Näringslivssekreterare/Näringslivsutvecklare

Sök bland 10 lediga jobb som Näringslivssekreterare/Näringslivsutvecklare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Näringslivsstrateg till Näringsliv och kompetensförsörjning, Härnösand
REGION VÄSTERNORRLAND
Planerare och utredare m.fl.

Vi är en kraft som binder ihop, håller samman och utvecklar länet. Inom Region Västernorrland är vi alla en del av något större. Enheten för näringsliv och kompetensförsörjning är en del av Region Västernorrlands arbete med att stärka länets hållbara utveckling. Vi arbetar strategiskt med näringslivsutveckling, kompetensförsörjning, innovation, besöksnäring och omställning för ett livskraftigt och inkluderande Västernorrland. Vårt uppdrag grundar sig i den regionala utvecklingsstrategin (RUS) och innebär nära samverkan med näringsliv, kommuner, utbildningsaktörer och andra samhällsaktörer. Vi är en växande engagerad arbetsgrupp som består av en blandning av erfarna och nyanställda medarbetare med olika roller och ansvarsområden. Gruppen präglas av hög kompetens, stark samverkan och ett gemensamt driv att bygga och utveckla en verksamhet i framkant. Samhörighet, delaktighet och idéutbyte är viktiga byggstenar i vårt sätt att arbeta. Nu söker vi en Näringslivsstrateg till vårt team i Härnösand! Tjänsten avser ett vikariat på heltid under en ettårsperiod med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Näringslivsstrateg till Näringsliv och kompetensförsörjning, Härnösand Arbetsuppgifter Som strateg inom näringsliv är du en nyckelperson i arbetet med att främja ett hållbart och konkurrenskraftigt näringsliv i Västernorrland. Du blir en del av ett team med flera näringslivsstrateger som tillsammans täcker olika fokusområden. Enheten är uppdragsorienterad och förändras utifrån politiska mål och uppdrag samt förändringar i omvärlden. Därför kan området och specifika arbetsuppgifter komma att förändras. Rollen innebär att du strategiskt i samverkan med andra främjar näringslivsutveckling i Västernorrland med fokus på: Besöksnäring Socialt företagande Kulturellt kreativa näringar Livsmedelsstrategi Landsbygdsutveckling Som ny medarbetare får du en introduktion anpassad till både uppdraget och arbetsgruppen, med stöd från chef och kollegor i en välkomnande och tillåtande kultur. Övrig information Kvalifikationer Vi söker dig som Har en universitets- eller högskoleexamen inom det samhällsvetenskapliga området, eller annan utbildning som arbetsgivaren finner relevant för uppdraget Har en YH-examen på SEFQ 5 eller 6 inom område som arbetsgivare finner relevant för rollen Har erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete Har erfarenhet av att leda eller samordna utvecklingsprocesser, projekt eller nätverk Har erfarenhet av digitala verktyg såsom Teams, Excel, Office eller annat som arbetsgivare bedömer som likvärdigt Har god retorisk förmåga Kan göra sig förstådd och förstå svenska och engelska i tal och skrift Har B-körkort Det är meriterande om du Har erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation För att lyckas i rollen tror vi att du har dessa personliga egenskaper Strukturerad Kreativ Relationsskapande Initiativtagande Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att man kompletterar befintliga medarbetares kompetens. Vi bygger team! Region Västernorrland Med cirka 7000 medarbetare och över 200 yrken ansvarar vi på Region Västernorrland för flera av de verksamheter som är allra viktigast för invånarnas möjlighet att delta i samhället. Här gör din kunskap och ditt engagemang skillnad inom allt från hälso- och sjukvård till kultur, miljö och hållbarhet. Bli en del av ett lag där alla behövs. Tillsammans för ett växande Västernorrland.  Regionen arbetar sedan många år med att skapa förutsättningar för att bidra till friska och hälsosamma medarbetare. Att du mår bra och trivs är viktigt för oss. En av våra många förmåner är att vi erbjuder 5000 kronor per år i friskvårdsbidrag. Läs mer om Region Västernorrland, våra förmåner och hur det är att jobba tillsammans med oss: Region Västernorrland - Att jobba i Region Västernorrland (rvn.se). Inom Region Västernorrland är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kan därför komma att ske. Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Urval och intervjuer sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan!

2 juli 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Näringslivsstrateg till Näringsliv och kompetensförsörjning, Härnösand
REGION VÄSTERNORRLAND
Planerare och utredare m.fl.

Vi är en kraft som binder ihop, håller samman och utvecklar länet. Inom Region Västernorrland är vi alla en del av något större. Enheten för näringsliv och kompetensförsörjning är en del av Region Västernorrlands arbete med att stärka länets hållbara utveckling. Vi arbetar strategiskt med näringslivsutveckling, kompetensförsörjning, innovation, besöksnäring och omställning för ett livskraftigt och inkluderande Västernorrland. Vårt uppdrag grundar sig i den regionala utvecklingsstrategin (RUS) och innebär nära samverkan med näringsliv, kommuner, utbildningsaktörer och andra samhällsaktörer. Vi är en växande engagerad arbetsgrupp som består av en blandning av erfarna och nyanställda medarbetare med olika roller och ansvarsområden. Gruppen präglas av hög kompetens, stark samverkan och ett gemensamt driv att bygga och utveckla en verksamhet i framkant. Samhörighet, delaktighet och idéutbyte är viktiga byggstenar i vårt sätt att arbeta. Nu söker vi en Näringslivsstrateg till vårt team i Härnösand som till 60% arbetar mot projektet och till 40% med näringslivsfrågor i samverkan med övriga näringslivsstrateger. Tjänsten avser en projektanställning på heltid med tillträde omgående till och med 2029-01-31. Näringslivsstrateg till Näringsliv och kompetensförsörjning, Härnösand Arbetsuppgifter Som projektmedarbetare blir du en del av ett regionalt team som driver ett omfattande utvecklingsarbete för industrin i Västernorrland. Du kommer tillsammans med projektteamet att arbeta för att utveckla verktyg och metoder som ökar företagens långsiktiga konkurrenskraft. Dina arbetsuppgifter är bland annat: omvärldsspaning kunskapshöjande insatser dialog med företag - kartlägga behov och engagera i frågor om robusthet, kontinuitetsplanering och riskhantering administration (rapportering, uppföljning, upphandling) planering och genomförande av seminarier, workshops och studiebesök intern samverkan kopplat till beredskapsfrågor ur näringslivsperspektiv företagsbesök och intervjuer för behovskartläggning Vi söker dig som Har högskole-/ universitetsexamen inom ekonomi, samhällsvetenskap, teknik, kris- och beredskap, eller annat område som arbetsgivaren finner relevant för rollen, i kombination med 2 års erfarenhet från näringslivet, alternativt en kvalificerad YH examen inom relevant område Har erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete inom regional utveckling, näringslivsutveckling, affärsutveckling eller annat som arbetsgivaren bedömer som relevant för rollen Har erfarenhet av att samverka och samarbeta inom regioner och med andra aktörer, företrädesvis inom offentlig sektor. Har erfarenhet av strategiskt arbete och att ta fram utredningar, strategier eller handlingsplaner Har erfarenhet från industrinära utvecklingsarbete, gärna med fokus på robusthet, försörjningskedjor eller förändringsberedskap Är van att arbeta med kommunikation, dokumentation och resultatspridning i projekt Kan göra sig förstådd och förstå svenska och engelska i tal och skrift Har erfarenhet av digitala verktyg såsom Teams, Excel, Office eller annat som arbetsgivare bedömer som likvärdigt Har B-körkort Som ny medarbetare får du en introduktion anpassad till både uppdraget och arbetsgruppen, med stöd från chef och kollegor i en välkomnande och tillåtande kultur. Övrig information Kvalifikationer Det är meriterande om du Har en högskoleutbildning eller motsvarande kompetens med inriktning projektledning, risk- och krishantering, regional utveckling eller industri Har utbildning eller motsvarande kompetens inom facilitering, kommunikation eller förändringsledning Har erfarenhet av arbete i eller med små och medelstora industriföretag, gärna i en strategisk roll Har erfarenhet av projektarbete, gärna samverkansprojekt med flera aktörer Har erfarenhet av arbete i EU-finansierade eller regionalt finansierade projekt Har erfarenhet av systematiska förbättringsprocesser För att lyckas i rollen tror vi att du har dessa personliga egenskaper Självgående Samarbetsförmåga Relationsskapande Initiativtagande Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att man kompletterar befintliga medarbetares kompetens. Vi bygger team! Region Västernorrland Med cirka 7000 medarbetare och över 200 yrken ansvarar vi på Region Västernorrland för flera av de verksamheter som är allra viktigast för invånarnas möjlighet att delta i samhället. Här gör din kunskap och ditt engagemang skillnad inom allt från hälso- och sjukvård till kultur, miljö och hållbarhet. Bli en del av ett lag där alla behövs. Tillsammans för ett växande Västernorrland.  Regionen arbetar sedan många år med att skapa förutsättningar för att bidra till friska och hälsosamma medarbetare. Att du mår bra och trivs är viktigt för oss. En av våra många förmåner är att vi erbjuder 5000 kronor per år i friskvårdsbidrag. Läs mer om Region Västernorrland, våra förmåner och hur det är att jobba tillsammans med oss: Region Västernorrland - Att jobba i Region Västernorrland (rvn.se). Inom Region Västernorrland är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kan därför komma att ske. Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Urval och intervjuer sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan!

2 juli 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Kommunikativ näringslivsutvecklare
Karlskoga kommun
Planerare och utredare m.fl.

I natursköna Karlskoga händer det mycket spännande just nu. I vår stad har du alltid nära till både vacker natur och den högteknologiska industrinäringen. Vi erbjuder dig en välkomnande arbetsplats där människor och innovationer får växa. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du verkligen kan göra skillnad! Kommunledningskontoret svarar för ledning och samordning av all kommunal verksamhet. På förvaltningen finns flera stödjande och styrande funktioner såsom exempelvis HR, kommunikation, ekonomi och IT. ARBETSUPPGIFTER I Karlskoga kommun arbetar vi målmedvetet för ett gott näringslivsklimat!  Nu vill vi rekrytera dig som vill delta i arbetet för att ytterligare stärka kommunens näringslivsutveckling.  Tjänsten som kommunikativ näringslivsutvecklare innebär att du arbetar med marknadsföring av Karlskoga stad och att du vidareutvecklar varumärket och verksamheten iKARLSKOGA som främst stöttar vår industriella näringsgren. Du arbetar också med extern marknadskommunikation inom olika projekt där näringslivsenheten är engagerad. Du träffar våra lokala företag och andra aktörer på marknaden för att hela tiden hålla dig uppdaterad och göra arbetet relevant för Karlskogas utveckling. Självklart har du ett nära samarbete med kollegor för att genom olika aktiviteter skapa ett gott näringslivsklimat. Genom närvaro och god dialog med våra företag kommer vi tillsammans skapa riktigt bra förutsättningar att bedriva verksamhet i Karlskoga.  I ditt uppdrag ingår också att arbeta som inflyttningssamordnare. Det är en uppgift som ligger i linje med kommunens tillväxtarbete där vi vill att individer som ingår i en rekryteringsprocess hos något av våra lokala företag eller de som är medflyttande då en partner fått arbete i Karlskoga ska känna sig väl mottagna och välkomnade av kommunen. I stora drag handlar uppdraget om att välkomna individer på ett sätt som ökar intresset för vår stad och för våra arbetsgivare. Vi vill ge upplevelsen av ett varmt välkomnande och underlätta för etablering i Karlskoga. En stor del av arbetet innebär ett nära samarbete med industrin, företagsorganisationer, näringslivet i stort och hela vår kommunala verksamhet. Genom rollen som inflyttningssamordnare kommer du också ha kontakt med privatpersoner från olika delar av Sverige och övriga världen. Det är uppgifter som kräver stor kreativitet, eget driv, mod och ett stort engagemang och hjärta för staden Karlskoga. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning, gärna inom marknadsföring, kommunikation eller liknande. Du har dokumenterad och vidimerad erfarenhet av tjänstemarknadsföring. Du har erfarenhet och intresse av att producera digitalt innehåll som väcker uppmärksamhet och engagemang. En stor och mycket viktig del i arbetet är ansvaret för innehåll och produktion på webb, sociala medier och andra kommunikationskanaler. För att lyckas med ditt uppdrag behöver du vara en utåtriktad person med mycket hög känsla för service och du behöver ha mycket god förmåga att bygga relationer. Här är inte den ena dagen den andra lik så ett stort mått av flexibilitet är bra att ha för att trivas i rollen. Till din fördel är också att du är utvecklingsorienterad då vi ständigt utvecklar och förbättrar vår verksamhet.  Språkkunskaper: Svenska och engelska  Körkort för personbil är ett krav ÖVRIGT Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem. Vänd dig istället till PA-support (HR-avdelningen) tel: 0586-610 55 för vidare hantering. Karlskoga kommun ingår i finskt förvaltningsområde och har därmed ett ansvar för att värna om det finska språkets ställning. Det innebär bland annat att vi ska erbjuda förskoleverksamhet och äldreomsorg på finska. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

2 juli 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025
Näringslivsutvecklare till enheten investeringsfrämjande och etablering
Malmö kommun
Planerare och utredare m.fl.

Ref: 20251589 Arbetsuppgifter Som näringslivsutvecklare i Malmö stad arbetar du tillsammans med dina kollegor för att få fler företag att etablera sig i Malmö. Du bidrar till att Malmös arbetsmarknad växer genom nya jobb och investeringar i samhället. Nu söker vi en ny kollega till den nybildade enheten investeringsfrämjande och etablering. Ditt huvudsakliga ansvar blir att identifiera, söka upp, bygga relationer och sälja in Malmö till företag som kan vara intresserade av att etablera sig i staden. Därför är det viktigt att du är bekväm i, och kan motivera dig i, att självständigt arbeta med att identifiera, kontakta och diskutera med potentiella intressenter. Arbetet sker kontinuerligt, med ett långsiktigt perspektiv, samtidigt som du behöver kunna agera på möjligheter i stunden. Du förväntas axla rollen som en god ambassadör och marknadsförare för Malmö på nationella och internationella mässor och i andra sammanhang.  Tillsammans med dina kollegor är du även företagens ingång till Malmö och vid konkreta etableringsärenden stöttar du dem under hela etableringsfasen. Det kan handla om vilka lokaler som passar, statistik, underlag eller dialog med andra delar av stadens verksamhet i syfte att stödja etableringen. I rollen kan arbetsuppgifterna skifta efter behov och eftersom vi är ett mindre etableringsteam bidrar vi alla i stort och smått och stöttar varandra i olika etableringscase. Det innebär att du exempelvis kan få skruva upp montrar på en mässa för att nästa dag göra en presentation för en internationell delegation eller skriva rapport och beslutsunderlag till politiken. Därför är både flexibilitet och prestigelöshet viktigt för att du skall trivas hos oss. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning inom exempelvis ekonomi, marknadsföring, samhällsvetenskap eller annan relevant inriktning. • Erfarenhet av arbete med näringslivsfrågor inom offentlig sektor alternativt affärsutveckling inom privat sektor. • Erfarenhet av arbetate med att attrahera etableringar och investeringar, exempelvis införsäljning av koncept, städer, regioner eller motsvarande erfarenhet av relevant expansionsarbete. • Erfarenhet av arbete med direkt dialog med företagsledningar. • God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Kunskaper i tyska är meriterande. Det är meriterande om du har erfarenhet av internationellt arbete, organisering av mässdeltagande, arbete i politiskt styrd organisation samt ett kontaktnät inom näringsliv regionalt, nationellt och gärna internationellt. Vem är du? För att lyckas och trivas som näringslivsutvecklare behöver du vara en initiativrik genomförare som ser möjligheter, fångar upp bra idéer och ser till att de förverkligas. Du agerar på en operativ nivå men med blick för det långsiktiga och vet att det är både stora och små uppgifter som bidrar till helheten. Du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter, vilket gör dig till en uppskattad kollega som är duktig på att bygga nätverk. Det är även viktigt att du är agil i ditt arbetssätt och har förmågan att kunna arbeta med parallella processer samt prioritera med fokus på resultat. Du är även öppen för att testa nya sakområden när verksamheten har behov för detta. Din nyfikenhet hjälper dig att förstå företagens behov och din pedagogiska förmåga hjälper dig att förmedla lösningarna på ett trovärdigt sätt. Om arbetsplatsen Enheten investeringsfrämjande och etableringar tillhör avdelningen omvärld och näringsliv. Vårt uppdrag är att attrahera investeringar och företagsetableringar samt stödja befintliga företag att expandera. Enheten bidrar till att stärka stadens bemötande och service gentemot näringslivet genom att utveckla företagslotsen. Vi arbetar också med att attrahera kongresser och business events som är viktiga för Malmös utveckling. Stadskontoret riktar, utmanar och förstärker utvecklingskraften i organisationen, i staden och i regionen. Vi är kommunstyrelsens förvaltning och arbetar med ett helhetsperspektiv nära stadens ledning. Stadskontoret består av sju olika avdelningar och har sammanlagt ca 300 personer anställda. Våra avdelningar arbetar inom ett brett spektrum av områden och förvaltningen har många medarbetare med en hög specialistkompetens. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.  Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

30 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Näringslivsstrateg till Näringsliv och kompetensförsörjning, Härnösand
REGION VÄSTERNORRLAND
Planerare och utredare m.fl.

Vi är en kraft som binder ihop, håller samman och utvecklar länet. Inom Region Västernorrland är vi alla en del av något större. Enheten för näringsliv och kompetensförsörjning är en del av Region Västernorrlands arbete med att stärka länets hållbara utveckling. Vi arbetar strategiskt med näringslivsutveckling, kompetensförsörjning, innovation, besöksnäring och omställning för ett livskraftigt och inkluderande Västernorrland. Vårt uppdrag grundar sig i den regionala utvecklingsstrategin (RUS) och innebär nära samverkan med näringsliv, kommuner, utbildningsaktörer och andra samhällsaktörer. Vi är en växande engagerad arbetsgrupp som består av en blandning av erfarna och nyanställda medarbetare med olika roller och ansvarsområden. Gruppen präglas av hög kompetens, stark samverkan och ett gemensamt driv att bygga och utveckla en verksamhet i framkant. Samhörighet, delaktighet och idéutbyte är viktiga byggstenar i vårt sätt att arbeta. Vi söker nu en Näringslivsstrateg till vårt team i Härnösand! Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Näringslivsstrateg till Näringsliv och kompetensförsörjning, Härnösand Arbetsuppgifter Som strateg inom näringsliv är du en nyckelperson i arbetet med att främja ett hållbart och konkurrenskraftigt näringsliv i Västernorrland. Du blir en del av ett team med flera näringslivsstrateger som tillsammans täcker olika fokusområden. Inledningsvis kommer du att ha ett särskilt ansvar för att driva och utveckla frågor kopplade till energiomställning, men uppdraget är brett och utvecklas kontinuerligt utifrån politiska uppdrag, aktuella samhällsbehov och regionala prioriteringar. Arbetet präglas av nära samarbete, gemensam planering och en vilja att stötta varandra i uppdragets genomförande. Analysera hur energiomställningen kan påverka näringslivet och föreslå strategiska insatser Driva och följa upp insatser kopplade till näringslivsutveckling med särskilt fokus på energiomställning Ta fram, genomföra och följa upp strategier och program för regionalt utvecklingsarbete Leda och delta i regionala nätverk samt anordna möten och konferenser Samverka med kommuner, näringslivsorganisationer, företag och andra aktörer i länet Representera regionen i samverkan med andra regioner och på nationell nivå Bidra med strategiskt perspektiv vid framtagning av projektansökningar Föredra ärenden för politisk nämnd samt delta i intern beredning av näringslivsfrågor Samverka med andra strategiska områden såsom kulturella och kreativa näringar, kompetensförsörjning, miljö och klimat, forskning och innovation Du får en introduktion anpassad till både uppdraget och arbetsgruppen, och blir del av en stödjande och samarbetsinriktad arbetsmiljö där vi lär av varandra och driver arbetet framåt tillsammans. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att man kompletterar befintliga medarbetares kompetens. Vi bygger team! Övrig information Kvalifikationer Vi söker dig som Har högskole-/ universitetsexamen inom företags- eller nationalekonomi, samhällsvetenskap, energi, hållbar utveckling, samhällsplanering, teknik, eller annat område som arbetsgivaren finner relevant i kombination med minst 2 års erfarenhet från näringslivet. Har erfarenhet av strategiskt arbete med regional utveckling, näringslivsutveckling, affärsutveckling eller energifrågor Har erfarenhet av att samverka med näringsliv, kommuner och andra offentliga aktörer Har erfarenhet av strategiskt arbete och att ta fram utredningar, strategier eller handlingsplaner Har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Har god digital kompetens Har möjlighet att resa inom länet och ibland nationellt/internationellt Har B-körkort Det är meriterande om du Har en utbildning eller motsvarande kunskaper inom processledning och/eller projektledning Har erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation Har erfarenhet av EU-finansierade projekt inom energi, miljö eller innovation Har erfarenhet av samverkan med kommuner, företag, energibolag eller kluster inom energiområdet För att lyckas i rollen tror vi att du har dessa personliga egenskaper Initiativtagande Omdöme Helhetssyn Relationsskapande Region Västernorrland Med cirka 7000 medarbetare och över 200 yrken ansvarar vi på Region Västernorrland för flera av de verksamheter som är allra viktigast för invånarnas möjlighet att delta i samhället. Här gör din kunskap och ditt engagemang skillnad inom allt från hälso- och sjukvård till kultur, miljö och hållbarhet. Bli en del av ett lag där alla behövs. Tillsammans för ett växande Västernorrland.  Regionen arbetar sedan många år med att skapa förutsättningar för att bidra till friska och hälsosamma medarbetare. Att du mår bra och trivs är viktigt för oss. En av våra många förmåner är att vi erbjuder 5000 kronor per år i friskvårdsbidrag. Läs mer om Region Västernorrland, våra förmåner och hur det är att jobba tillsammans med oss: Region Västernorrland - Att jobba i Region Västernorrland (rvn.se). Inom Region Västernorrland är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kan därför komma att ske. Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster. Urval och intervjuer sker löpande. Varmt välkommen med din ansökan!

30 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Näringslivsutvecklare
Håbo kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för ett växande näringsliv? Har du erfarenhet av företags- och näringslivsfrågor och vill bidra till ett starkt lokalt näringsliv i en kommun med stort engagemang och potential? Då är det här rätt roll för dig! Vi söker dig som vill bli en nyckelperson i Håbo kommuns fortsatta arbete med att utveckla ett företagsklimat i toppklass där människor, idéer och företag får växa. Om arbetsplatsen Håbo är en kommun i tillväxt med närhet till både natur och storstad. Här finns ett levande och engagerat näringsliv som kommunen har ett nära och aktivt samarbete med, bland annat genom lokala företagsföreningar, näringslivsträffar och olika gemensamma utvecklingsprojekt. Att stärka företagsklimatet är ett av kommunfullmäktiges fokusområden. Under våren beslutades dessutom en ny näringslivsstrategi kommunen. Som näringslivsutvecklare blir du en nyckelperson i det fortsatta arbetet med att stärka Håbo som en attraktiv plats för företagande och etablering. Tjänsten är placerad vid kommunledningsförvaltningen och du rapporterar direkt till kommundirektören. Dina arbetsuppgifter Som näringslivsutvecklare har du ett övergripande ansvar för att skapa och utveckla goda relationer med företag och andra aktörer för att främja tillväxt, etableringar och ett starkt företagsklimat i Håbo. Du bidrar även till att stärka kommunen som en attraktiv plats för näringsliv. Arbetet sker i nära samverkan med andra delar av kommunen och kräver en god förståelse för den politiska processen. Du deltar i strategiska diskussioner och samordnar insatser både internt och externt i regionala och lokala näringslivsfrågor. Exempel på arbetsuppgifter: - Vara kommunens kontaktperson gentemot näringslivet. - Leda arbetet med att implementera kommunens nya näringslivsstrategi. - Driva interna utvecklingsprocesser kopplat till näringsliv. - Främja dialog och samverkan mellan kommunen och företag. - Samordna projekt och aktiviteter som stärker företagandet. - Uppföljning av statistik kopplat till området. - Samarbeta med politiker, tjänstepersoner och näringsliv för gemensam utveckling. - Följa trender genom omvärldsbevakning och föreslå insatser utifrån dessa.   Kvalifikationer - Akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, företagsekonomi, alternativt annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. - Erfarenhet av att leda strategiskt inriktat arbete inom samhällsbyggnads- och/eller näringslivsområdet. - God förståelse för näringslivet, ekonomiska trender och marknadsförhållanden. - Erfarenhet av att bygga och utveckla relationer internt och externt. - Erfarenhet från offentlig verksamhet. - B-körkort. - Goda kunskaper i svenska i tal och skrift, gärna även engelska. - Dokumenterad erfarenhet av att driva utveckling och förbättra näringslivsklimat är meriterande. Meriterande - Erfarenhet från liknande arbete med näringslivsfrågor från offentlig verksamhet.   Vi söker dig som Vi söker dig som trivs i en dynamisk vardag där du ställs inför nya frågor, möten och utmaningar, och som möter dessa med nyfikenhet och engagemang. Du är lösningsorienterad och initiativrik, har lätt för att se möjligheter och är ett nav in i kommunen för företagare. Du har en god organisatorisk förmåga och arbetar strukturerat. Du tar ansvar och få saker gjorda och har förmåga att identifiera och organisera förbättringar. Vidare är du en kommunikativ person med förmåga att uttrycka dig tydligt och engagerande både muntligt och skriftligt. Du har lätt för att skapa förtroende, bygga relationer och föra dialog med olika aktörer, såväl inom kommunen som med näringslivet och externa samarbetspartners. Du är en lyhörd person som gärna samverkar, samtidigt som du är trygg i att arbeta självständigt och driva frågor framåt. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Provanställning kan komma att tillämpas. Urval och intervjuer sker med start i mitten av augusti. Välkommen med din ansökan. Om Håbo kommun Håbo kommun har ett centralt läge i Mälardalen med närhet till Stockholm, Uppsala, Enköping och Västerås. Med Bålsta som centralort och goda pendlingsmöjligheter är det enkelt att ta sig hit, oavsett om du kommer från storstad eller landsbygd. Här finns också närheten i vardagen, med korta vägar mellan kollegor, verksamheter och beslut. Som en del av Håbo kommun är du med och bidrar till ett viktigt samhällsuppdrag, och skapar värde för Håboborna varje dag. Vi är omkring 1 700 medarbetare som tillsammans driver våra verksamheter framåt. Vi bygger en arbetsplats där tillit, samarbete och lärande står i centrum. Hos oss får du vara delaktig och växa i en arbetsmiljö som främjar både utveckling och arbetsglädje. Tillsammans skapar vi vårt framtida Håbo!

29 juni 2025
Sista ansökan:
18 augusti 2025
Samordnare för kompetensförsörjning och näringslivssamverkan
Lindesbergs kommun
Planerare och utredare m.fl.

Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 2 100 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss! Med ett jäklar anamma skapar vi det storslagna i det lilla. I vår kommun skapar vi tillsammans en plats på jorden där vardagsnära trygghet möter naturens skönhet och människors vilja av järn. Från höga höjder till glittrande sjöar, från en levande landsbygd till småstadens liv och rörelse – hos oss är varje plats unik och en viktig del av helheten. För vi vet att det är tillsammans som vi skapar vår framtid – med stolthet för vår långa historia och med ett jäklar anamma. Här hjälps vi åt att göra det lilla i livet storslaget! Arbetsmarknadsenheten söker en samordnare som ska jobba med kompetensförsörjning och näringslivssamverkan till Lindesbergs kommun. Tillträde snarast möjligt till och med augusti 2026, med möjlighet till förlängning. Under hösten kommer vi genomföra en förstudie som på sikt ska utmynna i stärkt samverkan med lokala näringslivet samtidigt som vi jobbar för att stärka den interna samverkan kring kompetensförsörjningsfrågor. Samtidigt är vi i planeringsfasen för en ny mötesplats, där bland andra företag och invånare kan mötas kring arbetsmarknad- och utbildningsfrågor. Vi vill att du skall vara med och påverka samt utforma hur mötesplatsen ska fungera! ARBETSUPPGIFTER Du kommer samarbeta med kollegor både inom och utanför den egna arbetsplatsen. Du brinner för att arbeta med människor. Lika viktigt är det att du trivs med att jobba självständigt. Du förväntas hålla i många företagskontakter och öppna dörrar för samverkan med lokala näringslivet. I uppdraget ingår att jobba brett med planering, koordinering och genomförande av dina arbetsuppgifter och kan också bidra till andra delar inom Arbetsmarknadsenhetens övriga uppdrag. I tjänsten ingår även en del administrativa delar. Dina uppgifter innebär bland annat att: • Planera för uppstart av en ny mötesplats • Arbeta operativ med praktiska delar som behöver finnas på plats innan invigning av mötesplatsen • Planera och organisera företagsträffar, bygga relationer med lokala näringslivet • Planera evenemang, föreläsningar och andra typer av sammankomster där företag och intresserade invånare kan mötas kring olika teman • Löpande kommunicera internt och externt • Dialog med näringslivet i olika forum • Agera som värd på mötesplatsen KVALIFIKATIONER För att lyckas och trivas i rollen söker vi dig som har: • Gymnasieexamen • Några års erfarenhet av arbete inom privat sektor med kompetensförsörjningsfrågor • Goda kunskaper och/eller erfarenhet av att arbeta med arbetsmarknadsfrågor och/eller näringslivsfrågor • Goda IT-kunskaper där du har arbetat i MS Office samt andra digitala verktyg. • Flytande svenska i tal och skrift • B-körkort Meriterande är om du har erfarenhet av att arbeta med kommunikation, marknadsföring och/eller uppstart av nya verksamheter. Tidigare arbete inom offentlig sektor är också meriterande. I rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och kompetenser. Arbetsuppgifterna kommer variera och kräver således en flexibel, självgående och kreativ person som besitter mod och förmåga att arbeta strukturerat, flexibelt och kunna hantera snabba förändringar. Då du har många kontaktytor behöver du ha en god samarbetsförmåga, vara en relationsbyggare av rang samt lägga stor vikt vid gott bemötande. Du är öppen, nyfiken och är intresserad av att lära dig nya arbetsuppgifter och kan upparbeta nya rutiner och arbetssätt. Vi genomför löpande urval och intervjuer under ansökningstiden. Vi har för avsikt att vara klara med intervjuerna vecka 34.  Till denna ansökan vill vi ha ditt CV och ett arbetsprov, se instruktion längre ner under rubriken Övrigt. Personligt brev är önskvärt men inget krav. Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag. ÖVRIGT Till din ansökan vill vi att du bifogar ett arbetsprov enligt följande instruktion:  Planera och presentera en aktivitet på den nya mötesplatsen Vi står inför uppstarten av en ny mötesplats i Lindesbergs kommun där företag, invånare och andra aktörer kan mötas kring arbetsmarknads- och utbildningsfrågor. Som en del av din ansökan vill vi att du utformar ett förslag på en aktivitet som skulle kunna arrangeras under det första halvåret av mötesplatsens verksamhet. Din idé ska: • Rikta sig till minst två målgrupper (exempelvis företag och arbetssökande, unga vuxna och utbildningsanordnare etc.) • Ha ett tydligt syfte kopplat till kompetensförsörjning, arbetsmarknad eller samverkan • Innehålla en kort plan för genomförande • Visa hur du tänker kring kommunikation och marknadsföring (t.ex. hur du skulle nå målgrupperna) • Kort beskriva vilka samarbetspartners du skulle involvera och varför Du får gärna vara kreativ, men även konkret och realistisk. Vi är nyfikna på hur du tänker, planerar och kommunicerar.

24 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Näringslivsutvecklare
Valdemarsviks kommun
Planerare och utredare m.fl.

Valdemarsvik är en kommun i södra Östergötland, strategiskt belägen längs E22:an. Här bor cirka 7 500 invånare som tillsammans formar en plats där småskaligheten skapar stora möjligheter. Med korta beslutsvägar och nära relationer är vi en arbetsgivare där idéer snabbt kan bli verklighet. Vi erbjuder det bästa av två världar – ett aktivt arbetsliv i en organisation med cirka 600 engagerade medarbetare, och en livsstil nära både hav och skog. Här får du chansen att arbeta och leva i en miljö som både inspirerar och ger utrymme för balans. Valdemarsvik har ett perfekt pendlingsläge, endast ca 50 km från Norrköping, Västervik och Åtvidaberg. Upptäck mer om oss, våra framtidsplaner och Vision 2025 på www.valdemarsvik.se. ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och fortsätta utveckla Valdemarsviks kommun till en levande plats för företagande, turism och framtida satsningar? Vi söker en engagerad och strategisk näringslivsutvecklare som vill vara en nyckelperson i arbetet med att stärka Valdemarsviks kommun som en attraktiv kommun att bo i, besöka och etablera sig i. Näringslivsutvecklaren arbetar på utvecklingsavdelningen som består av ett team på fyra personer. Kommundirektören är din närmaste chef. Utvecklingsavdelningen har ett spännande uppdrag där vi möter kommunens medborgare, företagare och förtroendevalda i vår vardag. Här får du en unik möjlighet att bidra till näringslivets utveckling genom dialog, samverkan och öppenhet mot alla relevanta aktörer.   I din roll driver och utvecklar du kommunens arbete inom näringsliv, besöksnäring och turism, platsmarknadsföring, projektledning och strategiska frågor inom kompetensförsörjning. Du leder processer och skapar samarbeten med näringsliv, förtroendevalda och regionala aktörer, allt med målet att skapa tillväxt och öka Valdemarsviks attraktivitet. KVALIFIKATIONER Vem är du? För att trivas i rollen ser vi att du är professionell, strukturerad och drivande med god samarbetsförmåga. Ditt positiva och lösningsorienterade sätt gör dig till en uppskattad samverkanspart både internt och externt. Du har en naturlig förmåga att bygga broar mellan människor och olika intressenter samtidigt som du håller i trådarna och driver projekt framåt med struktur, tydlighet och engagemang. Du som söker har • Erfarenhet från näringslivet eller arbete med företagsutveckling. • Relevant utbildning inom turism, företagsekonomi, samhällsplanering, projektledning eller annan likvärdig arbetslivserfarenhet. • Dokumenterad erfarenhet av projektledning, samverkan och utvecklingsarbete. • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, både skriftligt och muntligt. • Vana av och känner dig trygg med att hålla i föredrag, dragningar och presentationer för både små och stora grupper. Meriter Det är ett plus om du har erfarenhet av liknande arbete inom offentlig verksamhet och har förståelse för hur den kommunala beslutsprocessen fungerar. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Vi erbjuder dig; ·         Ett varierat och intressant arbete i en utvecklings- och förändringsorienterad organisation ·         Möjligheter till personlig kompetensutveckling ·         Friskvård och rökfri arbetstid ·         Distansarbete när verksamheten tillåter Låter detta jobb intressant? Skicka in din ansökan och bli en del av vårt härliga gäng! Urval sker löpande, så vänta inte för länge, sista ansökningsdag är den 3 augusti. Digitala intervjuer hålls under vecka 32. Slutintervjuer sker på plats den 14 och 15 augusti. Frågor besvaras av kommundirektör Kristina Lohman, 0123-191 00 (växeln). Under sommaren hanteras frågor av tillförordnad kommundirektör. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

23 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Verksamhetsutvecklare med säkerhetskompetens
Soros Consulting AB
Planerare och utredare m.fl.

Soros Consulting söker nu en konsult med gedigen erfarenhet av verksamhetsutveckling, förändringsledning och säkerhetsarbete inom offentlig sektor. Uppdraget kräver både strategisk förmåga och djup förståelse för ledningssystem, styrmodeller och regelverk. Om rollen I detta uppdrag kommer du att arbeta med kvalificerad verksamhetsutveckling, leda förändringsinitiativ och bidra till förbättrade processer inom offentlig sektor. Du kommer även att arbeta med ledningssystem kopplade till säkerhetsområden såsom informationssäkerhet, civilt försvar och krisberedskap. Obligatoriska krav Minst 8 års arbetslivserfarenhet av kvalificerat arbete inom verksamhetsutveckling eller förändringsledning, inklusive planering, genomförande och uppföljning av utvecklingsinsatser Minst 3 års erfarenhet av att arbeta med ledningssystem för något av följande säkerhetsområden: informationssäkerhet, trafiksäkerhet, civil beredskap eller verksamhetsskydd Minst 3 års erfarenhet av verksamhetsutvecklingsarbete inom offentlig verksamhet med god förståelse för dess styrmodeller, regelverk och beslutsprocesser Meriterande Genomförd utbildning i förändringsledning om minst två dagar eller motsvarande, med fokus på metoder och verktyg för att leda förändringsprocesser i organisationer Utbildning i processledning eller verksamhetsutveckling med fokus på att leda och facilitera processkartläggning och förbättringsarbete Utbildning inom samhällssäkerhet, exempelvis via högskola, MSB eller Försvarshögskolan. Utbildningen bör omfatta krisberedskap, totalförsvar, civilt försvar eller samhällets skydd mot olyckor och hot Om dig Du är trygg i din roll som förändringsledare och van vid att arbeta i komplexa miljöer. Du har lätt för att samarbeta med olika intressenter och förstår offentlig sektors särskilda krav och förutsättningar. Du har god kommunikativ förmåga och ett analytiskt arbetssätt. Om Soros Consulting Soros Consulting är ett teknikkonsultbolag i framkant som levererar strategisk kompetens till samhällsviktiga verksamheter. Vi är specialiserade på att matcha rätt kompetens med rätt uppdrag – med kvalitet, tillförlitlighet och långsiktighet som ledstjärnor. Ansökan Välkommen att skicka din ansökan. Urval sker löpande.

13 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Borgholms kommun söker näringslivs- och landsbygdsutvecklare
Borgholms kommun
Planerare och utredare m.fl.

Företagen i Borgholms kommun är grunden för kommunens utveckling, varför dialog och möten med det lokala och regionala näringslivet är självklara delar av vår vardag.  Expansion och utveckling i existerande företag och nya etableringar är i hög grad beroende av kommunens förmåga att samarbeta och samordna arbetet inom kommunen samt med andra organisationer. Här kommer du att spela en viktig roll att utveckla detta tillsammans med tjänstemän och kommunledning. Vi söker nu dig som vill vara med och bidra till Borgholms kommuns utveckling! Vill du bli en av oss? Vi intervjuar löpande i den mån vi hinner med under sommaren - så sök redan idag! ARBETSUPPGIFTER Som näringslivs- och landsbygdsutvecklare har du ett brett och varierat uppdrag där du arbetar för att skapa goda förutsättningar för näringsliv och landsbygd. Du kommer tillsammans med oss fortsätta utveckla vårt förhållningssätt gentemot våra företagare och ha en god dialog där kommunen kännetecknas av bra bemötande i Borgholms kommun. Du behöver därför vara operativ ute på besök bland våra företagare och vara kommunens öra mot rälsen så att vi kan fortsätta utveckla vårt näringslivsklimat, som redan idag är gott men vi vill mer! Du ansvarar för att planera och utveckla kommunens näringslivsråd, där du tillsammans med företagare och politiker arbetar för att stärka kommunens attraktivitet och tillväxt. Du koordinerar och genomför företagsbesök och arrangemang som företagsfrukostar och branschmöten med mera. Det här är ett uppdrag för dig som vill vara nära såväl näringslivet som den kommunala verksamheten, arbeta långsiktigt och samtidigt ha fötterna kvar i det praktiska arbetet allt med Borgholm kommuns utveckling i fokus. Vi tror att du gillar variation, tar egna initiativ och brinner för att skapa värde tillsammans med andra. Det är meriterande om du har erfarenhet av näringslivs- och landsbygdsutveckling. KVALIFIKATIONER Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. Vi ser gärna att du har • Relevant utbildning och/eller erfarenhet av näringsliv- och landsbygdsutveckling • Erfarenhet av offentlig verksamhet och förståelse för politiska prioriteringar • God kommunikativ förmåga och stark social kompetens • Stark förmåga att arbeta självständigt och samtidigt samarbeta intern och externt i olika former • Förmåga att identifiera och främja tillväxtmöjligheter • Passion för att främja entreprenörskap och skapa innovativa mötesplatser ÖVRIGT Vi erbjuder en mångfald av yrkesområden och en mängd viktiga jobb. Hos oss arbetar ca 1000 medarbetare fördelat på tre förvaltningar och tre kommunala bolag. Vi arbetar aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare med bra anställningsvillkor och en god arbetsmiljö. I vårt arbete utgår vi från våra värdeord: Välkomnande-Utvecklande-Tillsammans. Som medarbetare hos oss erbjuder vi dig ett roligt och utvecklande arbete, trevliga och kompetenta kollegor. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Före erbjudande om anställning ska ett utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas. Detta görs som ett sista steg i rekryteringsprocessen.

12 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025