Kommunsekreterare

Sök bland 3 lediga jobb som Kommunsekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Koordinator för förtroendevalda
Eskilstuna kommun
Planerare och utredare m.fl.

Är du intresserad av samhällsfrågor och vill ha ett varierat praktiskt arbete med mycket externa och interna kontakter? Då har du nu chansen att bli vår koordinator. Som koordinator stöttar du den politiska ledningen och oppositionen. Du tillhör kommunledningskontorets ledningsstab och rapporterar till den administrativa direktören. Ledningsstaben har cirka 30 medarbetare inom olika kompetensområden. Kommunledningskontoret ansvarar för att stödja kommunstyrelsen i arbetet med att utveckla Eskilstuna och att leda och samordna kommunens angelägenheter och uppdrag. Vårt kontor ligger i stadshuset,  centralt i Eskilstuna och nära både tåg- och busstation. ARBETSUPPGIFTER Uppdraget är att säkerställa att den dagliga praktiska driften fungerar i den politiska ledningens och oppositionens kontor. Du löser praktiska och administrativa frågor i vardagen som till exempel inköp, skriftliga svar på förfrågningar till att förbereda inför Kommunfullmäktiges sammanträden. Vid större förändringar som exempelvis vid ny mandatperiod behöver både organisationen och politikerna din hjälp för att få det nya att fungera. Du arbetar nära de politiska sekreterarna och stödjer bland annat med kontaktvägar och introduktion. Med andra ord är du den som tar emot och ser till att lösa interna och externa frågor som är kopplade till politiken.  Du organiserar den politiska ledningens representation och värdskap. Det innebär allt från att se till att våra lokaler är representativa till att organisera både stora och små återkommande arrangemang. Du tar hand om den politiska ledningens besök på hög nivå, exempelvis ambassadörs- och ministerbesök. En annan del av arbetet innebär att du är kontaktperson för kommunens vänortsarbete och organiserar det i samverkan med kommunens Vänortsdelegation. Med ditt genuina intresse för Eskilstuna och anpassat bemötande sätter du Eskilstuna kommun högt på kartan för gott värdskap. KVALIFIKATIONER I denna tjänst kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet men vi önskar att du har en passande eftergymnasial utbildning. Du är en van kommunikatör som har lätt för att uttrycka dig på svenska och engelska i både tal och i skrift. Vi uppskattar om du har erfarenhet av att arbeta nära politik. Ett redan etablerat nätverk i Eskilstuna kan vara till fördel för ditt uppdrag.   Du kan växla mellan arbetsuppgifter som är av mycket operativ karaktär till arbetsuppgifter som kräver förmåga att se saker i ett mer övergripande perspektiv. Du uppskattar struktur och har en god organisatorisk förmåga, men har samtidigt lätt för att anpassa dig efter ändrade förhållanden och hitta lösningar på de problem som uppstår. Vi förutsätter att du har hög integritet, att du är en stabil och trygg person som alltid är mån om att uppträda professionellt och har mycket lätt för att samarbeta. Som du säkert förstår kan arbetet ibland kräva insatser utanför kontorstid. Välkommen att söka ett omväxlande och spännande arbete nära politiken! Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv upplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev ÖVRIGT Kommunledningskontoret har det koncerngemensamma ansvaret och har som uppdrag att stödja kommunstyrelsen i arbetet att utveckla Eskilstuna kommun. Det gör vi genom att leda, styra och stödja förvaltningar och bolag genom dialog, samverkan och delaktighet. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

20 mars 2025
Sista ansökan:
3 april 2025
Förbundssekreterare med kommunkompetens till Storsthlm
Chefspoolen i Sverige AB
Planerare och utredare m.fl.

Storsthlm är ett förbund som ägs och styrs av de 26 kommunerna i Stockholms län. Hit kommer ledande politiker och tjänstepersoner från länets kommuner för att utbyta erfarenheter och samarbeta kring sådant som görs bättre tillsammans. Vårt uppdrag är att främja samverkan och utveckling så att kommunerna bättre kan nå sina mål om välfärd och service för medborgarna. Läs mer på www.storsthlm.se Förbundssekreterare med kommunkompetens till Storsthlm Har du gedigen erfarenhet av kommunala ärendeprocesser och är en van organisatör av möten och evenemang? Vi söker en strukturerad och serviceinriktad förbundssekreterare som trivs med att koordinera och skapa förutsättningar för effektiva processer. Verksamheten Storsthlms uppdrag är att främja samverkan och utveckling, så att kommunerna i Stockholms län bättre kan nå sina mål om välfärd och service för medborgarna. Storsthlm fungerar som en mötesarena där våra medarbetare arbetar med politiskt prioriterade uppdrag i syfte att utveckla samarbetet inom länet. Det kan till exempel handla om mellankommunala frågor såsom en gemensam gymnasieregion eller transportinfrastruktur, överenskommelser mellan kommunerna och Region Stockholm eller samarbeten med olika myndigheter. På vårt kansli i centrala Stockholm arbetar ett 50-tal personer organiserade i tre enheter; Regional samverkan, Gymnasieantagningen och Kommunikation och processtöd. Rollen I rollen som förbundssekreterare har du många interna och externa kontaktytor och du arbetar tillsammans med våra chefer och medarbetare för att skapa goda möten och uppdragsprocesser. Du är den som ser till att ärenden och uppdrag hanteras korrekt i våra verksamhetssystem. Du är den som planerar och koordinerar möten och evenemang och ser till att allt praktiskt fungerar och att mötesledare och deltagare har tillgång till den information och det stöd de behöver. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • Ärende- och dokumenthantering (Storsthlm använder sig av Public 360) • Årlig planering av sammanträden för förbundets styrelse och styrelsens arbetsutskott (AU). Koordinering med berörda kommuner/Region Stockholm/Sveriges kommuner och regioner med flera. • Förberedelse och genomförande av möten, inklusive styrelse och AU, samt dokumentation och efterarbete såsom expediering, remisser, rekommendationer samt underlag för avgifter. • Samordning av remisser – hålla förteckning, lägga upp ärenden, följa upp. • Sammanställning av yttranden, rekommendationer och skrivelser för mandatperioden. • Förbundsmötet – planera, projektleda, genomföra, efterarbete. Utgöra primär kontaktpunkt för förbundets valberedning och med samtliga 26 kommuner. • Bevaka registrators- och funktionsbrevlådorna (tillsammans med uppdragssekreterarna). • Ansvar för diarium och arkiv. I din roll ingår även att fungera som stöd till förbundsordförande och förbundsdirektör vad gäller nätverket för länets kommunstyrelseordförande och kommundirektörsnätverket, till exempel möten, konferenser och resor. Du är också den som har överblick och koordinerar möten på vårt kansli och vissa externa besök. Du hjälper förbundsdirektören med arbetsplatsträffar, personalkonferenser och liknande. Du ingår i enheten för kommunikation och processtöd tillsammans med två uppdragssekreterare, två kommunikatörer och en IT/lokalansvarig. Du arbetar huvudsakligen med förbundsdirektören, men du samverkar med hela organisationen och i synnerhet med kollegorna inom enheten. Även andra arbetsuppgifter som ligger inom kansliets verksamhet kan bli aktuella såsom att verka som sekreterare för andra strategiska nätverk och för Stockholmsregionens Europaförening och Europakontor. Vem är du? Vi söker dig som har: • minst tre års erfarenhet av att verka i politiskt styrd organisation i rollen som nämnd- eller kommunsekreterare eller liknande och därmed har gedigen kunskap om kommunala beslutsprocesser, • erfarenhet av alla delar av den kommunala ärendeprocessen, dvs föredragningslista, tjänsteskrivelse, genomföra möten, protokollföring, expediering med mera, • arbetat i ärendehanteringssystem och med dokumenthantering, • vana av att arrangera och genomföra sammanträden både fysiskt och digitalt, • erfarenhet av att projektleda större möten/stämmor/evenemang, • goda kunskaper i Word, Powerpoint och Adobe Acrobat och vana vid att arrangera och leda Teams-möten, • mycket god kommunikativ förmåga på svenska i tal och skrift samt behärskar engelska. Som person är du noggrann, strukturerad och trivs med att vara ”spindeln i nätet”, kanske har du erfarenhet av att verka som ledningskoordinator eller liknande. Du är stresstålig och kan hantera snabba omställningar och omprioriteringar. Du trivs i en självständig roll med många kontaktytor. Eftersom vi är en liten arbetsplats krävs också prestigelöshet och att vi hjälps åt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Information och kontakt Tjänsten är en tillsvidare heltidsanställning. Arbetet bygger på nära kontakt med verksamheten och hög tillgänglighet, vilket innebär att merparten av arbetstiden är på plats på kontoret samtidigt som arbete på distans kan vara möjligt under vissa tider. I denna rekrytering samarbetar vi med Chefspoolen rekrytering. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Gabriella Hedlund på tel 070-995 58 88. Har du frågor om tjänsten går det även bra att kontakta förbundsdirektör Johan von Sydow på 073-917 94 06. Facklig företrädare Eva Häggmark nås på 08-615 94 21. Ansökan Välkommen med din ansökan snarast, dock senast 23 mars 2025 Urval kan komma att ske löpande. Urvalsfrågor och arbetspsykologiska tester kommer att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Du ansöker med CV och personligt brev via chefspoolen.se

13 mars 2025
Sista ansökan:
23 mars 2025
Kommunsekreterare
Ragunda kommun
Planerare och utredare m.fl.

Tycker du också om närhet och gemenskap? Som när man tilltalar varandra med förnamn, och när alla använder samma fikarum och kaffekoppar. Och tycker du också om trygghet och frihet? Som när man är sedd och bekräftad, men har så högt i tak så att man kan prova sina vingar ibland. Det gör vi. Hitta hem till oss som kommunsekreterare med placeringsort i Hammarstrand! ARBETSUPPGIFTER Trivs du med att vara "spindeln i nätet"? Har du ett hjärta som slår för glesbygdsperspektivet? Har du ett professionellt förhållningssätt, en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift? Då ska du söka tjänsten som kommunsekreterare i Ragunda kommun! Tillsammans med kommunens andra kommunsekreterare utgör du som kommunsekreterare en central länk mellan den politiska nämndorganisationen och kommunens förvaltningsorganisation. Förutom att du är sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och andra politiska organ ansvarar du för den kommunala ärendeberedningsprocessen. I det arbetet ingår att granska och säkerställa att beslutsunderlag är korrekta samt distribuera handlingar till politiska sammanträden. I rollen bidrar du konsultativt då du utbildar och vägleder såväl tjänstepersoner som förtroendevalda inom ärendeberedning. Som kommunsekreterare är du också ansvarig för diarieföring av allmänna handlingar samt utlämnande av allmänna handlingar. Du är sakkunnig och rådgivande inom planering, styrning och uppföljning av dokumenthantering och ärendeprocesser. I tjänsten ingår även utredningsuppdrag samt att leda/delta i projekt av olika slag. Du har systemansvar för vårt dokument- och ärendehanteringssystem W3D3. Du blir även huvudansvarig för kommunens arkiv och kommunens e-arkivssamarbete som Ragunda har med fyra andra Jämtlandskommuner. Som kommunsekreterare i Ragunda kommun kommer du även att systemförvalta kommunens verksamhetssystem för planering och uppföljning, Stratsys. Mer intensivt arbete i samband med val till riksdag, kommun och landsting samt EU-val kommer att förekomma. Tjänsten erbjuder möjlighet till arbete på distans till viss del, efter överenskommelse med chef. Tillsättningen av tjänsten grundar sig på de uppgifter du lämnar i din ansökan, därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Skicka in både CV och personligt brev. Intervjuer kan komma att göras under ansökningstiden, vänta inte med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant universitetsexamen med samhällsvetenskaplig inriktning eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Har du erfarenhet av valadministration är det meriterande Arbetar du eller har du tidigare arbetat inom en politiskt styrd organisation och har yrkeserfarenhet från sekreterarskap i exempelvis nämnd eller utskott så är det meriterande. Det är meriterande om du har erfarenhet av systemadministration i allmänheten och administration av W3D3 och/eller Stratsys i synnerhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av eller utbildning inom arkivfrågor. För denna tjänst krävs B-körkort. ÖVRIGT Hitta hem till oss! Att hitta hem till sig själv är väl det vi alla vill. Men vad ingår i känslan hem? Närhet till jobbet? Känslan av att göra skillnad? Skidspåret runt knuten? Kanske har ditt hem faktiskt bytt plats. Kanske ligger det någon annanstans. Kanske hittar du det här i Ragunda kommun! Ragunda kommun ligger i östra Jämtland, och gränsar mot bland andra Sollefteå, Sundsvalls och Östersunds kommuner. Vi är drygt 5000 invånare fördelade på ett 40-tal byar, samt de tre tätorterna Bispgården, Hammarstrand och Stugun som alla ligger längs Indalsälven. I öster ligger bebyggelsen koncentrerad till älvdalen, medan den västra delen även bjuder ett skogsland som genomströmmas av den Natura 2000-klassade Ammerån. Nyfiken på Ragunda? https://ragundadalen.se/ragundadalen/hitta-hem.html Nyfiken på jobb? https://www.ragunda.se/kommunochpolitik/jobbahososs.1235.html Inför rekryteringsarbetet har Ragunda kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

10 mars 2025
Sista ansökan:
30 mars 2025