Arkivarie

Sök bland 11 lediga jobb som Arkivarie och börja ditt nya yrkesliv idag!

Arkivarie till Stadsarkivet

Är du intresserad av att bidra till att utveckla bevarandet och tillhandahållandet av information som Stadsarkivet förvaltar? Gillar du att ge god service och interagera med människor? Då kan detta vara det perfekta jobbet för dig! Vi befinner oss i en spännande fas av utveckling inom Västerås stads och Stadsarkivets informationsförvaltning och söker dig som vill vara en del av denna resa! Hos oss kommer du att ha en roll som är utåtriktad, utvecklande och varierad. Tillsammans med andra expertfunktioner jobbar vi strategiskt med att utveckla och styra hållbar och effektiv informationshantering inom kommunkoncernen. Detta är en viktig del av stadens verksamhetsutveckling och digitaliseringsarbete! Stadsarkivet består av ett team på nio personer som arbetar på uppdrag av arkivmyndigheten. Vi värdesätter samarbete, stöd och öppen dialog mellan kollegor och strävar efter ett positivt arbetsklimat. Vi tror på att ge våra medarbetare förtroende och frihet under ansvar. Förutom en otroligt viktig och spännande tjänst i utveckling erbjuder vi dig även dessa förmåner: • Flextidsavtal • Distansarbete enligt stadens riktlinjer • Friskvårdsbidrag • Upp till 38 dagars semester beroende på ålder och semesterväxling Du kan läsa mer om våra erbjudanden här: Vårt erbjudande som arbetsgivare - Västerås (vasteras.se) Läs gärna mer om stadsarkivet: https://www.vasteras.se/kommun-och-politik/stadsarkivet ARBETSUPPGIFTER Som arkivarie på stadsarkivet kommer du att arbeta med bevarande- och gallringsfrågor, processkartläggning, tolkning av regelverk och vara ett stöd till stadens förvaltningar i de frågorna. Du kan komma att delta i rådgivning gällande upphandlingar och i utvecklingsarbeten och dina kunskaper kan också komma att efterfrågas i projekt kopplat till digitalisering och verksamhetsutveckling. Du kommer även att spela en central roll som kvalificerad handläggare. Det innebär bland annat att du säkerställer att den information som förvaras av Stadsarkivet blir tillgänglig, förvaltas och tillhandahålls. Det innefattar till exempel forskarservice, registrering samt ordnande och förtecknande Vi värdesätter ett nära samarbete med kollegor på andra enheter inom vårt verksamhetsområde och du kan komma att arbeta med enhetsöverskridande frågor och arbetsuppgifter. I vårt team, som består av olika specialistkompetenser, ges du möjligheten att utveckla din egen yrkesroll och delta i utformningen av arbetssätt och metoder. Vi lägger stor vikt vid kontinuerlig kompetensutveckling och ser till att hålla oss uppdaterade inom relevanta områden. Samarbete är en nyckelfaktor för oss, vilket innebär att du även kan delta i andra arbetsuppgifter inom Stadsarkivet och inom det verksamhetsområde vi tillhör och tillsammans stöttar vi varandra i komplexa frågor och utmaningar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning varav minst 40p/60 hp i arkivvetenskap. Arbetet kräver god kännedom om lagstiftning inom området samt goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Du har god IT-vana och har du arbetat i förteckningssystem som Visual arkiv är det en fördel. Har du tidigare arbetat som arkivarie inom offentlig sektor och har du erfarenhet av att arbeta med verksamhetsstöd och ärendehandläggning ser vi det som meriterande. Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att höra av dig till någon av kontaktpersonerna nedan. Vi ser fram emot din ansökan! ÖVRIGT Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället. Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här: https://www.vasteras.se/jobbochkarriär I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

15 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Dokumentcontroller - arkiv, dataskydd och informationssäkerhet

Är du vår nya kollega och dokumenthanteringsexpert? I så fall väntar ett stimulerande och givande uppdrag som utförs i nära samarbete med ett positivt och utvecklingsbejakande team. Vi söker en tillsvidareanställd dokumentcontroler på heltid. Tjänsten är placerad på avdelningen för administrativ service inom sektorn för verksamhetsstöd. Vår avdelning har till uppgift att underlätta och förbättra politiska beslutsprocesser och ge stöd för att säkra demokratin. Det gör vi bland annat genom vårt arbete med arkiv-, dataskydds- och informationssäkerhetsfrågor. I vårt uppdrag ingår också registratur, nämndadministration och visst rättsstöd.  Leksands kommun är rätt plats för dig som vill bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utvecklas inom ditt område och arbeta med Sveriges viktigaste jobb. Leksands kommun står inför spännande utmaningar, och med visionen som vägleder oss, har vi stakat ut en väg med höga ambitioner för hållbarhet, det grundläggande välfärdsuppdraget och kommunen som arbetsgivare. Om arbetsplatsen Vi är ett team som präglas av glädje, kvalitetsmedvetenhet och professionalitet. Tillit, förtroende och samverkan är nyckelord som genomsyrar vår verksamhet. Vi delar med oss och hjälper varandra för att lyckas med vårt gemensamma uppdrag att stödja förvaltning och förtroendevalda i frågor vilka rör allt från dokumenthantering till nämndadministration. Hos oss kommer du att: • vara i händelsernas centrum, • vara på en plats med högt tempo och nära till beslut. Dina kollegor är registratorer, nämndsekreterare, kommunsekreterare och administrativ koordinator. Vi ser gärna att du blir en del av vårt team. Dina arbetsuppgifter I dina arbetsuppgifter som dokumentcontroller ingår att samordna och underhålla informationshanteringsplaner, tillse leverans, gallring och underhåll av arkivbeståndet samt även utveckla vår e-arkivtjänst. Du är ett stöd i frågor kring offentlighetsprincipen och aktivt upprätthålla den genom att bland annat lämna ut allmänna handlingar. Vidare ingår att underhålla dataskyddsregister och efterlevnadsdokument samt utöva intern kontroll inom dataskyddsfrågor. Du jobbar också med informationssäkerhetsklassning enligt KLASSA, t.ex. vid upphandlingar.  Du arbetar strategiskt med informationsfrågor och bidrar vid framtagande av policies och riktlinjer. Du samordnar informationssäkerhetsåtgärder med de systemansvariga i kommunens olika verksamhetssystem.  I uppdragen som dataskyddsombud och informationssäkerhetsansvarig rapporterar du direkt till kommundirektören, men ansvarig chef är administrativ chef. Din profil Du har relevant högskoleutbildning samt gärna erfarenhet från att verka i en politiskt styrd organisation. Du har därför kunskap om de lagar, regler och övriga förutsättningar som styr vår verksamhet. Dina erfarenheter omfattar specifikt områden som dataskyddsförordningen, arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen. Vidare har du en hög digital kompetens och arbetar gärna med digital utveckling inom dina ansvarsområden. Du är en person som är trygg i dig själv och du kan arbeta självständigt. Du är också nyfiken och drivs av en vilja till lärande, men även en vilja och förmåga att dela med dig av dina kunskaper till andra. Vidare är du ordningsam, effektiv och flexibel. Du har god ansvarskänsla, samarbets- och initiativförmåga samt insikt i hur du prioriterar bland uppdragen. Du kan jobba med detaljer samtidigt som du kan lyfta blicken och se den större helheten. Det gör att du har förmåga att tänka kreativt och hitta lösningar på ett sammansatt sätt. Du har ett proaktivt förhållningssätt genom att du, på eget initiativ, kan aktualisera och driva nödvändiga utvecklingsarbeten. Du har god språklig förmåga och du kan uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift. Detta kombinerat med att du har en god pedagogisk förmåga, så du kan anpassa ditt budskap efter målgrupp och situation. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du är även bekväm i en roll som handledare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift. Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill att all verksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt och vi strävar efter ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustad för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande. På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se https://leksand.se/redo-for-nasta-steg-i-livet För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se Din ansökan För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev. Sista ansökningsdatum Sista ansökningsdatum 25 april 2024 Tillsättning sker efter överenskommelse. Vi rekryterar löpande så det är bra om du skickar in din ansökan så fort som möjligt. Läs mer på www.leksand.se och följ oss på sociala medier. Välkommen med din ansökan!

12 april 2024
Sista ansökan:
25 april 2024
ARKIVARIE

Arbetsuppgifter Vi söker en engagerad och kvalificerad arkivarie som vill bidra till vår kunds arkivfunktion. Som arkivarie hos vår kund kommer du att spela en central roll i hanteringen av deras dokument och information. Du kommer även att vara delaktig för att hantera förfrågningar och säkerställa tillgängligheten av relevant material för interna och externa intressenter. Exempel på arbetsuppgifter: - Organisera och arkivera dokument och information enligt gällande riktlinjer och standarder. - Genomföra klassificering, katalogisering och indexering av material för att underlätta åtkomst och sökning. - Hantera förfrågningar från olika avdelningar inom organisationen samt externa kunder och intressenter. - Tillhandahålla relevant information eller dokumentation i enlighet med gällande rutiner och sekretessbestämmelser. Om oss JobBusters är ett auktoriserat personaluthyrnings- och rekryteringsföretag som är inriktade mot tjänstemän och har funnits sen 2011. Vi på JobBusters bryr oss om våra konsulter och vårt mål är alltid att bygga långsiktiga relationer med både konsult och kund. Vårt mål är alltid att matcha våra kunders drömkandidat med våra kandidaters drömjobb! Företagspresentation Vår kund är en myndighet i Stockholm som arbetar för att förbättra bland annat vård och omsorg för Sveriges invånare. Här erbjuds ett meningsfullt arbete och kollegor som vill bidra till samhällsutvecklingen. Kvalifikationer - Du har akademisk examen inom arkivvetenskap, informationsvetenskap eller liknande område. - Du har arbetat som arkivarie tidigare. - Du behärskar svenska obehindrat i tal och skrift. - Meriterande: Erfarenhet av att arbeta med arkivsystem och digitala verktyg för dokumenthantering. Personliga egenskaper För att passa i rollen som arkivarie hos vår kund är du självgående och ansvarstagande med förmåga att arbeta både självständigt och i team. Du är flexibel och anpassningsbar med förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt och prioritera mellan dem. När du blir en av oss Som konsult hos JobBusters kan du känna dig trygg med ett kollektivavtal i ryggen, tillgängliga konsultchefer och engagerade rekryterare. Du som konsult får även tillgång till vårt nätverk av spännande företag och uppdragsgivare! För oss är det viktigt att du som konsult trivs, känner en trygghet och gemenskap till oss som arbetsgivare. Vi erbjuder tjänstepension, löneväxling och möjlighet till flexpension. Du får även tillgång till vår förmånsportal, där du utöver friskvårdsbidrag har tillgång till mängder av rabatter och erbjudanden inom hälsa, hem och fritid, transport, sjukvård och mycket mer! Ditt välmående är av högsta prioritet för oss och vi erbjuder bland annat en digital lösning som hjälper våra medarbetare att hitta verktyg för att hantera vardagens alla utmaningar, både på jobbet och i privatlivet. Tillträde och ansökan Heltid, 40h/v. Vår kund önskar start enligt överenskommelse och uppdraget förväntas pågå till och med 2025-01-15 med chans till förlängning. Du kommer att vara anställd av JobBusters som konsult och arbeta hos vår kund i Stockholm. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan.

8 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Arkivarie till Skolinspektionen i Stockholm

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Varje enskilt barn och elev har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten består av tre verksamhetsgrenar, tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsgivning. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete! För oss står medborgarens behov och intressen i fokus. Vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Är du en erfaren arkivarie som kan det statliga regelverket? Då har vi ett spännande arbete som väntar på dig! Tillsammans med fyra arkivarier och två registratorer bereds du möjligheten att självständigt utforma arbetssättet. Möjlighet att teckna överenskommelse för distansarbete finns.  Arbetsuppgifter Skolinspektionens arkiv består till stor del av material från myndighetens inspektion och tillståndsprövning. Skolinspektionen är värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd och arkivfunktionen sköter det praktiska arkivarbetet åt nämnden. Det finns ett stort allmänintresse kring Skolinspektionens allmänna handlingar. I tjänsten ingår därför utlämnande av allmän handling med tillhörande sekretessprövning i ärenden som överlämnats för arkivering. I tjänsten ingår även att stödja myndigheten i arkivfrågor samt att förvalta myndighetens klassificeringsstruktur, dokumenthanteringsplan och övriga arkivredovisning. Du kommer även att vara delaktig i projekt rörande vidareutveckling av myndighetens e-arkiv samt göra gallringsutredningar. Arbetet innefattar även löpande arkivuppgifter så som att arkivera samt vårda, ordna och förteckna.  Arbetet innefattar även att vid behov stödja registraturen med posthantering, diarieföring och kontakt med allmänheten.  Kvalifikationer  Vi söker dig som har • Högskoleutbildning med minst 60 poäng inom arkivvetenskap eller annan arbetslivserfarenhet som Skolinspektionen bedömer likvärdig • Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom arkivområdet • Goda kunskaper, både teoretiska och praktiska, om regelverk inom arkivområdet/god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar • Förmåga utifrån erfarenhet använda strategiska perspektiv inom arkivkunskapen Det är meriterande om du har: • Erfarenhet avseende utlämning av allmän handling inklusive sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen • Erfarenhet av arkivrelaterat arbete inom offentlig sektor • Arbetslivserfarenhet från statlig myndighet Dina egenskaper Som arkivarie behöver du ha en utpräglad ansvarskänsla för arbetsuppgifterna, ett noggrant, strukturerat arbetssätt och god dokumentationsförmåga. Du har en förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och du har ett helhetsperspektiv. Vi ser gärna att du har en god kommunikativ förmåga och att du på ett lättillgängligt sätt kan uttrycka dig i tal och skrift. Dessutom behöver du ha en god samarbetsförmåga och vara serviceinriktad samt lojal vilket kräver att du agerar utifrån myndighetens policyers, riktlinjer och  rutiner. Vi värdesätter hög flexibilitet utan att ge avkall på kvaliteten i arbetet. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tjänsten Tjänsten är en heltidstjänst, tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning 6 månader. Ansökan Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv med bild. Sista ansökningsdag är den 29 april, 2024. Ansökan har dnr SI 2024:2867. Kontaktpersoner För upplysningar, kontakta HR-chef Ann Stadberg, för frågor angående rekryteringsprocessen, kontakta HR-partner Mary Cairns eller Kristin Annerstedt, fackliga företrädare Birger Österberg, Saco och Mattias Friström, OFR/S. Samtliga nås via växeln 08 586 080 00.     Inför rekryteringen har Skolinspektionen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring, vi undanber oss därför kontakt från försäljare.

8 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Regionarkivarie sökes till Regionkansliet

Om tjänsten Som regionarkivarie kommer du att vara en viktig kugge i arbetet med regionens informations-förvaltning, där du förväntas bidra med ökad kompetens inom området. Tillsammans med regionens övriga arkivarier arbetar du med att utveckla regionens digitala och analoga arkiv- och informationshantering. Du hjälper till i arbetet med att ta fram och förvalta styr- och stöddokument och stöttar förvaltningarna i deras arbete med informationshanteringsplaner. Periodvis kan även arbete med utlämnande av allmän handling och förteckningsarbete förekomma. Region Halland arbetar mot en ökad digitalisering på ett flertal områden. Inom Regionarkivet pågår just nu ett spännande utvecklingsarbete mot ökad digital arkiv- och informationshantering, där regionens digitala slutarkiv spelar en viktig roll. Om arbetsplatsen Tjänsten är placerad på Regionarkivet på kanslienheten vid Regionkontoret i Halmstad. Vid kansliet hanteras regionstyrelse och regionfullmäktige samt ett antal av regionens nämnder och externa samarbeten. Vid kansliet finns också regionens arkivenhet (Regionarkivet), diarium, juristenhet och patientnämnd. Kansliet har kontakt med alla delar i organisationen och fungerar som ett nav i regionens styrning och ledning. Kollegiet präglas av en samarbetsanda där vi gemensamt arbetar för regionens bästa. Kvalifikationer Du som söker har högskoleutbildning inom arkivvetenskap, 60 hp (40p enligt gamla systemet) samt några års arbetslivserfarenhet som arkivarie. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta strategiskt med arkivering och informationshantering är det en fördel. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en offentligt driven organisation som styrs av politiska beslut. Vi söker dig som har förmåga att skapa engagemang och intresse kring arkiv- och informationshanteringsfrågor. Självfallet har du god samarbetsförmåga, du arbetar gärna i team och har lätt för att skapa och vårda goda relationer. Samtidigt har du god förmåga att arbeta självständigt och driva dina egna processer. Du är bra på att kommunicera i såväl tal som skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.  Varmt välkommen med din ansökan! Vårt erbjudande För oss är det viktigt att du ska trivas och utvecklas i ditt arbete.  Läs mer om vilka https://www.regionhalland.se/jobb-och-karriar/formaner/ vi kan erbjuda dig som anställd. Om Region Halland Region Halland är till för alla som bor och arbetar här i Halland. Vi är över 8 000 medarbetare inom 370 olika yrken som alla arbetar för att erbjuda en god hälso- och sjukvård och att främja tillväxt och utveckling. Vi ansvarar också för kollektivtrafiken i Halland och driver frågor inom områden som näringsliv, kultur och utbildning. Vår vision är ”Halland ­ – bästa livsplatsen” och med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag i. Vi har kommit en bra bit på vägen, välkommen att följa med oss på vår resa! https://www.regionhalland.se/om-region-halland/ Strävan efter jämställdhet, mångfald och likvärdiga villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av Region Hallands värdegrund. Region Halland krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Region Halland har upphandlade avtal.

5 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Arkivarie

Stiftelsen Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum söker en Arkivarie Arkivet har ansvaret för diarieföring samt för att organisera och katalogisera arkivmaterial inom museets ämnesområden. Det inkluderar både det egna ämbetsarkivet och arkiv från enskilda arkivbildare som donerat eller deponerat material till Ájtte. Arkivalierna består av traditionella pappershandlingar, fotografiska bilder samt ljudinspelningar i både digital och analog form. Dessutom finns en omfattande samling av tidningsklipp och en kopiesamling med arkivmaterial från andra institutioner. Arbetsuppgifter: Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att organisera och katalogisera arkivalier, löpande diarieföring av museets handlingar, praktiskt arbete inom bildarkivet inklusive bildförmedlingsverksamhet. I arbetet ingår även att göra materialet tillgängligt för allmänheten, forskare och museets personal samt att tillhandahålla service. Viktiga fokusområden inkluderar att initiera utveckling av arkivverksamheten, arbeta för ett framtida e-arkiv, öka kännedomen och tillgängligheten av arkivmaterial samt att arbeta med etikfrågor och stärka kontakterna med bland annat samiska arkivinstitutioner i Sápmi. Du kommer att jobba med databaserna Visual Arkiv och Carlotta. Kvalifikationer: Vi söker dig som har: Akademisk examen i etnologi, historia, samiska språk eller annan lämplig ämneskombination tillsammans med minst 30 hp arkivvetenskap eller motsvarande arkiverfarenhet. Kunskaper i samisk kultur och samiska språk är meriterande liksom erfarenhet av digital dokumenthantering och arkivering. Arbetstid/Varaktighet Tjänsten är ett vikariat omfattning 100% till 15 oktober med möjlighet till förlängning. Tillträde 6 maj eller enligt överenskommelse. Lön Museet tillämpar individuell lönesättning. Upplysningar om tjänsten lämnas av enhetschef Göran Sjöberg. Fackliga företrädare är Ann-Catrin Blind, SACO-DIK och Anne Bryggman-Tjikkom, ST-Kultur. Samtliga nås på telefon 0971–170 70 växel. Ansökan med CV ska ha inkommit senast den 26 april 2024 till adressen: Ájtte, Svenskt fjäll- och samemuseum, Box 116, 962 23 JOKKMOKK, eller via e-post till [email protected]. Märk ansökan med referens, Dnr: 2024/008.

4 april 2024
Sista ansökan:
26 april 2024
Arkivarie med inriktning e-arkiv till Regionarkiv i Malmö

Gör skillnad. Varje dag. Regionarkivets funktion för e-arkiv söker en arkivarie för en tidsbegränsad anställning som kan stötta verksamheten med gallringsutredningar året ut. Om du vill få en god insikt i och erfarenhet av hur det är att arbeta med e-arkiv så är detta en tjänst för dig. Enheten Regionarkiv är en del av Område Information. Vårt grunduppdrag regleras i det av fullmäktige beslutade arkivreglementet. Vi är verkställande arkivmyndighet under Regionstyrelsen och ska vårda och tillhandahålla överlämnade arkiv samt utöva tillsyn. Området har ett samordningsansvar i Region Skåne för informationsstyrning där både dataskydd och informationssäkerhet ingår. Vi ansvarar även för andra centrala funktioner såsom diarium, utlämnande av allmänna, administrativa handlingar, skanning samt utlämnande av journalinformation. Inom verksamhetsområdet är vi cirka 140 anställda och på enheten regionarkiv är vi 18 anställda. ARBETSUPPGIFTER Som arkivarie med inriktning e-arkiv arbetar du operativt inom processen digital arkivering med fokus på delprocessen utreda digital arkivering. Det innebär bland annat att kunna värdera informationen i system som ska avvecklas utifrån uppsatta regelverk och styrdokument samt att under hela processen dokumentera leveransförloppet. Du arbetar i nära samarbete med e-arkivets övriga arkivarier. Tjänsten kommer också innebära visst förteckningsarbete samt andra administrativa arbetsuppgifter som att uppdatera vår informationshanteringsplan. Tillsammans med övriga enheter inom Område Information medarbetarna på enheten i processarbetet i vårt ledningssystem för verksamhetsinformation (LVI). Processorganisationen arbetar enhetsöverskridanden i processer som omfattar samtliga sakfrågor rörande informationsoffentlighet. Regionarkivet utvecklar ständigt uppdraget och vi välkomnar nu en medarbetare som vill vara delaktig i förbättringsprocesserna för att vi ska kunna driva en modern verksamhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en universitets-/högskoleutbildning inom arkiv- och/eller informationsvetenskap eller minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap. Alternativt annan utbildning eller kunskap förvärvad genom arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Vidare har du god förmåga att kommunicera obehindrat på svenska, i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med arkivfrågor inom offentlig förvaltning. Dessutom är det fördelaktig om du har erfarenhet av informationsvärderingar såsom arbete med bevarande- och gallringsutredningar och av arbete med styrdokument inom arkivområdet såsom instruktioner för gallring av handlingar. Även erfarenhet av praktiskt arbete med inleverans i e-arkiv samt goda kunskaper om standarder inom e-arkivering och digitalt bevarande är meriterande. Arkivarierollen innebär ett stort eget ansvar och ställer höga krav på god samarbetsförmåga. För att lyckas i rollen är du strukturerad, noggrann och har initiativförmåga. Du har gott omdöme vid tillämpning av befintliga regelverk och kan tänka övergripande och strategiskt samt se de långsiktiga konsekvenserna av dina beslut. Du trivs med omväxlande arbetsuppgifter och ser möjligheter i förändring. Vi tror att du har lätt för att ta dig an nya utmaningar och kan utvecklas i en dynamisk miljö. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I denna rekrytering tillämpas löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

3 april 2024
Sista ansökan:
17 april 2024
Arkivarie till Regionarkiv i Lund

Gör skillnad. Varje dag. Är du nyfiken på hur vi arbetar på Regionarkivet och vill få erfarenhet inom arkivarieyrket? Då kan detta sommarvikariat passa dig! Enheten Regionarkiv är en del av Område Information. Vårt grunduppdrag regleras i det av fullmäktige beslutade arkivreglementet. Vi är verkställande arkivmyndighet under Regionstyrelsen och ska vårda samt tillhandahålla överlämnade arkiv och utöva tillsyn. Inom området samordnar vi även frågor inom journalskanning, journalutlämning, diarium, informationsstyrning, informationssäkerhet och dataskydd. Inom verksamhetsområdet är vi cirka 140 anställda och på Regionarkivet är vi 18 anställda. ARBETSUPPGIFTER Vi har nu möjlighet att välkomna en arkivarie till oss under sommarmånaderna! Som arkivarie hos oss på Regionarkivet är du delaktig i hela kedjan från att besvara och administrera frågor inför leverans av arkivmaterial. Du ordnar och förtecknar efter leverans till att slutligen ta fram och förbereda för utlämnande av visst material. Vidare kommer du tillsammans med dina kollegor att ge råd och stöd i bevarande- och gallringsfrågor till verksamheterna. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har godkänd högskole-/universitetsutbildning inom arkivvetenskap om minst 60 högskolepoäng. Vidare har du goda språkkunskaper i svenska och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du har god vana av att arbeta i Officepaketet. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med liknande arbetsuppgifter. Som person är du flexibel, noggrann och tycker om att lära nytt. Du trivs med omväxlande arbetsuppgifter och får energi av och är aktiv i att bidra till ett bra samarbete inom teamet. Du har en god kommunikativ förmåga och är duktig på att ha dialog med andra. Du är pedagogisk i ditt sätt och har en god förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskaper. Du har lätt för att ta dig an nya utmaningar och kan utvecklas i en dynamisk miljö. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I denna rekrytering tillämpas löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Koncernkontorets uppdrag är att stödja regionstyrelsen, som har ansvaret för den samlade förvaltningsorganisationen i Region Skåne. Koncernkontorets drygt 750 medarbetare arbetar bland annat med frågor som rör regional utveckling, folkhälsa och miljö, hälso- och sjukvårdsplanering, kommunikation, ekonomi och HR. Koncernkontorets arbetsplatser finns främst i Rådhuset i Kristianstad och på Dockplatsen i Västra Hamnen i Malmö. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

3 april 2024
Sista ansökan:
17 april 2024
Arkivarie

vid Stockholms universitetsbibliotek. Sista ansökningsdag: 2024-04-28. Stockholms universitet är ett av Sveriges största universitet. Universitetet präglas av öppenhet och arbetar för en nyskapande, gränsöverskridande verksamhet. Rankat som ett av världens 200 främsta lärosäten är Stockholms universitet ledande inom forskning och utbildning inom humanvetenskap och naturvetenskap i en unik miljö i nationalstadsparken.  Centrala arkiv- och registraturfunktionen har ett övergripande ansvar för myndighetens arkiv och registratur. Funktionen har till uppgift att ta fram och skapa de övergripande rutinerna, processerna och dokumenten för myndighetens arkiv- och registratur samt ser till att detta genomlevs på institutionerna. Den stöttar även institutionernas arkivvårdare i utförandet. I universitetets organisation ligger funktionen inom Universitetsbiblioteket. Nu söker vi en arkivarie till universitetets centrala arkiv- och registraturfunktion där merparten av arbetstiden är förlagd till tre av universitetets institutioner. Vill du ta dig an en expertroll men samtidigt arbeta med praktiskt arkivarbete med möjlighet att lära andra inom myndigheten att arkivera och registrera? Här är då möjligheten för dig till ett varierande arbete på campus Frescati. Arbetsuppgifter Du kommer att arbeta som arkivvårdare på tre av institutionerna, enligt ett regelbundet schema, samtidigt som du har en fot vid den centrala verksamheten. Som arkivvårdare ansvarar du för att upprätta, dokumentera och genomföra processerna för arkivering vid institutionerna, både analogt och elektroniskt material, samt visst arbete med registrering av handlingar i diariesystemet. Du kommer arbeta pedagogiskt med att lära andra inom myndigheten att arkivera och registrera handlingar, men även vara expert på arkivarbete på institutionen, med uppbackning från centrala arkivfunktionen. Arkivvårdarens arbete definieras bl.a. utifrån Handläggningsordningen för arkiv- och registraturorganisationen.   Kvalifikationer Du är utbildad arkivarie med ett stort intresse för att ge god service och trivs med varierande arbetsuppgifter inom såväl fysiska som digitala arkiv. Du har arbetat några år inom yrket. Du vågar ta beslut och ta på dig roller där du projektleder andra och driver projekt framåt utifrån uppsatta mål och ramar. Du har förmågan att hantera flera projekt samtidigt och att arbeta på olika arbetsplatser inom campus. För att lyckas i arbetet behöver du vara bekväm med att planera ditt arbete själv i stor omfattning och ta ett stort ansvar för att det genomförs. Som person är du självgående, lyhörd och lösningsorienterad. Du måste ha lätt för att samarbeta och dela med dig av kunskaper. För anställningen är det nödvändigt att du har: • arkivarieutbildning eller liknande utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren • några års erfarenhet av arbete med arkivverksamhet inom högskole- och universitetssektorn eller annan större offentlig verksamhet • goda allmänna IT-kunskaper och Microsoft Office • god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Det är meriterande om du har: • erfarenhet av Visual Arkiv och W3D3 • erfarenhet av arbete med registratur • erfarenhet av att besvara inkommande förfrågningar och utlämnande av allmänna handlingar • pedagogik. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.  Anställningsvillkor Anställningen avser heltid och gäller tills vidare med sex månaders provanställning. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning, ange därför gärna löneanspråk. Tillträde i mitten av augusti enligt överenskommelse. Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Kontakt Närmare information om anställningen lämnas av sektionschef Eva Dahlbäck, tfn 08-16 27 06, [email protected]. Fackliga företrädare Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, [email protected], Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/OFR), tfn 08-16 34 89, [email protected], samt [email protected] (SEKO). Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Bifoga endast personligt brev och CV. Kopior på betyg och intyg tar du med vid en eventuell intervju. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning. Välkommen med din ansökan! Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

26 mars 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Arkivarie

Länsstyrelsens cirka 300 medarbetare arbetar som regeringens representant på regional nivå. Vårt uppdrag är att utveckla länet samt verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet. Vi arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill tillvarata de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten. Enheten för lednings- och verksamhetsstöd är en av Länsstyrelsens sju enheter. Här arbetar vi med att ge stöd åt länsledningen samt övriga chefer och medarbetare i en bredd av frågor. Vi arbetar bland annat med verksamhetsutveckling och planering, ekonomi, upphandling, personalfrågor, kommunikation, säkerhetsfrågor, ärendehantering och intern service. Hos oss arbetar experter inom dessa områden som gärna delar med sig av sin kunskap. Vi arbetar med respekt, professionalitet och öppenhet för länets invånare – tillsammans för en hållbar framtid! Beskrivning Är du vår nya arkivarie? Rättsfunktionen som är en del av enheten för lednings- och verksamhetsstöd söker nu en kollega som vill bidra till Länsstyrelsens utveckling inom arkiv och informationsförvaltning. På Rättsfunktionen finns härliga kollegor bestående av arkivarier, registratorer, jurister och förvaltningshandläggare. Du får möjlighet att använda dina kunskaper i en av landets bredaste myndighet som en viktig del av hela informationskedjan. Arbetet utförs i tätt samarbete med en erfaren arkivarie, övriga kollegor på Rättsfunktionen och experter inom olika sakområden på hela Länsstyrelsen. Som arkivarie hos oss gör du skillnad för medborgarna i Jämtlands län, för myndigheten och Sveriges kulturarv. Arbetsuppgifter I rollen som arkivarie arbetar du tillsammans med en arkivariekollega och en arkivansvarig strategiskt såväl som operativt med en stor variation av arbetsuppgifter, både utifrån bredd och komplexitet. Du kommer hantera både digitalt och fysiskt arkivmaterial. Arbetsuppgifterna består bland annat av: - Ordna, förteckna och vårda myndighetens arkivbestånd - Verkställa, utreda behov av och handlägga ärenden om gallring - Sekretessprövning och utlämnande av allmänna handlingar - Ge stöd och råd samt hålla i utbildningar i frågor rörande informationsförvaltning - Utveckla och ta fram styrdokument rörande informationsförvaltning - Delta i Länsstyrelsernas nationella arkivnätverk Det förekommer tunga lyft Vi söker dig som: - Har en högskole- eller universitetsexamen innehållande arkivvetenskap, informationsvetenskap eller annan inriktning vi bedömer som likvärdig. Längre erfarenhet från arkivverksamhet kan ersätta utbildning. - Med lätthet kan göra dig förstådd och uttrycka dig korrekt på svenska i både tal och skrift då du i tjänsten förmedlar information både muntligt och skriftligt samt författar formella beslut. - har god datorvana samt goda kunskaper inom Officepaketet. Du använder självständigt den utrustning och de system som är dina primära arbetsredskap och följer med i den digitala utvecklingen. Det är önskvärt om du också har lätt för att ta till dig och snabbt bilda dig en uppfattning om nya IT-system, har aktuell erfarenhet från statlig arkivverksamhet, sekretessprövning och utlämnande av allmänna handlingar, hantering av säkerhetsskyddsklassificierade handlingar eller arbete kopplat till dataskyddsförordningen (GDPR). Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du trivs med att ha många kontaktytor och samarbetar väl med dina närmsta kollegor, kollegor på andra enheter och externa aktörer. Du arbetar strukturerat genom att löpande planera, organisera och prioritera dina arbetsuppgifter samt göra avvägningar och planera om vid behov. Du är engagerad och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och du har förmåga att ibland ge det lilla extra för att driva processerna inom ditt verksamhetsområde framåt. Villkor Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass måste du vara svensk medborgare. Foto: Göran Strand Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete med varierade arbetsuppgifter. Du kommer att göra skillnad för vårt län och samhälle. Länsstyrelsen är en bred myndighet vilket innebär att du ständigt får möjlighet att utvecklas och lära dig nya saker. Detta gäller inom flera politikområden. Som arbetsgivare har vi stort fokus på bra anställningsvillkor, ett aktivt arbetsmiljöarbete och hälsofrämjande friskvårdsaktiviteter. Vi är måna om samverkan med våra fackliga parter och kan erbjuda distansarbete. Vid en tillsvidareanställning på Länsstyrelsen kommer du krigsplaceras vid myndigheten. Beroende på tjänst kan det ingå tjänstgöring i krisstab och säkerhetsklassning. Vi inleder vanligtvis med provanställning vid tillsvidaretjänster. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd

22 mars 2024
Sista ansökan:
22 april 2024