Personligt ombud

Sök bland 11 lediga jobb som Personligt ombud och börja ditt nya yrkesliv idag!

Kontaktfamiljer sökes!
Bromölla kommun
Personliga assistenter

Bromölla kommun i nordöstra Skåne, vid gränsen mot Blekinge, har närmare 13 000 invånare. Vi har den lilla kommunens fördelar med närhet och korta avstånd både geografiskt och mellan människorna. Här finns goda kommunikationer, ett prisat företagsklimat och levande kultur- och fritidsliv. Kommunen omges av vacker och omväxlande natur med närhet till både insjöar och hav. Bromölla är nära och överraskande bra. Vi inom omsorg om funktionshinder söker nu kontaktfamiljer till verksamheten för barn och unga inom omsorg funktionsnedsättning i Bromölla kommun. ARBETSUPPGIFTER Vi söker kontaktfamiljer som har tid och intresse att åta sig uppdrag för barn- och ungdomar som är beviljade korttidsvistelse enligt Lagen om stöd och service. KVALIFIKATIONER Genom kontaktfamilj ska anhöriga ges möjlighet till avlösning i omvårdnadsarbetet och utrymme för avkoppling. För den funktionsnedsatta ska kontaktfamilj både tillgodose behov av miljöombyte och rekreation. Nu söker vi en familj som gärna har egna tonårsbarn och katt. I din ansökan önskar vi att du besvarar om detta finns i hemmet. Utredning av kontaktfamilj sker, samt utdrag ut belastningsregister. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryterings hjälp i samband med denna annons.

29 november 2024
Sista ansökan:
15 december 2024
Professionell ställföreträdare till Förvaltarenheten
Södertälje kommun
Personliga assistenter

Kultur- och fritidskontoret har av kommunstyrelsen fått i uppdrag att starta en ny verksamhet, förvaltarenheten, vars uppgift är att som anställd ställföreträdare företräda en medmänniska som själv saknar förmågan att göra det på egen hand. Därför söker vi två ställföreträdare vars uppgift är att hantera svåra och komplexa ärenden. Som hjälp finns en gruppledare som ställföreträdaren kan vända sig till för stöd och rådgivning.   Syftet med att kommunen inrättar en förvaltarenhet är att de medborgare som är i störst behov av ställföreträdare ska få den hjälpen de har rätt till. Frivilliga gode män och förvaltare utgör även fortsatt merparten av uppdragstagare i kommunen. Förvaltarenhetens verksamhet styrs huvudsakligen utifrån föräldrabalkens bestämmelser. Förvaltarenheten kommer att arbeta på uppdrag av överförmyndarnämnden som ansvarar för att utreda behovet om ställföreträdare till huvudmän med svår psykisk funktionsnedsättning, psykossjukdomar, missbruk och liknande sjukdomstillstånd. Förordnandet som ställföreträdare är personligt, detta gäller även som anställd ställföreträdare. Kultur- och fritidskontoret har idag ca 200 tillsvidareanställda medarbetare, har en budget omfattande ca 310 mkr och är uppdelat i tre områden innehållande sammanlagt sju enheter som leds av områdes- och enhetschefer.  Dina arbetsuppgifter Uppdragen kommer från överförmyndarnämnden som har tagit ställning till individens behov. Uppdraget som anställd ställföreträdare innebär att bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Mer specifikt beskrivet kan uppgifter vara att kontakta myndigheter, betala räkningar, redovisa huvudmannens ekonomi samt att tillvarata huvudmannens intressen i olika situationer. Det dagliga arbetet består till stor del av: - att företräda huvudmannen inför myndigheter och domstolar - kontakt med huvudmannen och aktuellt nätverk, exemplevis boendepersonal - bevaka rättigheter och skyldigheter utifrån lagstiftning - ansöka bidrag som hen har rätt till, exempelvis ekonomiskt bistånd - dokumentation och ekonomisk redovisning av huvudmannens tillgångar Förvaltarenheten kommer att bestå av ett team där var och en utifrån kompetens och erfarenhet tillsammans stöttar personer med flerdelad problematik så att de får det stöd som de behöver. Även om vi arbetar i team är det nödvändigt att kunna arbeta självständigt och fatta egna beslut. Tjänsten innebär stort eget ansvarstagande och beslutsfattande. Du ansvarar för att tillvarata dina huvudmäns intressen i juridiska frågor, som exempelvis vid fastighetsförsäljning, ingå ekonomiska avtal eller vid arvsskiften.   Vem är du? Uppdraget som ställföreträdare ställer krav på att du behöver vara bra på att hantera både stora och små privatekonomier samt ha gott ordningssinne för ekonomisk redovisning. Som ställföreträdare fattar du beslut för någon som själv saknar förmågan, därför behöver du vara en stabil person med ödmjuk inställning till våra medborgare. Du kommer att möta människor som befinner sig i olika livssituationer vilket ställer krav på mångsidighet och samarbetsförmåga. Du skall som ställföreträdare vara stresstålig, flexibel och även ha en vana av att arbeta i olika miljöer och med skiftande arbetsuppgifter. Krav: - utbildning på högskolenivå till exempel socionom, beteendevetenskap, samhällsvetenskap eller annan utbildning som i kombination med lång erfarenhet bedöms som likvärdig   - kännedom/kunskap om myndigheter och det svenska rättssystemet - kunskap om ekonomisk redovisning - mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift  - B-körkort Meriterande: - tidigare uppdrag som förvaltare eller god man - kunskap om överförmyndarens ansvar - lågaffektivt bemötande och motiverande samtal - kunskap i andra språk än svenska, med fördel arabiska Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Det kommer att finns möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Välkommen till oss! Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Begynnande och årliga kontroller mot belastningsregister och kronofogden kan komma att ske.  Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

28 november 2024
Sista ansökan:
20 december 2024
Alingsåshem söker en uthyrare med bosocial inrikting
Experis AB
Personliga assistenter

Är du intresserad av ett kundfokuserat och självständigt arbete i en öppen och kompetent organisation där du får möjlighet att utveckla och utvecklas? Tycker du om att ha daglig kontakt med kunder och kollegor och leverera service av högsta klass? Då en av våra kollegor går vidare till nya utmaningar söker vi nu hennes ersättare. Vi söker en engagerad och kundorienterad uthyrare som också kommer att hantera Alingsåshems störningsärenden. Dina arbetsuppgifter Du kommer att ha daglig kontakt med våra bostadshyresgäster och du strävar efter långsiktigt goda hyresgästrelationer. Du ger service till såväl befintliga som potentiella bostadshyresgäster, och hantera alla förekommande frågor gällande uthyrning av bolagets bostäder och sidoobjekt. I ditt arbete kommer du att möta människor som vill hyra, och som hyr lägenhet av oss. Vi arbetar själva och tillsammans med andra aktörer för att skapa bra och fungerade bostadslösningar. Du kommer också att handlägga störningsärenden, det vill säga människor som stör och blir störda i sin bostad. I ditt arbete kommer du både att arbeta med att förebygga störningar samt hantera uppkomna störningar. Du kommer bland annat: * Ha kontakt med hyresgäster och potentiella hyresgäster via olika kanaler. * Publicera och visa lediga objekt, hantera uthyrning och teckna hyresavtal för bostäder och sidoobjekt. * Arbeta med bosociala frågor såväl proaktivt som reaktivt, framför allt vårt arbete med störningar vilket också kan innebära kontakt med myndigheter. * Hantera en del utredningsarbete. * Samverka med olika samarbetspartners så som socialförvaltningen i Alingsås Kommun, polisen, störningsjouren med flera. Du ingår i avdelningen kundservice där du tillsammans med dina fyra kollegor arbetar för att uppnå verksamhetens mål och du samverkar med övriga funktioner i bolaget och berörda samarbetspartners för bästa kundnytta. Här får du möjlighet att bidra till ett tryggare, trivsammare boende med fungerande bostadslösningar. Vem söker vi? Vi söker dig som har gymnasiekompetens, det är meriterande om du också har en högskoleutbildning inom beteendevetenskap, socionom eller motsvarande erfarenhet. Det är positivt om du har kompetens inom hyresmarknadens förutsättningar och hyresjuridik. Vi ser att du har flera års erfarenhet av arbete med kundkontakter, gärna bostadhyresgäster. Du har också flerårig erfarenhet av att arbeta med personer i utsatta situationer, och i att hålla svåra samtal. Om du inte har erfarenhet från en liknande roll, ser vi att du har en bakgrund inom till exempel boendestöd, kriminalvård, polis, psykiatri eller liknande. Mycket av vårt arbete sker med stöd av digitala system, därför krävs det att du är van att arbeta i digitala verktyg. Då du kommer att ha daglig kontakt med våra hyresgäster, är det viktigt att du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Engelska i tal är också ett krav, om du dessutom talar flera språk är det ett stort plus! Vi lägger stor vikt vid dina personliga förmågor och tror att du, för att trivas hos oss, är engagerad och har ett genuint intresse för människors utveckling och livsvillkor. Du är serviceinriktad och har förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du är trygg, ansvarstagande och besitter personlig mognad och integritet. Vi ser också att du har förmågan att fatta beslut och agera handlingskraftigt, även i svåra eller komplexa situationer. B-körkort är en förutsättning för anställning. Observera att ett giltigt utdrag ur polisens brottsregister är en förutsättning för anställning. Vi erbjuder dig Alingsåshem erbjuder dig ett meningsfullt arbete där du får möjlighet att göra skillnad! Vi ser att nyckeln till engagerade medarbetare är en god arbetsmiljö och att våra medarbetare känner sig delaktiga i utvecklingen av vår verksamhet. Hos oss erbjuds du möjlighet att utveckla och utvecklas för att kunna möta efterfrågan och förändringar i omvärlden. Vi arbetar med hälsofrämjande åtgärder och erbjuder träning på arbetstid, gemensamma friskvårdsaktiviteter och friskvårdsbidrag. Vi tycker också att det ska vara enkelt att kombinera arbete och föräldraskap till exempel genom flexibla arbetstider och möjlighet att arbeta på distans. Vi erbjuder flera förmåner för att bidra till ett hållbart arbetsliv och för att våra medarbetare ska kunna ha balans mellan arbete och fritid. Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%. Tillsättning så snart som möjligt enligt överenskommelse. Arbetstid dagtid, måndag-fredag med flextid. Du kommer också att arbeta kvällstid och/eller helg vid några enstaka tillfällen per år i samband med hyresgästevent. Om Alingsåshem Inom Alingsåshem är vi cirka 75 medarbetare som tillsammans utvecklar och förvaltar 3 400 bostäder och 230 000 kvm lokaler i form av förskolor, skolor, fritidslokaler, verksamhetslokaler och kulturella byggnader. Vi tror på att vara mycket mer än ett fastighetsbolag - vi ska vara en hållbar samhällsutvecklare inom Alingsås kommun. Tillsammans med våra kunder och Alingsås kommuns invånare skapar vi ett tryggt, attraktivt och hållbart Alingsås att bo, leva och arbeta i. Ansökan Varmt välkommen med din ansökan. Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Eva Ekdahl, [email protected]. Välkommen med din ansökan, senast den 16 december.

27 november 2024
Sista ansökan:
17 december 2024
Invånarguide till Hisingen med romsk kulturkompetens
GÖTEBORGS KOMMUN
Personliga assistenter

Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att stötta stadens verksamheter i att utveckla och utföra service till boende, besökare och företag samt i att skapa förutsättningar för invånarnas demokratiska delaktighet och inflytande. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, ger metodstöd för service- och demokratiutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler som till exempel goteborg.se. Vi driver stadens medborgarkontor, Teckenspråksforum, Regnbågshuset och Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Vi erbjuder också konsumentrådgivning och budget- och skuldrådgivning. Dessutom ansvarar vi för Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet. På vår förvaltning är vi drygt 250 medarbetare. ARBETSUPPGIFTER Invånarguider är en verksamhet som arbetar för att nå flera invånare med viktig samhällsinformation. Idag har vi invånarguider som arbetar på hisingen, i nordost eller i sydväst. Som Invånarguide kommer du arbeta för att vara en kommunikationskanal mellan Göteborgs Stads verksamheter och invånarna på Hisingen. Ett fokusuppdrag kommer att vara att informera och prata om öppna förskolan och förskolan för att stärka romska barns rätt till goda uppväxtvillkor och en bra start i utbildningskedjan. Det innebär att du kommer ha möten, samtal/dialoger i offentliga miljöer och sammanhang. Dina arbetsuppgifter är: 1. att dela ut information och prata med invånare på torg och gator. 2. arbeta uppsökande för att nå målgruppen exempelvis; vårdnadshavare 3. hålla i eller delta i aktiviteter som sker i närområdet tillexempel torgdag. 4. som invånarguide hjälper till att ge en bild av invånarnas åsikter och tankar. KVALIFIKATIONER För tjänsten krävs att du har kunskap om den romska kulturen och ett stort intresse och engagemang för samhälls- och demokratifrågor. Du måste ha ett brett kontaktnätverk på Hisingen. Till exempel genom att du att du är eller har varit aktiv i en förening, frivilligverksamhet eller någon civilsamhällesorganisation som arbetar i området. Vi vill att du bor på Hisingen eller har en nära koppling till området på annat sätt. Du kan tala Romani chib och kan du också dialekten svensk kelderash så ser vi det som meriterande. För att du ska klara av arbetsuppgifterna på ett bra sätt så är det viktigt att du är kommunikativ och kan informera tydligt både muntligt och i skrift. Till det ska du också vara bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. Det är också viktigt att du kan samarbeta med andra för att utföra arbetsuppgifter och nå de mål som satts upp. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du är också serviceinriktad och har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att hitta lösningar. ÖVRIGT Tjänsten är en projektanställning om 50% som sträcker sig tom 2025-12-19. Möjlighet till förlängning kan finnas Urval sker löpande. Det innebär att intervjuer kan påbörjas innan ansökningstiden har löpt ut. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

25 november 2024
Sista ansökan:
9 december 2024
Förvaltare till Kommunledningsförvaltningen
ÖRNSKÖLDSVIKS KOMMUN
Personliga assistenter

Kommunledningsförvaltningen arbetar under kommunstyrelsen och har till uppgift att leda, samordna, stödja och följa upp den samlade kommunala verksamheten. Vill du ha ett flexibelt arbete och varierande arbetsuppgifter där du gör skillnad för enskilda individer? Uppdraget som förvaltare/god man innebär att hjälpa en person att tillvarata sina ekonomiska och juridiska rättigheter exempelvis att betala räkningar eller ansöka om bidrag. Reglerna kring detta återfinns i Föräldrabalken. Som förvaltare/god man gör du en viktig insats för både den du företräder och samhället. Ofta är denna hjälp helt avgörande för individen, då den bidrar till ökad stabilitet och trygghet i dennes livssituation. Arbetsuppgifter Som förvaltare/god man har du ett personligt åtagande enligt föräldrabalken och ansvarar gentemot överförmyndarnämnden i Umeåregionen. Som anställd ställföreträdare vid kommunledningsförvaltningens stab hanterar du de mest komplicerade ställföreträdarskapen inom kommunen. Komplexiteten i uppdragen som handlar om såväl juridiskt komplicerade frågor och avancerad ekonomi som huvudmän med utåtagerande beteende, huvudmän med missbruk, psykisk ohälsa och kognitiva/intellektuella funktionsnedsättningar, ställer höga krav på dig som ställföreträdare. Kvalifikationer Du har en högskoleexamen med inriktning mot beteende- eller samhällsvetenskap eller har annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Det är meriterande om du har erfarenhet av ekonomisk redovisning samt erfarenhet av socialt arbete. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och du har förmåga att möta individen, sätta gränser men också självständigt fatta svåra beslut. Du arbetar självständigt samtidigt som du har lätt för att samarbeta med andra. Struktur och kvalitet utgör centrala delar i ditt arbete. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Körkort, behörighet B, krävs. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i kombination med utbildningsbakgrund. Till följd av lagstiftning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning. Bifoga CV och personligt brev med din ansökan. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Välkommen in med din ansökan! http://inspiration.ornskoldsvik.se/ Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

24 november 2024
Sista ansökan:
11 december 2024
Personligt ombud
Skellefteå kommun
Personliga assistenter

Vill du arbeta som personligt ombud och göra skillnad för den enskilde? Personligt ombuds funktionen är en liten grupp med stort kunnande och lång erfarenhet. Hos oss handlar varje arbetsdag om att kommunen ska fungera och utvecklas så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. I Skellefteå kommun jobbar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur som präglas av en ovanligt stark framtidstro. Personligt ombud tillhör avdelningen Miljö och hälsa. Funktionen för personligt ombud består av tre medarbetare som har sitt kontor på Kanalgatan i centrala Skellefteå. Arbetet är i huvudsak förlagt till dagtid, måndag till fredag. Välkommen att bli en av oss! ARBETSUPPGIFTER Som personligt ombud arbetar du på uppdrag av personer över 18 år som har psykisk ohälsa eller en psykisk funktionsnedsättning. Arbetsuppgifterna består av att tillsammans med klienten identifiera dennes behov av vård, stöd och service som hen önskar och har rätt till, samt vara behjälplig till att klientens insatser samordnas. Ombudet ska jobba för att klienten ska bli så självständig som möjligt, eller vid behov slussa vidare klienten till mer långsiktiga insatser. I egenskap av personligt ombud kan du komma att vara den sammanhållande länken mellan olika myndigheter och uppdragsgivare. Det kan handla om exempelvis frågor som rör ekonomi eller att stödja individen att söka stöd via kommunen, psykiatrin eller andra myndigheter. Som personligt ombud har du också till uppgift att upptäcka systemfel i välfärdssystemet och påtala dessa till dem de berör. Genom att uppmärksamma och påtala brister inom de offentliga systemen arbetar du för att minska risken att klienterna hamnar mellan stolarna och inte får sina behov tillgodosedda. I rollen som personligt ombud har du sekretess och arbetar enbart på klientens uppdrag. Personligt ombud har inget behandlingsansvar, är ingen myndighet och för därför heller inga journaler. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av socialt och relationsskapande arbete exempelvis inom öppenvården vuxna, vuxenrehabilitering, annan handläggning eller stödfunktioner för vuxna. Det är önskvärt om du har en högre utbildning i socialt eller pedagogiskt arbete, alternativt annan utbildning samt betydande erfarenhet inom området. Du behöver ha grundläggande kunskaper om samhällets funktioner och relevant lagstiftning, samt kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Eftersom klienterna bestämmer var de vill träffas är körkort B ett krav. Som personligt ombud behöver du vara empatisk och ödmjuk inför personerna du möter. Du har förmågan att anpassa ditt förhållningssätt och bemötande utifrån de olika situationer du kan hamna i. Du bör vara nyfiken och lösningsfokuserad i förhållande till de problem du kan ställas inför. Du har god social förmåga och kan bygga förtroendefulla samarbeten med andra, samt hantera att ha många olika samarbeten parallellt. För att lyckas i rollen behöver du även kunna vara flexibel och lättillgänglig. Du ska kunna boka om tider eller ta på dig nya uppdragsgivare med kort varsel. Arbetet sker i en liten arbetsgrupp och därför finns krav på gott samarbete och tydlig och respektfull kommunikation. Även om kollegor finns på kontoret så innebär klientkontakterna mycket ensamarbete och personligt ansvar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. I den här rekryteringen behöver du bara bifoga ett CV. Det personliga brevet ersätts av frågor som du svarar på i din ansökan. ÖVRIGT Samhällsbyggnad ser till att gator och torg, samhällen och bostadsområden fungerar så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. Uppdraget omfattar planering, rådgivning, tillsyn och en hel del långsiktiga utvecklingsfrågor med koppling till fysisk planering, gator och parker, transport och service, räddningstjänst, sotning samt vatten och avfall. Med teknik av god kvalitet och mångfald, både sett till verksamhetsområden, personal och teknisk utveckling, gör vi ett växande Skellefteå möjligt. Läs mer om Skellefteå här: https://skelleftea.se Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

22 november 2024
Sista ansökan:
8 december 2024
Vi söker kontaktpersoner
Hjo kommun
Personliga assistenter

ARBETSUPPGIFTER Har du ett engagemang för andra människor och vill göra skillnad i någons liv? Vi söker nu kontaktpersoner till våra brukare i olika åldrar och med olika intressen. Som kontaktperson blir du en viktig vän och ett socialt stöd för en brukare. Du möter brukaren en eller flera gånger i veckan, på tider som ni kommer överens om. Träffarna kan ske på vardagar eller helger, dagtid eller kvällstid, beroende på vad som passar er bäst. Dina uppgifter som kontaktperson är att finnas där för brukaren i sociala sammanhang. Det kan innebära att ni går på bio, tar en fika, bowlar, promenerar eller gör något annat som ligger brukarens intressen varmt om hjärtat. Syftet är att skapa en trygg, positiv och stimulerande miljö som utgår från brukarens behov och önskemål. Som kontaktperson är du anställd på uppdragsbasis och erhåller arvode och omkostnadsersättning enligt gällande riktlinjer. KVALIFIKATIONER För att vara kontaktperson hos oss behöver du ingen särskild utbildning. Vi söker dig som: • Är en ansvarsfull och positiv medmänniska • Social och lyhörd • Pålitlig och engagerad • Har ett genuint intresse för andra människor och deras välbefinnande • Flexibel och villig att hitta på olika aktiviteter anpassade efter brukarens intressen och behov Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för att skapa goda förutsättningar för brukaren och dig som kontaktperson. B-körkort och tillgång till bil är meriterande, uppvisande av belastningsregister  och referenser är ett krav. ÖVRIGT Om du är intresserad av att bli kontaktperson och bidra till ett gott möte i vår kommun, välkommen att ansöka eller kontakta oss för mer information.

19 november 2024
Sista ansökan:
15 december 2024
God man och förvaltare
Karlstads kommun
Personliga assistenter

Beskrivning Är du en person som är engagerad och vill hjälpa andra? Vi erbjuder arvoderade uppdrag till dig som vill vara med och skapa bra dagar för någon eller några Karlstadbor som behöver extra stöd. För att få ett uppdrag hos oss behöver du ha ett engagemang och intresse för andra människor samt lite extra tid i din vardag. Du behöver inte ha någon särskild utbildning eller bakgrund för att skicka in en ansökan men du måste vara minst 18 år, kunna uttrycka dig väl på svenska både i tal och skrift samt ha god kännedom om det svenska samhället. God man och förvaltare Som god man eller förvaltare bevakar du huvudmannens rättigheter och ser till att hen har det bra. Huvudmannen är den person som får hjälp av en god man eller förvaltare och har någon form av problematik som gör att hen inte klarar sig själv. Omfattningen av ett godmanskap eller förvaltarskap ska vara anpassat till huvudmannens behov. Följande delar kan ingå: Bevaka rätt Bevaka rätt innebär att du som god man eller förvaltare ska se till att huvudmannen inte fråntas sina rättigheter och får den hjälp och stöd från samhället han eller hon har rätt till. Ett exempel kan vara att ansöka om insatser från kommunen, ansöka om ersättningar eller bidrag, ingå avbetalningsplaner med fordringsägare, bevaka huvudmannens rätt i dödsbo eller att hjälpa huvudmannen vid köp eller försäljning av bostad. Sörja för person Sörja för person innebär att du som god man eller förvaltare ska se till att de insatser som huvudmannen beviljats, till exempel i form av hemtjänst eller särskilt boende, sköts på ett sätt så att huvudmannen får en så hög livskvalité som möjligt. I praktiken innebär det att hålla ett "vakande öga" över hur sjukvården, socialtjänsten eller motsvarande utför sina uppdrag för huvudmannen. I sörja för person ingår även att uppmärksamma huvudmannens behov av sociala kontakter och att ta initiativ till att huvudmannen får exempelvis en kontaktperson eller fritidsverksamhet. Förvalta egendom Förvalta egendom innebär att se till att huvudmannens ekonomi sköts. Det kan innebära att ta hand om pension och bidrag, betala räkningar, lämna fickpengar och förvalta eventuella övriga tillgångar som huvudmannen har. I uppdraget ingår att varje år lämna in en redovisning över hur tillgångarna förvaltats, en så kallad årsräkning, till överförmyndarnämnden. Övrigt Urval kommer ske löpande. Innan bekräftat uppdrag efterfrågar vi utdrag ur belastningsregistret, socialregistret och kontrollerar så du inte har någon betalningsanmärkning. Du behöver även genomgå en obligatorisk utbildning som vi tillhandahåller. Du visar ditt intresse genom att klicka på länken nedan; https://e-tjanster.karlstad.se/IGM1 Om Karlstads kommun Överförmyndarnämnden är en av 12 nämnder i Karlstads kommun och vår huvuduppgift är att utöva tillsyn över godemän, förvaltare och förmyndare. Vår verksamhet styrs i huvudsak av regler i föräldrabalken, förmynderskapsförordningen och förvaltningslagen. Vi arbetar för att säkerställa att förmyndare, gode män och förvaltare på ett ansvarsfullt sätt värnar om sina huvudmäns rättigheter. Våra huvudmän kan vara barn, äldre, sjuka eller personer med funktionsnedsättning som behöver hjälp att förvalta sin egendom, bevaka sin rätt eller sörja för sin person. Efterfrågan på gode män och förvaltare är stor och ökande i samhället. Så ta chansen att bidra och göra skillnad!

8 november 2024
Sista ansökan:
31 januari 2025
Kundansvarig inom personlig assistans i Örebro
AB Omsorgscompagniet i Norden
Personliga assistenter

Om jobbet OM OMSORGSCOMPAGNIET AB OmsorgsCompagniet i Norden har funnits sedan 2003. Vi finns i dagsläget etablerade i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro & Trollhättan. OmsorgsCompagniet i Norden består av personlig assistans, avlösning, ledsagning, stödboende & LSS-boende. Besök gärna vår hemsida www.oc.se DET VI SÖKER Vi söker en medarbetare med hjärtat på rätt ställe, som älskar att få arbeta med människor. Vårt arbete handlar om att ge alla människor en möjlighet att leva ett normalt liv och med oss får du möjligheten att få vara med att tillgodose våra kunder den möjligheten. Tjänsten är en heltidsanställning och du kommer att utgå från kontoret i Örebro men resor i tjänsten ingår. Tjänsten som kundansvarig kräver självständighet, ansvarstagande, samarbetsförmåga och flexibilitet. Kvalitet är en viktig del i arbetet och vi förutsätter att våra medarbetare arbetar med ambitionen att leverera det bästa möjliga resultatet och sätter kunden i fokus. Vi söker dig som gillar att vara ute och träffa nya människor och arbeta för att få in nya till företaget. Det gäller att vara kreativ för att hitta dem och du behöver vara orädd för att ta nya kontakter och initiativ. Du behöver uppskatta att få arbeta självständigt och våga ta egna beslut inom givna ramar. ARBETSBESKRIVNING Nu söker vi en kundansvarig till Örebro! Som kundansvarig förvaltar du företagets relationer med handläggare, kunder och är delaktigt i uppstarten av nya kundärenden. Som kundansvarig inom personlig assistans ansvarar du i samråd med verksamhetschefen för planering, genomförande och uppföljning av verksamheten. Du tar ekonomiska beslut inom givna ramar, har delegerat arbetsmiljöansvar samt leder och fördelar det dagliga arbetet. Tjänsten innefattar personalledning vilket innebär att koordinera medarbetarna och skapa deras arbetsschema. Arbetsuppgifterna omfattar bl.a. att leda personalmöten och upprätta goda relationer med sin personalgrupp. Administration ingår i arbetsuppgifterna vilket gör att kundansvarige bl.a. hanterar personalens tidsrapportering till Försäkringskassan, lönerapportering och följer upp att dokumentation genomförs. Du är närmaste chef till de personliga assistenterna i din enhet. Ett krav för tjänsten är B-körkort. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet! MERITERANDE: -Tidigare erfarenhet av uppdrag som kundansvarig eller motsvarande. -Erfarenhet av personalledning. -Eftergymnasial utbildning HUR SKER REKRYTERINGEN Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista datum, inkom med din ansökan så fort som möjligt! OmsorgsCompagniet värnar om både kunder och personalens trygghet och har därför som rutin att alltid begära ett utdrag ur belastningsregistret på samtliga personer som anställs i företaget. Detta innebär att vi vid en anställning kommer begära ett registerutdrag från dig innan du får börja arbeta. Polisens handläggningstid kan vara upp till två veckor - beställ ditt registerutdrag så snart som möjligt. Du beställer själv registerutdraget enligt enskild person från polisen. Blanketten hittar du på följande webbadress: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsr...

7 november 2024
Sista ansökan:
13 april 2025
Kundansvarig inom personlig assistans i Örebro
AB Omsorgscompagniet i Norden
Personliga assistenter

Om jobbet OM OMSORGSCOMPAGNIET AB OmsorgsCompagniet i Norden har funnits sedan 2003. Vi finns i dagsläget etablerade i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro & Trollhättan. OmsorgsCompagniet i Norden består av personlig assistans, avlösning, ledsagning, stödboende & LSS-boende. Besök gärna vår hemsida www.oc.se DET VI SÖKER Vi söker en medarbetare med hjärtat på rätt ställe, som älskar att få arbeta med människor. Vårt arbete handlar om att ge alla människor en möjlighet att leva ett normalt liv och med oss får du möjligheten att få vara med att tillgodose våra kunder den möjligheten. Tjänsten är en heltidsanställning och du kommer att utgå från kontoret i Örebro men resor i tjänsten ingår. Tjänsten som kundansvarig kräver självständighet, ansvarstagande, samarbetsförmåga och flexibilitet. Kvalitet är en viktig del i arbetet och vi förutsätter att våra medarbetare arbetar med ambitionen att leverera det bästa möjliga resultatet och sätter kunden i fokus. Vi söker dig som gillar att vara ute och träffa nya människor och arbeta för att få in nya till företaget. Det gäller att vara kreativ för att hitta dem och du behöver vara orädd för att ta nya kontakter och initiativ. Du behöver uppskatta att få arbeta självständigt och våga ta egna beslut inom givna ramar. ARBETSBESKRIVNING Nu söker vi en kundansvarig till Örebro! Som kundansvarig förvaltar du företagets relationer med handläggare, kunder och är delaktigt i uppstarten av nya kundärenden. Som kundansvarig inom personlig assistans ansvarar du i samråd med verksamhetschefen för planering, genomförande och uppföljning av verksamheten. Du tar ekonomiska beslut inom givna ramar, har delegerat arbetsmiljöansvar samt leder och fördelar det dagliga arbetet. Tjänsten innefattar personalledning vilket innebär att koordinera medarbetarna och skapa deras arbetsschema. Arbetsuppgifterna omfattar bl.a. att leda personalmöten och upprätta goda relationer med sin personalgrupp. Administration ingår i arbetsuppgifterna vilket gör att kundansvarige bl.a. hanterar personalens tidsrapportering till Försäkringskassan, lönerapportering och följer upp att dokumentation genomförs. Du är närmaste chef till de personliga assistenterna i din enhet. Ett krav för tjänsten är B-körkort. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet! MERITERANDE: -Tidigare erfarenhet av uppdrag som kundansvarig eller motsvarande. -Erfarenhet av personalledning. -Eftergymnasial utbildning HUR SKER REKRYTERINGEN Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista datum, inkom med din ansökan så fort som möjligt! OmsorgsCompagniet värnar om både kunder och personalens trygghet och har därför som rutin att alltid begära ett utdrag ur belastningsregistret på samtliga personer som anställs i företaget. Detta innebär att vi vid en anställning kommer begära ett registerutdrag från dig innan du får börja arbeta. Polisens handläggningstid kan vara upp till två veckor - beställ ditt registerutdrag så snart som möjligt. Du beställer själv registerutdraget enligt enskild person från polisen. Blanketten hittar du på följande webbadress: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsr...

25 oktober 2024
Sista ansökan:
13 april 2025