Kommunsekreterare
Sök bland 5 lediga jobb som Kommunsekreterare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Här i västra Värmland, bland vidsträckta sjöar och grönskande skogar, finns en stark glöd som sprider värme och lyser upp. Glöden är vår vision och ledstjärna. I Arvika kommunkoncern jobbar idag cirka 2 700 kompetenta medarbetare. Välkommen du också! Beskrivning Vill du ha en nyckelroll i Arvika kommuns demokratiska processer och utveckla vårt arbete med kommunledning och bolagsstyrning? Då kan du vara vår nya kommunsekreterare! Vi söker en engagerad och strukturerad kommunsekreterare till administrativa avdelningen inom Verksamhetsstöd i Arvika kommun. I denna viktiga roll stödjer du det politiska arbetet i kommunstyrelsen, kommunledningsutskottet samt i våra kommunala bolag. Du samarbetar nära med förtroendevalda, tjänstepersoner och andra nyckelpersoner i organisationen. Du ansvarar för att samordna beslutsprocesser, förbereda och följa upp ärenden, säkerställa korrekt dokumentation samt ge stöd i frågor som rör kommunalrätt, styrning och organisation. Arbetsuppgifter Som kommunsekreterare ansvarar du för att samordna och dokumentera ärenden till kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, kommunledningsutskottet och kommunala bolag. Du fungerar som ett stöd för politiska ledningar, verksamhetschefer och andra medarbetare i frågor som rör kommunal ärendehantering och beslutsprocesser. Du säkerställer kvaliteten på handlingar och formalia enligt gällande lagstiftning. Dessutom deltar du aktivt i och utvecklar kommunens arbete med styrning, uppföljning och god förvaltning. Din profil Vi söker dig som har: - Examen inom statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik (offentlig rätt) eller motsvarande - Erfarenhet av offentlig förvaltning och de rättsliga ramar som styr kommuners arbete - Erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete från offentlig sektor - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska - God IT-vana och erfarenhet av digitala ärendehanteringssystem Som person är du: - Strukturerad och noggrann med ett gott ordningssinne - En skicklig administratör som har förmåga att hantera flera parallella uppdrag - Samarbetsorienterad och kommunikativ med ett professionellt bemötande - Självgående, men samtidigt en lagspelare som ser helheten i organisationen - Du har en drivkraft som får saker att hända och inspirerar till livslångt lärande - Du är en god förebild för andra och bidrar till en positiv och inkluderande arbetsmiljö Vi erbjuder En stimulerande tjänst där du får arbeta nära den politiska ledningen och bidra till att stärka demokratin och den offentliga förvaltningen i Arvika kommun. Du blir en viktig del av ett kompetent och engagerat team på den administrativa avdelningen, där vi tillsammans arbetar för kommunens bästa. Vi strävar efter att skapa en miljö som präglas av glöd, gemenskap och hållbarhet, där alla kan känna sig välkomna och ha möjlighet att växa och utvecklas. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Arvika med möjlighet till distansavtal. Rekrytering och urval kommer att ske löpande under annonseringsperioden. Övrigt Arvika kommunkoncern samarbetar med Varbi i rekryteringsärenden och det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av säljbolag.
Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också. Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och tusentals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar. ARBETSUPPGIFTER Tjänsten som nämndsekreterare är placerad inom kultur- och fritidsförvaltningens ledningsstöd, med förvaltningschefen som närmaste chef. Du verkar i en politiskt styrd organisation med uppdrag att stödja kultur- och fritidsnämnden samt förvaltningsledningen i deras arbete. Rollen är central för att säkerställa att den demokratiska beslutsprocessen fungerar korrekt och effektivt. Du har ett övergripande ansvar för nämndadministration och utvecklingen av förvaltningens informationshantering. Arbetet innefattar att leda och samordna processer inom ärendehantering, diarieföring, arkiv och dokumenthantering. En viktig del av rollen är att ge kvalificerat administrativt och utredande stöd till både politiker och tjänstepersoner inom förvaltningen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar: • Planering och framtagande av kallelser, protokoll och arvoden till nämnden • Ansvar för diarieföring, posthantering och registratur • Övergripande ansvar för arkiv • Systemansvar för Public 360 och Netpublicator • Medverkan i utredningar och framtagning av beslutsunderlag • Funktion som dataskyddsassistent Tjänsten omfattar både operativt och strategiskt arbete. Särskilt fokus ligger på att utveckla administrativa processer och att ge god service till politiska företrädare. Du har en nyckelroll i att tillgängliggöra information och säkerställa att ärenden hanteras rättssäkert genom hela beslutsprocessen. Du arbetar nära förvaltningschefen, övriga chefer i förvaltningsledningen samt kollegor inom ledningsstödet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en relevant högskoleexamen inom offentlig förvaltning, juridik, statsvetenskap, eller likvärdig utbildning. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift, samt besitter god kompetens och erfarenhet av arbete i digitala system. Du innehar B-körkort. Det är meriterande om du har erfarenhet av tidigare arbete som nämndsekreterare, registrator, och/eller handläggare i politiskt styrd organisation. Du behöver vara strukturerad, samarbetsorienterad och ha ett prestigelöst och pragmatiskt förhållningssätt. Det är en fördel om du har en god analytisk förmåga. ÖVRIGT Planering: • Urval och bokning av intervjuer: v.30-31. • Intervjuer och tillsättning: v.34-35. Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle. I våra tjänster lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet. Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten. Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom exempelvis attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling, samt möjlighet till distansarbete- och flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och utformning. Det är också enkelt att pendla hit från exempelvis Göteborg, Borås och Varberg. Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Om arbetsplatsen Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik. Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn som värdegrund i allt vårt arbete. Vi eftersträvar att personalsammansättningen ska spegla samhället med mångfald och jämställdhet, och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. Runt knuten finns natur, älv och hav, oavsett du befinner dig i kommunen. Här bor drygt 9 500 invånare med närhet till, från och mellan det mesta. Täta bussturer, tre tågstationer och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser. För att främja hälsa har vi rökfri arbetstid samt friskvårdbidrag eller en friskvårdstimme på arbetstid varje vecka. Därutöver erbjuder vi: • flexibel arbetstid • semesterväxling • föräldrapenningtillägg • avtalsförsäkringar • löneväxling Välkommen att bli en av oss! Arbetsuppgifter Har du erfarenhet av rollen som kommun- eller nämndsekreterare och tycker att det låter lockande att ha en nyckelroll i en effektiv ärendeprocess? Då kan du vara den vi söker till rollen som kommunsekreterare inom kommunstyrelsens förvaltning. Vi erbjuder en tjänst med stort ansvar där du har en nyckelroll med många kontakter, både med politiker, tjänstepersoner och allmänhet. Tjänsten är placerad på Kansli- och säkerhetsavdelningen, där vi är 14 medarbetare som arbetar tillsammans. På avdelningen finns, bland annat, kommunens samlade resurser för nämndadministration, registratur och arkiv. Vi erbjuder dig ett varierande arbete på en arbetsplats där vi stöttar och hjälper varandra, och där vi jobbar aktivt med verksamhetsutveckling. Tillsammans med kompetenta och ansvarstagande kollegor blir du en central del i vårt viktiga arbete. Som kommunsekreterare är du en del av kommunens centrala administration som får de viktiga demokratiska/politiska funktionerna att fungera. I din roll agerar du sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt valnämnden och håller ihop det gemensamma arbetet med att planera, administrera och genomföra kommunfullmäktige- kommunstyrelse- och valnämndens sammanträden och ansvarar för att skriva protokoll och annat efterarbete. Under valperioden är du behjälplig valnämnden att anordna val i kommunen. Du ansvarar för att organisera och planera ärendeberedningen med tjänsteskrivelser och beslutsunderlag samt säkerställer att ärendeprocessen är effektiv, kvalitetssäkrad och rättssäker. Du ansvarar för omvärldsorientering inom området samt agerar som sakkunnig gällande nämndformalia och övriga relaterade frågor. I ditt uppdrag ingår även utredningsarbete inom kommunledningskontorets verksamhet vilket kan innebära att t.ex. skriva förslag på remissyttranden, arbeta fram policys och styrdokument eller handlägga ärenden. Kvalifikationer Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap, samhällsvetenskap, alternativt annan utbildning tillsammans med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har tidigare erfarenhet av att arbeta som kommun- eller nämndsekreterare Du har erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete Du har goda kunskaper inom förvaltnings- och kommunallagen, offentlighets- och sekretesslagen samt GDPR Du har goda kunskaper i Officepaketet samt allmänt god IT- och datavana Du har mycket goda kunskaper i svenska både var gäller tal och skrift Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet inom det juridiska området, samt erfarenhet av att arbeta i digitala dokument- och ärendehanteringssystem. Som person gillar du ordning och reda, är strukturerad, noggrann och har förmåga att arbeta både självständigt och i samverkan med andra. Du har förmåga till helhetssyn samt att se frågor i ett större perspektiv. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet. Övrigt Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.
I Söderköpings kommun vill vi skapa livsglädje. Alla dagar. Det är vår vision och något vi strävar efter. Här erbjuds du möjligheter och utmaningar i en attraktiv, mindre kommun, strategiskt belägen med närhet till universitetsstäderna Norrköping och Linköping. Delaktighet och närhet till beslut ger stora möjligheter till yrkesmässig och personlig utveckling. Tillsammans skapar ca 1 100 medarbetare en attraktiv arbetsplats, där vi bidrar till ett fortsatt växande Söderköping. Vår värdegrund: helhetssyn, nytänkande, engagemang och tydlighet visar hur vi som organisation vill vara och uppfattas. Välkommen att skapa framtiden tillsammans med oss! Vill du vara med och bidra till demokratins kärna och säkerställa att beslutsprocesser är rättsäkra, effektiva och transparanta? Vi söker nu en engagerad och driven nämndsekreterare med ansvar för barn- och utbildningsnämnden samt samhällsbyggnadsnämnden och dess utskott. Vi erbjuder dig Din roll - en nyckel i den kommunala demokratin Som nämndsekreterare är du en central person i kommunens ärendebredningsprocess. Du arbetar nära både förtroendevalda och tjänstepersoner och ansvarar för att planera, samordna och dokumentera nämndernas arbete – från ärendeberedning till protokollföring. Du blir en del av kommunens gemensamma nämndadministration, som är centralt organiserad på kansli- och säkerhetsenheten inom kommunstyrelsens förvaltning. Här samverkar vi över förvaltningsgränser och arbetar för att säkerställa ett enhetligt och likvärdigt stöd till samtliga politiska organ. Om kansli- och säkerhetsenheten Enheten ansvarar för nämndadministration, kommunarkiv, civil beredskap och överförmyndarverksamhet. Tack vare den breda verksamheten inom enheten erbjuds du en stimulerande arbetsmiljö med stora möjligheter att utvecklas och bredda din kompetens. Du blir en del av ett team där vi värdesätter samarbete, kunskapsdelning och samhällsengagemang. Vi erbjuder dig • En central och viktig roll i en professionell och trivsam arbetsgrupp • Ett stimulerande arbete där du bidrar till att utveckla den kommunala demokratin • En arbetsplats där demokratiska processer och medborgarservice står i centrum • Flexibla arbetstider, friskvårdsbidrag och möjlighet till distansarbete efter överenskommelse • Kompetensutveckling och möjlighet att växa inom organisationen Arbetsbeskrivning Dina huvudsakliga arbetsuppigfter är: • Planera, samordna och följa upp nämndernas sammanträden • Förbereda ärendelistor, skriva kallelser och protokoll • Delta i beredningsmöten och bistå ordföranden under sammanträden • Säkerställa att ärendehantering följer gällande lagstiftning, reglementen och rutiner • Stötta handläggare, chefer och förtroendevalda i ärendeberedningsprocessen • Utföra viss registratur, sekretessprövning, utlämnande av allmänna handlingar, webpublicering och systemadministration Kvällsarbete kan förekomma i samband med politiska sammanträden. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Relevant högskoleutbildning inom offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller annan relevant utbildning/erfarenhet • Erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning, gärna med nämndadministration • Mycket god kommunikativ förmåga i att utrycka dig i tal och skrift på svenska • Goda kunskaper i kommunalrätt, förvaltningsrätt och offentlighetsprincipen • Erfarenhet av ärendehanteringsystemet Ciceron eller likvärdigt system Vi tror att du är: • Strukturerad, noggrann och har hög integritet • Serviceinriktad med god samarbetsförmåga • Självgående och initiativtagande – du tar dig an såväl stora som små uppgifter med engagemang • Van att arbeta i ett högt tempo och trivs i en roll med många kontaktytor Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Anställning Antal tjänster: 1 Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Tillträde: 2025-09-01 eller efter överenskommelse Ansök senast: 2025-07-20 Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen en förutsättning för anställning. Söderköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har Söderköpings kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välkommen till kommunledningsförvaltningen – där vi formar framtidens Haparanda! Vårt uppdrag är att driva viktiga frågor inom demokrati, HR, kommunikation, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet. Hos oss arbetar vi med att skapa en dynamisk och hållbar kommun där alla kan trivas och utvecklas. Vi söker nu engagerade och visionära medarbetare som vill vara med och påverka och förbättra vår kommun. Är du redo att ta nästa steg i din karriär och bidra till att skapa en bättre framtid för Haparanda? Kom och bli en del av vårt dedikerade team!Är du vår nya kommunsekreterare? Vill du ha en nyckelroll i kommunens demokratiska processer – där din struktur och ditt engagemang gör verklig skillnad? Haparanda kommun söker nu en kommunsekreterare som vill bidra till att stärka det demokratiska arbetet, stödja politiken och säkerställa att våra beslut håller hög kvalitet – både formellt och innehållsmässigt. Dina arbetsuppgifter Att jobba som kommunsekreterare vid kanslienheten är ett av de mest utvecklande uppdragen i vår förvaltning eftersom arbetet sträcker sig över alla kommunens verksamhetsområden. Tillsammans med dina kollegor vid kansliet kommer du att vara navet i kommunens centrala administration. En del av din vardag blir att driva utvecklingen av den centrala administrationen och samordna kommungemensamma rutiner och arbetssätt. Du arbetar lika bra självständigt som i grupp, där du utgör ett naturligt stöd till dina närmaste kollegor men även för övriga förvaltningen. I rollen som kommunsekreterare är du nyckelpersonen inom den kommunala beslutsprocessen. Du ansvarar för att samordna och administrera ärendehanteringen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige på ett strukturerat och rättssäkert sätt. Genom att planera, kvalitetssäkra och följa upp processen säkerställer du att beslutsunderlagen håller hög standard och att den demokratiska processen fungerar effektivt. Du har en central roll i den politiska ärendeprocessen genom att sammanställa kallelser och handlingar samt föra protokoll i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och dess utskott. Du granskar beslutsunderlag och säkerställer att ärenden är korrekt handlagda inför beslut. Rollen är även konsultativ, där du ger stöd till förtroendevalda och tjänstepersoner i frågor som rör ärendeberedningsprocess och dess administration. I uppdraget ingår också att vara huvudregistrator för kommunstyrelsen vilket innebär att du diarieför handlingar, upprättar ärenden och stödjer våra tjänstepersoner i deras arbete. Kommunsekreteraren har ett nära och integrerat samarbete med de övriga nämndsekreterarna. Du bereder även egna ärenden och utför mindre utredningsuppdrag. Du är med och utvecklar vårt digitaliserade ärendehanteringssystem och nämndadministration i Ciceron. I tjänsten ingår det att vara arkivredogörare för kommunstyrelsen. Dina personliga egenskaper För att trivas i tjänsten som kommunsekreterare behöver du vara ansvarstagande, analytisk och har lätt för att ta initiativ. Du arbetar effektivt och noggrant, med ett professionellt förhållningssätt och ett starkt intresse för utveckling inom ditt område. Du driver självständigt dina arbetsuppgifter framåt, samtidigt som du har en mycket god samarbetsförmåga och ett serviceinriktat arbetssätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, och ser gärna att du har ett genuint intresse för samhällsfrågor och trivs med att arbeta i en politiskt styrd organisation. Kvalifikationer Du har relevant högskoleutbildning. Du förstår hur en politiskt styrd organisation fungerar. Du har mycket goda språkliga och kommunikativa förmågor i svenska, i både tal och skrift. Kunskaper i det finska språket och erfarenhet av liknande arbetsuppgifter är meriterande. Goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen krävs för att lyckas i uppdraget. Du har god digital förmåga och vana av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem. Tjänsten är säkerhetsklassad. Vi erbjuder en omväxlande arbetsmiljö med spännande uppgifter och ett starkt samarbete. Rekrytering sker löpande, så tveka inte att skicka in din ansökan! Fackliga företrädare nås via kommunens växel: 0922- 260 00 Mer information om vår organisation och kommun hittar du på haparanda.se och nykommun.se (https://www.haparanda.se) (https://www.nykommun.se) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 5 av 5 jobb