Psykolog inom risk- och behovsbedömning till Region Stockholm

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Vill du veta mer? Hör vad våra medarbetare tycker om att arbeta inom Kriminalvården: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/ ARBETSUPPGIFTER Den aktuella befattningen avser placering i Region Stockholm. Tjänsten utgår från ett nationellt uppdrag som innebär att genomföra olika typer av fördjupade risk- och behovsbedömningar på såväl regional som nationell nivå. Du kommer att samarbeta med psykologer som är fördelade på myndighetens sex regioner. Främst arbetar du mot anstalter och häkten i Region Stockholm, men kan även komma att behöva stötta upp i ärenden i andra regioner. I tjänsten ingår konsultation och utbildning till den övriga verksamheten samt ett samordningsansvar för regionalt utredningsteam bestående av andra professioner. Samarbete med övrig personal och externa aktörer är en självklar och viktig del av arbetet. Fördjupade risk- och behovsbedömningar innefattar bred psykiatrisk bedömning av bland annat personlighetssyndrom, psykiatrisk problematik, neuropsykologisk status och missbruk. I utredningsarbetet ingår även bedömning av risk för återfall i olika typer av våld (generellt våld, partnervåld och sexuellt våld), formulering av plausibla riskscenarion samt förslag till riskhanteringsinsatser. Bedömning av risken för framtida våld sker genom tillämpning av strukturerade riskbedömningsinstrument. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är van att arbeta mål- och resultatfokuserat samt självständigt kan strukturera, organisera och driva dina processer på ett effektivt sätt. Du är trygg, stabil, har god självinsikt och skiljer på det personliga och professionella. Du har lätt för att arbeta både självständigt och i team. För rollen krävs mycket god kommunikativ förmåga och vana vid att sammanställa stora mängder information. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och håller dig uppdaterat inom ditt ansvarsområde. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • Legitimerad psykolog • Utbildning i riskbedömningsinstrument • Flerårig erfarenhet av de specifika klientgrupper, från Kriminalvården eller närliggande verksamhet, som bedömningsinstrumenten riktar sig till • God administrativ förmåga • Mycket goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift • B-körkort Meriterande: • Specialist i forensisk psykologi • Påbörjad specialistutbildning i forensisk psykologi • Erfarenhet av psykiatri, psykiatrisk diagnostik och bedömning • Medverkat i organisations- och verksamhetsutveckling ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

24 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Frivårdsinspektör till KRAMI

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Kriminalvården växer vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om frivården Malmös verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/frivardskontor/malmo/#verksamhet Krami startade som ett projekt i Malmö 1980, mot bakgrund av ett behov av ett förändrat arbetssätt för att bättre möta en målgrupp av personer med en social problematik grundad i kriminalitet och/eller missbruk. Projektet var en samverkan mellan Kriminalvården, Arbetsmarknadsinstitutet och Malmö Stad. Inspiration togs från de danska träningsskolornas konsekvenspedagogik som båda skapades av Jens Bay. I början av 90-talet expanderade Krami till andra delar av landet, och finns nu på 11 orter, från Luleå i norr till Malmö i söder. ARBETSUPPGIFTER Som frivårdsinspektör har du eget ansvar för dina ärenden och kommer ha mycket samtals- och klientkontakt i det dagliga arbetet. Du genomför risk- och behovsbedömningar samt upprättar planer för klientens tid i kriminalvård. En stor del av dagens frivårdsarbete bedrivs enligt metoden KRIMSTICS, som är ett arbetssätt som kombinerar strukturerade riskbedömningar med en samtalsmetod som bygger på kognitiv beteendeterapi (KBT). Administration och dokumentation ingår i arbetet. På Frivården i Malmö är arbetet organiserat i grupper och som frivårdsinspektör arbetar man med: - klienter som är villkorligt frigivna eller dömda till skyddstillsyn som står under övervakning - intensivövervakning med elektronisk kontroll s.k. fotboja - klienter dömda till samhällstjänst - förberedelser inför klientens frigivning från anstalt - motivations- och behandlingsprogram - ungdomsövervakning - risk/behov/mottaglighetsutredningar och bedömningar -personutredningar yttranden till domstol där du föreslår lämplig påföljd. Tjänsten innebär en placering på Krami där man sitter tillsammans med personal från arbetsförmedlingen och Malmö stad. Placeringen kan ändras utifrån verksamhetens behov. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som trivs med att arbeta strukturerat utifrån lagstiftning, är bekväm i ett klientnära arbete som består av både många, och över tid långa, samtalskontakter där du arbetar med evidensbaserade insatser för att förebygga återfall i brott samt myndighetsutövning. För arbetet som frivårdsinspektör krävs att du har en god omdömesförmåga, kan arbeta självständigt och ta egna initiativ, såväl som att du har en god förmåga att samarbeta. Som person är du flexibel, engagerad, ser möjligheterna i arbetet och har ett strukturerat och kvalitetsmedvetet arbetssätt. Du har god förmåga att prioritera även under perioder med högre arbetsbelastning. Du är stabil, tydlig i ditt sätt att kommunicera och kan sätta gränser inom ramen för uppdraget. Du är ansvarstagande och bidrar aktivt i organisationens förändrings- och förbättringsarbete. Du känner dig trygg i ditt mandat och använder ditt omdöme till att göra välgrundade bedömningar i det dagliga arbetet. För att trivas och lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: - Akademisk examen på kandidatnivå, företrädesvis socionom, beteendevetare, kriminolog, samhällsvetare eller jurist - Väl vitsordad arbetslivserfarenhet som frivårdsinspektör - Goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift Det är meriterande om du har: - Relevanta språkkunskaper - B-körkort för manuell bil Löpande urval. ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

24 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Administratör till Anstalten Västervik

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om Anstalten Västerviks verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/anstalt/vastervik-norra/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Administrationen är en servicefunktion där du kommer vara en av fem personer som arbetar brett med administration. Dina främsta arbetsuppgifter består i expediering och registrering av klienthandlingar så som domar, beslut med mera. Administrationen arbetar även med fakturor, arkiv, diarium, posthantering, beställningar samt hantering av myndighetens inkommande mail. I arbetsuppgifterna ingår även övrigt förekommande administrativa uppgifter. I arbetet förekommer både interna kontakter inom anstalten men också externa kontakter där du representerar Kriminalvården gentemot allmänheten samt andra myndigheter och organisationer. Arbetsuppgifterna förutsätter att du har god kännedom om offentlighetsprincipen samtidigt som du kan säkerställa att sekretesskyddet upprätthålls. Vi erbjuder dig en intressant arbetsplats och trevliga kollegor i vår grupp av ekonomi- och kansliadministratörer samt möjligheten att vara en del av ett viktigt samhällsuppdrag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som gillar struktur! Handläggningen i arbetet är en del av rättsprocessen och därför krävs det att du är strukturerad, noggrann och metodisk. Du är kvalitetsmedveten och kan göra rätt prioriteringar i ett högt tempo. Du är självgående och planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån det. Då arbetet som administratör är en servicefunktion kräver det också flexibilitet och god samarbetsförmåga. Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både gentemot andra på anstalten, samt andra aktörer inom och utanför myndigheten. Vi söker dig som har: • Du som söker denna tjänst har som lägst gymnasiekompetens i form av slutbetyg/gymnasieexamen, gärna med kontorsadministrativ eller ekonomisk inriktning alternativt annan gymnasieutbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som bedöms som likvärdig. • Flerårig erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning samt god administrativ förmåga. • Mycket god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska. • God IT-kompetens, ex. i form av goda färdigheter i Office-paketets program Meriterande: • Akademisk utbildning inom offentlig förvaltning, ekonomi, administration eller annan för tjänsten relevant inriktning • Erfarenhet från kansliarbete inom Kriminalvården och dess administrativa system ex. KVR • Erfarenhet av administrativt arbete från annan rättsvårdande myndighet • Flerårig dokumenterad erfarenhet av arbete med diarieföring, arkivhantering, myndighetsmail och hantering av sekretesskyddade handlingar eller liknande • Kunskaper om strafftidsberäkning • Kännedom om offentlighetsprincipen samt sekretessfrågor • B-körkort Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

24 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Kock till Anstalten Kristianstad

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. ARBETSUPPGIFTER Som kock lagar du, i första hand mat till intagna på anstalten, men även i viss mån till personal. Arbetsuppgifterna är alla i ett storkök förekommande som planering, inköp, tillagning av frukost, lunch och middag. I arbetsuppgifterna ingår även städning av kökets lokaler, disk samt egenkontroll i enlighet med gällande lagstiftning. Tillagning av dietkost och annan särskild kost förekommer. Administrativa uppgifter förekommer. Arbetet sker i samverkan med personal i andra funktioner. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är trygg, stabil och har självinsikt. Du är lugn och kontrollerad i stressituationer och samarbetar bra med andra människor. Du har ett gott omdöme och tar ansvar för dina uppgifter. För att trivas och lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Restaurang- eller storhushållsutbildning på gymnasienivå alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska • B-körkort Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av att arbeta i storkök • Erfarenhet av att arbeta med egenkontroller • Relevanta språkkunskaper ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. För denna befattning kommer en säkerhetsprövningsintervju att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Löpande urval. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Administratör till anstalten Åby

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Anstalten Åby är en öppen anstalt belägen i naturskön miljö i Gunsta utanför Uppsala. Anstalten har plats för 60 manliga klienter. Intagna erbjuds sysselsättning bestående av enklare träindustri, kök, utelag och servicearbete samt studier och programinsatser. Anstalten har för närvarande 45 anställda som tillsammans arbetar med att trygga samhället och minska återfall i brott. Läs mer om vår verksamhet: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/anstalt/anstalten-aby/#verksamhet Häktet Uppsala ligger samlokaliserat med Polisen och Åklagarmyndigheten centralt i Uppsala. Verksamheten har 57 häktesplatser. Häktet ansvarar, genom en överenskommelse med Polisen, även för arresten som har 16 platser. I häkte arbetar vi, förutom säkerhet, främst med isoleringsbrytande åtgärder för intagna. Läs mer om häktet Uppsalas verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/hakte/uppsala/#om ARBETSUPPGIFTER Som administratör på anstalten Åby kommer du tillsammans med en administratörskollega att utgöra en stöd- och servicefunktion för hela anstalten. Du kommer dagligen att samarbeta med andra funktioner såsom klienthandläggare, vakthavande befäl och kriminalvårdare. Arbetsuppgifterna är uppdelade i tre områden. Journalhantering som främst innefattar delar av rättsprocessen såsom registrering och expediering av klienthandlingar. Det andra området är Intagnas medel med löner till intagna, bankärenden och avstämningar. Det sista området är andra gemensamma arbetsuppgifter som du delar med din kollega. Dessa uppgifter kan vara beställningar, arkiv, diarium, fakturahantering och andra förekommande administrativa arbetsuppgifter. Man arbetar växelvis med Journalhantering och Intagnas medel. Arbetsuppgifterna förutsätter att du har kännedom om offentlighetsprincipen samtidigt som du kan säkerställa att sekretesskyddet upprätthålls. Det förekommer klientnära arbetsuppgifter. I verksamhetsområdet Häktet Uppsala och Anstalten Åby arbetar vi tillsammans vilket bland annat innebär att administratörer i häktet och anstalten ersätter varandra vid frånvaro. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är självgående och serviceinriktad. Då kriminalvården, däribland anstalten Åby genomgår förändringar så är det viktigt att du är initiativrik, öppen för snabba förändringar och utvecklingsorienterad. Handläggningen i arbetet är en del av rättsprocessen därför krävs det att du är noggrann och strukturerad. Du har ett gott omdöme, är kvalitetsmedveten och kan göra rätt prioriteringar samt är van att tidvis arbeta i ett högt tempo. Arbetet som administratör är en servicefunktion och kräver att du har förmåga att arbeta både självständigt och i nära samarbete med övriga anställda på anstalten Åby samt även andra aktörer inom som utanför myndigheten. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Lägst gymnasiekompetens i form av slutbetyg/gymnasieexamen. Gärna med administration eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig • Dokumenterad erfarenhet från administrativa uppgifter från offentlig förvaltning och god administrativ förmåga • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska • Goda IT-kunskaper Det är meriterande om du har: • Flerårig dokumenterad erfarenhet av arbete med diarieföring, arkiv, sekretessbelagda dokument samt hantering myndighetsmail eller liknande • Erfarenhet av kansli/administrativt arbete inom Kriminalvården • Erfarenhet av arbete i administrativa datasystem • Eftergymnasial utbildning inom ekonomi/juridik • Erfarenhet från myndighet inom rättssystemet • God kännedom om offentlighetsprincipen ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Underrättelseoperatör till Nationella transportenheten, Malmö

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. NTE utför Kriminalvårdens transporter. Detta innebär att vi transporterar frihetsberövade av olika säkerhetsklasser. Vi utför transporter i externa miljöer såsom tingsrätter, hovrätter, sjukhusmiljöer, flygplatser samt mellan olika häkten och anstalter i hela Sverige etc. Vi transporterar även frihetsberövade personer från andra myndigheter som t.ex polisen, migrationsverk, psykiatrin, Statens institutionsstyrelse ( SIS ) bara för att nämna några. Läs mer om NTE´s verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/kriminalvardens-nationella-transportenhet/ ARBETSUPPGIFTER Tjänsten som underrättelseoperatör innebär inhämtning, bearbetning, sammanställningar och delgivning av underrättelser till stöd för Kriminalvårdens klienttransportverksamhet. Arbetet innebär att tillgodose NTE:s behov av operativa underrättelser och att stödja den centrala underrättelsefunktionen. Tjänsten innebär samverkan internt och med externa myndigheter. Tjänsten kommer att innehålla resor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som arbetar bra med andra, skapar kontakter och underhåller relationer. Du har förmågan att planera, organisera och prioritera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt samt handlar i enlighet med fattade beslut och riktlinjer. I arbetet tar du initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Vidare arbetar du bra med komplexa frågor genom att analysera och bryta ner problem. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Fullständig gymnasiekompetens i form av slutbetyg eller examen • God IT-kunskap • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska Det är meriterande om du har: • Högskoleutbildning företrädesvis inom statskunskap, beteendevetenskap, teknik, juridik, pedagogik eller annan utbildning som Kriminalvården finner relevant • Erfarenhet från Kriminalvården • Erfarenhet av intern och extern samverkan samt god kännedom om samverkande myndigheters uppdrag • Erfarenhet av arbete där etablering och utveckling av relationer är centralt • Övriga språkkunskaper ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. I samband med intervju kommer arbetsprover att genomföras. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Regional verksamhetsexpert fokus kapacitetsutökning, Region Mitt

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Region Mitt täcker Södermanlands, Örebro, Värmlands, Västmanlands och Uppsala län. Regionen består av nio anstalter, sex häkten, sex frivårdskontor och ett regionkontor. Regionkontorets uppgift är att leda, planera och operativt stödja och samordna verksamhetsområdenas arbete med att verkställa utdömda påföljder, bedriva häktesverksamhet och utföra personutredningar i brottmål. Regionkontoret ska omsätta och säkerställa genomförandet av de nationella uppdrag som ges i verksamhetsplanen samt följa upp att fastställda mål och resultat uppnås. Som stöd för regionchefens ledning och styrning av verksamhetsområdena finns ett antal verksamhetsexperter inom anstalt, häkte, frivård, kapacitetsökning, beredskap samt hälso- och sjukvård. Även sektionschef samt administrativa funktioner tillhör regionkontorets organisation. ARBETSUPPGIFTER Som regional verksamhetsexpert är du del av ett team av experter. Regionens verksamhetsexperter är ett stöd för region- och sektionschef liksom för regionens kriminalvårdschefer i frågor som rör häkte, anstalt, frivård, beredskap, sjukvård och kapacitetsökning. Ditt fokusområde i expertgruppen kommer tillsammans med en av de andra regionala verksamhetexperterna, att vara kapacitetsökningsfrågor som för närvarande är ytterst aktuella, detta kommer dock att variera över tid. Som expert omhändertar du både internt initierade utredningar och projekt och är delaktig i arbetet med regeringsuppdrag. Verksamhetsexperternas roll handlar om allt från det praktiska/handfasta till det mer konceptuella och arbetet kräver att man kan skifta perspektiv mellan operativ vardag och långsiktig, komplex strategi. Som verksamhetsexpert deltar du i möten på nationell, regional och lokal nivå, arbetar med uppföljning av verksamhet, du för diskussion och dialog, du informerar och bereder ärenden för beslut. Att skriva remissvar och göra utredningar är en del av vardagen. Kärnverksamhetens behov ger upphov till uppdrag på såväl kort som lång sikt och du kan bli en av dem som genomför utbildnings eller informationsinsatser i regionala forum. Du kan också komma att ingå i något av regionens arbetsutskott. Kriminalvården har fått i uppdrag att hitta lösningar för ytterligare ett stort antal beredskapsplatser för intagna. Som expert med fokus på kapacitetsökningsfrågorna är du, tillsammans med dina kollegor, ett stöd för regionens verksamhetsområden. Du arbetar strukturerat för att inventerar möjliga utökningar. Du samarbetar med skyddsorganisationerna, utreder möjligheter och risker, analyserar och kommer med förslag. Du är en bärare av goda idéer mellan verksamhetsområdena, du samlar ihop frågor som behöver genomlysas i större perspektiv och säkerställer att de omhändertas. Resor ingår i tjänsten, både inom regionen och nationellt. Tjänsten är placerad i Örebro. KVALIFIKATIONER För uppdraget krävs mycket god analytisk förmåga samt förmåga att arbeta med komplexa frågeställningar och processer. Förmåga att se helheter och förstå samband i verksamheten är ett krav. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade krav och omständigheter. Du är trygg och stabil även i stressituationer och har förmåga att prioritera och fokusera på rätt saker. Rollen ställer också krav på att du är mål- och resultatinriktad och tar egna initiativ. Du har en mycket god samarbetsförmåga. Du ska även vara kommunikativ och ha förmåga att informera på ett tydligt sätt samt lyssna in nya idéer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk examen eller annan likvärdig kunskap genom utbildning kombinerad med erfarenhet • Bred erfarenhet av kriminalvårdsverksamhet inom ett eller flera av områdena anstalt, häkte eller frivård • Mycket goda kunskaper i det svenska språket i såväl tal som skrift • B-körkort Det är meriterande med erfarenhet av: • Erfarenhet av att arbeta i fler än en nivå inom Kriminalvården (nationellt, regionalt, lokalt) • Erfarenhet av ledarskap • Erfarenhet av planerings-, analys- och uppföljningsarbete • Erfarenhet av processinriktade arbetssätt • Erfarenhet av arbete med verksamhetsanalys • Från arbete med fastighets- och lokalfrågor för kapacitetsökning • Erfarenhet av att arbeta med förändringsledning i ett övergripande perspektiv För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Administratör till Häktet Göteborg

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om häktet Göteborgs verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/hakte/goteborg/#verksamhet Häktet Göteborg är ett av Sveriges fem säkerhetshäkten med placering i kriminalvårdens hus i centrala Göteborg. Häktet Göteborg har plats för ca 350 klienter. På häktet Göteborg arbetar bland annat kriminalvårdare, psykologer, sjuksköterskor, administratörer och underrättelseoperatörer. Totalt är vi cirka 300 medarbetare som dagligen arbetar med Kriminalvårdens viktiga uppdrag och med att bryta den onda cirkeln. ARBETSUPPGIFTER Administrationen är en servicefunktion där du kommer att vara en i arbetsgruppen som arbetar med klientärenden genom registrering och expediering av klienthandlingar såsom, beslut, domar med mera. Administrationen ansvarar för arkiv, diarium, posthantering, beställningar, samt hantering av myndighetens inkommande mail. I arbetsuppgifterna ingår även i övrigt vanligt förekommande administrativa uppgifter. Denna roll kommer utöver ovan nämnt även till stor del innefatta domshantering, strafftidsberäkning och ekonomisk administration. I rollen som administratör innebär det externa kontakter, där du representerar Kriminalvården gentemot samarbetspartners och allmänhet. Arbetsuppgifterna förutsätter att du har kännedom om offentlighetsprincipen samtidigt som du kan säkerställa att sekretesskyddet upprätthålls. Kontoret är placerat inom häktet där du kommer att möta kollegor och intagna. Du omfattas av det säkerhetsarbete som gäller för arbetsplatsen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är självgående och serviceinriktad. Handläggningen i arbetet är en del av rättsprocessen därför krävs det att du är noggrann och strukturerad. Du har ett gott omdöme, är kvalitetsmedveten och kan göra rätt prioriteringar samt är van vid att tidvis arbeta i ett högt tempo. Arbetet som administratör är en servicefunktion och kräver att du har förmåga att arbeta både självständigt och i nära samarbete med övriga anställda på häktet samt även andra aktörer såväl inom som utanför myndigheten. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Lägst gymnasiekompetens i form av slutbetyg/gymnasieexamen. Gärna med juridik/ ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig • God kunskap om förvaltningslagen. • God kännedom om offentlighetsprincipen • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska • Goda IT-kunskaper Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av strafftidsberäkning och/ eller juridisk bakgrund • Flerårig dokumenterad erfarenhet av arbete med diarieföring, arkiv, sekretessbelagda dokument samt hantering myndighetsmail eller liknande • Erfarenhet av kansli/administrativt arbete inom Kriminalvården • Erfarenhet av arbete i administrativa datasystem • Kunskap och erfarenhet av att jobba i ekonomisystem och/eller Platina • Kunskap om påföljdssystemet • Erfarenhet av administrativa uppgifter från offentligförvaltning ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Provanställning kan komma att tillämpas Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Kock med självförvaltningsansvar

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om anstalten Hinsebergs verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/anstalt/hinseberg/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en Kock för arbetsuppgifter inom kosthållning och livsmedelshygien. Befattningen har ett övergripande ansvar för den omfattande självförvaltning som är etablerad på anstalten, där intagna med stöd av personal själva ansvarar för beställning, mathållning, städning och tvätt. Befattningen omfattar samtidigt arbete för ett produktionskök som tillhandahåller mat för bland annat häktet och personalmatsal. Du kommer att ha ett arbetsledningsansvar för mathållningen på avdelningarna, livsmedelshantering och livsmedelsförråd inom verksamhetsområdet, vilket inkluderar budgetansvar och kvalitetssäkring. Information, utbildning och handledning i kostfrågor till intagna och personal är en annan viktig arbetsuppgift och vi ser därför att ditt ledarskap karaktäriseras av entusiasm och motivation. I befattningen ingår även att tillsammans med övrig personal inom kostområdet planera för matlagning, stöd till självförvaltningsavdelningarna, hur förrådshanteringen genomförs och hur egenkontrollen enligt kökshandboken efterlevs. Kriminalvården arbetar för en ekologiskt hållbar utveckling. I din roll som kock ingår att inspirera och utveckla verksamheten för en mer ekologisk och klimatsmart mathållning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är en lagspelare och kan leda, motivera och skapa engagemang. Du har en god pedagogisk insikt, är trygg, stabil och har självinsikt. Du är noggrann och väl medveten om kvalitetsstandard. Du har ett gott omdöme och tar ansvar för dina uppgifter. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och personlig mognad. Krav • Restaurang- eller storhushållsutbildning på gymnasienivå • Erfarenhet av arbete i storkök eller annan erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Erfarenhet av restaurangarbete, i arbetsledande funktion • Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska • God IT-kompetens Meriterande • Erfarenhet från arbete i Kriminalvården eller annat säkerhetsarbete som Kriminalvården bedömer likvärdig • Yrkeserfarenhet och kännedom om cook-and-chill-metodik • Ekonomikunskap, budgetarbete • Erfarenhet av lager och inventering • Erfarenhet av kostprogram ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. För denna befattning kommer en säkerhetsprövningsintervju att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Kriminalvårdare, semestervikariat till anstalten Hällby

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om anstalten Hällbys verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/anstalt/hallby/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Att arbeta som kriminalvårdare betyder att du kan göra skillnad för andra människor och bidra till ett bättre samhälle. För att trivas och lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. Som kriminalvårdare ingår du i ett team där du har den dagliga kontakten med klienten. Arbetsuppgifterna vid anstalt är varierande: omvårdnads-, bevaknings-, visitations- och säkerhetsarbete blandas med frigivningsplanering och samtals-/motivationsarbete. Arbetet vid anstalt är ofta rutinstyrt och inriktat på omvårdnads- och säkerhetsuppgifter. Arbetet innefattar även bevakning under t ex rättegångar och vid sjukhusbesök. KVALIFIKATIONER Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Som kriminalvårdare behöver du vara trygg, stabil och ha god självinsikt. Då du tillsammans med dina kollegor driver verksamheten behöver du ha god samarbetsförmåga och förmåga att vara tydlig i din kommunikation. I ditt yrkesutövande krävs ett gott omdöme och integritet. Du har en fysisk status som möjliggör förmåga att agera fysiskt när situationen så kräver. Vi söker dig som har: • Arbetslivserfarenhet, även i form av säsongsarbete, timanställning eller eget företagande. Praktik och volontärarbete är inte att jämställa med anställning • Fullständig gymnasiekompetens alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som KV bedömer relevant. • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift • God datorvana Det är meriterande om du har: • Arbetslivserfarenhet från kriminalvård, säkerhetsarbete, social omsorg, psykiatri eller vård- och omsorgsarbete • Kunskap inom relevanta områden, exempelvis beteendevetenskap, kriminologi psykiatri, juridik och konflikthantering • Relevanta språkkunskaper • B-körkort ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning och eventuella blanketter att skriva under. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Löpande urval tillämpas. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024