Företagsjurist

Sök bland 8 lediga jobb som Företagsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Legal Counsel

About us Scania is now undergoing a transformation from being a supplier of trucks, buses, and engines to a supplier of complete and sustainable transport solutions. Are you looking for new opportunities in a dynamic and commercial workplace at one of the world’s best truck manufacturers? Legal Counsel Scania Procurement Scania is currently looking for a new Legal Counsel to provide legal support to the procurement function. The procurement department at Scania is tasked with acquiring products and services for all of Scania’s global units, with the central procurement operations based in Södertälje. While the majority of our organization is located there, we also have a significant presence in various countries where Scania operates. In this role, you will work in a truly international setting, primarily based at Scania’s headquarters in Södertälje. You will be an integral part of our legal department, which comprises six legal counsels, two assistants and the general counsel. As Legal Counsel, you will play a pivotal role in offering legal advice and conducting risk assessments for the procurement function. This entails offering support in diverse legal domains pertinent to a procurement organization, primarily centered around commercial contract law and general commercial law. Additionally, you will be responsible for developing and delivering training sessions for purchasers. The role involves numerous points of contact worldwide and is both independent, varied and socially engaging. Is it you we are looking for? You have a Swedish law degree and/or have acquired relevant work experience in Sweden. You possess 3-5 years of relevant work experience either from a law firm or as an in-house legal counsel. You have a solid understanding of commercial contract law and general commercial law. Familiarity and experience within the legal domains of IP law, IT-law, maritime and transport law, construction law or other relevant are desirable, but not a requirement. Working languages are Swedish and English. Proficiency in German is advantageous. Your professional skills We are looking for someone who is humble, adaptable, decisive and possesses good judgment. You are good at organizing, planning and managing your workload. You have a customer-focused, business-minded approach and are collaborative and pragmatic. You have the ability to work independently and collaboratively across different organizational levels and cultural contexts. You uphold a high standard of integrity and trustworthiness and possess good communication and presentation skills. We offer you We can offer you a dynamic workplace with diverse and challenging tasks in a hybrid work setup, meaning you can work from home a few days a week if the job allows. We can also provide you with an individual development plan, so you can reach your goals and receive the right support along the way. Scania offers many opportunities to develop your career both domestically as well as internationally. We have a broad offer of personnel benefit with everything from health allowance to performance bonuses. Our corporate culture is characterized by openness, diversity, and respect for the individual. We look forward to your application! We use logic and personality tests in our selection process and a background check may be conducted for this position. Your application should include CV, personal letter and grade copies from university. Please apply as soon as possible. Ongoing selection and interviews will take place during the application period, the position may be filled before the end of the application period.

26 februari 2024
Sista ansökan:
11 mars 2024
AB Svensk Exportkredit söker affärsjurist

AB Svensk Exportkredit ("SEK") är ett statligt bolag med uppdrag att på kommersiella och hållbara grunder finansiera svenska exportföretag, deras underleverantörer och utländska kunder. SEK finansierar även omställning i Sverige och utomlands.   SEK:s funktion Affärsjuridik består av sju medarbetare inklusive chef och ingår i sin tur i huvudfunktionen Juridik och Inköp. Affärsjuridik hanterar juridiska frågor och avtal kopplat till såväl upp- som utlåning inom SEK. När nu en av våra kollegor går vidare till en annan tjänst inom bolaget, söker vi dig som är affärsjurist med flera års arbetslivserfarenhet inom finansområdet och som vill fortsätta arbeta inom både upp- och utlåning. Arbetsbeskrivning I rollen som affärsjurist kommer du att arbeta kundnära med SEK:s affärer innefattande både upp- och utlåning. De finansieringsprodukter SEK erbjuder är allt från stora exportfinansieringar och projektfinansieringar till omställningskrediter, rörelsefinansieringar och leverantörs- och slutkundsfinansieringar samt garantier. SEK lånar upp pengar på den internationella marknaden genom att ge ut obligationer och målet är att erbjuda investerare lösningar, i flera valutor och i olika strukturer. För både upp- och utlåning arbetar vi i team med kollegor från andra funktioner och som affärsjurist stödjer du självständigt förhandlingarna och har ett stort ansvar gällande att dokumentera affärsuppläggen och villkoren. SEK gör affärer på hållbara grunder och stort fokus läggs på antikorruption, hållbarhet och mänskliga rättigheter. Du rapporterar till Chefen för Affärsjuridik och tillsammans med våra andra jurister arbetar du på vårt huvudkontor i moderna lokaler på Kungsholmen i centrala Stockholm. Vem är du? Vi söker dig som efter avslutad svensk juristexamen har minst fem års arbetslivserfarenhet som finansjurist. Du har troligen arbetat på bank, affärsjuridisk advokatbyrå, finansiell myndighet eller med finansiering på bolag och om du har arbetat med upplåning är det meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med obeståndssituationer. Du har vana av att sätta juridiken i sitt affärsmässiga sammanhang och du kan förhandla med både interna och externa parter. Mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska är ett krav. För att du ska trivas i rollen behöver du vara en sann lagspelare med en positiv, pragmatisk och nyfiken inställning. Du har en inre grundtrygghet som stödjer dig i att agera prestigelöst och modigt kunna ta ställning i juridiska frågeställningar. Som affärsjurist behöver du också vara tydlig och pedagogisk för att kunna förmedla ditt budskap samt att ha integritet. Du erbjuds Vi erbjuder dig en spännande och viktig tjänst på ett bolag med en ledande roll i utvecklingen av export- och hållbar finansiering. Vi är en välkomnande och stabil organisation som har en positiv och betydelsefull samhällsfunktion genom att vi främjar svensk exportnäring. Du arbetar i en stimulerande miljö med korta beslutsvägar tillsammans med trevliga, kompetenta och drivna kollegor. Ansökan Välkommen med din ansökan i form av CV och ett brev där du kort beskriver varför du är intresserad av tjänsten. Ansökan sker via www.jurek.se, urval sker löpande. I denna rekryteringsprocess samarbetar SEK med Jurek Rekrytering & Bemanning. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Caroline Lönnbark på telefonnummer 076 00 26 921 alternativt [email protected]. Om verksamheten I 60 år har lån från SEK gjort det möjligt för generationer av svenska företag att växa. Med ökad export skapar vi tillväxt i Sverige och bidrar till nytänkande lösningar för en hållbar utveckling i världen. Med affärsmannaskap, starkt kundfokus och en vilja att nå resultat, blir du en viktig lagspelare i Team SEK. Det finns en närhet och enkelhet här som underlättar samarbete och gör beslutsvägar korta. Vi tar vara på engagemang och gör det möjligt för alla att ta ansvar och vara med och påverka. I vårt ekosystem av förstklassig kompetens kan du verkligen växa. Var med och forma vår historia, som går över gränser och generationer. Ytterligare information om oss hittar du på www.sek.se/karriar/

19 februari 2024
Sista ansökan:
12 mars 2024
Jurist

STEAM Education believes that each child can achieve their fullest potential through a continuum of educational provision. Faculty and staff, in partnerships with parents, strive to provide an inclusive and responsive program that guides students towards academic success and self-advocacy. This will ensure our students are fully prepared to pursue their individual college and career goals upon graduation. STEAM Education corporate provides a comprehensive and challenging international education that fosters informed and engaged local, regional and global citizenship. We inspire students to be lifelong learners who contribute positively to a diverse and changing world. STEAM Schools prepares students for living in the real world. When it comes to actually teaching students how to become innovative thinkers, they need to learn leadership skills, to be encouraged to think creatively, and to be taught independent thinking and learning. Innovative classrooms are beginning to place more emphasis on the soft skills needed to thrive in today’s world. We look for highly-trained, experienced educators who continually expand their subject knowledge and technology prowess, integrate new ways of teaching, and share their love of learning. About Position Du kommer att ge stöd och hjälp i frågor om skollagen, elevhälsa, , godkännande av huvudman och rätt till bidrag, stöd och särskilt stöd, disciplinära åtgärder och mycket mer. Du kommer att arbeta med juridiska frågeställningar utifrån skollagstiftning och annan relaterad lagstiftning. Vidare arbetar du med yttranden till Skolinspektionen och andra myndigheter samt processföring i allmän förvaltningsdomstol.   Qualifications - Vi söker dig som har en examen från en juristutbildning, t.ex. juristprogrammet, affärsjuridiska programmet eller liknande . - Du har dessutom goda kunskaper om skollagstiftning och offentlig rätt. Vidare har du god kunskap om dataskyddsförordningen (GDPR). - Erfarenhet från arbete på annan statlig myndighet som till exempel Skolinspektionen eller Skolverket, region, eller kommun är meriterande.  Välkommen med din ansökan!

16 februari 2024
Sista ansökan:
16 juli 2024
Försäkringsjurist 50% i Uppsala

Har du erfarenhet av försäkringar och försäkringsvillkor och söker möjligheten att få bidra med din värdefulla erfarenhet och kompetens på ett för dig nytt företag? Just nu söker vi en interim lösning till en nyckelposition, som vill jobba under en tidsbestämd period på 50%. Låter detta intressant så är du varmt välkommen med din ansökan! Detta är ett konsultuppdrag där möjlighet finns att vara underkonsult via oss alternativt anställas som konsult av Jurek. Som konsult hos oss på Jurek är du anställd hos oss och uthyrd till en eller flera av våra olika kunder. Förutom en mängd förmåner som friskvårdsbidrag, försäkringar, kollektivavtal och karriärmöjligheter, erbjuds du möjligheten att utöka dina erfarenheter och kompetenser samtidigt som du bidrar med dina värdefulla kunskaper. Arbetsbeskrivning I denna roll kommer du att vara kundens första kontakt vid klagomål. Du behöver vara lättillgänglig, och kundkontakten sker via telefon, mail och fysiska möten. Du identifierar, hanterar och reder ut de klagomål som kommer in, och ser till att interna rutiner efterföljs. Vid behov uppdaterar och förbättrar du befintliga rutiner, arbetssätt eller otydligheter. Vem är du? För att lyckas i rollen som klagomålsansvarig söker vi dig som är pedagogisk, strukturerad samt tydlig i din kommunikation, samt har erfarenhet av: • försäkringar och försäkringsvillkor • kundbemötande och förmåga sätta dig in i kunders behov • starkt meriterande är om du har juristexamen eller likvärdigt Vi söker dig som har ett stort eget driv och van vid att ta egna initiativ. Du har god kommunikationsförmåga och lätt för att uttrycka dig. Du trivs bra med att arbeta självständigt, har ett prestigelöst förhållningssätt och har god förmåga att samarbeta chefer och kollegor andra kollegor såväl som med externa kontaktytor. Vi ser gärna även att du är intresserad av att utveckla nya arbetssätt och nya tekniska lösningar. Du erbjuds Uppdragets omfattning är 50% med start omgående. Arbetstiderna är förlagda vardagar dagtid på plats på kontoret med viss flexibilitet hur arbetstiden förläggs. Tjänsten är initialt ett konsultuppdrag på 3 månader men med stor chans till förlängning. Ansökan Då urvalsprocessen och intervjuer sker löpande är du varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Vid frågor angående tjänsten är kontakta gärna ansvarig konsultchef Hanna Broström på [email protected] Om Jurek Jurek Recruitment & Consulting är ett starkt växande företag med fokus på flexibla och kundanpassande rekryterings- och bemanningslösningar. Genom vårt nytänkande och entreprenöriella arbetssätt är vi unika i Sverige idag. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, Life Science, HR, administration samt marknad och management. När du skickar in din intresseanmälan för nya uppdrag eller tjänster nedan, hamnar du i vårt nätverk och kan matchas med konsultuppdrag eller fasta tjänster.

13 februari 2024
Sista ansökan:
14 mars 2024
Företagsjurist till Syntronic

Syntronic fortsätter växa globalt, och nu söker vi en kvalificerad och engagerad företagsjurist! Om du brinner för juridiska frågor inom företagsvärlden och trivs i en miljö där utmaningar och möjligheter står i fokus, kan detta vara ditt nästa professionella steg. Ansvarsområden: Som företagsjurist hos oss kommer du att vara en spindel i nätet för vår företagsjuridik globalt. I arbetet som företagsjurist ska du ansvara för att tillhandahålla kvalificerad juridisk rådgivning till ledningsgruppen och andra avdelningar angående företagets affärsverksamhet. Vi på Syntronic är steget före, förutser vilka problem som kan dyka upp och utvecklar lösningar redan innan, därför är det viktigt att du alltid ser till att ha uppdaterade kunskaper inom juridiken. Arbetet kommer att vara mycket varierande med allt från att; delta i och leda avtalsförhandlingar och säkerställa att alla juridiska aspekter beaktas för att skydda företagets intressen, till att hantera företagsrättsliga frågor. Du kommer även att driva, hantera och lösa juridiska tvister och konflikter, antingen genom förhandlingar eller rättsliga åtgärder. I egenskap av företagsjurist kommer du att granska och skriva avtal samt vara ansvarig för att utbilda och informera interna intressenter om nya lagar och regler som påverkar verksamheten. Uppdraget innebär även att säkerställa att vi följer lagar och regler som rör produkter och affärsavtal. Du kommer att granska och utforma juridiska dokument, som produktbeskrivningar, användarvillkor och avtalsdokument, för att säkerställa att de är rättsligt bindande och skyddar företagets intressen. Vi söker en företagsjurist som; - Har en fullständig juristexamen - Är en stark förhandlare med en analytisk förmåga - Har utmärkta kommunikationsfärdigheter, både skriftligt och muntligt - Kan uttrycka sig flytande på svenska och engelska - Har förmåga att arbeta självständigt och i team. Det är meriterande om du har behörighet att praktisera som advokat samt har erfarenhet av företagsjuridik. Vem är du: Vi söker dig som är noggrann, serviceinriktad och ambitiös. Du har en mycket god juridisk analytisk förmåga och är ansvarstagande, engagerad och självständig med en god initiativförmåga. Det är viktigt att du är stresstålig och flexibel, samt har en förmåga att lösa problem och få arbetsrelaterade frågor att fungerar smidigt. Att vi är ett team är vår styrka, därför ser vi att du arbetar på plats med oss på huvudkontoret i Gävle. Resor i tjänsten kan förekomma. Som företagsjurist rapporterar du direkt till VD. Vi ser fram emot att välkomna en passionerad företagsjurist till vårt team och fortsätta skapa framgångsrika affärsmöjligheter tillsammans. Vi erbjuder Storslaget! Ett riktigt bra gäng!” Så svarade en medarbetare som blev ombedd att beskriva Syntronic. Hos oss blir du en del av en härlig gemenskap. Du arbetar med spännande projekt tillsammans med kollegor som delar dina intressen. Här har du stora möjligheter att växa i den riktning som du själv önskar. Vi beskrivs ofta som en platt organisation som har högt i tak. Här kommer din röst att höras och dina idéer att lyssnas på. Vi vet att livet består av mer än jobb och värnar om att du ska ha en bra balans mellan arbete och fritid. Därför erbjuder vi flextid och frihet under ansvar. Vi gör också roliga saker tillsammans efter arbetsdagens slut - allt från olika sportaktiviteter till afterwork-event mm. Den del av livet som består av jobb tycker vi ska vara rolig, spännande och utvecklande. Du erbjuds regelbundna karriärutvecklingssamtal och är välkommen att delta i våra interna workshops. För att du ska må så bra som möjligt ger vi dig ett fördelaktigt paket med förmåner och försäkringar. Ansökan Vi ser fram emot din ansökan, som ska vara oss tillhanda senast 11 mars. Vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Av kommunikation- och kvalitetssäkringsskäl ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via vårt system och inte via e-post.

12 februari 2024
Sista ansökan:
11 mars 2024
Jurist

Vårt koncernföretag, IBG Group, är en partner till entreprenörer och företagare i många branscher och segment för Startup, små- och medelstora företag. Idébanken Juristbyrå AB har många samarbetspartner som även erbjuder tjänster och lösningar till våra kunder. Vi söker efter tre jurister till företaget. En företagsjurist och en affärsjurist med bra kunskap på ekonomin samt en jurist som kan jobba med förvaltningsrätt. Som jurist kommer du att arbeta med både företags- och privatkunder och bistå med juridiskt konsultativ stöd. Du arbetar operativt och självständigt med att driva bland annat egna förhandlingar inom olika rättsområden, att ge juridisk rådgivning och vara ett rättsstöd till våra kunder. Kravprofil Idébanken Juristbyrå AB söker dig som har examen från YH-paralegalutbildning eller universitet i Sverige. Du behärskar professionell svenska och engelska i tal och skrift. Din roll Vi söker dig som vill vara med och bygga upp vår jurist avdelning. Du har förhandlingsvana, juridisk upphandlingskompetens och processerfarenhet. Det är merit att du har bra rättskunskap och erfarenhet att arbeta inom förvaltningsprocess och allemansrätt inklusive skadeståndsrätt, associationsrätt, arbetsrätt, och fastighetsrätt. Idébanken Juristbyrå AB ser dig som vill hjälpa företag att utvecklas och börsnoteras. Vi erbjuder stora möjligheter för dig att växa professionellt, bygga ditt nätverk och skapa värdefulla kontakter för framtiden. Sista ansökningsdatum är den 31 mars 2024. Vi går igenom ansökningar och intervjuar löpande – vänta därför inte med att skicka in din ansökan! Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

30 januari 2024
Sista ansökan:
31 mars 2024
Compliance Officer

I rollen som Compliance Officer hos oss på Resurs Bank, börjar du i en nordisk organisation som präglas av högt tempo, förändring och modiga beslut. Compliancefunktionen består idag av tre Compliance Officers och Head of Compliance, vilken du också kommer att rapportera till. Få koll på rollen Rollens uppdrag utgör en viktig del i bankens och funktionens fortsatta arbete med ett mer digitaliserade arbetssätt i frågor kring GRC. Utöver detta ingår det även att på ett kreativt och drivet sätt granska och analysera bankens efterlevnad av externa och interna regelverk med fokus på den tillståndspliktiga verksamheten i bankens olika verksamhetsländer. I rollen stöttar du arbetet i våra nordiska länder i olika aktiviteter och uttolkning av regelverk. Därför är det viktigt att du hanterar balansen mellan oberoende intern granskning och kontroll med god samarbetsförmåga. Vi söker dig som har: - Examen som Jur.kand eller likvärdig - Fem års erfarenhet av att arbeta med compliance inom en finansiell verksamhet - Uttrycker dig väl på svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete hos eller mot en betaltjänstleverantör kopplat till e-handel. Vi ser även positivt på om du har erfarenhet av arbete kopplat till AI. På ett personligt plan Du trivs i en roll där du får ta stort ansvar och har stort driv med hög flexibilitet. Du blir viktig i det fortsatta arbetet med att förflytta Compliancefunktionen till ett mer digitalt arbetssätt där erfarenhet av att arbeta med GRC-system, och särskilt ServiceNow är en stor fördel. Mer än en anställning Resursanda handlar om förvandling, vår kultur och människorna i vårt samhälle. Det handlar om hur vi definierar oss själva, hur vi möter världen och hanterar vår verksamhet. Vi är här för att göra en skillnad i människors liv och hjälpa dem att få saker att hända. Det bör inte vara svårt att göra affärer med en bank - vi vill ge känslan av frihet och möjligheter. Vi är här för att få saker att hända; vill du vara med? Ansök idag! Tveka inte att skicka in din ansökan - urval och intervjuer genomförs löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista annonsdatum. Vi ser fram emot att höra från dig!

21 december 2023
Sista ansökan:
8 juni 2024
Medier Arfvidsson Blomgren 559351-2725 - Söker Jurist

Vi på Medier Arfvidsson Blomgren AB, organisationsnummer 559351-2725, är i en spännande expansionsfas och söker nu en kvalificerad jurist som kan stärka vårt team med juridiska kompetenser. Vår verksamhet ligger i hjärtat av Stockholm, ett stenkast från T-centralen, vilket gör arbetsplatsen lättillgänglig och centralt belägen. Om tjänsten: Roll: Jurist Arbetsuppgifter: Du kommer att hantera en bred palett av juridiska frågor, inklusive men inte begränsat till avtalsrätt, immaterialrätt och företagsjuridik. Arbetstid: Heltid. Vår dagsplan sträcker sig från kl. 08:00 till 17:00 med flexibilitet för att balansera arbete och privatliv. Lön: Timlön som är konkurrenskraftig och anpassad till branschens medellön. Vi söker dig som: Är juridiskt lagd med framgående logisk styrka. Är självgående, noggrann och har en stark analytisk förmåga. Har utmärkt förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Vi erbjuder: En dynamisk arbetsmiljö med engagerade kollegor. Möjligheter till personlig och professionell utveckling. En arbetsplats centralt belägen vid T-centralen, vilket underlättar din vardag. Intresserad? Skicka din ansökan inklusive CV och personligt brev till [email protected]. Ange referens "Jobb – Medier Arfvidsson Blomgren". Vi ser fram emot att välkomna dig till Medier Arfvidsson Blomgren AB! Org nr: 559351-2725. Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

10 november 2023
Sista ansökan:
7 maj 2024