Anställningsform: Vid behov/vikarie Vi söker personlig assistent till en charmig och glad sexårig flicka i Höllviken. Flickan har en ovanlig diagnos som innebär att hon behöver sondmatning och kontinuerlig övervakning dygnet runt. Hon är även muskelsvag och behöver daglig träning för att stärka sin muskulatur och utveckla sin förmåga att gå, röra sig och äta själv. Arbetsuppgifter: • Sondmatning och övervakning enligt behov • Stöd vid daglig träning och rehabilitering • Hjälp med andra delar av hennes omvårdnad • Arbetet inkluderar dag/kväll, vardagar och helger • I arbetet ingår också att vara med flickan i skolan Din profil: Vi söker dig som är: • Varm, ansvarsfull och pålitlig • Engagerad i att arbeta med barn och skapa en god relation • Flexibel och lyhörd • Erfarenhet av barnomsorg är meriterande, men ditt engagemang är det viktigaste • Du har goda kunskaper i svenska God personkemi är avgörande för att arbetet ska fungera, och vi ser gärna att du är en del av vårt trevliga och välfungerande arbetslag. Övrigt: Vid anställning begärs utdrag från belastningsregistret. Intervjuer sker löpande, så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Vi ser fram emot din ansökan!
Personlig assistent till Om jobbet Vem ska du jobba med? Jag, en 33-årig kille med Angelmans syndrom, söker nu en personlig assistent. Jag bor i Bålsta tillsammans med min mamma, men jag är självständig och behöver hjälp med olika delar av min vardag. Som en glad och aktiv kille uppskattar jag att göra många olika saker! Mina assistenter hjälper mig med omvårdnad, måltider, förflyttningar, aktiviteter och kommunikation. Jag förstår talat språk och är en bestämd person som älskar att vara social. Jag tycker att livet ska vara roligt och fyllt av lek och skratt. Jag trivs utomhus, älskar att fika, besöka museum, bada och se på film. Under veckorna är jag på min dagliga verksamhet, och på helgerna söker jag efter roliga aktiviteter. Sommarhalvåret spenderar jag gärna utomhus och deltar i olika aktiviteter. Omfattning av tjänst - Tjänst: Heltid - Arbetstider: Dag, kväll och helger. Vi söker helst en assistent som kan passa in på min dagliga verksamhet och helger. Vem är du som söker? Vi söker dig som gillar ett omväxlande och fartfyllt assistentjobb. Du bör ha erfarenhet av liknande arbete, men det viktigaste är att vi klickar personligt. Du ska vara: - Glad och positiv - Trygg och empatisk - Pedagogisk - Ha ett barnasinnet kvar! Körkort är önskvärt men inte ett krav. Arbetet innebär att du kommer att göra skillnad i mitt liv. Om du känner att du är rätt person för detta roliga och meningsfulla jobb, tveka inte att skicka in din ansökan! Vi ser fram emot att höra från dig. Att arbeta hos Novasis Vi är ett starkt team med lång erfarenhet från branschen som byggt upp företaget med all den erfarenhet som vi samlat genom åren. För oss är det självklart att assistansen alltid utgår från hur kunden vill att den utförs. Vanlig förekommande arbetsuppgifter när du arbetar som personlig assistent är bland annat att tillgodose kundens grundläggande behov som hygien, förflyttningar och hushållsarbete med mera. Stundtals kan det vara ett variationsrikt arbete beroende på kundens hälsa. Du blir en aktiv del av kundens vardag så dennes liv blir en helhet som denne kan vara med att påverka och leva det liv den vill leva. Novasis ledord är trygghet, frihet och närhet. Vi har alltid individen i fokus och är måna om både kund och assistent. Vi tillämpar kollektivavtalet mellan Kommunal/Fremia personliga assistenter. Om din ansökan Din ansökan kommer att läsas av oss på Novasis samt kunden och dennes anhöriga. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och möjliggöra för god kommunikation med dig som ansöker ber vi dig skicka in din ansökan genom denna ansökning och inte genom mail eller i pappersformat. Denna rekrytering sköts internt hos oss och vi avböjer alla förfrågningar från rekryterings- och bemanningsföretag. Vi kommer att begära ett utdrag från belastningsregistret, så ansök om detta redan nu via följande länk: [Polisen - Belastningsregistret](https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/)
DVT Assistans har sedan starten 2005 anordnat personlig assistans åt människor med funktionsnedsättning. Vi arbetar runt om i Mellansverige utifrån ledorden Delaktighet, Värdighet och Tillgänglighet. Vi tror på individuella lösningar där kunden alltid är i fokus. Tillsammans möjliggör vi för människor med olika funktionsnedsättningar att leva som andra och själva bestämma över sina liv. I dag sysselsätter DVT ca 200 personliga assistenter. Vi söker aktiva assistenter till en ung kille som har autism och som även får många epileptiska anfall per dag. Han söker aktiva assistenter eftersom han älskar att vara utomhus och cykla eller promenera. Kunden kommunicerar inte via ord men förstår om man pratar tydligt till honom. Därför är det viktigt att du pratar tydlig svenska. Under större delen av arbetstiden jobbar man två assistenter tillsammans. Arbetstiderna är i första hand lagda på dagar och kvällar men målet är att det i framtiden även ska bli nätter och helger. Sysselsättningsgraden är 50-80%. Kunden bor utanför Katrineholm så du behöver ha körkort och bil för att ta dig till jobbet. Busstiderna fungerar inte. Vi söker dig som - har körkort och bil - är lugn och trygg, inte stressar upp dig - har en bra kondition - pratar tydlig svenska Meriterande om du har erfarenhet av lågaffektivt bemötande och olika typer av epilepsi. Till detta uppdrag krävs utdrag ur belastningsregistret. Det kan du beställa på: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/ Välkommen in med din ansökan!
God Assistans bedriver personlig assistans för kunder över hela Sverige. Vi är ett företag med stort hjärta och hög kompetens som brinner för det vi gör och har lång erfarenhet inom assistans. Att värna om våra medarbetare och förenkla tillvaron för våra kunder är kärnan i vår verksamhet som kännetecknas av personligt bemötande, hög tillgänglighet och snabb service. Läs gärna mer om oss på vår hemsida: www.godassistans.se Vi söker dig som vill jobba extra och tjänsten passar dig som har annat jobb på sidan om eller studerar. Vi söker hjälp till två barn i samma hushåll, kan vara aktuellt att vara anställd åt båda barnen för att kunna variera att jobba med ena ibland och den andra vissa gånger eller enbart jobba med ett av barnen. Vi ser gärna att du är van vid att bemöta personer med utåtagerande beteende samt har erfarenhet från arbete med autistiska personer. Du måste vara positiv och tycka att det är kul att hitta på aktiviteter tillsammans med kunderna. Som person är du lugn och flexibel samt har gott om tålamod för att kunna ge personerna den trygghet som dom behöver. Arbetet innebär allt från att göra aktiviteter tillsammans med barnen till att hjälpa med den personliga hygienen och övriga vardagsrutiner. Barnen behöver fysisk aktiviter dagligen under sommar t.ex cykla, promenad eller simning. Barnen kan inte kommunicera via tal och därför kommer kurs i teckenspråk att erbjudas i framtiden. Du måste ha ett intresse för att hitta olika sätt att kommunicera med kund och vara uppmärksam på behoven av hjälp och stöd. Arbetstiderna är till största del förlagda till kvällar och helger då kunderna inte har någon assistans under skoltid. När det är lov från skolan kan arbetstiderna förändras till dagtid. Om du talar urdu eller kan några ord så är det en fördel eftersom familjen kommer från Pakistan. Övrigt: God assistans månar om sina assistenter, har kollektivavtal och erbjuder friskvårdsbidrag på upp till 4000:- /år. Vi kommer vilja se kopia på pass (SV) eller uppehållskort (EU) eller uppehålls-och arbetstillstånd/LMA-kort (utanför EU) Enligt lagen om registerkontroll ska den som arbetar med minderåriga uppvisa ett utdrag ur polisens brotts- och misstankeregister innan anställning. Du beställer själv registerutdraget (enligt God Assistans policy kräver vi belastningsutdraget för arbete på HVB-hem då den visar mer information än LSS) från polisens hemsida, blankett finner du här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/hvb-hem/
Kooperativet Hand i Hand är en medlemsstyrd organisation som bildades 1995 för personer med rätt till assistans. Våra medlemmar finns i Skåne, Halland, södra Småland, Västra Götaland, Stockholm samt Jämtland. Vi har kontor i Halmstad, Hässleholm och Malmö. Vi stöttar våra medlemmar med allt ifrån att ansöka om timmar hos Försäkringskassan/kommunen till personalfrågor rörande de personliga assistenterna. Vi anser att arbetet som personlig assistent är ett av de viktigaste arbeten som finns då man är en möjlighet för en annan människa, en möjlighet som innebär att han eller hon kan få leva sitt liv som alla andra. Vi söker personliga assistenter till en 13 årig kille med autism, ADHD och en intellektuell funktionsnedsättning. Då assistans är nytt för killen så kommer du in i ett tidigt stadie och har stor möjlighet att hjälpa till att sätta en bra standard på assistansen. Han bor i Tyringe med sin familj och är i behov av tillsyn all vaken tid samt stöttning i vardagsaktiviteter så att saker blir utförda på ett bra sätt. Han är en väldigt aktiv kille som tycker om att röra på dig. Han har behov av att få vara i fred men under uppsikt. Han är väldigt kreativ och har ett stort intresse för skapande så som att rita, baka, leka med lera, bygga saker med papper eller trä. Han tycker även om sagor, att kolla på film och han är intresserad av flaggor. Tjänsten är på 70-100%. Vi kan anpassa tjänsten lite efter rätt persons behov. Arbetspassen kommer främst vara på vardagar förlagda mellan 13:45-19:30. Och sen tillkommer det varannan helg utöver dessa arbetspassen. Ange hur stort procent tjänst du är intresserad av i din ansökan. Vi söker även timvikarier som kan hoppa in vid behov när ordinarie assistenter är lediga. Har du tidigare erfarenhet av lågaffektivt bemötande är det meriterande. Tjänsten kommer att starta 19 augusti. Vi kommer endast att kontakta kandidater som blir aktuella för intervju.
Nu söker vi en assistent som kan tillsätta en deltidsanställning och fullborda vårt assistentteam till vår uppdragsgivare i Gränna. Är du stabil, lugn och lyhörd i situationer du stöter på i vardagen? Har du erfarenhet av lågaffektivt bemötande och vill vara med och göra skillnad både som assistent och samordnare för en annan människa varje dag? Då är det kanske just dig som vi letar efter! Om tjänsten: Vår uppdragsgivare är en kille i 30-årsåldern boendes i Gränna. Han har en egen lägenhet som är anpassad efter hans behov och vardag. Dina arbetsuppgifter innebär bland annat personlig omvårdnad, hushållssysslor och uppmärksamma vad vår uppdragsgivare behöver och mår bra av just för stunden. Även tunga lyft förekommer. Vår kille tycker även om att lyssna på musik, bada i sin jacuzzi och vistas i den vackra naturen runt omkring där han bor. Vad kräver vi Vi söker dig som är ansvarsfull, strukturerad, inkännande och är van vid att följa rutiner. Som person är det också viktigt att du är trygg och lugn i dig själv för att kunna tillgodose vår uppdragsgivares behov på bästa möjliga sätt. Vi ser gärna även att du har erfarenhet av epilepsi men det är inte ett krav. Körkort och tillgång till bil är ett krav då kollektivtrafiken inte alltid är tillgänglig. Det finns husdjur på gården så därför kan du heller inte vara allergisk. Allra störst fokus och vikt lägger vi på den personliga matchningen gentemot vår uppdragsgivare och att ni två ska trivas och passa bra ihop. Vad erbjuder vi Vi erbjuder ett spännande och varierat arbete med goda anställningsvillkor, där du kommer få göra skillnad i uppdraget. Att kompetensutveckla vår personal är ett led i att säkerställa kvaliteten i den personliga assistansen därför erbjuder vi flera utbildningar varje år till våra anställda. Vi vill att du ska trivas och hoppas på ett varaktigt samarbete med dig. I rollen som samordnare följer du upp korttidsfrånvaro, ser till att rutiner följs och ansvarar för att arbetsbeskrivningar och att andra dokument hålls uppdaterade. Du har även ett tätt samarbete med arbetsledaren och anhöriga i uppdraget. • Deltidsanställning ca 60-80% • Timvikarier vid behov • Arbetstider som kan förekomma är dag, kväll, helg och möjlighet till vaken natt finns också • En kombinerad roll som både samordnare och assistent • Tillträde sker efter överenskommelse • Du får introduktion och möjlighet att gå bredvid erfaren assistent Stämmer den här beskrivningen in på dig och vad du letat efter? Tveka inte på att skicka in din ansökan redan idag och ta chansen till ett arbete där du får göra skillnad för någon annan, varje dag! För mer information om tjänsten kontakta ansvarig arbetsledare Josefina Stein på mail: [email protected] För att bli aktuell för anställning i Kooperativet olja krävs att du visar upp ett utdrag ur Polisens belastningsregister. Det kan ta ett tag att få hem ditt utdrag och därför är det bra att beställa ett redan nu. Gå in på länken: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Gå in på "Till e-tjänst för registerutdrag" och logga in med Bank-id. Välj blankett ”Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret”.
Är du min nästa assistent och vår nästa kollega? Vill du tillhöra en assistentgrupp som tillsammans arbetar för att sätta guldkant på vår kunds tillvaro? Vi på Vår Omtanke söker nu flera personliga assistenter som vill arbeta med vår kund i Nykvarn! I rollen kommer du göra skillnad i människors liv och tillsammans med oss arbeta efter vår vision – Alla har rätt till ett bra liv. Om tjänsten Uppdragsgivaren är en kvinna i 45års åldern med ALS som bor tillsammans med sin son och katt i en lägenhet i centrala Nykvarn. Hon saknar verbalt tal och använder sig av en ögonstyrd dator för att kommunicera. Stor del av hennes liv går åt rehab, titta på sport och umgås med sin son. Därför kan det vara kul om du delar hennes sportintresse (främst fotboll!), men är inget krav utan bara en bonus! Jobbet som assistent är att vara hennes förlängda armar och ben, men det är väldigt viktigt att förstå också att man jobbar som ett team tillsammans. Därför är personkemin extremt viktig så samarbetet går smidigt och bra. Man arbetar ensam på sina arbetspass men ändå viktigt att du har lagkänsla då man ibland behöver ställa upp för sina kollegor vid oplanerad såsom planerad frånvaro. Vem är du? Du som söker tjänsten är kvinna, och du bör vara social, levnadsglad och positiv. Du är noggrann, ansvarsfull och strukturerad samt har förmågan att lyssna in andra personer och förstå din roll i en familjesituation. Det är också viktigt att du är ärlig, tycker om att arbeta och har förmåga att skapa en positiv atmosfär omkring dig. Du bör gilla barn då dem finns i hemmet. Du bör även vara icke pälsdjursallergiker, då katt finns i hemmet. Viktigt att du inte har några ryggproblem eller diverse då det förekommer en del förflyttningar tillsammans med henne. Du bör ha stor empati, ha tålamod samt kunna sätta dig in i en annan människas situation och vara mycket lyhörd. Det är viktigt att du förstår att du har birollen och att din uppdragsgivare som har personlig assistans har huvudrollen. Vad får du? Friskvård, utbildning och väl introduktion. Arbetstid och tjänstgöringsgrad: Vi söker personer som kan hoppa in vid vakanser, både för tider under dag, kväll men även under natten ( vaken natt ). Lön: Fast timlön enligt överenskommelse, övriga ersättningar sker enligt kollektivavtal. Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse. Vad händer nu? Vi ser gärna att du ansöker snarast då vi går igenom urvalet löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag. Din ansökan läses av personal på Vår Omtanke och av kunden och hennes assistenter. Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta oss! Välkommen med din ansökan!
Om Ågrenska Ågrenska är en unik, utvecklande mötesplats och ett nationellt kompetenscentrum. Vi bedriver olika verksamheter utifrån ett helhetsperspektiv för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättningar, deras anhöriga samt professionella. Ågrenska ägs av Ågrenska Stiftelsen som är en icke vinstdrivande organisation. Som assistent på Ågrenska omfattas du av kollektivavtal, har rätt till ersättning för friskvård och får kontinuerlig utbildning i din roll som personlig assistent. Läs mer på www.agrenska.se Vem ska du jobba med? Vi söker en till fantastisk assistent till vår dotter på 17-år med Retts-syndrom. Vår dotter är 16 år och bor med oss, sina föräldrar och sin bror, i östra Kortedala Göteborg. Hon är en nyfiken tjej som älskar att vara social med andra och röra på sig. Hemma dansar vi mycket och njuter av äventyrar i skogen. Hon har ett hemligt språk som innebär att hon kommunicerar med kroppen och ögonen. Som hennes personliga assistent kommer du att få vara en del av hennes vardag. Du får självklart en bra start med genomgång av både oss föräldrar och nuvarande assistenter. Allt för att du och vår dotter ska trivas tillsammans. Ditt jobb kommer också innebära att sköta hennes basbehov (ADL) och dagliga hygien. Du kommer behöva ha aktiv tillsyn när ni är tillsammans och du kommer tolka och översätta hennes kommunikation till omgivningen. Omfattning av tjänst Vi söker dig som vill jobba måndagar och onsdagar kl 16:00-21:00 då vår dotter kommer hem från skolan. Vi är en liten grupp som hjälper varandra och därför kan de finnas möjlighet att ta fler pass då och då. Starten för den här tjänsten är vecka 32. Vem är du som söker? Du är rökfri, skötsam, pålitlig, noggrann, finurlig, entusiastisk, självgående och trygg. Du får gärna ha en stor dos av humor :) Vi önskar enbart kvinnliga sökande då arbetet är integritetsnära. - Det är med hjälp av ditt stöd som hon kommunicerar med sin omgivning och därför behöver du ha flytande svenskkunskaper i tal och skrift Du kommer att jobba måndagar och onsdagar eftermiddag/kväll 16:00-21:00. De innebär att du behöver vara punktlig och kan arbeta självständigt. Eftermiddagarna innebär fasta rutiner som ni utför tillsammans så som, middag, mindre aktivitet i hemmet/närområdet och förbereda inför kvällen. Andra kvaliteter du gärna få ha; - Van vid TAKK – tecken som stöd, eller önskan och engagemang att lära dig kring detta - Van vid ögonstyrd dator samt kommunikationsverktyget PODD Vi tror på bra personkemi och god kommunikation. Så tveka inte på att skicka in din ansökan så att vi kan träffas så snart som möjligt. Vi kräver även att du uppvisar utdrag från belastningsregistret. Ansök om detta redan nu via nedan länk: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/
Hej! Jag heter Polly, jag är 16 år och bor i Nacka. Jag har personlig assistans och söker nu en trygg och omtänksam person till mitt team. På fritiden gillar jag att bada, kolla på serier, gå på konserter och ta det lugnt. Vi söker dig som vill arbeta 50% i en kombinerad roll som personlig assistent och arbetsledare, med ett fast schema varannan vecka (ojämna veckor). Om tjänsten Du kommer dels att jobba nära mig som personlig assistent, och dels att ta ett övergripande ansvar som arbetsledare för mitt team under samma veckor. Du behöver både lära känna mig och förstå hur vardagen fungerar - och samtidigt ta hand om schema, arbetsmiljö och samordning. Arbetsuppgifter: * Stödja mig i vardagen hemma och i aktiviteter * Vara en trygg och lugn närvaro i hemmet * Ansvara för schemaläggning och kontakt med teamet * Ha dialog med ansvarig chef och ge återkoppling från verksamheten Du jobbar alltså både praktiskt och administrativt - vilket gör att du får en varierad, men också väldigt meningsfull roll. Det här får du * Fast schema på ca 50% varannan vecka * Tydlig introduktion och handledning * Betald arbetsmiljöutbildning och ledarskapsutbildning * Arbete på plats hos Polly, men administrativt arbete kan göras hemifrån eller på kontor * Utbildning och möjlighet att utvecklas i uppdraget Vem är du? För att trivas och lyckas tror vi att du är: * Inkännande och empatisk - du förstår andra och ger trygghet * Lugn och tålmodig - det kan ta lite tid att lära känna mig * Ordningsam och ansvarstagande - särskilt viktigt i arbetsledarrollen * Tekniskt nyfiken - du behöver hantera enkla digitala system * Kvinna mellan 25 och 60 år, med god svenska i tal och skrift Ingen formell utbildning krävs - vi lär dig allt du behöver. Det viktigaste är din inställning. Om Assistans i Balans Alla mina assistenter är anställda av Assistans i Balans, vilket innebär: * God introduktion och fortbildning * Arbetsledning och stöd från chef * Rätt förutsättningar att lyckas i din roll Är du den vi söker? Vi söker dig som vill stanna en längre tid och vara med och skapa trygghet och kontinuitet i min vardag. Introduktion sker löpande, så vänta inte med din ansökan. Varmt välkommen!
Om mig: Jag är en 26-årig man som är mitt uppe i att flytta hemifrån. Min lägenhet i Upplands-Bro står redo och väntar på att jag ska flytta in men jag behöver några fler assistenter i mitt team innan jag kan flytta helt. Eftersom jag ska flytta hemifrån kommer vi gemensamt att behöva skapa bra rutiner då jag behöver hjälp med bland annat mitt hushållsarbete. Jag hoppas också att du tycker det är lite kul med matlagning för det uppskattar jag. Jag behöver dig vid min sida i allt jag gör, utan dig klarar jag mig inte. Det är viktigt med kontinuitet i mitt liv, och eftersom det tar lång tid för oss att lära känna varandra ser jag helst att din plan är att stanna hos mig i minst två år. Om dig: För att vi ska trivas ihop behöver du vara en person som gillar att ha många bollar i luften, du måste ibland assistera mig med att fatta kloka beslut, ha ett sinne för detaljer och vara en trygg, mogen och ansvarstagande person med glimten i ögat. Jag tycker om att sticka i väg på disco, bowla och såklart allsång på Skansen. Jag har ett stort film- och musikintresse och går gärna på konserter. Därför hoppas jag att även du tycker att det är kul och vill assistera mig så att jag har möjlighet att göra aktiviteter som gör mig glad. Det är ett plus om du också är äventyrlig, precis som jag! Mina assistenter är anställda i Assistans i balans vilket jag tycker är bra för då vet jag att du får en grundlig introduktion, kontinuerlig handledning och fortbildning. Arbetstid/Varaktighet Storleken på tjänsterna kommer variera. Lön Individuell lönesättning. Kollektivavtal Fremia-kommunal Bemanning: Du kommer att ha ett utökad ansvar som bemanningsansvarig ungefär en vecka i månaden, detta delas mellan mina assistenter på ett rullande schema och innebär att du kommer ta emot samtal från dina kollegor om någon skulle bli sjuk. Ditt ansvar är då att ringa runt och se till att någon kommer, kan ingen annan får du själv hoppa in. Allt handlar om att jag såklart alltid måste ha en assistent vid min sida som känner mig väl. Uppdraget är arvoderat! Tjänsten: Jag söker dig som vill arbeta framför allt kvällar och nätter (med jour) hos mig ungefär en (1) till två (2) gånger per vecka. För att anställas måste du uppvisa giltig ID-handling utdrag ur polisregistret och eventuella dokument som styrker rätten till arbete inom Sverige. Om Assistans i Balans: Assistans i Balans anordnar - med lång och egen erfarenhet - högkvalitativ personlig assistans till personer med omfattande funktionsnedsättning i enlighet med LSS och Independent Living-rörelsen. Vi vill bidra till en jämlikare värld där alla oavsett funktionsnedsättning ges en möjlighet att leva ett självständigt liv med självbestämmande och självrespekt i fokus. Vår service är nära, personlig och kontinuerlig och vår ambitionsnivå är hög. Alla medarbetare får grundlig introduktion, fortlöpande utbildning, ta del av vårt värderingsarbete, friskvårdsbidrag och trygghet genom kollektivavtal (Fremia - Kommunal). Läs mer på www.assistansibalans.se
Välj ett jobb för att visa detaljer