Utredningssekreterare

Sök bland 7 lediga jobb som Utredningssekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Projektledare stärka socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens beredskap

I Svenljunga har vi den lilla kommunens fördelar; Nära till varandra, till idéerna och till besluten. Vi som arbetar här gör det för att vi vill ge bästa möjliga service till våra invånare. Som arbetsgivare värnar vi om din livskvalitet, för oss är det viktigt att du som anställd trivs och mår bra. Därför satsar vi på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och uppmuntrar ditt engagemang. Vi värdesätter din unika kunskap och erfarenhet och ser gärna att du som anställd är delaktig i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Just nu händer det mycket spännande utveckling i vår kommun och vår organisation. Vi är i startgroparna för en gigantisk nyetablering i vårt industriområde Lockryd, som med sitt läge mitt i hjärtat av Sjuhärad också ger näring åt hela regionens utveckling. Vi genomför också vår största satsning på skolor någonsin och bygger två nya, moderna skolor i södra kommundelen. Hos oss är vi stolta över vår kommun och vårt arbete. Svenljunga kommun - vi erbjuder det godaste livet! ARBETSUPPGIFTER Under ledning av socialchef arbeta med att skapa struktur och rutiner för förvaltningens förhöjda beredskap. Uppdraget innebär att inventera, göra behovsanalyser, ta fram strategiska planer samt planera och genomföra praktiska övningar och utbildningar för organisationen. I detta ingår också att ta fram målgruppsanpassad kriskommunikation. Uppdraget innebär även att du kommer att vara en av kontaktpersonerna gentemot Länsstyrelsen i dessa frågor. Arbetet förutsätter också en omfattande omvärldsbevakning samt nära samverkan med både interna och externa aktörer. KVALIFIKATIONER Lämplig högskoleutbildning inom krishantering. Meriterande med erfarenhet och kunskap om kommunal socialtjänst och hälso- och sjukvård. ÖVRIGT Dina personuppgifter kommer att användas inom Svenljunga kommun och av personer som arbetar med rekrytering. Det är den nämnd som står för rekryteringen som är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av personuppgifter. Vill du veta vem det är som är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter kan du kontakta oss via [email protected] eller 0325-180 00. Syftet med behandlingen av personuppgifter är för att de ska användas för rekryteringsändamål. Den rättsliga grunden är samtycke för att kunna administrera och dokumentera rekryteringsprocessen. De uppgifter som kommer att lagras och sparas med anledning av överklagande förfarandet är uppgifter du själv angett, ditt CV, ditt personliga brev samt eventuell övrig information som du anger till oss. Vi gallrar dina uppgifter efter 2 år. Har du synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter eller om du anser att de står i strid med dataskyddsregelverken bör du informera oss snarast. Detta kan du göra genom att ta kontakt med oss via [email protected] eller 0325-180 00 eller vårt dataskyddsombud. Du kan också lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten ([email protected]). Om du vill läsa mer om dina rättigheter eller hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa det på vår webbplats. https://svenljunga.se/ovrigt/om-personuppgifter Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Löpande rekrytering kan komma att ske, så vänta inte för länge med din ansökan! Varmt välkommen med din ansökan!

28 februari 2024
Sista ansökan:
17 mars 2024
Utredare till ATK-sektionen i Kiruna

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu utredare till vårt team. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Beskrivning av arbetsplats Vill du arbeta vid en arbetsplats som erbjuder dig samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter där du genom att påverka och bidra till polisens uppdrag, verkligen kan göra skillnad. Genom högt engagemang, tillgänglighet och effektivitet strävar vi efter att erbjuda en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet, lärande och utveckling. Som anställd i Sveriges största myndighet uppmuntras du till eget ansvarstagande och personlig utveckling. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. ATK–sektionen är placerad i Kiruna och har organisatorisk tillhörighet i Region Nord. Sektionen består av ca 70 medarbetare och har ett nationellt ansvar för landets trafiksäkerhetskameror. ARBETSUPPGIFTER Som utredare hos oss utreder du trafikbrott som upptäckts i samband med automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK). Du arbetar självständigt och aktivt med dina ärenden i samråd med förundersökningsledare. I arbetet kommer du också ansvara för att hålla telefonförhör samt svara på frågor från allmänheten som kommer in via vår gruppgemensamma telefon. Du förväntas arbeta aktivt både enskilt och i grupp. När du kommit in i din yrkesroll lär du dig att bedöma och föreslå utredningsåtgärder i det enskilda fallet. Förhör är en naturlig del av utredningsarbetet. Som utredare på ATK har du möjlighet att arbeta upp till två dagar i veckan på distans om arbetsuppgifterna tillåter. KVALIFIKATIONER Detta är en möjlighet för dig som: • Har 3-årig gymnasieutbildning eller likvärdigt • God telefon- och datorvana • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • Erfarenhet av att arbeta i roller där du haft kundkontakt, exempelvis support, kundtjänst eller i form av personliga möten Meriterande • Har erfarenhet av administrativt arbete • Har erfarenhet av utredningsarbete • Har grundläggande juridisk förståelse • Har erfarenhet av arbete inom polisen, annan myndighet eller offentlig förvaltning. Personliga egenskaper Vi söker dig som är serviceinriktad och har ett intresse och vilja att hjälpa andra. Du tar ansvar för din uppgift och är självgående i ditt sätt att arbeta. Du har ett intresse av utredningsarbete och förstår vikten av objektivitet och betydelsen av balans mellan effektivitet och rättssäkerhet i utredningsarbetet. Dina viktigaste personliga egenskaper är viljan att göra rätt, förmåga till flexibilitet och samarbetsförmåga. Vi tror att de bästa resultaten presteras av positiva medarbetare som delar med sig av sin personlighet och sina kunskaper, och som därmed bidrar till trivseln på arbetsplatsen. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Placeringsort: Kiruna Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se Varmt välkommen med din ansökan! Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

27 februari 2024
Sista ansökan:
19 mars 2024
Utredare

Välkommen till Linnéuniversitetet! Här möter du 2 200 medarbetare och 40 000 studenter som tillsammans följer visionen att sätta kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling. Hos oss bedrivs forskning och utbildning med blicken mot framtiden. Vår närhet till näringsliv, både lokalt och globalt, ger oss lång räckvidd och möjlighet till förändring som skapar avtryck. Allt som behövs är en plats där idéer får utrymme att mötas och växa. Det är det vi skapat – och du är inbjuden. Change starts here! Fakulteten för teknik är en av Linnéuniversitetets fem fakulteter. Vi samlar universitetets utbildning och forskning inom tekniska ämnen. Våra forskargrupper arbetar inom ett brett fält med till exempel digitalisering, e-hälsa, smart industri, samhällsbyggnation, skog samt träbyggnation. Flera av forskargrupperna samverkar i styrkeområdet skogens värden. Verksamheten är organiserad i nio institutioner och ett fakultetskansli. Fakultetskansliet vid Fakulteten för teknik består av ca 50 kolleger som tillsammans ansvarar för att ge ett kvalificerat stöd till fakultetens verksamhet. Vi är verksamma både i Växjö och i Kalmar. Fakultetskansliet leds av kanslichefen och två tillförordnade sektionschefer. Arbetsbeskrivning För närvarande utvecklar vi stödet inom forskning och forskarutbildning på fakulteten och vi söker en utredare till fakultetskansliet. Du kommer att ha ett nära samarbete med fakultetsledningen, vicedekan för forskning, lärare, forskare samt med kolleger inom verksamhetsstödet på universitetet. Som utredare kommer du att ha en viktig roll i fakultetens verksamhet och i vidareutveckling av stödprocesser inom forskning och forskarutbildning. Du kommer att självständigt ansvara för handläggning och utredning, och vara ett expertstöd på fakulteten gällande aktuella forskningsfrågor av olika slag. I arbetet ingår att utveckla arbetssätt, bereda och samordna beslutsunderlag samt ta fram nya rutiner/styrdokument och föredra dessa för fakultetens olika beredande och beslutande organ. En viktig del av uppdraget är att bidra till att vidareutveckla samt upprätthålla en strukturerad forskarutbildningsprocess. I rollen kan också andra relevanta arbetsuppgifter ingå, och det kan vara aktuellt att lägga ett delansvar som studierektor för forskarutbildning i tjänsten. Som utredare kommer du att delta i olika arbetsgrupper på universitetet. Arbetet förutsätter att du har god samarbetsförmåga, samt förmåga att arbeta med parallella arbetsuppgifter. Då du i rollen som utredare förväntas skriva texter av olika slag som är av strategisk vikt måste du ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska. Kvalifikationer Krav: - Doktorsexamen från ett för tjänsten relevant område. - Erfarenhet av att arbeta med stöd till forskning och/eller forskarutbildningsfrågor vid universitet/högskola eller annan myndighet.   - God kunskap om förutsättningar och regelverk inom forskning och forskarutbildning. - Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift - God stilistisk förmåga. - Goda datakunskaper, lätt att lära dig nya system och intresse för att utveckla arbetssätt med hjälp av ny teknik. Meriterande: - Erfarenhet från studierektorsuppdrag inom forskarutbildning - Erfarenhet från kvalificerat arbete vid forskningsråd/stiftelse Personliga egenskaper För att trivas och fungera väl i rollen behöver du vara självgående, ansvarstagande och ha förmågan att ta initiativ. Rollen ställer också krav på lösningsfokus, noggrannhet, effektivitet och god samarbetsförmåga. Du är tydlig i din kommunikation och du har en förmåga att förmedla information på ett pedagogiskt sätt både internt och externt.  Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna. Vi tillämpar ett flexibelt arbetssätt och det finns möjlighet till arbete på distans upp till två dagar i veckan. Anställningsvillkor: Anställning och omfattning: Tillsvidareanställning, heltid.  Universitetet tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort tillsvidare: Placeringsort är Växjö eller Kalmar, resor mellan orterna förekommer. Individuell lönesättning tillämpas varför löneanspråk bör bifogas ansökan. Kontaktpersoner: Upplysningar lämnas av kanslichef Mari Gerdin ([email protected]). För frågor om anställningsförhållanden, kontaktas HR-partner Hanna Holgersson, ([email protected]). Fackliga företrädare nås via universitetets växel, tel. 0772-28 80 00. Välkommen med din ansökan senast den 20 mars 2024. Linnéuniversitetet har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. Registrera din ansökan via knappen "Ansök" längst ned i annonsen. De meriter Du åberopar ska Du styrka med intyg och de ska bifogas digitalt i din ansökan. Ansökan och övriga handlingar ska märkas med anställningens diarienummer. Alla handlingar som åberopas ska vara inkomna till universitetet senast kl. 24.00 sista ansökningsdagen. Vi undanber oss telefonsamtal från försäljare av jobbannonser.

23 februari 2024
Sista ansökan:
20 mars 2024
Utredare

Välkommen till Linnéuniversitetet! Här möter du 2 200 medarbetare och 40 000 studenter som tillsammans följer visionen att sätta kunskap i rörelse för en hållbar samhällsutveckling. Hos oss bedrivs forskning och utbildning med blicken mot framtiden. Vår närhet till näringsliv, både lokalt och globalt, ger oss lång räckvidd och möjlighet till förändring som skapar avtryck. Allt som behövs är en plats där idéer får utrymme att mötas och växa. Det är det vi skapat – och du är inbjuden. Change starts here! Fakulteten för teknik är en av Linnéuniversitetets fem fakulteter. Vi samlar universitetets utbildning och forskning inom tekniska ämnen. Våra forskargrupper arbetar inom ett brett fält med till exempel digitalisering, e-hälsa, smart industri, samhällsbyggnation, skog samt träbyggnation. Flera av forskargrupperna samverkar i styrkeområdet skogens värden. Verksamheten är organiserad i nio institutioner och ett fakultetskansli. Fakultetskansliet vid Fakulteten för teknik består av ca 50 kolleger som tillsammans ansvarar för att ge ett kvalificerat stöd till fakultetens verksamhet. Vi är verksamma både i Växjö och i Kalmar. Fakultetskansliet leds av kanslichefen och två tillförordnade sektionschefer. Arbetsbeskrivning För närvarande utvecklar vi stödet inom forskning och forskarutbildning på fakulteten och vi söker en utredare till fakultetskansliet. Du kommer att ha ett nära samarbete med fakultetsledningen, vicedekan för forskning, lärare, forskare samt med kolleger inom verksamhetsstödet på universitetet. Som utredare kommer du att ha en viktig roll i fakultetens verksamhet och i vidareutveckling av stödprocesser inom forskning och forskarutbildning. Du kommer att självständigt ansvara för handläggning och utredning, och vara ett expertstöd på fakulteten gällande aktuella forskningsfrågor av olika slag. I arbetet ingår att utveckla arbetssätt, bereda och samordna beslutsunderlag samt ta fram nya rutiner/styrdokument och föredra dessa för fakultetens olika beredande och beslutande organ. En viktig del av uppdraget är att bidra till att vidareutveckla samt upprätthålla en strukturerad forskarutbildningsprocess. I rollen kan också andra relevanta arbetsuppgifter ingå, och det kan vara aktuellt att lägga ett delansvar som studierektor för forskarutbildning i tjänsten. Som utredare kommer du att delta i olika arbetsgrupper på universitetet. Arbetet förutsätter att du har god samarbetsförmåga, samt förmåga att arbeta med parallella arbetsuppgifter. Då du i rollen som utredare förväntas skriva texter av olika slag som är av strategisk vikt måste du ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska. Kvalifikationer Krav: - Doktorsexamen från ett för tjänsten relevant område. - Erfarenhet av att arbeta med stöd till forskning och/eller forskarutbildningsfrågor vid universitet/högskola eller annan myndighet.   - God kunskap om förutsättningar och regelverk inom forskning och forskarutbildning. - Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift - God stilistisk förmåga. - Goda datakunskaper, lätt att lära dig nya system och intresse för att utveckla arbetssätt med hjälp av ny teknik. Meriterande: - Erfarenhet från studierektorsuppdrag inom forskarutbildning - Erfarenhet från kvalificerat arbete vid forskningsråd/stiftelse Personliga egenskaper För att trivas och fungera väl i rollen behöver du vara självgående, ansvarstagande och ha förmågan att ta initiativ. Rollen ställer också krav på lösningsfokus, noggrannhet, effektivitet och god samarbetsförmåga. Du är tydlig i din kommunikation och du har en förmåga att förmedla information på ett pedagogiskt sätt både internt och externt.  Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna. Vi tillämpar ett flexibelt arbetssätt och det finns möjlighet till arbete på distans upp till två dagar i veckan. Anställningsvillkor: Anställning och omfattning: Tillsvidareanställning, heltid.  Universitetet tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort tillsvidare: Placeringsort är Växjö eller Kalmar, resor mellan orterna förekommer. Individuell lönesättning tillämpas varför löneanspråk bör bifogas ansökan. Kontaktpersoner: Upplysningar lämnas av kanslichef Mari Gerdin ([email protected]). För frågor om anställningsförhållanden, kontaktas HR-partner Hanna Holgersson, ([email protected]). Fackliga företrädare nås via universitetets växel, tel. 0772-28 80 00. Välkommen med din ansökan senast den 20 mars 2024. Linnéuniversitetet har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. Registrera din ansökan via knappen "Ansök" längst ned i annonsen. De meriter Du åberopar ska Du styrka med intyg och de ska bifogas digitalt i din ansökan. Ansökan och övriga handlingar ska märkas med anställningens diarienummer. Alla handlingar som åberopas ska vara inkomna till universitetet senast kl. 24.00 sista ansökningsdagen. Vi undanber oss telefonsamtal från försäljare av jobbannonser.

23 februari 2024
Sista ansökan:
20 mars 2024
Ansvarig Samhällskontakter till Samhall

Är du också övertygad om att ett samhälle där alla får synas, bidra och ta plats också är ett rikare samhälle? I så fall kan Samhall vara rätt arbetsplats för dig. Vi arbetar dagligen med att bryta utanförskap, stärka självkänslan hos medarbetare och bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad. Genom att utveckla sin arbetsförmåga i våra kunduppdrag kan personer med funktionsnedsättning öka sina möjligheter till arbete på den reguljära arbetsmarknaden och genom åren har över 200 000 personer inom vårt arbetsmarknadspolitiska uppdrag fått jobb inom och genom Samhall.  Ett arbete är så mycket mer än en försörjning, därför är Samhalls verksamhet så viktig både för individen och samhället i stort.   Nu söker vi en ansvarig för samhällskontakter med placering på vårt huvudkontor i Stockholm.         Kom och gör skillnad!  Om tjänsten    Vi söker en engagerad ansvarig för samhällskontakter för att öka kunskapen om bolaget och skapa nätverk och relationer som skapar bättre förutsättningar att fullgöra vårt viktiga samhällsuppdrag. Du kommer att ha en central roll i bolaget och tillsammans med kollegor arbeta för att öka kunskapen om Samhall och bolagets förutsättningar att utföra sitt uppdrag. I detta ingår planering och genomförande av såväl central som lokala aktiviteter samt att företräda bolaget i möten med en bredd av externa intressenter. Du kommer även att bevaka samhällsfrågor, policy och politiska processer.   I rollen ingår att du:   • Bevakar samhällsfrågor, policy och politiska processer inom relevanta områden för Samhall   • Arbetar kunskapshöjande och nätverksskapande gentemot bolagets intressenter.   • Proaktivt planerar och genomför lokala och nationella möten, seminarier och studiebesök gentemot relevanta aktörer.  • Tar fram analyser, underlag och rapporter kring händelser som påverkar bolagets förutsättningar att genomföra sitt uppdrag.      Önskvärda kvalifikationer   Som person är du uppmärksam, pålitlig och engagerad. Du har en förmåga att bygga förtroendefulla relationer och har ett välstrukturerat och noggrant arbetssätt.    Som ansvarig för samhällskontakter har du även en god kommunikationsförmåga i både tal och skriv och som kan anpassas till olika målgrupper och kanaler.     För att lyckas i rollen ser vi att du har:  • Förståelse och intresse för arbetsmarknadspolitiska och socialpolitiska frågor och för samhällsfrågor i stort   • Mycket god kännedom om hur man navigerar inom svensk inrikespolitik, på såväl nationell som kommunal nivå.  • Gott omdöme och dokumenterad förmåga att bygga välfungerande nätverk och relationer.  • God kommunikationsförmåga i tal och skrift och vana att verka kunskapshöjande gentemot olika målgrupper.  • Erfarenheter av att arbeta i statlig eller politiskt styrd verksamhet   • Stor integritet vid hantering av både interna och externa intressenter    Du tror på människors förmåga och möjlighet till utveckling och delar Samhalls grundläggande värderingar. Hos oss bidrar du till kundnytta, medarbetarnytta och samhällsnytta i ett företag där alla ses som en tillgång på arbetsmarknaden.   Ansökan och övrig information  Vill du bli en av oss? Ansök redan idag då ansökningarna behandlas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Samhall arbetar aktivt med mångfald och ser gärna sökanden med olika bakgrund.      Anställningsdatum: Enligt överenskommelse  Anställningsform: Tillsvidare med inledande 6 månaders provanställning   Tjänstgöringsgrad: Heltid   Befattningens placering: Stockholm, Hammarbybacken 31  Sista ansökningsdag: 13:e mars 2024  Kontaktperson: Albin Falkmer Direktör Ägarstyrning och Samhälle via mail [email protected]     Fackliga kontaktuppgifter:    Siwert Ahlm Unionen, 070-546 87 17   Asim Zilic SACO, 070-359 45 15    Maria Sköld, Ledarna 073-063 50 40    Välkommen med din ansökan!     Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

22 februari 2024
Sista ansökan:
13 mars 2024
Utredare

Letar du efter nya utmaningar och vill vara en del av kommunstyrelseförvaltningens stab? Har Du kunskap, modet och viljan av att vara med på en spännande resa och utveckling där vi tillsammans hjälps åt att göra vår kommun ännu bättre? Då kan Du vara den utredare vi söker! Kommunstyrelseförvaltningen söker dig som vill ha ett omväxlande och utmanande arbete som utredare. Kommunstyrelsens förvaltning ansvarar för styrning av och centralt stöd till hela kommunorganisationen. Förvaltningen består av fem avdelningar, Staben, HR-avdelning, Ekonomi & planeringsavdelning, Digitaliseringsavdelningen samt avdelningen för Näringsliv & samhällsutveckling. Kommunstyrelseförvaltningen arbetar kommunövergripande mot, och tillsammans med, övriga förvaltningar i kommunen. Tjänsten som utredare är placerad i staben. Staben består av nio medarbetare, inklusive stabschef och har bland annat uppdraget att styra, stödja och ansvara inom områdena administration, juridik, säkerhet, ANDTS-brottsförebyggande arbete och kommunikation. Stabens viktigaste utvecklingsarbete framöver är att identifiera behov av och skapa gemensamma, organisationsövergripande processer, arbetssätt och riktlinjer inom olika områden, främst inom styrning och ledning. ARBETSUPPGIFTER Som utredare arbetar du med handläggning- och utredningsuppdrag inom kommunstyrelseförvaltningens ansvarsområde. Du kommer att utreda olika typer av uppdrag och ärenden som initierats av kommunledningen, vilket innebär att du även genomför utredningar av kommunövergripande karaktär. Det innebär att du samlar in, ställer samman samt analyserar material och kommer med din bedömning och formulering av fortsatt arbete eller förslag till beslut. I arbetet som utredare ingår att både muntligt och skriftligt föredra dina ärenden inför politiska beslut. Det är därför viktigt att du kan uttrycka dig sakligt både i text och i muntliga föredraganden. I uppdraget ingår även att vid behov ta fram och revidera styrdokument. Vi erbjuder flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och trevliga arbetskamrater. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskoleexamen inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller annan bakgrund som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Du har arbetat med utredningar inom offentlig verksamhet och är van att samla in, sammanställa, analysera, dra slutsatser och presentera kvalitativt material. Du har kunskap och är intresserad av kommunalrätt och annan offentlig rätt och har god förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Önskvärt är tidigare erfarenhet av organisationsövergripande utredningar och erfarenhet av att vara föredragande och presentera material, såväl skriftligt som muntligt. Som person är du strukturerad, analytisk, lösningsorienterad och har förmåga att överblicka, samordna och prioritera. Du har en väl utvecklad förmåga att tänka långsiktigt och se helheten. Du kan koordinera, effektivisera, prioritera i dina uppdrag och du trivs med många kontaktytor. Du har lätt för att lära dig olika IT-system och tillämpar ett digitalt arbetssätt. Du trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra och kan snabbt växla både tempo och inriktning utifrån kommunens prioriteringar och behov. Du gillar utmaningar och högt tempo samt genomför dina arbetsuppgifter noggrant och enligt gällande regelverk. Du behöver ha en god kommunikationsförmåga både i tal och skrift. I samverkan är du lyhörd, smidig och kan kommunicera på ett konstruktivt och pedagogiskt sätt samtidigt som du driver utredningsarbetet framåt. Vi ser gärna att du har intresse för att utveckla rutiner och arbetssätt. Det är meriterande om du tidigare har arbetat i en politiskt styrd organisation och även har erfarenhet av en strategisk roll inom utredningsarbete eller har tidigare erfarenhet från arbete i Kommunstyrelseförvaltning. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. ÖVRIGT Som medarbetare inom Hedemora kommun är det viktigt att du delar den gemensamma värdegrunden KRAM som står för Kundfokus, Respekt, Ansvar och Mod. Vi eftersträvar mångfald på vår arbetsplats. Vi har gjort vårt medieval och undanber oss all kontakt från annonsförsäljare samt rekryteringsbolag. Välkommen med din ansökan!

14 februari 2024
Sista ansökan:
5 mars 2024
Intresseanmälan- Utredningssekreterare till översyn av jordförvärvslagen

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet Utredningssekreterare till översyn av jordförvärvslagen Regeringen har tillsatt utredningen Översyn av jordförvärvslagen i syfte att främja sysselsättning och boende på landsbygden samt underlätta för ägarskiften i jordbruksföretag. En särskild utredare har fått i uppdrag att se över jordförvärvslagen (1979:230) och ta ställning till behovet av ändringar i lagen för att underlätta för företagsutveckling, kapitalförsörjning för investeringar och ägarskiften inom jordbruket. Syftet med översynen är att förbättra förutsättningarna för aktivt brukande av jordbruksmarken och därigenom för sysselsättning och bosättning på landsbygden. Utredaren ska bl.a. bedöma om investeringsintensiva jordbruksföretag som bedrivs i aktiebolagsform bör kunna ges tillstånd att förvärva viss jordbruksmark. Utredaren ska vidare, om det bedöms möjligt, lämna förslag som innebär att förvärv genom testamente omfattas av prövning enligt jordförvärvslagen samt analysera och anpassa bestämmelserna om tillstånd till förvärv av lantbruksegendom i glesbygd till dagens förhållanden. I uppdraget ingår att lämna nödvändiga författningsförslag. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet söker därför en hovrätts- eller kammarrättsassessor eller motsvarande som kan tillträda tjänsten så snart som möjligt dock senast i augusti 2024. Två sekreterare, en jurist och en jordbruksexpert, har redan anställts i utredningen och påbörjar sitt arbete den 1 mars. Utredningens startdatum är den 1 januari 2024. Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2025. Läs mer om utredningen på www.regeringen.se. Dina arbetsuppgifter I rollen som utredningssekreterare kommer du att arbeta med att ta fram underlag och analyser som ligger till grund för de förslag som övervägs inom ramen för utredningens arbete. Din bakgrund Vi söker dig som är assessor i hovrätt eller kammarrätt, eller har motsvarande kvalifikationer. Du behöver ha bred juridisk kompetens och ha förmåga att göra djupgående rättsliga analyser. Har du erfarenhet från arbete som utredningssekreterare är det meriterande. Detsamma gäller om du har erfarenhet av juridiskt arbete inom Regeringskansliet eller annan myndighet med verksamhet inom Landsbygds- och infrastrukturdepartementets ansvarsområde. Du behöver ha mycket god stilistisk förmåga, mycket gott omdöme samt mycket god samarbetsförmåga. Du behöver också vara flexibel, noggrann och ha förmåga att arbeta effektivt och självständig. Övrigt Som utredningssekreterare får du en tidsbegränsad anställning inom ramen för Löne- och förmånsavtal för sakkunniga (specialister) inom Regeringskansliet. Tjänstgöringsort är i huvudsak Stockholm, men det kan också finnas möjlighet att jobba från våra kommittélokaler i Malmö, Göteborg eller Jönköping. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer, kontakta chefen för enheten för jordbruk och livsmedelsföretagande Tobias Olsson. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Malin Edström. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Sölving, Saco, och Karin Åbom-Engberg, ST. Alla nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Välkommen att skicka in din intresseanmälan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 mars 2024. Regeringen kan tillsätta kommittéer/statliga utredningar för att utreda en särskild fråga eller frågeområde. Kommittéernas uppdrag ges i form av ett kommittédirektiv och handlar ofta om att ta fram fakta, analysera dem och lägga fram förslag. Kommittéförordningen sätter ramarna för kommitténs arbete. En kommitté är en egen myndighet som är fristående från regeringen. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör landsbygd, livsmedel och areella näringar, regional utveckling, transporter och infrastruktur samt bostäder och samhällsplanering.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör landsbygd, livsmedel och areella näringar, regional utveckling, transporter och infrastruktur samt bostäder och samhällsplanering.

12 februari 2024
Sista ansökan:
4 mars 2024