Arkivarie

Sök bland 47 lediga jobb som Arkivarie och börja ditt nya yrkesliv idag!

Arkivarie till Riksantikvarieämbetets arkiv (vik.)
Riksantikvarieämbetet
Bibliotekarier och arkivarier

Riksantikvarieämbetet är den nationella myndighet som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Våra verksamheter finns i Visby, Stockholm och Tumba och vi bedriver även publik verksamhet vid besöksmålet Glimmingehus. Vi är cirka 250 anställda.  Riksantikvarieämbetets arkiv är ett forskningsarkiv med omfattande samlingar från 1600-talet och framåt. Förutom myndighetens arkiv inryms även donerade enskilda arkiv som rör kulturarvs- och kulturmiljösektorn, därtill finns stora bildsamlingar. Arkivets uppgift är att förvalta, utveckla och tillgängliggöra informationen så att den skapar nytta för användarna. Arkivet delar expedition och läsesal med myndighetens bibliotek. Arkivet har tretton tillsvidareanställda medarbetare och vi finns tillsammans med Riksantikvarieämbetets bibliotek i vackra, historiskt intressanta lokaler på Östermalm i centrala Stockholm. Nu söker vi en arkivarie för ett vikariat under 2025 som vill få erfarenhet från ett myndighetsarkiv med spännande ämnesområden och bidra till att vårt arkiv uppfattas som öppet och välkomnande. Dina arbetsuppgifter Du kommer arbeta i arkivets ärendehandläggning och hjälpa arkivets användare både på plats i informations- och forskarservice och genom att besvara frågor digitalt. Även andra arbetsuppgifter kan bli aktuella, till exempel bevarandeåtgärder, ordnings- och förteckningsarbete samt insatser kopplade till vårt digitiseringsarbete. Din kompetens Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning mot arkivvetenskap om minst 60 hp i kombination med andra relevanta ämnen som arkeologi, kulturgeografi, etnologi, konstvetenskap eller motsvarande. Vi vill att du har tidigare erfarenhet från forskarservice (läsesal alt besvara frågor).  Vi ser gärna att du har arbetat med offentliga kulturhistoriska arkiv och med någon form av serviceyrke. Du har en god kommunikativ förmåga på både svenska och engelska i tal och skrift och du har en god IT-kompetens och har lätt för att sätta dig in i och arbeta med olika IT-miljöer. Som person är du självgående och flexibel. Efter introduktion hos oss kan du utifrån givna uppdrag och förutsättningar leda dig själv i det dagliga arbetet, organisera ditt arbete effektivt och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du har ett tydligt användarfokus och du har lätt för att samarbeta och skapa kontakter. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Tjänsten är ett vikariat under fyra månader och vi vill att du kan börja i september.  Välkommen med din ansökan senast den 15 juli 2025 med CV och personligt brev. Märk din ansökan med diarienummer RAÄ-2025-2063. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi planerar att genomföra intervjuer 23-25 juli.

1 juli 2025
Sista ansökan:
15 juli 2025
Arkivmedarbetare till uppdrag inom försvarsindustrin
Academic Work Sweden AB
Bibliotekarier och arkivarier

Är du en noggrann och engagerad person som trivs med strukturerat och praktiskt arbete? Vill du bidra till ett viktigt arkivprojekt i en professionell miljö? Då kan detta vara rätt roll för dig! Vi söker nu arkivmedarbetare till vår kund för ett heltidsuppdrag mellan september och november. Låter det som att det skulle passa dig? Sök redan idag! OM TJÄNSTEN Som arkivmedarbetare kommer du spela en viktig roll i att stödja organisationens informations- och dokumenthantering. Du kommer främst att arbeta med att strukturera, sortera och flytta fysiskt arkivmaterial enligt fastställda rutiner. Arbetet sker i team och kräver både noggrannhet och god samarbetsförmåga. Det är en praktisk roll där du förväntas ta ansvar för att material hanteras korrekt, vilket bidrar till en välfungerande dokumentation och arkivstruktur inom verksamheten. Du kommer att vara en viktig del av ett team där ni tillsammans ser till att arkivmaterial hanteras korrekt och systematiskt. Arbetet är praktiskt, kräver noggrannhet och passar dig som gillar ordning, rutiner och att arbeta metodiskt. Uppdraget pågår mellan september och november på heltid, med arbetstider 07:30–16:00 måndag till fredag. Detta är ett tidsbegränsat uppdrag via oss på Academic Work som sträcker sig från septembet-november. Du arbetar heltid, måndag till fredag kl. 07:30–16:00. Uppdraget är en visstidsanställning med trygga villkor enligt kollektivavtal. Viktig info: Detta är endast ett uppdrag som sträcker sig från september till november. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Ordna och strukturera dokument * Registrera och indexera arkivmaterial * Packning av dokument VI SÖKER DIG SOM - Kan arbeta heltid under perioden september till november - Har en avslutad gymnasieutbildning - Har förutsättningar att dagligen ta dig till kontoret i Karlskoga, då tjänsten kräver närvaro på plats. - Har god fysisk lämplighet och kan obehindrat klara av tunga lyft, då arbetsuppgifterna kan vara fysiskt krävande - Kommunicerar obehindrat på svenska, i både tal och skrift För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Hjälpsam - Stresstolerant - Ordningsam Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET N/A

26 juni 2025
Sista ansökan:
26 juli 2025
Jobb efter studenten?
Academic Work Sweden AB
Bibliotekarier och arkivarier

Vi söker dig som är noggrann, gillar ordning och vill jobba praktiskt med att sortera och organisera dokument. Som arkivmedarbetare blir du en viktig del av ett team som ser till att information hanteras på rätt sätt. Uppdraget är på heltid under september till november i Karlskoga – perfekt för dig som nyligen tagit studenten eller söker ett jobb med tydliga rutiner och bra arbetsmiljö. Sök nu och bli en del av något viktigt! OM TJÄNSTEN Det här är ett perfekt uppdrag för dig som nyligen tagit studenten och är sugen på att komma ut i arbetslivet. Som arkivmedarbetare hos kund kommer du att arbeta med att organisera, sortera och hantera fysiska dokument i företagets arkiv. Det kan handla om att flytta pärmar, märka upp material, strukturera innehåll och följa instruktioner för hur arkiv ska ordnas. Du kommer att vara en viktig del av ett team där ni tillsammans ser till att arkivmaterial hanteras korrekt och systematiskt. Arbetet är praktiskt, kräver noggrannhet och passar dig som gillar ordning, rutiner och att jobba metodiskt. Detta är ett tidsbegränsat uppdrag via Academic Work som sträcker sig mellan september- november. Du arbetar heltid, måndag till fredag kl. 07:30–16:00. Uppdraget är en visstidsanställning med trygga villkor enligt kollektivavtal. Viktig info: Detta är endast ett uppdrag som sträcker sig från september till november. ARBETSUPPGIFTER Arbetsuppgifter * Sortera och arkivera dokument * Säkerställa att arkivet är välorganiserat och lättillgängligt * Packning av dokument VI SÖKER DIG SOM * Har en avslutad gymnasieutbildning * Förmåga att arbeta självständigt * Har förutsättningar att dagligen ta dig till kontoret i Karlskoga, då tjänsten kräver närvaro på plats. * Har god fysisk lämplighet och kan obehindrat klara av tunga lyft, då arbetsuppgifterna kan vara fysiskt krävande * Kommunicerar obehindrat på svenska, i både tal och skrift För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper: - Hjälpsam - Stresstolerant - Ordningsam Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Vid ansökan efterfrågas ett CV. Personligt brev använder vi inte som urvalsmetod och behöver därför inte bifogas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess. INFORMATION OM FÖRETAGET N/A

26 juni 2025
Sista ansökan:
26 juli 2025
Arkivarie till Livgardet
Försvarsmakten
Bibliotekarier och arkivarier

Är du utbildad inom arkivvetenskap och intresserad av en roll i en myndighet under utveckling och tillväxt?  Livgardet är arméns största och mest mångfacetterade förband. Regementsstaben administrerar Livgardets alla verksamheter och tar fram beslutsunderlag till samt stödjer Regementschefen i dennes ledning av regementet. Regementsstaben består av nio avdelningar som bland annat arbetar med personalfrågor, ekonomi, planering, genomförande och logistik. Du kommer att tillhöra avdelningen för chefsstöd (G0) som är en avdelning med många olika områden och en bred kompetens. Uppgifter I din roll som arkivarie kommer du att arbeta med olika uppgifter inom arkivtjänst så som att ordna och förteckna, hantera utlämnande av allmän handling, genomföra bevarande- och gallringsutredningar samt utbilda och informera inom dokumenthantering. Vid behov kommer du att stödja arbetet på expeditionen.  Vidare kan det också bli aktuellt att delta i spännande och lärorika projekt och utvecklingsarbeten som bedrivs inom informationshanteringsområdet i Försvarsmakten. Som anställd i Försvarsmakten har du flera olika förmåner att nyttja, till exempel fysisk aktivitet på arbetstid, ersättning för träningsskor samt 28, 31 eller 35 dagars semester beroende på ålder. Kvalifikationer Krav • Minst 60 hp i arkivvetenskap • Aktuell och relevant erfarenhet av arbete i dokument- och ärendehanteringssystem • God datorvana • God kommunikationsförmåga i både tal och skrift Personliga egenskaper Vi söker dig som är flexibel, självgående och strukturerad. Du är även serviceinriktad samt har lätt för att skapa kontakter och jobba i grupp. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Meriterande • Kännedom om offentlig förvaltning • Erfarenhet av ordnande och förtecknande • Erfarenhet av utvecklingsarbete inom dokumenthanteringsområdet • Erfarenhet av hantering av elektroniska handlingar • Erfarenhet av registratur • B-körkort Övrigt Anställningsform: tillsvidareanställning, Försvarsmakten tillämpar i regel sex månaders provanställning för dig som inte är anställd i myndigheten. Tjänsten är civil. Omfattning: 100% Arbetsort: Kungsängen Lön: individuell lönesättning Tillträdesdatum: enligt överenskommelse Resor i tjänsten förekommer. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-08-13. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du beskriver varför du är lämpad för denna befattning. Ansökan sker via Försvarsmaktens hemsida,www.forsvarsmakten.se. För upplysningar om befattningen kontakta: Chef G0 Rickard Sellin, nås via växeln 08-788 75 00 eller [email protected] Fackliga företrädare nås via växeln 08-788 75 00: OFR/S: Örjan Jansson OFR/O: Orry Finnermark SACO: Per Textorius SEKO: Lise-Lotte Larsson Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Livgardet är ett av Försvarsmaktens största förband med anor från 1521. Vi utbildar morgondagens soldater, liksom militärpoliser och personal som ska genomföra internationell insats. Vi bevakar de kungliga slotten, vi har säkerhets- och markstridsförband. Vi ansvarar också för att bevara och utveckla svensk militärmusiktradition. Vårt huvudsäte är i Kungsängen utanför Stockholm, men vi finns också i Sollentuna, i centrala Stockholm, Uppsala, Göteborg och Karlskrona. Inom Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

26 juni 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Kommunkansliet söker arkivarie
Töreboda kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Töreboda kommun söker nu en engagerad och serviceinriktad medarbetare till kommunkansliet. Kommunens värdegrund – Tillväxt, Trygghet och Tillsammans – genomsyrar vårt arbete och vi ser fram emot att välkomna dig till vår gemenskap. Om jobbet Vi söker en arkivarie och erbjuder ett administrativt arbete och en god gemenskap. Som arkivarie är du betydelsefull för att säkra kvaliteten på kommunens informations-(dokument) och arkivhantering. Du kommer ha ett viktigt uppdrag i att stärka kommunens informationsprocesser så att arbetet för medborgarna sker säkert och systematiskt. Du har ett viktigt ansvar att säkerställa att lagar, avtal, riktlinjer och rutiner följs inom området och att ta initiativ till och skapa effektiva rutiner och arbetssätt. Som arkivarie ansvarar du för att samordna kommunens arbete med arkiv- och informationshantering. I nära samarbete med arkivredogörarna arbetar du för att säkerställa att arkivering med där tillhörande uppgifter håller lagmässiga krav. Du leder och stödjer utvecklingsinsatser för att skapa en modern, effektiv och rättssäker informationshantering. I ditt arbete bidrar du med både vägledning och praktiskt stöd i informationshanterings- och arkivfrågor. Du förväntas arbeta med kompetenshöjande internutbildningar och andra informationsinsatser. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 50 procent, dagtid. Kvalifikationer Vi söker dig som organiserar och planerar ditt arbete väl, arbetar enligt en tydlig process där du slutför det du påbörjat. Du är stabil och trygg i dig själv, och bibehåller ett gott bemötande även vid lite press och motgångar. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Du arbetar bra med andra människor, är lyhörd och har god samarbetsförmåga. Du har lätt för att anpassa, utveckla och lära dig nytt efter förändrade krav, förutsättningar eller omständigheter. Du ser möjligheter i ändringar och kan också ändra ditt synsätt och förhållningsätt. Du har mycket goda kommunikationsfärdigheter i svenska, både i tal och skrift. Som person är du analytisk, strukturerad, noggrann, initiativtagande och serviceinriktad samt har en mycket god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav Du har arbetslivserfarenhet inom arkivområdet, gärna flerårig. Du har relevant utbildning inom arkivområdet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Din ansökan ska som minst innehålla CV och ett personligt brev. Om ansökan Sista ansökningsdag den 10 augusti, under veckorna 27–31 har vi begränsad möjlighet att svara på frågor. Varmt välkommen med din ansökan! Om kommunen Töreboda kommun har 9 200 invånare och ligger vackert beläget vid Göta kanal. Närheten till Västra stambanan innebär snabba förbindelser till Stockholm och Göteborg. Dessutom når du bekvämt Skövde, restiden är 18 till 20 minuter med tåg. Töreboda har även goda kommunikationer med Mariestad, Gullspång, Tibro och Karlsborg. Vill du veta mer om vad Skaraborg och Töreboda kommun har att erbjuda i form av boende, fritidsaktiviteter och upplevelser? Besök https://www.livetiskaraborg.se/kommuner/toreboda

23 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Arkivarie till Public People
Public People AB
Bibliotekarier och arkivarier

Om oss Public People är ett personligt, snabbväxande och kvalitativt konsult- och bemanningsföretag som hjälper offentlig sektor runtom hela landet med interimslösningar inom främst specialist- och chefsområden. Som medarbetare på Public People blir du en viktig del av vårt kvalificerade nätverk med kompetenta, kvalitetsmedvetna och prestigelösa medarbetare, som alla har en sak gemensamt; viljan att bidra till och göra skillnad inom den offentliga sektorn. Vi på Public People har alla olika erfarenheter, profiler och kompetenser, vilket gör att vi kompletterar varandra på bästa sätt. Samtidigt enas vi alla oavsett roll, kring vår värdegrund som speglas i allt vi gör: kvalitet, förtroende, självledarskap och hjärta. På Public People är allt möjligt. Vi ser lösningar i stället för problem. Vi är flexibla och skräddarsyr anställningar för att passa individen. Hos oss är målet att du ska hitta balans mellan arbetsliv och privatliv och det finns ofta möjlighet till både flexibla arbetstider och distansarbete. Tillsammans gör vi skillnad. Bli en av oss du också! Vi söker just nu arkivarier med ett brinnande intresse för långtidsbevarande, kulturarv och att hjälpa våra kunder med långsiktiga lösningar i sin informationshantering. Tycker du att arkiv och informationsförvaltning är en utav de roligaste sakerna du vet och dessutom är lyhörd, ödmjuk samt nyfiken på att lära dig mer och utvecklas i din roll? Då tycker vi att du ska söka dig till oss! Arbetsuppgifter: I denna roll kommer du att ha en omväxlande roll där dina arbetsuppgifter kan bestå av att hjälpa våra kunder med såväl strategiska som operativa frågor inom digitalisering och arkivhantering. Du kommer att arbeta med sedvanliga arkivfrågor såsom exempelvis att ordna och förteckna, uppdatera dokumenthanteringsplaner, se över och revidera klassificeringsstrukturer, arkivförteckningar och skapa ordning i kundernas arkiv, oavsett om det är det analoga eller digitala. I din roll ingår även att vara ett bollplank och stöd till verksamheten i att besvara allmänna arkivfrågor och hjälpa våra kunder i det dagliga, operativa arbetet. Du kommer att vara en nyckelperson i kundens arbete med informationsförvaltning och får unika möjligheter att vara med och utveckla samt driva kundernas arkivarbete. Som anställd hos oss kan du förvänta dig att få stöd och coachning i ditt arbete som konsult samt en varierande och utvecklande roll där du kommer att lära dig otroligt mycket! Din profil Som konsult på Public People kommer du att ställas inför en variation av arbetsuppgifter, alla kopplade till ditt specialistområde. Våra kunder står inför olika utmaningar och du kommer att få möjlighet att stötta de i att effektivisera och förbättra deras arkiv- och informationshantering, både på lång och kort sikt. Vi söker därför dig som är flexibel, kommunikativ och har god samarbetsförmåga. Du är noggrann, strukturerad och har lätt för att prioritera. Du trivs i en dynamisk arbetsmiljö med många kontaktytor och varierande uppgifter. Vidare är du lösningsorienterad och har god pedagogisk förmåga då arbetet många gånger kräver kompetensöverföring. Krav: Högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap motsvarande minst 60 hp Minst 5 års erfarenhet av självständigt arbete som arkivarie, gärna inom offentlig sektor Flytande i svenska språket i både tal och skrift Låter detta intressant? Tveka då inte och skicka in din ansökan så snart som möjligt och bli en del av vårt team! Ansök redan nu, urval sker löpande. Kontakta oss så får du veta mer! Paloma Carroza, Affärsområdeschef Public People på; [email protected] eller telefon 072-890 04 80 GDPR Vi behandlar din personliga information i enlighet med GDPR. Om du önskar att vi raderar din information gör du det enklast genom att begära det via vår karriärsida ”Connect”. Annonserings- och rekryteringshjälp Inför rekryteringsarbetet har Public People tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla former av annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

23 juni 2025
Sista ansökan:
10 december 2025
Arkivarie och dataskyddsombud, vikariat
Nordiska Afrikainst
Bibliotekarier och arkivarier

Ett vikariat med fokus på struktur och regelefterlevnad Vill du bidra med din kompetens inom arkiv och dataskydd i en internationell forskningsmiljö? Nordiska Afrikainstitutet söker dig som vill ta ett kvalificerat stödjande uppdrag under en begränsad period – med särskilt fokus på att uppdatera dokumentation och rutiner. Du kanske är i början eller slutet av din karriär och känner att 20% tjänstgöringsgrad passar med ditt liv i övrigt. Om oss Nordiska Afrikainstitutet är en statlig myndighet med ett internationellt forskningsuppdrag: att bygga och sprida kunskap om samhällsutvecklingen i det moderna Afrika. Vi grundades 1962 och fungerar idag som en tvärvetenskaplig kunskapsplattform där forskare, beslutsfattare och samhällsaktörer från Norden och Afrika möts. Vi arbetar på uppdrag av flera av de nordiska regeringarna och drivs av en vilja att bidra till global rättvisa, ökad förståelse och hållbar utveckling. Vår arbetsmiljö präglas av mångfald, engagemang och öppen dialog – och vi tror på kraften i samarbete över gränser. Som arbetsplats är vi stolta över vår storlek – tillräckligt liten för att alla ska bli sedda, tillräckligt internationell för att världen ska kännas nära. I vår senaste medarbetarundersökning fick vi ett mycket högt betyg för tilliten mellan chefer och medarbetare, och ett eNPS långt över genomsnittet. Det är ett kvitto på att vi trivs och gör något viktigt – tillsammans. Om uppdraget Vi erbjuder ett vikariat på 20 % under perioden 1 september 2025 till 28 februari 2026. I rollen bidrar du med sakkunskap inom både arkiv- och dataskyddsområdet, med särskild tyngdpunkt på att se över och uppdatera interna processbeskrivningar för dokument- och informationshantering. Tjänsten är placerad i en trivsam administrativ enhet där du samverkar med kollegor inom ekonomi, HR och förvaltning. Exempel på arbetsuppgifter Inom arkivområdet: • Uppdatera och dokumentera interna processer för dokumenthantering • Stödja gallring, förteckning och strukturering av verksamhetsarkivet • Ge rådgivning i frågor om arkiv och informationshantering • Bidra till efterlevnad av arkivlagstiftning och relaterade regelverk Inom dataskydd: • Vara institutets dataskyddsombud (DSO) enligt kraven i Integritetsskyddsmyndighetens vägledningar • Medverka i arbetet för att säkerställa att hantering av personuppgifter sker korrekt • Ge råd och stöd till ledning och medarbetare i dataskyddsfrågor • Fungera som kontaktperson mot Integritetsskyddsmyndigheten i relevanta ärenden Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Akademisk utbildning i arkiv- och informationsvetenskap (minst 60 hp) • Goda kunskaper om arkivlagen, offentlighet och sekretess • Kännedom om Integritetsskyddsmyndighetens riktlinjer för dataskyddsombud och personuppgiftshantering • Erfarenhet av att dokumentera och strukturera arbetsprocesser • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift • Förmåga att arbeta proaktivt både i team och självständigt – utifrån hela organisationens behov. Meriterande: • Tidigare erfarenhet av arbete som dataskyddsombud • Erfarenhet av processkartläggning i offentlig verksamhet • Erfarenhet från mindre organisationer där flexibilitet och bredd är en tillgång • Intresse för säkerhetsfrågor och digitalisering i synnerhet vad gäller AI Om oss Nordiska Afrikainstitutet är en statlig myndighet under Utrikesdepartementet med placering i Uppsala. Vi har ett globalt uppdrag att främja och sprida kunskap om samhällsutvecklingen i det moderna Afrika. Vi är cirka 40 anställda från ett tiotal länder, och vår arbetsmiljö präglas av mångfald, samarbete och samhällsengagemang. På grund av vår internationella miljö och personalgrupp är vårt arbetsspråk engelska.   Sista ansökningsdag är 10/8

19 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Tekniska museet söker två arkivarier
Stiftelsen Tekniska Museet
Bibliotekarier och arkivarier

Tekniska museet söker två arkivarier för att arbeta med inventering och digitalisering av arkivsamlingar inför en ny basutställning I 100 år har Tekniska museet visat hur nyfikenhet, kreativitet och samarbete kan lösa till synes omöjliga utmaningar. Vi är Sveriges tekniska museum, ett kulturhus för teknik och vetenskap som lockar 400 000 besökare årligen. Vi är också en mobil verksamhet som turnerar ut i landet och har två filialer – The Cell i Hagastan och Tekniska i Tensta. Vi skapar upplevelser där barn och vuxna engageras i att bygga den värld de vill leva i. Välkommen till Tekniska museet – en arbetsplats med visionen om innovationslust för en hållbar framtid och stolt vinnare av Årets museum 2025.  Om rollen Under hösten kommer vi att arbeta intensivt med inventering och digitalisering av våra arkivsamlingar för tillgängliggörande i bland annat filmer och bildspel i vår nya basutställning som öppnar i april 2026. Förutom inventering av vårt arkiv, kommer du även att inventera externa arkiv för att vi ska kunna förmedla så många aspekter som möjligt av svensk teknikhistoria. Vid digitalisering av arkivmaterial på Tekniska kommer du att arbeta med hela processen: identifiering, skanning/fotografering och metadataregistrering. Vid behov kommer du även att sköta koordinering inför digitisering av extern aktör. Vissa delar av materialet består av äldre fotografier, vilket kräver särskild varsamhet och förståelse för bildmaterial. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor, men kräver också självständighet och noggrannhet. Projektledare och projektteam finns tillgängliga som stöd under hela processen. Kvalifikationer Då detta är en satsning med statligt stöd i och med regeringens vårändringsbudget 2025, vänder vi oss främst till dig som är nyutexaminerad alternativt arbetssökande. Vi söker dig som har en utbildning inom arkivvetenskap eller motsvarande, gärna med erfarenhet av arbete med historiska arkivhandlingar och digital arkivhantering samt research/inventering av arkivmaterial. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är strukturerad, noggrann och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Universitets- eller högskoleutbildning inom arkivvetenskap, historia, teknik- och vetenskapshistoria, museologi eller liknande kulturhistoriskt ämne. Praktisk erfarenhet av arkivarbete, särskilt inventering och ordningsarbete. Erfarenhet av att hantera och dokumentera fotografiskt material, inklusive äldre papperskopior och negativ. God materialkännedom och praktiskt handlag med äldre handlingar och dokument. Erfarenhet av digital dokumentation och registrering i arkiv- eller samlingsdatabaser. Om tjänsten Tjänsten är en visstidsanställning på heltid under perioden 1 september – 31 december 2025. Lön enligt överenskommelse. Vi arbetar för en jämn fördelning av kvinnor och män och ser gärna en spridning i etnisk och kulturell bakgrund samt olika funktionsvariationer hos personalen. Vi är övertygade om att mångfald leder till utveckling. Som ett kvalitativt led i vårt sedvanliga rekryteringsarbete genomgår våra slutkandidater en bakgrundskontroll, detta för att öka kännedomen om våra framtida medarbetare. Skicka din ansökan till [email protected] senast den 18 juli. Vid frågor kontakta Jenny Attemark (intendent/projektledare), e-post [email protected]

19 juni 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Arkivarie/Utvecklare informationsförvaltning med intresse för dataskydd
Kungsbacka kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Vi söker dig som vill jobba med att skapa helheten inom informationshantering, från att information inkommer via exempelvis e-tjänster till dataskydd och arkivering eller gallring i en digitalt expansiv kommun. Rollen som arkivarie/utvecklare hos oss Som Arkivarie/Utvecklare ingår du i ett team inom registratur, säkerhet och nämndsekretariat och tillsammans ansvar ni för teamets samlade uppdrag. Du är förvaltningens specialist inom informationshantering, arkiv, registratur och dataskydd. I ditt huvudansvarsområde ingår att utveckla, utreda och skapa processer inom dessa områden och ge stöd till förvaltningens chefer och medarbetare inom området - alltid med ett digitalt fokus och utifrån att vi arbetar som Ett Kungsbacka! Du ansvarar för utbildningsinsatser och att relevant information inom området finns tillgängligt. Du är informationsredogörare och förvaltningens dataskyddskontakt och ansvarar bland annat för att uppdatera informationsredovisning och behandlingsregister. Du leder och deltar i arkivvård och gallring, både digitalt och analogt, tillsammans med kollegor.   Du representerar förvaltningen i kommungemensamma forum och projekt inom dina områden. Omkring dig har du förutom dina kollegor på förvaltningen flera nätverk med andra funktioner inom alla dina ansvarsområden i kommunen med löpande träffar.   I tjänsten ingår även e-tjänstesamordning och att stötta förvaltningen i att nyttja digitalisering, automatisering och i användning av annan nutidsteknik i samråd med kommungemensamma e-tjänsteutvecklare och IT/IoT-samordnare. Du utvecklar, utreder och skapar processer inom området arkiv, registratur och informationsförvaltning, i ett nära samarbete med teamkollegorna. För att lyckas i rollen behöver du använda både bredd och djup i dina kunskaper. Din profil I rollen ska du kunna planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt, driva processer på egen hand för att komma i hamn med projekt. Som person är du tillmötesgående i ditt bemötande och lyhörd till din omgivning. Du arbetar bra tillsammans med andra och delar gärna med dig av din kunskap för att hjälpa kollegor att komma fram till lösningar. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: - en relevant eftergymnasial utbildning, inom exempelvis offentlig förvaltning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - erfarenhet av liknande arbete inom offentlig verksamhet - god kännedom av den politiska processen och förstår innebörden av en politiskt styrd organisation - läst arkivvetenskap 60 hp eller motsvarande Det är meriterande om du har: - erfarenhet av liknande arbete inom kommunal verksamhet Läs gärna mer om oss Tjänsten är placerad på Förvaltningen för Teknik vid enheten Kansli som förutom ditt teams uppdrag även hanterar bland annat GIS/GIT, färdtjänst och digitalisering och ny teknik. Förvaltningen arbetar även med ett idé- och prioriteringsråd för fördelning av innovationsbudget där du med din kompetens kommer vara en viktig deltagare. https://kungsbacka.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar-och-namnder/forvaltningar/forvaltningen-for-teknik Vårt erbjudande och övrig information Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse. Vi erbjuder dig goda möjligheter till personlig kompetensutveckling och stimulerande arbetsuppgifter i en organisation som kännetecknas av engagemang, en härlig gemenskap och framåtanda. Om du har frågor kring tjänsten, kontakta gärna enhetschef Pauline Martinius 0300-83 59 39 eller nuvarande arkivarie Emma Grundström 0300 83 41 79. Emma kommer även finnas kvar i organisationen även efter ny medarbetares tillträde men i en annan kommunövergripande roll. Observera att belastningsregister kommer att behöva uppvisas i samband med anställning. Du kan beställa ett registerutdrag, här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/ Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://kungsbacka.se/foretagande-och-jobb/jobb/att-jobba-hos-oss Intresserad? Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 2 juli. Observera att återkoppling till aktuella kandidater kan komma att ske efter sommarsemestrarna. I din ansökan ska du endast bifoga ditt CV och besvara ett antal frågor som ingår i vår urvalsbedömning. Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

19 juni 2025
Sista ansökan:
2 juli 2025
Studentmedarbetare till Riksantikvarieämbetets arkiv
Riksantikvarieämbetet
Bibliotekarier och arkivarier

Riksantikvarieämbetet är den nationella myndighet som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Våra verksamheter finns i Visby, Stockholm och Tumba och vi bedriver även publik verksamhet vid besöksmålet Glimmingehus. Vi är cirka 250 anställda.  Riksantikvarieämbetets arkiv är ett forskningsarkiv med omfattande samlingar från 1600-talet och framåt. Förutom myndighetens arkiv inryms även donerade enskilda arkiv som rör kulturarvs- och kulturmiljösektorn, därtill finns stora bildsamlingar. Arkivets uppgift är att förvalta, utveckla och tillgängliggöra informationen så att den skapar nytta för användarna. Arkivet delar expedition och läsesal med myndighetens bibliotek. Arkivet har tretton tillsvidareanställda medarbetare och vi finns tillsammans med Riksantikvarieämbetets bibliotek i lokaler på Östermalm i centrala Stockholm. Nu söker vi en studentmedarbetare som under sin studietid vill jobba extra, bygga på sin arbetslivserfarenhet från ett myndighetsarkiv med spännande ämnesområden och bidra till att vårt arkiv uppfattas som öppet och välkomnande. Dina arbetsuppgifter Du kommer arbeta i arkivets ärendehandläggning och hjälpa arkivets användare både på plats i informations- och forskarservice och genom att besvara frågor digitalt. Även andra arbetsuppgifter kan bli aktuella, till exempel framtagning, bevarandeåtgärder, ordnings- och förteckningsarbete samt insatser kopplade till vårt digitiseringsarbete. Din kompetens För att kvalificera sig för en tjänst som studentmedarbetare krävs enligt avtal att du uppfyller följande krav: - Bedriver heltidsstudier på högskolenivå. - Har fullgjort godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng. - Du får inte ha påbörjat en forskarutbildning. För att passa för rollen hos oss söker vi dig som studerar arkiv- och informationsvetenskap där du har minst 30 godkända högskolepoäng. Vidare har du minst 30 godkända högskolepoäng i ämnen som kopplar an till våra uppdrag, t.ex. arkeologi, museologi, kulturmiljövård, konstvetenskap eller annat närliggande ämne. Du har tidigare erfarenhet från serviceyrken, gärna inom arkivverksamhet eller liknande. Din kommunikativa förmåga är god på både svenska och engelska i tal och skrift och du har en god IT-kompetens som gör det lätt för dig att sätta dig in i och arbeta med olika IT-miljöer. Som person är du självgående, flexibel och initiativrik. Efter introduktion hos oss kan du utifrån givna uppdrag och förutsättningar leda dig själv i det dagliga arbetet, organisera ditt arbete effektivt och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du har ett tydligt användarfokus och du har lätt för att samarbeta och skapa kontakter. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Anställningen är en tidsbegränsad anställning i enlighet med det statliga avtalet om villkor för tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare. Sysselsättningen är 20–25 % av en heltidsanställning. Du arbetar enligt ett schema som vi fastställer i överenskommelse med dig. Anställningen pågår under höstterminen 2025. Välkommen med din ansökan senast den 2 juli 2025 med CV och personligt brev där du ska ge en kort motivering till varför du skulle passa för detta uppdrag. Märk din ansökan med referensnummer RAÄ-2025-1778. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Intervjuer planeras till 23–27 juli.

17 juni 2025
Sista ansökan:
2 juli 2025