Organisationsjurist

Sök bland 4 lediga jobb som Organisationsjurist och börja ditt nya yrkesliv idag!

Jurist

FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, är ett av Europas främsta institut för tillämpad forskning inom försvar och säkerhet. FOI är en myndighet under Försvarsdepartementet och vi har till uppgift att bedriva forskning, metod- och teknikutveckling samt utredningsarbete för totalförsvaret och till stöd för nedrustning, icke-spridning och internationell säkerhet. Verksamheten bedrivs på uppdrag av i första hand Regeringskansliet, Försvarsmakten, Försvarets materielverk (FMV) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). På FOI är vi cirka 1200 anställda, varav drygt 900 arbetar direkt med forskning och utveckling. Våra kompetenser spänner över hela fältet från naturvetenskap och teknik till samhälls- och statsvetenskap. Vill du arbeta med såväl avtalsrätt och immaterialrätt som myndighetsjuridik? Är du intresserad av att bidra i en verksamhet som är kreativ och forskningsintensiv?  Då kan FOI vara din nya arbetsplats! Vi erbjuder ett arbetsliv i balans, en utvecklande arbetsmiljö och ett samhällsviktigt arbete! Om tjänsten I rollen som jurist kommer du huvudsakligen att: upprätta och tolka avtal samt biträda vid avtalsförhandlingar svara på remisser, ta fram styrande dokument skriva förslag till beslut och lämna råd i juridiska frågor inom ett brett juridiskt område undervisa internt i frågor som rör avtalsrätt och myndighetsjuridik Arbetet innebär många interna och externa kontakter med FOI:s chefer, forskare, samt företag och andra myndigheter, både nationella och internationella. Om enheten FOI finns på fyra platser: Stockholm-Kista, Umeå, Stockholm-Grindsjön och Linköping. Du kommer att ingå i enheten juridik som tillhör avdelningen Forskningsstöd. Juridikenheten består för närvarande av chefsjuristen och sex jurister samt sektionen Informationsförvaltning. Enheten är lokaliserad i Kista. Arbetsresor till våra andra verksamhetsorter förekommer. Läs gärna mer om vad vi gör: www.foi.se Har du den kompetensprofil vi behöver ?  Vi söker dig som har: juristexamen fullgjord notariemeritering, eller motsvarande kvalificerat juridiskt arbete på exempelvis advokatbyrå eller myndighet några års erfarenhet av att arbeta som jurist på en statlig myndighet erfarenhet av förvaltningsjuridiskt arbete samt offentlighet och sekretess några års erfarenhet av att biträda vid upprättande och tolkning av avtal goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift Det är meriterande om du har erfarenhet av att: upprätta avtal om forskning och/eller internationella överenskommelser av folkrättslig natur. arbeta med immaterialrättsliga frågor  Personliga egenskaper: Som person är du serviceinriktad och har mycket god förmåga att samarbeta. Du är självgående och tar ansvar för att noggrant analysera och strukturera komplicerade problem, hitta lösningar och kunna förklara dem. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Vad erbjuder vi dig? FOI erbjuder en unik arbetsplats, där du får möjlighet att arbeta med det som är viktigt för både totalförsvaret och hela samhället. FOI är en statlig myndighet under Försvarsdepartementet och är ett av Europas ledande forskningsinstitut inom försvar och säkerhet. Tjänsten är en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Vi arbetar medvetet för en god arbetsmiljö med en bra balans mellan arbete och privatliv. Utöver detta erbjuder vi en rad förmåner. Läs mer om hur det är att  jobba hos oss:  https://www.foi.se/jobba-hos-oss.html Vill du vara med och söka svaren för en säkrare värld? Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via ansökningsknappen senast den 17 mars! För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Chefsjurist Eva Liljefors. Fackliga företrädare är Fredrik Ringblom (Saco-S) och Magnus Lindström (OFR/S – ST) Samtliga nås på 08-555 030 00. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför säkerhetsprövning efterfrågas vidimerade kopior på de utbildningar och tjänstgöringsintyg som är relevanta för tjänsten. Då vi är en myndighet betraktas inlämnade ansökningshandlingar som allmän handling och kan på begäran lämnas ut till utomstående enligt offentlighets- och sekretesslagen. Erbjudanden från rekryteringsföretag undanbedes

28 februari 2024
Sista ansökan:
17 mars 2024
Jurist

Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 850 personer. Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv. Göteborgs Stad arbetar utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt. ARBETSUPPGIFTER Är du en erfaren jurist med flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete? Då kan den här tjänsten vara något för dig! På Stadsmiljöförvaltningen förekommer många spännande och varierade frågor, bland annat inom rättsområden som kommunalrätt, offentlighet och sekretess, IT-rätt, dataskydd, avtalsrätt, offentlig upphandling, miljörätt och entreprenadrätt. Andra viktiga rättsområden är trafiklagstiftning samt lagstiftning kopplad till användandet av allmän plats och samhällsplanering. Du kommer att arbeta brett inom flera olika områden och ha många olika kontakter med såväl kollegor inom kontorets olika verksamhetsområden som övriga förvaltningar samt kommunala bolag inom staden. Kontakter med externa avtals- och samarbetsparter från både offentlig och privat sektor förekommer också. Du ger vid behov stöd i förhandlingar med externa parter. Arbetet omfattar såväl rådgivning till verksamheten, förvaltningsledningen och ansvariga politiker som att självständigt utföra egna utredningar. Du blir en del av avdelningen Utveckling och Styrning, enhet Juridik och upphandling. Tillsammans med erfarna och goa kollegor bidrar ni till att utveckla vårt fina Göteborg. Du ingår i ett team av sex upphandlingsledare, två inköpsamordnare, fyra jurister, en planeringsledare avtals- och ägarfrågor samt enhetschef. Vi omvärldsbevakar och har ett övergripande ansvar för att samordna och inspirera till utveckling av förvaltningens verksamhet och kvaliteten på våra leveranser. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en jur.kand/juristexamen med flerårig erfarenhet inom offentlig eller privat sektor. Det är meriterande om du har fördjupad erfarenhet inom några av de rättsområden som nämns ovan. Din förståelse för helhet är avgörande för att lyckas i uppdraget. Samtidigt behöver du vara drivande och samarbetsinriktad med utgångspunkt i förståelse för verksamhetens olika behov. För att lyckas med uppdraget krävs det även att du är strukturerad, utvecklingsorienterad och självständig. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid (undantag på vissa avdelningar), friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag. Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/

27 februari 2024
Sista ansökan:
14 mars 2024
Jurist inriktad på migrationsfrågor

Vi söker dig som vill bli en del av vårt rådgivningsteam och arbeta för och med människor i utsatta livssituationer. Till vår kostnadsfria flyktingrådgivning vänder sig människor för frågor om asylprocess, familjeåterförening (anknytning) och andra migrationsrättsliga ärenden. Vi prioriterar asylärenden och familjeåterföreningsärenden där familjen splittrats på grund av flykt. I vår rådgivning förklarar vi regelverk och beslut, ger råd, stöd och agerar ombud och offentligt biträde. Din främsta uppgift kommer vara att bemanna rådgivningen och möta människor i behov av stöd i migrationsrättsliga frågor. Då många som söker sig till vår rådgivning befinner sig i en utsatt situation lägger vi stor vikt vid bemötandet. Rådgivningen utgår från vårt kansli på Högbergsgatan, men bedrivs också i olika verksamheter i samarbete med våra medlemsförsamlingar och samverkande organisationer. I ditt arbete kommer även ingå att hålla i utbildningar och workshops i migrationsfrågor till målgrupp, församlingspersonal och volontärer. Du förväntas därutöver delta i Sociala Missionens utvecklingsarbete som bland annat innebär ett utökat samarbete med våra medlemsförsamlingar. Vi är en platt organisation där det finns stora möjligheter att påverka arbetssätt och metoder. Då du kommer att jobba i en liten personalgrupp är det viktigt att du tycker om att jobba i team där alla hjälps åt med stort och smått. Vi erbjuder dig ett utmanande och givande arbete som gör skillnad. Vi söker dig som Har juristexamen samt relevant arbetslivserfarenhet. Har mycket goda kunskaper i asyl- och familjeåterföreningsfrågor. Har utmärkt kommunikationsförmåga i tal och skrift. Har erfarenhet av att möta och stödja människor i utsatta livssituationer. Har en vilja att göra skillnad och delar Sociala Missionens värdegrund. Det är meriterande om du Har erfarenhet av arbete som offentligt biträde Har erfarenhet av arbete vid Migrationsverket eller migrationsdomstol Har erfarenhet av arbete med frågor kopplade till etablering Har erfarenhet av arbete eller ideellt engagemang i civilsamhället Har erfarenhet av att genomföra presentationer och hålla i utbildningar Har erfarenhet av det sociala och diakonala arbete som bedrivs av kyrkor. Har språk- och kulturkompetens utöver den svenska. Personliga egenskaper Viktiga egenskaper för tjänsten är god empatisk förmåga, engagemang och initiativförmåga. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Sociala Missionen Sociala Missionen är en allmännyttig ideell förening som arbetar med social och diakonal verksamhet till stöd för människor i utsatta livssituationer. Vi arbetar rättighetsbaserat och erbjuder kostnadsfri rådgivning inom det socialrättsliga området och flyktingområdet. Vårt arbete sker utifrån en kristen och humanistisk grundsyn som tar sin utgångspunkt i allas lika värde samt ett antidiskriminerande perspektiv med inriktning på mänskliga rättigheter och demokrati. Organisationens medlemmar är församlingar och föreningar inom Equmeniakyrkan region Stockholm. Om tjänsten Arbetstid/varaktighet Heltid, visstidsanställning under 2024, med möjlighet till tillsvidareanställning Individuell lönesättning. Kollektivavtal finns. Distansarbete är möjligt någon dag/veckan, i överenskommelse med chef utifrån verksamhetens planering. Tillträde så snart det är möjligt Kontaktpersoner Elaine Lindblom, verksamhetschef, 08-556 023 10, 072-909 41 94 Elias Nygren, jurist flyktingfrågor, 08-556 023 22 Ansökan Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev. Skicka din ansökan till [email protected] senast 2024-03-22 Arbetsgivare Sociala Missionen Högbergsgatan 31A 116 20 Stockholm Tel: 08-556 023 00 www.socialamissionen.se

21 februari 2024
Sista ansökan:
22 mars 2024
Upphandlingsjurist till Kungsbacka kommun

Vill du vara med och skapa framtidens offentliga affärer? Som Upphandlingsjurist hos oss får du jobba med juridik, avtal och hållbarhet i en innovativ och digital kommun. Du är utåtriktad, lösningsorienterad och målmedveten. Om det låter som dig, sök jobbet som Upphandlingsjurist i Kungsbacka kommun! Rollen som upphandlingsjurist hos oss Som Upphandlingsjurist hos oss får du vara en nyckelperson i våra affärer som bidrar till att uppnå våra mål för Agenda 2030. Du är en juridisk expert som ger råd och stöd i våra upphandlingar och avtal. Du kan även hantera överprövningar och tvister på ett professionellt sätt. Du har en fri och ansvarsfull roll, där du anpassar och planerar ditt arbete efter verksamhetens behov. Du får ett ledarskap som coachar dig, ett team som engagerar dig och en kultur som inspirerar dig. Du är en viktig del av vårt inköpsteam, där du bidrar med din kunskap och samarbetar nära med teamet. Som medlem i ledningsgruppen för inköp, jobbar du också tätt ihop med våra partners, både i Kungsbacka och längre bort, för att göra vårt arbete ännu bättre. Din profil Som Upphandlingsjurist hos oss får du utnyttja din strukturerade och effektiva arbetsstil i spännande och utmanande projekt. Du har ett serviceinriktat och affärsmässigt tänk som gör att du kan lösa problem och se helheten i varje upphandling. Du är lyhörd och kommunikativ och har lätt för att skapa goda relationer både internt och externt. Du har en passion för goda offentliga affärer och en erfarenhet och kunskap som gör att du kan hitta innovativa lösningar, skapa trygghet och vägleda verksamheten Inköp och dess medarbetare samt kommunens förvaltningar och medarbetare. Du är flexibel och anpassningsbar och ser möjligheter i förändringar. Du tar egna initiativ och kommer med nya idéer. Du har goda språkkunskaper i svenska i tal och skrift, vilket är viktigt i ditt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: - juristexamen (minst 270 högskolepoäng). - minst tre års relevant erfarenhet av att arbeta inom LOU, dess tillämpning samt praxis. - tidigare erfarenhet av arbete med avtal och avtalsförhandlingar samt goda kunskaper inom avtalsrätt. - god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.   Det är meriterande om du har: - erfarenhet av att arbeta med innovativa systemupphandlingar och avtalsformer inom IT. - god vana att hålla utbildningar inom upphandlingsjuridiken och avtalsrätten.   Läs gärna mer om oss https://kungsbacka.se/foretagande-och-jobb/leverantor-upphandling-och-inkop  Vårt erbjudande och övrig information Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse. Vi kommer gå igenom inkomna ansökningar löpande och rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Observera att tjänsten är föremål för bakgrundskontroll och ev. säkerhetssamtal. Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-att-jobba-hos-oss/ Intresserad? Varmt välkommen med din ansökan senast 10 mars 2024. I din ansökan ska du endast bifoga ditt CV och tillsammans med det kommer du besvara ett antal frågor som blir en del i vår urvalsbedömning. #LI-KUNGSBACKA Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

21 februari 2024
Sista ansökan:
10 mars 2024