Personligt ombud

Sök bland 12 lediga jobb som Personligt ombud och börja ditt nya yrkesliv idag!

Studentmedarbetare inom personligt ombud

Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.  Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!  Dina arbetsuppgifter  Som studentmedarbetare erbjuds du en möjlighet att omsätta teoretiska kunskaper till praktik samt få värdefull arbetslivserfarenhet. Våra arbetsplatser får dessutom ta del av nya perspektiv och ny forskning genom din input. Du får en personlig handledare under tiden som studentmedarbetare och tillsammans upprättar vi en plan som utgår från dina förutsättningar och som inte hindrar dig i dina studier. Som personligt ombud är de huvudsakliga arbetsuppgifterna att skapa förutsättningar för den enskilde genom att fungera som företrädare för klienten och agera som den centrala länken och stödja klienten i olika ställningstaganden och kontakter med både offentlig sektor och andra relevanta aktörer. Detta innebär bland annat att hantera myndighetskontakter, delta i möten om ekonomi, bostad och vård, samt att bistå med ansökningar, ifyllnad av formulär och överklagande av myndighetsbeslut. I uppdraget som studentmedarbetare hos oss kommer du genom din pågående högskoleutbildning arbeta tillsammans med din handledare på arbetsplatsen och ombud med bland annat att tillföra nya perspektiv både metodiska, aktuell lagstiftning och utifrån forskning. Hur kan detta appliceras i arbetet? Jobbar vi på rätt sätt med klientens egenmakt så den tillvaratas? Kan vi göra något annorlunda? Syftet för dig som studentmedarbetare ska vara att med hjälp av pågående arbete få en ökad kunskap om personligt ombuds målgrupp och de olika brister som finns i samhället som påverkar dem. Din arbetsplats På Socialförvaltningen gör du en samhällsinsats. Du har ett viktigt uppdrag som ställer krav på professionalitet vilket gör att du får möjlighet att utvecklas yrkesmässigt. Råd & Stöd är den kommunala utföraren med verksamheter inom Daglig Verksamhet, Individ- och Familjeomsorg och Socialpsykiatri. Vi är ungefär 550 medarbetare med olika erfarenheter och kompetenser som är fördelade mellan flera verksamheter. Målgruppen inom Socialpsykiatrin är personer med psykiska och/eller neuropsykiatriska funktionsvariationer samt personer med missbruksproblematik. Inom området finns stödboenden, personligt ombud och boendestöd. Vi ansvarar även för den psykiatriska hemsjukvården. Som personligt ombud kommer du att ingå i en arbetsgrupp bestående av sex personliga ombud. Vår verksamhet vänder sig till personer som är över 18 år och som har omfattande och långvariga psykiska funktionsvariationer. Vi samverkar med Åtvidaberg, Kinda och Ydre kommun genom avtal om verksamheten med Personligt ombud för personer som är skrivna eller vistas i dessa kommuner. Du som söker Linköpings kommun arbetar tillsammans med andra kommuner och flera kommunala bolag i regionen gällande studentmedarbetare. Konceptet är en överenskommelse mellan samtliga kommuner och Linköpings universitet. För att kunna anställas som studentmedarbetare ska du påbörja ditt sista utbildningsår på en kandidat-, magister- eller masterutbildning.  Vi söker därför dig som HT 24 kommer att påbörja ditt sista utbildningsår på kandidat- magister- eller masterutbildning inom socionomprogrammet, arbetsterapeutprogrammet, inom beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av målgruppen personer med psykiska och neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det är även meriterande om du har erfarenhet av socialt arbete. Du behöver ha god kunskap om de vanligaste lagarna och regelsystemen i samhället. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska, då du i arbetet kommer ha kontakt med många olika aktörer både internt och externt samt att dokumentation och formulera texter är en del i arbetet. Körning i tjänsten kan förekomma, och du behöver därför ha B-körkort för manuell växellåda. Som personligt ombud möter du många olika människor. Det är därför viktigt att du har ett empatiskt förhållningssätt och har en god samarbetsförmåga samt relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du behöver också vara lugn och trygg i kontakt med klienter, myndigheter och andra professioner. Vidare kan du planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt samt håller uppsatta tidsramar. Urval påbörjas efter sista ansökningsdag 12/5. I denna rekrytering kan vi komma att använda oss av tester som en del i bedömningen. Varmt välkommen med din ansökan! Övrig information När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan. Tillträde:  Augusti 2024 Anställningsform: Studentmedarbetare, tidsbegränsad anställning till och med juni 2025 Sysselsättningsgrad: 20-25% Antal lediga befattningar: 1  Ref. nr: 12752 I denna ansökan bifogar du inget personligt brev Om Linköpings kommun Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

10 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Personligt ombud sökes till funktionsstödsförvaltningen

Ref: 20240663 Arbetsuppgifter Tillsammans med och på uppdrag av klienten formuleras den enskildes behov och önskemål av vård, stöd och service inom viktiga livsområden. Det personliga ombudet bistår klienten i kontakterna med myndigheter och vårdgivare. Stödet från personligt ombud kan handla om att den enskilde helt saknar eller har otillräckliga insatser, eller att den enskilde inte är nöjd med de insatser och stödåtgärder som finns att tillgå. Det kan också handla om att berörda myndigheter och vårdgivare inte samverkar i tillräcklig utsträckning för att den enskildes behov ska kunna bli tillgodosedda. Personligt ombud ska vara en hjälp till självhjälp, en lotsfunktion som stöttar genom att söka samhällsinformation och genom ett pedagogiskt förhållningssätt göra den begriplig. I uppdraget ingår att identifiera brister i välfärdssystemet och att rapportera dessa. På så sätt bidrar personligt ombud till bättre livsvillkor för hela målgruppen. Som personligt ombud förmedlar du hopp och gör skillnad så att den enskilde ges bättre möjlighet att uppleva högre självständighet, bättre livskvalitet, möjlighet till återhämtning utifrån individuella förutsättningar och större delaktighet i samhället. När samarbetet mellan personligt ombud och klient fungerar väl leder det på sikt till ökad egenmakt. Personligt ombud ska inte göra sig oumbärliga utan istället verka för att gängse samhällsfunktioner tar vid och stödjer den enskilde vidare utifrån behov och önskemål. I arbetet ingår att ta ansvar för verksamhetens helhet, t.ex. genom att informera om verksamheten och målgruppens livsvillkor. Kvalifikationer  För att arbeta som personligt ombud i Malmö stad krävs högskoleexamen om minst 180 hp inom t ex beteendevetenskap eller pedagogik. Erfarenhet av att arbeta i en relationsskapande yrkesroll minst 1 år är ett krav, likaså erfarenhet av kontakt och samarbete med klienter, närstående, myndigheter och olika samhällsaktörer. Önskvärt är individuellt vägledande, motiverande och stödjande arbetslivserfarenheter. Viktiga egenskaper som krävs för yrkesrollen: Ett mycket stort engagemang och vilja att medverka till att livsvillkoren förbättras för målgruppen. Lyhördhet, ödmjukhet och handlingskraft. Prestigelöshet vidare ansvarstagande för att arbeta med sin egen personliga utveckling. Hög medvetenhet om hur maktbalans påverkar relationen mellan personligt ombud och klient och vilka krav det ställer på professionaliteten hos dig i din yrkesroll. Mycket god förmåga att söka olika typer av samhällsinformation och bidra till att klienten kommer närmare sina egna mål genom att göra medvetna och väl underbyggda val. God samarbetsförmåga och förmåga att sätta klientens behov främst. Då ändrade förutsättningar och behov hos klienter är vanligt förekommande krävs anpassningsbarhet och flexibilitet samt att kunna planera, strukturera och prioritera. Förmåga att ta stort eget ansvar men ta vid behov också initiativ till hjälp och samråd från kollegor och chef. Att dela med sig av kunskaper och erfarenheter samt bidra till ett gott arbetsklimat på arbetsplatsen är av största vikt. Erfarenheter och kunskaper från olika kulturella och etniska sammanhang är önskvärda samt goda kunskaper i genusfrågor och HBTQI – frågor. Meriterande är tidigare erfarenhet av arbete med missbruk, psykisk hälsa och ohälsa.  Att kunna ta emot och förstå information samt att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska är ett krav. Språkkunskaper i andra språk än svenska är meriterande. Mycket stor vikt läggs vid personlig lämplighet.  Om arbetsplatsen Personligt ombud är en kommunövergripande verksamhet organiserad under Funktionsstödsförvaltningen. Verksamhetens målgrupp är malmöbor från 18 år som lever med en långvarig och omfattande psykisk funktionsnedsättning vilket medför väsentliga svårigheter inom viktiga livsområden. Personligt ombud utför ingen myndighetsutövning. Malmö stad har 14 befattningar personliga ombud samt en sektionschef. Arbetstid schemalagd normalarbetstid 08.00-16.30 med flextidsmodell. I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning! Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Vikariat 5 månader Omfattning: 100%  Antal tjänster: 1 Tillträde: enligt överenskommelse Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

8 april 2024
Sista ansökan:
22 april 2024
Pizza barge

hej behöver en pizza Bagare Och en chaufför till hemkörning. hjälpa till i köket och förbereder städa diska

5 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Personligt ombud

Enheten personligt ombud Har du högskoleutbildning inom beteendevetenskap och erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer? Just nu söker vi dig som vill arbeta som personligt ombud. Låter detta lockande? Välkommen med din ansökan redan idag! I Uppsala arbetar 5 personliga ombud under en verksamhetschef. Verksamheten är organiserad inom socialpsykiatrin på Vård- och omsorgsförvaltningen, Uppsala kommun. Enheten har god samverkan med övriga personliga ombud i länet. Som personligt ombud arbetar du på uppdrag av klienten och är en ”hjälp till hjälpen”. Arbetet utförs fristående från myndigheter och vårdorganisationer och finansieras delvis av statsbidrag. Förutom att ge stöd åt klienten ingår det i rollen att observera systemfel och brister i vård- och omsorgssystemen. Läs mer om enheten personligt ombud här (https://www.uppsala.se/stod-och-omsorg/funktionsnedsattning/stod-och-assistans/personligt-ombud-for-psykiskt-funktionsnedsatta/) Ditt uppdrag I arbetet ingår att ge stöd åt personer med psykisk funktionsnedsättning. Stödet gäller främst i myndighetskontakter och vårdkontakter. Det ingår även att ge stöd i att bli mer delaktig i samhället samt att få större möjlighet att påverka sin livssituation. Övriga uppgifter som ingår i rollen: • Självständigt planera in möten med klienter • Genomföra regelbundna kartläggningssamtal och stödsamtal • Tillsammans med klient ha myndighetskontakter, vårdkontakter och övriga för klienten relevanta kontakter • Delta i ärendedragningar, arbetsplatsmöten och handledning • Samverkansmöten med andra verksamheter • Notera systemfel och brister i vård- och omsorgssystemen Din bakgrund Vi söker dig som har en högskoleutbildning med beteendevetenskaplig inriktning. Om du är utbildad socionom är detta meriterande. Du behöver ha tidigare erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer och av att möta målgruppen med psykisk ohälsa. Det är en fördel om du har arbetat tidigare inom offentlig verksamhet. Du behärskar svenska flytande, både muntligt och skriftligt, och har kunskaper om välfärdssystemet och dess olika delar. Du är också van att arbeta i Officepaketet. Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Som person är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta verksamhetschef Diana Gustafsson, 018-727 61 31 Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 Kommunal, 010-442 82 04 Vision, Tommy Törnberg, 018-727 17 44 Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 04 I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Arbeta inom vård och omsorg - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/arbeta-inom-vard-och-omsorg/) Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

5 april 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Personligt Ombud

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vår Personligt Ombudsverksamhet vänder sig till vuxna personer med psykiska funktionsnedsättningar som medför stora svårigheter för ett fungerande vardagsliv. Vi möter personer med stora behov av vård, rehabilitering, stöd och service och som ofta har eller är i behov av kontakter med flera olika myndigheter och instanser. Personligt ombud i Kristianstad består av fyra ombud som utgår från ett gemensamt kontor centralt i staden. Verksamheten har bedrivits sedan 1999 och har etablerat sig som en självklar och uppskattad aktör i arbetet för att förbättra livsvillkoren för målgruppen. Gruppen har handledning och goda möjligheter till fortbildning. Vi ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som personligt ombud kommer ditt främsta uppdrag vara att tillsammans med den enskilde (uppdragsgivaren) kartlägga och formulera personens behov av till exempel vård, stöd och sysselsättning. Gemensamt arbetar ni för att hen ska få sina önskemål, behov och lagliga rättigheter tillgodosedda. Ofta består en stor del av arbetet av att stötta uppdragsgivaren i kontakten med myndigheter och övrigt nätverk. I rollen ingår också att identifiera systemfel och goda exempel hos eller mellan olika myndigheter och huvudmän samt föra fram dessa på olika sätt. KVALIFIKATIONER För oss är det viktigt att du har ett stort engagemang för målgruppen och tror på människans egen förmåga till förändring. Goda resultat i arbetet uppnås genom att du besitter personlig mognad och har förståelse för de individer du möter. Du har en mycket god förmåga att möta människor individuellt och i grupp. Rollen kräver att du är uthållig med stort tålamod och förmåga till eftertänksamhet och ställer krav på självständighet, du behöver kunna fatta egna beslut. Därför är det viktigt att du är självgående och strukturerad. Då det är ett väldigt varierande och flexibelt arbete är det en förutsättning att du är flexibel och har förmåga till nytänkande. • Du har examen från lämplig högskoleutbildning till exempel psykiatrisköterska, socionom, beteendevetare, socialpedagog, eller arbetsterapeut med en längre tids erfarenhet av målgruppen. • Du har goda kunskaper om samhällets utbud av vård/stöd/service för målgruppen. • Du har god kännedom om relevant lagstiftning ex SoL, LSS, HSL och lagen om allmän försäkring. Juridiska kunskaper är meriterande. • Du uttrycker dig väl i det svenska språket, både i tal och skrift. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

5 april 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Socionom i Parasoll Personligt ombud

PERSONLIGT OMBUD Stiftelsen Parasoll söker personligt ombud för personer med psykisk funktionsnedsättning i Solna. Parasoll är en brukarstyrd verksamhet i stiftelseform som arbetar på uppdrag av Danderyd, Norrtälje, Sigtuna, Upplands Väsby, Upplands Bro, Sollentuna kommuner samt av Solna och Sundbyberg stad. Parasoll drivs av Riksförbundet för Social och Mental Hälsa, RSMH och Schizofreniförbundet i Stockholms län. Arbetet som personligt ombud innebär att vara ett stöd för klienterna och medverka till att deras rättigheter tillvaratas. Ombuden arbetar på klienternas uppdrag som innebär att verka för att de får vård, stödinsatser och service utifrån deras behov och önskemål. Målet är att klienterna ska få en förbättrad livssituation och ökad självständighet. Tjänsten avser en tillsvidareanställning på deltid motsvarande 75 % med placering i Solna. Socionomexamen eller motsvarande är ett krav samt erfarenhet av arbete med personer med psykisk funktionsnedsättning. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet i form av förmåga till inlevelse, förmåga att skapa nära och förtroendefulla kontakter samt att vara en kompetent vägvisare i samhället. Ombuden ska behärska god svenska i tal och skrift. God samhällsorientering är viktigt. Ytterligare upplysningar lämnas av verksamhetschef Ingrid Palmberg 070 720 52 58 [email protected]. Se även www.parasoll.org Rekrytering sker löpande. Skicka ansökan per mail [email protected]

4 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Socionom i Parasoll Personligt ombud

VIKARIE PERSONLIGT OMBUD Stiftelsen Parasoll söker personligt ombud för personer med psykisk funktionsnedsättning i Solna. Parasoll är en brukarstyrd verksamhet i stiftelseform som arbetar på uppdrag av Danderyd, Norrtälje, Sigtuna, Upplands Väsby, Upplands Bro, Sollentuna kommuner samt av Solna och Sundbyberg stad. Parasoll drivs av Riksförbundet för Social och Mental Hälsa, RSMH och Schizofreniförbundet i Stockholms län. Arbetet som personligt ombud innebär att vara ett stöd för klienterna och medverka till att deras rättigheter tillvaratas. Ombuden arbetar på klienternas uppdrag som innebär att verka för att de får vård, stödinsatser och service utifrån deras behov och önskemål. Målet är att klienterna ska få en förbättrad livssituation och ökad självständighet. Tjänsten avser ett vikariat på heltid med anledning av en föräldraledighet med placering i Solna. Vikariatet avser perioden omgående - januari 2025 med möjlighet till förlängning. Socionomexamen eller motsvarande är ett krav samt erfarenhet av arbete med personer med psykisk funktionsnedsättning. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet i form av förmåga till inlevelse, förmåga att skapa nära och förtroendefulla kontakter samt att vara en kompetent vägvisare i samhället. Ombuden ska behärska god svenska i tal och skrift. God samhällsorientering är viktigt. Ytterligare upplysningar lämnas av verksamhetschef Ingrid Palmberg 070 720 52 58 [email protected]. Se även www.parasoll.org Rekrytering sker löpande. Skicka ansökan per mail [email protected]

3 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Personligt ombud för psykiskt funktionsnedsatta

Är du intresserad av att arbeta som personligt ombud och på så sätt hjälpa andra till en en fungerande vardag? Har du dessutom god kännedom om stödjande samhällsfunktioner? Då kan Bräcke Personligt Ombudsverksamhet vara ett alternativ för dig. Om oss Vår Personligt Ombudsverksamhet vänder sig till vuxna personer med psykiska funktionsnedsättningar som medför stora svårigheter för ett fungerande vardagsliv. Vi möter personer med stora behov av vård, rehabilitering, stöd och service och som ofta har eller är i behov av kontakter med flera olika myndigheter och instanser.  Vi som jobbar i verksamheten ser positiva effekter av att vi i arbetsgruppen är olika och på så sätt kan återspegla det samhälle vi möter, där olika åldrar, språk och kulturer ingår. Därför värnar vi om att bevara mångfalden i vår arbetsgrupp. Det ger oss inte bara bredare kunskaper, utan gör det möjligt att skapa goda kontakter för de personer vi möter. Arbetsuppgifter Som personligt ombud kommer ditt främsta uppdrag vara att tillsammans med den enskilde (uppdragsgivaren) kartlägga och formulera personens behov av t ex. vård, stöd och sysselsättning. Gemensamt arbetar ni för att hen ska få sina önskemål, behov och lagliga rättigheter tillgodosedda. Ofta består en stor del av arbetet av att stötta uppdragsgivaren i kontakten med myndigheter och övrigt nätverk. I rollen ingår också att identifiera systemfel och goda exempel hos eller mellan olika myndigheter och huvudmän samt föra fram dessa på olika sätt. För att underlätta i ditt arbete ser vi att du använder dig av arbetsmetoderna Empowerment och MI. Vem vi söker För oss är det viktigt att du har ett stort engagemang för målgruppen och tror på människans egen förmåga till förändring. Goda resultat i arbetet uppnås genom att du besitter personlig mognad och har förståelse för de individer du möter. Rollen ställer krav på självständighet och du behöver kunna fatta egna beslut. Därför är det viktigt att du är självgående och strukturerad. Då det är ett väldigt varierande och flexibelt arbete det är en förutsättning att du är flexibel och har förmåga till nytänkande. Arbete sker både enskilt och i grupp och det är därför viktigt att du trivs med båda delarna samt har en god samarbetsförmåga. Kvalifikationskrav - Du har lämplig högskoleutbildning t ex psykiatrisköterska, socionom, beteendevetare, socialpedagog, eller arbetsterapeut med en längre tids erfarenhet av målgruppen. - Du har goda kunskaper om samhällets utbud av vård/stöd/service för målgruppen - Du har god kännedom om relevant lagstiftning ex SoL, LSS, HSL och lagen om allmän försäkring. Juridiska kunskaper är meriterande. - Du uttrycker dig väl i tal och skrift. - Utbildning inom Empowerment och MI är meriterande. Villkor Tjänsten är en särskild visstidsanställning under 6 månader. Det kan eventuellt finnas möjlighet till förlängning eller till tillsvidareanställning. Som anställd hos oss omfattas du av kollektivavtal och får tillgång till en rad förmåner såsom tjänstepension, föräldralön och friskvård. Vi gör urval och intervjuer löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan. Har du frågor vänligen kontakta verksamhetschef Anna-Lena Slibar. Mejladress: [email protected] Välkommen att söka!   Vi är en del av Bräcke Diakoni - en hundraårig, idéburen stiftelse men också en innovativ välfärdsaktör. Med över 50 verksamheter inom områdena hälsovård, funktionshinder och äldreomsorg. Som idéburen stiftelse har vi inga ägare och drivs först och främst av viljan om att göra skillnad, snarare än ekonomisk vinst. Det gör att vi kan tänka med hjärtat först. Idag är vi över 1200 medarbetare och fortsätter växa och utvecklas. Vi finns på ett flertal orter i Sverige med huvudkontor i Göteborg.

13 mars 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
IPS coach till Skyddsvärnets sociala företag

Annonsunderlag Skyddsvärnet - anno 1910 söker en IPS coach för att stödja och vägleda Skyddsvärnets arbetspraktikanter mot en framgångsrik återgång till arbetslivet efter avslutad praktik. I rollen som IPS coach kommer du att arbeta i ett projekt vars syfte är ökat utbud av meningsfullt arbete för arbetspraktikanter som ska leda till att fler lämnar praktiken till avlönat arbete eller studier. Personer med ett kriminellt förflutet och psykiska funktionsnedsättningar har svårare att återinträda på arbetsmarknaden, vilket gör att målgruppen även är i stort behov av rätt stöd och förutsättningar för att öka möjligheterna till en anställning på den reguljära arbetsmarknaden. Skyddsvärnets samarbete med Kriminalvården gör att vi har en unik möjlighet att arbeta proaktivt med att stötta målgruppen till en hållbar anställning. IPS coachen ska därmed arbeta i ett projekt med att just förbättra förutsättningarna för de som arbetstränar på Skyddsvärnets sociala företag. Som IPS coach kommer du framför allt arbeta med att coacha och stötta praktikanterna på Skyddsvärnets sociala företag i sin praktik och sitt vidare arbetssökande. Du kommer även arbeta med att etablera kontakt med flera företag som behöver arbetskraft, för att sedan stötta dessa företag att bli en hållbar arbetsgivare för målgruppen. Läs mer om IPS här https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/evidensbaserad-praktik/metodguiden/individanpassat-stod-till-arbete/. Vem är du? Du har en relevant akademisk utbildning som är passande för tjänsten samt har arbetslivserfarenhet inom arbetsintegration och supported employment. Du ska ha erfarenhet av att handleda praktikanterna ut i arbete samt van att ta kontakt med nya företag. Meriterande är om du har en utbildning inom IPS. Om tjänsten Tjänsten är en tidsbegränsad anställning på 70% som löper året ut med möjlighet till förlängning, med start omgående. Sista ansökningsdag är 4 april men intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag. Har du några frågor om tjänsten kontakta Thomas Fröberg, enhetschef för Skyddsvärnets sociala företag, [email protected].

5 mars 2024
Sista ansökan:
22 augusti 2024
Klientcoach Östersund

Klientcoach till Östersund AB OC Stöd och boende söker klientcoach till en enhet i Östersund på timanställning. Enheten arbetar med vuxna med kriminalitet och/ eller missbruksproblematik. En unik möjlighet På OmsorgsCompagniet har vi den fantastiska möjligheten att få göra skillnad i människors liv. Vi arbetar med människor som på olika sätt behöver stöd och vi ser till att finnas där för dem. Vi arbetar nära våra medarbetare och finns tillgängliga för förbättringsförslag. Samtliga kollegor på OmsorgsCompagniet har en möjlighet att påverka genom en nära kontakt med sin chef. Kompetensutveckling är ett kontinuerligt arbete och en investering i vår personal. Finns det behov av stöd och utveckling ser vi till att våra anställda får rätt stöd för att kunna ge våra kunder bästa möjliga förutsättning. Vi arbetar med att stärka dig som individ för att göra våra arbetsgrupper starkare. Dina arbetsuppgifter - Stödja klienten i vardagen. - Följa upp kontakt med vård och myndigheter. - Dokumentation. - Olika former av praktiskt arbete. Vad kan vi erbjuda dig? Enligt våra anställda kommer du att bli en del av en rolig arbetsplats med underbara kollegor, där hjälp & stöd alltid finns till hands, expansion av perspektiv, få skinn på näsan, utvecklas på ett professionellt samt personligt plan, spänning (när den ena dagen aldrig är den andra lik), praktisk och teoretisk kunskap samt glädje. Egenskaper vi värdesätter hos våra anställda - Lösningsorienterad - Anpassningsbar/flexibel - Lugn & trygg i dig själv - En vilja att utvecklas - Kommunikativ samt lyhörd - Förstående Du kommer att vara en inspiration för förändring för våra klienter. Vi ser gärna att du har erfarenhet från fältarbete, arbete på HVB hem, behandlingshem eller liknande. Tvåårig eftergymnasial utbildning motsvarande yrkeshögskola eller folkhögskola med pedagogisk/social & beteendeinriktning, socionom eller diakonutbildning. Du har tidigare erfarenhet av arbete med målgruppen & erfarenhet av behandlingsarbete med vuxna. Det är starkt motiverande om du studerar till socionom eller polis. Vi tar STOR hänsyn till personlig lämplighet. Körkort B är ett krav.

23 januari 2024
Sista ansökan:
11 juli 2024