Vi söker dig som vill vikariera som elevassistent i grundskolan, gymnasieskolan eller den anpassade skolan. Hos oss styr du själv vilka dagar och tider du har möjlighet att arbeta, det gör det enkelt att kombinera arbetet hos oss med till exempel studier eller ett deltidsarbete. Om jobbet Som elevassistent stöttar du under lektioner, raster och på fritids utifrån elevens behov. Du medverkar till en trygg och meningsfull skoldag genom att ge det stöd eleven behöver för att kunna följa undervisningen och i sociala situationer. Som anställd hos oss erbjuds du uppdrag som matchas mot dina val och kompetenser när du har möjlighet att arbeta. Du blir en del av ett team som värdesätter samarbete och som finns där om du har frågor eller funderingar inför, under eller efter ett uppdrag Om dig Vi söker dig som motiveras av att bidra till barn och ungas möjlighet att lära och utvecklas. Din vilja och förmåga att arbeta tillsammans med andra i team är viktig för att kunna göra ett bra arbete, liksom att kunna arbeta självständigt. Du har tidigare erfarenhet av arbete som elevassistent och vi ser gärna att du är utbildad barnskötare eller har läst pedagogik. Du behöver också ha referenser från tidigare arbete som elevassistent. För att ansökan ska behandlas behöver cv och personligt brev laddas upp. För att arbeta i skola och förskola krävs ett godkänt utdrag ur belastningsregistret för arbete inom skola eller förskola. Mer information finns på www.polisen.se.
Affärsgymnasiet Sports Academy är idrottsgymnasiet som kombinerar idrott och studier på rätt sätt. Genom vårt upplägg ger vi eleverna möjlighet att slippa prioritera bort idrotten eller skolan till förmån för det andra. Genom ett stort idrottsfokus och ett lika stort akademiskt fokus är vi en plats där eleverna kan möjliggöra din idrottssatsning samtidigt som de får en stabil utbildning för framtiden. Vårt mål är att lösa problemet som många aktiva ungdomar ställs inför: Går det att lyckas inom både idrott och studier? Thoren Sports Academy erbjuder en utbildning som förbereder våra elever för framgång inom idrott, entreprenörskap och ledarskap. Vi söker nu efter en lärare i matematik som vill vara med och bidra till att ge våra elever en utbildning av hög kvalitet. Vi söker dig som: Vill lära ut om dina ämnesområden på ett inspirerande sätt och har gedigen ämneskompetens inom matematik. Är engagerad i sin roll och kommunicerar detta till eleverna. Håller dig uppdaterad om det senaste inom ditt ämnesområde och vill lära ut på ett verklighetsnära och ämnesintegrerat tillvägagångssätt Vill skapa en inspirerande och anpassad undervisning som utmanar och utvecklar eleverna samt bygger förtroendefulla relationer med både elever och kollegor. Planerar, dokumenterar och genomför din undervisning i enlighet med de anvisningar som regleras genom styrdokument för gymnasieskolan i Skolverkets kursplaner. Kvalifikationer Du har lärarexamen och lärarlegitimation samt gedigen ämneskompetens inom matematik. Vill du vara med och göra skillnad och ha en betydelsefull roll i en organisation som ständigt utvecklas? Varmt välkommen in med din ansökan så att vi får tillfälle att berätta vad vi som arbetsgivare kan erbjuda dig. Till följd av skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom förskolan, förskoleklassen, fritidshemmet, grundskolan och gymnasiet. Vi uppmuntrar därför dig som söker att i direkt anslutning till att du skickar in din ansökan beställa ett utdrag från belastningsregistret. Blanketten för att beställa utdraget hittar du via polisen.se.
Om oss Al-Salamahskolan är en F–9-skola i Malmö med cirka 420 elever och ett engagerat kollegium. Vår skola genomsyras av trygghet, respekt och höga förväntningar – på både elever och personal. Vi befinner oss i en spännande utvecklingsfas där vi arbetar aktivt för att höja kvaliteten i undervisningen och stärka skolans resultat. Nu söker vi en legitimerad och engagerad lärare till årskurs F–3 som vill bli en del av vår resa. Om tjänsten Som F–3-lärare hos oss får du möjlighet att göra verklig skillnad i våra yngsta elevers liv. Du planerar, genomför och utvärderar undervisningen i enlighet med läroplanen och skolans värdegrund. Du ansvarar för att skapa en lärmiljö där eleverna känner sig trygga, sedda och motiverade att lära. Du arbetar nära ett arbetslag där samarbete och kollegialt lärande är centralt. Tillsammans skapar ni en skola som är rolig, utvecklande och meningsfull – varje dag. Vi söker dig som: · Är legitimerad lärare med behörighet för F–3 · Har erfarenhet av arbete i grundskolan, gärna i lågstadiet · Har ett tydligt ledarskap i klassrummet och förmåga att skapa struktur · Är engagerad, ansvarstagande och har god förmåga att bygga relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor · Arbetar utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet · Delar vår tro på varje elevs förmåga att utvecklas och lyckas Vi erbjuder: · En varm, mångkulturell och stödjande skolmiljö · Engagerade kollegor och en närvarande skolledning · Möjlighet till professionell utveckling · En arbetsplats där ditt arbete verkligen gör skillnad Kvalifikationer Utbildning: Lärarutbildning med legitimation för F–3 Arbetslivserfarenhet: Meriterande men inte ett krav
Al-Salamahskolan är en fristående grundskola med språkinriktning som varit verksam sedan 1996. Vår profil är språk, och vi arbetar aktivt med att stärka våra elevers språkliga och ämnesmässiga kunskaper. Vi söker nu en positiv och engagerad lärare som vill arbeta med våra elever i årskurs 4–6 med fokus på matematik och NO. Du kommer att vara en viktig del i vårt team och bidra till att ge eleverna en trygg och stimulerande lärandemiljö. Meriterande. Flerspråkighet. Erfarenhet av att arbeta med elever med olika språkbakgrunder. Om ni har några funderingar så får ni gärna kontakta oss. Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.
Postdoctoral Researcher in Modeling Anthropometric Variability Using Deep Machine Learning We are looking for a postdoctoral researcher to join our international team at the forefront of human body modeling for injury prediction. In this project, you will apply state-of-the-art Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning (ML) techniques to medical imaging data to develop statistical shape models (SSMs) of the human skeleton. The work is carried out within a world-leading research group, and the models you help develop will be open-source—contributing to scientific progress and increasing your visibility in the field. Project description To design human body models that reflect population variability—such as differences in age, sex, height, and BMI—SSMs are essential. These models describe how such covariates relate to 3D anatomical shapes, including the body’s outer form, bones, and internal organs. Traditionally, building SSMs requires extensive manual work, including segmentation and landmarking of CT or MRI images. However, recent advances in AI/ML make it possible to automate much of this process. Pilot studies, including master's theses conducted in collaboration with other Chalmers departments, have already shown promising results using predictive deep learning on medical images. The aim of this postdoc project is to establish a pipeline for (semi-)automated segmentation and landmarking of full-body skeletal structures. Starting from manually processed data and existing models, you will process a large dataset of medical images to extract skeletal geometries. These will be standardized using mesh morphing techniques and expressed through a common template mesh (VIVA+), developed by our research group. Once aligned, the data can be statistically analyzed to produce models that predict skeletal geometry as a function of key covariates. Research environment At the Department of Mechanics and Maritime Sciences (M2), the engineers and researchers of tomorrow are trained with their eyes set on the transition to a sustainable transport system. Our research portfolio is unique and covers all modes of transport and contributes to environmentally friendly process technology and sustainable energy supply. Through collaboration with the society and industry, we strive to solve society's major challenges – together. You will be based at the Division of Vehicle Safety, specifically in the Injury Prevention (IP) research group. Our work spans from accident causation and driver behavior to injury biomechanics and whole-body responses to mechanical loading. Since 2009, we have been active in Human Body Modeling (HBM), collaborating closely with industry partners and SAFER – the Vehicle and Traffic Safety Centre at Chalmers. Our focus today is on developing HBMs that represent the entire population and can predict injury risk across both conventional and emerging mobility scenarios. The research is highly collaborative, involving automotive industry leaders, universities, research institutes, public agencies, and insurance companies. Main responsibilities As a post-doc, you will be responsible for processing the data from medical images into a SSM. This includes communicating with other research groups at Chalmers, with medical staff from where the data originates, and with researchers at other Universities. You are also expected to participate in teaching activities about 10% of your working time. Typically, this would be in some of the courses the research group is offering. Qualifications • A PhD in Mechanics, Physics, or a related discipline, awarded no more than three years before the application deadline*. • Completed coursework in deep machine learning. • Hands-on experience training deep learning models using Python and libraries such as PyTorch. • Strong self-motivation and the ability to work independently. • Excellent communication skills and fluency in English, both written and spoken. Meritorious qualifications: • Knowledge of the finite element method. • Experience working with medical imaging data. • Background in human anatomy. * The date shown in your doctoral degree certificate is the date we use, as this is the date you have met all requirements for the doctoral degree. Exceptions from the 3-year limit can be made for longer periods resulting from parental leave, sick leave or military service. Contract terms This postdoc position is a full-time temporary employment for two years. What we offer Chalmers provides a cultivating and inspiring working environment in the coastal city of Gothenburg. Read more about working at Chalmers and our benefits for employees. Chalmers aims to actively improve our gender balance. We work broadly with equality projects, for example the GENIE Initiative on gender equality for excellence. Equality and diversity are substantial foundations in all activities at Chalmers. Application procedure The application should be written in English and be attached as PDF-files, as below. Maximum size for each file is 40 MB. Please note that the system does not support Zip files. CV: (Please name the document as: CV, Surname) including: • CV, include complete list of publications • Previous teaching and pedagogical experiences Personal letter: (Please name the document as: Personal letter, Family name) 1-3 pages where you: • Introduce yourself • Describe your previous research fields and main research results • Describe your future goals and future research focus Other documents: • Attested copies of completed education, grades and other certificates. Use the button at the foot of the page to reach the application form. Please note: The applicant is responsible for ensuring that the application is complete. Incomplete applications and applications sent by email will not be considered. Application deadline: 1 September, 2025 For questions, please contact: Johan Iraeus [email protected] Mats Svensson [email protected]
Bålsta Simklubb söker en engagerad simtränare Bålsta Simklubb är en aktiv förening med cirka 500 medlemmar, där majoriteten är barn och ungdomar. Vår verksamhet sträcker sig från minisim och simskola till simträning med tävlingsinriktning och vuxensim. Tränare inom simning Kanske studerar du och söker du ett extra arbete, Du bör ha en bakgrund inom simidrott, antingen som ledare, tränare eller aktiv simmare, och en stark vilja att bidra till både simutveckling och föreningens fortsatta framgång. Om rollen Tjänsten är en kombinerad roll där du arbetar både inom simskole- och tävlingsverksamheten. Din roll och arbetsuppgifter utformas i samråd med dig, baserat på din kompetens, erfarenhet och verksamhetens behov. Vi söker dig som är driven, pedagogisk och engagerad i att utveckla simidrottare på olika nivåer. Du ser möjligheter i att inspirera barn och ungdomar att fortsätta sin simkarriär från simskola till tävlingsverksamhet. Personlighet är väger tyngre än erfarenheten. Exempel på arbetsuppgifter: Planering och genomförande av simträning och simundervisning. Stimulera intresset för simning och säkerställa en naturlig övergång från simskola till tävlingsverksamhet. Nära samarbete med övriga tränare och verksamhetsansvarig. Vi söker dig som Har erfarenhet av att leda inom simidrotten , antingen som tidigare ledare eller aktiv simmare. Har erfarenhet inom simning, gärna med pedagogisk bakgrund. Har en god förståelse för simutveckling och brinner för att utveckla simmare på olika nivåer. Är strukturerad, ansvarstagande och har lätt för att samarbeta. Har grundläggande digitala färdigheter – erfarenhet av Teams, SportAdmin. Kan kommunicera tydligt på svenska i både tal och skrift. B-körkort är meriterande men inte ett krav. Anställningsvillkor Tjänstegrad: Upp till 40% (kan anpassas efter erfarenhet och bakgrund). Anställningsform: Tillsvidareanställning på timmar förlagt till kvällar & helger med 6 månaders provanställning. Lön: Timlön enligt överenskommelse Kollektivavtal: Arbetsgivaralliansen. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-08-01 till [email protected] Bifoga CV och personligt brev. Urval och intervjuer sker löpande, och tjänsten kan tillsättas innan ansökningstidens slut. Vi ser fram emot din ansökan! Om anställningen Lön Lönetyp: Timlön
Allsta skola är en F-6 grundskola som ligger i ett naturskönt område en mil söder om Sundsvall. Skolan är belägen mellan Prästhusberget och Klingstatjärn, med närhet till skogsstigar, skidspår och fornlämningar. Här har det funnits en byskola i över 100 år. Skolan är liten till sin storlek och på så sätt kan vi skapa en trygg miljö för både elever och personal. Allsta skola strävar efter att ha 100% behöriga pedagoger som är måna om att se varje elev varje dag. Allsta skolas vision är att ha en trygg och tillåtande lärmiljö som präglas av nyfikenhet, kreativitet och arbetsglädje. Varje elev har tilltro till sin egen förmåga och ges möjlighet att utveckla hela sin potential utifrån sina egna förutsättningar, i samverkan med andra, både vuxna och barn. Utbildningen ger eleverna verktyg att leva och verka i vårt samhälle på ett demokratiskt och hållbart sätt. Allsta skola har hållbar utveckling som profil. I Agenda 2030 framhålls både miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Vår skola har särskild tonvikt på social hållbarhet, rörelse och hälsa, samt utomhuspedagogik. Vi har också ett eget tillagningskök där vår kock lagar all mat på plats. Skolan startade sin verksamhet höstterminen 2023. Vi har 58 elever i åk F-3 just nu och till hösten välkomnar vi 21 elever till. Vi bygger upp verksamheten underifrån och växer för varje läsår, med målet inställt på ca 90 elever i årkurserna F-6. Hos oss får du en unik chans att bidra till lokal förankring och hållbar utbildning för våra elever och att få se en liten skolenhet växa och utvecklas. Arbetsuppgifter Nu söker vi en musiklärare till låg- och mellanstadiet. Du kommer att vara en del av Allsta skolas lärararbetslag. Du kommer att undervisa i årskurs 1-4. Du ansvarar för planering, genomförande, uppföljning och utvärdering av undervisningen, samt inköp av läromedel och utrustning i ämnet musik. Du är en viktig del i det systematiska kvalitetsarbetet och i arbetet mot uppsatta mål, och du bidrar till att utveckla vår skola utifrån LGR 22. Kvalifikationer Vi söker dig som är behörig musiklärare med legitimation för undervisning i årskurserna F-6 eller motsvarande. Utbildning i andra estetiska ämnen och utomhuspedagogik är meriterande. Erfarenhet av arbete i grundskolan är meriterande, men vi uppmuntrar även nyexaminerade lärare att söka. Du är en driven pedagog och en trygg ledare med god samarbetsförmåga och ett positivt förhållningssätt. Du är flexibel och lösningsfokuserad, och anpassar dig lätt efter förutsättningarna. Du bidrar till verksamheten med ditt engagemang och dina idéer och har eleverna och skolans bästa i fokus. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera med såväl elever, vårdnadshavare och kollegor. Du drivs av ett engagemang att se varje barn varje dag och att få alla elever att lyckas. Du trivs med att arbeta på en mindre enhet och har ett stort intresse för hållbar utveckling och värdegrundsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Anställningsvillkor Tjänsteort: Sundsvall Antal tjänster: 1 Anställningsform: Provanställning 6 månader, därefter tillsvidareanställning Omfattning: 20%, med möjlighet till utökning i takt med att skolan växer Tillträde: 2025-08-18 eller enligt överenskommelse. Övrigt Vid begäran ska referenser och dokument som styrker att du har rätt kvalifikationer för tjänsten lämnas in. Den som erbjuds en anställning ska lämna ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister enligt SFS 2000:873. Blankett för beställning av utdrag ur belastningsregistret hittar du på www.polisen.se. Allsta skola verkar för en drogfri arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Huvudman för Allsta skola är Allstabygdens skolförening. Ansökan med personligt brev och cv skickas till [email protected], ange referensnummer på ämnesraden. För mer upplysningar om tjänsten, kontakta styrelseordförande Laura Brander, via ovannämnda e-postadress eller telefon 076-022 40 14. Varmt välkommen med din ansökan!
Hydrogen is expected to play a key role in the energy and fuel mix of future sustainable transport systems. However, due to its small and light molecular structure, hydrogen exhibits significantly different mixing and reactive properties compared to conventional fuels. In this project, turbulent mixing and combustion of hydrogen in air will be studied through optical experiments and numerical modelling to improve our understanding of fundamental processes relevant to combustion engines, gas turbines, and fire safety. The successful candidate will join a dynamic and diverse research group with an extensive network of national and international collaborators. Project overview The aim of this two-year project is to validate and further develop advanced numerical models (originally developed at Chalmers) for turbulent hydrogen mixing and combustion. Optical and laser-based diagnostics will be used on well-defined reference cases to deepen the understanding of hydrogen’s mixing and reactivity. Numerical work will involve established software tools, such as: • CHEMKIN-PRO for steady one-dimensional simulations of laminar flames with detailed chemistry. • CONVERGE for unsteady three-dimensional simulations of turbulent reacting flows. A novel aspect of the project is the use of highly perturbed laminar flame simulations to inform CFD modelling of turbulent combustion in lean hydrogen-air mixtures. Experimental work will be conducted in a chamber with optical access, where hydrogen-air mixtures of varying homogeneity and flow conditions will be studied at elevated pressures and temperatures. Ignition and flame properties will be analysed using advanced optical techniques such as: • High-speed imaging • Laser-induced fluorescence • Particle image velocimetry Experimental and numerical results will be evaluated and compared to refine both the models and measurement methods. The position is based at the Division of Transport, Energy and Environment within the Department of Mechanics and Maritime Sciences. The division conducts interdisciplinary research on energy efficiency and the environmental impact of transportation. Research topics include vehicle energy converters, fuel properties and sustainability, and shipping impacts on the marine environment. A key focus is on propulsion systems for road vehicles and ships, including combustion engines, fuel cells, and electrified drivetrains. The work combines modelling and experiments and is carried out in close collaboration with industry and academic partners. Main responsibilities • Develop a research plan and design test configurations in collaboration with senior researchers. • Perform numerical simulations of: • Steady one-dimensional laminar flames with detailed chemistry. • Unsteady three-dimensional RANS simulations of turbulent combustion. • Conduct optical experiments on hydrogen-air mixtures using techniques such as schlieren imaging, laser-induced fluorescence, and particle image velocimetry. • Analyse and compare experimental and numerical results. • Lead the dissemination of results through publications in high-impact journals and presentations at international conferences. Qualifications • A PhD in Physics, Chemistry, Mechanical Engineering, Energy Sciences, or a related field, obtained no more than three years before the application deadline. • Proven expertise in either: • Numerical simulation of turbulent flows and/or chemical kinetics, with an interest in experimental combustion research. • Optical and laser-based diagnostic techniques for turbulent flows and/or combustion, with an interest in modelling. * The date shown in your doctoral degree certificate is the date we use, as this is the date you have met all requirements for the doctoral degree. Exceptions from the 3-year limit can be made for longer periods resulting from parental leave, sick leave or military service. Contract terms This postdoc position is a full-time temporary employment for two years. What we offer Chalmers provides a cultivating and inspiring working environment in the coastal city of Gothenburg. Read more about working at Chalmers and our benefits for employees. Chalmers aims to actively improve our gender balance. We work broadly with equality projects, for example the GENIE Initiative on gender equality for excellence. Equality and diversity are substantial foundations in all activities at Chalmers. Application procedure The application should be written in English and be attached as PDF-files, as below. Maximum size for each file is 40 MB. Please note that the system does not support Zip files. CV: (Please name the document as: CV, Surname) including: • CV, include complete list of publications • Previous teaching and pedagogical experiences Personal letter: (Please name the document as: Personal letter, Family name) 1-3 pages where you: • Introduce yourself • Describe your previous research fields and main research results • Describe your future goals and future research focus Other documents: • Attested copies of completed education, grades and other certificates. Use the button at the foot of the page to reach the application form. Please note: The applicant is responsible for ensuring that the application is complete. Incomplete applications and applications sent by email will not be considered. Application deadline: 16 September, 2025 For questions, please contact: Mats Andersson [email protected] Andrei Lipatnikov [email protected] *** Chalmers declines to consider all offers of further announcement publishing or other types of support for the recruiting process in connection with this position. *** Chalmers University of Technology in Gothenburg conducts research and education in technology and natural sciences at a high international level. The university has 3100 employees and 10,000 students, and offers education in engineering, science, shipping and architecture. With scientific excellence as a basis, Chalmers promotes knowledge and technical solutions for a sustainable world. Through global commitment and entrepreneurship, we foster an innovative spirit, in close collaboration with wider society. Chalmers was founded in 1829 and has the same motto today as it did then: Avancez – forward.
Till Bladins International School of Malmö (BISM) söker vi nu efter en specialpedagog, Inclusive Education Coordinator, som vill bli vår nya kollega och leda vårt elevhälsoteam. Är du redo för nya utmaningar i karriären? Är du positiv, lösningsfokuserad, prestigelös och ser möjligheter i samarbetet med andra i ett internationellt sammanhang? Är utveckling inom din profession viktigt för dig? Är du flytande på engelska? Då kan detta vara den perfekta tjänsten för dig! Arbetsbeskrivning Som specialpedagog är du en del av, och leder, vårt förebyggande och hälsofrämjande arbete. Du arbetar självständigt och ansvarar för kartläggningar, observationer, handledning till lärare, auskultationer etc. Du är ett tydligt stöd i skolledarnas arbete med elevhälsa och skolans utvecklingsprocesser. Du arbetar på uppdrag av rektor med att leda skolans elevhälsoteam och samarbetar med alla olika funktioner inom teamet, särskilt med våra speciallärare. Ni formar tillsammans det specialpedagogiska arbetet. Du arbetar också med att ge professionellt stöd till lärare i deras arbete med elever i behov av stöd. Tjänsten är 100%, tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad specialpedagog. Du ska ha ett genuint intresse av att utveckla dig i din profession och att driva utvecklingen framåt. Du förväntas ha mycket goda ledaregenskaper. Du har också mycket god förmåga att kommunicera och skapa positiva bärkraftiga relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare. Vi förväntar oss att du är drivande i kollegialt lärande. Du ska vara väl insatt i formativt förhållningssätt, kooperativt lärande och ha hög digital kompetens. Eftersom vi är en internationell skola är arbetsspråket engelska. Du måste därför behärska både engelska och svenska flytande på en professionell nivå i såväl tal som skrift. Om oss “BISM strävar efter att var och en av våra elever utvecklas till nyfikna, kunniga och omtänksamma unga människor som är väl förberedda att förverkliga sina drömmar i en global värld av mångfald.” Bladins International School of Malmö (BISM) är en IB Continuum School belägen i centrala Malmö, alldeles intill den vackra gröna Pildammsparken. Vi är auktoriserade att leverera IB Primary- och Middle Years Programme till cirka 400 elever från hela världen. BISM är en del av Bladins Stiftelse, en fristående skola i Malmö. Bladins verkar som en ideell stiftelse vilket innebär att eventuella överskott av inkomster återinvesteras i kärnverksamheten – utbildningen av våra studenter. På BISM ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential. För att nå dit behöver vi de absolut skickligaste lärarna. Därför ska alla våra lärare: Ta ansvar för, och ha insikt om, elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov. Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas. Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande. Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen. Tycker du att tjänsten låter intressant? Sista ansökningsdag är den 15 juni, vi jobbar med löpande rekrytering så vänta inte med din ansökan. Varaktighet: Tillsvidare, start i augusti 2025. Tjänsten är på 100%. För mer information om tjänsten, kontakta rektor Anders Hjelm: [email protected]
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/ Institutionen för idé- och samhällsstudier tillhör Umeå universitets humanistiska fakultet och har ca 110 anställda. Vid institutionen samlas forskare, lärare och studenter inom ämnesområdena arkeologi, miljöarkeologi, filosofi, historia, historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, idéhistoria, religionsvetenskap och teologi under samma tak. Inom filosofi finns 18 fast anställda lärare. Institutionen ger utbildningar och examina i filosofi på grundnivå, avancerad nivå, och forskarnivå. Forskningsaktiviteten är hög och forskning bedrivs inom ett brett spektrum av filosofiska områden, bl.a. den artificiella intelligensens filosofi, estetik, filosofins historia, kunskapsteori, medvetandefilosofi, metaetik, metafysik, normativ etik, politisk filosofi, språkfilosofi, tillämpad etik och vetenskapsteori. Ämnet strävar efter högsta kvalitet i forskning, undervisning och i alla delar av verksamheten. Mer detaljer om forskningen inom ämnet finns på individuella forskares hemsidor. Nu söker vi en professor i filosofi. Arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår forskning, undervisning på grundnivå, avancerad nivå och forskarutbildningsnivå, samt att verka för att utveckla filosofiämnets miljö för forskning och forskarutbildning. Professorn förväntas initiera ny forskning och ansöka om externa forskningsmedel. Därutöver ingår handledning, samverkan samt administrativt arbete. Att bidra till att utveckla välfungerande samarbeten inom filosofiämnet och att utgöra ett stöd för mer juniora forskare är av stor betydelse. I anställningen ingår fakultetsfinansiering av 30% forskningstid. För den del av anställningen som finansieras med anslag för utbildning utgår kompetensutvecklingstid (20% av den utbildningsfinansierade delen av anställningen – upp till 14% av heltid) som i normalfallet används till forskning och arbete med forskningsansökningar. För närvarande utlyser Humanistiska fakulteten årligen en publikationsbaserad resurs för forskning, i vilken anställda kan ansöka om upp till 50% fakultetsfinansierad forskningstid under två år. Förutom forskning och undervisning ingår administration samt personal-, ämnes- och planeringsmöten. För mer information, se Professor i filosofi Ansökan Ansökan görs via Umeå universitets e-rekryteringssystem Varbi och ska vara inkommen senast 29 augusti 2025. Uppgift om vilka handlingar som ska bifogas ansökan, återfinns i humanistiska fakultetens anvisningar för ansökningar: https://www.umu.se/contentassets/50940fbdac714459ad8b6a4406596619/humanistiska-fakultetens-anvisningar-for-ansokningar-om-anstallning-och-befordran-annonser-publicerade-from-240129.pdf Notera att digitala kopior av publikationer ska bifogas till ansökan. För denna anställning ska ingen projektplan lämnas in. Övrig information Anställningen är tillsvidare och omfattar 100 % med tillträde enligt överenskommelse. Arbetsort är Umeå. För att genomföra undervisning, delta i seminarier och möten och fullgöra andra uppgifter som ingår i anställningen krävs hög närvaro i miljön. I ämnet filosofi finns för närvarande fler manliga lärare än kvinnliga och vi ser därför gärna kvinnliga sökande. Närmare upplysningar om anställningen lämnas av ämnesprofessor Pär Sundström (090-7865163, [email protected]) eller prefekt Jonas Nilsson (090-7869990, [email protected]). Frågor som rör rekryteringsprocessen besvaras av HR-samordnare Anna Bladh (090-786 64 78, [email protected]). För mer information om institutionen, se: https://www.umu.se/institutionen-for-ide-och-samhallsstudier/. Välkommen med din ansökan! Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Välj ett jobb för att visa detaljer