Gör skillnad. Varje dag. Är du nyfiken och har ett genuint intresse för att arbeta med planerat fastighetsunderhåll inom sjukhusfastigheter? Motiveras du samtidigt av att arbeta i en bred och spännande roll med flera kontaktytor och vill vara med och utveckla vår verksamhet inom teknisk förvaltning? Är du dessutom skicklig på att hitta nya lösningar på problem, arbeta strukturerat och vill arbeta tillsammans med ett engagerat team med ständiga och hållbara förbättringar som en ledstjärna? Då kan rollen som teknikförvaltare hos oss vara helt rätt för dig! Regionfastigheter utvecklar och förvaltar Region Skånes fastigheter. Just nu gör vi de största investeringarna någonsin på sjukhusområdena i Skåne. Regionfastigheter projektleder, bygger och utvecklar stora komplexa projekt i känslig sjukhusmiljö. Vi förvaltar fastigheter och avancerade tekniska system och måste kunna garantera hög driftsäkerhet årets alla dagar. Vårt arbete är en förutsättning för säker och trygg vård. Vi förvaltar och bygger också ut infrastrukturen för kollektivtrafiken i Skåne, med nya servicedepåer för buss, spårvagn och tåg. Se gärna vår film om Regionfastigheter här: https://bit.ly/3S2t482 ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi en kollega som ska ansvara för fastighetstekniska förvaltningsfrågor på Lunds sjukhusområde! Lunds sjukhusområde är drygt 400 000 m2 och du blir en av totalt 3 teknikförvaltare som delar på förvaltningsområdet. Som teknisk förvaltare i Region Skåne arbetar du med tekniktäta och komplexa fastigheter med höga krav på driftsäkerhet. Ditt uppdrag är att arbeta för att bibehålla och förbättra fastigheternas värde samt tekniska funktion och ha ett fastighetsägaransvar gentemot myndigheter. Du har ett nära samarbete med ekonomisk förvaltare, projektenheten som ansvarar för ombyggnad och renovering samt fastighetsdriften på sjukhusområdet. Uppdraget innebär att du även samverkar med andra förvaltningar inom Region Skåne och externa aktörer. I rollen som teknikförvaltare arbetar du bland annat med att: -ha det tekniska förvaltningsansvaret för en eller flera av Region Skånes fastigheter. -ha ett övergripande ansvar för att uppfylla myndighetskrav på förvaltningsområdet -leda planeringen av fastighetsunderhållet, både planerat underhåll och fastighetsinvesteringar, inom sjukhusområdet -ta fram underlag för verkställande enligt plan samt kontinuerlig kontakt med projektenheten, specialister och ekonomisk förvaltning -tillsammans med fastighetsdrift och andra aktörer upprätta underlag för prioritering av planerna -ansvara för att hålla planerna uppdaterade i fastighetssystemet -att aktivt upprätthålla goda kontakter med hyresgäster, myndigheter och kommunen -eventuellt vara brandsskyddsamordnare och att medverka vid kund- och driftmöten. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig som har en högskole-/universitetsutbildning inom fastighetsteknik/underhåll alternativt annan jämförbar utbildning och arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har några års erfarenhet av planering av fastighetsunderhåll. Du har tidigare arbetat i liknande roller inom fastighets-, bygg- eller industribranschen. Vidare har du goda datorkunskaper och hanterar Office 365. Tjänsten förutsätter att du har goda kunskaper i det svenska språket i såväl tal som skrift. Därtill har du B-körkort eller motsvarande eftersom resor i tjänsten förekommer. Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Vidare ser vi att du är självgående och strukturerad, vilket innebär att du planerar arbetet i förväg samt organiserar och prioriterar aktiviteter på ett effektivt sätt. För att lyckas i rollen har du en hög servicenivå samtidigt som du har lätt för att hitta nya angreppssätt, kommer med förslag till idéer samt utvecklar och vågar utmana traditionella arbetssätt. Vi förutsätter även att du har en god kommunikativ förmåga samtidigt som du är skicklig på att samarbeta och relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Låter detta som en spännande roll för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Regionfastigheter utvecklar Region Skånes fastigheter. Vi förvaltar drygt 1,3 miljon m2 i egna fastigheter och ansvarar för fastighetsdrift och fastighetsunderhåll. Dessutom hyr vi cirka 500 000 m2 runt om i Skåne av andra fastighetsägare. Regionfastigheter ansvarar också för all om- och nybyggnation av Region Skånes lokaler. Just nu gör vi de största investeringarna någonsin på sjukhusområdena i Skåne, och bygger ut infrastrukturen och planerar för flera nya bussdepåer. Vi är cirka 450 anställda med bred och stark kompetens inom byggprojektledning, teknik och fastighetsförvaltning. Vårt arbete bidrar till ständigt bättre förutsättningar för vård, trafik och utveckling i Region Skåne. skane.se/vibygger På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Vår vision är simpel. Med starka samarbetspartners och en gedigen erfarenhet i branschen arbetar vi på Scania Bemanning mot att bli den mest självklara lokala aktören inom bemanning, rekrytering och konsultation. Har du ett intresse för bilar och har erfarenhet inom däckskifte ochmek? Tycker du om att arbeta fysiskt och i högt tempo? Då kan vi ha jobbet för dig! Om kundföretaget Kundföretaget är en de största aktörerna inom bilvård och verkstad i Norden. Arbetsuppgifter Dina främsta arbetsuppgifter kommer inkludera däckskifte från sommardäck till vinterdäckpå däckverkstad. Utöver det kan arbete inomservice, hämtning och lämning av däck, tvätt mm. utföras. Detta gör du tillsammans med härliga kollegor i ett högt tempo. Krav • Positivt synsätt till ett ganska tufft arbete • Du bör tycka om att arbeta i ett högt tempo • Tidigare arbetat som däckmontör/däckskiftare • God fysik och noggrann • Pålitlig och trevlig • Goda kunskaper i svenska språket då det används i mötet med kund • B-körkort (manuell) Meriterande • Mek erfarenhet • Tillgång till bil Villkor Start: Oktober Ort: Lund Arbetstider: 7.00-16.00 + eventuell övertid Omfattning: Heltid, säsongsarbete Din profil Du som person bör ha ett gott förhållningssätt till tuffa arbetsuppgifter. Din förmåga att samarbeta tillsammans med kollegor är god, samtidigt som du bidrar med ett gott humör. Att vara pålitlig och komma i tid ser du som en självklarhet. Ansökan Vi träffar kandidater löpande, sök därför tjänsten redan idag med ditt CV och personliga brev. Varmt välkommen med din ansökan!
Studiecoach – Flexibelt och meriterande extrajobb Undervisa i dina ämnen och utveckla eftertraktade färdigheter som ledarskap och pedagogik. Bli en förebild för dina elever, samtidigt som du har tid till egna studier och fritid! Flexibelt och enkelt att kombinera med studier och fritid Mycket utvecklande och en merit som imponerar Gör skillnad och bli en förebild för dina elever Ansök till jobbet här: https://www.allakando.se/laxhjalp-jobb/ Så fungerar jobbet som studiecoach Du väljer enkelt de uppdrag som passar dig och dina ämnen på vår lärarportal Ni träffas hemma hos din elev, på en plats centralt eller online Lektionerna är på 90-120 minuter, en eller två gånger i veckan Extrajobbet passar perfekt för dig som: Går på exempelvis gymnasiet eller universitet Vill göra skillnad för andra människor Är positiv och engagerande Har goda ämneskunskaper i dina ämnen Kan extrajobba minst 4 timmar i veckan Kommunicerar effektivt på svenska i tal och skrift Flexibelt extrajobb utan krav på förkunskaper: Undervisa i hemmet, på ett bibliotek eller online Välj själv ämnen och på vilken nivå du vill undervisa Jobba på de dagar och tider som passar dig Inga förkunskaper krävs, vi utbildar dig! Bonus! Du som jobbar hos oss en längre period får även kostnadsfri tillgång till exklusivt studiematerial som hjälper dig säkra försprånget inför exempelvis högskoleprovet! https://www.allakando.se/hogskoleprovet/ Ansök till jobbet på 3-4 minuter Du ansöker enkelt och smidigt på vår karriärsida: https://www.allakando.se/laxhjalp-jobb/ Ansökan tar endast några minuter – sedan blir du kallad till intervju för jobbet som studiecoach på Allakando! Läs mer om oss här: https://www.allakando.se En arbetsgivare – många möjligheter Du som söker jobb hos oss har även möjlighet att arbeta som: Studiecoach online: https://www.allakando.se/laxhjalp-online/ Studiecoach i matematik: https://www.allakando.se/mattehjalp/ Privatlärare i matematik: https://smartstudies.se Personlig läxhjälpare: https://läxhjälp.nu Personlig nanny: https://nannypoppins.se/ Privat barnvakt: https://barnvakt.se/ Au pair i USA: https://my-nanny.se/au-pair/ Tips! Just nu har vi många lediga tjänster på följande orter: Personlig studiecoach i Stockholm: https://www.allakando.se/laxhjalp-stockholm/ Personlig studiecoach i Göteborg: https://www.allakando.se/laxhjalp-goteborg/ Barnvakt i Stockholm: https://my-nanny.se/stader/barnvakt-stockholm/
Vill du vara med och göra skillnad i Skåne? Innovation Skåne söker nu en engagerad och serviceinriktad administratör till vårt dynamiska team! Vi söker nu en administratör - för dig som är driftig och vill möjliggöra framtidstro och ökad livskvalitet i Skåne. Här får du chansen att arbeta i en spännande miljö där innovation och utveckling står i fokus. Om oss: Innovation Skåne har ett unikt uppdrag att möta de utmaningar som Region Skåne står inför med hjälp av innovation. Vi fungerar som en katalysator för utveckling inom regionen och arbetar nära Region Skånes verksamheter, som omfattar hälsa, mobilitet och AI. Vår roll är att leda och främja innovationsprocesser, skapa starka samarbeten och säkerställa att lösningar implementeras för att öka tillgänglighet, kvalitet, effektivitet och hållbarhet i Skåne. Läs mer om oss på: https://innovationskane.com. Om rollen: Som administratör hos oss kommer du ingå i admingruppen och rapportera till ekonomichef, ha egna ansvarsområde och spela en nyckelroll i att bland annat stötta vår vd, verksamhetschefer och projektledare i deras arbete. Rollen innebär en bred variation av administrativa uppgifter, vilket gör det viktigt att du trivs i en miljö där ingen dag är den andra lik. Din arbetsinsats kommer att bidra till att vår verksamhet är strukturerad och effektiv, samtidigt som du är en viktig del i att skapa förutsättningar för framgångsrika innovationsprojekt. Du kommer huvudsakligen att stödja det administrativa arbetet kring bland annat underhåll av projekt- och avtalsarkiv och grundläggande uppgifter kring fakturor, leverantörer, upphandlingar och avtal. I rollen ingår även dokumentation, diarieföring och arbeta med uppföljning av GDPR-krav. Du ansvarar också för bokning av möteslokaler, transport och övernattningar samt för det logistiska och praktiska stödet vid möten och konferenser som vi anordnar. En annan viktig del av ditt arbete blir att ge administrativt stöd till vår vd. I rollen ingår bland annat vardagliga administrativa uppgifter som hantering av dokumentation, koordinering av mötesbokningar och resor, men även kontakt med personer som vd har behov av att nå. Du kommer även kvalitetssäkra och översätta e-post och övrig korrespondens på svenska och engelska. Dessutom ansvarar du tillsammans med vd för planering och koordination av interna processer. I övrigt kommer du att assistera styrelsearbetet genom att hantera alla praktiska och logistiska aspekter kring styrelsemöten. Det inkluderar att planera mötesdatum, boka lokaler, koordinera deltagarnas schema samt förbereda och distribuera möteshandlingar. Du ser också till att all nödvändig dokumentation finns tillgänglig och att mötena genomförs smidigt och effektivt. Vi söker: Vi söker dig som är en initiativrik och energifylld person som skapar teamkänsla med stark förmåga att självständigt ta ansvar, prioritera och driva sina arbetsuppgifter framåt. Du är lösningsorienterad, strukturerad och noggrann med en naturlig fallenhet för att skapa ordning och reda. Du är flexibel och anpassningsbar för att kunna hantera förändringar i arbetsuppgifter och nya krav som kan uppstå. Som en prestigelös och serviceinriktad lagspelare har du lätt för att skapa goda relationer och en vilja till att hjälpa och ge stöd åt kollegor, chefer och externa gäster. Din nyfikenhet och sociala förmåga gör att du trivs med att möta nya människor och arbeta i en dynamisk miljö. Du har erfarenhet av administrativt arbete, gärna inom offentlig sektor, och god teknisk förmåga att lära dig och använda olika digitala system och verktyg, såsom SharePoint, Office-paketet och signeringsverktyg. Du är skicklig på att kommunicera skriftligt och muntligt på ett tydligt och professionellt sätt, samt har förmåga att hantera känslig information på ett ansvarsfullt och konfidentiellt sätt. Vi erbjuder: En kreativ och driven arbetsplats med drygt 40 unika kollegor som älskar innovation och arbetar gemensamt för att nå djärva mål. En dynamisk arbetsmiljö som uppmuntrar nytänkande och individuella perspektiv där alla kan växa och utvecklas. En professionell arbetsmiljö där vi strävar efter att samtliga insatser ska präglas av hög kvalitet. En vardag i spännande och meningsfulla innovationsprojekt inom hälsa, mobilitet och AI. En arbetsplats där vi värdesätter balans mellan arbete och fritid. Övrigt: Start: Omgående med hänsyn till uppsägningstid. Omfattning: Heltid (40 timmar i veckan), tillsvidaretjänst med provanställning. Plats: Innovation Skåne Medicon Village, Lund. Ansökan: Sök tjänsten genom att fylla i ansökningsformuläret på https://career.innovationskane.com och bifoga ditt CV och personliga brev. Din ansökan önskar vi få senast den 6 oktober. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta tf HR chef Lotta Holmqvist, [email protected]. OBS: Ansökningar tas inte emot per e-post. Vi strävar efter att ha en arbetskultur där alla är olika och bidrar med sin unika personlighet och individuella perspektiv. Därför är vi nyfikna på att höra mer om just dig, ansök idag! Välkommen med din ansökan!
. Uppdrag: Vi söker flera innesäljare för ett spännande uppdrag hos vår kund. Du kommer att arbeta som innesäljare och spela en viktig roll i att förstärka vårt kunds försäljningsteam och driva tillväxten inom konsumentsegmentet. Uppdraget innebär att du kommer att bidra till utvecklingen och genomförandet av försäljning av elhandelsavtal och andra konsumentprodukter. Arbetsuppgifter: * Försäljning via telefon till både befintliga och nya kunder. * Hantera hela säljprocessen, från första kontakt till slutfört avtal. * Fokusera på att erbjuda elhandelsavtal samt produkter och tjänster inom elhandel, fiber, gas och fjärrvärme. * Upprätthålla hög kvalitet i kundsamtal och bygga långsiktiga relationer. Vi söker dig som: * Har ett starkt affärsmannaskap och levererar resultat i det du gör. * Är en positiv och utåtriktad person med god förmåga att bygga relationer både internt och externt. * Trivs med att arbeta mot individuella mål och budgetar, och drivs av att prestera. * Är målinriktad, prestigelös och kan arbeta både självständigt och som en del av ett team. * Har utmärkta kommunikationsfärdigheter och förmåga att hålla ett högt tempo under hela arbetsdagen. Kvalifikationer: * Flytande svenska och engelska i både tal och skrift. * Minst gymnasieutbildning. * Minst ett års erfarenhet av försäljning, helst via telefon eller liknande. * Utmärkt förhandlingsförmåga. Meriterande: * Tekniskt intresse eller god teknisk förståelse. * Kännedom om elhandel är en fördel, men inte ett krav. * Erfarenhet från energibranschen är meriterande, men inte nödvändigt. Viktig information: * Tjänsten ska tillsättas omgående, så vi arbetar med löpande urval. * Ansök snarast för att säkerställa din möjlighet att vara med i processen. Välkommen med din ansökan!
Vill du bli en del av ett energiskt team som älskar att arbeta mot mål, kvalitativt kundbemötande och tävling? Som säljare i Telias butik i Lund är din uppgift att förstå varje kunds behov av tjänster och produkter och baserat på det skapa anpassade lösningar. Jag heter Ali Wehbe och är Store Leader i butiken där mitt fokus på att coacha och stötta teamet. Det jag älskar med mitt jobb är variationen och ständigt lärande. Vår vardag består av att stötta kunder att hitta rätt produkter i både vardags- och arbetsliv. Kundmötena handlar om att hitta allt från passande bredbandsabonnemang, tv-paket, senaste mobilen men också hur företagskunder kan sätta upp eller förbättra sin telefonväxel. Telia ligger i framkant vad gäller dessa tjänster och produkter och våra medarbetare är experter vad gäller skapa och sälja den bästa lösningen. Du kommer att arbeta mot tydliga individuella och gemensamma mål kopplat till både försäljning och kundbemötande. Du har stor möjlighet att påverka din lön med bonus baserat på prestation samtidigt som du alltid har en timlön som behovsanställd eller fast månadslön, beroende på anställningstyp. Vi söker dig som sätter kunden först, är förtroendeingivande, initiativtagande, motiveras av att sälja och tar ansvar för att proaktivt hitta kunder där vi kan förbättra och erbjuda våra lösningar utifrån kundens behov. Tidigare erfarenhet från serviceyrken och försäljning är en fördel. Vi erbjuder dig förutsättningar att utvecklas. Rollen varvas med roliga tävlingar, teamaktiviteter, utbildning och erfarenhet från ett av Sveriges starkaste varumärken. Vi vill stötta dig att utvecklas både yrkesmässigt och på ett personligt plan. Hos oss blir du en del av ett kreativt, motiverande och välkomnade företag där alla kan vara sig själva. Intresserad? Vänta inte, ansök nu om du vill bli en del av vårt team! Om du vill veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta mig på [email protected]. I övrigt är det ett krav att du har fyllt 18 år och att du är flytande på både svenska och engelska. Urval och intervjuer sker löpande, tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum (notera att slutkandidater omfattas av bakgrundskontroll). Sista ansökningsdatum är 2024-09-30. Welcome to Telia – Let's make better happen!
Vill du vara med och bygga ett nytt team inom den viktiga energibranschen? Till ett företag i Lund erbjuder vi nu chansen. För dig som arbetat i en säljande roll för uppsökande samtal via telefon kan detta vara ett nästa steg för dig. Skicka in din ansökan redan idag för att maximera möjligheten!Vid ett första samtal kommer du att få information om kundbolaget vi samarbetar med. Som innesäljare hos vår kund kommer du att: Arbeta med försäljning av elhandelsavtal samt andra produkter och tjänster inom elhandel, fiber, gas och fjärrvärme. Ansvara för hela säljprocessen – från första kontakt till avslutat avtal, främst via telefon. Skapa goda kundrelationer genom hög kvalitet i samtalen och förmedla ett professionellt intryck av företaget. Vad vi ser att du behöver Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. 1-2års erfarenhet av försäljning, gärna via telefon. Van vid förhandlingar Ett tekniskt intresse är ett stort plus Det är meriterande om du har erfarenhet av,och/ellerkunskap om, elhandel och energibranschen. Vem vi tror att du ärVi söker dig som har ett affärsmannaskap och en vilja att leverera resultat.Du har en positiv och utåtriktad approach med stark kommunikativ förmåga. Detta leder till att du lätt bygger relationer.Du har också ett målinriktat beteende och uppskattar tydliga mål att arbeta gentemot. Du har en prestigelös inställning och uppskattar att få tillhöra ett team, samtidigt som du gärna arbetar på självständigt. Låter det här som dig? Vi väntar på din ansökan! Startdatum: Snarast, enligt överenskommelseOmfattning: Heltid om 6-12 månaders konsultuppdrag via A-hub,med möjlighet till förlängning/överrekrytering till kundPlats: Huvudkontoret ligger i Lund.
In our niche, we are the global leader in dispensing solutions for liquid portion control. In addition to our base in Lund, Sweden, we have three daughter companies: two in the Netherlands, Bereila and Hovicon, and one in the US: ASEPT Inc. We specialize in creating dispenser solutions for businesses in the foodservice, personal care, and cleaning industries. Whether it is ketchup, hand soap, shampoo, or detergent, ASEPT ensures accurate and reliable liquid dispensing. We are committed to reducing the environmental footprint through sustainable solutions. We have around 100 employees worldwide and sales of SEK300m. We are a part of Lagercrantz Group listed on NASDAQ Stockholm. Read more at www.asept.com ASEPT expands and needs a SALES MANAGER to Lund Would you like to work with a unique product sold worldwide? Are you passionate about Business Development and eager to drive sales to existing and new customers? Then join ASEPT and be part of the company’s exciting growth journey! You will play a key role in keeping current business and developing new business by launching new innovative products and services that help customers to be more successful. Your customers will typically range from large companies like Kraft Heinz, Unilever and Orkla to local smaller food producers. The position involves extensive collaboration, both internally and externally, and requires you to have excellent collaboration and communication skills. The role also requires traveling since you love to meet your customers face to face as well as via Teams and phone. You will be part of a great team and a great workplace with supportive and committed colleagues in a culture that is innovative, down to earth and growth oriented. For the right person, the position offers a great career path in a highly international, fast-growing, and dynamic environment where you can influence your role as well as the company’s continued journey! You will be part of the Marketing & Sales Team in Lund staffed with five additional colleagues. You will report to the CEO of the ASEPT Group and on a day-to-day basis be coached by your future colleagues. Key Responsibilities Sales Leadership: Lead and motivate yourself and collaborate with the other parts of the ASEPT Group to achieve and exceed targets for customers in Europe and other parts of the world. Strategic Planning: Develop and implement a business plan to expand our market presence. Customer Relationship Building: Foster long-lasting relationships with customers by understanding their needs. Performance Monitoring: Present sales reports and revenue forecasts. Market Awareness: Stay informed about our markets and competitors. Requirements Proven experience in Sales or in a relevant role. Successful track record in meeting or exceeding targets. Excellent communication and influencing skills at all levels of our customers. Strong business acumen and industry expertise Bachelor’s or Master’s degree in business administration or a related field or relevant experience. Experience from international B2B and excellent command of at least English and Swedish. Your background You probably have a university degree and 5-10 years of professional experience. As a person, you have a strong and analytical business mind. You probably work in B2B sales in the food-service industry and are familiar with large food-producing companies as well as the quick-service-restaurant (QSR) industry. You are communicative, driven and target oriented. You have a structured way of working as well as a positive “can do attitude”. Application In this recruitment ASEPT collaborates with Standby Workteam. We recruit continuously and you are welcome to submit your application as soon as possible. For more information about the position, please contact Kristian Berglund, Standby Workteam, +46 709 605 372. Welcome with your application!
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Ekonomihögskolan vid Lunds universitet är en internationellt framstående handelshögskola som har s k trippel kvalitetsackreditering. Vi arbetar i en internationell miljö och har eftertraktade utbildningar på både grund- och mastersnivå. Ekonomihögskolan har ett nära samarbete med företag och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Vi månar om en god, stimulerande arbetsmiljö och arbetar kontinuerligt med att utvecklas som en attraktiv arbetsgivare. Forskare i ekonomisk historia – Ojämlikhetens orsaker och verkan – Afrikas långsiktiga trender Ekonomisk-historiska institutionen, utlyser en anställning som forskare. Anställningen är på 100% under fyra månader med start snarast möjligt. Ämnesområde Afrikansk ekonomisk historia Arbetsuppgifter Forskaren ska bedriva forskning inom det externfinansierade forskningsprojektet Ojämlikhetens orsaker och verkan – Afrikas långsiktiga trender. Projektets primära fokus är att beräkna förändringar i inkomstojämlikhet i det koloniala Afrika. Vårt tillvägagångssätt består av att dela upp befolkningen i olika kolonier i inkomstgrupper, uppskatta medelinkomsten och storleken på varje grupp och sedan beräkna inkomstskillnader mellan grupper. Forskningen är baserat på den så kallade social tables metoden och forskaren kommer mer specifikt att identifiera inkomststrukturer inom lönesektorn i Kenya under kolonialtid. Vi studerar drivkrafterna och mekanismerna bakom olika gruppers relativa ekonomiska framgångar. Huvuduppgiften i projektet är att samla in rådata, skapa nya data och använda befintliga databaser för befolkning, löner, priser, levnadskostnader och så vidare. Källorna och metoderna är både kvantitativa och kvalitativa, men ingen avancerad kvantitativ analys krävs. Arbetsuppgifterna omfattar datainsamling, digitalisering och analys samt att skriva akademiska artiklar för publicering i internationella, välrenommerade tidskrifter. Arbetet ska utföras med stor självständighet men också i samarbete med andra medlemmar i forskargruppen. Forskaren ska delta i workshops samt presentera pågående forskning. Hen ska också delta aktivt i den gemensamma forskningsgruppen kring afrikansk ekonomisk historia på institutionen. Forskaren förväntas även att undervisa och delta i kursutveckling inom utvecklingsstudier. Behörighet Den är kvalificerad för anställningen som innehar minst en doktorsexamen i ekonomisk historia. Bedömningskriterier Vetenskaplig skicklighet inom det specifika forskningsfältet är det viktigaste kravet för anställningen. Sökanden ska vara kompetent och erfaren nog att kunna bedriva självständig forskning inom afrikansk ekonomisk historia. Dokumenterad bakgrund inom fältet, främst bevisat genom publicerat arbete, samt utbildning och dokumenterad erfarenhet av att arbeta med afrikanska kolonialarkiv och andra relevanta datakällor är ett krav. För anställning ska sökande ha visat en hög grad av vetenskaplig kompetens som visat sig i kvaliteten på avhandlingsmanus eller andra publikationer, företrädesvis i välrenommerade internationella tidskrifter. Dokumenterad färdighet i att arbeta med både kvantitativa och kvalitativa historiska data krävs. Forskaren måste ha erfarenhet av arkivstudier i allmänhet och kännedom om kolonialarkiv för afrikanska kolonier är en extra merit. Tidigare erfarenhet av att konstruera social tables samt kunskap om Kenyas ekonomiska och koloniala historia är meriterande. Sökanden ska också ha förmåga att skapa egna forskningsnätverk och skriva akademiska uppsatser samt ha god kommunikationsförmåga, vara punktlig, visa prov på god samarbetsförmåga samt aktivt delta i gemensamma aktiviteter på institutionen och inom forskargruppen för afrikansk ekonomisk historia. För anställning ska sökanden ha visat god pedagogisk förmåga genom påvisad undervisningserfarenhet och kursutveckling inom utvecklingsstudier. Utöver ovanstående kommer följande kriterier att tillämpas vid bedömningen av de sökande: - mycket goda kunskaper att uttrycka sig muntligt och skriftligt på engelska - internationell erfarenhet - övriga resultat och utmärkelser som intygar den sökandes skicklighet som forskare - förmåga att engagera och informera samhället om sin forskning - grundläggande pedagogisk kompetens I bedömningen kommer personliga egenskaper såsom förmågan att arbeta självständigt, viljan att samarbeta och kommunikativ förmåga beaktas. Ansökan Ansökan ska skrivas på engelska och ska innehålla: - Följebrev - Meritförteckning - Publikationer inkl en publikationslista - Referenser, intyg, etc. Lunds universitet har ambitionen att främja jämställdheten och vi uppmuntrar både män och kvinnor att söka denna tjänst. Vid lika meritering premieras underrepresenterat kön. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Avdelningen för livsmedel och läkemedel bedriver forskning och undervisning med relevans för livsmedelsindustrin, läkemedelsindustrin och andra närliggande branscher. Vi erbjuder en stark forskningsmiljö med god forskningsinfrastruktur inkluderat en enhet för utvärdering av livsmedel via humanförsök och pilothall för livsmedelsforskning. Vår verksamhet har tydlig koppling till Agenda 2030, framför allt hållbar konsumtion och produktion samt människors hälsa. En viktig del av vår strategi är samarbete med industri, omgivande samhälle och andra forskargrupper både i Sverige och internationellt. Särskild ämnesbeskrivning För att frigöra potentialen hos växtproteiner och fullt ut utnyttja deras olika funktionella egenskaper i livsmedelsprodukter behöver vi en bättre förståelse för hur extraktionsprocessen, proteinseparationsstegen och vidare formulering och bearbetning påverkar proteinerna. I projektet ska en noggrann kartläggning göras av egenskaperna hos ärtproteiner från svenska grödor (gula ärtor) för att ge insikt i hur dessa bäst kan användas för att ta fram komplexa produkter som mjölk, yoghurt, bredbara pålägg, och gelade eller skummade produkter. Albuminerna och globulinerna har olika karaktäristiska egenskaper och metoder för att utnyttja varje proteinfraktion på bästa sätt, och att kombinera de separerade proteinerna är kärnan i projektet. Arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna som postdoktor ingår främst att bedriva forskning. Även undervisning kan ingå i arbetsuppgifterna, dock högst 20% av arbetstiden. Inom ramen för anställningen ges det möjlighet till tre veckors högskolepedagogisk utbildning. Syftet med anställningen är att utveckla sin självständighet som forskare samt skapa förutsättningar för vidare meritering. Forskningsuppgifterna i detta projekt inkluderar att utforma separationsmetoder för proteiner från gul ärta för att erhålla albumin- och globulinfraktioner, karakterisera deras funktionella egenskaper och undersöka sätt att processa och kombinera dessa proteinfraktioner för att maximera deras funktionalitet i komplexa livsmedelsprodukter baserade på emulsioner, geler och skum. För mer information: https://lu.varbi.com/what:job/jobID:754531/ Välkommen med din ansökan! LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.