Arkivarie

Sök bland 41 lediga jobb som Arkivarie och börja ditt nya yrkesliv idag!

Arkivarie
REGION UPPSALA
Bibliotekarier och arkivarier

Verksamhetsområde regionarkivet Regionens ledningskontor är en del av Region Uppsala, en av Uppsala läns största arbetsgivare. Ledningskontoret ska stödja den politiska ledningen och förvaltningarna så att den politiska inriktningen får genomslag i Region Uppsalas olika verksamheter och regionen kan axla sin roll, regionalt och nationellt. Ledningskontoret leds av regiondirektören och har en styrande, stödjande och samordnande roll i Region Uppsala. På Ledningskontoret finns avdelningen för ekonomi och styrning, avdelningen för regional utveckling, IT-avdelningen, HR-avdelningen, hälso- och sjukvårdsavdelningen, information- och kommunikationsavdelningen samt avdelningen för planering och utveckling. Ledningskontoret har cirka 1 000 medarbetare. Vill du utvecklas och bidra till Region Uppsalas utveckling - välkommen att arbeta med oss! Vår verksamhet Regionarkivet är centralarkiv för Region Uppsala. Våra lokaler finns nära Uppsala resecentrum. Här förvaras knappt 6 hyllkilometer fysiska arkiv från 1700-talets slut till 2020-talet från Region Uppsalas olika verksamheter. Vi ingår också i R7e-arkiv och arbetar m4ycket med digitala arkiv. Hos oss arbetar för närvarande tretton personer, varav 10 arkivarier, två arkivadministratörer och arkivchef. Om tjänsten Du kommer att i första hand ordna och förteckna arkiv och utföra arkivvårdande insatser i de arkiv som finns förvaltade på regionarkivet. Du kommer ingå i en grupp med ett ansvar för depåfrågor och som arbetar strategiskt med att ordna och förteckna arkiven. Du kommer även, tillsammans med andra arkivarier, att vid behov bemanna expeditionen och hjälpa till med arkivrelaterade frågor från forskare, allmänheten och den egna organisationen. Dina kvalifikationer Vi söker dig som har en akademisk utbildning som arkivarie, eller en utbildning som vi bedömer likvärdig. Du ska ha tidigare erfarenhet med att ha arbetat med att hantera förfrågningar inom arkivverksamhet och service till allmänheten. Erfarenhet från att ha ordnat och förtecknat arkiv är meriterande liksom att ha arbetat med arkivvård. Din kompetens Som person har du en god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Du ska ha ett intresse för service och med lätthet kunna möta andra. Du är också en person som kan strukturera och planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och motivation för tjänsten. Vi erbjuder Tjänsten är ett vikariat på heltid med tillträde från den 4 augusti till och med den 13 februari 2026. Vi erbjuder också dig en möjlighet att vara med och påverka utvecklingen i en av Sveriges snabbast växande regioner. Välkommen till en vänlig arbetsplats mitt i Uppsala där vi skapar samhällsnytta. Regionarkivet är centralt beläget, nära Resecentrum – att pendla hit är enkelt. Hos oss får du förmåner som gör skillnad, läs om förmånerna här (https://regionuppsala.se/jobba-hos-oss/bli-var-nya-kollega/formaner/). Vill du veta mer? Vid eventuella frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Rikard Ek, [email protected] Fackliga representanter: Vision - Christianne Simson, 018-611 32 51 SACO - Örjan Olsmats, 072-209 45 44 Övriga fackförbund nås via Region Uppsalas växel 018-611 00 00. Vill du jobba med oss? Välkommen med din ansökan via länken nedan.Vi kommer att rekrytera löpande så tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten och ser gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. Region Uppsala krigsplacerar all tillsvidareanställd personal utifrån totalförsvarets behov. Detta innebär för den enskilda medarbetaren inga förpliktelser i fredstid utan är enkom en planeringsåtgärd. Inför beslut om anställning, sker kontroll av misstanke- och belastningsregister avseende samtliga arbetssökanden som i den sökta anställningen kan komma att arbeta inom psykiatrisk sjukvård, habilitering, vård av barn och ungdom eller tvångsvård av missbrukare. Denna rekrytering sker helt genom Region Uppsalas försorg och vi undanber oss telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

13 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025
Riksarkivet söker en arkivarie till Göteborg (visstid)
Riksarkivet
Bibliotekarier och arkivarier

Är du intresserad av att hjälpa våra beställare och besökare att ta del av den spännande information som förvaras av Riksarkivet? Är du självgående och bra på att samarbeta? Då ska du arbeta hos oss! Vi erbjuder ett omväxlande arbete och är inne i en utvecklingsfas där vi ser över våra arbetsformer. Som arkivarie hos oss får du möjlighet att bidra till utvecklingen. Arbetsuppgifter Riksarkivet i Göteborg är en del av Enheten Göteborg-Lund, Avdelningen för arkivverksamhet. Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är sektionen för publik verksamhet, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att ge service till dem som begär att få ta del av eller frågar om de handlingar som finns i arkiven. Det är här du främst kommer att bidra genom att efterforska uppgifter, besvara förfrågningar och tjänstgöra i läsesal. En del av handlingarna kan innehålla uppgifter som omfattas av sekretess och behöver därför sekretessprövas inför utlämnande. Andra arbetsuppgifter inom sektionen och enheten kan förekomma. Arbetet utförs i nära samarbete med andra medarbetare på enheten men även med övriga kollegor inom myndigheten och externa kontakter. Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har också två depåer på Hisingen. Vi förbereder för att samla verksamheten i nya, gemensamma lokaler. Flyttförberedelser är därmed en stor del av vardagen. Det kan därför bli aktuellt även för dig att bidra till det arbetet. Arbete på schemalagd kvällstid kan förekomma. Du ska ha: • Kandidatexamen med lägst 60 hp i arkiv- och informationsvetenskap • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och ha goda kunskaper i engelska Det är meriterande om du har: • Ämnen som historia, förvaltningshistoria och kulturvetenskap i din utbildning • Erfarenhet av ärendehandläggning (inkl. digital ärendehandläggning) i offentlig förvaltning • Erfarenhet av besvarande av förfrågningar i arkivmaterial samt erfarenhet av tjänstgöring i läsesal och sekretessprövningar • Erfarenhet av tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars vid annan statlig myndighet. • Kännedom om/erfarenhet av Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD Personliga egenskaper: Du är noggrann i ditt arbete samt service-, resultat- och målinriktad. Du tar själv ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda. Du är bra på att samarbeta. Arbetsuppgifterna kräver uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera.  Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter och vara prestigelös. Arbetsuppgifterna innebär kontakter med allmänheten och övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse.   Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se.   Anställningsvillkor Anställningsform: Visstidsanställning t.o.m. 2026-04-30 Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Göteborg Tillträde: 2025-09-01 eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-27 Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning.   Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

13 juni 2025
Sista ansökan:
27 juni 2025
Riksarkivet söker en arkivarie till Göteborg (visstid)
Riksarkivet
Bibliotekarier och arkivarier

Är du intresserad av att vara med och göra Volvokoncernens historiska arkiv tillgängligt? Är du självgående och bra på att samarbeta? Då ska du arbeta hos oss i höst! Arbetsuppgifter Tjänsten ingår i ett särskilt projekt där Riksarkivet i samarbete med Volvo arbetar för att göra koncernens historiska arkiv tillgängligt. Du kommer att bidra med ordnings- och förteckningsarbete i AB Volvos historiska arkiv från koncernens olika verksamhetsplatser runtom i landet. De förtecknade handlingarna blir tillgängliga genom din registrering i arkivförteckningssystemet Arkis/NAD. Arbetet utförs i nära samarbete med kollegor som också arbetar i projektet, andra medarbetare på enheten och externa kontakter. Riksarkivet i Göteborg är en del av Enheten Göteborg-Lund, Avdelningen för arkivverksamhet. Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är Arkivsektionen, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att bevara och vårda levererade arkivhandlingar, ta emot arkivleveranser samt att göra mottagna arkiv tillgängliga genom förteckningsarbeten, registrering i Arkis och digitalisering/digitisering. Riksarkivet är centralt placerat i Göteborg, nära Götaplatsen och olika kulturinstitutioner. Vi har också två depåer på Hisingen. Den aktuella tjänsten kommer vara förlagd till en av depåerna där. Du ska ha: • Kandidatexamen med lägst 60 hp i arkiv- och informationsvetenskap • God förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och ha goda kunskaper i engelska Det är meriterande om du har: • Ämnen som historia, och kulturvetenskap i din utbildning • Erfarenhet av stora och komplexa ordnings- och förteckningsarbeten • Erfarenhet av tjänstgöring vid arkivinstitution i första hand men annars vid annan statlig myndighet. • Kännedom om/erfarenhet av Riksarkivets arkivförteckningssystem Arkis/NAD Personliga egenskaper: Du är noggrann i ditt arbete samt service-, resultat- och målinriktad. Du tar själv ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda. Du är bra på att samarbeta. Arbetsuppgifterna kräver uthållighet samt förmåga att prioritera, planera och strukturera. Du ska ha förmåga att ta till dig nya och ändrade arbetsuppgifter och vara prestigelös. Arbetsuppgifterna innebär kontakter med allmänheten och övrig personal inom Riksarkivet, varför vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet. Tidigare erfarenheter är av stor betydelse.   Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se.   Anställningsvillkor Anställningsform: Visstidsanställning t.o.m. 2025-12-31 Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Göteborg Tillträde: 2025-08-01 eller enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-30 Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

13 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
Arkivarie
Sveriges Domstolar
Bibliotekarier och arkivarier

Nacka tingsrätt är en domstol med ca 155 medarbetare och är förutom allmän underrätt också en av landets fem mark- och miljödomstolar. Vid tingsrättens allmänna avdelningar handläggs bland annat brott- och tvistemål samt samtliga utsöknings- och exekvaturärenden i Stockholms län. Vid mark- och miljödomstolen handläggs miljömål, fastighetsmål och mål rörande plan- och bygglagen samt vattentjänstlagen. Är du arkivarie och vill ha ett meningsfullt och varierande arbete i en samhällsviktig verksamhet? Trivs du med att arbeta med både fysiska och digitala handlingar? Välkommen med din ansökan! Vi söker nu en arkivarie till arkivfunktionen som f n består av två arkivarier och en arkivassistent. Arkivarierna ingår i den administrativa avdelningen som även ansvarar för frågor om HR, ekonomi, IT och säkerhet på tingsrätten. Tingsrättens arkiv består av både fysiska och digitala handlingar men även av ett historiskt arkiv från Mark- och miljödomstolen där handlingarna kan vara över 100 år gamla. Det pågår en övergång till ett digitalt e-arkiv och utveckling av nya verktyg som ska stödja den digitala arkiveringen, nya arbetssätt och utlämnande av digital information. Vi finns i moderna lokaler i Sickla, med goda kommunikationer till centrala Stockholm, och lägger stor vikt vid att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Här kan du läsa mer om Nacka tingsrätt. (https://www.domstol.se/nacka-tingsratt/jobba-hos-oss/) Arbetsuppgifter I rollen som arkivarie kvalitetssäkrar du att tingsrättens arkivbestånd lever upp till gällande lagar och förordningar. Du arkivlägger akter i avslutade mål samt ordnar och förtecknar arkivmaterial. Vidare deltar du i utvecklingsarbete och ser löpande över och reviderar myndighetens styr- och rutindokument som till exempel arkivbeskrivningar, gallringsbeslut och andra rutindokument som rör arkivet. I rollen ingår även att utbilda både nyanställda och befintlig personal i arkivfrågor. Därutöver tillhandahåller arkivet tingsrättens allmänna handlingar och det kan periodvis vara stor efterfrågan på dessa. Du och dina kollegor tar emot förfrågningar och expedierar beställningar både via telefon och e-post från allmänhet, myndigheter, parter i mål med flera.  Som arkivarie ingår du också i en regional samverkansgrupp för arkivfrågor där du tillsammans med arkivarier från andra tingsrätter i Stockholmsområdet arbetar med gemensamma frågeställningar. Kvalifikationer Vi söker dig som har; • akademisk utbildning om minst 40/60 hp inom arkivvetenskap • erfarenhet av arbete som arkivarie • aktuella och dokumenterade kunskaper i arkiv- och offentlighetslagstiftningen samt Riksarkivets föreskrifter • hög datamognad och ser digitala lösningar som naturliga arbetsverktyg • god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska. Det är meriterande om du har erfarenhet av att i närtid ha arbetat som arkivarie på domstol. Det kan vara meriterande om du har varit del av framtagandet av styrdokument och/eller rutindokument inom arkivområdet och om du har erfarenhet av att arbeta med e-arkiv. Personliga egenskaper Vi söker dig som driver ditt arbete på ett strukturerat sätt. Som person är du positiv, noggrann och trivs med både att arbeta självständigt och med andra. Du trivs med att arbeta med såväl rutinärenden som mer komplicerade frågor. Du har intresse för utveckling, har lätt att anpassa dig vid verksamhetsförändringar och delar gärna med dig av din kompetens i samarbete med andra. Du är en god kommunikatör och har lätt för att anpassa din kommunikation till olika mottagare och sammanhang. Då rollen innebär mycket kontakter, både internt och externt, är det viktigt att du är serviceinriktad och att ditt bemötande är sakligt och opartiskt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Innan eventuell anställning genomgår du ett säkerhetssamtal och vi utför registerkontroll. Ansökan Varmt välkommen med din ansökan, meritförteckning/CV och löneanspråk! Du kommer att få svara på frågor när du fyller i ansökan. Ansök senast: 2025-08-04.  Vid frågor är du välkommen att kontakta: • Arja Kimander, administrativ direktör, [email protected] (mailto:[email protected]) • Meg Goldman, arkivarie, [email protected] (mailto:[email protected]) • Marie Vestin, arkivarie, [email protected] (mailto:[email protected])   Tingsrätten eftersträvar mångfald avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Tester inom personlighet samt problemlösning ingår som urvalsmetod i rekryteringsprocessen.

12 juni 2025
Sista ansökan:
4 augusti 2025
Kansli- och arkivsamordnare till arbete- och välfärdsförvaltningen
Kristianstads kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Som kansli- och arkivsamordnare på arbete och välfärdsförvaltningen tillhör du avdelningen för kansli och utveckling. På avdelningen finns även nämndsekreterare, registratorer, utvecklare, kommunikatör och samordnare. Tillsammans med avdelningen för ekonomi och HR utgör vi förvaltningens stab, och vi bidrar alla inom våra områden för att ge förvaltningens verksamheter goda förutsättningar att klara sina uppdrag för medborgarna. Förvaltningen består av fyra verksamheter: Barn och ungdom, Utbildning och arbete, Utredning samt Vuxenvård. I förvaltningen är vi totalt ca 450 medarbetare. Arbetsplatsen är Östra kommunhuset i Kristianstad med goda pendlingsmöjligheter. Vi erbjuder förmåner som friskvårdsbidrag och flexavtal. Vi ser fram emot din ansökan! I denna rekrytering kommer vi löpande kalla till intervjuer. ARBETSUPPGIFTER Som kansli- och arkivsamordnare hos oss på arbete och välfärdsförvaltningen är du betydelsefull för att säkra kvaliteten på förvaltningens informations- och arkivhantering. Du kommer ha ett viktigt uppdrag i att stärka förvaltningens informationsprocesser så att arbetet för medborgarna sker säkert och systematiskt. Du har ett viktigt ansvar att säkerställa att lagar, avtal, riktlinjer och rutiner följs inom området och att ta initiativ till och skapa effektiva rutiner och arbetssätt. Tjänsten kombinerar två viktiga delar: rollen som arkivsamordnare och samordnare för kansliets arbete med särskilt fokus på registratur. Som arkivsamordnare ansvarar du för att samordna förvaltningens arbete med arkiv- och dokumenthantering. I nära samarbete med arkivredogörarna arbetar du för att säkerställa att arkivering med där tillhörande uppgifter håller lagmässiga krav. Du leder och stödjer utvecklingsinsatser för att skapa en modern, effektiv och rättssäker informationshantering. I förvaltningens kansli arbetar också registratorer och nämndsekreterare. I din roll som kansli- och arkivsamordnare ansvarar du också för samordning av registraturens arbete och för samordning av kansliets gemensamma arbete, med särskilt fokus på att driva utvecklingsarbete och förbättra arbetssätt. Det innebär att viss operativ arbetsledning ingår i din tjänst. I ditt arbete bidrar du med både vägledning och praktiskt stöd i informationshanterings- och arkivfrågor. Du förväntas arbeta med kompetenshöjande internutbildningar och andra informationsinsatser. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom exempelvis arkivvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Du har arbetslivserfarenhet inom området, gärna flerårig. Du behöver ha erfarenhet av arbete med allmänna handlingar och kunskap om offentlighet- och sekretesslagen. Vi vill även att du har god kommunikativ förmåga både muntligt och skriftligt, goda IT-kunskaper och gärna erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Evolution. Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi söker dig som har en god förmåga att ta initiativ och är handlingskraftig i att driva arbetet framåt. Du skapar goda relationer med personer du samarbetar med och kan på så sätt bidra till att vi gemensamt uppnår våra mål. Du behöver vara nyfiken och ha en förmåga att ta dig an nya sammanhang med ett stort engagemang. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

12 juni 2025
Sista ansökan:
26 juni 2025
Dokument controller
Randstad AB
Bibliotekarier och arkivarier

Arbetsbeskrivning Vi söker en noggrann och strukturerad Dokument controller för ett spännande långt uppdrag till en våra kunder norr om Uppsala. Som Dokument Controller kommer du att säkerställa korrekt dokumentation, du kommer ansvara för att organisera, uppdatera och följa upp dokumentflöden. Arbetet är på heltid, dagtid. Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt att du har en bra samarbetsförmåga. På Randstad strävar vi efter att erbjuda dig karriärmöjligheter, så att du kan utveckla din kompetens och få ett välfyllt CV. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss. Urval sker löpande. Välkommen med din ansökan redan idag! Ansvarsområden Hantera och arkivera dokumentation Säkerställa att alla dokument är aktuella och följer riktlinjer Samordna och stödja interna avdelningar med dokumenthantering Kvalifikationer Flera års erfarenhet av dokumenthantering eller arkivering Goda organisatoriska färdigheter Noggrann och ansvarsfull utmärkt svenska i tal och skrift Om företaget Randstad På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential. Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.

10 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
ARKIVARIE VID MUST
Försvarsmakten
Bibliotekarier och arkivarier

Om enheten Du blir en del av Must kontor för verksamhetsstöd som består av olika stödfunktioner och som lämnar stöd till så väl interna som externa aktörer. Vid kontoret för verksamhetsstöd finns avdelningen för Kommunikation och Samband, där arkivfunktionen är placerad. Vid arkivfunktionen arbetar arkivarier samt samordnaren för utlämningsärenden och sekretessgranskning. Vi är en dynamisk arbetsplats som kännetecknas av samarbete, flexibilitet, stort eget ansvar, engagerade kollegor och ett närvarande ledarskap. Huvudsakliga arbetsuppgifter Vi söker dig som har flerårig erfarenhet som arkivarie och är redo för nya utmaningar. I din roll som arkivarie kommer du att ingå i ett team där du tillsammans med dina kollegor ansvarar för arkivtjänsten, och arbetar med både fysiska och digitala handlingar. I arbetsuppgifterna ingår att vårda, ordna och förteckna arkivbestånd. Arbetsuppgifterna innefattar även framtagning och revidering av planer, beskrivningar, rutiner och andra styrdokument, bevarande- och gallringsutredningar, samt att planera och följa upp verksamhetens mål. Du kommer att delta i projekt och utvecklingsarbeten inom informationsförvaltningsområdet och delta i Försvarsmaktens digitala utveckling. Som arkivarie vid Must fungerar du som expertstöd till verksamheten och en viktig del i detta är att samordna sakfrågor samt utbilda och informera i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor. Du kommer vid behov även att arbeta med utlämningsärenden och sekretessgranskning. Kvalifikationer • Akademisk examen inom relevant ämnesområde, varav minst 60 hp arkivvetenskap • Flerårig arbetslivserfarenhet som arkivarie • Dokumenterad erfarenhet av utvecklingsarbete inom området arkiv- och dokumenthantering • Erfarenhet av att hantera information som omfattas av sekretess • Mycket god datorvana • En väl utvecklad kommunikativ förmåga i tal och skrift, på svenska och engelska Meriterande • God kännedom om offentlig förvaltning • Erfarenhet från Försvarsmaktens verksamhet • Erfarenhet av utbildningsverksamhet • Erfarenhet av digitalt utvecklingsarbete inom områden så som e-arkiv och dokument – och ärendehanteringssystem • Erfarenhet av att hantera utlämningsärenden Personliga egenskaper Vi söker dig som är noggrann, strukturerad och har ett gott ordningssinne. Du besitter en god förmåga att planera, prioritera och leverera dina uppgifter inom utsatt tid, även under kortare tidsramar. Du har en god initiativförmåga och är lösnings- och förbättringsfokuserad, samt har en förmåga att se långsiktiga konsekvenser. Som person är du även positiv, prestigelös och flexibel och du har lätt för att skapa kontakter, samarbeta och bygga relationer med andra människor. Då arbetet omfattar hantering av säkerhetsskyddsklassificerad information krävs även att du är ansvarstagande, har ett genomgående högt säkerhetsmedvetande och hög integritet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Ovan ställda kvalifikationer ska på begäran kunna verifieras genom intyg, referenser samt arbets- eller urvalstester. För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). Övrigt Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med provanställning om sex månader. Tillträde: Enligt överenskommelse Arbetsort: Stockholm. Resor i tjänsten kan förekomma. Det finns ingen möjlighet till distansarbete i denna roll. För upplysningar om befattningen eller rekryteringsprocessen kontakta:  [email protected], vänligen skriv ”Arkivarie” i ämnesraden. Fackliga företrädare Fackliga representanter nås via [email protected]. Varmt välkommen med din ansökan senast 2025-08-15. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Du ansöker vi jobb.forsvarsmakten.se Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must) är en del av Försvarsmaktens högkvarter i Stockholm. Vi ger regeringen och Försvarsmakten kvalificerade beslutsunderlag om omvärldsutvecklingen och hot mot Sveriges och Försvarsmaktens säkerhet. Vår vision är ”Ett säkrare Sverige i en osäker värld”. Must är en kunskapsorganisation och erbjuder både spännande och för Sverige angelägna arbetsuppgifter. Här arbetar både officerare och civila experter inom olika områden, t ex statsvetenskap, IT, ekonomi, teknik, matematik och HR. En stor del av Must verksamhet omfattas av sekretess och vi ber dig därför att inte berätta att du sökt jobb hos Must för andra personer än dina närmaste. Läs gärna mer om Must och vår verksamhet här Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. Försvarsmakten ger dig möjlighet att utvecklas som människa och växa i din professionella roll. Vi är en ansvarstagande arbetsgivare och har en öppen organisation där vi ställer upp för varandra. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård och bra balans mellan arbete och privatliv. Försvarsmakten tillvaratar de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund och erfarenheter i våra rekryteringar. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

10 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Arkivarie - tillfällig tjänst
Marks kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också. Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och tusentals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar. ARBETSUPPGIFTER Är du van vid att arbeta med myndighetshandlingar inom bygg- och miljöområdet? Har du goda kunskaper i arkivlagen och intresse för struktur och utveckling av informationsflöden? Då kan detta vara en intressant möjlighet för dig. Bygg- och miljöförvaltningen söker en tillfällig förstärkning med inriktning på arkivering och informationshantering. Ditt huvudsakliga uppdrag blir att: • Gå igenom äldre handlingar inom förvaltningen (båda fysiska och digitala) inför leverans till kommunens centralarkiv. • Kvalitetssäkra, strukturera och förbereda handlingar enligt gällande regelverk och kommunens riktlinjer. • Ta fram en konkret plan för arkivleveransen i samråd med berörda funktioner. • Ta fram en arkivbeskrivning. • Medverka i arbetet med att utveckla eller revidera vår informationshanteringsplan (IHP). • Samverka med registratorer, handläggare och kommunens arkivfunktion. Tjänsten är placerad på förvaltningsgemensamt stöd som är en administrativ enhet inom bygg-och miljöförvaltningen. Enheten består av sex medarbetare och en chef med uppdrag att stödja samt utveckla förvaltningens olika processer inom nämndadministration, diarieföring och arkiv samt ekonomi och personalfrågor. KVALIFIKATIONER Vi ser helst att du har utbildning inom arkivvetenskap eller annan relevant erfarenhet inom dokument- och informationshantering. Du behöver ha mycket god kännedom om arkivlagen, offentlighets- och sekretesslagen samt hantering av allmänna handlingar. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom offentlig sektor, gärna med dokumenthantering inom bygglov, miljö eller liknande områden. Du behöver ha arbetat med ärendehanteringssystem och digitala arkivlösningar. Som person är du noggrann vilket innebär att du är mån om att ditt arbete utförs korrekt och att du har ett strukturerat arbetssätt. Inom ramen för ditt uppdrag behöver du ha förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du behöver kunna samarbeta med andra. Du arbetar lösningsfokuserat för att driva på och komma framåt i arbetet. ÖVRIGT Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle. I våra tjänster lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet. Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten. Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom exempelvis attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling, samt möjlighet till distansarbete- och flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och utformning. Det är också enkelt att pendla hit från exempelvis Göteborg, Borås och Varberg. Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Om möjligt planeras intervjuer till v 29.

8 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025
Arkivarie till Stadsarkivet
Uppsala kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Stadsarkivet Vill du arbeta hos en dynamisk och expanderande arkivinstitution med varierande arbetsuppgifter? Då ska du söka den här tjänsten! Hos oss blir du en del av ett spännande utvecklingsarbete och en arbetsgrupp med stor trivsel på jobbet. Stadsarkivet är stadens och kommunens minne. Vi förvaltar och tillgängliggör originalhandlingar från 1800-talet och framåt. Vi har även i uppdrag att styra och utveckla kommunens informationsförvaltning. Digitalisering och systematiska arbetssätt är viktiga verktyg i detta arbete. Våra lokaler finns centralt i Uppsala nära Stora torget, tio minuters promenad från centralstationen. Vi är cirka 25 medarbetare i en platt processbaserad organisation. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet till arbete på distans. Här kan du läsa mer om Stadsarkivet i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/arkiv-och-allmanna-handlingar/stadsarkivet/). Jag som kommer bli din chef heter Jonas Engardt. Jag har ett stort engagemang för verksamhetsutveckling och för trivsel för medarbetarna där det ska finnas goda möjligheter att utvecklas i sin yrkesroll. Ditt uppdrag Du kommer att fördela din tid mellan två av Stadsarkivets verksamhetsprocesser. Processerna är Normering och tillsyn och Forskarservice. I båda processerna kommer du att vara del av ett team som ansvarar för och driver processens arbete. Processerna leds av varsin processledare. Inom normering och tillsyn kommer du att arbeta med att uppdatera och modernisera kommunens regelverk på arkivområdet och handlägga inkomna samråd från kommunens verksamheter. Stadsarkivet står inför ett arbete att utveckla formerna för vår tillsyn och du kommer vara en viktig del i det utvecklingsarbetet. Du kommer även att utföra tillsynsinsatser. Inom Forskarservice kommer du tjänstgöra i Stadsarkivets läsesalsexpedition där du hjälper våra besökare till rätta med att söka information i våra arkiv. Du kommer handlägga olika typer av förfrågningsärenden och ge svar genom att lämna ut och ta fram handlingar som beställts. I detta arbete ingår även sekretessprövningar, bland annat av socialtjänstakter. Du kommer även vara delaktig i vårt utvecklingsarbete rörande hur vi möter våra besökare digitalt. I Stadsarkivet pågår dessutom en bred variation av arbete inom informationsförvaltning och publikt arbete där andra arbetsuppgifter kan bli aktuella. Din bakgrund Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning arkivvetenskap om minst 60 högskolepoäng. Du ska ha erfarenhet av tidigare arbete som arkivarie och vi ser gärna att du har arbetat på myndighet med informationsstyrning. Har du erfarenhet av att ha arbetat på myndighet med informationsstyrning är det meriterande. Du ska ha goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Som person har du en god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Vidare är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Dessutom är du en person som strukturerar, prioriterar och planerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Jonas Engardt, chef på Stadsarkivet, 018-726 09 34. Fackliga företrädare: DIK, Erik Boman, 018-727 18 99 Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

26 maj 2025
Sista ansökan:
15 juni 2025
Arkivarie till Public People
Public People AB
Bibliotekarier och arkivarier

Om oss Public People är ett personligt, snabbväxande och kvalitativt konsult- och bemanningsföretag som hjälper offentlig sektor runtom hela landet med interimslösningar inom främst specialist- och chefsområden. Som medarbetare på Public People blir du en viktig del av vårt kvalificerade nätverk med kompetenta, kvalitetsmedvetna och prestigelösa medarbetare, som alla har en sak gemensamt; viljan att bidra till och göra skillnad inom den offentliga sektorn. Vi på Public People har alla olika erfarenheter, profiler och kompetenser, vilket gör att vi kompletterar varandra på bästa sätt. Samtidigt enas vi alla oavsett roll, kring vår värdegrund som speglas i allt vi gör: kvalitet, förtroende, självledarskap och hjärta. På Public People är allt möjligt. Vi ser lösningar i stället för problem. Vi är flexibla och skräddarsyr anställningar för att passa individen. Hos oss är målet att du ska hitta balans mellan arbetsliv och privatliv och det finns ofta möjlighet till både flexibla arbetstider och distansarbete. Tillsammans gör vi skillnad. Bli en av oss du också! Vi söker just nu arkivarier med ett brinnande intresse för långtidsbevarande, kulturarv och att hjälpa våra kunder med långsiktiga lösningar i sin informationshantering. Tycker du att arkiv och informationsförvaltning är en utav de roligaste sakerna du vet och dessutom är lyhörd, ödmjuk samt nyfiken på att lära dig mer och utvecklas i din roll? Då tycker vi att du ska söka dig till oss! Arbetsuppgifter: I denna roll kommer du att ha en omväxlande roll där dina arbetsuppgifter kan bestå av att hjälpa våra kunder med såväl strategiska som operativa frågor inom digitalisering och arkivhantering. Du kommer att arbeta med sedvanliga arkivfrågor såsom exempelvis att ordna och förteckna, uppdatera dokumenthanteringsplaner, se över och revidera klassificeringsstrukturer, arkivförteckningar och skapa ordning i kundernas arkiv, oavsett om det är det analoga eller digitala. I din roll ingår även att vara ett bollplank och stöd till verksamheten i att besvara allmänna arkivfrågor och hjälpa våra kunder i det dagliga, operativa arbetet. Du kommer att vara en nyckelperson i kundens arbete med informationsförvaltning och får unika möjligheter att vara med och utveckla samt driva kundernas arkivarbete. Som anställd hos oss kan du förvänta dig att få stöd och coachning i ditt arbete som konsult samt en varierande och utvecklande roll där du kommer att lära dig otroligt mycket! Din profil Som konsult på Public People kommer du att ställas inför en variation av arbetsuppgifter, alla kopplade till ditt specialistområde. Våra kunder står inför olika utmaningar och du kommer att få möjlighet att stötta de i att effektivisera och förbättra deras arkiv- och informationshantering, både på lång och kort sikt. Vi söker därför dig som är flexibel, kommunikativ och har god samarbetsförmåga. Du är noggrann, strukturerad och har lätt för att prioritera. Du trivs i en dynamisk arbetsmiljö med många kontaktytor och varierande uppgifter. Vidare är du lösningsorienterad och har god pedagogisk förmåga då arbetet många gånger kräver kompetensöverföring. Krav: Högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap motsvarande minst 60 hp Minst 5 års erfarenhet av självständigt arbete som arkivarie, gärna inom offentlig sektor Flytande i svenska språket i både tal och skrift Låter detta intressant? Tveka då inte och skicka in din ansökan så snart som möjligt och bli en del av vårt team! Ansök redan nu, urval sker löpande. Kontakta oss så får du veta mer! Paloma Carroza, Affärsområdeschef Public People på; [email protected] eller telefon 072-890 04 80 GDPR Vi behandlar din personliga information i enlighet med GDPR. Om du önskar att vi raderar din information gör du det enklast genom att begära det via vår karriärsida ”Connect”. Annonserings- och rekryteringshjälp Inför rekryteringsarbetet har Public People tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför alla former av annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

26 maj 2025
Sista ansökan:
5 november 2025