Administratör till Häktet Göteborg

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om häktet Göteborgs verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/hakte/goteborg/#verksamhet Häktet Göteborg är ett av Sveriges fem säkerhetshäkten med placering i kriminalvårdens hus i centrala Göteborg. Häktet Göteborg har plats för ca 350 klienter. På häktet Göteborg arbetar bland annat kriminalvårdare, psykologer, sjuksköterskor, administratörer och underrättelseoperatörer. Totalt är vi cirka 300 medarbetare som dagligen arbetar med Kriminalvårdens viktiga uppdrag och med att bryta den onda cirkeln. ARBETSUPPGIFTER Administrationen är en servicefunktion där du kommer att vara en i arbetsgruppen som arbetar med klientärenden genom registrering och expediering av klienthandlingar såsom, beslut, domar med mera. Administrationen ansvarar för arkiv, diarium, posthantering, beställningar, samt hantering av myndighetens inkommande mail. I arbetsuppgifterna ingår även i övrigt vanligt förekommande administrativa uppgifter. Denna roll kommer utöver ovan nämnt även till stor del innefatta domshantering, strafftidsberäkning och ekonomisk administration. I rollen som administratör innebär det externa kontakter, där du representerar Kriminalvården gentemot samarbetspartners och allmänhet. Arbetsuppgifterna förutsätter att du har kännedom om offentlighetsprincipen samtidigt som du kan säkerställa att sekretesskyddet upprätthålls. Kontoret är placerat inom häktet där du kommer att möta kollegor och intagna. Du omfattas av det säkerhetsarbete som gäller för arbetsplatsen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är självgående och serviceinriktad. Handläggningen i arbetet är en del av rättsprocessen därför krävs det att du är noggrann och strukturerad. Du har ett gott omdöme, är kvalitetsmedveten och kan göra rätt prioriteringar samt är van vid att tidvis arbeta i ett högt tempo. Arbetet som administratör är en servicefunktion och kräver att du har förmåga att arbeta både självständigt och i nära samarbete med övriga anställda på häktet samt även andra aktörer såväl inom som utanför myndigheten. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Lägst gymnasiekompetens i form av slutbetyg/gymnasieexamen. Gärna med juridik/ ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig • God kunskap om förvaltningslagen. • God kännedom om offentlighetsprincipen • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska • Goda IT-kunskaper Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av strafftidsberäkning och/ eller juridisk bakgrund • Flerårig dokumenterad erfarenhet av arbete med diarieföring, arkiv, sekretessbelagda dokument samt hantering myndighetsmail eller liknande • Erfarenhet av kansli/administrativt arbete inom Kriminalvården • Erfarenhet av arbete i administrativa datasystem • Kunskap och erfarenhet av att jobba i ekonomisystem och/eller Platina • Kunskap om påföljdssystemet • Erfarenhet av administrativa uppgifter från offentligförvaltning ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Provanställning kan komma att tillämpas Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Kock med självförvaltningsansvar

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om anstalten Hinsebergs verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/anstalt/hinseberg/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en Kock för arbetsuppgifter inom kosthållning och livsmedelshygien. Befattningen har ett övergripande ansvar för den omfattande självförvaltning som är etablerad på anstalten, där intagna med stöd av personal själva ansvarar för beställning, mathållning, städning och tvätt. Befattningen omfattar samtidigt arbete för ett produktionskök som tillhandahåller mat för bland annat häktet och personalmatsal. Du kommer att ha ett arbetsledningsansvar för mathållningen på avdelningarna, livsmedelshantering och livsmedelsförråd inom verksamhetsområdet, vilket inkluderar budgetansvar och kvalitetssäkring. Information, utbildning och handledning i kostfrågor till intagna och personal är en annan viktig arbetsuppgift och vi ser därför att ditt ledarskap karaktäriseras av entusiasm och motivation. I befattningen ingår även att tillsammans med övrig personal inom kostområdet planera för matlagning, stöd till självförvaltningsavdelningarna, hur förrådshanteringen genomförs och hur egenkontrollen enligt kökshandboken efterlevs. Kriminalvården arbetar för en ekologiskt hållbar utveckling. I din roll som kock ingår att inspirera och utveckla verksamheten för en mer ekologisk och klimatsmart mathållning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är en lagspelare och kan leda, motivera och skapa engagemang. Du har en god pedagogisk insikt, är trygg, stabil och har självinsikt. Du är noggrann och väl medveten om kvalitetsstandard. Du har ett gott omdöme och tar ansvar för dina uppgifter. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och personlig mognad. Krav • Restaurang- eller storhushållsutbildning på gymnasienivå • Erfarenhet av arbete i storkök eller annan erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Erfarenhet av restaurangarbete, i arbetsledande funktion • Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska • God IT-kompetens Meriterande • Erfarenhet från arbete i Kriminalvården eller annat säkerhetsarbete som Kriminalvården bedömer likvärdig • Yrkeserfarenhet och kännedom om cook-and-chill-metodik • Ekonomikunskap, budgetarbete • Erfarenhet av lager och inventering • Erfarenhet av kostprogram ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. För denna befattning kommer en säkerhetsprövningsintervju att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Kriminalvårdare, semestervikariat till anstalten Hällby

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om anstalten Hällbys verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/anstalt/hallby/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Att arbeta som kriminalvårdare betyder att du kan göra skillnad för andra människor och bidra till ett bättre samhälle. För att trivas och lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. Som kriminalvårdare ingår du i ett team där du har den dagliga kontakten med klienten. Arbetsuppgifterna vid anstalt är varierande: omvårdnads-, bevaknings-, visitations- och säkerhetsarbete blandas med frigivningsplanering och samtals-/motivationsarbete. Arbetet vid anstalt är ofta rutinstyrt och inriktat på omvårdnads- och säkerhetsuppgifter. Arbetet innefattar även bevakning under t ex rättegångar och vid sjukhusbesök. KVALIFIKATIONER Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Som kriminalvårdare behöver du vara trygg, stabil och ha god självinsikt. Då du tillsammans med dina kollegor driver verksamheten behöver du ha god samarbetsförmåga och förmåga att vara tydlig i din kommunikation. I ditt yrkesutövande krävs ett gott omdöme och integritet. Du har en fysisk status som möjliggör förmåga att agera fysiskt när situationen så kräver. Vi söker dig som har: • Arbetslivserfarenhet, även i form av säsongsarbete, timanställning eller eget företagande. Praktik och volontärarbete är inte att jämställa med anställning • Fullständig gymnasiekompetens alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som KV bedömer relevant. • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift • God datorvana Det är meriterande om du har: • Arbetslivserfarenhet från kriminalvård, säkerhetsarbete, social omsorg, psykiatri eller vård- och omsorgsarbete • Kunskap inom relevanta områden, exempelvis beteendevetenskap, kriminologi psykiatri, juridik och konflikthantering • Relevanta språkkunskaper • B-körkort ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning och eventuella blanketter att skriva under. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Löpande urval tillämpas. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Kriminalvårdare till Vänersborg och Uddevalla - Semestervikariat

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Verksamhetsområde Vänersborg består av två anstalter i Vänersborg och ett häkte i Uddevalla. Anstalten Östragård är en öppen anstalt med plats för 173 klienter. Anstalten Brinkeberg är en sluten anstalt med plats för 130 och Häktet i Uddevalla har 57 platser. Vi är en innehållsrik verksamhet och hos oss arbetar kriminalvårdare, administratörer, sjuksköterskor, kockar, lärare, produktionsledare, chefer med flera. Vi är en modern myndighet som bjuder på utvecklingsmöjligheter och utmaningar där du får vara med och påverka framtiden. ARBETSUPPGIFTER Som kriminalvårdare ingår du i ett team där du har den dagliga kontakten med klienten. Arbetsuppgifterna vid anstalt är varierande: omvårdnads-, bevaknings-, visitations- och säkerhetsarbete blandas med frigivningsplanering och samtals-/motivationsarbete. Arbetet vid häkte är ofta rutinstyrt och inriktat på omvårdnads- och säkerhetsuppgifter. Klienter kan sitta häktade under lång tid utan att få träffa andra än sin advokat och personalen vid häktet vilket ställer särskilda krav på dig som kriminalvårdare. Att arbeta som kriminalvårdare betyder att du kan göra skillnad för andra människor och bidra till ett bättre samhälle. För att trivas och lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. KVALIFIKATIONER Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Som kriminalvårdare behöver du vara trygg, stabil och ha god självinsikt. Då du tillsammans med dina kollegor driver verksamheten behöver du ha god samarbetsförmåga och förmåga att vara tydlig i din kommunikation. I ditt yrkesutövande krävs ett gott omdöme och integritet. Du har en fysisk status som möjliggör förmåga att agera fysiskt när situationen så kräver. Vi söker dig som har: • Fullständig gymnasieutbildning alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Arbetslivserfarenhet, även i form av säsongsarbete, timanställning eller eget företagande. Praktik och volontärarbete är inte att jämställa med anställning • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift • God datorvana • B-körkort Det är meriterande om du har: • Kunskap inom relevanta områden, exempelvis beteendevetenskap, kriminologi, psykiatri, juridik eller konflikthantering • Arbetslivserfarenhet från kriminalvård, säkerhetsarbete, social omsorg, psykiatri eller vård- och omsorgsarbete • Relevanta språkkunskaper ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Kriminalvårdens verksamhet pågår dygnet runt, året runt, och schemaläggning sker därför på oregelbunden arbetstid där tjänstgöring på dagar, kvällar och helger ingår. Vissa scheman innebär arbete på nätter. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Kriminalvården tillämpar rökfri arbetsplats. I denna rekrytering tillämpas löpande urval vilket innebär att intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

23 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Handläggare till regional samordnad bemanningsplanering, Kalmar

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Häktet och anstalten i Kalmar bildar tillsammans verksamhetsområdet Kalmar och är därmed organisatoriskt samma enhet. Medarbetarna som arbetet i Kalmar tjänstgör tidvis på häktet och anstalten beroende på behovet som verksamheten har. Anstalten i Kalmar har 77 platser i säkerhetsklass 2, den är landets äldsta och byggdes år 1852. Häktet i Kalmar har 39 platser. Häktet och anstalten är belägna i centrala Kalmar några minuters promenad från centralstationen. Verksamhetsområde Kalmar har totalt cirka 140 anställda. Det pågår för närvarande planering för en ny anstalt och ett nytt häkte i Kalmar. Den nya anstalten planeras ha plats för ca 400 klienter. Det nya häktet kommer vara beläget i centrala Kalmar med 60 platser. Som det ser ut just nu kommer det nya häktet att stå klart år 2026 och den nya anstalten år 2029. ARBETSUPPGIFTER Som personalplanerare kommer du att arbeta med både kort- och långsiktig planering av personal. Främst kommer du att planera personalen som tillhör anstalt och häkte Kalmar men du förväntas även stötta kollegor som arbetar med regionens övriga verksamhetsområden. Du kommer att vara en del av teamet Samordnad Bemanning där majoriteten av arbetsgruppen är placerade på regionkontoret i Linköping. Din roll kommer dock att vara lokalt placerad i Kalmar, men regelbundna resor till Linköping förekommer. Arbetet passar dig som är en naturlig problemlösare och stimuleras av ett socialt arbete där man bygger långsiktiga relationer. Du är kommunikativ, serviceinriktad och uppskattar utmaningar som driver på resultat. I din roll som bemanningsplanerare arbetar du med: - Kontinuerlig kontakt med kärnverksamheten och tillgodose verksamhetens dagliga behov - Arbeta med kort och långsiktiga vakanser - Semester och utbildningsplanering - Prognosticera och planera bemanningen på ett kvalitetssäkert och effektivt sätt - Planering av personal enligt lagar, rutiner och kollektivavtal - Proaktivt arbeta för att nå uppsatta mål. KVALIFIKATIONER Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tar ansvar för din uppgift. Du arbetar bra med andra människor. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Gymnasieexamen med inriktning mot personal och/eller personalekonomi alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Erfarenhet av bemanningsplanering, kort- och långsiktigt • Erfarenhet av större personal- och bemanningssystem, exempelvis Heroma • Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska • God kunskap om lagar och avtal Det meriterar om du har: • Ytterligare utbildning inom arbetsrätt, personalvetenskap • Ytterligare utbildning inom lönehandläggning • Erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor • Erfarenhet av statliga kollektivavtal • Erfarenhet av Heroma • Kriminalvårdserfarenhet • Lönehandläggning • B-körkort ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Kriminalvården tillämpar rökfri arbetsplats. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

22 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Administratör till Frivården Eskilstuna

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om frivården Eskilstunas verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/frivardskontor/eskilstuna/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Som administratör ingår du i en grupp om fyra administratörer varav två är placerade i Eskilstuna och två i Nyköping. Administratörsteamet har huvudsakligt ansvar för registrering i de klientadministrativa systemen, vilket exempelvis kan röra registrering och expediering av beslut och personutredningar utifrån frivårdens del i rättskedjan. Du kommer också sköta administrationen till Övervakningsnämnden som har sammanträden i våra lokaler samt administrera Frivårdens egna beslutssammanträden. Arbetet innefattar också bemanning av reception och innebär därmed en viktig roll i det förebyggande säkerhetsarbetet genom att ansvara för kontorets inpassering till besöksavdelningen. Du ansvarar för att ta emot klienten, att ärendet kontrolleras och att klientens tillstånd klargörs innan personen tillåts komma in i våra lokaler. Detta för att i möjligaste mån inte släppa in okända eller påverkade personer i våra lokaler. Du ansvarar vidare för arkiv, posthantering, beställningar, ekonomiadministration och för vanligt förekommande administrativa uppgifter samt ge administrativt stöd till chef såväl som kollegor. Genom reception och kansli representerar du Kriminalvården med ett förtroendeingivande och korrekt bemötande gentemot klienter, samarbetspartners och allmänhet. Arbetsuppgifterna förutsätter att du kan säkerställa att sekretesskyddet upprätthålls samtidigt som du har kännedom om offentlighetsprincipen. KVALIFIKATIONER Arbetet som administratör är en servicefunktion till samtliga medarbetare på arbetsplatsen, vilket ställer höga krav på att du är serviceinriktad. För oss innebär detta att du är tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och få verksamheten att fungera smidigt. Du är lugn och trygg i dig själv och kan hantera stressade situationer på ett bra sätt. Vidare har du förmågan att kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt så att viktiga arbetsuppgifter upprätthålls. Du är också flexibel och har därmed lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och se lösningar i uppkomna situationer. Din samarbetsförmåga är mycket god och du har därför lätt för att bygga relationer. Du kan ta ansvar för din uppgift där du självständigt driver dina processer vidare. Vi förutsätter att du har god IT-kompetens och har en väl utvecklad administrativ förmåga. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Fullständig gymnasieutbildning i form av slutbetyg eller gymnasieexamen • Aktuell erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning • Goda datakunskaper • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift Det är meriterande om du har: • Aktuell erfarenhet av ekonomiadministration • Erfarenhet av handläggning enligt förvaltningslagen • Aktuell erfarenhet av administrativt arbete inom Kriminalvården ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. För denna befattning kommer en säkerhetsprövningsintervju att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

22 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Chef (Kriminalvårdsinspektör) till Frivården Malmö

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om frivården Malmös verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/frivardskontor/malmo/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Inom Kriminalvården arbetar du med ett komplext och viktigt samhällsuppdrag där du kan göra nytta och skillnad. Du kommer till en arbetsplats som värdesätter delaktighet, personlig utveckling och engagemang. Som ledare hjälper du dina medarbetare att på olika sätt rusta våra klienter att klara ett liv utan kriminalitet och droger, det vi kallar Bättre ut. I vårt uppdrag ingår både att kontinuerligt kvalitetssäkra vår egen verksamhet och att utveckla hållbar samverkan med andra samhällsaktörer, såsom bland annat kommun, sjukvård och polis. Som chef inom frivården har du en både operativ och strategisk roll, det är viktigt att du snabbt kan skifta mellan olika arbetsuppgifter och ställa om när det behövs. Tjänsten är verksamhetsnära och i dina arbetsuppgifter ingår bland annat att fatta beslut kring våra klienter och vara med och stötta dina medarbetare i vårt komplexa uppdrag. Du leder, utvecklar och följer upp verksamheten och har personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för ca 25 medarbetare, som främst arbetar som frivårdsinspektörer. Du ansvarar för ett av sju chefsområden, men har också ansvar för ett antal frågor som berör hela arbetsplatsen. I arbetet ingår att representera Kriminalvården i extern samverkan och driva utvecklingsfrågor tillsammans med andra aktörer. Du ingår i ledningsgruppen där kriminalvårdschefen samt dina kollegor utgör en viktig plattform för ditt ledarskap. Kriminalvårdsinspektör är en chefsbefattning direkt underställd kriminalvårdschefen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som genom några års erfarenhet är trygg i ditt chefs- och ledarskap och har en akademisk utbildning/examen med för Kriminalvården relevant inriktning. Relationsskapandet är en viktig del i rollen och du behöver ha lätt för att samarbeta, vara prestigelös och ha förmågan att engagera andra. Du är tydlig i din kommunikation och kan anpassa ditt budskap utifrån mottagarens förutsättningar. Du har förmåga att motivera och skapa de förutsättningar som krävs för att effektivt nå gemensamma mål i en verksamhet som kontinuerligt förändras. Du arbetar bra med komplexa frågor och trivs med när du får växla mellan att ta initiativ och sätta igång aktiviteter och att arbeta uthålligt i processer över tid. I krävande situationer är du lugn och professionell och har förmågan att anpassa dig till förändrade förutsättningar. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk examen (kandidat) • Erfarenhet av personalledning • Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift Det är meriterande om du har: • Chefserfarenhet (personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar) • Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården • Erfarenhet från flera verksamhetsgrenar inom Kriminalvården • Relevant erfarenhet från annan offentlig verksamhet • Erfarenhet av myndighetsutövande företrädesvis inom rättskedjan • Kriminalvårdens chefsförsörjningsprogram eller annat chefsutvecklingsprogram • Språkkunskaper utöver svenska och engelska ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. För denna befattning kommer en säkerhetsprövningsintervju att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Kriminalvården strävar efter en jämn köns- och åldersfördelning samt ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Handläggare till Kapacitetssektionen

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. ARBETSUPPGIFTER I rollen som handläggare inom sektionen kommer du att på kort, medellång och lång sikt analysera, planera och rekommendera åtgärder för att säkerställa myndighetens platstillgång. Kopplat till detta genomförs bl.a. risk- och bristanalyser samt en platsbehovsbedömning. Du arbetar med att upprätta veckovisa lägesbilder som beskriver platsbehov, platstillskapande och aktuell beläggningsnivå, där oförutsedda förseningar och andra driftsättningshinder som uppstår längs vägen anges. Vidare kommer du analysera och simulera platsbehov utifrån gällande prognoser, bidra i arbetsprocessen med framtagande av myndighetens platskapacitetsrapport samt ansvara för processen kring platsbeslut. Vidare bidrar du till att optimera och förfina metoder, arbetssätt och åtgärder som främjar effektivitet inom platsbeståndet. Du kommer även att ansvara för vanligt förekommande handläggande uppgifter som är aktuella på sektionen, såsom att delta i det koordinerande arbetet mellan sektionen och övriga avdelningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. I arbetet planerar, organiserar och prioriterar du dina uppgifter på ett effektivt sätt och förblir motiverad samt effektiv trots bakslag och besvikelser. Du har modet att agera efter din egen övertygelse. Vidare arbetar du bra med komplexa frågor och har förmåga att lösa komplicerade problem. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Flerårig aktuell erfarenhet av arbete med kärnverksamhetsfrågor i Kriminalvården • Goda kunskaper i Officepaketet • God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska • God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på engelska Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete med frågor och processer som rör platsbeslut • Erfarenhet av arbete med frågor som rör kapacitetsökning och platssamordning • Erfarenhet av att koordinera möten och uppdrag • Erfarenhet av självständigt arbete med uppgifter som krävt planering, samordning, kvalitetssäkring och uppföljning av uppdrag • Erfarenhet av att utveckla arbetssätt som säkrar effektiva processer • Erfarenhet av att samordna arbete mellan nationella avdelningar och regional/lokal nivå ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

22 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Rekryteringsspecialist till verksamhetsnära HR Malmö.

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. ARBETSUPPGIFTER Med myndighetens Region Syds olika verksamhetsområden som uppdragsgivare kommer du som rekryteringsspecialist både självständigt och i team driva rekryteringsprocesser från start till mål. En viktig del av rollen innebär därför att arbeta konsultativt och serviceinriktat mot våra uppdragsgivare - Kriminalvårdens kärnverksamhet. Du kommer att publicera annonser, göra urval, planera och hålla intervjuer, hantera administration och allt som hör en rekryteringsprocess till. Utöver rekrytering kommer du också hantera andra fokusområden som syftar till att kvalitetssäkra och utveckla rekryteringsenhetens arbete. I regionen finns anstalter, häkten, frivårdskontor och vår nationella transportenhet och du kommer främst att arbeta med volymrekrytering av kriminalvårdare. Inom Kriminalvården ryms fler än 70 olika yrkesroller och du kommer även arbeta med rekrytering av allt från fastighetstekniker och sjukvårdspersonal till handläggare. Kriminalvården rekryterar flera tusen nya medarbetare och semestervikarier varje år. Det betyder att vi vänder oss till dig som trivs med ett jobb som har tempo, där du både är en del av en grupp och ett sammanhang, dels med stor självständighet driver dina egna uppdrag och ger bästa möjliga service till våra uppdragsgivare. Kriminalvården arbetar med kompetensbaserad rekrytering och som statlig myndighet utgår vi från förtjänst och skicklighet när vi rekryterar medarbetare. Inom rekryteringsteamet genomför vi också säkerhetsintervjuer och säkerhetsprövningar, flera av våra befattningar är även placerade i säkerhetsklasser. Kriminalvården strävar efter att vara en attraktiv och synlig arbetsgivare. Som rekryterare är du därför en viktig ambassadör i vårt arbete med employer branding genom att delta på rekryteringsaktiviteter KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har lätt för att samarbeta, är kommunikativ och som är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. I ditt arbete tar du stort ansvar för dina uppgifter genom att själv planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. I din roll som rekryteringsspecialist är du både flexibel, noggrann och väl medveten om mål och mån om att arbeta för en hög kvalitet. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Fullständig gymnasieutbildning alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Universitets-/högskoleutbildning inom HR/PA om minst 120 hp motsvarande 2 år på högskola/universitet, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Arbetslivserfarenhet, även i form av säsongsarbete, timanställning eller eget företagande • Mycket goda kunskaper i svenska språket, såväl i tal som skrift • God datorvana samt goda kunskaper i Officepaketet • Kunskap om kompetensbaserad rekrytering • Erfarenhet av att arbeta i kvalificerade systemstöd, t. ex. rekryteringssystem • B-körkort Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av volymrekrytering, kompetensbaserad rekrytering samt rekryteringsprocessens samtliga delar • Erfarenhet av rekryteringsarbete inom offentlig sektor, gärna statlig verksamhet • Erfarenhet av att arbeta i en konsultativ och stödjande roll eller arbete inom kriminalvården • Erfarenhet av Visma Recruit/Offentliga jobb ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Denna befattning är placerad i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll samt säkerhetsprövnings intervju att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Jurist till rättsavdelningen Örebro

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Rättsavdelningen är en nationell avdelning vid Kriminalvårdens huvudkontor. Avdelningen ansvarar bl.a. för att inrikta och driva myndighetens arbete i rättsliga frågor, ge rättsligt stöd till alla nivåer i myndigheten, lämna yttranden till olika granskningsorgan, fatta grund- och omprövningsbeslut i klientärenden, företräda Kriminalvården i rättsprocesser samt handlägga sådana skadestånds- och ersättningsärenden som inte ankommer på annan. Dessutom ansvarar avdelningen för myndighetens rådgivande nationella rättsvårdberedskap. Enheten för klientjuridik fullgör rättsavdelningens ansvar inom det klientjuridiska området. Enhetens sektion för allmän klientjuridik – västra söker nu en jurist med placering på regionkontoret i Örebro. ARBETSUPPGIFTER Som kriminalvårdsjurist är en av dina huvudsakliga arbetsuppgifter att handlägga och fatta beslut i omprövningsärenden där grundbeslut har fattats av Kriminalvårdens lokala verksamhetsställen, bl.a. anstalter och häkten. Du kommer också att medverka i arbetet med att samordna och utveckla praxis i kriminalvårdsjuridiska frågor samt ansvara för daglig rådgivning till lokal och regional nivå. Du kan också komma att handlägga ärenden om ersättning för skada samt företräda Kriminalvården i rättsprocesser avseende klientbeslut i domstol. I arbetet kan även ingå att utbilda andra medarbetare inom myndigheten samt att utarbeta förslag till yttranden till Justitieombudsmannen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är trygg, stabil och har god självinsikt. I arbetet tar du ansvar för dina arbetsuppgifter, strukturerar ditt angreppssätt och driver dina processer vidare samtidigt som du samarbetar bra med andra och kan relatera till dem på ett lyhört och smidigt sätt. I rollen som kriminalvårdsjurist gör du korrekta avvägningar och prioriteringar, väger samman komplex information, olika typer av hänsynstaganden samt visar gott omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut. Vidare har du förmågan att se till helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • En juristexamen eller en juridisk högskoleexamen • Erfarenhet av juridiskt arbete • Goda juridiska kunskaper • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av ärendehandläggning i myndighet samt av att fatta förvaltningsbeslut, gärna inom någon del av rättskedjan • Erfarenhet av arbete med juridisk rådgivning och utbildning • Erfarenhet av att arbeta med juridiska frågor inom Kriminalvården • Goda specialistkunskaper inom för tjänsten relevanta rättsområden, t.ex. förvaltningsrätt, straff- och processrätt eller vad gäller kriminalvårdslagstiftningen ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning och eventuella blanketter att skriva under. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

22 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024