Juristassistent/Paralegal

Sök bland 15 lediga jobb som Juristassistent/Paralegal och börja ditt nya yrkesliv idag!

Juristassistent till Capital Market-teamet hos White & Case
Jurek Recruitment & Consulting AB
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Har du några års erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter och kommer till din rätt i en professionell, internationell och tempofylld miljö? Är du trygg i dig själv, har ett starkt personligt driv och en naturlig fallenhet för service? Då kan du vara den juristasstent som vi nu söker! Arbetsbeskrivning White & Case, som är en global affärsjuridik advokatbyrå, söker nu en vikarierande juristassistent till Capital Markets-teamet i Stockholm eftersom en av deras uppskattade juristasstenter ska gå på föräldraledighet. Som assistent på byrån förväntas du assistera jurister och delägare i deras dagliga arbete. Arbetet kommer att innebära kommunikation med andra kontor inom White & Case globala nätverk samt med klienter, domstolar och myndigheter. Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat: • Assistera delägarna och övriga jurister i Capital Markets-teamet i olika ärenden • Kalender och möteshantering - planering, mötesbokning, förberedelse av agenda och material inför klientmöten samt protokollskrivning • Bokning av resor och koordinering av olika interna event • Bistå med att upprätta diverse utkast • Korrekturläsning och hantering av juridiska dokument • Registrering och hantering av klientärenden • Dokumentation kring myndighetsbeslut • Bistå med fakturering, reseräkningar och utläggsredovisning • Diverse löpande administrativa uppgifter Vem är du? Vi söker dig som har en gymnasieexamen och minst några års erfarenhet av en administrativ roll. Har du tidigare arbetat som juristasstent eller motsvarande på en affärsjuridisk advokatbyrå eller liknande verksamhet, så är det starkt meriterande. Vidare har du goda systemkunskaper och är van användare av Officepaketet. Eftersom vi arbetar i en internationell miljö är det viktigt att du är flytande i både svenska och engelska, i såväl tal som skrift. För att lyckas i rollen har du en hög servicekänsla, ett starkt personligt driv och ett högt engagemang. Du är öppen, har en flexibel approach och samtidigt som du trivs med att arbeta i ett team tillsammans med andra, så känner du dig också bekväm att arbeta självständigt utifrån mer övergripande instruktioner. Du har en ett proaktivt förhållningssätt och trivs att arbeta i en internationell miljö med ett stundtals högt tempo, vilket förutsätter god planerings- och prioriteringsförmåga. Vidare har du en väl utvecklad kommunikativ förmåga och är van vid att arbeta mot deadlines och hålla hög kvalitet i allt du gör. Anställningsform och ansökan Tjänsten är ett konsultuppdrag på heltid under ett föräldravikariat på ca 14 månader, med start i januari 2025. Du kommer att vara anställd hos Jurek men arbeta på plats hos vår kund White & Case. I den här processen samarbetar White & Case med Jurek och du söker tjänsten genom att skicka in ditt CV på engelska via annonsen på Jureks hemsida. Eftersom urval och intervjuer sker löpande ser vi fram emot att få din ansökan så snart som möjligt. Har du några frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Cecilia Strååt på [email protected] eller ansvarig researcher Nina Hallin på [email protected]. Varmt välkommen med din ansökan! Om White & Case Sedan starten i New York 1901 har vi expanderat internationellt och etablerat 45 kontor i 31 länder. Många av våra klienter är multinationella organisationer med komplexa behov som kräver engagemang från flera av våra kontor samtidigt. Det betyder att vi arbetar i en dynamisk miljö med kollegor från hela världen och har gedigen erfarenhet av internationell affärsjuridik. Våra specialistområden på Stockholmskontoret inkluderar Capital Markets, M&A/Corporate, M&A/Private Equity, Debt Finance och Disputes. White & Case är en av värdens största globala advokatbyråer med över 2 600 jurister i 30 länder på 44 kontor. Vi har funnits i Stockholm i 40 år och har över 70 jurister inklusive 16 partners. Vi är också en av världens största leverantörer av pro bono-arbete och vi medverkar varje år i olika projekt som bidrar till samhällets utveckling. Sökord: Juristassistent, Assistant, Assistent, Legal Assistant, Service, Administration, Juridik, Handläggare, Domstolshandläggare, Advokatsekreterare, Koordinator, Administratör, Administrativ Assistent.

7 oktober 2024
Sista ansökan:
6 november 2024
Kammarrätten i Göteborg söker studentmedarbetare
Sveriges Domstolar
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Domstolarna är en av hörnstenarna i vårt demokratiska samhälle. Alla som arbetar i Sveriges Domstolar bidrar till den viktiga samhällsfunktionen att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Kammarrätten i Göteborg är den näst största av Sveriges fyra kammarrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål som överklagas från förvaltningsrätterna i Göteborg, Karlstad och Malmö. I kammarrätten handläggs ett mycket stort antal olika slags mål. Vanliga måltyper är socialförsäkringsmål, skattemål och mål som gäller tvång mot person, t.ex. mål om omhändertagande av barn och unga, s.k. LVU-mål. Andra exempel är upphandlingsmål, mål om utlämnande av allmän handling och mål om laglighetsprövning av kommunala beslut. Vanligt förekommande är också mål om ekonomiskt bistånd, mål som gäller tillstånd att inneha vapen, serveringstillstånd och körkort samt kriminalvårdsmål. Kännetecknande för rättskipningen i kammarrätten är den mycket stora variationen av mål. I kammarrättens uppdrag ingår ett ansvar för den fyraåriga domarutbildningen som fullgörs genom bl.a. utbildning av kammarrättsfiskaler fram till förordnande som kammarrättsassessorer. Kammarrätten anställer också löpande nyutexaminerade jurister inom ramen för ett traineeprogram. Kammarrätten präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Vi arbetar aktivt med digitaliseringsfrågor och strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsplats med engagerade medarbetare och att erbjuda en god arbetsmiljö och ett hållbart arbetssammanhang. Kammarrätten är centralt belägen i Göteborg och har ungefär 110 medarbetare. Organisationen består av tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning som utgörs av den måladministrativa enheten, serviceenheten och enheten administrativt kansli. Inledning Studerar du juridik och är intresserad av att arbeta i domstol under dina studier? Är du en ansvarstagande och noggrann person som gillar att ge bra service? Vi söker nu en eller flera juriststudenter som vill jobba extra som studentmedarbetare på vår måladministrativa enhet. Arbetsbeskrivning Som studentmedarbetare har du den viktiga uppgiften att bidra till den administrativa handläggningen i målen från det att de kommer in till att de är avgjorda. Du kommer att ge service både internt och externt. I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med våra domstolshandläggare och registratorer bland annat registrera inkommande uppgifter i målen, sköta enklare skriftväxling, bevaka frister och expediera domar och beslut. Som studentmedarbetare kan du också ha kontakt med parter och allmänhet, både via telefon och i skrift. Arbetsuppgifterna är självständiga och du utför dem under eget ansvar men också tillsammans med dina kollegor. Du kommer att ha en handledare som introducerar dig i arbetet. Kvalifikationer Vi söker dig som bedriver heltidsstudier på juristprogrammet och du har fullgjort godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng. Det kan vara meriterande om du har tidigare arbetslivserfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från domstol, annan myndighet, advokatbyrå eller motsvarande som vi bedömer relevant för anställningen. Du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, och talar samt förstår engelska. Vår målhantering är till stora delar digital och därför ser vi att du har vana av digitala arbetssätt. Som person är du både serviceinriktad och kvalitetsmedveten. För att trivas hos oss behöver du ha lätt för att samarbeta, kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer samt ha förmåga att anpassa dig efter ändrade förutsättningar. Det är viktigt att du värdesätter noggrannhet i ditt arbete och att du är mån om att hanteringen av våra mål går rätt till. Du kan arbeta i ett högt tempo och kan växla mellan arbetsuppgifter. För att bli aktuell för anställning hos oss krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Övrigt Vi söker en eller flera studentmedarbetare för höstterminen 2024 och vårterminen 2025 med möjlighet till förlängning under max fyra terminer. Sysselsättningsgraden är max 25 procent av en heltid enligt Avtal om tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare. Vi vill att du i din ansökan bifogar betyg som styrker godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng.

7 oktober 2024
Sista ansökan:
24 oktober 2024
Compliance Officer
Länsförsäkringar Jönköping
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Länsförsäkringar Jönköping Har du intresse för regelverk och söker ett ansvarsfullt och omväxlande uppdrag med en stor mängd olika frågeställningar? Brinner du för att skapa trygghet och hållbarhet genom att säkerställa att allt går rätt till? Då kan du vara den Compliance Officer vi på LF Jönköping söker! Om rollen I rollen som Compliance Officer får du en nyckelroll där du fungerar som rådgivare, utbildare och stöd för att säkerställa att vi följer både externa och interna regelverk. Du blir en viktig länk mellan verksamheten och regelverken samtidigt som du ansvarar för att övervaka och kontrollera att vi håller oss inom de rättsliga ramarna. Genom att tolka och implementera nya och förändrade regler hjälper du oss att ligga steget före och anpassa vår verksamhet i takt med förändringar i omvärlden.   Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar att: •    Bevaka förändringar i regelverk som påverkar bolaget •    Identifiera och följa upp compliancerisker •    Kontrollera regelefterlevnad i verksamheten •    Utvärdera och ge rådgivning baserat på styrande dokument •    Erbjuda råd och kontinuerligt stöd till verksamheten •    Informera och utbilda i regelverk och compliancerisker •    Hantera viss rapportering till VD och styrelse Den granskade delen av ditt arbete är av stor betydelse, men med tanke på den snabba förändringstakten i bolaget är även behovet av rådgivning och stöd till verksamheten omfattande. Innehållet i rollen är dynamisk och flera arbetsuppgifter kan under tiden tillkomma.  Om dig Vi söker dig med högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller annat relevant område och som har erfarenhet av att ha arbetat med regulatoriska frågor.  Arbetet innebär frihet under ansvar och rätt person i rollen har stor egen drivkraft och kan självständigt planera, strukturera och utveckla sitt arbete efter uppsatta mål samt prioritera för att lösa sitt uppdrag på ett effektivt sätt.  Du har ett affärsmässigt och analytiskt tänk samt är en god kommunikatör i tal såväl som i skrift. Eftersom rollen innebär täta kontakter med verksamheten är det viktigt att du tycker om att samarbete och bygga relationer. För att både du och verksamheten ska växa och utvecklas är det viktigt att du är öppen för att lära nytt och drar lärdom av erfarenheter och feedback från omgivningen.  Om oss Länsförsäkringar Jönköping är ett av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag i Länsförsäkringsgruppen. Vi erbjuder ett komplett utbud inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Vi finns nära våra kunder i hela Jönköpings län och kan därmed lägga kraft på att lära känna våra kunder och säkerställa deras behov. Som kundägt bolag fokuserar vi på att skapa trygghet och möjligheter i vardagen. Vi arbetar aktivt med att förebygga olyckor och skador, något som också är bra för miljön och samhället omkring oss. Vi erbjuder dig Länsförsäkringar Jönköping består av 290 engagerade medarbetare som bor där våra kunder bor, handlar i samma affärer och har samma väder. Vi vill tillsammans göra mer än att erbjuda de bästa tjänsterna inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Hos oss har alla medarbetare ett meningsfullt jobb, som bidrar till något större. Vi erbjuder dig möjligheten att skapa trygghet i våra kunders vardag, vara engagerad i lokalsamhället och tillsammans prioritera hållbarhetsarbetet högt. Vi är en ansvarsfull arbetsgivare som uppmuntrar innovation, främjar samarbete och bidrar till ett hållbart arbetsliv. Hos oss får du en plats att växa och bidra i ett lokalt styrt bolag med stor gemenskap. Bra att veta Vi arbetar med löpande urval och välkomnar din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. För att säkerställa en fördomsfri rekryteringsprocess så arbetar vi med urvalsfrågor och arbetspsykologiska tester. I rekryteringsprocessen gör vi bakgrundskontroller på slutkandidater för att få en helhetsbild av dig som kandidat och din lämplighet för den tjänst du sökt.  Du kommer att vara placerad på vårt kontor i Jönköping. För frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Magnus Olsson 036-19 90 08. Facklig kontaktperson är Jonathan Grennborg 036-19 91 07 Vi söker dig med högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller annat relevant område och som har erfarenhet av att ha arbetat med regulatoriska frågor.

2 oktober 2024
Sista ansökan:
25 oktober 2024
Extrajobb för Juriststudent till Heimstaden
Heimstaden AB
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Nu söker vi på Heimstaden en ny kollega i form av en student inom Juridikområdet.  Du kommer att arbeta med att avlasta avdelningen med enklare och administrativa uppgifter blandat med uppgifter med mer juridiska inslag för att sammantaget skapa en arbetssituation där du direkt kan bidra men samtidigt få en intressant och givande arbetssituation. Heimstaden har en vision om att förenkla och förgylla kundernas liv genom omtänksamma boenden – Friendly Homes. Vår ambition är att växa på ett ansvarsfullt och hållbart sätt tillsammans med samarbetspartners som delar våra värderingar. Vi har ett livslångt perspektiv på våra fastigheter, vilket innebär att vi bygger, utvecklar och förvaltar hållbara och moderna hem med rätt standard. Kulturen präglas av våra värderingar Care, Dare och Share. I denna roll rapporterar du till Head of Legal och utgår från vårt huvudkontor i centrala Malmö. Dina arbetsuppgifter Som studentmedarbetare hos oss kommer du att fokusera på administration och enklare arbetsuppgifter inom juridikområdet, så som exempelvis hantera registreringar, sköta myndighetskontakter och upprätta enklare avtal. Du kommer dessutom att få göra rättsutredningar och bistå i uppsägningsprocessen samt hantera övriga lämpliga juridiska arbetsuppgifter. I teamet ingår även, utöver din närmaste chef, en bolagsjurist (och snart även en Paralegal) som alla utgår ifrån samma kontor. På kontoret finns även ett hundratal andra kollegor inom olika stabsfunktioner. Arbetstiden är cirka 8-10 timmar per helgfri vecka, som du planerar tillsammans med närmaste chef. Din profil Vi söker dig som idag studerar juridik, antingen som program eller via enstaka kurser, med fördel med inriktning mot bolagsjuridik. Drömmen är att du redan arbetat med administration tidigare, förslagsvis i en liknande roll. Du kan hantera Office-paketet och behärskar svenska och engelska i både tal och skrift.  Du arbetar hela tiden för att hitta smarta(re) sätt att jobba. För att fixa vår miljö är du noggrann och har du en naturlig förmåga att skapa och upprätthålla relationer, samt är en person som håller vad du lovar. Har du dessutom humor och glimten i ögat, bör du inte tveka att söka för att bli en del av vårt team! Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss erbjuds du ett ansvarsfullt och utvecklande arbete, spännande arbetsuppgifter och goda utvecklingsmöjligheter internt. Våra värderingar är oerhört viktiga för oss; Care, Share och Dare. Här har alla våra medarbetare ansvar för att dessa genomsyras i vardagen, i både smått och stort. Läs gärna mer om vad våra medarbetare tycker om hur det är att jobba hos oss: https://heimstaden.com/jobba-har/  Då du inte bara ska välja oss utan vi ska välja varandra, har slutkandidater även möjlighet att ta referenser på sin nya chef - en transparens vi förordar och tror mycket på! För att matchningen oss emellan ska bli så bra som möjligt och att vi ska ha en så enhetlig process som möjligt, har vi på Heimstaden valt att inte längre be om några personliga brev i din ansökan samt att tydligare arbeta med tester i vår rekryteringsprocess. Uppfyller du skallkraven får du göra ett personlighetstest och ett problemlösningstest. Testerna hjälper oss att kunna matcha rätt person med rätt jobb. På detta sätt ökar vi chansen för att du som blir anställd kommer att trivas hos oss och att du har rätt förutsättningar för att lyckas i din roll.  Ansökan   Din ansökan välkomnas senast den 20 oktober 2024. Vi kan komma att göra löpande urval och intervjuer så vi välkomnar din ansökan redan idag.   Som en del av vår rekryteringsprocess genomför vi en bakgrundskontroll innan anställning kan bli aktuell. Vår samarbetspartner 2Secure utför bakgrundskontrollen. Läs mer på www.2secure.se

30 september 2024
Sista ansökan:
20 oktober 2024
Paralegal till Heimstaden i Malmö
Heimstaden AB
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

På Heimstaden arbetar vi utifrån visionen att förenkla och förgylla kundernas liv genom omtänksamma boenden – Friendly Homes. Vår ambition är att fortsätta växa på ett ansvarsfullt och hållbart sätt tillsammans med våra medarbetare, kunder och samarbetspartners - som alla delar våra värderingar. Är du duktig på den administrativa delen inom juridik och letar efter nästa utmaning? Då kan denna tjänst som Paralegal hos oss på Heimstaden vara möjligheten du inte får missa!  Vad innebär tjänsten? Som Paralegal på Heimstaden tillhör du vår Legalavdelning vars yttersta ansvar är att säkerställa att verksamheten proaktivt följer gällande lagar och riktlinjer inom bolagsrätt, hyresrätt, entreprenadrätt, fastighetsrätt samt angränsande områden. Avdelningen tillhandahåller professionell juridisk rådgivning till verksamheten i komplexa frågor samt bistår med juridisk administration. Teamet består av Head of Legal, tillika närmaste chef för avdelningen samt en Bolagsjurist och utgår alla från vårt svenska huvudkontor i centrala Malmö. Som Paralegal är ingen dag den andra lik – uppgifterna styrs av verksamhetens behov. Du kommer ha många kontaktytor, internt och externt, samt vara delaktig processer längs hela värdekedjan. Tillsammans med dina kollegor inom Heimstaden är du en viktig spelare för att nå våra gemensamma mål. Ett axplock av de uppgifter du kommer mötas av är: Upprätta nya bolag, lägga bolagsbeställningar samt hantera myndighetskontakter i samband med detta (ex. Bolagsverket) Bistå med research/informationssökning i due diligance-processer Bistå internt i know your costumer-processer (KYC) samt stötta upp i hantering av dokument som ska till banker Administrera och dokumentera bolagsformalia, både löpande och i samband med transaktioner Föra protokoll samt upprätta enklare juridiska avtal Ge stöd i förvaltningsärenden, t.ex. vid uppsägningar och stämningsansökningar Inhämta och registrera fullmakter/underskrifter samt hantering av originalhandlingar Arkivering och scanning av dokument, inklusive ett digitaliseringsprojekt Då avdelningen är liten i mantal så hjälps ni åt och lär av varandra. Detta innebär att du behöver vara flexibel och stötta upp där det behövs, även då det kan vara utanför dina vardagliga uppgifter. Vem är du och vad har du med dig? Som person söker vi dig som är van vid, och tycker om, att både planera och leda dig själv i ditt arbete. Du drivs av att nå goda resultat, vara noggrann samt att ge förstklassig service. Att samarbeta med andra är ingen utmaning för dig, snarare tvärtom - du gillar det och brukar vara uppskattad av folk omkring dig! Då en viktig uppgift för avdelningen och rollen är att ge tydlig rådgivning är det önskvärt att du är en van kommunikatör som kan ge enkla svar på komplexa frågor. För att trivas och lyckas i rollen som Paralegal hos oss ser vi att du som söker har en eftergymnasial utbildning inom juridik samt omkring 2 års arbetslivserfarenhet – med fördel inom fastighetsbranschen. Då rollen till stor del är av administrativ karaktär är det viktigt att du har goda kunskaper inom Microsoft Office olika verktyg. Du behöver kunna kommunicera obehindrat både på svenska och engelska, såväl skriftligt som verbalt. Ytterligare språkkunskaper är meriterande. Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss erbjuds du ett ansvarsfullt och utvecklande arbete med varierande arbetsuppgifter i en dynamisk arbetsmiljö. Våra värderingar är oerhört viktiga för oss; Care, Share och Dare. Här har alla våra medarbetare ansvar för att dessa genomsyras i vardagen, i både smått och stort. Läs gärna mer om vad våra medarbetare tycker om hur det är att jobba hos oss: https://heimstaden.com/jobba-har/  För att matchningen oss emellan ska bli så bra som möjligt och att vi ska ha en så enhetlig process som möjligt, har vi på Heimstaden valt att inte längre be om några personliga brev i din ansökan samt att tydligare arbeta med tester i vår rekryteringsprocess. Uppfyller du skallkraven får du göra ett personlighetstest och ett problemlösningstest. Testerna hjälper oss att kunna matcha rätt person med rätt jobb. På detta sätt ökar vi chansen för att du som blir anställd kommer att trivas hos oss och att du har rätt förutsättningar för att lyckas i din roll. Ansökan Din ansökan välkomnas senast den 20 oktober 2024.  Som en del av vår rekryteringsprocess genomför vi en bakgrundskontroll innan anställningen kan bli aktuell. Vi ber dig därför att se över ditt CV innan du skickar din ansökan till oss. Vår samarbetspartner 2Secure utför bakgrundskontrollen. Läs mer på www.2secure.se Har du några frågor är du varmt välkommen att höra av dig! Vi väntar på dig, vad väntar du på?

26 september 2024
Sista ansökan:
20 oktober 2024
Paralegal
Lewis Langley och Partners Advokatbyrå HB
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Är du vår nya Paralegal? Är du engagerad, ansvarstagande och noggrann? Har du tidigare erfarenhet av juridiskt administrativt arbete och är van att ge god service? Tycker du om att hålla många bollar i luften samtidigt och är intresserad av migrationsrätt och annan humanjuridik? Då har vi den perfekta tjänsten för dig! Om oss och vad vi erbjuder Lewis Langley & Partners är en brottmålsbyrå som också arbetar med familjerätt, socialrätt och migrationsrätt. Våra klienter befinner sig ofta i utsatta och svåra livssituationer och vi gör vårt yttersta för att med kvalitet, service och professionalitet hjälpa dem att på bästa sätt lösa sina juridiska problem. Vi sitter i fina lokaler centralt vid Hötorget. Vi söker dig som vill arbeta främst med migrationsrätt med särskild inriktning på tillståndsärenden. Tjänsten består till cirka 50% av juridiskt arbete och 50% administrativt. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Provanställning tillämpas. Om dig och vad vi söker Vi söker dig som har en avslutad utbildning som paralegal och/eller med erfarenhet av administrativt arbete från advokatbyrå, domstol eller Migrationsverket. Då tjänsten främst är inriktad på biträde i migrationsrättsliga ärenden, vill vi att du har ett starkt intresse för migrationsrätt och ser gärna att du har tidigare erfarenheter inom rättsområdet. Som person är du ansvarstagande, noggrann och strukturerad, har lätt för att samarbeta men även förmåga att kunna arbeta självständigt. Du uttrycker dig mycket väl i svenska och engelska, såväl i tal som skrift och du är engagerad, serviceorienterad och trivs med att arbeta i ett högt tempo. Behärskar du något annat språk än svenska och engelska är detta meriterande. Om ansökningsförfarandet Din ansökan, innehållande ett personligt brev, CV, betyg från paralegalutbildningen och andra intyg eller handlingar du önskar åberopa, skickar du till paralegal Simona Linderholm, [email protected]. Skriv ”Ansökan Paralegal” i ämnesraden. Tillträde sker i november 2024 eller enligt överenskommelse. Vi ser fram emot att få din ansökan så snart som möjligt och senast 26 oktober då intervjuer sker löpande.

26 september 2024
Sista ansökan:
26 oktober 2024
Privacy Legal Counsel
Vattenfall AB
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Företagsbeskrivning Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och vi driver på övergången till ett hållbart energisystem. Om rollen Vill du vara med och bidra till ett fossilfritt samhälle? Nu finns en möjlighet för dig som vill arbeta som Privacy Legal Counsel hos oss på Vattenfall! Som vår Privacy Legal Counsel blir du en viktig del i hur vi formar framtidens Vattenfall och hur vi når vår strategi. Du kommer att bidra med hur vi arbetar med information och hur vi skyddar integriteten hos våra kunder och anställda. Vi erbjuder dig en möjlighet till ständig utveckling inom ett av Europas största energibolag. I den här rollen blir du en del av Vattenfalls nordiska juridiska avdelning som består av ca 30 kollegor inom olika kompetensområden. Om rollen Du kommer att agera som Privacy Legal Counsel, placerad inom vårt Group Data Protection Office, vilket ansvarar för att driva strategi och ramverk på gruppnivå, men även ansvarar för att stötta våra nordiska bolag. Rollen innefattar både ett operativt och ett strategiskt arbete med dataskyddsrelaterade frågor. Arbetsuppgifterna innefattar ett ansvar för att stötta organisationen med att identifiera, bedöma och övervaka risker för bristande efterlevnad gällande dataskyddslagstiftning samt bidra till Vattenfalls styrande ramverk för skydd av personuppgifter. Dina arbetsuppgifter och ansvarsområden: Tillhandahålla legal rådgivning och stöd i dataskyddsrelaterade frågor, inklusive utarbetande av styrdokument, riktlinjer och att stödja verksamheten med bedömningar Upprätthålla god kunskap om regulatoriska krav och arbeta proaktivt genom att utbilda verksamheten i dataskyddsfrågor I samarbete med GDPO, och koncernens övriga dataskyddsombud bidra till att upprätthålla och förbättra våra befintliga ramverk och processer till stöd för att uppfylla Vattenfalls skyldigheter enligt gällande dataskyddslagstiftning Uppdatera juridiska mallar, identifiera dataskyddsrisker i samband med företagets verksamhet samt arbete med uppföljning och relaterade åtgärder Hantera incidenter samt genomföra granskningar och kontroller Arbeta proaktivt genom att utbilda verksamheten i dataskyddsfrågor Samarbeta med koncernens dataskyddskoordinatorer inom olika affärsområden, bland annat för att gemensamt identifiera risker och implementera åtgärder, bygga upp medvetenheten och höja mognadsgraden inom koncernen Samarbeta med övriga delar av organisationen, såsom IT- och säkerhetsavdelningarna Kravspecifikation Vi söker dig som har: Juridisk examen på universitetsnivå 5-7 års erfarenhet av att arbeta med dataskyddsfrågor och gedigen kunskap inom GDPR Det är meriterande om du har erfarenhet från andra områden såsom IT, AI, avtalsrätt, informationssäkerhet, projektledning och processutveckling Förmåga att kommunicera på både svenska och engelska Som person tycker du om och har lätt för att samarbeta med andra, då du kommer att interagera med en mängd olika intressenter och ha ett brett kontaktnät inom Vattenfall. Vi ser att du är en driven person som kan ta dig an utmaningar med entusiasm, lösa problem inom rättsområden under ständig utveckling och kommunicera på ett anpassat sätt till mottagaren. Ytterligare information Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald. Vattenfall arbetar aktivt för att alla medarbetare ska ha samma möjligheter och rättigheter oavsett ålder, etnisk eller kulturell bakgrund, könstillhörighet, religion/tro, sexuell läggning eller funktionsförutsättning. Läs mer om hur vi arbetar med mångfald och inkludering här. Vi erbjuder Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle erbjuder vi dig ett utvecklande och omväxlande arbete med många kontaktytor. För oss på Vattenfall är det viktigt att arbete och privatliv har en god balans, därför erbjuder vi flexibilitet i arbetet samt möjlighet till att arbeta hemifrån vid behov. Vi har även en hel del andra personalförmåner som exempelvis arbetstidsförkortning, förmånliga tjänstepensionsavtal, föräldraledighetstillägg med mera. Läs mer om våra förmåner här. Placeringsort: Solna, Stockholm. För mer information om själva tjänsten kontakta rekryterande chef Malin Enström, [email protected]. Fackliga representanter är Rolf Ohlsson (Akademikerna), Christer Gustafsson (Ledarna), Juha Siipilehto (SEKO) samt Anders Bohlin (Unionen). Du når dem via Vattenfalls växel, 08 739 50 00. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta rekryterare Carolina Bölander, [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 6 oktober 2024. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande så vänta inte med din ansökan! Vi tar endast emot ansökningar via vår webbplats. Då säkerheten för Vattenfall och dess anställda är avgörande kommer vi innan varje anställning genomföra en ”pre-employment screening”. Dessa kontroller baseras på din roll som du kommer att fylla inom Vattenfall. Kontrollerna kommer att utföras av en tredje part, Validata. Vattenfall är en del av Sveriges kritiska infrastruktur, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ser fram emot din ansökan!

24 september 2024
Sista ansökan:
24 oktober 2024
PARALEGAL
Jobbusters AB
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

ArbetsuppgifterÄr du en erfaren administratör med vana att stötta enhetschefer och medarbetare i en dynamisk miljö? Då kan detta vara uppdraget för dig! Vår kund, en välrenommerad statlig myndighet, söker nu en paralegal som ska fungera som ett administrativt stöd på rättsavdelningen. Om rollenSom administratör kommer du att ha en viktig roll inom avdelningen och ansvara för uppgifter som inkluderar: Framtagning av underlag och förslag till beslut. Mötesbokningar, protokollföring och beställningar. Bokning och samordning av konferenser. Sammanställning av underlag från enheterna till avdelningens bidrag för årsredovisning. Fungera som back-up till avdelningsadministratören. Kvalifikationer Du hareftergymnasial utbildning som är relevant för tjänsten, till exempelparalegalutbildning. Du har flera årserfarenhet från en liknande roll. Du har mycket goda kunskaper i MS Office och vana att arbeta i administrativa stödsystem. Du har ett stort intresse för varierande arbetsuppgifter och en kreativ lösningsförmåga. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom en statlig myndighet eller offentlig verksamhet, exempelvis som domstolshandläggare eller sekreterare. Personliga egenskaper Vi söker dig som är noggrann och strukturerad, med förmågan att arbeta snabbt och effektivt även under press. Du är stresstålig och resultatinriktad, samtidigt som du har en positiv inställning till service och samarbetar väl med andra. Företagspresentation Vår kund är en myndighet i Stockholm som arbetar för att förbättra bland annat vård och omsorg för Sveriges invånare. Här erbjuds ett meningsfullt arbete och kollegor som vill bidra till samhällsutvecklingen. Om ossJobBusters är ett auktoriserat personaluthyrnings- och rekryteringsföretag som är inriktade mot tjänstemän och har funnits sen 2011. Vi på JobBusters bryr oss om våra konsulter och vårt mål är alltid att bygga långsiktiga relationer med både konsult och kund. Vårt mål är alltid att matcha våra kunders drömkandidat med våra kandidaters drömjobb! När du blir en av oss Som konsult hos JobBusters kan du känna dig trygg med ett kollektivavtal i ryggen, tillgängliga konsultchefer och engagerade rekryterare. Du som konsult får även tillgång till vårt nätverk av spännande företag och uppdragsgivare! För oss är det viktigt att du som konsult trivs, känner en trygghet och gemenskap till oss som arbetsgivare. Vi erbjuder tjänstepension, löneväxling och möjlighet till flexpension. Du får även tillgång till vår förmånsportal, där du utöver friskvårdsbidrag har tillgång till mängder av rabatter och erbjudanden inom hälsa, hem och fritid, transport, sjukvård och mycket mer! Ditt välmående är av högsta prioritet för oss och vi erbjuder därför dig som anställd Företagshälsovård för att hantera vardagens alla utmaningar, både på jobbet och i privatlivet. Lön Enligt överenskommelse. Tillträde och ansökan Heltid, kontorstider. Vår kund önskar start omgående och uppdraget förväntas löpa t.o.m. 31-dec-2024 med möjlighet till förlängning. Du kommer att vara anställd av JobBusters och arbeta som konsult hos vår spännande kund i Stockholm. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan (gärna i Word-format).

20 september 2024
Sista ansökan:
9 mars 2025
Paralegals och Juristassistenter för kommande uppdrag
Jurek Recruitment & Consulting AB
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Just nu finns det en ökad efterfrågan av Paralegals och Juristassistenter från våra kunder. Vår kundkrets verkar inom alla branscher, nationellt och internationellt. Vi söker dig som vill arbeta som Paralegal/Juristassistent och vill bredda din kompetens inom juridik och administration. För att trivas i rollen som Paralegal/Juristassistent har du ett stort intresse för juridik och administration. Du behöver vara en driven person men ett starkt kvalitetsfokus. Du är lyhörd mot din omgivning samt noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt. Du har ett öga för detaljer och kan vid en stressad situation prioritera rätt arbetsuppgifter och fatta egna beslut. Du behöver trivas i högpresterande och föränderliga arbetsmiljöer och du har höga ambitioner på kvalitativt arbete. Som Paralegal/Juristassistent har du god vana att arbeta i Officepaketet och talar samt skriver obehindrat på svenska och engelska. Är du en driven person som är intresserad av juridik och administrativt arbete? Tveka inte på att ansöka idag! Vad erbjuder vi? Vi på Jurek Business Support erbjuder dig som konsult spännande utmaningar där du får möjlighet att utvecklas inom juridik och administrativt arbete. Vi månar om dig som konsult och ar efter långsiktiga samarbeten både med kunder och konsulter. Som konsult hos oss ges du, förutom spännande uppdrag, möjlighet att dela din resa med andra konsulter. Med jämna mellanrum anordnar vi tillfällen för er att mötas genom seminarier och roliga konsultaktiviteter. Självklart kommer du också ha en dedikerad kontaktperson hos oss på Jurek, som finns där som bollplank och stöd. Du kan själv välja om du vill samarbeta med oss som underkonsult eller föredrar en anställning hos oss – där vi förstås erbjuder kollektivavtal. Är du intresserad av att höra mer om våra konsultuppdrag och hur det är att jobba via oss kontakta Evelina Thimper på [email protected] eller Hedda Grenlöv på [email protected] När du registrerar dina uppgifter nedan hamnar du i vårt nätverk av konsulter och kan matchas med uppdrag som kommer in. Även om du inte hör av oss direkt kan du fortfarande vara aktuell för framtida konsultuppdrag.

18 september 2024
Sista ansökan:
16 oktober 2024
Stockholms tingsrätt söker juristpraktikanter
Sveriges Domstolar
Domstols- och juristsekreterare m.fl.

Är du juriststuderande och vill få praktisk erfarenhet av domstolsarbete? Funderar du kanske på en framtid inom rättsväsendet? Då är du välkommen att söka praktik vid Stockholms tingsrätt! Stockholms tingsrätt söker studerande från juristprogrammet för praktik under våren respektive hösten. Praktikperioden kan vara antingen vid den allmänna domstolen eller patent- och marknadsdomstolen. Praktikens innehåll Som juristpraktikant får du inblick i tingsrättens verksamhet. Arbetsuppgifterna motsvarar till stor del de arbetsuppgifter som en tingsnotarie har under sina första veckor. Du får se hur praktiskt domstolsarbete går till och du får en allmän träning i rättslig analys och metodik. Det övergripande målet med praktiken är att ge praktikanten inblick i det dagliga domstolsarbetet samt i de olika mål och ärenden som förekommer vid en tingsrätt. Detta sker framför allt genom att du ges möjlighet att delta i det praktiska arbetet, vilket också kan innefatta uppgifter på avdelningens kansli. Vi söker dig som Är inskriven på juristprogrammet vid ett universitet och har slutfört termin 6 samt ännu inte avlagt juristexamen. Praktiken ska antingen: • vara inskrivet i juristprogrammets kursplan • ingå som ett moment i en valbar kurs med arbetsplatsanknutna studier på juristprogrammet • vara annan kurs som är kombinerad med examensarbete • vara en fortsättningskurs som kräver minst 195 högskolepoäng på juristprogrammet. Vi söker dig som har goda juridiska kunskaper och god kommunikativ förmåga. Du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Särskilt om din ansökan Din ansökan ska bestå av CV, personligt brev och kopia på senaste studie- och betygsutdraget från Juristprogrammet. Glöm inte att ange vilken period du vill praktisera under vårterminen 2025. Antagningen sker löpande. Annonsen avpubliceras när våra platser är tillsatta. Observera att annonsen inte avser någon anställning, utan en oavlönad praktikplats. Du måste vara inskriven på juristprogrammet för att ha möjlighet att praktisera hos oss. Praktiken omfattar som utgångspunkt 8–10 veckor. Mer om Stockholms tingsrätt Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman samt i en administrativ avdelning som leds av en administrativ direktör. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. På varje dömande avdelning leds verksamheten av en chefsrådman tillsammans med dennes ställföreträdare och handläggarchefen. På avdelningen arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare.

17 september 2024
Sista ansökan:
15 december 2024