Utbildningsassistent

Sök bland 4 lediga jobb som Utbildningsassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!

Administratör, vikariat

Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt skapar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss! Om jobbet De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av utbildningsadministration såsom program- och kursadministration samt övriga studieadministrativa ärenden. Arbetet innebär en viktig samordnande servicefunktion med många kontaktytor mot såväl personal, studenter som externa parter i syfte att stödja verksamhetens behov. Du arbetar i nära samarbete med institutionens lärare och forskare och ingår i ett team med kollegor som har motsvarande uppgifter inom andra delar av institutionen. Det administrativa stödets arbete utförs enligt gällande rutiner och regelverk. Processer och arbetssätt står inför förändringar inte minst kopplat till digitalisering och du förväntas medverka till att utveckla processer och rutiner för en effektiv studieadministration med hög kvalitet. Du kommer som en del av din anställning att bemanna vår studerandeexpedition, som är vår gemensamma mötesplats med samtliga studerande på institutionen. Arbetet ställer krav på god förståelse för respektive avdelnings verksamhetsområden liksom följsamhet och god förståelse för akademisk utbildningsverksamhet i stort. Som medarbetare inom avdelningen för verksamhetsstöd förväntas man också att vid behov vara flexibel och kunna gå in och arbeta med andra administrativa uppgifter än de som man normalt arbetar med. Om dig Vi söker dig som har en examen på lägst gymnasienivå och erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete. För tjänsten är det meriterande om du har erfarenhet från högskolesektorn genom egna studier eller arbetslivserfarenhet. Anställningen är en administrativ stödfunktion med höga krav på att självständigt kunna planera, prioritera och strukturera arbetet i din vardag. Som person har du god samarbetsförmåga, tar ansvar för ditt arbete och driver det framåt. Du är serviceintriktad, noggrann, kvalitetsmedveten och en god problemlösare. Viktiga egenskaper är vilja och förmåga att ta egna initiativ, ge situationsanpassat stöd till kärnverksamheten samt förmåga att snabbt sätta sig in i nya eller förändrade arbetsuppgifter och villkor inom det administrativa området. God datorvana och systemförståelse samt god förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska både i tal och i skrift är ett krav för anställningen. Kunskaper inom de system som används inom högre utbildning såsom ekonomi- och inköpssystem, antagningssystem och resultatrapporteringssystem är meriterande. Personliga egenskaper värderas högt för att du som person ska passa in i och bidra till den miljö som du kommer att verka inom. Din arbetsplats Du kommer att arbeta vid Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling på campus Valla. Institutionen, med ca 500 anställda, bedriver grund- och forskarutbildning samt forskning framförallt inom filosofisk och teknisk fakultet och har en omfattande nationell och internationell samverkan. Den verksamhetsnära administrationen är organiserad vid en egen enhet under avdelningen för verksamhetsstöd. Den verkar övergripande för hela institutionen. Om anställningen Anställningen är ett vikariat med start enligt överenskommelse, omfattning 50-80 % under ca 6 månader. Lön och förmåner Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning.  Läs mer om förmåner för anställda här. Fackliga kontaktpersoner Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande. Ansökan Välkommen att skicka in din ansökan med CV och ansökningsbrev senast den 7 augusti 2024. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor. Välkommen med din ansökan! Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

24 juni 2024
Sista ansökan:
7 augusti 2024
Tentamensvärdar, timanställning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Beskrivning av arbetsplatsen En samordnad tentamensservice är under uppbyggnad vid Lunds universitet och inleddes under våren 2022. I november 2023 bildades Tentamensavdelningen som ingår i sektion LU Byggnad. LU Byggnad är universitetets avtalspart gentemot fastighetsägaren. Det innebär att LU Byggnad ansvarar för frågor som rör inhyrningar, avveckling och för alla förändringar av universitetets lokalbestånd. Sektionen är organiserad i fyra avdelningar: Lokalplanering, Lokalsamordning, Säkerhet och miljö samt Tentamensavdelningen. LU Byggnad har ca 60 anställda. Arbetsuppgifter Vi söker nu dig som vill arbeta som tentamensvärd vid Lunds universitet och bidra till att stärka vår profil som bildnings- och forskningslärosäte i framkant i såväl Sverige som Europa. Som tentamensvärd på Tentamensavdelningen har du ett mycket viktigt uppdrag och bidrar till universitetets myndighetsutövning vid examination av studenter. Tillsammans med våra tio tentamensansvariga värdar medverkar du till att examinationer genomförs rättssäkert i enlighet med universitetets regler och att tentanderna får tentera under likvärdiga, ordnade och trygga former. Inledningen av tentamenspassen är ofta mycket intensiva. Som tentamensvärd utför du praktiska uppgifter både före, under och efter själva tentamen. Exempelvis utdelning av tentamina, skrivpapper och anonymkoder, genomförande av legitimationskontroll och andra förekommande arbetsuppgifter som du blir tilldelad av den arbetsledande tentamensansvarige värden. Största delen av arbetspasset innebär övervakning av studenterna och det är viktigt att kunna ta snabba beslut. Som tentamensvärd rapporterar du misstänkt fusk och följer ett centralt framtaget regelverk. Det förekommer olika examinationsformer i sal som utförs antingen i pappersform eller digitalt. Vi arbetar med fem olika digitala examinationssystem och de största är Inspera, QPS och Digiexam. Under digitala tentamina ska du kunna bistå studenterna med enklare datorstöd och vi kommer att utbilda dig i systemen. Tentamenstillfällena sker främst dagtid på vardagar, men även kvällar och lördagar förekommer. Du får oftast ditt arbetsschema några månader i förväg och det är mycket viktigt att du är flexibel med vilka dagar som du kan arbeta. Du är inte garanterad ett visst antal timmar utan antalet erbjudna arbetspass kan variera mycket från månad till månad beroende på tentamensintensiteten. Vissa veckor har vi inga tentamina alls. Ett arbetspass är oftast 6 timmar, men kan även vara 2-3 timmar. Passet börjar 30 minuter innan tentamensstart och avslutas 30 minuter efter tentamens slut. Tentamina som anordnas av Tentamensavdelningen genomförs i lokaler i Annexet (Lunds Tekniska Högskola, Sölvegatan, Lund) och på Sparta (Tunavägen, Lund). Från och med höstterminen 2024 kommer vi även att erbjuda ett 60-tal tentamensplatser för studenter med anpassad examination i lokaler på Beta 6 (Ideon, Scheelevägen, Lund). Krav Du ska ha: · Avslutad och godkänd gymnasial utbildning · Hög känsla för service och professionellt bemötande · God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska · Gott ordningssinne · Hög stresstålighet · Goda kunskaper i Office-paketet · Stort intresse av att sätta dig in i nya IT- system · Förmåga att ta egna initiativ · God förmåga att arbeta teambaserat utifrån arbetsledarens/tentamensansvarige värdens instruktioner Önskvärt/meriterande • Erfarenhet av att arbeta med människor med olika funktionsvariationer • God kännedom om Lunds universitet och dess organisation Avgörande vikt läggs vid personlig lämplighet och att kunna ge ett professionellt bemötande samt vara en god representant för Lunds universitet. Det är viktigt att du har förmågan att lugnt och samlat hantera en föränderlig vardag med många nya situationer. Som tentamenvärd på Tentamensavdelningen får du av rättssäkerhetsskäl inte vara inskriven som student vid Lunds universitet. Övrigt Som tentamensvärd på Lunds universitet har du en visstidsanställning i form av en intermittent anställning. Det innebär att du anställs vid varje enskilt tillfälle efter behov och får ekonomisk ersättning per timme som du arbetar. För tentamensvärdar gäller en fast timlön. Så här ansöker du Välkommen med din ansökan till [email protected] senast den 9 augusti. Intervjuer kommer att hållas löpande. Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. I det personliga brevet ber vi dig besvara följande: 1. Varför är du intresserad av att arbeta som tentamensvärd? 2. Hur många tentamenspass per vecka kan du i allmänhet arbeta? 3. Beskriv kortfattat ett tillfälle då du har hamnat i en stressfylld situation och hur du hanterade situationen. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler. Anställningsform Tidsbegränsad anställning Anställningens omfattning Timanställd Tillträde Augusti/september 2024 eller enligt överenskommelse Löneform Timlön Antal lediga befattningar ca 15-20 Kontakt Camilla Sonderyd Molnár, tf Gruppchef Tentamensavdelningen, 046-222 40 29 Facklig företrädare OFR/ST:Fackförbundet ST:s kansli 046-2229362 SACO:Saco-s-rådet vid Lunds universitet [email protected] SEKO: Seko Civil 046-2229366

9 juni 2024
Sista ansökan:
9 augusti 2024
Amanuenser till nätbaserad juridisk översiktskurs

Juridiska fakulteten i Uppsala är Nordens äldsta juridiska fakultet och fanns redan när universitet grundades år 1477. Här finns en utbyggd och väl ansedd grundutbildning och forskarutbildning. Vid fakulteten finns Juridiska institutionen, där omkring 200 personer har sin anställning. Arbetsuppgifter Du kommer att arbeta som amanuens på kursen ”Nätbaserad juridisk översiktskurs”, 15 hp. Kursen rör huvudsakligen grundläggande civilrätt, men även offentlig rätt förekommer. Din uppgift är framför allt att ge skriftliga kommentarer på inlämningsuppgifter för att på så sätt hjälpa kursdeltagarna att förstå juridiken och den juridiska metoden. Därutöver kan viss undervisningsrelaterad administration förekomma. All undervisning sker på distans och du kommer att arbeta i Uppsala universitets lärplattform, Studium. Du deltar även i lärarmöten tillsammans med kursföreståndare och andra amanuenser, på plats eller på distans. Observera dock att du inte får befinna dig på utbytestermin utomlands. Kvalifikationskrav Som sökande är du aktivt studerande på juristprogrammet vid Uppsala universitet. Du bör ha god kännedom om juristprogrammets upplägg och pedagogiska idé. God datorvana samt goda kunskaper i svenska krävs. Då arbetet innebär dagliga kontakter både med studenter och med anställd personal är det viktigt att du har hög service- och ansvarskänsla samt ett gott ordningssinne. Du bör ha god initiativ- och planeringsförmåga samt en vilja och förmåga att samarbeta med flera olika personalgrupper. Anställning som amanuens regleras i 5 kap. högskoleförordningen. Bara den som är antagen till utbildning på grundnivå eller avancerad nivå får anställas som amanuens (HF 5 kap 10 §). Du får inte befinna dig på utbytestermin utomlands. Önskvärt/meriterande i övrigt Vi ser gärna att du har läst termin 1–4 samt termin 6 på juristprogrammet eller att du på annat sätt har förvärvat motsvarande kunskaper inom kursens ämnesområden. Meriterande är även tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Om anställningen Anställningen är tidsbegränsad enligt HF 5 kap § 12. Omfattningen är 20%. Tillträde 1 september eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala Upplysningar om anställningen lämnas av: Åsa Elmerot, [email protected] Välkommen med din ansökan senast den 16 augusti 2024, UFV-PA 2024/2024.   Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

30 maj 2024
Sista ansökan:
16 augusti 2024
Admissions Specialist (Studentrekrytering och Administration)

Vikariat 10 månader maj 2024 - feb 2025 med möjlighet till förlängning. Om rollen Som Admissions Specialist ansvarar du för ansökningar till ett flertal av Blueberrys partneruniversitet världen över. Du kommer aktivt jobba med att etablera och bibehålla nära relationer med studenter och vägleda dem i deras val av utbildning utomlands samt i ansökningsprocessen och processer som CSN, visum med mera. I denna roll ansvarar du också för att i Sverige sälja in program och kurser på våra partneruniversitet utomlands där du har god kommunikation med studenter och vägleder dem i deras val av utbildning utomlands utifrån vårt utbud. Typiska arbetsuppgifter - Ansvara för administration av ansökningsprocessen till våra partneruniversitet utomlands. - Jobba för att effektivisera och förbättra administrativa processer och tillvägagångssätt. - Administrera studentansökningar i Blueberrys CRM-system. - Aktiv kommunikation och rådgivning med studenter genom mejl, telefon, video och fysiska möten under ansökningsprocessen. - Underhålla och förstärka relationer till våra partners utomlands och främst med respektive universitets admissions-team. - Arbeta aktivt för att omvandla ansökningar till kunder, genom att strukturerat hantera ansökningar, inspirera studenter till att göra klart ansökningen och hjälpa dem i processen för att komma iväg. - Underhåll och korrekturläsning av tilldelade sidor på hemsidan. - Ansvara för rekrytering till ett visst antal skolor (telefon, video, mejl och face to face) av svenska studenter som vill studera utomlands. Vad erbjuder vi? - Möjlighet att arbeta i ett härligt team på 10 till 15 personer som inspirerar och utvecklar varandra. - Del i ett större internationellt företag med kollegor från bland annat UK, USA, Frankrike m fl. - Stort internationellt kontaktnät. - Få vara del av ett av de största beslutet en ung människa kan ta när de ska studera utomlands och underlätta deras resa dit. - Arbeta i ett tillväxtföretag med en platt snabb organisation (här händer det ständigt nya spännande grejer). Vi välkomnar initiativ och idéer! - Delta i spännande kurser och utbildningar både via Blueberry och inom koncernen Keystone Education Group. - Sommar- och julfester, Kick Off och After Works - Måndagsfrukost och teambuilding-aktiviteter. - Modernt kontor beläget nära Karlaplan i Stockholm. Vem söker vi? - Du har studerat minst en termin på universitet utomlands, meriterande om det är på ett av våra partneruniversitet. - Du har en kandidatexamen - Du är organiserad och jobbar strukturerat. - Du är serviceminded, flexibel och tar egna initiativ. - Du har god datorvana och kan snabbt sätta dig in i nya processer. - Du är flytande i tal och skrift på svenska och engelska. Vilka är Blueberry College & Universitet? Blueberry är Sveriges största förmedlare av universitetsstudier utomlands. Vi hjälper studenter utan kostnad med rådgivning och ansökning till cirka 100 olika institutioner runt hela världen. Blueberry består av ett team på ca 12 medarbetare och ingår i koncernen Keystone Education Group. Keystone är ett internationellt bolag med omkring 600 medarbetare i flera länder med söktjänster inom utbildning för olika marknader och utbildningsnivå. Vår gemensamma vision är att hjälpa alla i hela världen att hitta sin utbildning. Blueberry sitter på Keystone Stockholm office vid Karlaplan.

8 februari 2024
Sista ansökan:
27 juli 2024