Arkivassistent

Sök bland 11 lediga jobb som Arkivassistent och börja ditt nya yrkesliv idag!

Arkivarie till ArkivIT

ArkivIT är ett konsultbolag med expertis inom digital arkiv- och informationshantering med tjänster inom våra områden Arkiv & Registratur, Dataskydd, Informationssäkerhet och E-arkiv. Företaget startades 2010, sedan dess har tjänsterna blivit fler, kompetensen bredare och vi fortsätter att växa. Våra konsulter är hängivna sitt yrke och bidrar med sin specialistkompetens till kunder runt om i hela Sverige. Vår ambition är att ta hand om och värna om det digitala kulturarvet, och samtidigt stärka våra kunder inom modern e-förvaltning och informationshantering. Om rollenVi söker dig som har tidigare erfarenhet som arkivarie som vill vidare i karriären. Som konsult hos oss har du en variation av arbetsuppgifter inom arkiv och informationsförvaltning. Du ger stöd till våra kunder och hjälper dem upprätthålla högsta möjliga standard inom informationshantering. Du arbetar även strategiskt med styrande dokument inom informationsförvaltning samt utbildar och informerar om regler och lagstiftning. Din expertis kommer att göra dig till en eftertraktad rådgivare inom området. Du kommer att ingå i vårt konsultteam "Arkiv & Registratur” och bli en del av ett kunskapsdrivet, nyfiket och engagerat gängsom gärna delar med sig av sin kunskap och ser stora fördelar i att arbeta brett över kompetensområdet informationshantering. I denna roll arbetar du till viss del på plats hos kunden med möjlighet att arbeta på distans hemifrån, vilket varierar efter kundens behov och uppdragets karaktär. Vi ser verkligen fram emot att välkomna dig som vår nya kollega! Kvalifikationer Högskoleutbildning inom arkivvetenskap med minst 60 hp eller motsvarande utbildning på högre nivå Flerårig erfarenhet som arkivarie, e-arkivarie, IT-arkivarie eller motsvarande roll Talar och skriver på svenska obehindrat Personliga förmågorVi söker dig som är flexibel, lyhörd och pragmatisk i ditt arbetssätt med god förmåga att kommunicera ditt budskap på ett pedagogiskt sätt. Du är ödmjuk och noggrann i dina arkivkunskaper och trivs med att arbeta resultatorienterat och är trygg i din leverans. Du är nyfiken och omvärldsorienterad inom området och tycker om att hålla dig ständigt uppdaterad. Vårt erbjudande till digArkivIT är ett kompetensbolag, vilket innebär att vi värnar om din utveckling och ger dig många möjligheter att öka dina kunskaper. Vi ser till att du utbildas årligen genom en kompetenspott och samlar alla medarbetare med jämna mellanrum, både fysiskt och digitalt, till kompetensforum där vi delar erfarenheter och inspirerar varandra. Dina kollegor är erfarna inom branschen och som arbetsgivare ser vi till att samla alla vid årliga events som sommarfest, julfest, påskfest, kick-offer och andra roliga händelser inom bolaget. I denna roll, har du en flexibel vardag där du lägger upp din egen arbetstid utifrån kundens behov. Paloma som är din chef, tror starkt på frihet under ansvar, ett coachande ledarskap och att utmana samt utveckla sina medarbetare. Vi är måna om dig som medarbetare och värnar om en lärande miljö med öppet klimat och avsätter tid för reflektion och feedback. AnsökanVänta inte med din ansökan, vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas när vi hittat rätt kandidat. Vid frågor kring rollen eller företaget, är du välkommen att kontakta [email protected]: Enligt överenskommelseOmfattning: 100%, heltidPlacering: Stockholm Välkommen med din ansökan!

26 april 2024
Sista ansökan:
13 oktober 2024
Timanställd Arkivarie till ArkivIT

ArkivIT är ett konsultbolag med expertis inom digital arkiv- och informationshantering med tjänster inom våra områden Arkiv & Registratur, Dataskydd, Informationssäkerhet och E-arkiv. Företaget startades 2010, sedan dess har tjänsterna blivit fler, kompetensen bredare och vi fortsätter att växa. Våra konsulter är hängivna sitt yrke och bidrar med sin specialistkompetens till kunder runt om i hela Sverige. Vår ambition är att ta hand om och värna om det digitala kulturarvet, och samtidigt stärka våra kunder inom modern e-förvaltning och informationshantering. Om rollen Som timanställd konsult arbetar du i varierande kunduppdrag inom arkiv och registratur. Det kan handla om bemanning av registratur eller ordna och förteckna. Du agerar stöd till kunder i deras arkiv- och informationshantering. Denna roll är en ypperlig chans för dig som söker ett arbete vid sidan av arkivstudier eller för dig som endast vill arbeta deltid på grund av annan sysselsättning. Vi ser verkligen fram emot att välkomna dig som vår nya kollega! Kvalifikationer Högskoleutbildning inom arkivvetenskap avslutad i närtid Pågående studier inom arkivvetenskap eller motsvarande Arbetslivserfarenhet under längre sammanhängande period Meriterande Erfarenhet av yrket i närtid, tex som registrator eller arkivarie Personliga förmågorVi söker dig som är lyhörd, pragmatisk och flexibel. Du är nyfiken och ser denna som en chans mot en fin karriär. Du vill leverera för kundnytta och gillar att arbeta mot resultat. Vårt erbjudande till digSom timanställd hos oss blir du en del av vårt nätverk och vår arkivgrupp. Du tar del av våra inspirationsföreläsningar, releasefester för AIT (vår egna tidning, som du även får möjlighet att skriva i), möjligheter till fortsatt karriär inom ArkivIT och fredagsforum och andra happenings som ger dig möjlighet till utveckling och annan inspiration i ditt yrke. AnsökanVänta inte med din ansökan, vi intervjuar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas när vi hittat rätt kandidat. Vid frågor kring rollen eller företaget, är du välkommen att kontakta [email protected]: enligt överenskommelsePlacering: Stockholm Välkommen med din ansökan!

26 april 2024
Sista ansökan:
13 oktober 2024
Flera arkivarier till myndighet i Stockholm

Har du erfarenhet av offentlig verksamhet och har kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet?Varmt välkommen med din ansökan! Om uppdraget Vi söker tre arkivarier till vår kund som är en nationell statlig myndighet. Tjänsten är ett konsultuppdrag via Bemannia som startar omgående och pågår till och med sista december 2024. Det finns möjlighet till förlängning av uppdraget. Tjänstgöringsgraden kan diskuteras.Du arbetar vid myndighetens lokaler i centrala Stockholm. Arbetstiderna är mellan 8-17 under vardagar.Dina arbetsuppgifter Ta fram texter, bilder och datafiler utifrån förfrågningar (allmänna handlingar) Framtagning och utlämnande av information från fysiska arkiv, historiska samlingar eller databaser Ordna och förteckna arkiv Framställa arkivredovisning Göra bedömningar avseende innehåll i handlingar för vad som måste bevaras och vad som kan gallras, samt hur handlingar ska förvaras Delta i upprättandet av riktlinjer och styrande dokument för det interna arkivarbetet Dina kvalifikationer Högskoleutbildning eller likvärdig utbildning och minst ett (1) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Alternativt, minst tre (3) års arbetslivserfarenhet som arkivarie Praktisk erfarenhet av offentlig verksamhet Kunskaper i MS Office eller likvärdigt Kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem (exempelvis Public360, W3D3, Platina, Iipax One Visual Arkiv m.fl.) Kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och arkivariers funktion och ansvar Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift Kunskap i standarder som OAIS, METS, PREMIS, PAIMAS Vi söker dig som ärsjälvgående, självständig, strukturerad ochserviceinriktad. Du ärnoggrann och förmögen att utföra instruktionsstyrda arbetsuppgifter. Meriterande Tidigare arbetat med statliga myndigheters fysiska arkiv Förtecknat i enlighet med processbaserad redovisning Vad vi erbjuder dig Som konsult på Bemannia erbjuder vi dig en nära kontakt med din konsultchef och en möjlighet till fler uppdrag via oss. Hos oss får du utvecklas på lärorika arbetsplatser och känna att din kompetens kommer till nytta. Om ansökan Sök tjänsten genom att klicka på ansök nedan. Ladda gärna upp ditt cv i word-format och på svenska.Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag, 29/4 2024. Vi tar inte emot ansökningar via mail men har du specifika frågor kring tjänsten besvaras dessa av ansvarig rekryterare, Annelie Hammarborg [email protected] För generella funderingar kring din ansökan eller vår rekryteringsprocess når du oss underkontorstid på 072 169 30 00 Bemannia är ett publikt och svenskägt bemannings- och rekryteringsföretag som tillhandahåller kompetent och kvalificerad personal genom uthyrning, rekrytering och personalentreprenader inom Organisation & Ledarskap, PR & Information, Marknad & Sälj, Ekonomi, Juridik, HR & Personal, Fastighet & Teknik, IT & Data samt Kontor & Administration. Bemannia har ramavtal med merparten av Sveriges Myndigheter och Sveriges kommuner, dess förvaltningar och bolag. Bemannia är medlem i Kompetensföretagen och är ett auktoriserat Bemanningsföretag och Rekryteringsföretag samt har kollektivavtal med Unionen, Akademikerna, SEKO samt LO och Hotell- och Restauranganställdas förbund. Bemannia är certifierat enligt SS-EN ISO 9001:2015, Ledningssystem för kvalitet, SS-EN ISO 14001:2015, Miljöledningssystem – krav och vägledning, SS-ISO 45001:2018, Ledningssystem för arbetsmiljö och SS-ISO/IEC 27001:2013 Ledningssystem för informationssäkerhet Ledningen för bolaget har varit verksam i branschen i 40 år.

19 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Handledare för ung i sommar på Malmö stadsarkiv

Ref: 20240771 Letar du efter sommarjobb? Har du erfarenhet av att arbeta för och med unga? Då är handledare inom ung i sommar ett jobb för dig! Sommaren närmar sig med stormsteg och vi på Malmö stadsarkiv ser framemot att ta emot 32 stycken ungdomar i åldrarna 16-19 år för att sommarpraktiksera hos oss, men vi behöver din hjälp! Arbetsuppgifter Ung i sommar är en stor satsning från Malmö stad som för sommarpraktikanter innebär en inblick i olika verksamheters dagliga arbete samt chans att utveckla sin valkompetens inför deras kommande steg uti arbetslivet. Som handledare för ung i sommar kommer du ha den främsta kontakten med den grupp ungdomar som, i två omgångar, får sommarpraktik på Malmö stadsarkiv. Du kommer vara den som coachar och stödjer dem i deras arbetsuppgifter. På stadsarkivet kommer ungdomarna företrädesvis att arbeta med fotodokumentation. Malmö stad miljöer och omgivningar ändras snabbt och vi vill kunna dokumentera hur staden ser ut i dag innan den förändras. Fotodokumentationsarbetet kombineras med studiebesök och kulturella upplevelser. I rollen som handledare har du planerings-och koordineringsansvar över när och hur praktikanterna utför sina uppdrag. Du kommer även att hantera enklare administrativa uppgifter såsom närvarorapportering och uppföljning. Alla dina uppgifter görs självklart med stöd från dina kollegor i verksamheterna. Kvalifikationer För att lyckas i rollen som handledare är du ansvarstagande och trivs med att samordna och organisera uppdrag. Du har intresse för arbete med ungdomar. Vi ser dessutom gärna att du har erfarenhet i att arbeta med ungdomar. Du har tålamod och förmåga att anpassa ditt bemötande efter olika individers behov. Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda grupper och aktiviteter. För tjänsten krävs avslutad gymnasieutbildning och minst ett års arbetslivserfarenhet. Tidigare erfarenheter av praktiskt arbete är ytterligare meriterande då ungdomarnas arbete i mångt och mycket går ut på att fotografera i Malmös alla stadsdelar, samt att lägga in foton i en fotodatabas. Det är meriterande om du har kunskaper om fotografering. Inför ett eventuellt erbjudande om anställning kommer utdrag från belastningsregistret att begäras. Om arbetsplatsen Malmö stadsarkivs mål är att vara hela Malmös arkiv. Stadsarkivet bevarar, tillgängliggör och tillhandahåller arkiv från både kommunala, statliga, landstingskommunala och privata sektorn i Malmö. I Malmö stadsarkivs uppdrag ligger att vara en öppen, tillgänglig och demokratisk mötesplats. Kulturförvaltningen skapar möjligheter för Malmöbor och besökare att ta del av eller själva skapa kultur. Vi är stadens puls och möjliggör möten för upplevelser, berättelser, kunskaper och dialog. För oss handlar det om kulturell allemansrätt. Vill du vara med? Som medarbetare hos oss har du förmånen att verka i en stad som sjuder av skaparglädje och upplevelser. Kultur i Malmö gör skillnad! Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Sommarjobb Omfattning: Heltid. Mån-fre 8.00 -16.30 Antal tjänster: 2 Tillträde: Ca 10 juni- ca 14 augusti Rekryteringsprocess: I rekryteringsprocessen arbetar vi med löpande urval Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

19 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Arkivhandläggare till Skatteverkets nya centralarkiv

Vi samlar snart Skatteverkets fysiska arkiv i det toppmoderna centralarkivet i Härnösand med utsikt över Höga kustens södra skärgård. Nu finns möjligheten att vara med att bidra till utvecklingen av vår verksamhet och få arbeta tillsammans med engagerade kollegor. Om jobbet Du kommer att arbeta med klassisk arkivvård där dina huvudsakliga arbetsuppgifter är arbete med rekvisitioner inom myndigheten samt ordna och sortera in inkomna arkivhandlingar. Du förväntas självständigt kunna genomföra dina arbetsuppgifter och tillsammans med dina kollegor bidra till att hålla hög kvalitet i arbetet. Du tillhör Skatteverkets arkivsektion med placering i Härnösand. Vi är cirka 20 medarbetare på sektionen med placering både i Härnösand och på andra orter. Vi arbetar teambaserat vilket innebär att du arbetar nära dina kollegor för att bidra till verksamhetens resultat. Om dig Vi söker en driven och flexibel kollega som har kunden i fokus. För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy. I det här jobbet ska du: - kunna ta egna initiativ och ta ansvar för att arbetet blir utfört - vara noggrann och strukturerad - vara bra på att samarbeta med andra för att nå gemensamma mål - vara flexibel och kunna anpassa dig efter ändrade förutsättningar - vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt - ha god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du ska även ha: - en gymnasieexamen - aktuell arbetslivserfarenhet av dokumenthantering - B körkort Det är önskvärt med studier inom arkivvetenskap eller att du har aktuell arbetslivserfarenhet av arbete med arkiv eller diarieföring från offentlig förvaltning. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Resor i tjänsten kan förekomma. I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär inte möjlighet att arbeta hemifrån. Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

18 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Arkivhandläggare - Eskilstuna

Fortifikationsverket söker en arkivhandläggare till Eskilstuna. Har du en mycket god administrativ förmåga och har studerat arkivkunskap? Vill du vara med och planera och förbereda inför en flytt till ett nybyggt arkiv och samtidigt arbeta på en myndighet med lång historia och en viktig uppgift i vårt samhälle? Läs vidare och se om det är dig vi behöver! Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vi äger, utvecklar och förvaltar försvarsfastigheter. Hos oss bidrar du till något av det viktigaste vi har – ett tryggt och fritt Sverige.  Din vardag som arkivhandläggare i en myndighet med samhällsansvar Enheten för informationsförvaltning utgör en viktig verksamhet inom Fortifikationsverket och består av tre grupper med totalt 20 medarbetare. Vi ansvarar för myndighetens handlingsarkiv, fastighets- och ritningsarkiv samt för registraturen. Arkivgruppen söker nu förstärkning med ytterligare en handläggare. Vi ansvarar för processen ”Hantera information” och hanterar säkerhetsskyddsklassat material i stor omfattning. En viktig del av enhetens arbete är att säkerställa att övrig verksamhet får hjälp med de underlag de behöver i rätt tid och med hög kvalitet.  Vi tar även emot frågor från allmänheten gällande utlämnande av allmänna handlingar.  Som arkivhandläggare kommer du arbeta i tätt samarbete med våra arkivarier. Arbetsuppgifter som ingår i rollen är att registrera och arkivera handlingar, ordna och förteckna samt svara på frågor från medarbetare och externa kunder. Alla våra tjänster är säkerhetsklassade och dagligen hanteras sekretessbelagda handlingar. Vidare kan det också bli aktuellt att delta i projekt och utvecklingsarbeten som bedrivs inom informationshanteringsområdet. Denna tjänst är placerad i handlingsarkivet på huvudkontoret i Eskilstuna. Utöver datorarbete tillkommer därför en del fysiskt arkivarbete som lyft och sortering. Kvalifikationer Vi söker dig som har utbildning på lägst gymnasienivå och har slutfört kurs eller utbildning inom arkivområdet. Du har också hunnit skaffa dig minst ett års arbetslivserfarenhet av kvalificerat administrativt arbete och har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Körkort, klass B är ett krav. Det är meriterande med erfarenhet av arkiv, ordnande och förtecknande. Vi ser även att du har erfarenhet av diariehantering samt klassificering. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och att du är säkerhetsmedveten. Rollen innebär många kontaktytor både inom och utanför organisationen där samarbetsförmåga och kommunikation är av stor vikt. Du tycker om ordning och reda, är ambitiös och slutför dina uppdrag. Arbetet är fysiskt i handlingsarkivet och vi söker dig som är driftig, självständig och engagerad. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med drygt 1000 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi genom att äga, utveckla och förvalta fastigheter för totalförsvaret bidrar till ett tryggt och fritt Sverige. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar med basen i den statliga värdegrunden och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Vår arbetsplats finns på bara några minuters promenadavstånd från resecentrum. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och vi jobbar för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Om anställningen Tjänsten är en tillsvidareanställning. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter; har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 12 maj 2024. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta rekryterande chef Marcus Eriksson, 010-44 44 276  eller rekryteringsspecialist Eva Bjälkander, 010- 44 44 592. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

18 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Riksarkivet i Lund söker en arkivhandläggare

Vill du jobba i en anrik myndighet som är inne i ett spännande förändringsarbete med målet att bli en mer innovativ och omvärldsorienterad organisation som kan leva upp till nya förväntningar och krav? Om tjänsten Tjänsten innebär att du kommer att arbeta med att besvara förfrågningar ur det arkivmaterial vi förvarar. Arbetet innefattar efterforskning, framtagning och utlämnande av uppgifter ur historiskt källmaterial samt tjänstgöring i läsesalen. Du kommer att arbeta i nära samarbete med andra medarbetare på enheten. Vi erbjuder flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och generösa semestervillkor. Om dig Du ska ha: • Gymnasieutbildning med godkända betyg, gärna med administrativ inriktning. • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och ha goda kunskaper i engelska. Det är meriterande om du har: • Utbildning i arkiv- och informationsvetenskap. • Tjänstgjort hos arkivinstitution och/eller offentlig förvaltning. • Kunskaper och erfarenhet av ärendehandläggning och besvarande av förfrågningar i arkivmaterial. • Erfarenhet av sekretessbedömningar. • Erfarenhet av tjänstgöring i läsesal. Personliga egenskaper: Tjänsten ställer stora krav på god samarbets- och initiativförmåga och god förmåga till eget ansvarstagande. Du är noggrann samt service-, resultat- och målinriktad. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet. Anställningsvillkor Anställningsform: Tidsbegränsad anställning t.o.m. 2024-09-02 Tjänstgöringsgrad: Heltid Arbetsplats: Lund Tillträde: 2024-06-03 eller enligt överenskommelse. Ansök senast: 2024-05-03   Om Riksarkivet Den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen har skapat nya förutsättningar för samhällets informationshantering. I vår roll som nationalarkiv befinner vi oss därför i stark utveckling för att kunna säkra långsiktig informationshantering och digital förvaltning. Vårt uppdrag är att säkerställa samhällets arkivinformation och göra den möjlig att använda över tid. Tillgång till kulturarv och autentisk information som kan användas i forskning, rättsskipning och för allmänhetens insyn är grundläggande i vårt demokratiska samhälle. Du kan läsa mer på riksarkivet.se. Om enheten Riksarkivet i Lund ingår i enheten Göteborg-Lund och är placerad inom Riksarkivets avdelning för arkivverksamhet. Enhetens verksamhet spänner över flera områden såsom att förvara och bevara arkiv, ta emot leveranser, tillhandahålla, tillgängliggöra och främja kunskapen om och användandet av mottagna arkiv. Även rådgivning till kommuner och enskilda arkivbildare ingår. Den löpande verksamheten är fördelad på två sektioner och en av dessa är sektionen för publik verksamhet, där tjänsten är placerad. Sektionens huvudsakliga verksamhetsområden är att tillhandahålla information ur arkiven genom att besvara förfrågningar, tillhandahålla handlingar i läsesal och arbeta med programverksamheten. Riksarkivet i Lund finns i Arkivcentrum Syd som är beläget på Gastelyckan i de sydvästra delarna av Lund. Inför rekryteringsarbetet har Riksarkivet tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

15 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Arkivarie

Vill du vara med och utveckla vår verksamhet inför framtiden? Försvarsmakten befinner sig i en expansionsfas och på en omfattande tillväxtresa. Här ges du möjlighet att arbeta med engagerade kollegor där du får arbeta i inspirerande miljöer med möjlighet till friskvård på arbetstid. Hoppas att du vill söka till oss och bli vår nya kollega! Om avdelning Tjänsten är placerad vid garnisonsavdelningen där uppgiften ligger i att stödja garnisonen med garnisonsgemensamma administrativa uppgifter, där en av deluppgifterna är att ansvara för arkiv- och expeditionstjänst. Sektionen stödjer Försvarsmakten i myndighetsutövning med dokument- och ärendehantering med uppgift att redovisa, ta hand om och tillgängliggöra allmänna handlingar idag, imorgon och över tid. Försvarsmaktens dokumenthantering omfattar all hantering av allmänna handlingar oavsett format och sekretessgrad längs hela beredskapstegen fred-kris-krig, nationellt såväl som internationellt. Inom sektionen finns ett team med expeditionsföreståndare, två arkivarier och fem registratorer. Huvudsakliga arbetsuppgifter I din roll som arkivarie är du ansvarig för arkivtjänsten på garnisonen. Du kommer att arbeta med olika uppgifter inom arkivtjänst, som att ordna och förteckna, genomföra bevarande- och gallringsutredningar och bistå med utlämning av allmän handling till allmänheten. Vid behov ska arkivarien även kunna utbilda och informera om dokumenthantering. Det ges möjlighet att delta i försvarsmaktsgemensamma projekt och utvecklingsarbeten som bedrivs inom informationsförvaltningsområdet. KRAV Kvalifikationer • Minst 60p arkivvetenskap • Mycket god datorvana • Mycket god kommunikationsförmåga • B-körkort Personliga egenskaper Vi söker dig som har ordningssinne, är ansvarstagande, strukturerad och har en positiv inställning. Du är noggrann, drivande och arbetar effektivt och självständigt. Du är serviceinriktad och har lätt för att skapa kontakter. Du har ett öppet sinnelag, är prestigelös och gillar att utforska nya lösningar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se). MERITERANDE • God kännedom om offentlig förvaltning • Erfarenhet av att utbilda och vägleda internt • Erfarenhet av ordnande och förtecknande av arkiv • Erfarenhet av utredande arbete inom dokumenthanteringsområdet • Aktuell erfarenhet av arbete i dokument- och ärendesystem Övrigt Tillsvidareanställning, heltid, som inleds med 6 månaders provanställning. Civil befattning. Befattningen är placerad på Marinbasen med arbetsort Karlskrona. Resor i tjänsten förekommer. Tillträde snarast eller efter ök. Upplysningar om tjänsten Malin Lindoffsson, nås via växel 0455-85 000 Upplysningar om rekryteringsprocessen Tove Dahlquist, nås via växel 0455-85 000 Fackliga företrädare OFR/O Johnas Mård OFR/S Jan Wasberg SACO Birgitta Strauss Samtliga ovan nås via växel tel. 0455-85000 SEKO Jan-Anders Nilsson, nås via växel tel. 0457-471 000 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-05-20. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev, där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.  Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Marinbasens övergripande uppgift är att stödja de marina förbanden med bland annat logistik i form av transporter, basering, bevakning och sjukvård, både hemma och utomlands. Marinbasen har sitt huvudsäte i Karlskrona, men bedriver verksamhet där behov finns, exempelvis i Berga/Muskö, söder om Stockholm och i Göteborg. Andra stora uppgifter för Marinbasen är övervakning av Sveriges 2700 km långa kust med territorialhav. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

15 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Skanning personal / arkivtjänsteman

Om jobbet Har du nyligen gått ut gymnasiet, med ekonomisk eller administrativ inriktning, eller är du i början av ditt arbetsliv? Söker du arbetslivserfarenhet inför en framtid inom arkiv eller administration? Då är det kanske dig vi söker, nu när vi behöver nya arkivtjänstemän till vår anläggning i Södertälje. Vi behöver utöka personalstyrkan med två personer. Tjänsterna är på heltid. Du kommer mestadels arbeta administrativt i en digital miljö, både på egen hand och i grupp. Därför tror vi att du är: · Lösningsorienterad, ansvars- och initiativtagande samt en god lagspelare · Att du är noggrann samt har ett gott sinne för struktur, ordning och reda · Att du talar och skriver svenska obehindrat Då vi i tjänsten kan komma att hantera en del personkänslig information vill vi se att du har ett rent belastningsregister och saknar kreditanmärkningar och skulder. Vi tror att du som söker har god datorvana då arbetsuppgifterna till stor del kommer handla om registrering. Lönesättning tillämpas enligt gällande kollektivavtal. Provanställning 6 månader med god chans till förlängning. Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

8 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
ISS söker en CAD-samordnare för vikariat hos kund inom fordonsindustrin i G

Var 660:e person som går till arbetet i Sverige är en ISS-medarbetare och det är vi stolta över. Vi är ett av Sveriges och Nordens största tjänsteföretag samt har över 450 000 medarbetare världen över. Det är våra medarbetare som är kärnan i vår verksamhet och förutsättningen för att kunna leva upp till vårt syfte, Connecting people and places to make the world work better. På ISS Facility Services skapar vi platser och miljöer som bidrar till bättre prestationer och en enklare, mer effektiv och trivsam tillvaro - levererade med omtanke och hög kvalitet av engagerade medarbetare. Vill du också bli en del i vår globala organisation där ditt jobb verkligen gör skillnad? ISS söker en CAD-samordnare till vårt drift- och underhållsuppdrag hos vår kund som är verksam inom fordonsindustrin. Gillar du att driva, utveckla, effektivisera ditt ansvarsområde samt ge kunden exceptionell service? Sök då denna tjänst hos oss! Detta är ett vikariat under perioden 30/6-2024 – 15/6-2025 med stor chans till förlängning. Om rollen Du får ett stimulerande, variationsrikt och ansvarsfullt jobb, där du får utlopp för din kreativa sida och din önskan att leverera service i världsklass. Vem söker vi? Vi tror att du har grundkunskap i CAD - har du erfarenhet av Revit, så kommer du snabbt att komma in i arbetsuppgifter. Du bör ha ett genuint intresse av teknik och datorer. Det underlättar om du har kännedom om branschstandard samt har erfarenhet av möbleringslayout. Kreativitet och känsla för rum och form är en viktig egenskap för denna tjänst – att du har förmågan att ibland bryta och byta tankemönster. Att du låter tanken få frihet och på så sätt kommer fram till nya lösningar. Rollen kräver att du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska – både tal och skrift. Som person är du serviceinriktad, lyhörd och innovativ. Du har en mycket god samordningsförmåga, är administrativt effektiv och kvalitetsinriktad. Du behöver ha en god struktur på ditt arbete, vara proaktiv samt ha en förmåga att hantera flera projekt parallellt. Du har ett lösningsfokuserat sätt att angripa och lösa utmaningar som uppstår i din vardag. Du föredrar att jobba noggrant och systematiskt. Det är viktigt att du har ett öga för såväl detalj som helhet. Då du kommer att hanterar förfrågningar via telefon och mejl, så är det viktigt att du är tillmötesgående samt har ett lugnt, individanpassat och pedagogiskt sätt att bemöta de som behöver din stöttning. Vi ser gärna att du tycker om att se över rutiner, system och arbetssätt för att förbättra och effektivisera. Om du har erfarenhet av arbetsplatsservice, så är det meriterande. Du trivs i rollen som företagsrepresentant och delar ISS vilja att leverera service i världsklass. ISS värderingar är kvalitet, ansvar, ärlighet och entreprenörskap. Dessa värderingar kommer att vara fundamentala i hur vi arbetar. Därför är det viktigt att du känner att du står för ett arbetssätt och ett förhållningssätt som är i enlighet med dessa. Vi erbjuder Vi tar ansvar för att ge dig de allra bästa förutsättningarna och det stöd du behöver för att lyckas i uppdraget. Hos oss får du ett nära samarbete med kompetenta medarbetare som du kommer få stort utbyte av eftersom vi värnar om att hjälpa och utveckla varandra. ISS storlek och breda tjänsteutbud bidrar till att det finns goda utvecklingsmöjligheter såväl nationellt som globalt. Vårt fokus ligger i att ta hand om och utveckla våra medarbetare, för vi tror på att ”People make places”. ISS erbjuder bland annat utbildningar och talangprogram – allt för att du ska engageras och utvecklas på jobbet. Din ansökan Vi hoppas att vi väckt ditt intresse och vi ser fram emot din ansökan. OBS! Med anledning av GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via mail. Intervjuer sker löpande, så tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Ansvarig Rekryterare: Pernilla Dahlbäck – [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!

25 mars 2024
Sista ansökan:
28 april 2024