Vill du vara med och göra skillnad? 19 916 elever klarade inte grundskolan i Sverige läsåret 2023/2024. Det finns skolor där 7 av 10 elever inte når gymnasiebehörighet. På den ideella Stiftelsen Läxhjälpen bidrar du med din kompetens och ditt engagemang för att få fler elever att uppnå behörighetskraven med självförtroende inför framtiden. Nu söker vi nya läxhjälpare i Stockholm inför höstterminen 2025! Vi söker dig som är intresserad av ett betalt extrajobb och samtidigt vill göra en konkret samhällsinsats. Tjänsten är en timanställning på eftermiddagar/kvällar och innebär i korthet att vara läxhjälpare efter skoltid på en av våra samarbetsskolor. Hos oss arbetar du i team om tre läxhjälpare där ni alla är högskolestuderande. Du får utbildning i, och arbetar utifrån, vårt strukturerade arbetssätt. Varje läxhjälpsgrupp består av 15 elever och tillsammans med dina kollegor ansvarar du för att planera, genomföra och följa upp arbetet. Som läxhjälpare kan du antingen jobba som ordinarie läxhjälpare eller inhoppare. Som ordinarie läxhjälpare jobbar du 6/h i veckan fördelat på två schemalagda eftermiddagar/kvällar (möjlighet till extra inhopp finns). Som inhoppare jobbar du då ordinarie läxhjälpare är ledig eller sjuk. Arbetet utförs efter skoltid i skolans lokaler. Vi söker dig som: -Är universitets-, högskolestuderande eller yrkeshögskolestuderande -Har en pedagogisk förmåga och kan kommunicera och skapa relationer med barn och unga. -Är lösningsorienterad, initiativtagande och kan arbeta utifrån vårt strukturerade arbetssätt och metod. -Har bred grundläggande ämneskompetens samt god studieteknik. -Delar Stiftelsen Läxhjälpens värderingar och vision om ett samhälle där alla barn växer upp med förutsättningar att klara skolan och forma sin egen framtid. Då jobbet innebär arbete med barn lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Uppvisande av utdrag ur polisens belastningsregister för arbetsgivaren är ett lagstadgat krav för att arbeta med barn och ungdomar. Om oss Skillnaderna mellan skolor, var du bor, var du kommer från och vad dina föräldrar jobbar med avgör i allt större utsträckning hur stor sannolikheten är att du klarar skolan. Stiftelsen Läxhjälpen är en icke-vinstdrivande stiftelse som verkar där det behövs som allra mest. Läxhjälpen är gratis för eleverna och läxhjälparnas löner finansieras genom stöd från näringsliv, stiftelser och offentlig sektor. Läxhjälpen är en konkret insats som angriper ett av Sveriges största problem idag - att allt fler unga inte klarar skolan och riskerar att hamna utanför samhället. Noga utvalda, avlönade, högskolestudenter hjälper ungdomar med studierna två kvällar i veckan och är samtidigt positiva förebilder och mentorer. Vi har sedan starten 2007 arbetat fram ett strukturerat arbetssätt och ett tydligt mål - betygen ska höjas och eleverna nå vidare till gymnasiet. Vi finns idag i över 100 skolor i bland annat Stockholm, Södertälje, Västerås, Norrköping, Göteborg, Landskrona, Malmö, Umeå, Sundsvall, Uppsala, Gävle och Mora. Gilla oss på Facebook: www.facebook.com/laxhjalpen Följ oss på LinkedIn: http://www.linkedin.com/company/stiftelsen-l-xhj-lpen http://www.laxhjalpen.se
Vill du dela med dig av din svetskunskap och samtidigt vara med och utveckla en växande kursverksamhet? Då kan du vara den vi söker! Om tjänsten Som svetskursledare hos oss på svetskurser.se får du en varierad och utvecklande roll. Du kommer att: Hålla svetskurser inom MIG/MAG, MMA och TIG för både nybörjare och mer erfarna deltagare. Utbilda olika målgrupper – privatpersoner, företag och skolor. Driva och samordna kursverksamheten, t.ex.: Planera kurser och marknadsföra dessa. Besvara kundfrågor och lämna offerter. Ta fram skräddarsydda kursupplägg efter behov. Sammanställa kursplaner och administrera bokningar. Bidra till utvecklingen av kursverksamheten och våra erbjudanden. Vem är du? Vi söker dig som: Har erfarenhet av svetsning inom MIG/MAG, MMA och TIG. Har pedagogisk förmåga och tycker om att lära ut. Är självständig, strukturerad och har god administrativ förmåga. Har lätt för att kommunicera och skapa goda kundrelationer. Behärskar svenska i tal och skrift. Engelska är meriterande. Tidigare erfarenhet av utbildning/handledning och administrativt arbete är starkt meriterande. Om tjänsten Tillsvidareanställning på heltid. Arbetstider främst dagtid, men kurser kan även hållas på kvällar och helger. Du utgår från vår utbildningslokal i Bromma, men viss undervisning kan ske på plats hos kund. Så här söker du Skicka din ansökan med CV och ett kort personligt brev till [email protected] så snart som möjligt. Urval sker löpande. Har du frågor om tjänsten? Kontakta Johanna Lundgren, [email protected] eller 08-684 118 27. Vilka är vi? svetskurser.se erbjuder svetskurser både för nybörjare och för de som vill utveckla sina svetskunskaper. Våra kurser är praktiskt inriktade med fokus på svetsning. Vår kursverksamhet startade 2015 och sedan dess har vi anordnat svetskurser till privatpersoner, företag och skolor m.m. Vi ordnar även workshops, svetsevent och uppdragsanpassade kurser. Svetskurser.se annordnar även svetsarprövningar . Vi håller till i A Lundgren Smides lokaler i Bromma
Bli barn- och ungdomsinstruktör hos Nordic Wellness Alingsås! Brinner du för att inspirera barn till rörelseglädje? Älskar du att leka, leda och skapa trygghet i grupp? Nu söker vi dig som vill bli en del av vårt härliga team av barn- och ungdomsinstruktörer i Junior Dance! Om Nordic Wellness Nordic Wellness är en av Sveriges största friskvårdskedjor med över 350 klubbar och närmare 500 000 medlemmar. Hos oss möts människor i alla åldrar – för att träna, växa och må bra tillsammans. Vi tror på att träning ska vara kul, tillgänglig och något man längtar efter – även som barn. Därför har vi skapat ett inspirerande kursupplägg inom barngympa som bygger på våra värdeord: FUN. MOVEMENT. STRONG. TOGETHER. Om rollen Som barn- och ungdomsinstruktör leder du rörelseklasser för barn i olika åldrar på helgerna. Du är den som sätter tonen i gruppen – med glädje, engagemang och trygghet. Klasserna hålls i kursformat under ca 14 veckor per termin (höst/vår), inklusive prova-på-tillfällen och avslutande show. Du håller vanligtvis i 1–3 klasser per helg, beroende på klubbens behov. Vi söker dig som: Har energi, inlevelse och ett stort hjärta för barn Kan leda en grupp med värme, fantasi och lekfullhet Förstår att rörelseglädje är viktigare än perfekt teknik Gärna har erfarenhet av att arbeta med barn (men det är inget krav) Är ansvarstagande, kommunikativ och trygg i dig själv Vi erbjuder: Utbildning inför kursstart – du behöver inte kunna allt från början Ett roligt och meningsfullt extrajobb med utrymme att utvecklas Ett team där vi lyfter varandra – både på och utanför golvet En arbetsmiljö där våra värdeord genomsyrar allt vi gör: FUN MOVEMENT STRONG TOGETHER Plats: Nordic Wellness, Alingsås Arbetstid: Helger, 1–3 klasser per helg Period: Ca 14 veckor per termin (höst/vår) Rekryteringsprocess: Bakgrundskontroll ingår enligt vår policy Ansök nu! Urval och intervjuer sker löpande – vänta inte! Vi ser fram emot att höra från dig och kanske välkomna dig in i vårt team!
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Se LU:s hemsida för fullständig annons samt instruktioner om hur du ansöker (länk till höger på denna sida). Ämnesbeskrivning Mekanisk stimulering är en viktig faktor i hur växter är medvetna om kommande skadedjurs-/växtätarattacker, och hjälper dem att planera sin tillväxt och utveckling genom att fästa sig vid eller undvika hinder, justera tillväxthastigheter och reproduktion, anpassa sig till mycket väderexponerade miljöer, etc. Även om beröringsresponser hos växter har viktiga fysiologiska roller, är de underliggande molekylära signalvägarna dåligt förstådda. Mycket lite är känt om vilka sensorproteiner som kan detektera de mekaniska stimuli, eller hur denna initiala signal överförs från t.e. plasmamembranet till cellkärnan. Forskning i Olivier Van Akens laboratorium har identifierat regulatorer som är avgörande för denna snabba signalering, men mycket är kvar att utforska. Mekanisk stimulering av växter påverkar biomassa, blomning, men även stressmotståndskraft och avkastning. Att förädla nya grödor med förändrad beröringskänslighet, och att implementera kontrollerade mekaniska behandlingar på fältet eller i kommersiella växthus, ger därför lovande möjligheter till högre avkastning och miljövänligt jordbruk. Detta projekt syftar till att reda ut viktiga processer som styr beröringskänslighet hos växter och utforska hur denna kunskap kan tillämpas för att förbättra grödans avkastning och hållbart jordbruk genom att fokusera på två kärnaspekter: 1) Vilken signalkaskad känner av och överför mekanisk stimulering inom sekunder och resulterar i genomomfattande genuttrycksförändringar inom 5–25 minuter? 2) Vilken inverkan har beröringssignalering i spannmålsgrödor på avkastning och stressresistens? Kan vi använda kontrollerad mekanisk behandling för att förhindra liggsäd som leder till avkastningsförlust? Arbetsuppgifter Forskaren kommer att arbeta vid Van Aken-laboratoriet med fokus på molekylär signalering i växter, som en del av avdelningen för molekylär biovetenskap vid biologiska institutionen. Den framgångsrika kandidaten kommer att ha tillgång till toppmoderna molekylära, biokemiska och genomiska anläggningar för att bedriva forskningen. Kandidaten kommer också att ha möjligheter att samarbeta med internationella grupper och handleda master- och/eller kandidatstudenter. Huvuduppgiften för en doktorand är att ägna sig åt sin forskarutbildning vilket innefattar såväl deltagande i forskningsprojekt som forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna ingår det även medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden. Behörighet Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har - avlagt examen på avancerad nivå eller - fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, med innehåll som är relevant för forskarutbildningen eller - på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. Kraven på särskild behörighet för biologi uppfyller den som har avklarat ett självständigt arbete (till exempel examensarbete) i relevant ämne omfattande minst 30 högskolepoäng, samt har goda kunskaper i det engelska språket, såväl skriftligt som muntligt. Övriga krav: - Avancerad utbildning i molekylärbiologi, biokemi eller relaterade områden, med laboratorieerfarenhet inom molekylärbiologi, genetik och/eller växtfysiologi, totalt motsvarande en Mastersexamen om 240 högskolepäng. Masterexamen ska vara avlagd innan antagning. - Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift. - Mycket motiverad med stark förmåga att arbeta självständigt såväl som att samarbeta inom en forskargrupp. Bedömningsgrunder Urval till utbildning på forskarnivå sker efter bedömd förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningen av förmågan sker främst utifrån studieresultaten på grundnivå och avancerad nivå. Följande beaktas: - Kunskaper och färdigheter relevanta för avhandlingsarbetet och utbildningsämnet. - Bedömd förmåga till självständigt arbete och förmåga att formulera och angripa vetenskapliga problem. - Förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation. - Övriga erfarenheter relevanta för utbildningen på forskarnivå, till exempel yrkeserfarenhet. Övriga meriter: Utöver de obligatoriska kraven kommer dokumenterad erfarenhet inom följande områden att betraktas som starka meriter: - Praktisk erfarenhet av att arbeta med Arabidopsis thaliana, spannmål eller andra modellväxtarter är meriterande. - Praktisk erfarenhet av molekylära och biokemiska tekniker såsom sekvensering, genotypning, bioinformatik, PCR, RNA-arbete, transkriptomanalys, proteinextraktion, western blot, (konfokal)mikroskopi - Erfarenhet av fältarbete. - Körkort för att åka till fältstationer för fältstudier. Hänsyn kommer också att tas till god samarbetsförmåga, driv, självmotivation och självständighet samt hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms ha den förmåga som behövs för att klara forskarutbildningen. Villkor Endast den som är antagen till forskarutbildning får anställas som doktorand. Forskarutbildningen är fyra år vid heltidsstudier. Vid undervisning och annat institutionsarbete förlängs anställningen i motsvarande grad, dock längst till 5 år (det vill säga max 20 %). Bestämmelser gällande anställning som doktorand finns i Högskoleförordningen (1993:100), 5 kap 1–7 §§. Instruktioner för ansökan Ansökan ska skrivas på engelska. Se fullständig annons på LU:s hemsida där det står specifikt vilka dokument som du ska bifoga din ansökan. Vid Naturvetenskapliga fakulteten bedrivs forskning och utbildning inom biologi, astronomi, fysik, geovetenskap, kemi, matematik och miljövetenskap. Verksamheten bedrivs vid åtta institutioner samlade inom norra universitetsområdet. Fakulteten har ca 1 500 studenter, 330 forskarstuderande och 700 anställda. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Internationella Engelska Skolan (IES) is a leading independent school group ("friskola") with academic results far above average and a diverse and energetic staff. Teaching is through both Swedish and English, with English the language of the corridors. IES is one of Sweden's largest school groups at "Grundskolan" with 43 schools and around 30,000 students across the country. IES has grown steadily and maintained quality since 1993. IES Eskilstuna is one of the largest schools in Sweden with 1,185 students enrolled in grades F-9 and approx 125 staff members. Lärare i matematik åk 7-9 Är du en pedagog som brinner för att göra matematik begripligt och intressant? Vill du vara med och stötta elever både i helklass och i mindre grupper? Då kan du vara den vi söker. IES Eskilstuna söker nu en behörig lärare i matematik med hjärta för individanpassad undervisning. Om rollen Vi söker som vill vara med och göra skillnad för eleverna i deras livslånga lärande. Vår verksamhet genomsyras av ett positivt synsätt och vi har en stark tilltro till elevernas förmåga. En stark värdegrund och positiv elevsyn är mycket viktig för oss. Tillsammans med dina kollegor arbetar du för att skapa en trygghet, strukturerad, utvecklande och stimulerande lärmiljö för eleverna. Du arbetar tillsammans i team med lärarkollegor, stödpedagoger. Vårt uppdrag är att tillsammans leda och stötta eleverna i deras sociala och kunskapsmässiga utveckling. Arbetsuppgifterna inkluderar bland annat: • Undervisa i matematik i årskurs 7-9 • Genomföra specialundervisning, enskilt eller i mindre grupper • Kartlägga elevers behov och planera anpassningar och stödinsatser • Ansvara för dokumentation av insatser och uppföljning • Bidra till det pedagogiska utvecklingsarbetet på skolan • Upprätthålla skolans positiva etos och värdegrund, både i och utanför klassrummet • Upprätthålla god ordning och disciplin bland elever, i enlighet med skolans regler Kvalifikationer Du har lärarexamen för ämnet matematik för åk 7-9 samt svensk lärarlegitimation. Du har en klar pedagogisk insikt och förmåga att sätta läroplanens mål i ditt arbete. Du har ett tydligt ledarskap och står starkt i dina elevgrupper. Du är flexibel, strukturerad och väl förberedd. Du är en närvarande och medforskande pedagog som utmanar och stimulerar eleverna till utveckling. En stark tro på samarbete som en framgångsfaktor för den pedagogiska utvecklingen, är en självklarhet för dig. Du har en rak och ödmjuk kommunikation med vårdnadshavare och skapar tillitsfulla relationer till elever, vårdnadshavare samt kollegor. Du bör vara positiv och samarbetsvillig och beredd på att ingå i ett internationellt team. I din roll undervisar du på svenska, men kollegor emellan talar vi engelska i huvudsak men även svenska. Det gör att du behöver behärska båda språken flytande, både i tal och skrift. Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid med start i augusti 2025. Provanställning tillämpas de första 6 månaderna. Rekryteringen sker löpande så vi rekommenderar att du skickar in din ansökan så snart som möjligt då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Varmt välkommen med din ansökan!
Dina arbetsuppgifter Omniglot söker nu en modersmålslärare i mandinka på ~ 20 % med start 11 augusti. Som modersmålslärare undervisar du barn och ungdomar i ditt modersmål på olika grundskolor i Stockholmsområdet. Detta är alltså en ambulerande tjänst och man arbetar inte endast på en och samma skola. Undervisningen sker utanför ordinarie skoltid, i regel på eftermiddagen mellan 14.00-17.00, ibland mellan 8:00 och 9:00 på morgonen. Dina arbetsuppgifter är: - planering och genomförande av modersmålslektioner; - när- och frånvarohantering av dina elever; - mejlkontakt med vårdnadshavare; - betygsättning och omdöme; - rapportering av dina arbetstimmar och tät kontakt med Omniglots centrala enhet; - deltagande i kompetensutveckling tillsammans med övriga lärarkollegor. Din profil För att bli anställd måste du uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret som är mindre än ett år gammalt: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Vi söker dig som: - Bor i Stockholm eller närliggande områden; - Har mandinka som modersmål; - Talar och skriver svenska eller engelska obehindrat; - Har god datorvana; - Är lyhörd för elevens behov och intresse; - Är flexibel och trivs med att samarbeta med både kollegor, vårdnadshavare och personal på skolorna. Undervisningserfarenhet är meriterande. Vi tar emot ansökningar endast genom denna plattform och intervjuer sker löpande. Om oss Omniglot – En del av Tellusgruppen Omniglot har över 200 modersmålslärare i 70 språk som arbetar på 60 olika skolor i Stockholmsområdet samt i andra delar av landet. Vi erbjuder även studiehandledning, fjärrundervisning och tolk. Vår vision är att ge alla elever, oavsett bakgrund, samma möjligheter och förutsättningar för en bra utbildning genom modersmålsundervisning. Tellusgruppen är en långsiktig ägare av välskötta bolag inom sektorerna för utbildning och för barnomsorg. Koncernen är för närvarande huvudman för 25 förskolor, sju grundskolor och tillhandahåller även barnpassning och läxhjälp.
Vill du ha ett av de viktigaste och spännande uppdragen som finns? Vill du jobba i en internationell miljö med kollegor från hela världen? Internationella Engelska Skolan i Helsingborg är en 4-9 grundskola. Skolan är centralt belägen på söder i Helsingborg med närhet till havet, kultur, det vackra Skånska landskapet och även mysiga Helsingör i Danmark. IES Helsingborg har cirka 500 elever. Den magnifika Gustav Adolfsskolan byggdes år 1901 och är en av Helsingborgs vackraste byggnader. IES öppnade skolan 2017, nyrenoverad men med samma fantastiska karaktär. Vi är en tvåspråkig skola där engelska och svenska används i den dagliga undervisningen. Vi har fokus på en trygg skolmiljö, språkutveckling och att våra elever ges möjlighet att uppnå sin fulla potential. Ditt nya jobb Vi söker en legitimerad svenska och SO lärare. Vi söker dig som vill vara med och utveckla en växande, dynamisk skola. Du kommer att undervisa elever inom spannet åk 4-6 inom Svenska och samhällsorienterande ämnen. Som lärare hos oss kommer du att dela ansvaret för svenska samhällsorienterande ämnen med ditt arbetslag, vilket innebär planering, undervisning, utvärdering och utveckling av verksamheten. Klass mentorskap ingår i tjänsten. Din kompetens Vi söker dig som är legitimerad lärare med behörighet att undervisa i SVA ämnen. Som person är du trygg och tydlig i ditt ledarskap. Du kommer med nya idéer och arbetar självständigt utifrån vår vision och våra mål. I rollen är det viktigt att du har en god kommunikativ förmåga och det är naturligt för dig att hantera dator och teknik i ditt dagliga arbete. Du arbetar med att skapa tillgängliga miljöer och har en förståelse för att alla människor har olika förutsättningar och tar till sig kunskap på olika sätt. Vi ser gärna att du i din profession har god samarbetsförmåga och är relationsskapande. Förmåga till struktur och en kvalitetsmedvetenhet är också viktiga egenskaper. Är du en öppen, nyfiken och driven person tror vi att du skulle trivas hos oss! Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Bra att veta För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Tänk på att skollagen kräver att samtliga medarbetare visar upp ett utdrag ur belastningsregistret och handläggningstiden för detta dokument kan vara lång. Välkommen med din ansökan. IES Helsingborg TEAM - Together Everyone Achieves More! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Noblaskolan består av 16 för- och grundskolor som arbetar enligt devisen att elever som utmanas når längre. Genom en kombination av tydliga strukturer, höga förväntningar, undervisning av hög kvalitet samt trygghet och studiero ska eleverna få de bästa förutsättningarna för en bra skolgång. Noblaskolan är en del av AcadeMedias grundskolor. Lärare i fritidshem sökes till Noblaskolan Saltsjö-Boo Noblaskolan Saltsjö-Boo är en för- och grundskola med höga ambitioner och språkprofil. Vi har idag cirka 900 elever i grundskolan och 100 barn på förskolan. Genom goda relationer och höga förväntningar på såväl personal som elever arbetar vi tillsammans för att nå vår vision - Engagemang, glädje och lärande i en trygg miljö. Verksamheten ligger i natursköna Tollare i Saltsjö-Boo och erbjuder en utemiljö som inbjuder till aktiv lek. Ditt uppdrag Vill du vara med och skapa en trygg och stimulerande miljö för barn och unga? Vi på Noblaskolan Saltsjö-Boo söker nu en engagerad och ansvarstagande lärare i fritidshem som vill vara en del av vårt team på lågstadiet. Om tjänsten: Som lärare mot fritidshem hos oss får du möjlighet att arbeta i en kreativ och utvecklande miljö där barnens lärande och välmående står i fokus. Under skoldagen stöttar du eleverna i deras undervisning och under fritidstid så är du en stor del i att leda fritidsverksamheten framåt genom att skapa trygga relationer och bidra till en positiv fritid för våra elever. Idag är vi tre stycken lärare i fritidshem men önskar nu bli fler och fortsätta utveckla vår fritidsverksamhet ytterligare. På vår skola har vi höga ambitioner för våra barns lärande och utveckling och vårt arbete präglas av ett högt engagemang. Därför söker vi dig med ett stort personligt engagemang för lärande, ett brinnande intresse för att utveckla våra elevers kunskaper och att samarbeta kollegialt. Som lärare i fritidshem är du lyhörd och vill vägleda eleverna inför framtiden. Du är tydlig i ditt ledarskap och har en god vana av att leda elevgrupper. Vi söker dig som: • Har lärarlegitimation med inriktning mot fritidshem • Är engagerad och ansvarstagande • Har god förmåga att samarbeta och kommunicera med både elever, vårdnadshavare och kollegor • Är kreativ och kan bidra till en stimulerande fritidsmiljö • Har ett stort intresse för barns utveckling och lärande • Har behörighet i musik och kan tänka dig undervisa i ämnet Vi erbjuder Som lärare i fritidshem arbetar du nära kollegorna i ditt arbetslag och du kommer tillsammans med de andra fritidslärarna på skolan leda fritidsverksamheten framåt och de har avsatt planeringstid per vecka med det syftet. Du kommer tillhöra en årskurs på lågstadiet och hos oss arbetar vi med årskursvisa fritidsavdelningar. Vi arbetar dock ändå väldigt mycket över fritidsavdelningarna på eftermiddagarna då vi har gemensamma möten och planerar vissa aktiviteter samt lov tillsammans. Vi ser gärna att du har behörighet att undervisa i musik. Det är viktigt att utvecklas! Vi ställer krav på såväl våra elever som våra lärare, samt stöttar och utmanar varandra för att nå ännu längre. Det är också viktigt att vi har kul på jobbet och att vi alla bidrar till att höja stämningen och lever upp till vår vision även i kollegiet. Som en skola inom AcadeMedia erbjuder vi våra medarbetare kontinuerlig kompetensutveckling genom Academedia Academy samt intern och extern professionsutveckling. För oss är det viktigt att det går bra för dig och därför får du självklart kollektivavtalade förmåner och försäkringar men även friskvårdsbidrag, pensionsrådgivning och möjlighet till fördelaktiga köp genom netto- och bruttolöneväxling. Övrigt Vi erbjuder en tillsvidaretjänst på heltid med tillträde i mitten på augusti 2025. Du är varmt välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem. Tillsättning kan komma att ske innan sista ansökningsdag. Vid frågor kring tjänsten, kontakta: Biträdande rektor Lisa Åslund på e-post [email protected] Vi undanbeder oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Anställningsinformation Anställningsform: Tillsvidareanställning Anställningsperiod/tillträde: Enligt överenskommelse Omfattning: Heltid Antal anställningar: 1 Sista ansökningsdag: 2025-08-31 Stationeringsort: Eskilstuna Akademi/enhet/sektion: Akademin för hälsa, vård och välfärd (HVV) För en utförlig beskrivning av de grundläggande behörighetskrav och bedömningsgrunder som gäller för en anställning som professor vid MDU, hänvisas till www.mdu.se/om-mdu/jobba-med-oss/lediga-jobb Arbetsuppgifter I rollen som professor vid MDU ingår både forskning, forskningsrelaterade arbetsuppgifter och delaktighet i undervisning på samtliga nivåer. Du förväntas också aktivt bidra till att attrahera externa forskningsmedel både för egen och andras forskning. Det kan även ingå ledningsuppdrag på akademi- och universitetsnivå. Samverkan är en integrerad del av universitetets forsknings- och utbildningsuppdrag och som professor bidrar du aktivt till universitetets utvecklingsarbete. I arbetsuppgifterna ingår även att aktivt delta i den dagliga verksamheten, i ämnets och akademins arbete. Som professor i socialt arbete kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara inom forskning och utbildning. Du förväntas bedriva egen forskning, planera, leda och utveckla forskning inom ämnet och inom hälsa och välfärd. Vidare ska du som professor utveckla den akademiska kulturen, stötta juniora kollegor, söka forskningsmedel samt handleda doktorander. Inom utbildningen har du huvudansvar för ämnesutveckling och kvalitetssäkring av forskningsbas. Som professor ska du delta i pedagogiska diskussioner, undervisning, handledning och examination. Arbetsbeskrivning: Forskning • Bedriva egen forskning • Söka interna och externa forskningsmedel • Handleda doktorander • Planera och leda forskning inom relevant ämnesområde • Stödja kollegors/kunskapsmiljöernas forskning • Utveckla akademisk kultur och forskning • Stimulera internationalisering i enlighet med handlingsplan för internationalisering • Samverka i projekt till nytta för akademi/näringsliv/offentlig sektor/samhälle • Stötta kollegors kompetensutveckling i ämnesrelaterade områden • Informera om forskning och dela sina kunskaper inom relevant ämnesområde för anställningen • Verka som sakkunnig i vetenskapliga sammanhang: tjänstetillsättningar, beredningsgrupper, referensgrupper, disputationer med mera Utbildning • Ansvara för ämnesutveckling och kvalitetssäkring av forskningsbasen för ämnet genom samverkan, inspiration och stöd till undervisande kollegor, i detta ingår: • Medverkan i kursutveckling • Deltagande i pedagogiska diskussioner • Främja utbyte nationellt och internationellt • Undervisning, handledning och examination på grund -, avancerad och forskarutbildningsnivå i samråd med avdelningschef Administration • Övriga administrativa uppgifter, t.ex. interna uppdrag och delaktighet i akademins inre arbete • Interna uppdrag fördelas i professorsgruppen eller delegeras till biträdande professor eller lektor efter individuell bedömning Övrigt • Inom Akademin för hälsa, vård och välfärd har professor även uppdrag som Ämnesföreträdare • Även andra arbetsuppgifter kan förekomma Behörighetskrav Vi söker dig som har vetenskaplig och pedagogisk skicklighet. Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens vid MDU. Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom undervisning inom såväl grundutbildning som forskarutbildning. Den vetenskapliga och pedagogiska skickligheten ska vara dokumenterad på ett sådant sätt att det går att bedöma kvaliteten på det tidigare arbetet. För att anställas som lärare vid MDU efterfrågas högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kunskaper. Den som anställs som professor men saknar högskolepedagogisk utbildning erbjuds att genomgå sådan i anställningen inom två och ett halvt år. Den högskolepedagogiska utbildningen vid Mälardalens universitet motsvarar tio veckors utbildning. För denna anställning tillkommer följande behörighetskrav, utöver de som är fastställda i Anställningsordning vid MDU: Doktorsexamen i socialt arbete, eller för anställningen annan relevant doktorsexamen. Goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift är ett krav. Den sökande ska ha varit delaktig i ledning av akademisk verksamhet eller innehaft förtroendeuppdrag som är relevanta för universitetets verksamhet, erfarenhet av projektledning eller programansvarig/motsvarande för utbildningsprogram. Innehållet och omfattningen av dessa erfarenheter ska vara utmärkande. Ett krav för anställningen är dokumenterad hög vetenskaplig skicklighet i forskning om det sociala arbetets kärnområden. Samverkansskicklighet visas genom erfarenhet av och skicklighet i att kommunicera forskning och vetenskaplig kunskap, redaktörskap, tillhandahålla expertis och annan verksamhet som rör kunskapsutbyte mellan universitet och omvärld samt deltagande i samhällsdebatten i övrigt. Bedömningsgrunder Denna annons är förkortad. För att se hela annonsen inklusive bedömningsgrunder, gå till https://www.mdu.se/om-mdu/jobba-med-oss/lediga-jobb Ansökan Du gör din ansökan genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. De vetenskapliga publikationer som du inte har möjlighet att bifoga i digital form i ansökan, skickas per post i 3 exemplar till: Mälardalens universitet HR-sektionen Ref.nr: 2025/0747 Box 883 721 23 Västerås Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan! Fackliga representanter: Saco-S [email protected] Susanne Meijer ST-OFR/S, tel: 021-10 14 89 Vi undanber oss all kontakt med försäljare av annonser. Vi har gjort våra strategiska val för denna rekrytering. #LI-AE1
Här finns ett uppdrag för dig som vill använda sin kreativitet och pedagogiska kompetens för att skapa en inkluderande skola. Som speciallärare/specialpedagog får du bidra till skolans kvalitetsarbeten genom att driva och delta i utvecklingsprojekt. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Din profession inom det specialpedagogiska fältet ska bidra till en tillgänglig lärmiljö för våra elever. Du ingår i skolans elevhälsoteam. I arbetet ingår även administrativa delar gällande kartläggningar, utredningar och åtgärdsprogram samt handledning till kollegor, elever och vårdnadshavare. En del av arbetstiden kommer att innefatta undervisning, enskilt, i grupp eller klass. Du kommer att ingå i ett väl inarbetat arbetslag och vara en viktig länk i det kollegiala samarbetet kring planering, undervisning och bedömning. Kvalifikationer Vi söker dig som är legitimerad lärare med specialpedagogexamen/speciallärar examen. Anställningen kräver god prioriteringsförmåga, vilja och förmåga till såväl självständigt arbete som samarbete med övrig personal, elever och vårdnadshavare. God analytisk förmåga är viktigt tillsammans med en god förmåga att värdera och ompröva beslut och göra bedömningar för pedagogiska insatser samt att kunna infoga detta arbete i ett systematiskt kvalitetsarbete. Mer om tjänsten Tillsvidare anställning på 100 %, ferieanställning. Tillträde 250813 eller enligt överenskommelse. För anställning inom skolan krävs uppvisat utdrag ur belastningsregister. Sista ansökningsdag 25-06-30 Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Om arbetsplatsen Långskataskolan är en F-åk 3 skola som ligger centralt på Djupviken. Skolan har 106 elever. Här arbetar engagerade och utbildade lärare i fritidshem och skola. Våra ledord är trygghet, studiero och lärande. Skolan har en fantastisk utemiljö med närhet till skog och vatten. Välkommen med din ansökan. Utbildningsförvaltningen är en av kommunens sju förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med pitebor, näringsliv och föreningar utvecklar vi Piteå till en ännu bättre plats att bo, leva och verka i. Läs mer: Utbildningsförvaltningen Utbildningsförvaltningen - Våra verksamheter (pitea.se) Jobba i Piteå kommun Jobba hos oss - Arbete (pitea.se) Piteå växer Piteå växer - Hållbar samhällsutveckling (pitea.se) Inflyttarservice – för dig som vill flytta till Piteå Letar du bostad, vill du veta mer om skola och barnomsorg eller är du nyfiken på kultur- och fritidsutbudet? Inflyttarservice Piteå erbjuder dig stöd från start till mål. Inflyttarservice Piteå (https://www.pitea.se/inflyttare/kontakta-inflyttarservice)
Välj ett jobb för att visa detaljer