Byggnadskonsult
Sök bland 10 lediga jobb som Byggnadskonsult och börja ditt nya yrkesliv idag!
Är du intresserad av att jobba med planering av infrastruktur? Vill du vara en del i tillväxten av Eksjö garnison - välkommen med din ansökan! Ing 2 söker en Infrastrukturhandläggare till Infrastrukturavdelningen som har till huvuduppgift att stödja garnisonschefen med utveckling och vidmakthållande av garnisonens infrastruktur. Ing 2 är som garnisonsförband ansvarig för samordning av nyttjandet av mark och lokaler för förband som är lokaliserade vid garnisonen. Förutom garnisonsområdet i Eksjö tillhör även Eksjö övnings- och skjutfält, Skillingaryds skjutfält samt yttre förråd i Jönköpings län till ansvarsområdet. Huvudsakliga arbetsuppgifter Infrastrukturavdelningen är en nyligen upprättad avdelning och består i dagsläget av en chef och en infrastrukturhandläggare. Som medarbetare vid avdelningen bör du därmed vara flexibel inför ändrade arbetsuppgifter inom infrastrukturområdet, efterhand som avdelningen utvecklas och uppgifter tillkommer. Som en del av infrastrukturavdelningen företräder du Ing 2 och garnisonen i infrastrukturärenden. Du samverkar med företrädare för lokalförsörjningsfrågor och statens ägarrepresentant Fortifikationsverket avseende försvarsfastigheter. Du arbetar nära övriga vid avdelningen och enheten samt med regementsledningen i ärenden som omfattar utredningar, anskaffning, vidmakthållande och avveckling av lokaler och mark. Tjänsten innebär att du ofta arbetar i projektform i tillfälligt sammansatta arbetsgrupper. Därför ser vi att du kan leda arbetsgrupper och samordna ärenden knutna till projektet som verksamhetsrepresentant. Du kommer ha ansvar för varierande ärenden och vara ett stöd för Ing 2 och garnisonens verksamhetsutövare så att lokalerna nyttjas på ett kostnadseffektivt sätt. Exempel på arbetsuppgifter: • Utredningar om lokalnyttjande • Stöd i underlagsframtagning inför beslut samt beställning av fastighetsnära tilläggstjänster • Medverka vid anskaffning och avveckling av mark och lokaler • Delta som verksamhetens representant vid byggprojekt och sammanhålla kontakter med berörda funktionsföreträdare inom Försvarsmakten • Framtagande av behovsanalyser/ utredning av verksamhetsanpassningar • Stöd vid ombyggnationer av byggnader • Vidmakthållande av befintliga byggnader – tillse underhåll och driftåtgärder i samverkan/dialog med lokalplaneringsenheten och Fortifikationsverket • Att vara infraföreträdare för Garnisonsenhetens behov av verksamhetsrelaterade åtgärder i enhetens byggnader Kvalifikationer Krav • Bygg- eller fastighetsinriktad eftergymnasial utbildning alternativt motsvarande arbetserfarenhet som arbetsgivaren anser relevant • B-körkort för manuellt växlad bil • God administrativ förmåga • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • Goda kunskaper i Microsoft Office Personliga egenskaper Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person trivs du med en hög grad självständighet och ansvar, du är trygg i din kompetens och tydlig i din kommunikation. Du gillar att samarbeta och interagera med andra och är uthållig vad gäller att planera, driva och genomföra projekt. För att lyckas i rollen har du förmågan att se helheten, genom att omsätta de arbetsuppgifter du har och koppla ihop dessa i det större sammanhanget. Meriterande • Erfarenhet av fastighetsförvaltning och byggprocessen • Kännedom om fastighetsjuridik samt arbetsmiljö- och miljölagstiftning • Erfarenhet av Försvarsmakten • Erfarenhet av projektledning • Erfarenhet av IT-systemen Sharepoint och SAP/Prio Vi erbjuder dig: Vi erbjuder en arbetsplats med samhällsnyttiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och en verksamhet med stor variation och hög komplexitet. Som anställd i Försvarsmakten är träning en arbetsuppgift – Tre arbetstimmar i veckan. Årsvis genomförs test i fysisk prestationsförmåga. Försvarsmaktens personal ska ha en tillräcklig fysisk prestationsförmåga för att kunna lösa de ålagda uppgifter som tjänsten kräver, men ses också bidra till bättre hälsa, välbefinnande och livskvalitet. Våra anställda har dessutom ett flertal olika förmåner, bland annat: • Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov och dina mål • Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid samt 28-35 semesterdagar beroende på ålder. • Lönetillägg vid föräldraledighet och VAB samt möjlighet att växla semesterdagar mot extra pensionsavsättning. Övrigt Anställningsform: Tillsvidare med sex månaders provanställning Sysselsättningsgrad: Heltid Arbetsort: Eksjö, tjänsteresor förekommer Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse Lön: Individuell lönesättning För information om befattningen kontakta: Fv Veronica Johnsson, Chef Infrastrukturavdelningen 0381-183 83, [email protected] Fackliga företrädare nås via växeln: 0381-180 00 Välkommen med din ansökan senast 2025-03-03. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats. -------------------------------------------------------- Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet: Göta ingenjörregemente, Ing 2, är Sveriges enda ingenjörregemente. Regementet rekryterar och utbildar officerare och soldater till ingenjörförband med specialkompetens att utföra kvalificerade fältarbeten för nationella och internationella uppgifter. Varje dag och varje timme gör våra medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen. I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv. En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning. Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Har du erfarenhet av att leda och fördela arbete i stora mark- ochanläggningsprojekt? Ligger ledarskap och kvalité nära till hands?Entrecon Consulting har fleraförfrågningar från våra kunder på seniora och erfarnaplatschefer mark- och anläggning. Vi tar emot ansökningar löpande och matchar med förfrågan från våra kunder och beställare. Du kommer att bli anställd hos Entrecon Consulting och jobba i uppdrag ute hos kund. Uppdraget I rollen som platschef ansvarar du för att leda och fördela arbetet samt säkerställer att projektets tidplan och budget håller, med bibehållen kvalitet. Det är en utvecklande roll där du på en både operativ och strategisk nivå driver och utvecklar medarbetare, processer och arbetsmiljö i samverkan med övriga funktioner i företaget. Du har minst 10 årserfarenhet inom mark- eller anläggningsprojektvarav minst 3-5 år som platschef för anläggnings-/markentreprenader Kompetens Vi söker en drivande, beslutsmässig och kommunikativ ledare med god helhetssyn och förmåga att leda grupper och fördela arbete. Vidare har du: Dokumenterad erfarenhet liknande rollmed komplexa mark- ochanläggningsprojekt där flera teknikdelar samverkar såsom tex asfalt, kantsten, rör, VA, schakt, spont och sprängning. Inköp AMA Reglering Projektekonomi och tidplanering Meriterande är byggteknisk utbildning från högskola eller yrkeshögskola samt gedigen erfarenhet av personalansvar i tidigare befattningar.Du bör också ha erfarenhet av och kunna hantera de vanligast förekommande digitala verktygen. Detta är vi Entrecon Consulting är ett konsultbolag verksamtinombygg & fastighet, mark & anläggningsamt infrastruktur. Vi erbjuder våra kunder noga utvald kompetens och våra konsulter bra arbetsklimat och spännande konsultuppdrag. Det är viktigt för oss med en balans mellan arbete och privatliv. Vi tror att nöjda, glada och motiverade medarbetare presterar bättre och det framförallt när de befinner sig i spännande och utmanande projekt. Vi försöker därför alltid matcha konsultens önskemål och profil med uppdragets art och karaktär för att uppnå en win-win situation med en nöjd beställare och nöjd medarbetare/konsult! Besök gärna vår hemsida! Kontakt & Ansökan Hör gärna av er vid frågor kring ovan tjänst! Joakim Ruchatz 070- 651 79 39 [email protected] www.entreconconsulting.se
Vi söker en Teknikförvaltare inom spårteknik till Trafikmyndighet iStockholm. Tjänsten har en omfattning på ungefär 70 procent. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget I myndighetens uppdrag ligger att bereda och verkställa beslut om inriktning och omfattning för en långsiktigt hållbar kollektivtrafik. Dessutom ansvarar de för styrning och uppföljning av trafikdrift samt upprätthållandet av infrastrukturens funktion, säkerhet och värde. Varje dag reser mer än 700 000 personer med den allmänna kollektivtrafiken, det vill säga resor med tunnelbana, bussar, pendeltåg och lokalbanor.Bansystemgruppen behöver nu förstärkas med en teknikförvaltare inom spårteknik. Den de söker skall agera ägarrepresentant med ansvar för funktion, säkerhet och värde. Förvaltaren är mottagare av ny och ombyggd infrastruktur, och ansvarar för anläggningsdokumentation/ förvaltningshandlingar. Arbetsuppgifter · Förvaltaren ansvar för avtalsuppföljning samt uppföljning och kontroll av utförande i anläggningen. · Som anläggningsägare följa upp drift- och underhållsentreprenörens åtagande. · Upprätta tidplaner, budgetar och prognoser, samt uppföljning av dessa. · Planera, leda och delta i förvaltningsmöten, byggmöten, samordningsmöten m.m. · Följa upp anläggningens störningar, och verka för åtgärder som ökar anläggningens tillförlitlighet. · Granskning av fakturor. Krav (OBS, obligatoriska) Minst 2 års dokumenterad erfarenhet av projektledning inom Spårtrafik/Bana.Civil- eller högskoleingenjörsexamen alternativ yrkeshögskoleexamen inom spårinfrastruktur. Eller tillgodosedd kompetens genom 2 års arbetslivserfarenhet.Minst 2 års dokumenterad erfarenhet av entreprenad inom Spårtrafik/Bana. Minst 2 års erfarenhet av produktion samt planering av arbete i spårmiljö.Meriterande Minst 2 års erfarenhet av drift- och underhåll inom spårinfrastruktur.Minst 2 års erfarenhet av spårvägsinfrastruktur. Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
Vi söker en kalkylspecialist till uppdrag hos myndighet inom det svenska kraftsystemet. Stationeringsort är Stockholm eller Göteborg. Tjänsten har en omfattning på mellan 50-100 procent. Säkerhetsprövning krävs. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Myndigheten är den som ansvarar över att elöverföringsystemet är säkert, kostnadseffektivt och miljöanpassat - idag och i framtiden.För att klara av framtidens elbehov behöver myndigheten i snabb takt skala upp sin förmåga till utbyggnad av stamnätet. Behovet av luftledningar ökar från nuvarande mindre än 100 km till mer än 500 km färdigbyggd 400 kV luftledning per år från år 2030. För att skapa förutsättningar kommer myndigheten ingå strategiska samverkansavtal med leverantörer där flera entreprenader upphandlas i ett och samma avtal. Samverkan bygger på att parterna har ett nära samarbete och i samråd tar beslut kopplat till entreprenadens genomförande. För varje entreprenad tecknas separata avtal i två faser. Den initiala fasen är en planeringsfas i vilken parterna kommer överens om riktpris inför att den andra fasen, entreprenadfasen, inleds. För ett framgångsrikt samarbete krävs att projektmedlemmarna har en god kommunikativ förmåga för att skapa goda relationer, att den gemensamma projektorganisationen är samlokaliserad och att projektet tar fram en gemensam genomförandeplan och gemensamma mål. Myndighetenbehöver nu en kalkylspecialist för att vara en del av det projektteam som arbetar i samverkan.Kalkylspecialist samverkansprojekt är en del av myndighetensprojektorganisation i om- och nybyggnation av kraftledningar som utförs i samverkan. I projektets planerings- och projekteringsfas tar avtalad entreprenör tillsammans med myndigheten kalkylspecialist fram ett pris för entreprenadfasen, ett så kallat riktpris. Myndigheten och entreprenören måste vara överens om riktpris för att en överenskommelse om att starta entreprenadfasen kan ingås. Kalkylspecialisten kommer löpande granska och göra rimlighetsbedömningar av kalkylen och ge stöd till projektet under både planerings- och projekteringsfasen samt entreprenadfasen.ArbetsuppgifterVara delaktig i framtagandet av hela eller delar av kalkyler (göra rimlighetsbedömningar, ta fram riktpriser, prissättningar av olika tekniska lösningar, ÄTA-arbeten m.m.) för riktpris vilket har stor påverkan på projektets kvalitet, ekonomi eller framdrift- Vid behov ta hjälp av andra resurser med spetskompetens. Konsulten kan och bör rådfråga andra inom områden utanför kalkylspecialistens expertis, t.ex. inköp, stål, betong eller mark- Verka för erfarenhetsåterkoppling avseende kalkylarbete inom och mellan samverkansprojekt- Ansvara för eller vara behjälplig i uppföljning av budget mot kostnadsutfall med tillhörande verifikat i entreprenörens system- Leda arbetet med framtagning av interna processer, metodik eller likvärdig struktur som anses lämplig- Samla och sammanställa kunskap och nyckeltal från befintliga samverkansentreprenader- Ansvar för att skapa en samlad bild över nyckeltal, uppföljning och utfall i samverkansentreprenader Krav (OBS, obligatoriska) Högskole-/universitetsexamen inom juridik, ekonomi, teknik eller som ingenjör eller motsvarande kompetens förvärvad genom erfarenhet och utbildning inom motsvarande område som beställaren bedömer är likvärdig Dokumenterad utbildning inom samverkansentreprenader Utbildning för ABT 06 och AB 04 Minst 5 års arbetslivserfarenhet av arbete där konsulten fått förståelse för helheten i en entreprenad och har tidigare sannolikt suttit på en övergripande roll på beställar- eller entreprenörsidan vilket genererat god kompetens på flera områden knutet till beskrivet uppdrag, exempelvis i en roll som platschef, kalkylspecialist, anbudsingenjör eller entreprenadingenjör eller liknande. Konsulten ska ha minst 5 års arbetslivserfarenhet inom projektbaserad verksamhet inom anläggningsområdet varav minst 2 år inom projektverksamhet över 30 mnkr Konsulten ska ha varit delaktig i budgetarbete i projekt inom anläggningsbranschen i minst ett projekt Meriterande Erfarenhet av kalkylarbete under minst 2 år för lindragningsentreprenader 220 kVErfarenhet av kalkylarbete för samverkansentreprenader (två fas-kontrakt) med omfattning > 200 miljoner kronor i minst ett projekt under de senaste 5 årenDokumenterad erfarenhet av MER Anläggning i minst ett projekt under de senaste 5 åren Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
Vi söker en kalkylspecialist till ställverksprojekt hos myndighet inom det svenska kraftsystemet. Tjänsten har en omfattning på 50-100 procent, och säkerhetsprövning krävs. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Myndigheten är den som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt - idag och i framtiden.För att klara av framtidens elbehov behöver myndigheten i snabb takt skala upp sin förmåga till utbyggnad av stamnätet. Behovet av luftledningar ökar från nuvarande mindre än 100 km till mer än 600 km färdigbyggd 400 kV luftledning per år från 2030. Vidare behöver fem nya gasisolerade ställverk (GIS-stationer) i Stockholmsområdet vara färdigställda till 2030. För att skapa förutsättningar kommer myndigheten ingå strategiska samverkansavtal med leverantörer där flera entreprenader upphandlas i ett och samma avtal. Samverkan bygger på att parterna har ett nära samarbete och i samråd tar beslut kopplat till entreprenadens genomförande. För det krävs bland annat att projektmedlemmarna har en god kommunikativ förmåga för att skapa goda relationer, att den gemensamma projektorganisationen är samlokaliserad och att projektet tar fram en gemensam genomförandeplan och gemensamma mål. Myndigheten behöver nu kalkylspecialister (Kalkylator) för att vara en del av de projektteam som arbetar i samverkan.Föreliggande konsultupphandling gäller för samverkansavtal för gasisolerade ställverk och luftledningsbyggnation. Flera avtal förväntas löpande vilket innebär ett behov av att bygga upp den interna organisationen vilket konsulten kan komma vara delaktig i. Arbetsuppgifter Kalkylator i samverkansprojekt är en del av myndighetens projektorganisation i om- och nybyggnation av kraftledningar och gasisolerade ställverk som utförs i samverkan. I projektets planerings- och projekteringsfas tar avtalad entreprenör tillsammans med myndighetens kalkylator fram ett pris för entreprenadfasen, ett så kallat riktpris. Myndigheten och entreprenören måste vara överens om riktpriset för att en överenskommelse om att starta entreprenadfasen kan ingås. Kalkylatorn kommer löpande granska och göra rimlighetsbedömningar av kalkylen och ge stöd till projektet under både planerings- och projekteringsfasen och entreprenadfasen. Kalkylatorn kan också komma att bidra i arbetet med att ta fram interna processer, metodik och samla kunskap kring kalkyleringsarbete i samverkansentreprenader. Till exempel genom att vara ansvarig för att skapa en samlad bild över nyckeltal, uppföljning och utfall. Arbetsuppgifterna omfattar bland annat att: > Göra rimlighetsbedömningar av kalkyler som entreprenören tar fram för riktpris, riktprisjusteringar, prissättning vid jämförelse av olika tekniska lösningar, ÄTAarbeten m.m. > Vara delaktig i framtagandet av hela eller delar av kalkyler för riktpris som har stor påverkan på projektets kvalitet, ekonomi eller framdrift.> Vid behov ta hjälp av andra resurser med spetskompetens. Konsulten kan och bör rådfråga andra inom områden utanför kalkylspecialistens expertis, t.ex. inköp, stål, betong eller mark. > Verka för erfarenhetsåterkoppling avseende kalkylarbete inom och mellan samverkansprojekt.> Vara behjälplig i uppföljning av budget mot kostnadsutfall med tillhörande verifikat i entreprenörens system.> Rimlighetsbedömningar av kostnader.> Innehållet i arbetsuppgifter kan variera utifrån de enskilda projektens behov. Krav (OBS, obligatoriska) Högskole-/universitetsexamen inom juridik, ekonomi, teknik eller som ingenjör eller motsvarande kompetens förvärvad genom erfarenhet och utbildning som inom motsvarande område beställaren bedömer är likvärdig Minst 2 års arbetslivserfarenhet som kalkylator i anläggningsbranschen på entreprenörsidan. Minst 10 års arbetslivserfarenhet av arbete där konsulten fått förståelse för helheten i en entreprenad och har tidigare sannolikt suttit på en övergripande roll vilket genererat god kompetens på flera områden knutet till beskrivet uppdrag, exempelvis i en roll som platschef, kalkylspecialist, anbudsingenjör eller entreprenadingenjör eller liknande. Meriterande Erfarenhet av kalkylarbete för entreprenad av gasisolerade ställverk under minst 2 årErfarenhet av kalkylarbete för samverkansentreprenader (två fas-kontrakt) med omfattning > 200 miljoner kronor i minst ett projekt under de senaste 5 årenDokumenterad erfarenhet av MER Anläggning i minst ett projekt under de senaste 5 åren Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
Vi på Swebygg Gruppen söker nu en miljösamordnare till ett omfattande projekt i Sundbyberg med start första veckan i Mars och pågår ca 12månader. Löpande uppföljning av entreprenörens miljöhantering i projektet i enlighet med Förvaltarens riktlinjer. Exempelvis: Kalla till, hålla samt protokollföra miljöronder. Ansvara för loggbok i Byggvarubedömningen. I Rollen som Miljösamordnare kommer du bland annat att: Samordna miljöaspekter och säkerställa att gällande regelverk och riktlinjer följs under hela projektet. Planera och genomföra kontinuerliga uppföljningar av miljöarbetet samt leda granskningar och rapportera avvikelser. Stötta projektorganisationen i miljöfrågor och hållbarhetsrelaterade beslut. Kommunicera regelbundet med beställare, entreprenörer och andra intressenter för att säkerställa att projektet uppfyller alla miljökrav. Dokumentera processer och resultat för att underlätta vidare förvaltning och lärande i liknande projekt. Kvalifikationer: Erfarenhet av att arbeta med miljöledning eller miljörelaterade projekt, helst inom bygg eller fastighetssektorn. Kunskap om relevanta branschregelverk och standarder (till exempel ABK 09). Förmåga att planera, genomföra och följa upp miljöinsatser i större projekt. God kommunikativ förmåga, både skriftligt och muntligt, samt vana av att samarbeta med olika intressenter i projekt. Flytande svenska i tal och skrift. Erfarenhet av stambyten eller andra omfattande fastighetsprojekt. Tidigare arbete med uppföljning och granskning av miljö- och hållbarhetskrav i kommunala eller statliga projekt. Kunskap om arbetsmiljölagstiftning och samspelet mellan olika tekniska discipliner inom byggprojekt. I ansökan önskar referenser i cv som ni sänder till: [email protected]
Vi söker en kalkylsamordnare till Trafikverket med stationering i Göteborg. Detta är ett konsultuppdrag. Uppdraget är på 50 procent under 2025, för att sedan växla upp till 80-100 procent från 2026 och framåt. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Trollhätte kanal utgör farleden mellan Västerhavet och Vänern. Höjdskillnaden mellan Västerhavet och Trollhätte kanal är 44 meter vilken tas upp i slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg. Dagens slussleder på de tre orterna är från tidigt 1900-tal och har nått slutet av sin livslängd. Trafikverket ska ersätta befintliga slussar med nya på de tre orterna, i nya lägen. Arbetet utförs i samarbete med Sjöfartsverket. Uppdraget består av att som resurskonsult arbeta som kalkylsamordnare i Program Slussar Trollhätte kanal. I uppdraget ingår även att vid behov bistå avdelning Väg och Vatten inom verksamhetsområde Stora Projekt. Resursen ska bidra med kunskap och kompetens till Program Slussar Trollhätte kanal som kalkylsamordnare samt ansvara för framtagande och ajourhållande av kostnadskalkyler och tidplaner. Fokus i uppdraget är att vara en del av beställarorganisationen för entreprenaden E11 Ny sluss och farled, vars kontrakt omfattar det arbete som ska utföras i Lilla Edet. I rollen som kalkylsamordnare kommer resursen till stora delar sitta samlokaliserad med entreprenör och dagligen arbeta tillsammans med entreprenören. Arbetsuppgifter• Ta fram beställarens kalkyler och tidplaner för kontraktet och ajourhålla dem• Delta i framtagande av entreprenörens kalkyl och tidplaner• Identifiera och i samverkan ta fram strategi kring kritiska inköp som ingår i leverantörens uppdrag• Analysera och kvalitetssäkra leverantörers kalkyler och tidplaner• Utifrån kontraktets kalkyler arbeta med uppföljning och prognosarbete inklusive indexhantering• Stödja i arbete med hantering av underrättelser och ÄTA-arbeten• Driva arbetet med uppföljning av leverantörens löpande fakturering Krav (OBS, obligatoriska) Examen från teknisk högskoleexamen eller kombination av utbildning och arbetslivserfarenhet som Trafikverket bedömer likvärdig. Minst fem års erfarenhet från entreprenadföretag av anläggningsentreprenader i arbetsledande ställning, projektstorlek minst 100 mnkr. Minst fem års erfarenhet från entreprenadföretag med en sysselsättningsgrad på minst 80% där följande arbetsuppgifter eller som beställaren bedömer likvärdigt utgjort mer än hälften av arbetstiden: anbudskalkylering, framtagning och ajourhållning av produktionskalkyl, framtagning av kalkyler på tilläggsarbeten, inköpsarbete och uppföljning av ekonomi för anläggningsarbeten i infrastrukturprojekt. Erfarenhet av planeringsarbete utfört i en entreprenad med hjälp av ett tidplaneringsprogram. Goda kunskaper i AMA Anläggning och entreprenadjuridik (AB/ABT). Meriterande Mervärde om konsulten har arbetat heltid i minst tre år med kostnadskalkylering i stora och komplexa anläggningsentreprenader (>400 mkr) och deltagit i lösningar av projektutmaningar. Mervärde om konsulten har arbetat heltid i minst tre år med tidplanering i stora och komplexa anläggningsentreprenader (>400 mkr) och deltagit i lösningar av projektutmaningar. Mervärde om konsulten har minst tre års erfarenhet av entreprenader upphandlade med samverkan, ECI eller motsvarande. Mervärde om konsulten har god samarbetsförmåga och är relationsskapande, inkluderar lyhördhet, smidig kommunikation och konstruktiv konflikthantering. Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
Vi söker en kalkylsamordnare till Trafikverket med stationering i Göteborg. Detta är ett konsultuppdrag. Uppdraget är på 50 procent under 2025, för att sedan växla upp till 80-100 procent från 2026 och framåt. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Trollhätte kanal utgör farleden mellan Västerhavet och Vänern. Höjdskillnaden mellan Västerhavet och Trollhätte kanal är 44 meter vilken tas upp i slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg. Dagens slussleder på de tre orterna är från tidigt 1900-tal och har nått slutet av sin livslängd. Trafikverket ska ersätta befintliga slussar med nya på de tre orterna, i nya lägen. Arbetet utförs i samarbete med Sjöfartsverket. Uppdraget består av att som resurskonsult arbeta som kalkylsamordnare i Program Slussar Trollhätte kanal. I uppdraget ingår även att vid behov bistå avdelning Väg och Vatten inom verksamhetsområde Stora Projekt. Resursen ska bidra med kunskap och kompetens till Program Slussar Trollhätte kanal som kalkylsamordnare samt ansvara för framtagande och ajourhållande av kostnadskalkyler och tidplaner. Fokus i uppdraget är att vara en del av beställarorganisationen för entreprenaden E11 Ny sluss och farled, vars kontrakt omfattar det arbete som ska utföras i Lilla Edet. I rollen som kalkylsamordnare kommer resursen till stora delar sitta samlokaliserad med entreprenör och dagligen arbeta tillsammans med entreprenören. Arbetsuppgifter• Ta fram beställarens kalkyler och tidplaner för kontraktet och ajourhålla dem• Delta i framtagande av entreprenörens kalkyl och tidplaner• Identifiera och i samverkan ta fram strategi kring kritiska inköp som ingår i leverantörens uppdrag• Analysera och kvalitetssäkra leverantörers kalkyler och tidplaner• Utifrån kontraktets kalkyler arbeta med uppföljning och prognosarbete inklusive indexhantering• Stödja i arbete med hantering av underrättelser och ÄTA-arbeten• Driva arbetet med uppföljning av leverantörens löpande fakturering Krav (OBS, obligatoriska) Examen från teknisk högskoleexamen eller kombination av utbildning och arbetslivserfarenhet som Trafikverket bedömer likvärdig. Minst fem års erfarenhet från entreprenadföretag av anläggningsentreprenader i arbetsledande ställning, projektstorlek minst 100 mnkr. Minst fem års erfarenhet från entreprenadföretag med en sysselsättningsgrad på minst 80% där följande arbetsuppgifter eller som beställaren bedömer likvärdigt utgjort mer än hälften av arbetstiden: anbudskalkylering, framtagning och ajourhållning av produktionskalkyl, framtagning av kalkyler på tilläggsarbeten, inköpsarbete och uppföljning av ekonomi för anläggningsarbeten i infrastrukturprojekt. Erfarenhet av planeringsarbete utfört i en entreprenad med hjälp av ett tidplaneringsprogram. Erfarenheten ska omfatta framtagning av tidplan med kritisk linje samt att tidplanen ska ha varit nedbruten i fler nivåer. Framtagning av tidplaner för planering inom följande områden, eller som beställaren bedömer likvärdigt, räknas som en erfarenhet: produktion, montage, inköp, logistik eller besiktningar. Goda kunskaper i AMA Anläggning och entreprenadjuridik (AB/ABT). Meriterande Mervärde om konsulten har arbetat heltid i minst tre år med kostnadskalkylering i stora och komplexa anläggningsentreprenader (>400 mkr) och deltagit i lösningar av projektutmaningar. Mervärde om konsulten har arbetat heltid i minst tre år med tidplanering i stora och komplexa anläggningsentreprenader (>400 mkr) och deltagit i lösningar av projektutmaningar. Mervärde om konsulten har minst tre års erfarenhet av entreprenader upphandlade med samverkan, ECI eller motsvarande. Mervärde om konsulten har god samarbetsförmåga och är relationsskapande, inkluderar lyhördhet, smidig kommunikation och konstruktiv konflikthantering. Om oss Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt. Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov. Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet. För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst. Läs gärna mer om oss på centio.se. Vänligen skicka ditt CV på svenska. Vi ser fram emot din ansökan!
Projektledande byggnadsantikvarie, Stockholm Kyrkans Fastighetssamverkan Stockholm AB är ett bolag inom Svenska kyrkan. KFS är först inom Svenska kyrkan att erbjuda utförande fastighetskonsultuppdrag åt lokala enheter som församlingar och pastorat. Vår målsättning är att leverera heltäckande fastighetsförvaltning- och projektledarkompetens åt våra kunder, så att kulturarvet bevaras och övriga fastigheter nyttjas så ändamålsenligt som möjligt för den kyrkliga verksamheten. Idag genomför vi uppdrag åt ca 20 församlingar i Stockholms- och Uppsala stift. Beståndet består såväl av kyrkor med kulturhistoriskt värde som moderna församlingshus och bostäder. Svenska kyrkan äger ca 25 000 byggnader och är därmed en av landets största fastighetsägare. KFS gör också uppdrag åt andra beställare än Svenska kyrkan. Vad erbjuder KFS dig? Du får förmånen att arbeta med unika kulturhistoriska fastigheter, några av dem är stadens äldsta och finaste byggnader. Dina kommande kollegor har gedigen kompetens i att renovera gamla byggnader och ett stort engagemang för sitt arbete. De känner att de gör och har ett mycket meningsfullt arbete med att bevara vårt kulturarv. Jobbet präglas av samarbete med kollegorna, ett stort erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling via kurser och internutbildningar. Din arbetsplats blir på vårt vackra nyrenoverade kontor i centrala Stockholm. Hur är arbetet som projektledande byggnadsantikvarie hos KFS? Hos KFS arbetar vi som konsulter åt våra ägare och även åt andra kunder. De flesta av våra projekt är ROT-projekt i kyrkor och församlingshus, men det förekommer även nyproduktion. I våra större projekt är vi flera som arbetar tillsammans i olika roller. I rollen som projektledande byggnadsantikvarie kommer du att jobba med antikvarisk medverkan i projekt, och även få ansvar för att driva egna ROT- projekt. Du kommer också att bidra som sakkunnig, och jobba med både förundersökningar och konsekvensbeskrivningar. Andra arbetsuppgifter är att arbeta fram vård- och underhållsprogram och ge rådgivning i byggnadsvårdsfrågor. Du kan få utföra sakkunnig kontroll av kulturvärden enligt plan- och bygglagen eller antikvarisk medverkan enligt kulturmiljölagen. Då du är projektledare ansvarar du för hela processen från förstudie till slutbesiktning under ledning av projektchefen. Det vill säga kundrelationer, kvalité, teknik, tid, lagkrav och ekonomi. Du ansöker om bygglov och tillstånd enligt kulturmiljölagar samt om kyrkoantikvarisk ersättning. Vi är en liten organisation och du ansvarar själv för projektens administration som fakturering, Af-delar, kontrakt och protokollskrivande. Du upphandlar mestadels samverkansentreprenader och konsulter för generalkonsultuppdrag. I rollen ingår även att föredra dina projekt för våra uppdragsgivare, oftast kyrkopolitiker. Är du den vi söker? Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av arbete med kulturhistoriska byggnader och handläggning av byggnadsantikvariska frågor. Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning och det är viktigt att du har vana vid att samarbete med många olika yrkesgrupper. Du har en bred kulturhistorisk kompetens och en akademisk utbildning som byggnads- eller bebyggelseantikvarie eller motsvarande kompetens genom mångårig arbetserfarenhet. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift och det är ett krav att du har B-körkort. Som person är du inlyssnande och konsultativ i din framtoning och har fokus och prioriterar kundernas behov. Du är strukturerad och har förmåga att planera på både lång och kort sikt. Du är också intresserad av att lära nytt och kommunicerar med lätthet och pedagogiskt med andra människor. Är du intresserad? Skicka din ansökan så snart som möjligt! Vi arbetar med löpande urval och kan komma att tillsätta tjänsten så fort vi hittat rätt person. För att hantera dina uppgifter enligt GDPR tar vi inte emot ansökningar via e-post. I denna rekrytering samarbetar KFS AB med Isaksson Rekrytering Bemanning. Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Annika Loberg via 073- 048 85 50. Varmt välkommen med din ansökan! Isaksson Rekrytering Bemanning AB arbetar över hela Sverige med rekrytering och uthyrning av kompetent personal främst inom fastighet, teknik, energi, bygg samt ekonomi/administration. Isaksson Rekrytering och Bemanning är ett auktoriserat bemanningsbolag hos Almega-Bemanningsbolagen-Svenskt Näringsliv. För mer information besök https://www.isakssonrekrytering.se
Do you have a background in the construction industry combined with a strong commercial mindset? This could be a great opportunity for you! Recticel Insulation is looking for an innovative and result-driven individual to support our technical sales operations in the Swedish market. With your technical expertise and deep understanding of the construction industry you will drive customer success throughout the sales cycle, from identifying needs to implementing effective solutions. ABOUT THE ROLE In this role, you will provide technical expertise and project support to develop and manage insulation projects across Sweden, with a focus on flat roofs and walls. Your primary objective will be to drive sales and promote advanced insulation solutions, such as PIR (Polyisocyanurate), to meet customer needs. You will engage early with various stakeholders, including contractors, roofers, cladding specialists, specifiers, designers and engineers, to collaboratively develop solutions alongside the sales team. You will also: Identify, develop, and manage projects in the Stockholm area, ensuring the specification and sales of PIR insulation products. Provide technical support to the Swedish sales team. Provide presentations and product demonstrations to potential clients and sales representatives (demo’s, proof of concepts and presentations). Offer technical advocacy by participating in relevant business committees and influencing decision-makers. Deliver training and guidance to both internal teams and external clients, including sales teams, specifiers, and regulatory authorities. In this role you will report directly to Head of Technical Management in Europe. ABOUT YOU We are looking for an individual who loves to make an impact and has a can-do attitude, no matter the challenge. Important for this role are strong communication and interpersonal skills, with the ability to collaborate effectively across departments. We also believe you have: A Bachelor’s degree in Construction Engineering or a related field Proven project management experience, particularly in the construction or insulation industry. Strong knowledge of construction, with the ability to provide high-level technical support and project coordination. The ability to influence key stakeholders and advocate effectively for PIR insulation solutions. Fluency in both Swedish and English. CONTACT Does this opportunity sound interesting and align with your experiences and ambitions? If so, we warmly welcome you to submit your application. In this recruitment process Recticel Insulation cooperates with Committo. For more information please contact Linda Samuelsson at [email protected] / +46 702 16 37 52 or Rebecca Oldenfeldt at [email protected] / +46 703 01 32 98. ABOUT RECTICEL Recticel Insulation is a reliable and experienced construction industry partner with six decades of experience. We provide high-performance acoustic and thermal insulation solutions for both residential and non-residential buildings. Our products and services are developed to meet occupant needs for comfort and greater energy efficiency. Recticel Insulation is part of the listed Recticel Group, a leading European market player in polyurethane solutions. The Recticel Group employs around 8,400 people in 28 countries across the world. It serves diverse markets, primarily in Europe, which accounts for around 93% of its net sales. The Group is also active in the USA and Asia.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 10 jobb