Utbildningsassistent

Sök bland 3 lediga jobb som Utbildningsassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!

IBDP Coordinator
Älmhults kommun
Skolassistenter m.fl.

Do you dream of doing something meaningful that makes a difference? Welcome to Älmhult kommun - where the opportunities to make a difference in people's everyday life are great! We need committed employees who want to be involved in shaping our municipality going forward. In Älmhult you combine the advantages and charm of the smaller town with a unique international atmosphere. Here it is easy to live and stay and you are close to everything. Good communications also make it easy and convenient to commute. WORK TASKS Working as Coordinator in our Diploma Programme includes among other things development of the program in collaboration with IBO, teachers and school leaders,  organizing for and managing the official exams, administrative work related to students. QUALIFICATIONS Experience as DP Coordinator, skills in working with Managebac school system. A well-developed ability to collaborate, plan and organize. Good people skills and ability to get along with both staff and students. For teaching, well documented knowledge in your subject area as well as pedagogy.  A Swedish teacher certificate is prefered. OTHER Before employment, a criminal record extract is required. Please apply for an extract in advance if you are called for an interview. You can read more about what it is like to work at Älmhult Municipality here: https://www.almhult.se/jobba-hos-oss We kindly but firmly decline offers of advertising and recruitment services in connection with this advertisement.

3 juli 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Utbildningsadministratör till Institutionen för datavetenskap
Lunds Universitet
Skolassistenter m.fl.

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Beskrivning av arbetsplatsen Institutionen för datavetenskap har ca 90 medarbetare och omsätter 130 miljoner kronor. Vi bedriver en omfattande utbildningsverksamhet där 6500 studenter är inskrivna vid någon av institutionens många kurser inom ämnet datavetenskap. Institutionen finns i E-huset på LTH:s campus i norra Lund, men en del av verksamheten bedrivs på campus i Helsingborg. För denna anställning är arbetsplatsen i Lund. Som utbildningsadministratör ingår du, tillsammans med ytterligare en utbildningsadministratör, i avdelningen för tekniskt och administrativt stöd vid institutionen. Avdelningen består av åtta medarbetare och leds av institutionens administrativa chef. I avdelningens arbetsuppgifter ingår bla utbildningsadministration, ekonomiadministration, HR-administration och drift av institutionens IT-miljö. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar också Lunds universitets avtal om distansarbete, vilket ger möjlighet att till viss del arbeta hemifrån. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss Jobba hos oss Arbetsuppgifter och ansvarsområden Som utbildningsadministratör arbetar du i huvudsak med utbildningsadministration. Detta är en ny tjänst vid institutionen där fokus kommer att vara administration samt utvecklande av processer/rutiner kring resursplanering och schemaläggning, både av lärare och doktorander för institutionens ca 50 kurser, men också för de ca 200 tidsbegränsat anställda amanuenser som fungerar som labb-ledare inom institutionens undervisning. Som utbildningsadministratör använder du ett flertal olika system i ditt arbete. När det gäller resursplanering och schemaläggning använder du Excel som arbetsverktyg.  Du arbetar i nära samarbete med studierektorn för grundutbildningen, men arbetet innebär också många kontakter med lärare, doktorander, övriga kollegor inom LTH och studenter. Du kommer även arbeta med annan administration inom grundutbildningen. Det kan tex vara dokumentation av interna processer och rutiner, uppdatering av webbsidor och uppdatering av information i lärplattformen Canvas, kontakter med programplanerare och pedagogiskt stöd, kontroll av tentamensscheman och bistå lärarna med administrativa uppgifter.   Arbetet innebär också att vara back-up vid frånvaro av institutionens övriga utbildningsadministratörer med tex registrering av studenter/tentaresultat, boka lokaler mm. En mindre del allmän institutionsadministration kan ingå i anställningen, såsom att vara behjälplig med praktiska saker vid institutionsmöten och disputationer.  Kvalifikationer Krav för anställningen är: - Minst gymnasieexamen - Minst tre års erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete - God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska - Goda kunskaper i Microsoft 365 - Goda kunskaper i Excel, särskilt förmåga att skriva formler. Meriterande för anställningen är: - Högskolestudier eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant. - Erfarenhet av utbildningsadministration inom svensk högskola/universitet - Erfarenhet av utbildningsadministrativa system, såsom Ladok, Canvas, Lubas, TimeEdit - Erfarenhet av schemaläggning - Mycket god erfarenhet och förmåga att hantera mer avancerade Excel-uppgifter Som person är du noggrann, strukturerad och ansvarsfull. Du har förmåga att arbeta självständigt, men har också lätt för att samarbeta med andra. Du måste kunna arbeta proaktivt och på egen hand kunna planera och ta initiativ i ditt arbete. Du behöver ha god social förmåga då arbetet innefattar många kontakter med lärare, doktorander och studenter. Då detta är en ny tjänst som inte finns vid institutionen idag ställs krav på förmåga att i samarbete med studierektorn för grundutbildningen och den administrativa chefen kunna driva utvecklingen av nya processer och rutiner utifrån verksamhetens behov, rörande framförallt resursplanering och schemaläggning. Hänsyn kommer att tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka det administrativa arbetet inom avdelningen/institutionen samt bidra till dess framtida utveckling. Övrigt Anställningen är tillsvidare med omfattning 100%. Tillträde under hösten 2025, enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. På grund av semestertider kommer eventuella frågor företrädesvis besvaras vecka 33. Så här söker du Ansökan ska innehålla CV och personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan bör även innehålla examensbevis eller motsvarande samt övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc). Vänligen besvara frågorna du får i samband med att du skickar in din ansökan. Välkommen med din ansökan! LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

24 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Utbildningssamordnare till Ericastiftelsen
Experis AB
Skolassistenter m.fl.

Ericastiftelsen är en idéburen organisation utan vinstintresse som arbetar för att alla barn och unga ska få det stöd de behöver för att leva ett bra liv. Vi verkar inom tre områden: högskoleutbildning, stöd och behandling för barn och unga samt forskning och metodutveckling. Vår verksamhet genomsyras av fokus på barns och ungas rättigheter, delaktighet och livsvillkor. Vi är en stiftelse som grundades 1934 av Hanna Bratt, och vi arbetar utifrån hennes vision om att "plocka upp illa medfarna små vandrare på livets stora färdestråk". Ericastiftelsen är politiskt och religiöst obunden, och vi följer demokratins principer. Du kan läsa våra stadgar här. Hos oss arbetar psykologer, psykoterapeuter, socionomer, pedagoger och psykiatriker med lång erfarenhet av stöd och behandling för barn och unga och deras närstående. Vårt huvudkontor ligger på Odengatan 8 och 9 i centrala Stockholm, där vi också har våra undervisningslokaler och vår behandlingsmottagning. Besök och utbildning sker både fysiskt och digitalt, med kursdeltagare från hela Sverige och Norden. Om rollen Utbildningssamordnarens roll är att se till att institutionens utbildningar och kurser inom såväl högskoleutbildning som uppdragskurser administreras med både hög kvalité och god serviceanda. I rollen kommer du att vara en nyckelperson för både studenter och lärare. Du kommer att tillhöra en grupp om 4 personer inom verksamhetsstödet, där du samarbetar nära verksamhetens ledning och övrig administrativ personal. Utifrån givna riktlinjer förväntas du självständigt planera och utföra arbetsuppgifterna i samarbete med rektor, studierektor, kursledare och lärare samt övrig personal. Övriga administrativa arbetsuppgifter såsom receptionstjänst och övrig administrativ service förekommer. För att lyckas i rollen trivs du att arbeta prestigelöst i en dynamisk miljö med varierande arbetsuppgifter och breda kontaktytor. Arbetsuppgifterna kommer bland annat bestå utav: * Administration i samband med annonsering och marknadsföring av utbildningar, ansökning, antagning, tentamen och rapportering av studieresultat * Att möta och ge service till studenter och lärare, svara på frågor vid besök, i e-post och telefon * Administrativt stöd till rektor, studierektor, kursledare samt interna och externa lärare * Bokning och iordningsställande av utbildningslokaler * Uppdateringar av information och anmälningsformulär på verksamhetens kurshemsidor, bistå med material till marknadsföring av utbildningar och kurser * Visst IT-stöd till studenter och lärare samt utlåning av material och kurslitteratur * Enklare ekonomiadministration (ex. fakturering, uppföljning via Fortnox) Om dig För att du ska trivas och lyckas i rollen tror vi att du har tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och har god vana vid att arbeta i olika administrativa system och digitala verktyg. Du är noggrann, lösningsorienterad och tar ansvar, samtidigt som du har lätt för att se helheten och förstå hur olika delar hänger ihop. Vi tror att du arbetar självständigt och gärna driver utvecklingen av utbildningsadministrationen framåt, både genom att skapa nya rutiner och genom att ta ett samlat grepp om det administrativa flödet. Har du erfarenhet från högskolevärlden, och är bekant med de regelverk och processer som hör till då är det ett extra plus. Vidare har du ett gott bemötande, är flexibel och tycker om att ge service, både till studenter och kollegor samt andra besökare. Vi ser gärna att du har ett öga för detaljer och ett hjärta för det personliga mötet. För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta proaktivt, strukturerat och hantera flera uppgifter samtidigt. Du är en lagspelare som trivs i en miljö där relationer, ansvarstagande och engagemang står i centrum. Kvalifikationer * Eftergymnasial utbildning, exempelvis en kandidatexamen eller yrkesförberedande utbildning inom pedagogik, beteendevetenskap, kommunikation eller administration * Mycket god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och engelska * Erfarenhet av administrativt arbete med varierade uppgifter * Erfarenhet av utbildningsadministration, gärna inom högskola eller liknande miljö * Mycket god systemvana och goda kunskaper i Microsoft Office * Erfarenhet av att arbeta med webbaserade verktyg, t.ex. uppdatering av hemsida * Vana vid att skapa och skicka digitala enkäter och annan digital kommunikation Meriterande - det är ett plus om du också har: * Erfarenhet av att arbeta inom högskoleverksamhet och kännedom om relevanta lagar och regelverk * Vana vid att arbeta i publiceringsverktyget WordPress * Erfarenhet av det administrativa systemet Ladok Arbetstider, tillträde och omfattning Tjänsten är på heltid med start hösten 2025, arbetstider är kontorstider måndag till fredag med 40 timmar per arbetsvecka. Detta är en direktrekrytering där du anställs av Ericastiftelsen med bra förmåner och trygga villkor, Ericastiftelsen tillämpar 6 månaders provanställning. För att vara aktuell för tjänsten behöver vi genomföra bakgrundskontroll innan kontraktsskrivning. Placering: Odengatan 9, Stockholm Omfattning: Heltid Tillträde: Sker enligt överenskommelse Kontakt I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells. För frågor kring rollen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sara Bahlenberg, 070-790 86 26 alternativt [email protected] Ser fram emot din ansökan, dock senast den 22 augusti. Varmt välkommen med din ansökan!

24 juni 2025
Sista ansökan:
22 augusti 2025