Utbildningsassistent

Sök bland 6 lediga jobb som Utbildningsassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!

Studerandeadministratör inom Studium

Vår vision är att Göteborg ska vara en internationellt ledande utbildnings- och kunskapsstad. Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, komvux som anpassad utbildning, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling. I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång. ARBETSUPPGIFTER Utbildningsförvaltningen i Göteborg bedriver verksamhet inom kommunal gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning, yrkeshögskola, anpassad gymnasieskola, studie- och yrkesvägledning, modersmål samt skolutveckling. I vårt arbete har vi ett tydligt elevfokus som sätter kunskap och färdigheter i ett sammanhang där inre motivation, medskapande och lust att lära är viktiga ingredienser. Vi arbetar utifrån alla människors lika värde och rättigheter. Tillsammans skapar vi en arbetsmiljö där både elever och medarbetare är delaktiga och verkar för varandras framgång. Studium bedriver kommunal vuxenutbildning i egen regi samt uppdragsutbildning och har cirka 3 500 heltidsstuderande. Från hösten växer Studium då politiken fattat beslut om att mer kommunal vuxenutbildning ska ske i egen regi och verksamheten behöver ytterligare studerandeadministratörer. När vi frågar vår personal vad som utmärker Studium framhävs den speciella Studium-stämningen. Här råder glödande mångfald, kollegial värme och ett stort engagemang för eleven och uppdraget. Vi brinner för undervisning och bedriver den på fyra attraktiva adresser runt om i staden. Besök gärna vår hemsida för mer information www.studiumgbg.se Du kommer att ingå i en grupp av studerandeadministratörer på Studium. Som studerandeadministratör kommer du att delta i arbetet med att administrera utbildningar. Du kommer också att bemanna vår expedition och att vara ansiktet utåt. I expeditionen ger du information och service till våra elever genom personlig kontakt, e-post och per telefon. Arbetet innefattar även kontakt, stöd och samarbete med lärare, utbildningsledare och rektorer. Du samarbetar med de andra administratörerna inom gruppen för att utveckla verksamheten. Du sammanställer också statistik som är viktig för verksamheten. Även andra administrativa arbetsuppgifter kan ingå i tjänsten. Vi har verksamhet på flera olika adresser och placeringen kan vara på mer än en adress. KVALIFIKATIONER Du har utbildning på lägst gymnasienivå, gärna eftergymnasial utbildning inom administration. Du har erfarenhet av administrativt och serviceinriktat arbete. Erfarenhet av administration inom komvux liksom erfarenhet av IT-systemet Alvis eller Edlevo är meriterande. Du är mycket van användare av datorer och goda kunskaper i Officepaketet är ett krav. Du har goda språkkunskaper i engelska, fler språk är meriterande då det finns en stor andel studerande med annat modersmål än svenska. Ditt arbetssätt utmärks av hög servicekänsla, struktur och noggrannhet. Du har förmåga att skapa förtroende och goda relationer och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du är en självständig och lösningsfokuserad person som har viljan att utveckla dig själv och ditt arbete. Du trivs med ett högt arbetstempo och kan hantera mycket information. Vi erbjuder en trivsam miljö, där du får ta eget ansvar och vara delaktig i verksamheten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, samarbetsförmåga, kreativitet och flexibilitet. Det är viktigt att du är serviceinriktad och alltid vill ge ett gott bemötande. Arbetet i expeditionen genomförs parallellt med de administrativa uppgifterna så rollen kräver god förmåga att snabbt kunna växla mellan de olika arbetsuppgifterna. Intervjuer genomförs den 15/5. ÖVRIGT Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt id och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Med hänvisning till lagarna som reglerar registerkontroll så måste den som erbjuds denna tjänst uppvisa utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtal kan upprättas. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.

25 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Amanuens för Terminskurs 2

Juridiska fakulteten i Uppsala är Nordens äldsta juridiska fakultet och fanns redan när universitet grundades år 1477. Här finns en utbyggd och väl ansedd grundutbildning och forskarutbildning. Vid fakulteten finns Juridiska institutionen, där omkring 200 personer har sin anställning. Arbetsuppgifter Som amanuens har du kontakt med såväl blivande som antagna studenter till kursen. Du bistår kursföreståndare och kursadministratörer i det administrativa arbetet riktat mot juristprogrammets studenter. Du kommer att ha kontakt med verksamma jurister både inom och utom fakulteten. Huvudsakliga arbetsuppgifter är framtagning och distribution av kursmaterial, schemaläggning och gruppindelning, kontakter med studenter, kursråd och kursvärdering, närvarorapportering, administration av universitetets interaktiva, webbaserade kommunikationssystem och tentamensadministration. Kvalifikationskrav Som sökande är du aktivt studerande på juristprogrammet vid Uppsala universitet. Du bör ha god kännedom om juristprogrammets upplägg och pedagogiska idé. God datorvana, god administrativ förmåga samt goda kunskaper i svenska och engelska krävs. Då arbetet innebär dagliga kontakter både med studenter och med anställd personal är det viktigt att du har hög service- och ansvarskänsla samt ett gott ordningssinne. Du bör ha god initiativ- och planeringsförmåga samt en vilja och förmåga att samarbeta med flera olika personalgrupper. Vi önskar att du som sökande har möjlighet att arbeta hos oss i minst 12 månader, gärna längre. Anställning som amanuens regleras i Högskoleförordningen 5 kap. Bara den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå får anställas som amanuens (HF 5 kap §10). Om anställningen Anställningen är tidsbegränsad enligt HF 5 kap § 12. Omfattningen är 40 %. Tillträde 2024-08-12 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala. Upplysningar om anställningen lämnas av: Chefen för utbildningskansliet Lena Runestig e-post: [email protected] eller amanuenskollegiets ordförande Lisa Erlingson e-post: [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 15 maj 2024, UFV-PA 2024/1405. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

23 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Administratör inom Vuxenutbildning

Arena Utbildning är ett utbildningsföretag som bedriver vuxenutbildning på uppdrag av drygt 80 kommuner, Arbetsförmedlingen, Yrkeshögskola samt privata företag/arbetsgivare, där vi skräddarsyr utbildningar så att de matchar specifika behov på arbetsmarknaden. Vi erbjuder ett brett utbud av utbildningar, exempelvis yrkesutbildning inom Vård och omsorg, Barn och fritid, Lager och logistik, Hotell och turism, samt svenska för invandrare, grundläggande och gymnasiala teoretiska kurser. Vi arbetar både med klassrum, flex och distansutbildningar. Vi finns etablerade över hela Sverige. Tillsammans med oss på Arena Utbildning är du med och bygger framtidens vuxenutbildning. Du har engagemang och drivkraft att vara med och utveckla och expandera Arena Utbildning inom dina ansvarsområden, samt skapa de bästa tänkbara förutsättningar för att våra elever ska nå sina mål. Det innebär att du har god samarbetsförmåga, ett coachande förhållningssätt och är intresserad av att arbeta i en mångkulturell miljö. Vi söker en engagerad och initiativrik utbildningsadministratör med god organisationsförmåga och stor datorvana. Du kommer att ingå i vår elev och kundsupport, som leds av rektor/teamledare. Vi ser att du har erfarenhet av vuxenutbildning och elevadministration, har du tidigare arbetat med olika system är detta meriterande. Du har ett gediget intresse för människor, har stort tålamod och tycker om att ge god service. Du har god simultanförmåga och kan arbeta både självständigt och i grupp. Då vi periodvis har ett ökat tryck krävs det att du är stresstålig och har förmågan att prioritera. Du är den trygga länken för våra elever, lärare och kunder. Arena Utbildning har avtal med flertalet kommuner vilket ställer höga krav på administrationen. Rutiner och arbetssätt varierar och det är en mängd regler och deadlines att ha koll på. I arbetet ingår också elevregistrering, betygshantering, närvarorapportering och frågor gällande CSN. Vi erbjuder dig en spännande och utvecklande arbetsplats, där du har stora möjligheter att påverka och lägga upp ditt arbete tillsammans med dina kollegor. Elev och kundsupporten är hjärtat i verksamheten, varför vi gärna ser att du tar egna initiativ och arbetet innebär ett stort ansvar. Du kommer att ha en mycket viktig roll i organisationen och kommer att vara delaktig i att utveckla vår framtida verksamhet. Vi hoppas att du vill vara med och utveckla framtidens utbildning! Krav/Kvalifikationer Utbildning inom administration eller flera års erfarenhet av administration Fördjupade kunskaper inom Officepaketet Serviceinriktad Ett plus är om du tidigare arbetat med liknande uppgifter inom skoladministration Meriterande är om du har erfarenhet och är van att arbeta i olika administrativa system som Alvis, Freja, Open 24 med flera. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Placering på vår skola i Göteborg. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Välkommen med din ansökan!

23 april 2024
Sista ansökan:
23 maj 2024
Naturvetenskapliga fakulteten söker studentambassadörer (10-12 stycken)

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Tycker du om att träffa nya människor? Vill du ha ett extrajobb där du inspirerar andra att plugga på universitetet? Då ska du söka jobbet som studentambassadör hos oss!   Som ambassadör hos oss representerar du våra naturvetenskapliga utbildningar i olika sammanhang. Det kan till exempel handla om att vara med på en utbildningsmässa, träffa gymnasieelever eller skapa innehåll på våra sociala mediekanaler. Du kommer att vara en del av vår grupp med både svenska och internationella studentambassadörer.   Vi söker dig som läser program eller fristående kurs hos oss på Naturvetenskapliga fakulteten.   Arbetsuppgifter   Som studentambassadör har du en viktig roll i mötet med blivande studenter. Det är ett roligt och ansvarsfullt arbete där du representerar de naturvetenskapliga utbildningar i en rad uppdrag. De vanligaste uppdragen är:  Delta på mässor - du jobbar i Naturvetenskapliga fakultetens monter på studentmässor i Göteborg och övriga landet. Du svarar på frågor om livet som student, men berättar även om våra utbildningar.    Sociala medier - du hjälper oss att planera och skapa innehåll i våra kanaler på sociala medier, till exempel Instagram och Youtube.   Träffa gymnasieelever - du kan bland annat få åka ut till gymnasieskolor, träffa elever på besök hos oss eller låta en student skugga dig under en dag.     Kvalifikationer   Du som söker är aktiv student i ett naturvetenskapligt ämne och ska ha studerat minst en termin på någon av våra utbildningar eller kurser. Det viktigt att du är utåtriktad och bekväm med att prata inför folk. Du är strukturerad och kan presentera och svara på frågor på ett tydligt sätt, och tycker att det är roligt att dela med dig av dina erfarenheter som student.     Anställning    Anställningen är en intermittent anställning till och med 2025-05-31. Antalet timmar och uppdrag varierar efter behov. Mest hjälp behöver vi under oktober-december samt februari-mars. Placering vid Fakultetskansliet för naturvetenskap. Tillträde enligt överenskommelse.    Ersättningen är 150 kr i timmen plus semesterersättning. Likaså ersätts restiden för resor utanför Göteborg. Vi betalar självklart resor och övernattningar när det behövs. Traktamente utgår också vid övernattning. Utöver ersättningen får du även arbetslivserfarenhet vilket är meriterande vid framtida anställningar. Du kommer också få ett intyg från oss för det arbete du utfört.    Kontaktuppgifter för anställningen   Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta samordnare Marie Jensen, [email protected],  031-786 98 51    Ansökan   Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Skicka ett personligt brev med en kort beskrivning av dig själv och varför du vill bli studentambassadör (max 1 A4- sida).    Intervjuer sker löpande så sök snarast!    Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

18 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Admissions Specialist (Studentrekrytering och Administration)

Vikariat 10 månader maj 2024 - feb 2025 med möjlighet till förlängning. Om rollen Som Admissions Specialist ansvarar du för ansökningar till ett flertal av Blueberrys partneruniversitet världen över. Du kommer aktivt jobba med att etablera och bibehålla nära relationer med studenter och vägleda dem i deras val av utbildning utomlands samt i ansökningsprocessen och processer som CSN, visum med mera. I denna roll ansvarar du också för att i Sverige sälja in program och kurser på våra partneruniversitet utomlands där du har god kommunikation med studenter och vägleder dem i deras val av utbildning utomlands utifrån vårt utbud. Typiska arbetsuppgifter - Ansvara för administration av ansökningsprocessen till våra partneruniversitet utomlands. - Jobba för att effektivisera och förbättra administrativa processer och tillvägagångssätt. - Administrera studentansökningar i Blueberrys CRM-system. - Aktiv kommunikation och rådgivning med studenter genom mejl, telefon, video och fysiska möten under ansökningsprocessen. - Underhålla och förstärka relationer till våra partners utomlands och främst med respektive universitets admissions-team. - Arbeta aktivt för att omvandla ansökningar till kunder, genom att strukturerat hantera ansökningar, inspirera studenter till att göra klart ansökningen och hjälpa dem i processen för att komma iväg. - Underhåll och korrekturläsning av tilldelade sidor på hemsidan. - Ansvara för rekrytering till ett visst antal skolor (telefon, video, mejl och face to face) av svenska studenter som vill studera utomlands. Vad erbjuder vi? - Möjlighet att arbeta i ett härligt team på 10 till 15 personer som inspirerar och utvecklar varandra. - Del i ett större internationellt företag med kollegor från bland annat UK, USA, Frankrike m fl. - Stort internationellt kontaktnät. - Få vara del av ett av de största beslutet en ung människa kan ta när de ska studera utomlands och underlätta deras resa dit. - Arbeta i ett tillväxtföretag med en platt snabb organisation (här händer det ständigt nya spännande grejer). Vi välkomnar initiativ och idéer! - Delta i spännande kurser och utbildningar både via Blueberry och inom koncernen Keystone Education Group. - Sommar- och julfester, Kick Off och After Works - Måndagsfrukost och teambuilding-aktiviteter. - Modernt kontor beläget nära Karlaplan i Stockholm. Vem söker vi? - Du har studerat minst en termin på universitet utomlands, meriterande om det är på ett av våra partneruniversitet. - Du har en kandidatexamen - Du är organiserad och jobbar strukturerat. - Du är serviceminded, flexibel och tar egna initiativ. - Du har god datorvana och kan snabbt sätta dig in i nya processer. - Du är flytande i tal och skrift på svenska och engelska. Vilka är Blueberry College & Universitet? Blueberry är Sveriges största förmedlare av universitetsstudier utomlands. Vi hjälper studenter utan kostnad med rådgivning och ansökning till cirka 100 olika institutioner runt hela världen. Blueberry består av ett team på ca 12 medarbetare och ingår i koncernen Keystone Education Group. Keystone är ett internationellt bolag med omkring 600 medarbetare i flera länder med söktjänster inom utbildning för olika marknader och utbildningsnivå. Vår gemensamma vision är att hjälpa alla i hela världen att hitta sin utbildning. Blueberry sitter på Keystone Stockholm office vid Karlaplan.

8 februari 2024
Sista ansökan:
27 juli 2024
Tentamensvakter till Campussektionen i Västerås

Mälardalens universitet (MDU) är Sveriges nyaste universitet. Med vår vision, att vara ett progressivt och samverkande universitet där vi tillsammans formar en hållbar framtid, vill vi göra verklig skillnad. Vill du vara med och bidra till vår utveckling? Tillsammans bidrar vi till en mer hållbar framtid genom kunskap och innovation. Vi anser att ny kunskap och nya perspektiv bäst skapas och uppnås i samverkan med andra - kollegor, studenter, näringsliv och offentlig sektor såväl nationellt som internationellt. Campussektionen ansvarar för MDU:s långsiktiga lokalplanering. Vi arbetar bland annat med hyresavtal, lokalutveckling, schema och lokalbokningar, tentamina, lokalservice och underhåll samt säkerhet. I vårt uppdrag ingår också att arrangera Högskoleprovet. Anställningsinformation Anställningsform: Intermittent anställning Omfattning: Vid behov - Tillgänglighet är mycket viktigt, så vi vill att du har en situation som gör det möjligt för dig att arbeta hos oss när vi behöver dig. Under våra tentaveckor (5 ggr/år, där vi kan behöva dig upp till 30h/v) är det extra viktigt att du står till vårt förfogande, men vi behöver dig också löpande under resten av året (upp till 30h/månad). Sista ansökningsdag: 15 januari - 15 maj 2024 Stationeringsort: Västerås Akademi/enhet/sektion: Campussektionen Arbetsuppgifter Som tentamensvakt har du stor betydelse för studenterna i skrivsalen, därför söker vi dig som kan skapa en lugn och trygg examinationsmiljö, och samtidigt ser till att genomförandet sker på ett rättssäkert sätt. Under ett arbetspass ansvarar du för hanteringen av skrivmaterial och att rutiner utförs enligt MDU:s regelverk. Du håller god servicenivå till studenter och kollegor, samt motverkar fusk. Du övervakar upp till 40 studenter ensam, då du cirkulerar i salen 2-5 timmar, ibland i gradängsal med nivåskillnader. Passen kan vara intensiva i perioder där mycket händer och beslut behöver tas snabbt. Största delen av passen består dock av övervakning i skrivsal, där det är viktigt att behålla uppmärksamheten och våga agera om en situation uppstår. Det är ett krav att du som tentamensvakt följer instruktioner och regelverk samt applicerar de föreskrifter det innebär i tentamenssituationen. Som tentamensvakt har du ansvar och många självständiga moment samtidigt. Vi arbetar ibland i team, med upp till 230 studenter, där alla har sin tydliga roll under arbetsdagen, som gör att samarbete och kommunikation då är av största vikt. Vi genomför även ett ökat antal digitala tentamen, så vi förväntar oss att du känner dig trygg med datorer och kan göra enklare felsökningar, som t.ex. att hitta nätverksuppkoppling, avinstallera och installera program. Exempel på arbetsmoment i sal är; • placera studenter • läsa upp salsreglerna (på svenska och engelska) • dela ut och samla in skrivmaterial • genomföra legitimationskontroll och avvisa obehöriga studenter • hålla ordning i salen, för att ge studenterna förutsättningar att genomföra tentamen enligt universitetets regelverk och riktlinjer Observera att du ej kan arbeta som tentamensvakt om du är student på MDU. Kvalifikationer • Du som söker ska vara minst 18 år • Har lägst betyget godkänd på gymnasial nivå i svenska och engelska • Du kan kommunicera väl på svenska och engelska • Har erfarenhet av datahantering, installation/avinstallation av program etc • Du kan gå runt i en tentamenssal i 5h Ett test planeras att genomföras, som visar teoretisk kunskap samt datorkunskap. Meriterande • Erfarenhet av arbete i skolmiljö • Erfarenhet av administrativt arbete • Erfarenhet av att instruera andra Personliga förmågor Vid en samlad bedömning av lämplighet läggs även vikt vid personliga förmågor. Alla anställda vid MDU förväntas samarbeta och bemöta kollegor och studenter med respekt, ta ansvar för verksamheten och de egna arbetsuppgifterna samt bidra till en god arbetsmiljö. • De centrala orden för din person är serviceinriktad, ansvarstagande och självgående. • Du är en förtroendeingivande, positiv lagspelare med god samarbetsförmåga • Du behöver också vara proaktiv och initiativtagande i ditt agerande, samtidigt som du inte drar dig för att säga ifrån om så skulle behövas • Du har förmågan att vara uppmärksam och noggrann samt våga uppmana andra att följa regler och anvisningar om så behövs är centralt • Du är effektiv i genomförandet av dina uppgifter Avgörande vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför. Ansökan Gör din ansökan genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. Den sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan!   Vi undanber oss all kontakt med försäljare av annonser. Vi har gjort våra strategiska val för denna rekrytering. Fackliga representanter: [email protected] SACO Susanne Meijer ST-OFR/S, tel: 021-10 14 89

15 januari 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024