Kravanalytiker

Sök bland 49 lediga jobb som Kravanalytiker och börja ditt nya yrkesliv idag!

Kravanalytiker
Skatteverket
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Är du resultat- och kvalitetsinriktad med fokus på utveckling? Vill du arbeta tillsammans med kunniga och utvecklingsinriktade kollegor inom it? Som kravanalytiker hos Skatteverket är du med och gör skillnad för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi söker engagerade kravanalytiker med bred kunskap om systemutveckling till vår it-avdelning. Om jobbet Som kravanalytiker är du partner till övrig verksamhet inom Skatteverket, och driver verksamhetsutvecklingen framåt utifrån ett it-perspektiv. Du bidrar till att Skatteverket fortsätter ligga i framkant och är ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Du arbetar med att identifiera, analysera, värdera och samordna krav som ställs på våra IT-system. Du dokumenterar och visualiserar kravbilden i nära samarbete med representanter från verksamheten. På ett professionellt sätt hanterar du krav och önskemål och för en givande dialog. Du bidrar med din erfarenhet inom kravanalys och kravformulering samt uppskattar att vara med och arbeta tillsammans med andra. I ditt arbete som analytiker kommer du arbeta med att omformulera och förstå behov till något som kan implementeras och utvärderas av slutanvändare och övriga intressenter. Du har använt olika sätt att förstå de krav och behov som finns. Bland annat kommer du att arbeta med att hålla och anordna workshops, intervjuer. Vidare innebär ditt arbete att kommunicera och länka samman olika perspektiv till en balanserad helhet i en lösning som du dokumenterar på ett bra sätt. Du har en förmåga att sätta dig in i tekniska lösningar på en nivå som gör att du kan utreda och förstå innehållet i tekniska tjänstekontrakt och stötta i att teamet tar fram långsiktigt hållbara lösningar. Hos oss utförs arbetet i team där vi tillsammans reflekterar och kommer med förslag på förbättringar och lösningar samt hjälper varandra på ett prestigelöst sätt. Vi arbetar enligt principen ”you build it you run it” vilket innebär att teamet har ansvar för både nyutveckling, vidareutveckling och förvaltning av system. Genom att jobba smart med effektivisering och automatisering påverkar du själv hur förvaltningstung din applikation blir och här jobbar flera av våra team utifrån en nollvision. Våra team jobbar med stöd av ramverket Safe. Produktägaren ingår som en del av teamet och tillsammans arbetar ni för att hitta framtidens lösningar som är kreativa och nytänkande och kan möta upp samhällets högt ställda förväntningar på Skatteverket. Vår utgångspunkt är att våra medarbetare under eget ansvar ska få möjligheten att utveckla sin kompetens på det sätt som passar individen, både genom regelrätt utbildning och att lära i det praktiska arbetet. De tvärfunktionella teamen ger både möjlighet att utveckla sin bredd och sitt djup genom att lära av varandra inom teamet. Vi värnar om en kultur där man jobbar inte bara för att utveckla sig själv utan även för att lyfta andra och att fördjupa sin kunskap genom att vidareförmedla den. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid. Vi är en stor it-avdelning, vilket innebär att vi kan erbjuda spännande utmaningar både för dig med djup kompetens inom området och för dig som är nyare i yrket. Hos oss får du möjlighet till varierande arbetsuppgift där du själv kan vara med och påverka hur kravarbetet kan drivas i teamet.    Din placeringsort är Göteborg. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy. I det här jobbet ska du: - ha god samarbetsförmåga - vara hjälpsam och bemöta kunden utifrån deras situation - förstå och analysera komplexa frågor och problem, göra förnuftiga och rationella bedömningar - ha en god kommunikationsförmåga i svenska, både i tal och skrift - ha förmåga att vara förutsättningsskapande för flera än sig själv - se helheten, driva utvecklingen framåt genom att testa nya arbetssätt och tekniker, utvärdera och justera  Du ska även ha: - flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av arbete med kravanalys - erfarenhet av arbete inom en eller flera andra systemutvecklingsdiscipliner så som, utveckling (Java eller .Net), test, eller UX - arbetat med agila arbetsmetoder, och har arbetat med krav i en agil kontext Det är önskvärt att du har ett genuint teknikintresse. Det är även önskvärt att du har erfarenhet av testdriven utveckling och tjänstedesign. Bra att veta Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. Välkommen med din ansökan! Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

14 februari 2025
Sista ansökan:
6 mars 2025
Demand & Supply Planner
Husqvarna AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Within the Global Aftermarket Operations P&A, Supply Planning is responsible for managing the supply of goods from external suppliers and Husqvarna factories to sales companies and distributors. Our task is to ensure availability to our customers when they are needed, and balance this against capital efficiency. As Demand & Supply Planner you play a key role in the interface between our product category, factories/suppliers and sales companies/distributors. In the team, you will work with experienced team-members, and team spirit & collaboration is key for success. Areas of responsibility are: Securing delivery performance from our new state-of-the-art distribution center in Stigamo outside of Jönköping as well as from our Regional Distribution Centers according to targets in order to serve our customers’ expectations Providing forecasts to factories and suppliers on a regular basis. Analyze demand plans to ensure that factories and suppliers are provided with the correct information, Placing orders to factories and suppliers and monitor deliveries. Inventory management Article creation process as well as article elimination process. Support in solving quality issues Be a part of “phase in phase” out products Developing and improving current processes We are looking for A structured and analytical, driven problem solver. You are service minded and flexible and you enjoy collaborating with others. You have strong communication skills in English & Swedish, both spoken and written. You are used to working with a range of different stakeholders with a capacity of balancing a wide range of tasks. We see that you have a university degree in preferably logistics or economics or equivalent work experience. Location At Husqvarna, with the possibility to use a hybrid working model. The application Please submit your application as soon as possible, we apply ongoing selection. We do not accept applications via e-mail due to GDPR regulations For more information about the position please contact Samuel Spjuth at [email protected] For questions regarding the recruitment process please contact Johan Odelfelt, Talent Acquisition Partner at [email protected]

13 februari 2025
Sista ansökan:
3 mars 2025
Verifiering och validering av järnvägens nya signalsystem
Trafikverket
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

European Rail Traffic Management System (ERTMS) är ett nytt signalsystem för hela Sveriges järnväg. Systemet ersätter en sliten anläggning, förenklar trafikledning och underhåll och underlättar på sikt trafik mellan länder. Det nya signalsystemet driver på digitalisering inom järnvägen och är en förutsättning för höghastighetsjärnvägar och framtida automation. Vill du vara med och bidra till framtiden? Verifiering och validering av järnvägens nya signalsystem Arbetsuppgifter ERTMS är ett projekt som är så stort att det på Trafikverket kallas för program. I den här rollen sitter du som samordnare och metodägare av disciplinen Verifiering och Validering inom programmet vilket innebär att du har ett ansvar för att både leda arbetet framåt och aktivt delta i utvecklingen. På en daglig basis arbetar du med att på en övergripande nivå säkerställa att processer och arbetssätt leder fram till kravspecifikationer med spårbarhet gentemot identifierade behov så att de system vi levererar kan verifieras och valideras på korrekt sätt. Våra system omfattas av strikta säkerhetskrav vilket ställer stora krav på verifiering och validering leda arbetet med avseende på V&V (Verifiering och Validering) och vara sammanhållande för metodik och arbetssätt på enheten och den som tillsammans med andra ansvariga i staben konkretiserar gränssnitt mot andra discipliner stödja programmet med specialistkunskaper inom verifiering och validering Nyckelord för att lyckas i rollen är tydlig kommunikation samarbete ledarskap Övrig information Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: [email protected] i dina e-postkontakter. Du motiveras av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten genom att samverka med andra. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid. #LI-Hybrid #LI-MS1 I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Kvalifikationer Vem är du? Vi söker dig som är har förmåga att ta egna initiativ och som kan leda och koordinera både dig själv och andra. Du har god kommunikationsförmåga som innebär att du på ett tydligt och enkelt sätt har förmågan att förmedla budskap och samarbeta både internt och externt. Du förstår detaljerna men har förmågan att lyfta blicken och se till helheten. Det är viktigt att du kan skapa struktur och arbeta metodiskt samt har en mycket god analysförmåga. Vi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning med teknisk inriktning alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig några års aktuell och relevant erfarenhet inom området verifiering och validering av komplexa datorbaserade system erfarenhet av att leda eller koordinera liknande arbetsuppgifter mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Det är meriterande om du har erfarenhet av säkerhetsrelaterat arbete med signalsystem för järnväg arbetat med trafikstyrning & signalering och interoperabilitetskrav för järnvägssystem erfarenhet av arbete som tillämpar EN 50126, EN 50128, EN 50129 och CSM-RA Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Inom Stora projekt leder vi flera av Trafikverkets allra största investeringsprojekt . Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

13 februari 2025
Sista ansökan:
27 februari 2025
Kravledare / kravanalytiker - Stockholm
Kantur & Associates AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

CIAM/IDP-projektet ska anskaffa och implementera en CIAM/IDP-lösning för hantering av identiteter, autentisering och signering för Trafikförvaltningens externa kunder, främst resenärer inom kollektivtrafiken och Färdtjänsten. Projekt eID ska utöka dagens metoder för autentisering och signering med flera e-legitimationer för flera användarkategorier (både externa och interna användare) för att uppfylla eIDAS-förordningen. Projekt IGA skall förvaltningslägga hanteringen av identiteter och åtkomst i våra verktyg Omada och Ubisecure. Övergripande arbetsuppgifter · Identifiera berörda intressenter och i nära samarbete med dem analysera affärsbehov och verksamhetskrav. · Genomföra fångst, analys och hantering av krav (t.ex. hålla kravworkshops) i samverkan med verksamheten, förvaltningen, leverantörer och initiativets övriga resursteam · Samordna kraven från olika delar av Trafikförvaltningens organisation (bl.a. informationssäkerhet, IT-säkerhet, arkivarie, IT-förvaltning, IT-arkitektur, ekonomi, strategisk utveckling) · Dokumentera krav (inkl. user stories, features och acceptanskriterier) och skapa förutsättningar för att kunna kvalitetssäkra/verifiera lösningar utifrån och med involvering från verksamheten · Utföra och delta i kravställningsarbetet inför kommande upphandling(ar) av CIAM/IDP, eID och IAM-lösningar. · Medverka i upphandling och utvärdering av anbud · Delta i etablering, kravuppföljning och vidareutveckling av valda CIAM/IDP, eID och IAM-lösningar, inklusive påverkan på befintlig IT-miljö och processer. Ansvara för att säkerställa att verksamhets­behov fångas och att upphandlade krav realiseras enligt plan · Övergripande kravarbete vid förändringar av omgivande systemlandskap och verksamheter i samband med införande av nya lösningar för CIAM/IDP, eID och IAM.

10 februari 2025
Sista ansökan:
17 februari 2025
Business Analyst till Swedbank med start i augusti!
Academic Work Sweden AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Är du student idag och vill säkra ditt första heltidsjobb efter studierna redan nu? Vill du jobba som Business Analyst på en av Sveriges ledande banker? Fortsätt läs vidare. Swedbank söker nu dig som studerar finans eller matematik och som har ett stort tekniskt intresse. Vi söker dig som har ett analytiskt tankesätt och som vill utveckla din affärs- och teknikförståelse. Startdatum är i augusti. Skicka in din ansökan redan idag! OM TJÄNSTEN Swedbank söker nu flera nya Business Analysts till deras utvecklingsteam för Front Office inom BIO C&I. I rollen som Business Analyst kommer du att bidra till utvecklingen av befintliga och framtida affärsbehov med särskilt fokus på Foreign Exchange och Fixed Income och/eller Equity Front Office-krav. Utöver det kommer du analysera affärsbehov och möjligheter och omvandla dem till systemimplementering, samt testa lösningar i dedikerade miljöer och säkerställa kvaliteten på leveranserna. I rollen som Business Analyst samarbetar du med teamet och andra team både inom och utanför deras ART (Agile Release Train). "Gå med i vårt team och... vara en del av ett mycket professionellt team med stor potential för lärande och utveckling. Teamet är en blandning av individuella stjärnor och starka lagspelare som alla har gemensamma mål. Målet är att ha roligt på jobbet och leverera värde till våra intressenter." /Mikael Schmid - Competeance Lead Detta är ett konsultuppdrag via Academic Work med en start på 6 månader och om alla parter är nöjda med samarbetet finns det chans till förlängning eller överrekrytering. VI SÖKER DIG SOM - Har en kandidat- / masterexamen inom finans, matematik, datavetenskap, teknik eller liknande. - Förståelse för Foreign Exchange, Fixed Income och Equity produkter. - Har god systemvana. - Har kunskap/förståelse för agila arbetssätt. - Har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift då det används dagligen internt och externt. För att lyckas i rollen ser vi att du är en utmärkt lagspelare med goda kommunikationsfärdigheter som trivs med att dela kunskap och stödja kollegor. Du har ett innovativt och kreativt tänkande och trivs med att arbeta i den snabbt föränderliga digitala miljön. Du har en förmåga att planera och leda dig själv och teamet framåt. Vilja att kontinuerligt förbättra arbetssätten. Vår rekryteringsprocess Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work. Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

7 februari 2025
Sista ansökan:
7 mars 2025
Product specialist
IKEA IT AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Why we will love you As Product specialist for in-store payments, you will assist in creating the strategy, vision, and backlog for one of the most important in-store omni-channel products, allowing customers to pay in store. Together with your team and PO you build the product backlog, you will gather input through multiple channels and give transparency to partners and stakeholders as you prioritise the work together. You'll do the preparations to define OKRs in partnership with cross-functional product teams. You will identify customer needs and business opportunities using quantitative and qualitative data. You thrive on working in a complex cross-functional environment and demonstrate how strategic thinking and deeply understanding customer needs can help create products that customers love. We believe you share our IKEA values and that you are excited to join us in our journey to become the world’s leading omni-channel home furnishing retailer. You enjoy a real challenge, in an environment where everything is changing. Ideally your background includes: Knowledge of global instore- and omni-channel retail and payment dynamics, covering from an understanding of trends and industry best practices to technical solutions and understanding of the payment ecosystem and vendor network. Experience in working with a development roadmap using external development teams. Understanding of the complex vendor relationships within instore payments domain. Proven track record of successfully assisting in launching global products. Strong communication skills, stakeholder management and proven ability to work cross-functionality. Experience with tools like JIRA and Confluence. You are obsessed about identifying customer problems and needs and you are naturally curious about solving these whilst making a business impact. You have a strong interest in Product Development. You are obsessed with simplifying the complex, finding the best ways to solve problems here and now. You are passionate about data and comfortable with analyzing data to validate your decision making. You have worked within agile development practices and are open to adjusting and learning new ways of working. You are a team player and put the team before yourself You have a strong ability to influence, listen to and collaborate successfully with your team and variety of stakeholders connected to the domain in a complex environment. A day in your life with us On a day-to-day basis you will be instrumental for us in delivering a seamless payment experience for the many customers visiting our traditional stores and new shopping formats. You will lead the work to bring our payment capabilities to the next level: leveraging the opportunities our payment data can bring us, enabling our expansion plans and store transformation process with intelligent payment solutions and empowering our coworkers with easy-to-use tools to best serve the customer. All this while working with multiple vendors and aiming for the optimal (cost) set up for INGKA. We are looking for an experienced Product Specialist to: Actively research consumers' needs and apply insights into tactics. Lead the evaluation and performance of the product in close collaboration with the team. Demonstrate a data informed approach to deliver successful outcomes for customers. You will work closely with the Product Owner to discover the impact your product can have across channels and customers' touch-points. You will work closely with the Product Owner to maintain a tangible product strategy for the assigned product and ensure that the delivery of outcomes meets objectives and customer needs. When needed you will communicate the product strategy and vision for the product to ensure the team is driving the product in a strategic direction. You will work closely with all Ingka markets (32+) and ensure collaborative relations. You will align with cross-functional teams within the domain to ensure maximum impact. You will participate in the product team’s agile sessions and support the team by removing blockers when possible. You will be open to different perspectives being heard and balanced to meet business objectives, collaborating within and outside of the team to ensure togetherness and a strong partnership with key stakeholders. In this role you will report to the Product manager within our Payment Capabilities domain. This role is based in Helsingborg, Sweden. Together as a Team We’re the ones who make it possible for people to have a smarter life at home and a hassle-free and rewarding shopping experience. Together we work to find new digital solutions for every business need to help make IKEA a great and efficient place to work. We like to think of ourselves as innovative and modern, and we believe that nothing would actually work without us. At IKEA we believe in people and that we are always better together. Within Group Digital we set the digital agenda to keep IKEA leading in an uncertain and fast-moving environment. We drive the development, provision and operation of our products and services using new and existing technology and agile delivery methods to deliver at pace. At the same time, we provide a home for digital skills to both develop and extend the technical, people and business skills needed to ensure continuous development and growth of our digital capability. Apply now! We are looking forward to receiving your application and will review candidates continuously, so please submit your application as soon as possible but no later than January 1st, 2025

6 februari 2025
Sista ansökan:
17 februari 2025
Erfaren Kravanalytiker inom DOORS och Rhapsody
JP IT-Konsult i Stockholm AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Om företaget Avaron AB är en etablerad aktör inom konsultbranschen som erbjuder spännande uppdrag hos ledande företag. Just nu söker vi en engagerad och erfaren konsult för ett uppdrag hos en framstående kund inom en tekniskt krävande miljö. Uppdraget är beläget i Karlskoga och ger dig möjlighet att arbeta med avancerade lösningar inom kravhantering och systemmodellering. Arbetsuppgifter I detta konsultuppdrag kommer du att arbeta med IBM Jazz-plattformen, med fokus på verktygen DOORS och Rhapsody. Dina huvudsakliga ansvarsområden blir att: Teknisk support: Ge direkt stöd och rådgivning till projektteam kring verktygens funktionalitet. Kompetensutveckling: Utbilda och coacha interna kollegor för att stärka deras självständighet och tekniska kunskaper. Processförbättring: Aktivt bidra med idéer och initiativ för att optimera arbetsmetoder och processer. Samarbete: Arbeta nära med olika avdelningar för att säkerställa att de tekniska lösningarna implementeras på ett effektivt sätt. Kvalifikationer (Ska-krav) Vi ser gärna att du har: Minst 5 års erfarenhet av kravhantering och systemmodellering. Gedigen kunskap om IBM Jazz-plattformen samt erfarenhet av att arbeta med DOORS (kravhantering) och Rhapsody (systemmodellering). En pedagogisk förmåga att utbilda och coacha andra, samt stark analytisk kompetens. God kommunikationsförmåga och vana av att arbeta i team. Möjlighet att genomgå säkerhetsskyddskontroll enligt gällande föreskrifter (vilket kan medföra vissa krav på medborgarskap). Meriterande (Bra att ha) Det är en fördel om du har: Tidigare erfarenhet från projekt inom försvarsrelaterade områden. Konsulterfarenhet från liknande uppdrag. Kännedom om säkerhetsskyddsförordningar och relevanta regelverk. Erfarenhet av att arbeta i miljöer med hög teknisk komplexitet. Ansökan Är du redo att axla en ny, utmanande roll där du får möjlighet att utveckla både dina tekniska och pedagogiska färdigheter? Skicka ditt personliga brev och CV till [email protected]. Märk ditt mejl med "Erfaren konsult inom DOORS och Rhapsody (12275)". Vi ser fram emot att höra från dig och hoppas att du vill vara med och bidra till vår framgång!

4 februari 2025
Sista ansökan:
28 februari 2025
Kravledare / Kravanalytiker till vår kund på Kungsholmen
Quest Consulting Sverige AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Uppdragsbeskrivning Uppdraget avser primärt att vara kravledare / kravanalytiker som stöd för olika projekt inom området Identitets- och åtkomsthantering (IAM) som bedrivs inom IT Interna Tjänster hos vår kund. Aktuella projekten är för närvarande: Projekt CIAM/IDP, Projekt eID och projekt IGA. CIAM/IDP-projektet ska anskaffa och implementera en CIAM/IDP-lösning för hantering av identiteter, autentisering och signering för kundens externa kunder, främst resenärer inom kollektivtrafiken och Färdtjänsten. Projekt eID ska utöka dagens metoder för autentisering och signering med flera e-legitimationer för flera användarkategorier (både externa och interna användare) för att uppfylla eIDAS-förordningen. Projekt IGA skall förvaltningslägga hanteringen av identiteter och åtkomst i våra verktyg Omada och Ubisecure. Arbetsuppgifter: Identifiera berörda intressenter och i nära samarbete med dem analysera affärsbehov och verksamhetskrav. Genomföra fångst, analys och hantering av krav (t.ex. hålla kravworkshops) i samverkan med verksamheten, förvaltningen, leverantörer och initiativets övriga resursteam. Samordna kraven från olika delar av kundens organisation (bl.a. informationssäkerhet, IT-säkerhet, arkivarie, IT-förvaltning, IT-arkitektur, ekonomi, strategisk utveckling). Dokumentera krav (inkl. user stories, features och acceptanskriterier) och skapa förutsättningar för att kunna kvalitetssäkra/verifiera lösningar utifrån och med involvering från verksamheten. Utföra och delta i kravställningsarbetet inför kommande upphandling(ar) av CIAM/IDP, eID och IAM-lösningar. Medverka i upphandling och utvärdering av anbud. Delta i etablering, kravuppföljning och vidareutveckling av valda CIAM/IDP, eID och IAM-lösningar, inklusive påverkan på befintlig IT-miljö och processer. Ansvara för att säkerställa att verksamhets­behov fångas och att upphandlade krav realiseras enligt plan. Övergripande kravarbete vid förändringar av omgivande systemlandskap och verksamheter i samband med införande av nya lösningar för CIAM/IDP, eID och IAM. Obligatoriska krav: Minst 9 års sammalagd dokumenterad erfarenhet av kravhantering som kravledare, kravanalytiker eller motsvarande kravinriktad roll (t.ex. Business analyst). Dokumenterad erfarenhet av minst 4 år i rollen som kravledare / kravanalytiker eller motsvarande under de senaste 6 åren. Erfarenhet av kravhantering inom områdena identitets- och åtkomsthantering, autentisering, auktorisering, informationssäkerhet eller motsvarande i minst 2 år av de senaste 5 åren. Erfarenhet från uppdrag av kravställning som inkluderar process- och verksamhetsanalys, användbarhet och kravdetaljering tillsammans med olika verksamhetsintressenter i minst 2 år de senaste 5 åren. Minst två (2) tidigare uppdrag inom regulatoriskt styrda verksamheter, tex myndigheter, offentlig verksamhet.  En systemvetenskaplig examen eller annan likvärdig utbildning. Certifierad i någon metod för kravhantering (t.ex. IREB/ REQB). Mervärdeskrav: Genomfört kravställningsarbete avseende autentisering, auktorisering och signering enligt DIGG:s ramverk och vägledningar, eIDAS-förordningen och / eller svenska eID-lösningar (t ex BankID, FrejaID) i minst 1 uppdrag. Genomfört kravställningsarbete (kravformulering och kravstrukturering) vid upphandling enligt LOU/LUF i minst 1 uppdrag. Erfarenhet från minst 1 uppdrag av kravarbete inom området allmän kollektivtrafik. Erfarenhet från uppdrag av systemnära kravställning som inkluderar integrationer, API:er eller icke-funktionella krav i minst 1 uppdrag. Din ansökan Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning. Om oss Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.

3 februari 2025
Sista ansökan:
17 februari 2025
Systemingenjör inriktning kravhantering
Procruitment AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Vill du vara en del avett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skapa och bibehållatrygghet i samhälle? Till en affärsenhet som specialiserar sig på att utveckla världsledande ledningssystem för marina plattformar som ytfartyg och ubåtar söker vi nu en systemingenjör som vill vara med och skapa framtidens försvarssystem.Vi erbjuder dig möjligheten att vara med och utveckla avancerad teknik och globla lösningar. Här blir du en del aven dynamisk miljö med stora möjligheter att utvecklas inom tekniskt ledarskap.Du får även: Delta i ett introduktionsprogram för att snabbt komma in i arbetet och lära dig om produkterna. Möjlighet att ta del av områdesspecifika utbildningar och kontinuerlig utveckling. Ett inspirerande arbetsklimat med erfarna arbetskamrater och en positiv företagskultur. Arbetsuppgifter I rollen som systemingenjör kommer du att bryta ned kundkrav till genomförbara tekniska krav och design. Du stöttar utvecklingsteamen som i sin tur implementerar kraven i hård- och mjukvara och är således en viktig pusselbit i att hålla ihop hela värdekedjan. Det vill säga från att kravspec inkommer från kund till att önskemålen realiserats tekniskt. Din kompetens Vi söker sig som har en problemlösandeinställningoch är öppen för att prova nya tillvägagångssätt. Du har en förmåga att ta ansvar och arbeta självständigt, samtidigt som du bidrar till en positiv teamdynamik.Med en balans mellan teknisk kompetens och social förmåga kan du navigera i komplexa projekt och driva framgångsrika lösningar. För att lyckas i den här rollen tror vi att du följande erfarenhet: Kravhantering – nedbrytning av kundkrav till tekniska krav Systemdesign och tekniskt ledarskap – design och ledning av utveckling av komplexa tekniska system. Mjukvaruutveckling i komplexa system – utveckling ochimplementering av mjukvarulösningar i avancerade systemmiljöer. Verifiering och testning på systemnivå – verifiering avsystem genom tester för att säkerställa att mjukvaran uppfyller uppsatta kravoch Kommunikations- och samarbetsförmåga – samarbete med olika intressenter och kommunikation kringtekniska lösningar. Om du har arbetat med programmering, datorarkitektur, operativsystem och IT-säkerhet är det meriterande. Övrigt Lön: Fast månadslönOmfattning: Heltid, tillsvidareStart: Omgående med hänsyn tagen till din eventuella uppsägningstidPlaceringsort: Stockholm Tjänsten kräver att du genomgår en säkerhetsprövning enligt gällande bestämmelser. För vissa positioner kan särskilda krav på medborgarskap förekomma.Vi behandlar ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, skicka din ansökan redan idag Om oss Procruitment är Sveriges enda karriärbyrå inom IT, tech och engineering som genom proaktiv rekrytering förenar attraktiva arbetsgivare med människor som delar samma mål och ambitioner. Oavsett om du är en erfaren ledare eller om du ska ta ditt första steg ut i karriären hjälper vi dig att nå dina karriärmål - samtidigt som vi bryr oss om dig, din resa och att du mår bra längs vägen. Procruitment är stolta vinnare av Recruitment Awards och är utsedda till Årets Rekryteringsföretag och Årets Raket, samt Gasellvinnare 2024 av Dagens Industri.

31 januari 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Är du vår nästa Business Analyst? Ta steget in i framtiden med Nexer
Nexer AB
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Om jobbet Nexer Group är ett dynamiskt och innovativt globalt techbolag med starka rötter i svensk entreprenörsanda och innovation. Vi leder den digitala revolutionen med ett agilt och framåtblickande tillvägagångssätt. Vår kultur präglas av passion och genomförande, med fokus på att erbjuda marknadens bästa konsulter. Vi har också blivit utsedda till Karriärföretag 2024, vilket visar vårt engagemang för unika karriär- och utvecklingsmöjligheter. På enheten West Strategy i Göteborg växer vi snabbt och söker fler kollegor som brinner för att hjälpa företag att ligga steget före i sina digitala resor! Är du en Business Analyst med bakgrund inom IT och digital transformation? Lockas du av ett varierande arbete hos olika kunder och branscher? Läs vidare, Nexer kan vara rätt för dig. Rollen som Business Analyst Hos oss får du utvecklas till ditt bästa jag genom vårt koncept BA by Nexer. Du får möjlighet att testa olika roller som Scrum Master, Product Owner, Business Architect och Requirement Manager. Vi erbjuder även utbildningar och certifieringar genom Nexer Academy, samt möjligheten att bredda din erfarenhet inom olika branscher. Varje år fokuserar vi på ett nytt område för kompetensutveckling, och i år är temat AI för Business Analysts. Som Business Analyst arbetar du med varierande uppdrag hos kunder i Göteborgsområdet, med fokus på att omvandla idéer och strategier till reell IT-nytta. Du kommer att arbeta nära IT-utvecklingsteam och hantera områden som kravställning, kravanalys, dokumentation, processkartläggning, förändringsledning och agila arbetsätt. Rollen kräver god kommunikationsförmåga, förmåga att förstå komplexa miljöer, och att arbeta med flera stakeholders för att omsätta deras behov till krav. Du kommer också att facilitera workshops och proaktivt föreslå lösningar som skapar reell nytta. Är du vår nya kollega? Vi söker dig som har: Minst 4 års erfarenhet av att arbeta som Business Analyst eller i en liknande roll Relevant högskoleexamen Erfarenhet inom agila metoder och arbetssätt Erfarenhet av att verka som brygga mellan verksamhet och IT Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med att fånga och hantera både funktionella och icke-funktionella krav Erfarenhet inom facilitering/workshopledning ochprocesskartläggning Erfarenhet avverktyg som Jira, Confluence, Service Now, och Azure DevOps Flytande kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift Det är även meriterande om du har: Erfarenhet av kravställning inom CRM-system, såsom Salesforce, och ERP-system, såsom SAP och Microsoft Dynamics 365. Erfarenhet av PLM (Product Lifecycle Management) Erfarenhet och kompetens inom AI Certifieringar inom Business Analysis (t.ex. CBAP, CCBA, IREB) Tidigare konsulterfarenhet och erfarenhet från branscher som automotive, medtech och finance Utöver detta är dina personliga egenskaper minst lika viktiga för oss då vi vill behålla den kultur vi har idag. Våra medarbetare kännetecknas av en affärsmässig och kundorienterad attityd, samt förmåga att snabbt ta till sig ny information och omvandla den till kreativa lösningar. Inom vår enhet har vi samlat en mängd kompetenser som aktivt lär av varandra och skapar en större helhet. Låter detta intressant för dig? Välkommen med din ansökan till oss på Nexer och Strategy! Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan här nedan. Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot ansökningar via e-post, men har du frågor om tjänsten eller Nexer, hör av dig till Natalie Svensson på [email protected]. Vi tar emot ansökningar löpande, så vänta inte med att söka!

30 januari 2025
Sista ansökan:
31 mars 2025