Brandinspektör
Sök bland 9 lediga jobb som Brandinspektör och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vill du vara med och skydda både människor och samhällsviktiga funktioner? Har du gedigen erfarenhet av brandskyddsarbete, ett skarpt säkerhetstänk och vill arbeta i en ledande roll med stort ansvar? Då kan du vara den vi söker! Nu söker vi en engagerad och kunnig säkerhetsexpert som vill ta sig an rollen som brand- och riskkonsult till Fresenius Kabis anläggningar i Brunna och Uppsala. Om tjänsten I denna nyckelposition ansvarar du för att säkerställa företagets brandskyddsarbete tillsammans med deras Security and Fire Protection Leader. Du följer lagar och regelverk, leder systematiskt brandskyddsarbete (SBA), genomför riskbedömningar och upprätthåller nödvändiga beredskaps- och utrymningsplaner. Din kompetens är avgörande för att företaget ska kunna agera effektivt vid en incident och förebygga att de ens uppstår. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: - Följer lagar, regler och försäkringskrav inom området - Säkerställa ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA), praktiskt och dokumenterat - Säkerställa att underhåll på brandskyddstekniska installationer utförs enligt plan - Upprätthålla god utrymningsstandard - Tillhandahålla brand- och utrymningsutbildningar - Upprätthålla ATEX-arbete och därtill följande riskbedömningar med klassningsritningar samt ATEX-utbildning - Säkerställa att företaget har en fungerande nödlägesberedskap - Säkerställa att instruktioner finns inom ansvarsområdet Detta är ett konsultuppdrag med start i augusti och beräknas pågå i ca 6 månader med möjlighet till förlängning. Vem är du? Vi söker dig som har: - Mångårig erfarenhet av brandskyddsarbete och kunskap inom Sevesoverksamhet - Goda kunskaper i svenska och engelska - Dokumenterad kunskap inom ISO45001, ATEX och Seveso - God ledarskapsförmåga och en trygg ansvarstagande personlighet - Körkort och möjlighet att resa mellan Brunna och Uppsala Som personer ser vi att du är trygg i din kompetens, gillar struktur och har ett skarpt öga för både detaljer och helhet. Du tar ansvar, agerar när det behövs och trivs i en roll där säkerhet står i fokus. Med din samarbetsförmåga och tydliga kommunikation skapar du förtroende, oavsett om du utbildar kollegor eller samverkar med myndigheter. Urval och intervjuer genomförs kontinuerligt. Skicka därför in din ansökan redan idag för att inte missa chansen! Om verksamheten Fresenius Kabi är ett världsledande hälso- och sjukvårdsföretag inom klinisk nutrition, infusionsterapi, biologiska läkemedel och medicinsk teknik. Vi är ett växande företag med cirka 1000 anställda i Sverige och över 40 000 anställda världen över. Syftet är att tillhandahålla produkter för terapi och vård av kroniskt och svårt sjuka människor samt att möta patienters olika behov både på sjukhus och i hemmet. Produkterna vi tillverkar säljs över hela världen och räddar liv varje dag. Vår stolthet för våra produkter genomsyrar hela företaget. Om Poolia Poolia är ett rekryterings- och bemanningsföretag. Men vi föredrar att se oss som experter på att hitta och matcha kompetens. För det är alltid människorna som gör skillnad. Det är individer som skapar resultat. Rätt individer på rätt plats bygger framgångsrika företag. Konsultrollen passar dig som på kort tid vill skaffa dig bred erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens och bredda ditt CV. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät. Vid din sida har du din konsultchef som agerar bollplank och stöttar dig i att lyckas på dina uppdrag. Vi vill att du ska må bra och trivas med oss på Poolia. Därför erbjuder vi dig friskvårdsbidrag, rabatter på olika träningsanläggningar och ordnar regelbundet sociala aktiviteter. Självklart omfattas din anställning på Poolia av kollektivavtal, försäkringar, tjänstepension samt företagshälsovård. För mer information om Poolia, besök: www.poolia.se
Snabb tillsättning - Catch Me söker Brandvakt för uppdrag åt kund! Extrajobb under v27 och 28 Catch Me söker nu brandvakt för uppdrag åt vår kund i Forssjö. Genom att ladda ner vår app får du möjlighet att snabbt och enkelt ta emot jobberbjudanden direkt i mobilen! Lön 180kr/h Arbetsuppgifter: En brandvakt har som huvuduppgift att förebygga brand och agera snabbt vid brandrisk, särskilt i miljöer där heta arbeten utförs, Vi söker dig som: Har arbetserfarenhet (behöver inte vara som brandvakt) Har utbildning i heta arbeten. Är serviceinriktad och kan arbeta självständigt eller i team. Frågor: skicka gärna ett mail till [email protected] Så här ansöker du: För att ansöka, ladda ner Catch Me-appen från App Store eller Google Play. Via appen får du tillgång till alla våra lediga uppdrag och kan snabbt acceptera jobberbjudanden direkt i mobilen. Vi erbjuder: Flexibla arbetstider och uppdrag Konkurrenskraftig ersättning Möjlighet till utveckling och fler uppdrag via Catch Me Det enda du behöver göra nu är att ladda ner vår app från App Store eller Google Play och utföra digitala tester. App Store: https://apps.apple.com/us/app/catch-me/id6474139947 Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.catchme.catchme&pli=1 Catch Me matchar sedan lediga jobb till dig, baserat på din profil. Lönen betalas ut direkt när du slutat för dagen via swish. Du behöver ha minst en 50% annan sysselsättning för att kunna få ett extraarbete hos oss. Du kan till exempel vara student eller pensionär, ha ett annat arbete eller vara med i jobbprogram som till exempel Rusta och Matcha. Åldersgränsen för att jobba på Catch Me är 18 år.
Räddningstjänsten Räddningstjänsten verkar för att Norrtälje ska vara en trygg och säker kommun för samtliga invånare, även under svåra förhållanden. Vi håller beredskap dygnet runt på våra fem brandstationer på Blidö, i Norrtälje, Hallstavik, Rimbo och Älmsta. Vårt uppdrag är komplext och vi verkar både förebyggande och skadeavhjälpande. I det förebyggande uppdraget ingår bland annat information, råd och anvisningar till invånare samt utbildning av elever och medarbetare i kommunen. Räddningstjänsten ansvarar för tillsynsärenden avseende brandskydd samt tillstånds- och tillsynsärenden avseende hantering av brandfarliga och explosiva varor. Vi bedriver brandskyddskontroll i egen regi och ansvarar för sotningen som utförs av upphandlad entreprenör. Den skadeavhjälpande verksamheten omfattar räddningsinsatser vid bränder, olyckor, utsläpp av miljöfarliga ämnen och andra olyckor. Vi samarbetar med 12 andra räddningstjänstorganisationer i Räddningsregion östra Svealand. Beskrivning av tjänsten Utbildnings- och övningsverksamheten inom organisationen är omfattande och för den ansvarar enheten för utbildning och utveckling. Vi har uppemot 150 operativt anställda som övar kontinuerligt och vi utbildar brandmän i egen regi till våra 5 deltidsstationer. Därtill kommer alla fortbildningar som krävs för att kunna utföra vårt uppdrag. I denna tjänst kommer du att arbeta med intern utbildning och övning av våra brandmän och styrkeledare på 50% medan du på den andra halvan tjänstgör i en operativ funktion som brandman. Det kan även bli aktuellt att vissa pass agera i funktionen styrkeledare. Du kommer att ha ett tätt samarbete med övriga i enheten men även med våra brandmän och befäl. Samverkan med andra aktörer såsom polis, ambulans, andra räddningstjänster och MSB är en naturlig del i tjänsten. Exempel på arbetsuppgifter: • Framtagande, dokumentering och paketering av utbildningar i vårt LMS(Learning management system) • Planering av utbildning och större övningar • Instruktör • Kontaktperson gentemot externa utbildare och andra aktörer • Omvärldsbevakning Kompetensprofil Vi söker en person som är kunnig inom operativ räddningstjänst och som har erfarenhet av att arbeta både som brandman och i befälsfunktion. Du är engagerad, produktiv och tycker om att lära andra. Du är mycket kommunikativ, har en bra känsla för organisation och omvärldsbevakning kommer för dig naturligt. Du har ett strukturerat arbetssätt, färdigställer i tid och arbetar långsiktigt. Du tycker om att arbeta med utveckling men också att förvalta. Du har van av att arbeta i olika system såsom verksamhetssystem, LMS eller liknande. Personliga egenskaper: • Strukturerad • Utvecklingsorienterad • Handlingskraftig och flexibel • Administrativ förmåga • Pedagogisk Formella krav: • SMO, GRiB eller motsvarande • LK1 eller motsvarande • Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift • Erfarenhet av att arebta i LMS eller andra liknande system. • Körkortsbehörighet BE, C • Erfarenhet som brandman och styrkeledare Meriterande • Erfarenhet av pedagogiskt arbete • Mer djupgående kunskaper inom Learnifier och Daedalos Sammantaget letar vi en kommunikativ person som drivs av att utveckla andra och vill få verksamheten framåt. Du kan självständigt driva projekt och har ett strukturerat och långsiktigt arbetssätt. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Anställningsform, omfattning och start • Anställningsform: Tillsvidare • Omfattning: Heltid • Tillträde: Enligt överenskommelse Vid tillsvidareanställning kan provanställning komma att tillämpas. Vi intervjuar löpande – så vänta inte med din ansökan! Om Norrtälje kommun Norrtälje är en skärgårdskommun i hjärtat av Roslagen. Till ytan är Norrtälje kommun den största kommunen i Stockholms län. Här finner du härlig mix av lantliga miljöer och en stad i tillväxt och utveckling. Norrtälje har småstadens idylliska stadskärna, öppna landskap, natur, hav och en fantastisk skärgård med tusentals öar. När du arbetar i vår kommun har du möjlighet att kombinera ett inspirerande jobb med en aktiv fritid i natursköna miljöer. Närheten till Stockholm, Uppsala och Arlanda öppnar för ännu fler möjligheter. • Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av de andra nationella minoritetsspråken. • På Norrtälje kommuns webbplats kan du läsa om kommunens vision - Global livsstil – lokalt liv • Ungefär 3 450 personer har Norrtälje kommun som arbetsgivare. Tillsammans arbetar vi efter tre värderingar: invånaren först, allas lika värde och höga förväntningar. • Läs mer om Räddningstjänsten Norrtälje kommun
Räddningstjänsten Räddningstjänsten verkar för att Norrtälje ska vara en trygg och säker kommun för samtliga invånare, även under svåra förhållanden. Vi håller beredskap dygnet runt på våra fem brandstationer på Blidö, i Norrtälje, Hallstavik, Rimbo och Älmsta. Vårt uppdrag är komplext och vi verkar både förebyggande och skadeavhjälpande. I det förebyggande uppdraget ingår bland annat information, råd och anvisningar till invånare samt utbildning av elever och medarbetare i kommunen. Räddningstjänsten ansvarar för tillsynsärenden avseende brandskydd samt tillstånds- och tillsynsärenden avseende hantering av brandfarliga och explosiva varor. Vi bedriver brandskyddskontroll i egen regi och ansvarar för sotningen som utförs av upphandlad entreprenör. Den skadeavhjälpande verksamheten omfattar räddningsinsatser vid bränder, olyckor, utsläpp av miljöfarliga ämnen och andra olyckor. Vi samarbetar med 12 andra räddningstjänstorganisationer i Räddningsregion östra Svealand. Beskrivning av tjänsten: I denna tjänst blir du en del av enheten utbildning och utveckling. Vi söker en driven och erfaren medarbetare som ska driva vårt arbete inom räddningstjänst under höjd beredskap (RUHB) och uppgifter kopplat till civilt försvar. I denna befattning kommer du att vara en central del i RUHB-arbetet. Du kommer att arbeta med frågor kopplat till civilt försvar och samverka med andra intressenter och myndigheter för att upprätthålla en aktuell lägesbild inom detta dymamiska område. Arbetsuppgifter: • Planera, implementera och följa upp RUHB-verksamheten • Koordinera och samordna insatser mellan olika aktörer vid RUHB • Utbilda och fortbilda räddningstjänstpersonal i RUHB-relaterade frågor • Utveckla och uppdatera rutiner och dokumentation för RUHB • Delta i övningar och simuleringar som instruktör • Representera Norrtälje räddningstjänst vid RUHB-samordningsmöten • Tjänsten kan medföra Operativ tjänstgöring • Arbetsuppgifter kopplade till civilpliktiga Kompetensprofil: • Grundläggande kunskaper om räddningstjänst och krisberedskap • Förmåga att planera, organisera och strukturera arbetet • God samarbetsförmåga och kommunikationsförmåga • Kunnande inom områden som tex beredskapsplanering, kommunikation och logistik • Vana att arbeta i stressade situationer och fatta snabba beslut Formella Krav: • Relevant utbildning inom räddningstjänst, krisberedskap eller liknande • Minst 2 års erfarenhet av att arbeta i en räddningstjänstorganisation eller liknande • B-körkort Meriterande: • Erfarenhet av att arbeta inom RUHB-samordning • Tidigare erfarenhet från Försvarsmakten eller annan beredskapsmyndighet • Utbildning inom ledning och samordning • Säkerhetscertifikat Personliga egenskaper: • Arbeta på ett strukturerat sätt • Initiativtagande och problemlösande. • God stresshantering • Samarbetsvillig och prestigelös. Sammantaget letar vi en person som har ett driv av att få verksamheten framåt. Du trivs med att arbeta strukturerat och har lätt för att samarbeta. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Om ossVi är Norrtälje – en kommun där gamla traditioner möter nya idéer. Där närheten till storslagen natur och storstadspuls finns inom räckhåll. Här är vi drygt 3 400 medarbetare som varje dag arbetar för att våra drygt 66 000 invånare ska få leva i ett tryggt och välmående samhälle. Här vill vi göra plats för olika perspektiv, tankar och behov. Vi vill hjälpas åt och dela lärdomar, framgångar och glädje medan vi tillsammans utvecklar Norrtälje kommun. Läs gärna mer om vår värdegrund Invånaren först - Allas lika värde - Höga förväntningar och Vår vision Global livsstil – lokalt liv Vi erbjuder mindre hyreslägenheter under det första året på din nya anställning – så att du i lugn och ro får tid att hitta din drömbostad. Närheten till Stockholm, Uppsala, Arlanda och Kapellskär gör att resten av världen alltid finns inom räckhåll. Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av minoritetsspråken alternativt annat språk. Ansökningshandlingar till denna tjänst är att betrakta som offentliga handlingar som vi kan komma att lämna ut på begäran. Vi har valt våra samarbetspartners i denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med försäljare av rekryteringstjänster.
Räddningstjänsten Räddningstjänsten verkar för att Norrtälje ska vara en trygg och säker kommun för samtliga invånare, även under svåra förhållanden. Vi håller beredskap dygnet runt på våra fem brandstationer på Blidö, i Norrtälje, Hallstavik, Rimbo och Älmsta. Vårt uppdrag är komplext och vi verkar både förebyggande och skadeavhjälpande. I det förebyggande uppdraget ingår bland annat information, råd och anvisningar till invånare samt utbildning av elever och medarbetare i kommunen. Räddningstjänsten ansvarar för tillsynsärenden avseende brandskydd samt tillstånds- och tillsynsärenden avseende hantering av brandfarliga och explosiva varor. Vi bedriver brandskyddskontroll i egen regi och ansvarar för sotningen som utförs av upphandlad entreprenör. Den skadeavhjälpande verksamheten omfattar räddningsinsatser vid bränder, olyckor, utsläpp av miljöfarliga ämnen och andra olyckor. Vi samarbetar med 12 andra räddningstjänstorganisationer i Räddningsregion östra Svealand. Beskrivning av tjänsten IT-baserade stödsystem är något som är under stor utveckling inom kommunal räddningstjänst. Det i kombination med införande av nytt kommunikationssystem, då nuvarande systemet RAKEL byts ut, medför att vi söker en ny medarbetare som skall stärka vår driftenhet med att ta oss vidare i detta arbete. Arbetsuppgifterna i befattningen är varierande och innebär både praktiskt och strategiskt arbete. Din organisatoriska tillhörighet blir inom driftenheten. Driftenheten ansvarar för driftsfrågor inom Räddningstjänsten med fokus på fordon, fastighet och material. Där kommer du att arbeta brett men med inriktning mot IT- och radiosamband. Dina arbetsuppgifter kommer främst bestå av hantering av olika tekniska system som utalarmering, nätverk, telekom, radioteknik, kartstöd, installationer, montering samt viss programmering. Systemen omfattar både lokaler samt fordon. Den tekniska utvecklingen går snabbt och du kommer ha en stor del i att utveckla Räddningstjänsten framåt med både befintliga system och med att implementera framtida teknik som till exempel AI. Du kommer samverka såväl internt som externt. Vi ser att du självständigt kan leda projekt från start till mål, har god kännedom om IT- och kommunikationssystem och hanterar enklare installationer. Operativ tjänstgöring inom utryckningsstyrkan kan komma att bli aktuell framöver. Formella krav: • Dokumenterat mycket goda kunskaper inom IT- och kommunikationssystem • Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift • Goda praktiska kunskaper för att kunna utföra enklare installationer • Erfarenheter att driva projekt • Körkortsbehörighet B Meriterande: • Erfarenhet av att installera, underhålla och felsöka kommunikationssystem, som nätverk, telefonisystem eller trådlösa lösningar. • Erfarenheter av arbete inom kommunal räddningstjänst • Körkortsbehörighet C Personliga egenskaper: • Stort och brett intresse för teknik inom IT- och radiosamband • Utvecklingsorienterad med problemlösningsförmåga • Handlingskraftig och flexibel • Administrativ förmåga • Strukturerad och självständig Sammantaget letar vi en person som har ett stort teknikintresse och drivs av att få verksamheten framåt. Du kan självständigt driva projekt och representera i både interna- och externa forum. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Anställningens omfattning Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Ansökan Ansök senast: 2025-08-17 Intervjuer och eventuella tester kommer att genomföras löpande under rekryteringsprocessen. Lön Enligt överenskommelse. Anställning Antal annonserade arbetstillfällen: 1 Arbetstid: Dagtid Om Norrtälje kommun Norrtälje är en skärgårdskommun i hjärtat av Roslagen. Till ytan är Norrtälje kommun den största kommunen i Stockholms län. Här finner du härlig mix av lantliga miljöer och en stad i tillväxt och utveckling. Norrtälje har småstadens idylliska stadskärna, öppna landskap, natur, hav och en fantastisk skärgård med tusentals öar. När du arbetar i vår kommun har du möjlighet att kombinera ett inspirerande jobb med en aktiv fritid i natursköna miljöer. Närheten till Stockholm, Uppsala och Arlanda öppnar för ännu fler möjligheter. • Norrtälje kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser positivt på om du är finsktalande eller om du kan något av de andra nationella minoritetsspråken. • På Norrtälje kommuns webbplats kan du läsa om kommunens vision - Global livsstil – lokalt liv • Ungefär 3 450 personer har Norrtälje kommun som arbetsgivare. Tillsammans arbetar vi efter tre värderingar: invånaren först, allas lika värde och höga förväntningar. • Läs mer om Räddningstjänsten Norrtälje kommun
"Jag har arbetat i rollen i åtta år och trivs jättebra. Det är ett härligt gäng med bra chefer och kollegor. Jag kan till stor del styra över min arbetstid själv och sitter inte fast på ett kontor åtta timmar om dagen. Sen är själva arbetet jätteroligt!". Så beskriver en av brandkonsulterna rollen på Brandsäkra som vi nu rekryterar till. Låter det intressant? Skicka in en ansökan! Om företaget Brandsäkras huvudkontor är beläget i Danderyd, Stockholm, och dit söker vi nu en brandkonsult. Brandsäkra arbetar med att förebygga brand och deras vision är att ingen ska omkomma i bostadsbrand. På Brandsäkra utbildar de inom brandskydd, utför besiktningar samt installerar och underhåller brandskydd. Företaget består av ca 25 personer. Detta är en direktrekrytering där du kommer bli anställd direkt av Brandsäkra. Om tjänsten I rollen som brandkonsult kommer du i huvudsak att arbeta med brandskyddsbesiktningar hos Brandsäkras kunder: bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag. Du kommer att åka ut på plats för att se över deras brandskydd och sedan skriva rapport över nuläget. Du kommer även att göra egenkontroller på föreningarnas brandskydd kontinuerligt utefter en checklista. Rollen är fördelad ungefär 50/50 mellan operativt arbete hos kund och administration. Det administrativa arbetet kan ske både hemifrån och från kontoret i Danderyd. Organisationen beskrivs av medarbetarna som platt där det är enkelt att få sin röst hörd och där de har en god sammanhållning. I rollen kommer du att ges mycket frihet under ansvar där du själv planerar ditt arbete till stor del. Du kommer även ta del av tjänstepension, friskvård och företagsaktiviteter. Vi söker dig som • Innehar en gymnasieexamen• Har goda kunskaper i svenska i tal och skrift då kommunikationen sker på svenska• Har tidigare erfarenhet från en roll där du haft arbetsplatsansvar, varit brandskyddsansvarig eller liknande • Har erfarenhet av att tidigare behövt kommunicerat på ett noggrant vis då det ställs höga krav på detta vid rapportskrivandet • Innehar körkort B Det är meriterande om du erfarenhet från exempelvis räddningstjänsten sedan tidigare samt om du har gått någon relevant utbildning, exempelvis Skydd mot olyckor eller tidigare erfarenhet från boverkets byggregler. Det är även meriterande om du sedan tidigare har SMO-erfarenhet. Vi värderar högt dina personliga egenskaper och vi tror att du är: • Noggrann • Serviceinriktad • Ansvarstagande • Har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift Start: Enligt överenskommelse Omfattning: Heltid, tillsvidareanställning Ort: Stockholm, Danderyd Urval: Löpande Du söker tjänsten enkelt genom att klicka på "sök jobbet" nedan. Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urval- och intervjufasen. Om du vill kan du även skapa en användare och ladda upp ditt CV och personliga brev. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail men har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på [email protected]
Vill du bli en nyckelspelare i det förebyggande arbetet hos Bergslagens Räddningstjänst? Här arbetar du inte bara med lagar och paragrafer – du bidrar till tryggare samhällen, skyddar liv och bygger säkerhet för framtiden. Nu söker vi en ny handläggare/utredare till vår skyddsavdelning – en nyfiken, ansvarstagande och samhällsengagerad person som vill växa tillsammans med oss gärna med räddningstjänstbakgrund, men det går också bra om du är skolad inom andra myndighetsområden. Du kommer i huvudsak arbeta med tillsyn, tillståndsprövning och ge information/rådgivning utifrån lagen om skydd mot olyckor (LSO) samt lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE). Som handläggare kommer du att vara en viktig del av gruppen i att vara bollplank och ge råd till kollegor samt stötta med kunskap och erfarenhet i komplicerade ärenden. Om oss Bergslagens Räddningstjänst är ett kommunalförbund som ansvarar för räddningstjänsten i sex kommuner: Kristinehamn, Storfors, Filipstad, Hällefors, Karlskoga och Degerfors. Vi täcker ett område med ca 85 000 invånare och har idag 86 heltidsanställda och 109 deltidsanställda fördelade på åtta brandstationer. Vi är också en del av Räddningsregion Bergslagen – ett omfattande samarbete för operativ systemledning inom räddningstjänsten, som sträcker sig över 42 kommuner i fem län. Vad innebär rollen? Som handläggare hos oss arbetar du brett och varierat i en verksamhet med stor samhällsnytta. Du blir en viktig länk mellan lagstiftning och verklighet där du gör skillnad både i stora beslut och i det dagliga mötet med människor. Du kommer bland annat att: Utföra tillsyn enligt LSO och LBE Handlägga tillstånd för brandfarliga och explosiva varor Lämna remissvar vid byggprojekt, detaljplaner och serveringstillstånd Ge rådgivning till kommuner, verksamheter och invånare om brandskydd Arbeta med information och kommunikation kring förebyggande säkerhetsarbete Du blir en del av ett engagerat team där vi hjälps åt, utvecklas tillsammans och där du får mycket frihet under ansvar. Vem söker vi? Vi söker dig som trivs med att kombinera struktur med samarbete. Du är trygg i din roll, nyfiken på att utvecklas och gillar att bygga goda relationer – både internt och externt. Vi vill att du har: Eftergymnasial utbildning inom teknik, juridik, samhällsbyggnad, SMO, eller arbetslivserfarenhet/annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. B-körkort Meriterande: God förståelse och erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Kunskap om brandskydd Arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom kommunal eller statlig verksamhet Utbildning Tillsyn A och B via MSB eller motsvarande För att lyckas i rollen behöver du agera på ett professionellt sätt. Du har lätt för att samarbeta med andra men även driva och planera självständigt arbete. Du anpassar din kommunikation till både mottagare och situation. Vidare är du strukturerad och organiserar ditt arbete effektivt. Du är flexibel och kan prioritera om dina uppgifter när förutsättningarna ändras. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Arbetstid: Dagtid med flextid och möjlighet till distansarbete Två timmars friskvård i veckan på arbetstid Tillträde: Enligt överenskommelse Individuell lönesättning Provanställning kan komma att tillämpas Vi arbetar aktivt för mångfald och jämställdhet och välkomnar sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Kontakt och ansökan Vill du veta mer? Kontakta gärna: Rekryterande chef Kristoffer Roden, Chef Skyddsavdelningen – 0550-636 04 Fackliga företrädare (Kommunal, Ledarna, Vision) nås via växeln: 0586–636 00 Skicka din ansökan till: [email protected] Ange "Ansökan Handläggare" i rubriken. Vi rekryterar löpande – vänta inte med din ansökan, dock senast 2025-08-10!
Vill du bli en nyckelspelare i det förebyggande arbetet hos Bergslagens Räddningstjänst? Här arbetar du inte bara med lagar och paragrafer – du bidrar till tryggare samhällen, skyddar liv och bygger säkerhet för framtiden. Nu söker vi en ny handläggare/utredare till vår skyddsavdelning – en nyfiken, ansvarstagande och samhällsengagerad person som vill växa tillsammans med oss gärna med räddningstjänstbakgrund, men det går också bra om du är skolad inom andra myndighetsområden. Du kommer i huvudsak arbeta med tillsyn, tillståndsprövning och ge information/rådgivning utifrån lagen om skydd mot olyckor (LSO) samt lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE). Som handläggare kommer du att vara en viktig del av gruppen i att vara bollplank och ge råd till kollegor samt stötta med kunskap och erfarenhet i komplicerade ärenden. Om oss Bergslagens Räddningstjänst är ett kommunalförbund som ansvarar för räddningstjänsten i sex kommuner: Kristinehamn, Storfors, Filipstad, Hällefors, Karlskoga och Degerfors. Vi täcker ett område med ca 85 000 invånare och har idag 86 heltidsanställda och 109 deltidsanställda fördelade på åtta brandstationer. Vi är också en del av Räddningsregion Bergslagen – ett omfattande samarbete för operativ systemledning inom räddningstjänsten, som sträcker sig över 42 kommuner i fem län. Vad innebär rollen? Som handläggare hos oss arbetar du brett och varierat i en verksamhet med stor samhällsnytta. Du blir en viktig länk mellan lagstiftning och verklighet där du gör skillnad både i stora beslut och i det dagliga mötet med människor. Du kommer bland annat att: Utföra tillsyn enligt LSO och LBE Handlägga tillstånd för brandfarliga och explosiva varor Lämna remissvar vid byggprojekt, detaljplaner och serveringstillstånd Ge rådgivning till kommuner, verksamheter och invånare om brandskydd Arbeta med information och kommunikation kring förebyggande säkerhetsarbete Du blir en del av ett engagerat team där vi hjälps åt, utvecklas tillsammans och där du får mycket frihet under ansvar. Vem söker vi? Vi söker dig som trivs med att kombinera struktur med samarbete. Du är trygg i din roll, nyfiken på att utvecklas och gillar att bygga goda relationer – både internt och externt. Vi vill att du har: Eftergymnasial utbildning inom teknik, juridik, samhällsbyggnad, SMO, eller arbetslivserfarenhet/annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. B-körkort Meriterande: God förståelse och erfarenhet av arbete med myndighetsutövning. Kunskap om brandskydd Arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom kommunal eller statlig verksamhet Utbildning Tillsyn A och B via MSB eller motsvarande För att lyckas i rollen behöver du agera på ett professionellt sätt. Du har lätt för att samarbeta med andra men även driva och planera självständigt arbete. Du anpassar din kommunikation till både mottagare och situation. Vidare är du strukturerad och organiserar ditt arbete effektivt. Du är flexibel och kan prioritera om dina uppgifter när förutsättningarna ändras. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten. Anställningsvillkor Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid Arbetstid: Dagtid med flextid och möjlighet till distansarbete Två timmars friskvård i veckan på arbetstid Tillträde: Enligt överenskommelse Individuell lönesättning Provanställning kan komma att tillämpas Vi arbetar aktivt för mångfald och jämställdhet och välkomnar sökande med olika bakgrunder och erfarenheter. Kontakt och ansökan Vill du veta mer? Kontakta gärna: Rekryterande chef Kristoffer Roden, Chef Skyddsavdelningen – 0550-636 04 Fackliga företrädare (Kommunal, Ledarna, Vision) nås via växeln: 0586–636 00 Skicka din ansökan till: [email protected] Ange "Ansökan Handläggare" i rubriken. Vi rekryterar löpande – vänta inte med din ansökan, dock senast 2025-08-10!
Presto hjälper företag och organisationer att skydda sina verksamheter mot varumärke och olycka. Som medarbetare på Presto är du med och gör skillnad. Vi räddar liv tillsammans med våra kunder. Vi söker dig somVi söker dig som vill spendera dina dagar ute hos våra kunder och arbeta med olika uppdrag. Du brinner för att bygga relationer och skapa förståelse för kundernas verksamhet och behov. Kundfokus är en självklarhet för dig, och du ser värdet i att skapa långsiktiga relationer genom att lyssna, förstå och leverera lösningar som gör skillnad. I rollen kommer du att ha mycket kundkontakt, både via telefon och på plats, och det är viktigt att du känner dig bekväm med detta. Vi kräver ingen formell förkunskap utan vi söker dig med rätt inställning och attityd, utbildning får du av oss på plats. Utveckling ligger i vårt DNA och som medarbetare på Presto drivers du av en lärande kultur, att utvecklas i din roll men även vara med och utveckla verksamheten och branschen. Du har ambitioner och ser möjligheter i utmaningarna du ställer inför, en chans att lära dig och dina kollegor något nytt. För att lyckas i rollen behöver du även: B-körkort Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska Naturligtvis delar du vår vision och värdesätter ditt uppdrag att rädda liv tillsammans. Om rollenBrandskydd för oss är allt från: Förstahandsredskap Brandgasventilation Utrymningssäkerhet Nödljus Brandlarm Släcksystem Som brandskyddstekniker har du ett mycket viktigt uppdrag med målet att skapa trygghet för människor i vardagen. Hos våra kunder monterar du utrustning, servar kundens brandskydd, underhåller första hjälpen-utrustning och säkerställer skyddsrum inför iordningställande. Varje dag jobbar du i omväxlande miljöer där du ena dagen är på olika förskolor, restauranger och stora industrier till nästa dag tex inventerar ett skyddsrum i en bostadsrättsförening. Du bokar in och utför uppdragen i tid med kunden i fokus genom att leverera trygghet och enkelhet. Väl ute hos kund jobbar du med att lyfta blicken och informera samt hjälpa kunden med att åtgärda eventuella brister i brandskyddet. Tillsammans med din region och övriga kollegor på Presto jobbar vi resultatfokuserat för att nå budget och i slutändan rädda flera liv tillsammans. Vi erbjuderUtvecklingsmöjligheter inom en långsiktig och stabil bransch som funnits länge. Internutbildning via Presto Academy, vi utbildar dig inom rollens olika verksamhetsområden. Kollektivavtal, arbetstidsförkortning, kollektivavtalsenliga försäkringar inklusive tjänstepension. Till din fritid erbjuder vi friskvårdsbidrag, rabatterade priser hos SJ, Elite hotels, Scandic, Sats och Nordic Wellness samt tillgång till livsstilsverktyget. Vill du jobba tillsammans med oss? Vi som jobbar på Presto har olika bakgrund och erfarenhet med en gemensam drivkraft att växa och att arbeta tillsammans som ett lag. Det är kombinationen av våra olikheter som gör oss starka tillsammans. Vi strävar efter att rekrytera medarbetare med olika bakgrund för att spegla samhället och våra kunders mångfald. Stämmer ovan in på dig? Tveka då inte, skicka i din ansökan idag! Våra rekryteringsprocesser är kompetensbaserade och vi använder Alva Labs för att behålla en fördomsfri rekrytering. Dessa ger oss en indikation på hur väl du matchar rollbeskrivningen. Vi går löpande igenom ansökningarna, vänta därför inte med att skicka i din ansökan. Slutkandidater kommer genomgå en säkerhetsprövning, inklusive belastningsregister, kreditprövning och drogtest. Tjänsten är heltid, måndag till fredag från kl. 07:00 till 16:00 med arbete på depå och eventuellt annat inom regionen. Vi tillhandahåller servicebil och anställning inleds med 6 månaders visstidsanställning med avsikt att sedan fortsätta med tillsvidareanställning. Vid frågor om tjänsten kontakta Ida Bernhardsson Rekryterare på [email protected] Om PrestoSedan starten 1959 har vi alltid satt säkerheten främst. Det är vilka vi är, det är vad vi gör och det ligger i vårt DNA . Vi har ett ansvar att driva verksamheten på bästa möjliga sätt och vara ett föredöme i vår bransch. Inte bara just nu, utan även för kommande generationer . Årligen servar vi brandskydd och förebygger risker på fler än 75.000 verksamheter och fastigheter Vi återvinner över 70.000 släckare i vår fabrik i Katrineholm och utbildar 100 000 deltagare inom säkerhet.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 9 av 9 jobb