Personligt ombud
Sök bland 19 lediga jobb som Personligt ombud och börja ditt nya yrkesliv idag!
Göteborgs Stads Kollektivtrafik AB (GSK) utgör moderbolag för bolagen som ingår i koncernen; Göteborgs Spårvägar AB, GS Buss AB och GS Trafikantservice AB. Av bolagsordningen för GSK framgår att "Göteborgs Stads ändamål med verksamheten är att tillgodose stadens behov av en effektiv, miljö- och kvalitetsmässig kollektivtrafik samt där till hörande tjänster och produkter inom trafikområdet." ARBETSUPPGIFTER GS Trafikantservice AB erbjuder service inom kollektivtrafikområdet i syfte att underlätta resandet och bidra till en ökad trivsel och trygghet. Trafikantservice består av fyra enheter med olika uppdrag. Enheten Resurspoolen söker nu Trygghetsvärdar på uppdrag av Göteborgs Stad som initierar en insats där trygghetsvärdar kontinuerligt finns på återkommande knutpunkter i Göteborg under kvällar. Syftet är att skapa trygghet i offentlig miljö genom att vara synlig och ge information och stöd till invånare. Som trygghetsvärd arbetar du i team på olika platser i Göteborg med arbetstid från eftermiddag till sen kväll. Man utgår från centrala Göteborg och rör sig till en plats eller knutpunkt, alternativt färdas tillsammans i kollektivtrafiken. Trygghetsvärdarna arbetar för att skapa dialog och trygghet genom att vara tillgänglig för invånarna och behjälplig som resesällskap, stödja med kontaktuppgifter och svara på frågor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med relevant arbetslivserfarenhet där du gärna har arbetat inom socialt arbete eller har erfarenhet inom service. Som person är du hjälpsam, uppmärksam och har lätt för att skapa nya kontakter. Du är trygg och mogen och ger ett förtroendegivande intryck, du är tydlig och duktig på att läsa av situationer. Vidare har du gärna kunskap om olika strukturer i samhället och inblick i kulturer. Vi ser gärna att du pratar flera språk där svenska i tal och skrift samt engelska i tal är ett krav. Meriterande är erfarenhet inom trygghetsskapande arbete, gärna inom ideella organisationer, kommun eller i samverkan med aktörer som polis. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet. Hos oss får du vara med och göra skillnad! ÖVRIGT Vi är en drogfri arbetsplats och tillämpar därför alltid drogtester i samband med anställning. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vänta ej med din ansökan då vi har löpande urval/intervjuer! Var extra uppmärksam på din e-post då det är sättet vi använder oss av när vi kontaktar dig. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, offentligajobb.se Till annonsförsäljare och bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Göteborgs Stads Kollektivtrafik AB har upphandlade avtal
I välfärdsförvaltningen arbetar cirka 2500 medarbetare. Förvaltningen styrs av Välfärdsnämnden med utgångspunkt i förvaltningens verksamhetsidé - ”Tillsammans underlättar vi människors möjlighet att leva ett meningsfullt liv” - arbetar vi för att uppnå kommunens vision: Vi bygger bäst tillsammans. Arbetsmarknadsenheten är en avdelning under välfärdsförvaltningen där vi med individens mål i fokus anpassar i samverkan med andra, vårt stöd mot egen försörjning och en ökad livskvalitet. Vi gör detta med engagemang, rättssäkerhet och professionalitet. Vi söker två coacher till ett tvåårigt projekt som tillsammans med övriga parter inom Samordningsförbundet Örnsköldsvik (Örnsköldsvik kommun, Region Västernorrland, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan) ska stärka upp den befintliga insatsen, Resurslotsen. Resurslotsen är en samverkansarena mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Västernorrland (Primärvård, vuxenpsykiatri, habilitering), Örnsköldsviks kommun (Individ och familj, bildningsförvaltningen), som bildar en beredningsgrupp. Resurslotsen arbetar med individer mellan 16–65 år som har en sammansatt problematik med behov av samordnad rehabilitering samt behov av stöd från flera aktörer för att nå målet att kunna försörja sig själva genom arbete. Resurslotsen har till uppgift att effektivisera och förenkla samordningen av insatser gentemot individens väg mot egen försörjning, studier, rätt ersättning eller sysselsättning. Arbetsuppgifter Som coach i Resurslotsen får du en nyckelroll i ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Västernorrland och Örnsköldsviks kommun. Du arbetar nära individen, tar vid efter rekommendation från beredningsgruppen. Med fokus på individens styrkor hjälper du till att hitta rätt väg framåt – oavsett om det gäller arbete, praktik, studier, arbetsträning, vårdbehov eller lågtröskelverksamhet. Som Coach arbetar du och individen tillsammans för att kartlägga behovet samt undersöka styrkor och utmaningar. Du ska även kunna möjliggöra en kartläggning av förutsättningar till arbete samt samla in underlag från andra parter för att kvalitetssäkra bedömningen. I arbetsuppgifterna ingår det även att kunna stötta till att hitta praktikplats, arbetsträningsplats, förberedande insatser som liknar arbete, i syfte att komma vidare från en eventuellt långvarig sjukskrivning, utanförskap eller arbetslöshet. Du kan hjälpa till att sammankalla berörda parter för att stärka samverkan och tydliggöra en gemensam plan för att individen ska nå sitt mål och att rätt aktör/myndighet tar ansvaret vidare. Som Coach kommer du att finnas som stöd under hela processen. Förutom att stötta personer i vägen mot arbete sker ett uppdrag att utveckla arbetsmarknadskedjan i Örnsköldsvik kommun. Det kan innebära att i samverkan med myndigheter och arbetsgivare, hitta nya arbetssätt gällande praktikplatser, arbetsträningsplatser och skapa förutsättningar för sysselsättningsplatser i Örnsköldsvik. Kvalifikationer Vi söker dig som har en akademisk examen inom arbetsterapi eller inom det beteendevetenskapliga området som till exempel studie- och yrkesvägledare, beteendevetare, socionom eller övrig utbildning som arbetsgivaren bedömer lämpligt. Du har viss erfarenhet från att arbeta med personer som befinner sig i utsatthet på grund av olika anledningar, exempelvis arbetslöshet, avsaknad av sysselsättning och inkomst, psykisk ohälsa, beroendeproblematik med mera. Du har B-körkort Det är meriterande om du: - har erfarenhet av handläggning eller myndighetsutövning inom kommunal, regional eller statlig verksamhet och/eller öppenvård med målgruppen. - har erfarenhet av samtal med unga vuxna, vuxna, anhöriga, myndigheter. - har en god organisationsförmåga, vana att hålla i möten och att driva projekt. - har god samarbetsförmåga, är självgående och strukturerad. - har gott omdöme och kommunicerar på ett tydligt sätt där du säkerställer att budskap når fram. - har god förmåga att sätta dig in i någon annans situation utan att ta över personens känslor samt att du är lugn och stabil och har förmåga att fokusera på rätt saker. - är kreativ och kommer med nya angreppssätt som kan omsättas till praktisk nytta. - har utbildning i Motiverande samtal, Case management, supported employment, 7TJUGO metoden - har god kunskap/erfarenhet av digitala verktyg. Vi lägger stor vikt i rekryteringen på din personliga lämplighet. Bifoga CV och personligt brev med din ansökan http://inspiration.ornskoldsvik.se/ Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. Dessa tjänster kräver svenskt medborgarskap. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.
SOS Barnbyar arbetar världen över för alla barns rätt till en trygg uppväxt. Som medarbetare hos oss är du med och förändrar liv och SOS Barnbyar Sverige har idag ca 60 månadsanställda. Som en del i en global federation bedriver SOS Barnbyar arbete i 136 länder i nära samarbete med myndigheter, lokalsamhälle och partners. SOS Barnbyar är en av världens största barnrättsorganisationer och med utgångspunkt i FN:s Barnkonvention och UN Guidelines for the Alternative Care of Children söker vi ständigt nya och innovativa lösningar för att säkra fler barns framtid. Vi stärker familjer som riskerar att splittras, återförenar de som kommit isär eller om det värsta har hänt ser vi till att barn får växa upp tillsammans med andra. Genom tusentals insatser i över 130 länder skapar vi långsiktig förändring för barn, familjer och hela samhällen. Vi bygger för att alla barn ska få en framtid. Vi skapar en värld för barn. Vi söker nu en projektledare Vill du leda ett arbete som ger barn i utsatta livssituationer starkare röst, ökad delaktighet och tillgång till sina rättigheter?Alla barn har rätt till trygghet, delaktighet och en röst som blir hörd – men så ser verkligheten inte alltid ut. I Sverige finns många barn och unga som saknar trygga vuxna vid sin sida i kontakten med myndigheter som socialtjänst eller hälso- och sjukvård. De riskerar att inte få sina rättigheter tillgodosedda, att inte förstå vad som sker – eller att stå ensamma i beslut som rör hela deras liv. Genom att etablera en verksamhet med oberoende barnombud vill vi förändra detta – och ge fler barn tillgång till stöd, vägledning och en trygg vuxen som står på deras sida. Om rollen Vi söker en driven och trygg projektledare till vår nationella försöksverksamhet med oberoende barnombud – ett initiativ som stärker barns och ungas egenmakt i kontakt med myndigheter. Du ansvarar för att etablera och leda verksamheten i Stockholm och delvis i Västra Götalands län. Uppdraget innebär att bygga strukturer, samordna det operativa arbetet och samverka med nyckelaktörer – alltid med barnets bästa som vägledande princip Några av dina arbetsuppgifter: Leda uppbyggnaden och den operativa driften av verksamheten med oberoende barnombud. Rekrytera, introducera och handleda barnombud, samt erbjuda löpande stöd till både barn och barnombud. Ta fram och implementera projektplan, kommunikationsplan och resultatramverk. Ansvara för matchning mellan barn och ombud samt för kvalitetssäkring, uppföljning och dokumentation. Etablera och underhålla kontakter med lokala aktörer såsom socialtjänst och civilsamhällesorganisationer. Samla in och analysera resultat, ansvara för rapportering och bidra till lärande och metodutveckling Om dig För att lyckas i den här rollen behöver du vara både strategisk och handlingskraftig – trygg i att leda andra och van att driva projekt från idé till genomförande med struktur, tydlighet och kvalitet. Du är självständig men också en lagspelare som trivs i samverkan, och har lätt för att skapa tillit i relationer – både med kollegor, samarbetspartners och de barn och unga verksamheten finns till för. Du har en stark barnrättslig kompass, en lösningsfokuserad inställning och förmåga att omsätta visioner till konkret praktik. Kompetenskrav Socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning. God kunskap om barns rättigheter, särskilt i relation till samhällsvård och socialtjänstens uppdrag. Erfarenhet av projektledning och uppstart av verksamhet, gärna inom civilsamhället. Dokumenterad erfarenhet av arbete med barn och unga i utsatthet. God förståelse för socialtjänstsystemet och tvärsektoriell samverkan. Vana att handleda eller leda team. Det är meriterande om du också har: Erfarenhet av arbete inom civilsamhället eller med ideella aktörer. Kunskap inom statistikföring och metodutveckling. Intresse för kommunikation och erfarenhet av arbete med målgruppsanpassad information. Tjänsten är avtalad visstidsanställning på heltid med placering i Stockholm. Start omgående, men senast 1 september, till och med december 2025. Resor inom regionerna förekommer. Som medarbetare på SOS Barnbyar har du ett ansvar att efterleva och följa vår Uppförandekod samt Child and Youth Safeguarding Policy med tillhörande riktlinje. Detta innebär att vi arbetar utifrån ett riskmedvetet läge och att den enskilda arbetaren är ansvarig för att hens arbete inte på något sätt utsätter barn och unga för risk att fara illa. Varför SOS Barnbyar? SOS Barnbyar är en barnrättsorganisation som arbetar med barn, unga och deras familjer före, under och efter placering i samhällsvård. Vi är en trygg, kunskapsdriven och modig aktör med starkt fokus på barns egenmakt. Genom vårt arbete med oberoende barnombud skapar vi en kompletterande stödstruktur som bygger på barnets perspektiv, behov och vilja – alltid på barnets uppdrag. Om du likt oss brinner för barns rättigheter och vill vara med och bidra är vi troligtvis rätt arbetsplats för dig. För oss är det viktigt att du som kollega känner dig trygg i våra värderingar Handlingskraft– vi står fast vid våra åtaganden, Tillit – vi tror på varandra, Mod – vi agerar och Ansvarstagande – vi är en pålitlig partner. Ansök idagMångfald är ett självklart och naturligt inslag i vår verksamhet och vår rekryteringsprocess genomsyras av det arbetet. Därav arbetar vi endast med anonymiserade ansökningar. I din ansökan ber vi dig inkludera CV men utan namn, kön, ålder och adress men ditt mobilnummer för att kunna komma i kontakt med dig. Varmt välkommen med din ansökan redan idag. Din mejladress kommer inte vara tillgänglig i urvalsprocessen och din CV kommer endast att sparas under rekryteringsprocessen för att sedan raderas. För frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta Synnöve Corson verksamhetsutvecklare [email protected]
SOS Barnbyar arbetar världen över för alla barns rätt till en trygg uppväxt. Som medarbetare hos oss är du med och förändrar liv och SOS Barnbyar Sverige har idag ca 60 månadsanställda. Som en del i en global federation bedriver SOS Barnbyar arbete i 136 länder i nära samarbete med myndigheter, lokalsamhälle och partners. SOS Barnbyar är en av världens största barnrättsorganisationer och med utgångspunkt i FN:s Barnkonvention och UN Guidelines for the Alternative Care of Children söker vi ständigt nya och innovativa lösningar för att säkra fler barns framtid. Vi stärker familjer som riskerar att splittras, återförenar de som kommit isär eller om det värsta har hänt ser vi till att barn får växa upp tillsammans med andra. Genom tusentals insatser i över 130 länder skapar vi långsiktig förändring för barn, familjer och hela samhällen. Vi bygger för att alla barn ska få en framtid. Vi skapar en värld för barn. Vi söker nu en projektledare Vill du leda ett arbete som ger barn i utsatta livssituationer starkare röst, ökad delaktighet och tillgång till sina rättigheter?Alla barn har rätt till trygghet, delaktighet och en röst som blir hörd – men så ser verkligheten inte alltid ut. I Sverige finns många barn och unga som saknar trygga vuxna vid sin sida i kontakten med myndigheter som socialtjänst eller hälso- och sjukvård. De riskerar att inte få sina rättigheter tillgodosedda, att inte förstå vad som sker – eller att stå ensamma i beslut som rör hela deras liv. Genom att etablera en verksamhet med oberoende barnombud vill vi förändra detta – och ge fler barn tillgång till stöd, vägledning och en trygg vuxen som står på deras sida. Om rollen Vi söker en driven och trygg projektledare till vår nationella försöksverksamhet med oberoende barnombud – ett initiativ som stärker barns och ungas egenmakt i kontakt med myndigheter. Du ansvarar för att etablera och leda verksamheten i Stockholm och delvis i Västra Götalands län. Uppdraget innebär att bygga strukturer, samordna det operativa arbetet och samverka med nyckelaktörer – alltid med barnets bästa som vägledande princip Några av dina arbetsuppgifter: Leda uppbyggnaden och den operativa driften av verksamheten med oberoende barnombud. Rekrytera, introducera och handleda barnombud, samt erbjuda löpande stöd till både barn och barnombud. Ta fram och implementera projektplan, kommunikationsplan och resultatramverk. Ansvara för matchning mellan barn och ombud samt för kvalitetssäkring, uppföljning och dokumentation. Etablera och underhålla kontakter med lokala aktörer såsom socialtjänst och civilsamhällesorganisationer. Samla in och analysera resultat, ansvara för rapportering och bidra till lärande och metodutveckling Om dig För att lyckas i den här rollen behöver du vara både strategisk och handlingskraftig – trygg i att leda andra och van att driva projekt från idé till genomförande med struktur, tydlighet och kvalitet. Du är självständig men också en lagspelare som trivs i samverkan, och har lätt för att skapa tillit i relationer – både med kollegor, samarbetspartners och de barn och unga verksamheten finns till för. Du har en stark barnrättslig kompass, en lösningsfokuserad inställning och förmåga att omsätta visioner till konkret praktik. Kompetenskrav Socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning. God kunskap om barns rättigheter, särskilt i relation till samhällsvård och socialtjänstens uppdrag. Erfarenhet av projektledning och uppstart av verksamhet, gärna inom civilsamhället. Dokumenterad erfarenhet av arbete med barn och unga i utsatthet. God förståelse för socialtjänstsystemet och tvärsektoriell samverkan. Vana att handleda eller leda team. Det är meriterande om du också har: Erfarenhet av arbete inom civilsamhället eller med ideella aktörer. Kunskap inom statistikföring och metodutveckling. Intresse för kommunikation och erfarenhet av arbete med målgruppsanpassad information. Tjänsten är avtalad visstidsanställning på heltid med placering i Stockholm. Start omgående, men senast 1 september, till och med december 2025. Resor inom regionerna förekommer. Som medarbetare på SOS Barnbyar har du ett ansvar att efterleva och följa vår Uppförandekod samt Child and Youth Safeguarding Policy med tillhörande riktlinje. Detta innebär att vi arbetar utifrån ett riskmedvetet läge och att den enskilda arbetaren är ansvarig för att hens arbete inte på något sätt utsätter barn och unga för risk att fara illa. Varför SOS Barnbyar? SOS Barnbyar är en barnrättsorganisation som arbetar med barn, unga och deras familjer före, under och efter placering i samhällsvård. Vi är en trygg, kunskapsdriven och modig aktör med starkt fokus på barns egenmakt. Genom vårt arbete med oberoende barnombud skapar vi en kompletterande stödstruktur som bygger på barnets perspektiv, behov och vilja – alltid på barnets uppdrag. Om du likt oss brinner för barns rättigheter och vill vara med och bidra är vi troligtvis rätt arbetsplats för dig. För oss är det viktigt att du som kollega känner dig trygg i våra värderingar Handlingskraft– vi står fast vid våra åtaganden, Tillit – vi tror på varandra, Mod – vi agerar och Ansvarstagande – vi är en pålitlig partner. Ansök idagMångfald är ett självklart och naturligt inslag i vår verksamhet och vår rekryteringsprocess genomsyras av det arbetet. Därav arbetar vi endast med anonymiserade ansökningar. I din ansökan ber vi dig inkludera CV men utan namn, kön, ålder och adress men ditt mobilnummer för att kunna komma i kontakt med dig. Varmt välkommen med din ansökan redan idag. Din mejladress kommer inte vara tillgänglig i urvalsprocessen och din CV kommer endast att sparas under rekryteringsprocessen för att sedan raderas. För frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta Synnöve Corson verksamhetsutvecklare [email protected]
Om Laholms kommun Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke. Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme Om tjänsten Personligt ombud är ett stöd för personer över 18 år som har långvarig och omfattande psykisk funktionsnedsättning. Att arbeta som personligt ombud innebär att tillsammans med klienten identifiera klientens behov. Ombudet kan bistå i kontakten med myndigheter, vårdinrättningar och kommunens olika verksamheter eller andra samhällsföreträdare som klienten behöver komma i kontakt med. Ombudet kan också följa med som stöd på besök och hjälpa till med att möten blir av samt att personen får det stöd av samhället som hen har rätt till. Målet är att ge personer med psykisk funktionsnedsättning ökad livskvalitet och ett självständigare liv. Som ombud arbetar du alltid på uppdrag av den enskilde och för oss är det viktigt att du står på klientens sida och arbetar tillsammans med klienten. Personligt ombud har också till uppgift att kartlägga systembrister som på en övergripande nivå utgör hinder för att målgruppen skall få stöd. Dessa systembrister rapporteras till länsstyrelsen och socialstyrelsen. Ombuden har regelbunden handledning och möjlighet till fortbildning. Jobbet i sig kräver att du håller dig uppdaterad och informerad om vad som händer och sker i välfärdssamhället. Du arbetar mycket självständigt och träffar dina klienter såväl på kontoret, ute hos olika aktörer och i även i klientens hem. Arbetstiden är förlagd till vardagar, främst dagtid. Är du den vi söker? Vi söker dig som har högskoleutbildning inom beteendevetenskap, psykiatri eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha kunskap om och arbetslivserfarenhet från att möta och arbeta med personer som har en psykisk funktionsnedsättning. Det är meriterande om du har erfarenhet av samsjuklighet, kunskap kring återhämtningsprocessen och vana vid myndighetskontakter. Vidare bör du ha god kunskap om relevant lagstiftning och om samhällets stöd och service. Du ska ha stort intresse och engagemang för målgruppen och vilja göra skillnad samt tror på människans egen förmåga till förändring. Ett förtroendeingivande arbetssätt i kontakter med så väl klienter och samverkansaktörer är en absolut nödvändighet för ett lyckat resultat. Då det är ett väldigt varierande och flexibelt arbete är det en förutsättning att du är flexibel och har förmåga till nytänkande. Avgörande för att du ska lyckas i ditt uppdrag är även att du besitter ett eget driv, kan arbete självständigt under eget ansvar och är lösningsfokuserad med en positiv framtoning. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort krävs. Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och CV. Om anställningen Antal tjänster: 1 Tillträde enligt överenskommelse Övriga upplysningar Bor eller arbetar du i Laholm, Våxtorp, Knäred eller Hishult och är intresserad utav uppdraget som RIB brandman kan du gå in på: https://www.laholm.se/omsorg-och-stod/trygg-och-saker/raddningstjanst. Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken Information till annonssäljare Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid. Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.
Vill du stötta och stärka en familj och bidra till barns rätt till en trygg uppväxt? SOS Barnbyar bedriver, med stöd av Erling Perssons Stiftelse, projektet Stark och Trygg för att stötta familjer i Stockholms län där ett eller flera barn är placerat i någon form av heldygnsvård. Genom att stötta föräldrarna och de barn som bor kvar i ursprungsfamiljen med ett preventivt och familjeorienterat stöd vill vi tillsammans skapa goda förutsättningar för att stärka upp familjens skyddsfaktorer. Vår erfarenhet visar att familjer med ett utökat behov av stöd ofta saknar ett individuellt helhetsstöd, framför allt saknas det stöd till de barn vars syskon är placerade. Vi riktar oss till familjer där ett eller flera barn är placerade, oavsett placeringsform eller orsak till placeringen. Om uppdraget som stödperson Som stödperson är du anställd per timme och ditt uppdrag innebär att stötta en familj genom individuella träffar upp till ett års tid. En familj har två stödpersoner kopplade till sig som tillsammans ser till både barnen och föräldrarnas behov av stöd. En stödperson fokuserar på föräldrarna och de yngsta barnen och en stödperson fokuserar på de barn i familjen som är i skolåldern och uppåt. Stödet handlar om att bidra till att barnen i familjen får en stärkt skolgång, en meningsfull fritid och rätt till psykosocialt stöd vid behov. Det handlar också om att stötta och stärka föräldrarnas förutsättningar att kunna trygga sina barns uppväxt. Projektet arbetar utifrån en metod som bygger på individuella målsättningar framtagna utifrån varje familjs livssituation och stödbehov. Vid inskrivning i projektet genomförs en mätning för att förstå familjens behov av stöd. Därefter utformar stödpersonerna tillsammans med familjen en stödplan. Ni träffas på de tider och allmänna platser som passar er, vanligtvis efter kontorstider, kvällar eller helger. Stark och Tryggs mål är att ge varje familj just det stöd de behöver utifrån de individuella behoven. Din uppgift och mål är att skapa en förtroendefull och respektfull relation med familjen. De flesta familjer som kommer att ta del av stödet är bosatta inom Stockholms Stad eller i Österåker kommun. Anställningsformen som stödperson i våra nationella program är flexibel, med andra ord är du inte garanterad timmar. Vi matchar våra stödpersoner och familjer utifrån familjens behov och din erfarenhet. När du tillfrågas om uppdrag stämmer vi av om du har möjlighet att starta upp samt omfattningen av uppdraget. I regel omfattar ett uppdrag cirka 10 timmar/månad och utförs utöver din ordinarie sysselsättning. Inför uppdraget genomgår du en utbildning i SOS Barnbyars regi. Inom ramen för varje stödpersonsuppdrag ingår handledning och kompetenshöjande aktiviteter. Inför anställning kommer utdrag ur Polisens belastningsregister att begäras och referenstagning göras. Vi söker dig som: har utbildning inom socialt arbete eller är under utbildning, alternativt har inhämtat motsvarande kunskaper på annat sätt har erfarenhet av arbete med antingen föräldraskapsstöd och/eller arbete med barn och unga har god kännedom om det svenska samhället och dess struktur god förmåga att kunna uttrycka dig i tal och skrift på svenska Meriterande: erfarenhet av skolvärlden erfarenhet av arbete som kontaktperson inom kommunal, privat eller ideell sektor. Som stödperson hos SOS Barnbyar har du ett ansvar att efterleva och följa vår Uppförandekod samt Child and Youth Safeguarding Policy med tillhörande riktlinje. Detta innebär att vi arbetar utifrån ett riskmedvetet läge och att den enskilda arbetaren är ansvarig för att hens arbete inte på något sätt utsätter barn och unga för risk att fara illa. Svaret på din ansökan kan råka hamna i din skräppost.
Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Då värderar du förmodligen, precis som vi, ett jobb som är viktigt på riktigt. Här på Kalmar kommun arbetar vi tillsammans för att hela tiden göra Kalmar ännu bättre - för alla som lever sina liv här, driver företag eller besöker vår fina kommun. Socialförvaltningens uppdrag är att främja människors sociala och ekonomiska trygghet, jämlikhet i levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Vi arbetar därför processorienterat så att våra brukare får sitt behov av stöd och hjälp tillgodosett med god kvalitet – våra processer hjälper oss att skapa värde för dem vi finns till för. Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Målgruppen för personligt ombud - PO - är personer från 18 år och uppåt med psykisk funktionsnedsättning och en svår livssituation som följd. Du bevakar mänskliga rättigheter och ger stöd i eget beslutsfattande, bistår den enskilde personen så att hen bemöts med respekt och får insatser efter egna önskemål och behov. Syftet med kontakten är att stärka individens möjlighet att påverka sin livssituation och bli mer delaktig i samhället. Du säkerställer tillgång till samhällets resurser såsom vård, stöd, service, rättshjälp och rådgivning på jämlika villkor, utifrån individens egna behov och önskemål. Du arbetar på klientens uppdrag mot mål som formuleras gemensamt. Samarbetet genomförs i en process som bygger på klientens förhoppningar, prioriteringar och önskemål. I rollen som personligt ombud träffar du dina klienter i olika miljöer, ofta enskilt men även tillsammans med andra professioner. Utöver klientarbetet ingår det även i uppdraget att ge utåtriktad information om verksamheten, ha externa kontakter utifrån den enskildes uppdrag samt att påtala systemfel och brister i samhällets stödinsatser till personer i målgruppen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har goda kunskaper om psykisk funktionsnedsättning och kännedom om gällande lagstiftning för målgruppen. För att kunna hjälpa klienten i kontakt med vård- och välfärdssamhället behöver du ha god kännedom om hur välfärdssystemet fungerar och känna dig trygg i att söka information och hitta rätt insatser, ansöka om dessa samt vid behov hjälpa klienten att överklaga beslut från myndigheter. Arbetet förutsätter att du har förmåga att arbeta självständigt och samarbeta med andra. Har du erfarenhet av liknande arbete är det meriterande. Körkort B krävs. Vikariat oktober 2025 till augusti 2026. ÖVRIGT Kalmar kommun kontrollerar identitet och arbetstillstånd innan någon anställs. Detta innebär att du som söker jobb hos oss behöver visa legitimation. Om det är aktuellt kan du även behöva visa upp ditt uppehålls- och arbetstillstånd. Som tillsvidareanställd i Kalmar kommun kommer du att krigsplaceras på din arbetsplats och förväntas bidra med ditt arbete vid höjd beredskap. Vissa tjänster inom Kalmar kommun är placerade i säkerhetsklass, vilket innebär att en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen kan komma att genomföras före beslut om anställning.
Vill du arbeta för studenters och doktoranders rättigheter? Medicinska Föreningen i Stockholm (MF) söker nu ett engagerat student- och doktorandombud för att stärka studenters och doktoranders rättigheter vid Karolinska Institutet (KI). Om Medicinska Föreningen i Stockholm Medicinska Föreningen, grundad 1877, är den största av de två studentkårerna vid Karolinska Institutet. Våra medlemmar inkluderar studenter på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. MF arbetar för att representera studenternas intressen inom Karolinska Institutet, driva frågor som rör utbildningens kvalitet och utveckling samt stärka gemenskapen mellan studenter. Om rollen Som student- och doktorandombud arbetar du som en neutral och oberoende instans för studenter och doktorander som hamnat i en svår situation eller stött på problem i sin kontakt med Karolinska Institutet. Ombudet lyssnar på studentens upplevelse och identifierar om universitetet följer gällande regler och riktlinjer. Därefter hjälper ombudet studenten att förstå och ta till vara på sina egna rättigheter och skyldigheter. Studentombudet agerar inte som studentens företrädare, men erbjuder stöd och vägledning för att stärka studentens förmåga att själv hantera sin situation på bästa möjliga sätt. Dina arbetsuppgifter inkluderar: Hantera ärenden och ge råd i studierättsliga frågor. Vara en neutral och oberoende instans mellan student/doktorand och KI i en eventuell konflikt. Informera om ansvar, rättigheter och skyldigheter till studenter och doktorander. Informera om ombudsverksamheten till studenter och doktorander. Delta i och utveckla nätverk med andra ombud nationellt och andra aktörer vid KI. Säkerställa att studenters/doktoranders rättigheter skyddas och undersöka om KI följer reglerna i hanteringen av deras ärenden. Vem är du? Vi söker dig som är lyhörd, analytisk och engagerad i studenters rättigheter. För att lyckas i rollen behöver du: Förmåga att hantera konflikter professionellt. Hög integritet och god samarbetsförmåga. Goda kunskaper i svenska och engelska, muntligt och skriftligt. Relevant utbildning (eller i slutskedet av dina studier) inom exempelvis pedagogik, vägledning, juridik eller andra närliggande områden, alternativt motsvarande erfarenhet. Högskoleutbildning är inget krav. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet såsom: du har en tydlig förmåga att förklara komplexa frågor på ett begripligt sätt och agera som en medlare i situationer där konflikter eller missförstånd kan uppstå. du är van att möta människor som behöver stöd och hjälp. du har en mycket god förmåga att självständigt prioritera mellan dina arbetsuppgifter och ansvara för att dessa slutförs. du har en förmåga att etablera nätverk, skapa goda relationer och samverka med olika aktörer. Meriterande erfarenheter: Arbete inom socialt arbete, arbetsrätt eller konfliktlösning. Erfarenhet av ideella organisationer. Kännedom om Karolinska Institutet och/eller den akademiska världen, högskolelagar, studieadministrativa regler samt student- och doktorandrättigheter. Erfarenhet av studiebevakning. Anställning och villkor Plats: Den primära arbetsplatsen är Kårhuset i Solna, Nobels väg 10. Tjänsten kan även innebära resor inom Stockholm. Omfattning: Heltid, tillsvidareanställning (med 6 månaders provanställning) Arbetstider: Dagtid Lön: Individuell lönesättning Vi erbjuder dig: Kompetensutveckling utifrån verksamhetens behov och dina karriärsmål. Friskvårdstimme – Tillgång till gym Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid Möjlighet till stort kontaktnätverk Ansökan Intervjuer och tillsättning sker löpande. Var noga med att bifoga relevanta handlingar, till exempel CV, personligt brev och eventuella referenser. Skicka din ansökan via e-post till: [email protected] Sista svarsdag: 6 juli, 2025. Frågor om tjänsten kan ställas till: Patrik Blomberg, Ordförande [email protected] Välkommen att göra skillnad för studenters och doktoranders rättigheter!
Om jobbet OM OMSORGSCOMPAGNIET AB OmsorgsCompagniet i Norden har funnits sedan 2003. Vi finns i dagsläget etablerade i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro & Trollhättan. OmsorgsCompagniet i Norden består av personlig assistans, avlösning, ledsagning, stödboende & LSS-boende. Besök gärna vår hemsida www.oc.se DET VI SÖKER Vi söker en medarbetare med hjärtat på rätt ställe, som älskar att få arbeta med människor. Vårt arbete handlar om att ge alla människor en möjlighet att leva ett normalt liv och med oss får du möjligheten att få vara med att tillgodose våra kunder den möjligheten. Tjänsten är en heltidsanställning och du kommer att utgå från kontoret i Örebro men resor i tjänsten ingår. Tjänsten som kundansvarig kräver självständighet, ansvarstagande, samarbetsförmåga och flexibilitet. Kvalitet är en viktig del i arbetet och vi förutsätter att våra medarbetare arbetar med ambitionen att leverera det bästa möjliga resultatet och sätter kunden i fokus. Vi söker dig som gillar att vara ute och träffa nya människor och arbeta för att få in nya till företaget. Det gäller att vara kreativ för att hitta dem och du behöver vara orädd för att ta nya kontakter och initiativ. Du behöver uppskatta att få arbeta självständigt och våga ta egna beslut inom givna ramar. ARBETSBESKRIVNING Nu söker vi en kundansvarig till Örebro! Som kundansvarig förvaltar du företagets relationer med handläggare, kunder och är delaktigt i uppstarten av nya kundärenden. Som kundansvarig inom personlig assistans ansvarar du i samråd med verksamhetschefen för planering, genomförande och uppföljning av verksamheten. Du tar ekonomiska beslut inom givna ramar, har delegerat arbetsmiljöansvar samt leder och fördelar det dagliga arbetet. Tjänsten innefattar personalledning vilket innebär att koordinera medarbetarna och skapa deras arbetsschema. Arbetsuppgifterna omfattar bl.a. att leda personalmöten och upprätta goda relationer med sin personalgrupp. Administration ingår i arbetsuppgifterna vilket gör att kundansvarige bl.a. hanterar personalens tidsrapportering till Försäkringskassan, lönerapportering och följer upp att dokumentation genomförs. Du är närmaste chef till de personliga assistenterna i din enhet. Ett krav för tjänsten är B-körkort. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet! MERITERANDE: -Tidigare erfarenhet av uppdrag som kundansvarig eller motsvarande. -Erfarenhet av personalledning. -Eftergymnasial utbildning HUR SKER REKRYTERINGEN Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista datum, inkom med din ansökan så fort som möjligt! OmsorgsCompagniet värnar om både kunder och personalens trygghet och har därför som rutin att alltid begära ett utdrag ur belastningsregistret på samtliga personer som anställs i företaget. Detta innebär att vi vid en anställning kommer begära ett registerutdrag från dig innan du får börja arbeta. Polisens handläggningstid kan vara upp till två veckor - beställ ditt registerutdrag så snart som möjligt. Du beställer själv registerutdraget enligt enskild person från polisen. Blanketten hittar du på följande webbadress: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsr...
Välkommen till Lidköping! Du letar efter nya utmaningar. Vi letar efter dig! Vi hoppas att du vill vara en del av en välkomnande och hållbar kommun som drivs av engagemang. I Lidköping finns vattnet alltid nära med Vänern och skärgården runt hörnet och Lidan som ringlar fram genom staden. Det är en plats rik på historia som vi omfamnar när vi har siktet inställt på att utveckla och planera för framtidens Lidköping. Hos oss får du möjlighet att testa nytt och utvecklas samtidigt som du dagligen gör skillnad för invånare, företagare, föreningar och besökare i Lidköping. Vi behöver bli fler, varmt välkommen med din ansökan till Lidköpings kommun! Varmt välkommen till Lidköping – en hållbar och välkomnande kommun! Om jobbet Vill du hjälpa andra att hitta tilltron till sig själva och ta kontroll över sin vardag? Då kan du vara den vi söker! Lidköpings kommun söker nu, i samverkan med Götene och Skara kommun ett engagerat personligt ombud. Som personligt ombud arbetar du på uppdrag av klienten och det är klientens behov och önskemål som styr ditt jobb. Din roll är att stärka individens kontroll över sin vardag och skapa förutsättningar för ökad delaktighet i samhället. Du är också ett stöd i kontakter med vård, myndigheter och andra samhällsaktörer. Verksamheten ger stöd åt personer med psykiska funktionsnedsättningar som har behov av långvariga kontakter med socialtjänst, primärvård, psykiatrin och andra myndigheter. Stödet vänder sig till personer som är 18 år eller äldre. Du arbetar nära två kollegor och erbjuds kontinuerlig handledning och stöd i din professionella utveckling. Arbetsuppgifter Vara ett stöd till personer med psykiska funktionsnedsättningar att påverka sin livssituation och kunna blir mer delaktiga i samhället. Identifiera behov och tillsammans med klienten formulera mål kring vård, stöd, service, rehabilitering och sysselsättning Bistå i kontakter med socialtjänst, psykiatri, primärvård, försäkringskassa, arbetsförmedling och andra myndigheter. Samordna och följa upp insatser Arbeta för att förbättra livsvillkoren för målgruppen på strukturell nivå genom att identifiera brister i samhället som påverkar gruppen negativt och rapportera dessa till ledningsgrupp Vem är du? Vi söker dig som har en god förmåga att lyssna, skapa förtroende och arbeta på individens villkor. Du är trygg, empatisk och har ett genuint intresse av att hjälpa andra. Du har integritet, gott omdöme och förmåga att sätta gränser. Du har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat men är också en initiativtagare. Du trivs både i rollen med individuellt klientarbete och i mer övergripande samhällspåverkande inslag. Krav: - Högskoleexamen inom socialt arbete, psykologi, beteendevetenskap, vård och omsorg eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - B-körkort - Goda kunskaper i svenska i tal och skrift - God datorvana Meriterande: - Kunskaper om samhällets utbud av stöd- , vård och service för människor med psykisk funktionsnedsättning - Erfarenhet av arbete med människor med psykisk funktionsnedsättning - Kunskap om psykiska funktionsnedsättningar och hur de påverkar individens liv - Tidigare arbete inom socialtjänst, psykiatri, beroendevård eller liknande verksamheter - Vana av att samverka med myndigheter och vårdgivare Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Villkor Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att ske i slutet av augusti. Vill du ta kontakt med de personliga ombuden för att få veta mer kan du ringa Martina Karlsson på telefonnummer 073-391 59 19 eller Per-Ola Persson på telefonnummer 073-391 59 18 Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar? Lidköping som plats utlovar ett rikt liv, det handlar inte om pengar utan om de möjligheter som finns att leva ett bra liv. Här finns nämligen gott om det som är väsentligt i livet. Bra skolor, trygga områden, ett mångsidigt näringsliv och ett aktivt idrotts- och föreningsliv. Och så förstås ett vackert och sjönära läge vid Vänern. Upptäck mer och fler möjligheter hos https://lidkoping.se/kommun-och-politik/jobba-hos-oss---lediga-jobb, /admin/settings-advertisements/Flytta%20hit%20-%20Lidköpings%20kommun och http://www.livetiskaraborg.se
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 19 jobb