Familjerättssekreterare till Familjerätten

Vill du göra skillnad och gillar att arbeta med barnet i fokus? Familjerätten I Borås behöver en ny medarbetare då en av våra erfarna kollegor snart går i pension. Hos oss får du förtroendet, kunniga kollegor och varierande meningsfulla arbetsuppgifter.  Familjerättsenheten är en del av Individ och familjeomsorgsförvaltningen i Borås Stad. Enheten handlägger även familjerättsärenden för Bollebygd, Svenljunga, och Herrljunga kommun. På Familjerättsenheten arbetar familjerättssekreterare, socialadministratör, metodhandledare och chef, sammanlagt är vi 13 medarbetare. Metodhandledaren fördelar utredningsarbetet och handleder familjerättssekreterarna i sina uppdrag juridiskt och metodiskt. Chefen har även ansvar för två andra enheter men arbetar också nära metodhandledaren på familjerätten. På familjerätten jobbar vi ihop i team och gillar kollegialt lärande. Verksamheten Familjerättsenheten finns på Österlånggatan 64 i Borås. Familjerättssekreterare till Familjerätten Arbetsuppgifter Som familjerättssekreterare handlägger du utredningar gällande frågor om vårdnad, boende och umgänge, faderskaps- och föräldraskapsutredningar samt genomför samarbetssamtal. Du handlägger även adoptionsutredningar. På familjerätten stöttar vi föräldrar att uppnå varaktiga lösningar kring vårdnad, boende och umgänge och vi arbetar aktivt med barns delaktighet och medskapande i de olika familjerättsliga processerna. Familjerätten deltar på muntliga förberedelser i Borås tingsrätt och arbetar aktivt i att lyfta barnets perspektiv i konflikten samt att arbeta förebyggande för barnets bästa. Med samverkan i fokus och ett systemiskt synsätt arbetar vi för att förebygga och förbättra stödet för barn och familjer i vårdnadskonflikter. Övrig information Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjerättsligt arbete, myndighetsutövning inom barn och unga eller annan erfarenhet av arbete med familjer inom socialtjänst. B-körkort är ett krav. Som person är du trygg i dig själv och driver ansvarsfullt och självständigt ditt arbete framåt. Du har en god samarbetsförmåga där du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Hos oss arbetar du enligt barnrättsperspektivet för att säkerställa barnets rätt att komma tills tals och du analyserar dina beslut utifrån barnets bästa. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

11 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Familjerättssekreterare

Arbetsplatsen Individ- och familjeomsorgen, IFO är en del av Social och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 100 medarbetare som är organiserade i fem enheter Utredningsenheten, Stöd- och försörjningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Serviceenheten. Du kommer att arbeta på familjehem- och familjerättsenheten. På enheten arbetar familjerättssekreterare och socialsekreterare. Arbetet leds av enhetschef och 1:e socialsekreterare/familjerättssekreterare.  Då en av familjerättssekreterarna går i pension söker vi en medarbetare till familjerättsgruppen.  Det här får du av oss Som medarbetare hos oss erbjuds du ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad och trevlig arbetsgrupp med högt i tak. Som anställd i Ludvika kommun får du även möjlighet till ett brett utbud av friskvårdsaktiviteter med bland annat gratis inträde till simhall och gym och 2000kr i friskvårdspeng eller friskvårdstimme, extern handledning och semesterväxling.  I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.   Arbetsuppgifter Familjerättssekreterarna arbetar på uppdrag av tingsrätten med olika typer av familjerättsliga utredningar som vårdnads-, boende- och umgängesutredningar samt upplysningar enligt föräldrabalken. Familjerätten handlägger också faderskap och adoptioner, tillhandahåller rådgivning till allmänheten i familjerättsliga frågor, upprättar juridiskt bindande avtal mellan föräldrar samt håller i och genomför samarbetssamtal mellan föräldrar. Din profil Som person är du noggrann, strukturerad och har ett bra omdöme. Du trivs i en roll där du självständigt kan planera och organisera ditt arbete. Du arbetar bra med andra, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett bra sätt. Du har intresse för utredningsarbete och mycket god förmåga att uttrycka dig skriftligt. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt. Kvalifikationer Krav; Socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, kunskaper om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga. Meriterande; Erfarenheter från familjerättsområdet, myndighetsutövning inom IFO mot området barn och unga, kunskaper och erfarenheter av BBIC, systemiskt förhållningssätt och våld i nära relationer. Arbetsgivaren kommer även att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten för uppdraget. Anställning Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100% Arbetstid: Dagtid Tillträde: Efter överenskommelse. Antal platser: 1 I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du, liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis. Upplysningar Enhetschef: Sussanne Rolander Gustavsson 0240-868 27, [email protected] Tf 1:e familjerättssekreterare Emma Johansson 0240-869 83, [email protected] Arbetstagarorganisationerna; Akademikerförbundet SSR och Vision, nås via kommunens växel 0240-860 00 Ansökan Välkommen med din ansökan senast 5 maj. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

10 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Familjerättssekreterare

I Knivsta går framtidsandan att ta på. Läget mellan Stockholm och Uppsala, bara ett stenkast från Arlanda, är attraktivt och Knivsta växer så det knakar. Varje dag bygger vi aktivt det hållbara samhället med närhet till både storstad och vilsam natur. Vill du arbeta i en innovativ framtidskommun där du utvecklas och kan göra skillnad? Och sympatiserar du med våra gemensamma värderingar delaktighet, engagemang och tydlighet? Välkommen till oss! Vi söker nu en ytterligare kollega till familjerätten. Enheten barn och familj arbetar med familjerätt samt med myndighetsutövning utifrån Socialtjänstlagen (SoL), samt Lagen om särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Extern handledning sker i samverkan med andra familjerättssekreterare i länet. När verksamheten tillåter finns möjlighet till distansarbete. ARBETSUPPGIFTER Tjänsten som familjerättssekreterare hos oss innebär att du handlägger alla typer av familjerättsliga ärenden så som vårdnads- boende- och umgängesutredningar och upplysningar på uppdrag från domstol, avtalsärenden, remitterade samarbetssamtal, verkställer och följer upp umgängesstöd, medgivandeutredningar och adoptionsärenden, föräldraskapsutredningar samt informationssamtal och familjerättslig rådgivning. KVALIFIKATIONER Socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning rörande familjerätt. Vi ser att du som söker är trygg i dig själv, har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och tycker om att samarbeta. Humor, flexibilitet och ödmjukhet är egenskaper vi värdesätter högt. Vi vill att du har ett tydligt barnperspektiv i ditt arbete. Du verkar för ett respektfullt och trevligt arbetsklimat. Du förstår det viktiga gemensamma uppdraget och bidrar till helheten. ÖVRIGT Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras, om man inte redan är krigsplacerad av annan aktör. Läs mer om krigsplacering på www.knivsta.se Knivsta kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Använd länken i annonsen för att söka tjänsten. Skulle du behöva stöd når du supporten på 0771-693 693. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till kontaktpersonen i annonsen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

8 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024