Generaldirektör
Sök bland 6 lediga jobb som Generaldirektör och börja ditt nya yrkesliv idag!
Livsmedelsverket är förvaltningsmyndighet för livsmedelsfrågor och har till uppgift att i konsumenternas intresse arbeta för säkra livsmedel, redlighet i livsmedelshanteringen och en hållbar livsmedelskonsumtion. Myndigheten verkar vidare verka för en riskbaserad, effektiv och likvärdig livsmedelskontroll. I detta ingår att leda, samordna och följa upp livsmedelskontrollen och kontrollen av material och produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel. Livsmedelsverket utövar offentlig kontroll av slakterier och andra anläggningar med animalieproduktion samt bedriver undersökningar av livsmedel, material och produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel. Myndigheten informerar också om en hållbar livsmedelskonsumtion och utvecklar de offentliga måltiderna. Livsmedelsverket ska även underlätta och skapa goda förutsättningar för företagande i livsmedelssektorn för en konkurrenskraftig livsmedelskedja och verka för att exporterande livsmedelsföretag uppfyller sådana särskilda krav som mottagarlandet kan ställa. Myndighetens kontrollverksamhet styrs främst av direkt tillämpliga EU-förordningar som kompletteras i vissa delar av svensk lagstiftning. Kontrollen i livsmedelskedjan är i princip EU-harmoniserad med några få undantag för nationella lösningar. Kontrollen sker utifrån EU-gemensamma principer som säkerställer att alla medlemsstaters kontroll är riskbaserad, effektiv och verkningsfull. EU-reglerna ställer krav på effektiv samordning när kontroll är fördelad på flera kontrollmyndigheter och den samordningen har Livsmedelsverket i uppgift att leda. Livsmedelsverket är beredskapsmyndighet och ansvarar för att samordna kris- och beredskapsplaneringen av dricksvattenförsörjningen samt livsmedelsförsörjning i leden efter primärproduktionen. Myndigheten har ca 670 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Uppsala och verksamhet inom livsmedelskontroll bedrivs även vid fyra regionala enheter. Livsmedelsverket leds av en generaldirektör. Vid myndigheten finns också ett insynsråd. Generaldirektören är ordförande i insynsrådet som har till uppgift att utöva insyn i verksamheten och ge råd till generaldirektören. Kvalifikationer Vi söker dig som är dokumenterat god chef och ledare samt har • Erfarenhet av att leda genom andra chefer. • God förståelse för den politiska kontext som myndigheten verkar inom. • Kunskap om att arbeta strategiskt med styrningsfrågor. • Erfarenhet av att leda strategiskt förändrings- och utvecklingsarbete. • Goda kunskaper om statsförvaltningen, dess beslutsprocesser samt erfarenhet av den politiska struktur som myndigheten verkar inom. • Utöver svenska goda kunskaper i engelska. • Akademisk examen. • Erfarenhet av EU-arbete. • Erfarenhet av privat-offentlig samverkan Du ska också ha förmåga att • Strategisk och med gott omdöme leda och organisera verksamheten så att uppsatta mål nås. • Kunna etablera och utveckla goda relationer och samarbetsformer såväl inom myndigheten som gentemot andra aktörer på området. • Kunna utveckla arbetssätt för goda kundrelationer, effektivisering och förenkling. • Arbeta strategiskt med kompetensförsörjningsfrågor. • Utveckla och leda verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur. • På ett förtroendefullt sätt företräda verksamheten i externa sammanhang, nationellt och internationellt. • Företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken. Det är meriterande om du har • Statlig chefs- och ledarerfarenhet. • Erfarenhet av internationellt arbete. • God förståelse för företagens villkor i livsmedelskedjan Övrigt Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas som generaldirektör för Livsmedelsverket eftersom befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer därför att genomföras före beslut om anställning som generaldirektör. Mer information Mer information om befattningen lämnas av Dan Ericsson, statssekreterare och Helena Storbjörk Windahl, enhetschef. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Michael Östervall, Kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter. Du når dem via Regeringskansliets växel, tel 08-405 10 00. Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet. Intresseanmälan Välkommen att registrera din intresseanmälan och CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 21:a oktober 2024. Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.
Arbetsbeskrivning Vi söker dig som vill leda den stödjande enheten i rollen som enhetschef Verksamhetsstöd och därigenom bidra till Gästrike Räddningstjänst samhällsviktiga verksamhet. Hos oss på Gästrike Räddningstjänst får du en flexibel arbetsplats i en organisation som är under en spännande utveckling. Vårt förbund sträcker sig över fem kommuner. Det ger oss ett stort uppdrag i att skapa trygghet och säkerhet för över 165 000 medborgare. Du kommer att ansvara för enheten Verksamhetsstöd som ansvarar för kompetensområdena kommunikation, HR, ekonomi, administration och IT. Enhetens uppdrag är att organisera, driva och utveckla verksamheten inom respektive område. Enheten är förbundets stöd som tillsammans med övriga enheter arbetar för att efterleva övergripande lagkrav och bidra till förbundets framgång. Som enhetschef på Gästrike Räddningstjänst ansvarar du för att leda och utveckla verksamheten inom din enhet. Det innebär att bidra till måluppfyllelse utifrån förbundets mål i verksamhetsplanen samt riktade uppdrag. Till enhetschefens uppdrag hör också uppgiften att ge förbundsledningen beslutsunderlag beträffande de förutsättningar som krävs för att förbundets mål ska kunna uppfyllas inom givna ekonomiska ramar. Som enhetschef för Verksamhetsstöd samarbetar du tätt med kollegor inom förbundet. Du har stor betydelse för att skapa en framgångsrik verksamhet. Oavsett var inom förbundet du jobbar behöver ditt förhållningssätt vara prestigelöst och stöttande. Gästrike Räddningstjänst har fem medlemskommuner, Gävle, Sandviken, Ockelbo, Hofors och Älvkarleby. Som enhetschef för Verksamhetsstöd arbetar du för hela förbundet men din arbetsplats kommer du att ha på brandstationen i Gävle. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter utgörs av att leda enhetens arbete och att delta i förbundets utveckling. Gästrike Räddningstjänst är en arbetsplats där du kommer att få bidra på många olika sätt, både i enheten och inom förbundet generellt. Vi söker dig som trivs i en ledande roll och har en förmåga att skapa och vårda goda relationer för ett bra samarbete. Du behöver vara ansvarstagande, ha god förmåga att arbeta strukturerat och att ta självständiga beslut. Du drivs av en vilja att arbeta målinriktat och åstadkomma resultat. För att trivas i rollen behöver du ha tidigare yrkeserfarenhet som ledare och goda administrativa kunskaper samt goda IT-kunskaper. Det kan även vara bra att ha tidigare erfarenhet inom offentlig förvaltning. Gästrike Räddningstjänst vill att alla medarbetare ska ha ett hållbart arbetsliv och en bra balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder till exempel friskvård på arbetstid, gym på arbetsplatsen, semesterdagsväxling, individuell lönesättning med mera. I denna rekrytering samarbetar Gästrike Räddningstjänst med rekryteringsföretaget Randstad. Du ansöker på www.randstad.se, innan den 15 oktober, (alltså senast den 14 oktober). Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Ulrica Widmark Norberg, Mail: [email protected]. För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Personligt brev för ansökningsprocessen. För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver du bifoga ditt CV i din ansökan. Önskar du även skicka med ett personligt brev eller annan kompletterande information kring din ansökan ber vi dig lägga med det i samma dokument, t.ex. som en inledning på ditt CV. Fackliga företrädare Vision Johan Melin Telefonnummer: 026-17 96 55 Mail: [email protected] Ledarna Jesper Gullstrand Mobilnummer: 070-146 76 91 Mail: [email protected] Ansvarsområden Personal, budget- och verksamhetsansvar Leda, coacha och utveckla medarbetare Omsätta förbundets mål och visioner inom din enhet Planera, prioritera, genomföra och följa upp för att nå önskat resultat Ansvara för egenkontroll och dokumentering av enhetens verksamhet Företräda förbundet i enhetens frågor i kontakt med interna och externa parter Kvalifikationer God kommunikationsförmåga God förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska Tidigare yrkeserfarenhet av att vara chef och ledare med personalansvar Relevant utbildning inom exempelvis ekonomi, HR, IT eller kommunikation Erfarenhet av ledarskap inom en eller flera av enhetens ansvarsområden Goda IT-kunskaper i systemstöd Generalist med förmåga att se helheten och förstå olika delar av organisationen B-körkort Meriterande Erfarenhet av avtalsförhandlingar Erfarenhet av löneprocesser Goda kunskaper om lagstiftning och regelverk inom offentlig förvaltning Erfarenhet av att arbeta i medelstora organisationer Erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med utveckling av interna processer Om företaget Gästrike Räddningstjänst Om Gästrike Räddningstjänst Vårt förbund sträcker sig över fem kommuner. Det ger oss ett stort uppdrag i att skapa trygghet och säkerhet för över 165 000 medborgare. Vi är en räddningstjänst för alla, med mångfald och jämställdhet som hjärtefrågor. Hos oss ska alla kunna trivas och må bra. Vi arbetar ständigt med att förbättra vår verksamhet för att kvalitetssäkra vårt arbete samt hitta effektiva och hållbara arbetssätt för framtiden. Tillsammans arbetar vi för din trygghet och ett hållbart samhälle.
Etikprövningsmyndigheten är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att pröva ansökningar om etikprövning enligt lagen om etikprövning som avser människor. Syftet med lagen är att skydda den enskilda människan och respekten för människovärdet vid forskning. Myndigheten ska också pröva vissa ansökningar enligt lagen med kompletterande bestämmelser om etisk granskning till EU:s förordningar om medicintekniska produkter samt lagen med kompletterande bestämmelser om etisk granskning till EU:s förordning om kliniska prövningar av humanläkemedel. Myndigheten ska även fastställa dosrestriktion enligt strålskyddsförordningen. Myndigheten startade sin verksamhet år 2019 och ersatte en tidigare organisation i sex regionala etikprövningsmyndigheter. Prövningen av ärenden om etikprövning sker inom avdelningar bestående av ordföranden, ledamöter med vetenskaplig kompetens och företrädare av allmänna intressen. Etikprövningsmyndigheten tog under år 2023 emot knappt 8000 ansökningar. Etikprövningsmyndigheten är en enrådighetsmyndighet och leds av en direktör som myndighetschef. Myndigheten har sitt säte i Uppsala med verksamhet som bedrivs i sex verksamhetsregioner; Umeå, Uppsala, Stockholm, Linköping, Göteborg och Lund. Etikprövningsmyndigheten har drygt 20 medarbetare och ett förvaltningsanslag som 2024 uppgår till drygt 50 miljoner kronor. Regeringskansliet har 2023 tillsatt en utredare som ska biträda Utbildningsdepartementet med en översyn av etikprövningslagen. Syftet är att utreda undantag från kravet på etikgodkännande för viss forskning samt reglering av tillsyn i etikprövningslagen. Kvalifikationer Vi söker dig som är dokumenterat god chef och ledare samt har • Relevant akademisk examen • Erfarenhet av att leda och utveckla komplexa och kunskapsintensiva organisationer inom ramen för mål och ekonomiska förutsättningar • Goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser och förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom • Goda kunskaper i svenska och engelska Du ska också ha förmåga att • Prioritera, leda och organisera så att myndighetens mål uppnås. • Leda strategiskt förändrings- och utvecklingsarbete i verksamheten på ett effektivt och rättssäkert sätt i enlighet med riksdagens och regeringens intentioner. • Etablera och utveckla goda samarbetsformer såväl inom myndigheten som med andra aktörer på området, t.ex. forskare och forskningshuvudmän. • Engagera och motivera medarbetare. • Att kommunicera väl och uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska och engelska • På ett professionellt och förtroendefullt sätt företräda myndigheten, även internationellt. • Arbeta strategiskt med kompetensförsörjning. • Leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur. • Företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken. Det är meriterande om du har • Erfarenhet från ledande ställning vid en förvaltningsmyndighet. • Erfarenhet av arbete med etikprövning av forskning som avser människor • Juridisk kompetens. Övrigt Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas till direktör för Etikprövningsmyndigheten. Befattningen är inte placerad i säkerhetsklass. . Mer information Mer information om befattningen lämnas av Maria Nilsson, statssekreterare och David Edvardsson, enhetschef. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Michael Östervall, Kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter. Du når dem via Regeringskansliets växel, tel 08-405 10 00. Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet. Intresseanmälan Välkommen att registrera din intresseanmälan och CV i vårt rekryteringsverktyg senast den xx/xx 2024. Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.
Konsumentverket är förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor. Konsumentverkets huvudsakliga uppgifter är att ansvara för att konsumentskyddslagstiftningen inom myndighetens tillsynsansvar följs, att konsumenter har tillgång till information och vägledning om sina rättigheter och skyldigheter och att stärka konsumenternas ställning på marknaden. En central del av Konsumentverkets uppgifter är att utöva tillsyn över konsumentskyddslagstiftning som rör bl.a. marknadsföring, prisinformation, avtalsvillkor samt varor och tjänsters säkerhet. Verket ska vara pådrivande i andra myndigheters arbete med konsumentfrågor och agera förebyggande på marknaden så att balanserade och tydliga regler som skyddar konsumenter upprätthålls genom t.ex. branschöverenskommelser och standardiseringsarbete. Myndigheten har ansvaret för att, tillsammans med andra berörda aktörer, tillhandahålla upplysningstjänsten Hallå konsument. Verket tar även fram information om bl.a. privatekonomi, boende, och om konsumentfrågor med särskilt fokus på unga. Konsumentverkets generaldirektör är även konsumentombudsman (KO). KO driver självständigt mål i domstol som rör konsumenternas intressen. KO kan även under vissa förutsättningar biträda enskilda konsumenter vid tvister. Myndigheten leds av en myndighetschef som är generaldirektör. Vid myndigheten finns ett insynsråd som består av högst tolv ledamöter. Myndigheten är lokaliserad i Karlstad. Vid myndigheten arbetar ca 180 personer. Kvalifikationer Vi söker dig som är dokumenterat god chef och ledare samt har • juris kandidatexamen eller juristexamen, • dokumenterat goda chefs- och ledaregenskaper, • erfarenhet av att leda genom andra chefer, • erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete i ledande position, • kunskaper om statsförvaltningen, dess beslutsprocesser och förståelse för den politiska struktur som Konsumentverket verkar inom, • goda kunskaper i svenska och engelska. Du ska också ha förmåga att • leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur, • leda strategiskt förändrings- och utvecklingsarbete i verksamheten på ett effektivt sätt, • fatta strategiska beslut om prioriteringar mellan olika verksamhetsområden i syfte att uppnå myndighetens mål på det mest effektiva sättet, • arbeta strategiskt med kompetensförsörjning. • engagera, motivera och utveckla medarbetare, • företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken, • utveckla goda samarbetsformer såväl inom myndigheten som med andra myndigheter, relevanta aktörer och särskilt med Regeringskansliet, • företräda myndigheten och kommunicera myndighetens uppgifter på ett förtroendeingivande sätt såväl internt som externt, även internationellt. Det är meriterande om du har • erfarenhet att som chef på strategisk ledningsnivå leda verksamhet inom statsförvaltningen, • erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, • kunskap om EU och dess inre marknad. Övrigt Du måste vara svensk medborgare för att kunna utnämnas till generaldirektör för Konsumentverket. Mer information Mer information om befattningen lämnas av statssekreterare Natasa Ristic Davidson och enhetschef Michael Philipsson. Frågor om anställningsvillkor och rekryteringsprocessen besvaras av Helena Enström på Kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter. Du når dem via Regeringskansliets växel 08-405 10 00. Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet. Intresseanmälan Välkommen med din skriftliga intresseanmälan och CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 oktober 2024. Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.
Affärsverket svenska kraftnät (Svenska kraftnät) har till uppgift att på ett affärsmässigt sätt förvalta, driva och utveckla ett kostnadseffektivt, driftsäkert och miljöanpassat kraftöverföringssystem, sälja överföringskapacitet samt i övrigt bedriva verksamheter som är anknutna till kraftöverföringssystemet. Svenska kraftnät är även systemansvarig myndighet enligt ellagen. Svenska kraftnät är även elberedskapsmyndighet enligt elberedskapslagen. Verksamheten är uppdelad i fyra verksamhetsgrenar: • systemansvar för överföringssystem av el, • förvalta och bygga ut transmissionsnätet, • telekom och • elberedskap. Koncernen består av affärsverket, ett dotterbolag (Svensk kraftreserv AB) och sju intresseföretag: TSO Holding AS (delägare i Nord Pool), Triangelbolaget D4 AB, Kraftdragarna AB, Energiforsk, eSett Oy, Nordic RCC AS och Fifty AS. Svenska kraftnät organiserar fem råd där de informerar om planerade förändringar eller inriktningar, och kan i ett tidigt skede inhämta aktörers synpunkter. Det är ett elberedskapsråd, ett dammsäkerhetsråd, ett driftråd, ett elmarknadsråd och ett planeringsråd för samverkan med externa intressenter. Därutöver organiserar Svenska kraftnät ett forum för samverkan med regionnätsägarna och branschen. Myndigheten leds av en styrelse. Styrelsen ska bestå av högst sju ledamöter. I styrelsen ingår dessutom myndighetschefen och personalföreträdarna vid verket. Antalet anställda vid myndigheten uppgår till drygt 1340 personer. Svenska kraftnät finansierar sin verksamhet i huvudsak genom avgifter från sina kunder. 2023 uppgick intäkterna från verksamhetsgrenen systemansvar till ca 11,5 miljarder kronor och från överföring av el till ca 2,7 miljarder kronor. Nettoomsättningen för koncernen var 49,2 miljarder kronor under 2023. Elberedskapsverksamheten finansieras genom anslag. Anslaget uppgår 2024 till 650 miljoner kronor. Svenska kraftnät har ett lönsamhetsmål som innebär en räntabilitet på justerat eget kapital, efter schablonmässigt avdrag för skatt, på 4 procent, exklusive resultatandelar från avyttringar i intresseföretag, under en konjunkturcykel. Svenska kraftnät är lokaliserat i Sundbyberg med kontor i Göteborg, Sundsvall, Luleå och Sollefteå. Svenska kraftnät har även beslutat att öppna kontor i Västerås. Vi söker dig som är dokumenterat god chef och ledare samt har • erfarenhet av förändrings- och utvecklingsarbete i ledande position, • erfarenhet av statsförvaltningen och dess beslutsprocesser, • kunskap om energibranschen och dess förhållande till näringslivet och dess affärsmässiga villkor, • kunskaper om EU:s organisation och arbetssätt, • akademisk utbildning eller motsvarande, • förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom, • förståelse för vikten av totalförsvars-, säkerhets- och beredskapsfrågor samt systematiskt säkerhetsskyddsarbete, • mycket goda kunskaper i svenska och engelska. Du ska också ha förmåga att • leda och utveckla myndigheten på ett sådant sätt att myndigheten bidrar till att uppnå de energipolitiska målen, • leda och utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur, • skapa engagemang, delaktighet hos samt utveckla medarbetare, • samarbeta och samordna olika intressen, • arbeta strategiskt med kompetensförsörjning, • företräda myndigheten såväl internt som externt, även internationellt, • företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken. Det är meriterande om du har • erfarenhet av att leda och utveckla en statlig verksamhet, • kunskap om och erfarenhet av utveckling avett leveranssäkert elsystem-, elkraftfrågor eller motsvarande arbete inom andra samhällsviktiga sektorer, • erfarenhet av att leda genom andra chefer, • erfarenhet av säkerhets-, totalförsvars- och beredskapsfrågor, • erfarenhet av informations- och cybersäkerhetsfrågor, • erfarenhet från infrastrukturområdet eller av arbete med stora projekt och upphandling, • kunskap i ytterligare språk relevant för anställningen, främst EU-språk, • kunskap om EU och dess inre marknad samt erfarenhet av internationellt förhandlingsarbete. Mer information Mer information om befattningen lämnas av Magnus Blümer, enhetschef, och Daniel Liljeberg, statssekreterare. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Jan Lindberg Sezer, kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter. Du når dem via Regeringskansliets växel, tel 08-405 10 00. Övrigt Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas som generaldirektör och chef för Svenska kraftnät. Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer därför att genomföras före beslut om anställning som generaldirektör. Intresseanmälan Välkommen att registrera din intresseanmälan och CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 9 oktober 2024. Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet. Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.
Södertörns högskola bedriver utbildning och forskning i vetenskapliga miljöer med hög kvalitet och samhällsförankring som grund. Högskolan är en internationell miljö som är präglad av det lilla lärosätets närhet mellan studenter och lärare och det stora lärosätets bredd och höga forskningskvalitet. Med över 13 000 studenter och drygt 800 medarbetare, erbjuder Södertörns högskola cirka 70 program och 320 kurser. Utbildning och forskning bedrivs i ett brett spektrum av ämnen inom humaniora, naturvetenskap, samhällsvetenskap, teknik och utbildningsvetenskap, såväl i etablerade discipliner som i interdisciplinära grupperingar. Högskolan har sedan 2015 i uppdrag att bedriva polisutbildning. Mångvetenskaplighet, mångkulturalitet och medborgerlig bildning har varit högskolans ledord sedan starten och ger riktning åt förverkligandet av högskolans vision. Den bredd av utbildningar som högskolan erbjuder, vänder sig till studenter från alla delar av samhället och möter dem under olika skeden i livet. Södertörns högskola är och ska fortsatt vara en attraktiv, inkluderande och konkurrenskraftig arbetsplats, som kännetecknas av engagemang, stolthet och ett gott samarbetsklimat med vilja till stor kollegial förankring. Högskolan söker nu en ny rektor som vill fortsätta utvecklingsresan av lärosätet med målsättningen att etableras som universitet i Sverige. I internationell bemärkelse är högskolan redan ett universitet och har undertecknat Magna Charta Universitatum, en deklaration signerad av flertalet europeiska lärosäten som värnar akademisk frihet och institutionell integritet. Genom det unika samarbetet med forskningsfinansiären Östersjöstiftelsen finns stora utvecklingsmöjligheter för forskning inom Östersjö- och Östeuropaområdet vilket möjliggör större satsningar på kvalitet, excellens och internationalisering. Grundläggande krav Rektor för Södertörns högskola ska vara behörig enligt de formella behörighetskraven enligt Högskoleförordningen 2 kap 11§. Särskild vikt kommer att läggas vid ledarskapsförmågor och erfarenhet av att leda stora och komplexa organisationer. Rektor leder utvecklingen av en miljö som ska vara attraktiv för studenter, lärare, forskare och övriga medarbetare inom hela högskolan. Rektor ska ha förmåga att med trovärdighet företräda alla delar inom högskolan, liksom förmåga att utveckla extern samverkan såväl nationellt som internationellt. Rektor är därtill myndighetschef vilket ställer krav på arbetsgivaransvar och på förståelse för de särskilda förutsättningar som gäller för svensk myndighetsutövning. Rektorsrollen kräver god kontakt med centrala aktörer inom forsknings- och utbildningssystemet, så som regering, riksdag, forskningsråd, lärosäten och andra myndigheter. Kvalifikationer Vi söker en rektor som: Kompetens • Är professor med gedigen vetenskaplig kompetens • Har god kunskap om universitetssektorn i Sverige samt ett brett nätverk i den akademiska världen nationellt och internationellt • Har god kommunikativ förmåga i tal och skrift, på svenska och engelska Erfarenhet • Har dokumenterad erfarenhet av ledarskap inom akademin och erfarenhet av kollegial styrning • Har chefserfarenhet och förvaltningskunskap • Har gedigen erfarenhet av forskning och undervisning samt legitimitet i den akademiska världen Egenskaper och förmågor • Är akademiskt förankrad med intellektuell nyfikenhet och förmåga och vilja att sätta sig in i och ta till sig nya frågeställningar • Kan leda flera fakulteter med olika perspektiv och traditioner och stå för bildningsperspektivet • Kan värna och främja kollegialt beslutsfattande, den akademiska friheten och lärosätets autonomi • Stödjer högskolans kärnverksamheter: forskning, utbildning, och samverkan • Är entusiasmerande, har ambitioner och kunna driva frågor framåt • Har förmåga att tillsammans med organisationen arbeta fram framtidsvisioner och målsättningar för lärosätet • Är prestigelös och har hög personlig integritet. Kunna företräda högskolan både internt och externt • Är lyhörd och empatisk • Kan ta svåra beslut och följa upp fattade beslut • Värnar medarbetare och deras arbetsmiljö Meriterande är att • Ha erfarenhet av arbete med hållbarhet, jämställdhet, jämlikhet, mångfald och lika villkor • Ha erfarenhet av arbete med breddad rekrytering • Ha erfarenhet av att leda genom chefer Anställningen Anställningen är ett tidsbegränsat förordnande på sex år med möjlighet till förlängning högst två gånger om vardera högst tre år. Rektor anställs genom beslut av regeringen efter förslag från Södertörns högskolas rektor. Tillträde 1 juli 2025 Ansökan I denna rekrytering samarbetar Södertörns högskola med Michaël Berglund Executive Search. Du ansöker via Södertörns högskolas rekryteringssystem ReachMee senast den 15 oktober 2024. För frågor kring rekryteringen, varmt välkommen att kontakta Ewa Kuszelewski 073-368 8477 och Jacob Severin 073-777 6805. För ytterligare information kontakta Minoo Akhtarzand högskolestyrelsens ordförande 070-535 2525 Välkommen med din ansökan!
Visar 1 till 6 av 6 jobb