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi välkomnar dig till en arbetsplats där ledorden i vårt arbete och förhållningssätt är Helhetssyn, Engagemang och Professionalitet.

9 juli 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Utredningssekreterare med känsla för ordning, planering och samarbete
Luleå Stift
Planerare och utredare m.fl.

Luleå stift söker en utredningssekreterare med känsla för ordning, planering och samarbete. Är du en strukturerad och engagerad person som vill bidra till Svenska kyrkans utveckling? Som utredningssekreterare hos oss får du en central roll i stiftsdirektorns stab, med uppdrag att stödja ledningsgruppen, samordna utredningar och bidra till utvecklingsarbete inom hela stiftet. Du arbetar operativt med att skapa struktur, driva processer framåt och följa upp beslut. Du kommer att vara en viktig del av projekt som berör våra församlingar och pastorat och där din förmåga att bygga förtroendefulla relationer och skapa tydlighet i komplexa sammanhang kommer till stor nytta. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: - Planera och strukturera möten, projekt och utredningsarbete - Vara ett administrativt och analytiskt stöd till stiftsdirektor och ledningsgrupp - Sammanställa underlag, föra protokoll och följa upp beslut - Vara processtöd i olika interna och externa projekt, särskilt sådana som involverar församlingar och pastorat - Säkerställa att dokumentation och kommunikation håller hög kvalitet Vi söker dig som: - Har akademisk utbildning inom exempelvis offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan relevant inriktning - Har erfarenhet av att arbeta i projektform, gärna inom en förtroendevald organisation - Är systematisk, noggrann och har god förmåga att planera både för dig själv och andra - Har lätt för att samarbeta och bygga relationer, men också förmågan att driva arbetet framåt - Trivs med administrativa uppgifter och ser värdet i att skapa struktur - Kommunicerar tydligt, både i tal och skrift Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Rollen kräver att du är lyhörd, ödmjuk och lösningsfokuserad – med en trygghet i att både stödja och utmana när det behövs. Övrigt: Tjänsten är placerad vid stiftskansliet och kan utgå från Luleå, Skellefteå eller Umeå. Då resor inom stiftet förekommer krävs B-körkort. Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar vår värdegrund. Om oss: Luleå stift omfattar Norrbottens och Västerbottens län och är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Vårt uppdrag är att stödja församlingarnas liv och växt, vara ett nav för samverkan och bidra till en kyrka som är hållbar och med ett levande församlingsliv – i dag och i framtiden. Ansökan: Sista ansökningsdag är 31 augusti 2025. Välkommen med din ansökan – vi ser fram emot att höra från dig!   Har du frågor om tjänsten? Kontakta: Maria Henriksson, Stiftsdirektor Luleå stift mobilnr: 076-118 69 32  e-post: [email protected]

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Utredningssekreterare med känsla för ordning, planering och samarbete
Luleå Stift
Planerare och utredare m.fl.

Luleå stift söker en utredningssekreterare med känsla för ordning, planering och samarbete. Är du en strukturerad och engagerad person som vill bidra till Svenska kyrkans utveckling? Som utredningssekreterare hos oss får du en central roll i stiftsdirektorns stab, med uppdrag att stödja ledningsgruppen, samordna utredningar och bidra till utvecklingsarbete inom hela stiftet. Du arbetar operativt med att skapa struktur, driva processer framåt och följa upp beslut. Du kommer att vara en viktig del av projekt som berör våra församlingar och pastorat och där din förmåga att bygga förtroendefulla relationer och skapa tydlighet i komplexa sammanhang kommer till stor nytta. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: - Planera och strukturera möten, projekt och utredningsarbete - Vara ett administrativt och analytiskt stöd till stiftsdirektor och ledningsgrupp - Sammanställa underlag, föra protokoll och följa upp beslut - Vara processtöd i olika interna och externa projekt, särskilt sådana som involverar församlingar och pastorat - Säkerställa att dokumentation och kommunikation håller hög kvalitet Vi söker dig som: - Har akademisk utbildning inom exempelvis offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan relevant inriktning - Har erfarenhet av att arbeta i projektform, gärna inom en förtroendevald organisation - Är systematisk, noggrann och har god förmåga att planera både för dig själv och andra - Har lätt för att samarbeta och bygga relationer, men också förmågan att driva arbetet framåt - Trivs med administrativa uppgifter och ser värdet i att skapa struktur - Kommunicerar tydligt, både i tal och skrift Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Rollen kräver att du är lyhörd, ödmjuk och lösningsfokuserad – med en trygghet i att både stödja och utmana när det behövs. Övrigt: Tjänsten är placerad vid stiftskansliet och kan utgå från Luleå, Skellefteå eller Umeå. Då resor inom stiftet förekommer krävs B-körkort. Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar vår värdegrund. Om oss: Luleå stift omfattar Norrbottens och Västerbottens län och är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Vårt uppdrag är att stödja församlingarnas liv och växt, vara ett nav för samverkan och bidra till en kyrka som är hållbar och med ett levande församlingsliv – i dag och i framtiden. Ansökan: Sista ansökningsdag är 31 augusti 2025. Välkommen med din ansökan – vi ser fram emot att höra från dig!   Har du frågor om tjänsten? Kontakta: Maria Henriksson, Stiftsdirektor Luleå stift mobilnr: 076-118 69 32  e-post: [email protected]

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Utredningssekreterare med känsla för ordning, planering och samarbete
Luleå Stift
Planerare och utredare m.fl.

Luleå stift söker en utredningssekreterare med känsla för ordning, planering och samarbete. Är du en strukturerad och engagerad person som vill bidra till Svenska kyrkans utveckling? Som utredningssekreterare hos oss får du en central roll i stiftsdirektorns stab, med uppdrag att stödja ledningsgruppen, samordna utredningar och bidra till utvecklingsarbete inom hela stiftet. Du arbetar operativt med att skapa struktur, driva processer framåt och följa upp beslut. Du kommer att vara en viktig del av projekt som berör våra församlingar och pastorat och där din förmåga att bygga förtroendefulla relationer och skapa tydlighet i komplexa sammanhang kommer till stor nytta. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: - Planera och strukturera möten, projekt och utredningsarbete - Vara ett administrativt och analytiskt stöd till stiftsdirektor och ledningsgrupp - Sammanställa underlag, föra protokoll och följa upp beslut - Vara processtöd i olika interna och externa projekt, särskilt sådana som involverar församlingar och pastorat - Säkerställa att dokumentation och kommunikation håller hög kvalitet Vi söker dig som: - Har akademisk utbildning inom exempelvis offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan relevant inriktning - Har erfarenhet av att arbeta i projektform, gärna inom en förtroendevald organisation - Är systematisk, noggrann och har god förmåga att planera både för dig själv och andra - Har lätt för att samarbeta och bygga relationer, men också förmågan att driva arbetet framåt - Trivs med administrativa uppgifter och ser värdet i att skapa struktur - Kommunicerar tydligt, både i tal och skrift Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Rollen kräver att du är lyhörd, ödmjuk och lösningsfokuserad – med en trygghet i att både stödja och utmana när det behövs. Övrigt: Tjänsten är placerad vid stiftskansliet och kan utgå från Luleå, Skellefteå eller Umeå. Då resor inom stiftet förekommer krävs B-körkort. Vi förutsätter att du är medlem i Svenska kyrkan och delar vår värdegrund. Om oss: Luleå stift omfattar Norrbottens och Västerbottens län och är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Vårt uppdrag är att stödja församlingarnas liv och växt, vara ett nav för samverkan och bidra till en kyrka som är hållbar och med ett levande församlingsliv – i dag och i framtiden. Ansökan: Sista ansökningsdag är 31 augusti 2025. Välkommen med din ansökan – vi ser fram emot att höra från dig!   Har du frågor om tjänsten? Kontakta: Maria Henriksson, Stiftsdirektor Luleå stift mobilnr: 076-118 69 32  e-post: [email protected]

27 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Fastighetshandläggare
Skara Stift
Planerare och utredare m.fl.

Fastighetshandläggare Varmt välkommen att söka jobb som fastighethandläggare för Prästlönetillgångarna i Skara stift. Vi erbjuder ett omväxlande och stimulerande arbete och en viktig roll i ett sammanhang där du påverkar och utvecklar stiftets markförvaltning. Svenska kyrkans 13 Prästlönetillgångar är tillsammans en av Sveriges största markägare. Prästlönetillgångarna i Skara stift förvaltar ca 25 000 hektar skogsmark i egen regi och ca 10 000 hektar jordbruksmark som utarrenderas. Våra två skogliga distrikt svarar för den löpande skogliga verksamheten och för samordningen av den övergripande verksamheten finns ett kansli med olika funktioner. En demokratiskt tillsatt egendomsnämnd svarar för den övergripande styrningen. Tillsammans utvecklar och förädlar vi verksamheten och hanterar de frågor som uppstår i förvaltningen av en stor marktillgång Tjänstens innehåll Som fastighetshandläggare kommer du till stor del att arbeta med den strategiska aspekten av fastighetsförvaltningen, för en långsiktig och ansvarsfull utveckling av såväl fastighetsinnehavet som affärsrelationer med externa intressenter. Detta innebär ett övergripande ansvar, i ett nära samarbete med kollegor på avdelningen, för det strategiska arbetet med fastighetsutvecklingen rörande bostäder och förnybar energi. Du kommer även att ansvara för samtliga övriga upplåtelser som till exempel lägenhets-, anläggningsarrenden och servitut. Tjänsten innefattar också hantering och administration av ärenden gällande markintrång, ledningsrätter, lantmäteriförrättningar och taxeringsfrågor i samarbete med avdelningens fastighetjurist. Som ett viktigt led i att bygga kunskap om Prästlönetillgångarna, internt som externt, kommer du att ansvara för avdelningens kommunikation i både framtagande och utförande. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad eller har arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig, inom fastighetsrätt, lantmäteri eller annat närliggande kunskapsområde som vi bedömer är relevant för tjänsten. Erfarenhet av kommunal- eller myndighetsförvaltning är meriterande, liksom erfarenhet av projektledning, förhandling och ärendehandläggning. Tjänsten innebär resande och du behöver därmed inneha körkortsbehörighet B. Om dig Som person är du proaktiv, noggrann och strukturerad. Du har lätt för att bygga och bevara goda relationer, kommunicera och förmedla information till andra i tal och skrift. Du har god samarbetsförmåga och trivs med att vara en del av ett team. Du ska vara drivande och se möjligheter i utvecklings- och förbättringsarbete. Du är van vid att hantera kontakter med både privatpersoner och myndigheter på ett affärsmässigt sätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och vi ser att det finns goda möjligheter att växa in i rollen för dig med rätt bakgrund. Du företräder i din yrkesutövning Svenska kyrkan och behöver därmed dela våra värderingar i ord och handling. Svenska kyrkan är en offentlig organisation och är en del av det nationella kulturarvet. Om Skara stift Som anställd i Svenska kyrkan får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Skara stift är ett av totalt 13 stift inom Svenska kyrkan och är också Sveriges äldsta stift. Här vävs historia och nutid samman i en stor och variationsrik verksamhet. För mer information om Skara stift, se vår hemsida: www.svenskakyrkan.se/skarastift.se Övrig information Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid placerad vid stiftets egendomsavdelning med tjänsteställe i Skara. Du arbetar i nära samverkan med berörda inom avdelningen och rapporterar till egendomschef. Skara stift strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Till ansökan bifogas CV och ett personligt brev med beskrivning om varför du är intresserad av tjänsten och varför du är rätt person för den och Skara stift. Sista ansökningsdag är den 13 augusti. Intervjuer planeras till den 19 augusti på stiftskansliet. Mer upplysningar om tjänsten lämnas av egendomschef Johan Wahn. [email protected], 0511-262 51 Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-specialist Elin Wikström, [email protected], 0511-262 39   Facklig kontaktperson är; Björn Carlstedt, Vision, 0511–28530, [email protected]

24 juni 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Utredningssekreterare
Linköpings kommun
Planerare och utredare m.fl.

Tjänsten är placerad inom förvaltningen Verksamhetsstöd och service som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Inom förvaltningen finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. Vi bidrar till utveckling av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar.  Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!  Dina arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna för den aktuella tjänsten innehåller de flesta typer av ärenden som förekommer inom Överförmyndarnämndens ansvarsområde. Fokus är framför allt tillsyn av gode män och förvaltare samt förmyndare. Uppdraget innebär att utreda och fatta beslut på delegation från Överförmyndarnämnden. Andra arbetsuppgifter som förekommer är utbildningsinsatser för ställföreträdare och rekrytering av gode män. Ärenden handläggs med stöd av bland annat: • Föräldrabalken • Förmyndarskapsförordningen • Ärvdabalken • Äktenskapsbalken • Lag (2005:429) om gode män för ensamkommande barn • Övrig lagstiftning som ska följas för handläggning av ärenden. Din arbetsplats Överförmyndarenheten utövar tillsyn över hur ställföreträdare (föräldrar, särskilt förordnade förmyndare och vårdnadshavare, gode män och förvaltare) sköter sina uppdrag. I tillsynen ingår att granska hur ställföreträdarna sköter sina huvudmäns/myndlingars ekonomi och bevakar deras rättigheter och skyldigheter. Enheten består för närvarande av 15 medarbetare, som har sin ordinarie arbetsplats på St. Larsgatan i Linköping. Här finns förutom chef för enheten även specialister och utredningssekreterare och administrativt stöd. Till verksamheten hör även medarbetare som arbetar med budget- och skuldrådgivning och konsumentvägledning.  Arbetstiden är förlagd dagtid måndag-fredag och flextidsavtal tillämpas. Några enstaka tillfällen per år kan kvälls- och/eller helgarbete förekomma i samband med utbildningar och informationstillfällen.  Du som söker Vi söker dig som har juridisk eller beteendevetenskaplig högskoleutbildning, alternativt annan högskoleutbildning som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten. Du har tidigare erfarenhet av handläggning eller myndighetsutövning och du har erfarenhet av att ha arbetat med överförmyndarverksamhet.  Eftersom att du i tjänsten använder språket som ett arbetsverktyg för kommunikation och kommer att producera skriftliga underlag är svenska i tal och skrift ett krav. Det är meriterande om du även behärskar engelska då det kan komma att användas i kontakt med gode män, förvaltare och förmyndare.  För att lyckas i rollen behöver du ta ansvar för dina arbetsuppgifter och självständigt kunna driva ditt arbete framåt. Du är lugn och stabil och fokuserar på rätt saker under pressade situationer. Du arbetar bra med andra människor och kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställa att budskap når fram korrekt. Eftersom att vi arbetar utifrån lagar och bestämmelser behöver du även vara noggrann och lägga stor vikt vid kvaliteten i ditt arbete.  Urval påbörjas efter sista ansökningsdag, den 14 augusti. Intervjuer planeras att genomföras 21, 22 och 26 augusti. Varmt välkommen med din ansökan! Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde: Enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidare Sysselsättningsgrad: 100% Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: 15326 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev Ditt engagemang gör oss bättre Inom Linköpings kommun finns många möjligheter, massor av kunskap och olika ansvarsområden. Vi jobbar tillsammans där din ansvarskänsla är en värdefull drivkraft. Med ditt engagemang är du med och bidrar till att göra Linköping ännu bättre.

11 juni 2025
Sista ansökan:
14 augusti 2025