Arkivassistent
Sök bland 16 lediga jobb som Arkivassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!
Naturhistoriska riksmuseet är en statlig myndighet med regeringens uppdrag att främja kunskapen, forskningen och intresset för vår värld. Myndigheten är en framstående forskningsinstitution och Sveriges största museum. Museet har under mer än 200 år samlat in föremål och data och bedrivit forskning om livet på jorden. Samlingarna innehåller fler än 11 miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. All forskning och kunskap delas i utställningarna, Cosmonova och i aktiviteter på museet och digitalt. Rollen är placerad på Enheten för samordning, utredning och förvaltning som ingår i Avdelningen för verksamhetsstöd. Vid enheten finns arkivarier, registrator, förvaltningsjurist, handläggare, upphandlare och inköpare. Denna rekrytering är en del av regeringens arbetsmarknadsprojekt för digitalisering under 2025, som ger ökade möjligheter till sysselsättning genom ett utökat arbete med digitisering och digitalisering av arkiv och föremålssamlingar. ARBETSUPPGIFTER Uppdraget går ut på att digitalisera och tillgängliggöra analoga bilder/fotografier ur forskningsresenären Douglas Melins personarkiv från svenska Amazonas-expeditionen år 19231925. I Douglas Melins (1895 - 1946) arkiv finns dokumentation i form av fotografier från en tidig forskningsexpedition till Amazonas. Arbetsuppgifterna består av att i första hand skanna in svartvita fotografier på papper och i andra hand skanna originalen på glasplåtar. Utöver skanning tillkommer bildbehandling. Bildbeskrivningar och annan relevant metadata ska tillföras för att säkra tillgänglighet och sökbarhet. Visst ordning- och förteckningsarbete av glasplåtar kan förekomma i mån av tid. I arbetsuppgifterna ingår även publicering av fotografierna. Arbetet består i att skanna handlingar och registrera nödvändiga metadata. Materialet är för övrigt ordnat och förtecknat. Arbetet läggs upp och planeras i nära dialog med våra arkivarier. KVALIFIKATIONER En förutsättning för att vara aktuell för tjänsten är att du antingen är arbetslös eller nyutexaminerad, eller båda delarna, då denna rekrytering är en del av regeringens arbetsmarknadsprojekt. Därutöver ska du ha; • akademisk examen med relevans inom kulturarvsområdet eller utbildning inom arkivområdet på högskolenivå • god IT-vana och erfarenhet av att arbeta i digitala system och verktyg samt ha lätt för att sätta dig in i nya system • goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift. Det är meriterande om du har; • färdigheter i Excel och erfarenhet av att ladda upp i Wikimedia Commons • tidigare arbetat i en samlingsdatabas och registrerat handlingar inklusive erfarenhet av att arbeta med metadata, bilddatabaser eller liknande informationssystem • tidigare erfarenhet av att hantera fotografiskt material, film eller andra arkivalier samt av bildbehandling • erfarenhet av praktik/arbete vid kulturarvsinstitution. I denna rekrytering lägger vi även stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi tror att du är en effektiv individ med förmåga att arbeta självständigt. Utöver det tror vi att du är noggrann med ett öga för detaljer samt att du har en god samarbetsförmåga. ÖVRIGT Vårt mål är att genom forskning och publik verksamhet visa vägen till ökad kunskap och handlingskraft, för att vi tillsammans ska kunna bidra till en hållbar och ljus framtid. Vår långsiktiga strävan är att Naturhistoriska riksmuseets anställda ska spegla den mångfald som finns i Sverige. Vi välkomnar alla sökanden oavsett kön, bakgrund, ursprung och funktionsvariation. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kvalificerad konsult inom dokumenthantering – deltidsuppdrag Är du en erfaren registrator med god förståelse för dokument- och ärendehantering inom offentlig sektor? Vi söker en kvalificerad konsult till ett uppdrag med fokus på strukturering, gallring och registrering av handlingar, i samband med införandet av ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem. Om uppdraget I rollen kommer du att: Registrera, diarieföra, gallra och arkivera handlingar från olika lagringsytor såsom Platina, Sharepoint, Outlook och fysiska arkiv. Avsluta ärenden i befintligt ärendehanteringssystem. Föreslå revidering av styrdokument baserat på hanteringen av dokumenten. Representera verksamheten i en arbetsgrupp för införandet av ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem. Bidra i implementeringen av det nya systemet. Vid behov stötta även med administrativa uppgifter, såsom bokningar och framtagning av underlag. Uppdraget är varierat, med närhet till verksamhetsansvarig. Din roll blir central för att säkerställa att dokumenthanteringen sker enligt gällande lagar, riktlinjer och interna rutiner. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Eftergymnasial utbildning inom dokumenthantering eller liknande område. Minst fem års erfarenhet som registrator. Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift. Mycket god datorvana i administrativa program. Erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystem, särskilt Platina, är meriterande. Erfarenhet av offentlig eller kommunal verksamhet är ett stort plus. Personliga egenskaper För att lyckas i rollen behöver du vara: Pålitlig och leveranssäker Anpassningsbar och lösningsorienterad Självständig och proaktiv Strukturerad med öga för detaljer Professionell och samarbetsvillig Om uppdraget Uppdraget genomförs på uppdrag av en mindre administrativ enhet inom offentlig sektor. Ett långsiktigt samarbete önskas, och det finns möjlighet till förlängning eller utökning av uppdragets omfattning vid behov Omfattning och period Period: Start i augusti 2025. Omfattning: Cirka 25 % t.o.m. mars 2026. Därefter ca 5–10 % Placering: Möjlighet till distansarbete finns, men arbete på plats krävs i samband med hantering av fysiska handlingar. Vänta inte med din ansökan, uppdraget kan komma att tillsättas omgående!
Är du en nyligen utbildad arkivarie eller en student inom arkivarievetenskap med intresse att hantera fysiska arkivhandlingar? Om det här är du så har vi nu på Danderyds sjukhus ett omfattande arkivprojekt där just dina färdigheter hade kunnat komma väl till pass i det fortsatta arbetet. Vårt anställningserbjudande Danderyds sjukhus har tillsammans med flera andra akutsjukhus i regionen varit inne i en avbolagiseringsprocess där arbetssätt och rutiner för det gemensamma arbetet på flertalet områden omorganiserats för att ge bättre service åt allmänhet, verksamhet och forskning. För Danderyds sjukhus har detta, bland mycket annat, inneburit att sjukhuset fått uppdraget att göra bevarande- och gallringsutredningar på ett omfattande fysiskt arkivmaterial för senare flytt till regionarkivet. Ett nytt mellanarkiv och arkivkontor har upprättats där processen för hanteringen av det samlade arkivmaterialet har påbörjats men ännu inte fullt ut kommit i gång. I tjänsten finns goda möjligheter att utvecklas och lära sig praktisk arkivhantering och samtidigt lära sig de styrdokument och riktlinjer kring bevarande och gallring som finns inom Region Stockholm. Vi är säkra på att arbetsuppgifterna som tillhandahålls inom projektet ger meriterande lärdomar och bra erfarenheter i det fortsatta yrkeslivet. Om du är student inom, eller nyligen utbildad inom arkivvetenskap, är detta ett utmärkt tillfälle att omsätta teoretiska kunskaper till praktik. Med en timanställning finns även flexibilitet att kunna anpassa arbete med pågående studier. Som anställd på Danderyds sjukhus får du ersättning för sjukvård, ett friskvårdsbidrag på 5000 kr per år och tillgång till det välutrustade personalgymmet Lyftet för endast 540 kr per år. Du erbjuds personalparkering till förmånligt pris samt personalbostad vid behov. Vi har förmånliga ersättningar för dig som är föräldraledig. Utöver det finns pension, semester, företagshälsovård, försäkringar och löneväxling. Allt om dina förmåner Arbetsbeskrivning Arbetet i det nya centraliserade mellanarkivet kommer till största delen innefatta ett processinriktat arbete med att omhänderta analoga handlingar. Huvudsakliga uppgifter kommer att vara rensning, anordning och boxläggning av handlingar för inlämning till Regionarkivet enligt gällande krav. Kvalifikationer Avslutade eller pågående högskolestudier inom arkivvetenskap, alternativt likvärdig arbetslivserfarenhet inom arkiv eller informationshantering. Det är meriterande om du tidigare arbetat strategiskt med arkiv- och informationshantering i en offentligt driven organisation styrd av politiska beslut, men detta ska inte ses som ett krav. Personliga egenskaper Vi söker dig som är metodisk, effektiv och som gillar att organisera och strukturera. Då arbetet innefattar en noggrann handpåläggning men utan avkall på effektiv hantering är det av vikt att man är bekväm med att kunna ta instruktioner för att uppnå en viss mängd bearbetat material. Du gillar att driva arbetet framåt med utmärkt samarbetsförmåga och har lätt för att skapa och vårda goda relationer. Arbetet innefattar även vissa moment med tunga lyft. Efter en tid med introduktion och vägledning kommer du kunna arbeta mer självständigt. Vi är måna om att hitta rätt kandidater och lägger därför stor vikt vid personliga egenskaper vid rekryteringen. Ansökan Intervjuer sker löpande under ansökningstiden och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Eventuella frågor besvaras av gruppchef Niklas Klippholm, 070-7377797 under v.34. Vid rekrytering av medarbetare till verksamhet som kan komma att hantera barn och/eller ungdomar upp till 18 år tar vi utdrag ur belastnings- och misstankeregistret inför eventuell anställning. Om Danderyds sjukhus Danderyds sjukhus är ett av Sveriges största akutsjukhus med natur, vatten och t-bana runt knuten. Hos oss arbetar omkring 4500 medarbetare och vi tar emot 2000 studenter varje år. Här möts akutsjukvårdens puls med högkvalitativ vård och det nära omhändertagandet. Vi hjälper varandra och ger dig möjligheten att växa och utvecklas från student till erfaren medarbetare. Du som värnar patienten och du som vill driva patientnära forskning kommer trivas här. Danderyds sjukhus har en egen institution vid Karolinska Institutet vilket innebär ett omfattande uppdrag inom klinisk forskning och grundutbildning. Detta uppdrag är starkt integrerat med den kliniska verksamheten och sjukhusets utveckling. Vi vill vara en arbetsplats att längta till. Från och med den 1 januari 2025 är Danderyds sjukhus en förvaltning inom Akutsjukhusnämnden i Region Stockholm. https://www.ds.se/om-oss/om-ds/ Om verksamheten Danderyds sjukhus ekonomiavdelning består av cirka 60 personer och är uppdelad på tre verksamheter; Rättskansliet, Redovisningsenheten och Controllerenheten. Ekonomiavdelningen ska genom ett välutvecklat och professionellt stöd underlätta för verksamhetsområdena att bedriva en sjukvård av bästa möjliga kvalitet för patienter inom de områden som sjukhuset arbetar för. Att söka jobb i Region Stockholm Vi eftersträvar jämställdhet och jämlikhet på vår arbetsplats och ser gärna sökande med olika bakgrund och förutsättningar. Vi tar endast emot ansökningar via detta system. Ansök genom att klicka på knappen ”Ansök”. Ansökningar per brev eller e-post beaktas inte. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare av ytterligare jobbannonser. Vårt rekryteringssystem kan inte hantera anonyma ansökningar eller sökande med skyddade personuppgifter. Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta den kontaktpersonen som finns angiven i annonsen. Din ansökan kommer då att hanteras utanför rekryteringssystemet. Du bör även vara försiktig med vilken information du lämnar i din ansökan och endast ta med information som är relevant för den aktuella befattningen. Region Stockholm ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och bidrar till kulturlivet. Varje dag, dygnet runt. I landets snabbaste växande region. Tillsammans skapar vi Europas attraktivaste storstadsregion. https://www.regionstockholm.se/jobb
Studentmedarbetare med placering i Lund Institutet för språk och folkminnen (Isof) är en statlig myndighet med uppdrag att bygga upp och sprida kunskap om språk och kulturarv. Vi är experter på det svenska språket, nationella minoritetsspråk, svenskt teckenspråk, dialekter, namn och folkminnen. Vi söker nu en studentmedarbetare med placering i Lund för arbete med att tillgängliggöra delar av myndighetens sydsvenska dialektsamlingar. Uppdraget I samarbete med forskningsarkivarier kommer du att tillgängliggöra delar av Isofs sydsvenska dialektsamlingar på myndighetens digitala arkivtjänst Folke (http://folke.isof.se/). Arbetet består av: • Digitalisera delar av Isofs sydsvenska dialektsamlingar • Tillgängliggöra digitaliserat material på Isofs arkivtjänst Folke Din bakgrund Ett krav är att du som söker tjänsten som studentmedarbetare bedriver heltidsstudier med inriktning mot svenska, nordiska språk eller motsvarande. Vidare har du goda kunskaper i att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt en mycket god datorvana. Du ska också ha erfarenhet av att arbeta med svenska dialekter samt att digitalt tillgängliggöra arkivsamlingar. Det är meriterande om du har kunskaper om sydsvenska dialekter samt i landsmålsalfabetet. Dina egenskaper Som person är du resultatinriktad och strukturerad. Du arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines. Du arbetar både självständigt och samarbetar med andra på ett lyhört och tydligt sätt. Vidare har du mycket god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om Isof Myndighetens uppdrag är att forska, vårda och öka kunskapen om Sveriges språk och kultur. Vi finns till för alla medborgare och är en resurs för många yrkesgrupper, föreningar och organisationer. Vi bistår även regeringen med underlag och rekommendationer och ger stöd till andra myndigheter. Läs mer om vår verksamhet. Övrigt Placering: Institutet för språk och folkminnen, Arkivcentrum Syd, Lund. Studentmedarbetartjänsten innebär högst 20% tjänstgöring parallellt med dina heltidsstudier. Tillträde enl överenskommelse. Tjänsten sträcker sig fram till och med december 2025. Kontaktperson: Fredrik Skott (Avdelningschef), tel. 073-558 60 84, eller Erik Magnusson Petzell (bitr. avdelningschef), tel. 070-280 11 31. Facklig kontaktperson är Eleonor Karman för ST på tel. 070-559 96 23. Är du intresserad? Välkommen att skicka in din ansökan i form av CV och personligt brev. Sista ansökningsdag är 2025-07-30. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Ladda även upp relevant dokumentation som styrker dina erfarenheter och att du är studerande.
Utmärkelsen ”Sveriges modernaste myndighet 2023” vann Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM). Myndigheten driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak-Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet. SMTM är en vänlig arbetsplats med en effektiv och ansvarsfull samarbetsorganisation som kännetecknas av nyfikenhet och tillit. Inom SMTM arbetar alla med det maritima och transporthistoriska kulturarvet med visionen om att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Myndigheten är sedan 2009 miljöcertifierad enligt ISO 14001 och vill även inspirera andra till att också agera för en hållbar framtid. Om tjänsten Under hösten 2025 behöver vi tillfälligt förstärka Transporthistoriska samlingsenheten (järnväg, väg och flyg) med två arkivassistenter. Som arkivassistent arbetar du med att ordna och förteckna den väghistoriska samlingens omfattande material av filmer, ljud och fotografier. Samlingen består av flera olika mediebärare och format. Arbetet innefattar registrering av poster i vår samlingsdatabas Primus samt publicering på DigitaltMuseum så att posterna blir publikt tillgängliga och sökbara. Materialet skall dessutom rustas för långsiktig förvaring, vilket innebär vård och ompackning. Utvalda delar skall även sändas iväg för digitisering. Arbetet planeras i nära dialog med vår arkivarie/arkivpedagog. Du kan även komma att arbeta med andra vanligt förekommande arbetsuppgifter i samlingarna. I tjänsten ingår resor samt arbete i våra övriga magasin i Gävle, Eskilstuna, Arboga och Rosersberg. Din kompetens och erfarenhet Du har utbildning inom arkivområdet eller erfarenheter som vi bedömer som likvärdiga. Vi ser gärna att du även har läst ämnen relevanta för arbete på ett museum. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift samt inneha B-körkort. Du har god datorvana och lätt för att sätta dig in i nya system. Har du tidigare arbetat i en samlingsdatabas och har registrerat fotografier eller film är detta meriterande. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av att hantera fotografiskt material, film eller andra arkivalier. Vidare är även kunskaper inom scanning, fotografering och bildredigering meriterande, likaså kunskap eller erfarenhet av teknikhistoria eller transporthistoria. Dina egenskaper Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. I rollen krävs att du har god förmåga att arbeta självständigt och att du på ett strukturerat och noggrant sätt driver ditt arbete framåt. Du är flexibel och lyhörd och uppskattar att samarbeta med andra och vara en del av en arbetsgrupp där man gemensamt tar ansvar för arbetet. Din förmåga till ett helhetsperspektiv är mycket god och du har lätt för problemlösning och räds inte att hugga i där det behövs. Du bidrar med en positiv attityd och har hög servicekänsla. Mer om oss Tjänsten är placerad på Samlingsenheten Transporthistoria som ingår i avdelningen Form och innehåll. Enhetens uppdrag är att utveckla, bevara och tillgängliggöra Järnvägsmuseets samlingar av föremål, foto, arkiv och fordon samt fördjupa och sprida kunskap om dem. I arkivet arbetar idag en arkivarie/arkivpedagog och en bibliotekarie. Anställning Två visstidsanställningar på 100% under fyra månader, september-december 2025. Tillträde i början av september. Lön Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan. Kontaktpersoner Kjell Åström, enhetschef THS: 070-669 39 37 Fackliga kontaktpersoner Martin Linde, ST: 08- 519 558 74 Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 6 juli genom att registrera dig via länken till vår hemsida, bifoga CV och personligt brev. Intervjuer planeras att hållas 21-23 juli i Gävle/Stockholm. Övriga upplysningar Vi rekryterar till de utannonserade tjänsterna till följd av ett, i regeringens vårändringsbudget, utökat anslag till centrala museer under 2025. Syftet med det utökade anslaget är att stärka möjligheterna till sysselsättning för arbetslösa och nyutexaminerade, att förbättra förutsättningarna för att långsiktigt bevara och tillgängliggöra vårt gemensamma kulturarv, samt att genomföra insatser för att öka digitiseringen och digitaliseringen av arkiv och föremålssamlingar inom kulturområdet. Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. SMTM har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. SMTM har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.
Vi söker nu en konsult för ett uppdrag hos en organisation som står inför en större omstrukturering av sitt fysiska arkiv. Uppdraget gäller stöd vid gallring och andra moment kopplade till flytt av arkivmaterial. Konsultuppdraget avser heltid med arbetstider måndag till fredag, kl. 08.00–16.00. Uppdragets omfattning och längd bestäms i samråd med uppdragsgivaren. Start sker omgående eller enligt överenskommelse. Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Gallring av fysiska akter i enlighet med gällande regelverk och gallringsbeslut • Eventuellt stöd vid nedpackning av akter inför flytt (själva packningen utförs av flyttpersonal) • Eventuellt stöd vid uppackning av akter i nytt arkiv (uppackning utförs av flyttpersonal eller verksamhetens egen personal) • Eventuell handledning och stöd till extrapersonal som deltar i gallringsarbetet • Erfarenhet av praktiskt arkivarbete, särskilt gallring av fysiska handlingar Vi söker dig som har: • Kunskap om arkiv- och sekretesslagar. • Förmåga att arbeta strukturerat och självständigt • Erfarenhet av att handleda eller stötta personal inom arkivrelaterade uppgifter Meriterande: • Erfarenhet av att handleda eller stötta personal inom arkivrelaterade uppgifter Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Ellinor Lindell via [email protected] Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via [email protected] Välkommen med din ansökan!
Är du noggrann, stark och serviceinriktad? Då ska du arbeta som arkivassistent hos oss i höst! Om uppdraget Tjänsten är en visstidsanställning för perioden 1 september–31 december 2025. Du kommer att vara placerad vid Publika sektionen Marieberg vid Riksarkivet i Stockholm. Här förvarar Riksarkivet främst äldre arkiv från statliga myndigheter, men även enskilda arkiv från organisationer och personer. Sektionen ansvarar för att lämna ut arkivhandlingar i vår läsesal. Som arkivassistent är du en viktig kugge i arbetet med att ge service till våra besökare. Din främsta uppgift är att ta fram och återställa beställda arkivhandlingar samt att vara tillgänglig i läsesalen och hjälpa besökarna med kopiering och skanning. Du bidrar också till arkivens tillgänglighet genom att utföra enklare registrerings- och ordningsarbeten samt genom att vårda de handlingar som finns i magasinen. Arbetet som arkivassistent är fysiskt krävande även om du förstås har tillgång till tekniska hjälpmedel. Du gör många lyft varje dag för att plocka ner och ställa upp volymer på hyllorna i magasinen. En del lyft är tunga. Du ska ha: • Goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift. • Erfarenhet av datorn som arbetsredskap. • Tydlig känsla för service och kvalitet. • Förmåga att lyfta 10 kg flera gånger varje dag med eller utan hjälpmedel. Det är meriterande om du har: • Avslutad gymnasieutbildning. • Erfarenhet av arbete med arkiv vid en arkivinstitution eller av arbete vid ett bibliotek. • Erfarenhet av skanning och kopiering. • Erfarenhet av att ge service eller annan praktisk yrkesverksamhet. Personliga egenskaper: • God samarbetsförmåga. • Lugn och stabil, även i situationer av varierande arbetsbelastning. • Noggrann • Engagerad i ditt arbete. För att bli aktuell för anställning ska du motsvara högt ställda krav på omdöme och lämplighet. Det innebär att du står upp för de demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Riksarkivets verksamhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om Riksarkivet Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra att information förblir autentisk, tillgänglig och användbar idag och för framtida generationer. Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer om oss och våra uppdrag på riksarkivet.se. Anställningsvillkor Anställningsform: Visstid mellan 1 september–31 december 2025 Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Stockholm Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning. Tillträde: Enligt överenskommelse Ansök senast: 2025-06-30 Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Vi kommer därför att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Om tjänsten Vill du arbeta på ett arkiv där rutin och noggrannhet är en självklarhet? Bli då vår kunds nya arkivassistent/printoperatör! Vi söker nu en medarbetare med tidigare erfarenhet av arkivering eller administratoin till ett tidsbestämt uppdrag på ca 1 månad. Du kommer att bli anställd hos vår kund som är positionerad i Täby. Om oss KFX HR-partner är ett auktoriserat rekryterings-, bemannings- och omställningsföretag. Med lång erfarenhet, kompetens och nära relationer är vi en ovanligt personlig HR-partner i en alltmer digital värld. Vi ser våra konsulter som mer än bara en resurs vi hyr ut, våra kandidater som kunder och våra kunder som samarbetspartners. KFX HR-partners fokus har alltid varit att bygga långsiktiga relationer. Vårt mål är att vara våra kunders första val av HR-partner och branschens bästa arbetsgivare. Våra ledord på KFX är stolthet, omtanke och engagemang och dessa genomsyrar allt vi gör. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna är att digitalisera ett stort arkiv. de huvudsakliga arbetsuppgifterna kommer bland annat att vara: - Skanna in befintliga ritningar och genomföra arbetet enligt instruktioner i arkivet - Se till att dokumentation och andra underlag kopieras enligt direktioner från beställaren - Digitalisera pappersarkiv Notera att detta inte är en avancerad IT-tjänst utan mer inom administration/arkiv/internservice som kräver viss IT-kunskap. Kvalifikationer I den här tjänsten är ett noggrant och strukturerat arbete en självklarhet! Du ska trivas med upprepande arbetsmoment, att jobba självständigt men inte vara rädd för att ta tag i problem om det dyker upp sådana. Vi söker dig som har gymnasial utbildning och erfarenhet av liknande eller åt det administrativa hållet. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med arkivuppgifter samt filhantering. För att trivas i den här rollen ser vi att du är självgående och gillar att utföra arbetsuppgifterna med precision och tydlighet. En förutsättning är att du snabbt kan sätta dig in i nya arbetsmoment, har lätt för att ta till dig information och kan följa instruktioner. Du värdesätter noggrannhet och att utföra arbetsuppgifter korrekt. Vidare vill vi att du är proaktiv, självgående och ödmjuk. En prestigelös attityd och en flexibel inställning kommer du långt med! Övrigt Start: Så snart som möjligt Anställning: Visstid, ca 1 månad Arbetstid: Kontorstider Är det dig vi söker? Skicka då in din ansökan redan idag! Urval sker löpande, vilket betyder att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen. Du kan komma att få genomföra olika personlighets- och kunskapstester i denna rekryteringsprocess. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Lisa Hägglund, [email protected]. Observera att vi inte har möjlighet att ta in ansökningar via mail.
Om tjänsten Vill du arbeta på ett arkiv där rutin och noggrannhet är en självklarhet? Bli då vår kunds nya arkivassistent/printoperatör! Vi söker nu två medarbetare med tidigare erfarenhet av arkivering eller administratoin till ett tidsbestämt uppdrag på 1 år. Du kommer att bli anställd hos vår kund som är positionerad i Sundbyberg. Om oss KFX HR-partner är ett auktoriserat rekryterings-, bemannings- och omställningsföretag. Med lång erfarenhet, kompetens och nära relationer är vi en ovanligt personlig HR-partner i en alltmer digital värld. Vi ser våra konsulter som mer än bara en resurs vi hyr ut, våra kandidater som kunder och våra kunder som samarbetspartners. KFX HR-partners fokus har alltid varit att bygga långsiktiga relationer. Vårt mål är att vara våra kunders första val av HR-partner och branschens bästa arbetsgivare. Våra ledord på KFX är stolthet, omtanke och engagemang och dessa genomsyrar allt vi gör. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna är att digitalisera ett stort arkiv. de huvudsakliga arbetsuppgifterna kommer bland annat att vara: - Skanna in befintliga ritningar och genomföra arbetet enligt instruktioner i arkivet - Se till att dokumentation och andra underlag kopieras enligt direktioner från beställaren - Digitalisera pappersarkiv Notera att detta inte är en avancerad IT-tjänst utan mer inom administration/arkiv/internservice som kräver viss IT-kunskap. Kvalifikationer I den här tjänsten är ett noggrant och strukturerat arbete en självklarhet! Du ska trivas med upprepande arbetsmoment, att jobba självständigt men inte vara rädd för att ta tag i problem om det dyker upp sådana. Vi söker dig som har gymnasial utbildning och erfarenhet av liknande eller åt det administrativa hållet. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med arkivuppgifter samt filhantering. För att trivas i den här rollen ser vi att du är självgående och gillar att utföra arbetsuppgifterna med precision och tydlighet. En förutsättning är att du snabbt kan sätta dig in i nya arbetsmoment, har lätt för att ta till dig information och kan följa instruktioner. Du värdesätter noggrannhet och att utföra arbetsuppgifter korrekt. Vidare vill vi att du är proaktiv, självgående och ödmjuk. En prestigelös attityd och en flexibel inställning kommer du långt med! Övrigt Start: Så snart som möjligt Anställning: Visstid, ca 1 månad Arbetstid: Kontorstider Är det dig vi söker? Skicka då in din ansökan redan idag! Urval sker löpande, vilket betyder att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen. Du kan komma att få genomföra olika personlighets- och kunskapstester i denna rekryteringsprocess. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Lisa Hägglund, [email protected]. Observera att vi inte har möjlighet att ta in ansökningar via mail.
FMLOG Försörjning anskaffar, lagerhåller, vidmakthåller och avvecklar förnödenheter åt Försvarsmakten. Logistiken ska vara effektiv och innebära en hög tillgänglighet för alla typer av förnödenheter runtom i hela Sverige, det innebär att produktion, planering och kundsupport också är viktiga delar i vårt arbete. Enheten har cirka 380 medarbetare fördelade på ett 20-tal orter. Ledningen för enheten är lokaliserad till Arboga. Du kommer att tillhöra avdelningen Grafisk produktion som har ett 40-tal medarbetare placerade i nya lokaler i Österhaninge. Härifrån levererar vi Försvarsmaktens totala behov av grafiskt material. Huvudsakliga arbetsuppgifter Hos FMLOG får du en möjlighet att arbeta med spännande arbetsuppgifter som bidrar till att göra Sverige och världen lite säkrare. De flesta kontakterna är med medarbetare inom Försvarsmakten men även med andra statliga myndigheter. Du kommer främst arbeta inom området digital dokumenthantering. I rollen ingår även • Intern och extern blankettproduktion • Förvaltning av digitala arkiv • Katalogisering och skapande av filstruktur • Publiceringsarbete på intranät • Kvalitetssäkringsarbete KRAV Kvalifikationer • Goda kunskaper i MS SharePoint • Goda kunskaper i Microsoft Teams • Goda kunskaper i Excel • God administrativ förmåga • Kommunicera obehindrat på svenska och engelska, i tal såväl som i skrift Personliga egenskaper Det är viktigt att du är ansvarsfull och noggrann samt snabbt kan ta in och överblicka komplex information. Arbetet ställer höga krav på leverans, vilket förutsätter att du har god förmåga att självständigt prioritera och organisera ditt arbete. Du bör även ha fallenhet för statistik och uppföljning. Du är lugn och strukturerad även i perioder med hög arbetsbelastning. Du bör även ha förmågan att ta initiativ och kunna anpassa dig i en föränderlig arbetsmiljö. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och att du kompletterar de andra personerna inom gruppen och på avdelningen. Meriterande • Erfarenhet av Försvarsmaktens ärendehanteringssystem Vidar • Erfarenhet av Emilia och SAP (PRIO) • Erfarenhet av Adobe Acrobat • Erfarenhet av Epi-server • Erfarenhet från arkiv-/bibliotekstjänst Övrigt Tillträde: snarast enligt ö.k. Anställningsform: tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning om du ej är anställd hos Försvarsmakten. Sysselsättningsgrad: heltid. Arbetsort: Österhaninge/Jordbro. Ej möjlighet att jobba på distans/annan ort. Frågor/information om befattningen och rekryteringsprocessen Kontakta Maria Westberg, 070-458 39 00, Peter Englund, 070-918 39 61. Fackliga representanter SACO Pernilla Kjellgren OFR/S Håkan Antonsson SEKO Ola Andersson Samtliga nås via växeln 08-788 75 00. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2025-07-04. Din ansökan skall innehålla CV, svar på angivna urvalsfrågor och ett ansökningsbrev. I ansökningsbrevet vill vi att du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: FMLOG stödjer krigsförband i att utföra sina uppgifter i alla beredskapsnivåer. Vi bidrar till ökad uthållighet genom att planera, förrådshålla, leverera och samordna behovet av förnödenheter och transporter. FMLOG:s unika kompetens med civil och militär expertis bidrar till leveranssäkerhet och tillgänglighet. Tillsammans tillser vi att Försvarsmaktens operativa förmåga nationellt och internationellt bibehålls. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 16 jobb