Områdeschef, äldre- och handikappomsorg

Sök bland 4 lediga jobb som Områdeschef, äldre- och handikappomsorg och börja ditt nya yrkesliv idag!

Resurschef
MARIESTADS KOMMUN
Chefer inom äldreomsorg

Inom äldre- och omsorgsförvaltningen söker vi en resurschef som drivs av omväxling och som vill bidra till en omsorg i spännande utveckling! Hos oss jobbar idag cirka 28 enhetschefer inom ordinärt boende, vård- och omsorgsboende, funktionsstöd samt hälso- och sjukvårdsorganisationen. Våra verksamheter finns både inom tätorten och ute på våra landsbygdsområden. Är du en trygg och erfaren ledare som har lätt att anpassa dig till nya situationer och miljöer? Är du den som vill berika oss med din kunskap och positiva förhållningssätt? Då kan det vara dig vi letar efter! ARBETSUPPGIFTER I rollen som resurschef får du möjligheten att jobba både omväxlande och utvecklande. Du täcker upp vid enhetschefers längre frånvaro och vakanser, stöttar chefer vid hög arbetsbelastning och fungerar delvis som mentor för nya chefer.  Din första placering kommer att vara inom ordinärt boende, på område 2 som innefattar hemvårdsgrupperna Gärdet och Bråten/Lockerud. Här kommer du att ersätta en föräldraledig enhetschef. Med ett öppet sinne och god samarbetsförmåga kliver du in i verksamheterna med målet att skapa trygghet och stabilitet. Du samverkar, skapar relationer och hittar din väg för att driva verksamheterna framåt. Du har ansvar för personal, verksamhet och ekonomi för de verksamheter du jobbar i. Dina uppdrag varierar inom hela äldre- och omsorgsförvaltningen och du får därmed insyn i många olika verksamheter.  Till arbetsuppgifterna hör också att kvalitetssäkra arbetsprocesser, dokumentation, rutiner och riktlinjer. Du biträder avdelningschef med analys och uppföljning av verksamheten. En viktig del i arbetet är att ta tillvara och utveckla kompetensen i arbetsgrupperna. Dina chefskollegor finns i den ledningsgrupp du arbetar tillsammans med. Vi erbjuder en spännande roll där du skaffar dig bred erfarenhet och får en djupare förståelse för äldreomsorgen som helhet. KVALIFIKATIONER Du har en relevant akademisk utbildning och flera års erfarenhet av arbete i ledande ställning, företrädesvis inom vård och omsorg. Du kan också ha en annan utbildningsbakgrund i kombination med den erfarenhet vi efterfrågar. Erfarenhet av förändringsarbete i ledande position är ett stort plus.  Vi söker dig som med tillit, ödmjukhet och tydlighet skapar engagemang, trygghet och mod i de verksamheter du leder. Med ditt positiva förhållningssätt och din kompetens tacklar du utmaningar professionellt, även i svåra situationer. Du trivs med att bygga relationer, och att leda och samverka är enkelt för dig.  B-körkort är ett krav för tjänsten. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Varmt välkommen till ett jobb där du får möjlighet att bidra till framtidens vård och omsorg! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

26 juni 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Enhetschef LSS
Sandvikens kommun
Chefer inom äldreomsorg

I Sandviken är världen alltid närvarande. Här känner vi oss hemma och gör varandra bättre. Som anställd på Sandvikens kommun har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Därför är det viktigt för oss att du trivs på ditt arbete och att du känner att din arbetsinsats är värdefull för samhället. Vi tror att vägen för att nå dit är att alla, oavsett om man är chef eller medarbetare, ska sträva efter att göra varandra bättre. För det bästa arbetet gör vi tillsammans. Genom helhetssyn, samverkan, dialog och genom att dra nytta av varandras olikheter. Som arbetsgivare och medarbetare arbetar vi tillsammans för ett långsiktigt och hållbart arbetsliv. Det i sin tur ger en framgångsrik och utvecklande kommun. När vi gör varandra bättre – gör vi Sandvikens kommun bättre! Omsorgsförvaltningen med cirka 1275 anställda omfattar fem verksamhetsområden. Dessa är ordinärt boende, särskilt boende, LSS och socialpsykiatri, HSL och korttidsboenden samt ledningsstöd. Ledningsgruppen för verksamhetsområdet LSS/Socialpsykiatri utökas nu med en enhetschef - välkommen med din ansökan! Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner - semesterväxling - årsarbetstid - friskvårdsbidrag - hälsofrämjande aktiviteter - extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år - personal- och fritidsföreningen Pulsen ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef har du resultatansvar för verksamhet, medarbetare och ekonomi. Du ansvarar för att leda, samverka och utveckla verksamheten inom givna ramar och för att nå uppsatta mål. Det är av stor vikt att du har förmåga att skapa ett gott samarbete genom tillit och engagemang. Vi förväntar oss att du kan coacha och leda förändring och utveckling inom din enhet. I samverkan med andra professioner arbetar vi tillsammans för att ge en god vård och omsorg för våra kommuninvånare. Du kommer med ditt engagemang och din kreativitet tillsammans med medarbetare skapa en meningsfull vardag för våra omsorgstagare. Du är ansvarig för gruppbostäder och för ett antal omsorgstagare med personlig assistans i ordinärt boende. Du kommer att ingå i ett team bestående av enhetschefer som har ansvar för verkställighet av bostad med särskild service, boendestöd, daglig verksamhet och personlig assistans enligt LSS i Omsorgsförvaltningen. Teamen har ett gott arbetsklimat och arbetar nära tillsammans. Känner du att detta låter som en verksamhet du vill vara en del av? I så fall är du varmt välkommen att söka till oss. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har för uppdraget lämplig högskoleutbildning och erfarenhet inom området funktionsnedsättning. Du har kunskap och erfarenhet inom ekonomi, personaladministration, IT och är väl förtrogen med de lagar och föreskrifter som styr verksamheten. Det är meriterande att du har ledarerfarenhet och att du har erfarenhet av att arbeta med människor. Du har lätt för att samarbeta, är självständig, flexibel och trivs med varierande arbetsuppgifter samt har en god förmåga att prioritera och organisera dina arbetsuppgifter. Du har förmåga att skapa delaktighet och en kreativ och öppen dialog. Genom ditt engagemang får du med dig och lyfter dina medarbetare och motiverar dem att arbeta utifrån verksamhetens och den enskildes behov. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav. ÖVRIGT I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser. Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

23 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Områdeschef inom äldreomsorgen
Tingsryds kommun
Chefer inom äldreomsorg

I Tingsryds kommun vill vi att du känner dig välkommen och delaktig. Vi alla tar ansvar, är engagerade och visar respekt Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Där vi genom våra 1200 medarbetare ständigt utvecklas och trivs. Vi som arbetar inom kommunen gör skillnad och påverkar människors vardag. Vi ansvarar för att barn lär sig läsa och skriva och att människor får en god och trygg omsorg. Vi arbetar också med att skapa förutsättningar för att det byggs hus, att vi har bra vägar, rent vatten och en fin miljö. Hos oss får du Sveriges viktigaste jobb! Vill du ha ett jobb där du är med och utvecklar vår kommun tillsammans med oss? Välkommen till Tingsryds kommun! ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill arbeta som områdeschef inom äldreomsorgen. Som områdeschef driver du utvecklingsarbetet och du ansvarar för personal, verksamhet, ekonomi och arbetsmiljö. Du kommer att ingå i en chefsgrupp med totalt 15 områdeschefer. Arbetet utgår ifrån en helhetssyn med omsorgstagaren i centrum där fokus riktas mot den enskildes självbestämmande och integritet. För närvarande ingår beredskap var femtonde vecka. Under introduktionstid kommer du få möjlighet att genomgå olika utbildningar i våra system, rutiner och riktlinjer i Tingsryd. Du kommer att få kompetensutveckling inom ledarskap och tillgång till kollegial handledning. Som områdeschef har du tillgång till stödfunktioner som till exempel HR-konsult och ekonom. I Tingsryds kommun är det inte långt från idé till beslut och hos oss har du goda möjligheter att skapa bra nätverk. Din närmsta chef blir verksamhetschefen för äldreomsorgen. KVALIFIKATIONER Du har socionomutbildning eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Erfarenhet av tidigare arbete som chef inom äldreomsorg eller omsorgfunktionsnedsättning är meriterande. Som chef och ledare är du trygg i dig själv och du kan planera, organisera och prioritera på ett självständigt och effektivt sätt. Du ska tycka om att arbeta med människor och vi förutsätter att du har ett gott samarbete med olika aktörer som har anknytning till din verksamhet. Du trivs med att axla rollen som ledare och chef och är lojal mot fattade politiska beslut. För dig är det en självklarhet med ett tillgängligt och närvarande ledarskap utifrån ett tillitsbaserat synsätt. Vi vill att du har en positiv och öppen inställning och att du ser möjligheter före hinder. Att arbeta utefter arbetsgivarens värdegrund för att nå de politiskt satta målen är en självklarhet för dig. Du är uthållig och har intresse av utvecklings- och förbättringsarbete. Det krävs att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. För att bli aktuell för anställning behöver du uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister för enskild person enligt 9 § 1 stycket lagen (1998:620) om belastningsregister. Beställning av utdrag ur belastningsregistret kan göras på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Tingsryds kommun arbetar aktivt för en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald i verksamheten. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser. Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad vid Tingsryds kommun. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd före tillsättning. Välkommen med din ansökan!

19 juni 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Verksamhetschef, stöd vård och omsorgsförvaltningen
Kristinehamns kommun
Chefer inom äldreomsorg

"Vår ambition är att vara Sveriges bästa vård och omsorg."   – Maria Malmsten, förvaltningschef    Vill du leda vårt nya verksamhetsområde Stöd och Hälsa?  Vi söker en erfaren och engagerad ledare som vill göra verklig skillnad för människors livskvalitet.   Är du dessutom en person med strategisk blick som ser fördelarna med att skapa ett starkt team genom en kultur av samarbete och tillit, då ser vi fram emot din ansökan.      Stöd vård och omsorgsförvaltningen (SVO) är en förvaltning med fokus på innovation och utveckling. I förvaltningen arbetar närmare 900 medarbetare inom verksamheterna äldreboende, hemtjänst, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt på vårt biståndskontor. Förvaltningens kärnverksamhet är att bedriva omsorg, omvårdnad och rehabilitering för de som behöver och ge stöd och hjälp för människor att leva ett självständigt liv.    Inom vår förvaltning arbetar vi personcentrerat med brukaren i fokus. Arbetet utgår från individens förmågor, behov och förutsättningar i samtliga delar av vård- och omsorgsprocessen. En god relation och ömsesidig respekt mellan brukaren och personal är en viktig del. Det handlar bland annat om att skapa enkla och tydliga vägar in i vården, värna självbestämmande och delaktighet samt tillvarata individens egna resurser.    Det nya verksamhetsområdet är i utveckling och ännu är inte allt klart. För närvarande är det klart att fyra enheter kommer att ingå och de ansvarar för Hälso- och sjukvård, myndighetsutövning samt förebyggande arbete. ARBETSUPPGIFTER Verksamhetschefens viktigaste fokus är att leda, driva och utveckla verksamheten i riktning mot givna mål, utifrån tydliga ramar och formellt delegerat ansvar. Verksamhetschefen ska inspirera, vara tydlig med kommunens agenda och ambitioner, säkerställa att beslut och strategier omsätts i praktisk handling genom att dessa tolkas, förstås och anpassas inom verksamheten.   Verksamhetschefen ska skapa resultat genom andra ledare. Att säkerställa att underställda chefer har förutsättningar för att driva den operativa verksamheten, att samspelet mellan olika enheter och mellan avdelningar/verksamheter fungerar väl och att ett helhetsperspektiv på verksamheten och kommunen beaktas är viktiga dimensioner i rollen.     Exempel på ansvarsområden: • Strategiskt ansvar för det nya området.  • Leda utvecklingen, med brukarnas behov i centrum, genom att driva och följa upp utvecklingsarbetet i verksamheten.  • Leda och utveckla.  • Leda och stödja ledningsgruppen i beslut och strategiska processer.  • Främja samarbete och samverkan på förvaltnings- samt kommunövergripande nivå.  • Bidra till att Kristinehamns kommun fortsätter vara en attraktiv organisation och arbetsgivare, vilket är en viktig del av den framtida kompetensförsörjningen.  • Driva och implementera nya arbetssätt såsom omställningsarbete inför den nya socialtjänstlagen. KVALIFIKATIONER Krav: • Universitets-/Högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer lämplig. • Flerårig erfarenhet av att arbeta som chef.  • Gedigen kunskap och erfarenhet om ledarskap, förändringsarbete och måluppfyllelse.   • Goda kunskaper inom ekonomi och förståelse för det ekonomiska uppdraget.  • Digital mognad och intresse för digital utveckling.  • God kompetens inom systematiskt arbetsmiljöarbete för att kunna säkerställa en god arbetsmiljö inom verksamhetsområdet. • B-körkort     Meriterande:  • Erfarenhet av att leda andra chefer. • Goda kunskaper inom relevant lagstiftning och offentlig förvaltning samt förståelse för det politiska uppdraget. • Erfarenhet av hälso- och sjukvårdsorganisation och myndighetsutövning samt stöd till kommunal verksamhet.     Du är en strukturerad, trygg och stabil ledare som ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du är empatisk och skapar engagemang och delaktighet genom att motivera och förse andra med de befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål.   Du är samarbetsinriktad och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt och du styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att ditt budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.   Intervjuer planeras genomföras den 13-15 augusti ÖVRIGT Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra. Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare. Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt. Kristinehamns kommun ser mångfald som en styrka och vi välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering Varmt välkommen med din ansökan! För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten. Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

31 maj 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025