Arkivarie

Sök bland 13 lediga jobb som Arkivarie och börja ditt nya yrkesliv idag!

Dokumentcontroller - arkiv, dataskydd och informationssäkerhet

Är du vår nya kollega och dokumenthanteringsexpert? I så fall väntar ett stimulerande och givande uppdrag som utförs i nära samarbete med ett positivt och utvecklingsbejakande team. Vi söker en tillsvidareanställd dokumentcontroler på heltid. Tjänsten är placerad på avdelningen för administrativ service inom sektorn för verksamhetsstöd. Vår avdelning har till uppgift att underlätta och förbättra politiska beslutsprocesser och ge stöd för att säkra demokratin. Det gör vi bland annat genom vårt arbete med arkiv-, dataskydds- och informationssäkerhetsfrågor. I vårt uppdrag ingår också registratur, nämndadministration och visst rättsstöd.  Leksands kommun är rätt plats för dig som vill bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utvecklas inom ditt område och arbeta med Sveriges viktigaste jobb. Leksands kommun står inför spännande utmaningar, och med visionen som vägleder oss, har vi stakat ut en väg med höga ambitioner för hållbarhet, det grundläggande välfärdsuppdraget och kommunen som arbetsgivare. Om arbetsplatsen Vi är ett team som präglas av glädje, kvalitetsmedvetenhet och professionalitet. Tillit, förtroende och samverkan är nyckelord som genomsyrar vår verksamhet. Vi delar med oss och hjälper varandra för att lyckas med vårt gemensamma uppdrag att stödja förvaltning och förtroendevalda i frågor vilka rör allt från dokumenthantering till nämndadministration. Hos oss kommer du att: • vara i händelsernas centrum, • vara på en plats med högt tempo och nära till beslut. Dina kollegor är registratorer, nämndsekreterare, kommunsekreterare och administrativ koordinator. Vi ser gärna att du blir en del av vårt team. Dina arbetsuppgifter I dina arbetsuppgifter som dokumentcontroller ingår att samordna och underhålla informationshanteringsplaner, tillse leverans, gallring och underhåll av arkivbeståndet samt även utveckla vår e-arkivtjänst. Du är ett stöd i frågor kring offentlighetsprincipen och aktivt upprätthålla den genom att bland annat lämna ut allmänna handlingar. Vidare ingår att underhålla dataskyddsregister och efterlevnadsdokument samt utöva intern kontroll inom dataskyddsfrågor. Du jobbar också med informationssäkerhetsklassning enligt KLASSA, t.ex. vid upphandlingar.  Du arbetar strategiskt med informationsfrågor och bidrar vid framtagande av policies och riktlinjer. Du samordnar informationssäkerhetsåtgärder med de systemansvariga i kommunens olika verksamhetssystem.  I uppdragen som dataskyddsombud och informationssäkerhetsansvarig rapporterar du direkt till kommundirektören, men ansvarig chef är administrativ chef. Din profil Du har relevant högskoleutbildning samt gärna erfarenhet från att verka i en politiskt styrd organisation. Du har därför kunskap om de lagar, regler och övriga förutsättningar som styr vår verksamhet. Dina erfarenheter omfattar specifikt områden som dataskyddsförordningen, arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen. Vidare har du en hög digital kompetens och arbetar gärna med digital utveckling inom dina ansvarsområden. Du är en person som är trygg i dig själv och du kan arbeta självständigt. Du är också nyfiken och drivs av en vilja till lärande, men även en vilja och förmåga att dela med dig av dina kunskaper till andra. Vidare är du ordningsam, effektiv och flexibel. Du har god ansvarskänsla, samarbets- och initiativförmåga samt insikt i hur du prioriterar bland uppdragen. Du kan jobba med detaljer samtidigt som du kan lyfta blicken och se den större helheten. Det gör att du har förmåga att tänka kreativt och hitta lösningar på ett sammansatt sätt. Du har ett proaktivt förhållningssätt genom att du, på eget initiativ, kan aktualisera och driva nödvändiga utvecklingsarbeten. Du har god språklig förmåga och du kan uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift. Detta kombinerat med att du har en god pedagogisk förmåga, så du kan anpassa ditt budskap efter målgrupp och situation. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du är även bekväm i en roll som handledare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift. Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill att all verksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt och vi strävar efter ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustad för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande. På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se https://leksand.se/redo-for-nasta-steg-i-livet För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se Din ansökan För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev. Sista ansökningsdatum Sista ansökningsdatum 25 april 2024 Tillsättning sker efter överenskommelse. Vi rekryterar löpande så det är bra om du skickar in din ansökan så fort som möjligt. Läs mer på www.leksand.se och följ oss på sociala medier. Välkommen med din ansökan!

12 april 2024
Sista ansökan:
25 april 2024
ARKIVARIE

Arbetsuppgifter Vi söker en engagerad och kvalificerad arkivarie som vill bidra till vår kunds arkivfunktion. Som arkivarie hos vår kund kommer du att spela en central roll i hanteringen av deras dokument och information. Du kommer även att vara delaktig för att hantera förfrågningar och säkerställa tillgängligheten av relevant material för interna och externa intressenter. Exempel på arbetsuppgifter: - Organisera och arkivera dokument och information enligt gällande riktlinjer och standarder. - Genomföra klassificering, katalogisering och indexering av material för att underlätta åtkomst och sökning. - Hantera förfrågningar från olika avdelningar inom organisationen samt externa kunder och intressenter. - Tillhandahålla relevant information eller dokumentation i enlighet med gällande rutiner och sekretessbestämmelser. Om oss JobBusters är ett auktoriserat personaluthyrnings- och rekryteringsföretag som är inriktade mot tjänstemän och har funnits sen 2011. Vi på JobBusters bryr oss om våra konsulter och vårt mål är alltid att bygga långsiktiga relationer med både konsult och kund. Vårt mål är alltid att matcha våra kunders drömkandidat med våra kandidaters drömjobb! Företagspresentation Vår kund är en myndighet i Stockholm som arbetar för att förbättra bland annat vård och omsorg för Sveriges invånare. Här erbjuds ett meningsfullt arbete och kollegor som vill bidra till samhällsutvecklingen. Kvalifikationer - Du har akademisk examen inom arkivvetenskap, informationsvetenskap eller liknande område. - Du har arbetat som arkivarie tidigare. - Du behärskar svenska obehindrat i tal och skrift. - Meriterande: Erfarenhet av att arbeta med arkivsystem och digitala verktyg för dokumenthantering. Personliga egenskaper För att passa i rollen som arkivarie hos vår kund är du självgående och ansvarstagande med förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du är flexibel och anpassningsbar med förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt och prioritera mellan dem. När du blir en av oss Som konsult hos JobBusters kan du känna dig trygg med ett kollektivavtal i ryggen, tillgängliga konsultchefer och engagerade rekryterare. Du som konsult får även tillgång till vårt nätverk av spännande företag och uppdragsgivare! För oss är det viktigt att du som konsult trivs, känner en trygghet och gemenskap till oss som arbetsgivare. Vi erbjuder tjänstepension, löneväxling och möjlighet till flexpension. Du får även tillgång till vår förmånsportal, där du utöver friskvårdsbidrag har tillgång till mängder av rabatter och erbjudanden inom hälsa, hem och fritid, transport, sjukvård och mycket mer! Ditt välmående är av högsta prioritet för oss och vi erbjuder bland annat en digital lösning som hjälper våra medarbetare att hitta verktyg för att hantera vardagens alla utmaningar, både på jobbet och i privatlivet. Tillträde och ansökan Heltid, 40h/v. Vår kund önskar start enligt överenskommelse och uppdraget förväntas pågå till och med 2025-01-15 med chans till förlängning. Du kommer att vara anställd av JobBusters som konsult och arbeta hos vår kund i Stockholm. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan.

8 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Arkivarie till Skolinspektionen i Stockholm

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Varje enskilt barn och elev har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten består av tre verksamhetsgrenar, tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsgivning. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete! För oss står medborgarens behov och intressen i fokus. Vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Är du en erfaren arkivarie som kan det statliga regelverket? Då har vi ett spännande arbete som väntar på dig! Tillsammans med fyra arkivarier och två registratorer bereds du möjligheten att självständigt utforma arbetssättet. Möjlighet att teckna överenskommelse för distansarbete finns.  Arbetsuppgifter Skolinspektionens arkiv består till stor del av material från myndighetens inspektion och tillståndsprövning. Skolinspektionen är värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd och arkivfunktionen sköter det praktiska arkivarbetet åt nämnden. Det finns ett stort allmänintresse kring Skolinspektionens allmänna handlingar. I tjänsten ingår därför utlämnande av allmän handling med tillhörande sekretessprövning i ärenden som överlämnats för arkivering. I tjänsten ingår även att stödja myndigheten i arkivfrågor samt att förvalta myndighetens klassificeringsstruktur, dokumenthanteringsplan och övriga arkivredovisning. Du kommer även att vara delaktig i projekt rörande vidareutveckling av myndighetens e-arkiv samt göra gallringsutredningar. Arbetet innefattar även löpande arkivuppgifter så som att arkivera samt vårda, ordna och förteckna.  Arbetet innefattar även att vid behov stödja registraturen med posthantering, diarieföring och kontakt med allmänheten.  Kvalifikationer  Vi söker dig som har • Högskoleutbildning med minst 60 poäng inom arkivvetenskap eller annan arbetslivserfarenhet som Skolinspektionen bedömer likvärdig • Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom arkivområdet • Goda kunskaper, både teoretiska och praktiska, om regelverk inom arkivområdet/god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar • Förmåga utifrån erfarenhet använda strategiska perspektiv inom arkivkunskapen Det är meriterande om du har: • Erfarenhet avseende utlämning av allmän handling inklusive sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen • Erfarenhet av arkivrelaterat arbete inom offentlig sektor • Arbetslivserfarenhet från statlig myndighet Dina egenskaper Som arkivarie behöver du ha en utpräglad ansvarskänsla för arbetsuppgifterna, ett noggrant, strukturerat arbetssätt och god dokumentationsförmåga. Du har en förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och du har ett helhetsperspektiv. Vi ser gärna att du har en god kommunikativ förmåga och att du på ett lättillgängligt sätt kan uttrycka dig i tal och skrift. Dessutom behöver du ha en god samarbetsförmåga och vara serviceinriktad samt lojal vilket kräver att du agerar utifrån myndighetens policyers, riktlinjer och  rutiner. Vi värdesätter hög flexibilitet utan att ge avkall på kvaliteten i arbetet. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tjänsten Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning 6 månader. Ansökan Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv med bild. Sista ansökningsdag är den 29 april, 2024. Ansökan har dnr SI 2024:2867. Kontaktpersoner För upplysningar, kontakta HR-chef Ann Stadberg, för frågor angående rekryteringsprocessen, kontakta HR-partner Mary Cairns eller Kristin Annerstedt, fackliga företrädare Birger Österberg, Saco och Mattias Friström, OFR/S. Samtliga nås via växeln 08 586 080 00.     Inför rekryteringen har Skolinspektionen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför kontakt från försäljare.

8 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Regionarkivarie sökes till Regionkansliet

Om tjänsten Som regionarkivarie kommer du att vara en viktig kugge i arbetet med regionens informations-förvaltning, där du förväntas bidra med ökad kompetens inom området. Tillsammans med regionens övriga arkivarier arbetar du med att utveckla regionens digitala och analoga arkiv- och informationshantering. Du hjälper till i arbetet med att ta fram och förvalta styr- och stöddokument och stöttar förvaltningarna i deras arbete med informationshanteringsplaner. Periodvis kan även arbete med utlämnande av allmän handling och förteckningsarbete förekomma. Region Halland arbetar mot en ökad digitalisering på ett flertal områden. Inom Regionarkivet pågår just nu ett spännande utvecklingsarbete mot ökad digital arkiv- och informationshantering, där regionens digitala slutarkiv spelar en viktig roll. Om arbetsplatsen Tjänsten är placerad på Regionarkivet på kanslienheten vid Regionkontoret i Halmstad. Vid kansliet hanteras regionstyrelse och regionfullmäktige samt ett antal av regionens nämnder och externa samarbeten. Vid kansliet finns också regionens arkivenhet (Regionarkivet), diarium, juristenhet och patientnämnd. Kansliet har kontakt med alla delar i organisationen och fungerar som ett nav i regionens styrning och ledning. Kollegiet präglas av en samarbetsanda där vi gemensamt arbetar för regionens bästa. Kvalifikationer Du som söker har högskoleutbildning inom arkivvetenskap, 60 hp (40p enligt gamla systemet) samt några års arbetslivserfarenhet som arkivarie. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta strategiskt med arkivering och informationshantering är det en fördel. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en offentligt driven organisation som styrs av politiska beslut. Vi söker dig som har förmåga att skapa engagemang och intresse kring arkiv- och informationshanteringsfrågor. Självfallet har du god samarbetsförmåga, du arbetar gärna i team och har lätt för att skapa och vårda goda relationer. Samtidigt har du god förmåga att arbeta självständigt och driva dina egna processer. Du är bra på att kommunicera i såväl tal som skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.  Varmt välkommen med din ansökan! Vårt erbjudande För oss är det viktigt att du ska trivas och utvecklas i ditt arbete.  Läs mer om vilka https://www.regionhalland.se/jobb-och-karriar/formaner/ vi kan erbjuda dig som anställd. Om Region Halland Region Halland är till för alla som bor och arbetar här i Halland. Vi är över 8 000 medarbetare inom 370 olika yrken som alla arbetar för att erbjuda en god hälso- och sjukvård och att främja tillväxt och utveckling. Vi ansvarar också för kollektivtrafiken i Halland och driver frågor inom områden som näringsliv, kultur och utbildning. Vår vision är ”Halland ­ – bästa livsplatsen” och med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag i. Vi har kommit en bra bit på vägen, välkommen att följa med oss på vår resa! https://www.regionhalland.se/om-region-halland/ Strävan efter jämställdhet, mångfald och likvärdiga villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av Region Hallands värdegrund. Region Halland krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Halland har upphandlade avtal.

5 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Arkivarie

Stiftelsen Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum söker en Arkivarie Arkivet har ansvaret för diarieföring samt för att organisera och katalogisera arkivmaterial inom museets ämnesområden. Det inkluderar både det egna ämbetsarkivet och arkiv från enskilda arkivbildare som donerat eller deponerat material till Ájtte. Arkivalierna består av traditionella pappershandlingar, fotografiska bilder samt ljudinspelningar i både digital och analog form. Dessutom finns en omfattande samling av tidningsklipp och en kopiesamling med arkivmaterial från andra institutioner. Arbetsuppgifter: Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att organisera och katalogisera arkivalier, löpande diarieföring av museets handlingar, praktiskt arbete inom bildarkivet inklusive bildförmedlingsverksamhet. I arbetet ingår även att göra materialet tillgängligt för allmänheten, forskare och museets personal samt att tillhandahålla service. Viktiga fokusområden inkluderar att initiera utveckling av arkivverksamheten, arbeta för ett framtida e-arkiv, öka kännedomen och tillgängligheten av arkivmaterial samt att arbeta med etikfrågor och stärka kontakterna med bland annat samiska arkivinstitutioner i Sápmi. Du kommer att jobba med databaserna Visual Arkiv och Carlotta. Kvalifikationer: Vi söker dig som har: Akademisk examen i etnologi, historia, samiska språk eller annan lämplig ämneskombination tillsammans med minst 30 hp arkivvetenskap eller motsvarande arkiverfarenhet. Kunskaper i samisk kultur och samiska språk är meriterande liksom erfarenhet av digital dokumenthantering och arkivering. Arbetstid/Varaktighet Tjänsten är ett vikariat omfattning 100% till 15 oktober med möjlighet till förlängning. Tillträde 6 maj eller enligt överenskommelse. Lön Museet tillämpar individuell lönesättning. Upplysningar om tjänsten lämnas av enhetschef Göran Sjöberg. Fackliga företrädare är Ann-Catrin Blind, SACO-DIK och Anne Bryggman-Tjikkom, ST-Kultur. Samtliga nås på telefon 0971–170 70 växel. Ansökan med CV ska ha inkommit senast den 26 april 2024 till adressen: Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum, Box 116, 962 23 JOKKMOKK, eller via e-post till [email protected]. Märk ansökan med referens, Dnr: 2024/008.

4 april 2024
Sista ansökan:
26 april 2024
Arkivarie med inriktning e-arkiv till Regionarkiv i Malmö

Gör skillnad. Varje dag. Regionarkivets funktion för e-arkiv söker en arkivarie för en tidsbegränsad anställning som kan stötta verksamheten med gallringsutredningar året ut. Om du vill få en god insikt i och erfarenhet av hur det är att arbeta med e-arkiv så är detta en tjänst för dig. Enheten Regionarkiv är en del av Område Information. Vårt grunduppdrag regleras i det av fullmäktige beslutade arkivreglementet. Vi är verkställande arkivmyndighet under Regionstyrelsen och ska vårda och tillhandahålla överlämnade arkiv samt utöva tillsyn. Området har ett samordningsansvar i Region Skåne för informationsstyrning där både dataskydd och informationssäkerhet ingår. Vi ansvarar även för andra centrala funktioner såsom diarium, utlämnande av allmänna, administrativa handlingar, skanning samt utlämnande av journalinformation. Inom verksamhetsområdet är vi cirka 140 anställda och på enheten regionarkiv är vi 18 anställda. ARBETSUPPGIFTER Som arkivarie med inriktning e-arkiv arbetar du operativt inom processen digital arkivering med fokus på delprocessen utreda digital arkivering. Det innebär bland annat att kunna värdera informationen i system som ska avvecklas utifrån uppsatta regelverk och styrdokument samt att under hela processen dokumentera leveransförloppet. Du arbetar i nära samarbete med e-arkivets övriga arkivarier. Tjänsten kommer också innebära visst förteckningsarbete samt andra administrativa arbetsuppgifter som att uppdatera vår informationshanteringsplan. Tillsammans med övriga enheter inom Område Information medarbetarna på enheten i processarbetet i vårt ledningssystem för verksamhetsinformation (LVI). Processorganisationen arbetar enhetsöverskridanden i processer som omfattar samtliga sakfrågor rörande informationsoffentlighet. Regionarkivet utvecklar ständigt uppdraget och vi välkomnar nu en medarbetare som vill vara delaktig i förbättringsprocesserna för att vi ska kunna driva en modern verksamhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en universitets-/högskoleutbildning inom arkiv- och/eller informationsvetenskap eller minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap. Alternativt annan utbildning eller kunskap förvärvad genom arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Vidare har du god förmåga att kommunicera obehindrat på svenska, i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med arkivfrågor inom offentlig förvaltning. Dessutom är det fördelaktig om du har erfarenhet av informationsvärderingar såsom arbete med bevarande- och gallringsutredningar och av arbete med styrdokument inom arkivområdet såsom instruktioner för gallring av handlingar. Även erfarenhet av praktiskt arbete med inleverans i e-arkiv samt goda kunskaper om standarder inom e-arkivering och digitalt bevarande är meriterande. Arkivarierollen innebär ett stort eget ansvar och ställer höga krav på god samarbetsförmåga. För att lyckas i rollen är du strukturerad, noggrann och har initiativförmåga. Du har gott omdöme vid tillämpning av befintliga regelverk och kan tänka övergripande och strategiskt samt se de långsiktiga konsekvenserna av dina beslut. Du trivs med omväxlande arbetsuppgifter och ser möjligheter i förändring. Vi tror att du har lätt för att ta dig an nya utmaningar och kan utvecklas i en dynamisk miljö. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I denna rekrytering tillämpas löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

3 april 2024
Sista ansökan:
17 april 2024
Arkivarie till Regionarkiv i Lund

Gör skillnad. Varje dag. Är du nyfiken på hur vi arbetar på Regionarkivet och vill få erfarenhet inom arkivarieyrket? Då kan detta sommarvikariat passa dig! Enheten Regionarkiv är en del av Område Information. Vårt grunduppdrag regleras i det av fullmäktige beslutade arkivreglementet. Vi är verkställande arkivmyndighet under Regionstyrelsen och ska vårda samt tillhandahålla överlämnade arkiv och utöva tillsyn. Inom området samordnar vi även frågor inom journalskanning, journalutlämning, diarium, informationsstyrning, informationssäkerhet och dataskydd. Inom verksamhetsområdet är vi cirka 140 anställda och på Regionarkivet är vi 18 anställda. ARBETSUPPGIFTER Vi har nu möjlighet att välkomna en arkivarie till oss under sommarmånaderna! Som arkivarie hos oss på Regionarkivet är du delaktig i hela kedjan från att besvara och administrera frågor inför leverans av arkivmaterial. Du ordnar och förtecknar efter leverans till att slutligen ta fram och förbereda för utlämnande av visst material. Vidare kommer du tillsammans med dina kollegor att ge råd och stöd i bevarande- och gallringsfrågor till verksamheterna. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har godkänd högskole-/universitetsutbildning inom arkivvetenskap om minst 60 högskolepoäng. Vidare har du goda språkkunskaper i svenska och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du har god vana av att arbeta i Officepaketet. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med liknande arbetsuppgifter. Som person är du flexibel, noggrann och tycker om att lära nytt. Du trivs med omväxlande arbetsuppgifter och får energi av och är aktiv i att bidra till ett bra samarbete inom teamet. Du har en god kommunikativ förmåga och är duktig på att ha dialog med andra. Du är pedagogisk i ditt sätt och har en god förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskaper. Du har lätt för att ta dig an nya utmaningar och kan utvecklas i en dynamisk miljö. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I denna rekrytering tillämpas löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

3 april 2024
Sista ansökan:
17 april 2024
Kommunarkivarie

Tjänsten är placerad inom förvaltningen Verksamhetsstöd och service som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Inom förvaltningen finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. Vi bidrar till utveckling av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar.  Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!  Dina arbetsuppgifter Stadsarkivet är just nu inne på en spännande digitaliseringsresa. I maj 2024 införs ett nytt e-arkiv (iipax archive) som ersätter vårt gamla system och vi söker nu dig som är nyfiken på att vara med på vår resa mot ett mer digitaliserat arkiv och arbetssätt!  Som kommunarkivarie hos oss kommer du att praktiskt arbeta med både E-arkivet och det analoga arkivet. I arbetet ingår att arbeta med tillsynsarbete kopplat till arkivering mot kommunens olika förvaltningar samt att föra in elektroniska leveranser i e-arkivet. Du förväntas att aktivt samverka inom tillsynsgruppen, medverka vid och driva på övergången till digital arkivering och även aktivt arbeta med utlämnande av både analog- och digital information. Du håller även i interna utbildningar kopplat till arkivering inom kommunen. Precis som alla andra i gruppen kommer du vara med och dela på det praktiska arbetet i magasinen och andra gemensamma sysslor. Din arbetsplats Stadsarkivet är arkivmyndighetens verkställighetsorgan och har som uppgift att utöva tillsyn i arkivfrågor i kommunen. Genom utbildning, rådgivning och inspektioner stödjer Stadsarkivet kommunens medarbetare i frågor som rör dokument- och arkivhantering. Stadsarkivet finns även tillgängligt för medborgare som söker information från olika arkiv. Stadsarkivet arbetar även aktivt för att göra arkiven tillgängliga både för återanvändning i administrationen och som en tillgång för allmänhet och forskning. I detta arbete verkar Stadsarkivet för en ökad digitalisering bland annat genom ett pågående digitalt förteckningsarbete. Dessutom är Stadsarkivet en mycket aktiv part i en stegvis övergång till digital arkivering. Den närmaste arbetsgruppen består av sju medarbetare och leds av en chef. Stadsarkivet är beläget i stadsbiblioteket i centrala Linköping. Arbetstiden är förlagd dagtid måndag-fredag. Flextidsavtal tillämpas. Du som söker Vi ser att du som söker har en akademisk utbildning inom arkivvetenskap om minst 60 hp / 40 p alternativt att du innehar en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Det är dessutom meriterande om du har en akademisk utbildning om minst 180 hp / 120 p.  Du har tidigare erfarenhet eller kompetens inom e-arkivsområdet samt erfarenhet av att arbeta med arkiv. Det är starkt meriterande om du har praktiskt erfarenhet av just e-arkivering. Har du tidigare erfarenhet av att hålla i utbildningar eller har erfarenhet av administration inom offentlig förvaltning är det positivt.  Då du i rollen kommer att samverka tätt med såväl kollegor inom kommunen som medborgaren så ställer tjänsten krav på goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Då du kommer arbeta med e-arkivet förutsätter vi dessutom att du har en god datorvana och trivs med digitala arbetsverktyg. Som person ser vi att du har en god samarbetsförmåga och intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra i ditt arbete. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Vidare ser vi att du är utåtriktad och skapar kontakter och underhåller relationer. Du tar stort ansvar för dina uppgifter och har ett eget driv i ditt arbete. Urval påbörjas efter sista ansökningsdag. Intervjuer kommer preliminärt att hållas vecka 17.  Varmt välkommen med din ansökan! Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde: Enligt överenskommelse Anställningsform: Tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Antal lediga befattningar: 1 Ref. nr: 12735 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

28 mars 2024
Sista ansökan:
14 april 2024
Arkivarie

vid Stockholms universitetsbibliotek. Sista ansökningsdag: 2024-04-28. Stockholms universitet är ett av Sveriges största universitet. Universitetet präglas av öppenhet och arbetar för en nyskapande, gränsöverskridande verksamhet. Rankat som ett av världens 200 främsta lärosäten är Stockholms universitet ledande inom forskning och utbildning inom humanvetenskap och naturvetenskap i en unik miljö i nationalstadsparken.  Centrala arkiv- och registraturfunktionen har ett övergripande ansvar för myndighetens arkiv och registratur. Funktionen har till uppgift att ta fram och skapa de övergripande rutinerna, processerna och dokumenten för myndighetens arkiv- och registratur samt ser till att detta genomlevs på institutionerna. Den stöttar även institutionernas arkivvårdare i utförandet. I universitetets organisation ligger funktionen inom Universitetsbiblioteket. Nu söker vi en arkivarie till universitetets centrala arkiv- och registraturfunktion där merparten av arbetstiden är förlagd till tre av universitetets institutioner. Vill du ta dig an en expertroll men samtidigt arbeta med praktiskt arkivarbete med möjlighet att lära andra inom myndigheten att arkivera och registrera? Här är då möjligheten för dig till ett varierande arbete på campus Frescati. Arbetsuppgifter Du kommer att arbeta som arkivvårdare på tre av institutionerna, enligt ett regelbundet schema, samtidigt som du har en fot vid den centrala verksamheten. Som arkivvårdare ansvarar du för att upprätta, dokumentera och genomföra processerna för arkivering vid institutionerna, både analogt och elektroniskt material, samt visst arbete med registrering av handlingar i diariesystemet. Du kommer arbeta pedagogiskt med att lära andra inom myndigheten att arkivera och registrera handlingar, men även vara expert på arkivarbete på institutionen, med uppbackning från centrala arkivfunktionen. Arkivvårdarens arbete definieras bl.a. utifrån Handläggningsordningen för arkiv- och registraturorganisationen.   Kvalifikationer Du är utbildad arkivarie med ett stort intresse för att ge god service och trivs med varierande arbetsuppgifter inom såväl fysiska som digitala arkiv. Du har arbetat några år inom yrket. Du vågar ta beslut och ta på dig roller där du projektleder andra och driver projekt framåt utifrån uppsatta mål och ramar. Du har förmågan att hantera flera projekt samtidigt och att arbeta på olika arbetsplatser inom campus. För att lyckas i arbetet behöver du vara bekväm med att planera ditt arbete själv i stor omfattning och ta ett stort ansvar för att det genomförs. Som person är du självgående, lyhörd och lösningsorienterad. Du måste ha lätt för att samarbeta och dela med dig av kunskaper. För anställningen är det nödvändigt att du har: • arkivarieutbildning eller liknande utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren • några års erfarenhet av arbete med arkivverksamhet inom högskole- och universitetssektorn eller annan större offentlig verksamhet • goda allmänna IT-kunskaper och Microsoft Office • god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Det är meriterande om du har: • erfarenhet av Visual Arkiv och W3D3 • erfarenhet av arbete med registratur • erfarenhet av att besvara inkommande förfrågningar och utlämnande av allmänna handlingar • pedagogik. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.  Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och gäller tills vidare med sex månaders provanställning. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde i mitten av augusti enligt överenskommelse. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt Närmare information om anställningen lämnas av sektionschef Eva Dahlbäck, tfn 08-16 27 06, [email protected]. Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

26 mars 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Kommunarkivarie

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Efter en centralisering ansvarar kansli- och säkerhetsavdelningen för kommunens övergripande informationsförvaltning i form av registratur, nämndadministration, arkivverksamhet, dataskydd och informationssäkerhet. Avdelningen ansvarar tillika för juridisk rådgivning, demokratiutveckling, säkerhetsfrågor och överförmyndarverksamheten samt kommungemensamma processer och utveckling av dessa områden. Vi söker en kommunarkivarie som tillsammans med dina kollegor vill bygga upp och utveckla en modern informationsförvaltning. Arbetsuppgifter Kommunarkivariens huvudsakliga arbetsuppgifter består av att stödja, utbilda, utveckla och inspirera förvaltningens olika verksamheter i deras arkivarbete, informationshanteringsplaner och den generella informationsförvaltningen. Som kommunarkivarie ansvarar du för kommunarkivet, arkivvården samt att utarbeta och förvalta styrdokument inom området. Du säkerställer att processen sker i enlighet med lagens krav och på ett effektivt och transparent sätt.  I arbetsuppgifterna ingår att: - Aktivt omvärldsbevaka för kunskaps-, erfarenhetsutbyte i arbetsgruppen för löpande utveckling och främjande av verksamheten. - Ordna och förteckna leveranser, - Hantera förfrågningar och återsökningar i kommunarkivet, - Genomföra gallringsutredningar och sekretessprövningar. - Utveckla och utföra den tillsyn som ska ske enligt arkivlagen på kommunens olika verksamheter, - Utveckla e-arkivet och utveckla servicen till allmänheten. Tjänsten innebär att arbeta i en bred verksamhet med utvecklingsfokus på e-arkiv och en modern informationsförvaltning från ax till limpa. I din roll kommer du arbeta nära registratorsfunktionen och övriga kollegor på kansliet med informationssäkerhets- och dataskyddsfrågorna samt valarbete. Kvalifikationer - Vi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning med inriktning mot arkivarbete eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. - Du har erfarenhet som arkivarie och av självständigt arbete. - Arbetet är långsiktigt och som person är du därför både tydlig och uthållig. - Vidare har du lätt för att samarbeta, är serviceinriktad, bra på att kommunicera och gillar ordning och reda. Du har ett praktiskt förhållningssätt till arkivarbetet och god förmåga att skapa goda relationer. Du kan strukturera komplicerade frågor och kommunicerar lösningar på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du har ett stort intresse för demokrati- och rättighetsfrågor och tycker att det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Sök redan idag, urval sker löpande. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

25 mars 2024
Sista ansökan:
14 april 2024