Trafikplanerare, offentlig förvaltning

Sök bland 10 lediga jobb som Trafikplanerare, offentlig förvaltning och börja ditt nya yrkesliv idag!

Trafikplanerare enhet trafikplanering och mobilitet - Uppsala kommun
Uppsala kommun
Planerare och utredare m.fl.

Trafikplanering och mobilitet Vi söker två trafikplanerare med inriktning mot landsbygdsfrågor respektive tillgänglighet och hållbart resande. Är du en analytisk person som har flera års erfarenhet av arbete med trafikplanering i stadsbyggnadsprojekt? Då är det här jobbet för dig! Skicka in din ansökan redan idag! På enhet trafikplanering och mobilitet är vi ett gäng engagerade medarbetare som ser fram emot att få två nya kollegor som vill förstärka vårt gäng! Vi är en del av avdelning gata, park, natur på stadsbyggnadsförvaltningen och vår enhet ansvarar för både kort- och långsiktig planering kring allmän plats, framförallt rörande hållbar mobilitet, trafiksystem, trafiksäkerhet och infrastruktur. I vårt uppdrag ingår det att ta fram och realisera handlingsplaner inom området utifrån politiska beslut likväl som att följa upp och utvärdera arbetet. Vi ansvarar också för en del utåtriktad verksamhet mot medborgare och näringsliv i frågor som rör vårt ansvarsområde. Vi sitter i Uppsalas nya stadshus med moderna lokaler och ett riktigt bra pendlarläge, precis intill Uppsala resecentrum. Det finns också möjlighet att utföra en del av arbetet på distans. Ditt uppdrag Du kommer ha mycket kontakt med andra delar inom förvaltningen. Det ingår i arbetsuppgifterna att skriva fram underlag till politiska beslut, svara på remissyttranden och att delta i samråd med medborgare och näringsliv. Att svara på frågor från medborgare är också en del av arbetsuppgifterna. Här får du leda och vara delaktig i många olika projekt där du kan påverka här och nu men också framtiden. Arbetsuppgifterna kräver kompromissvilja och helhetsförståelse för trafik- och samhällsplanering och att du har ett stort intresse för dessa frågor. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att självständigt driva utredningar rörande trafikfrågor på olika nivåer, delta i förvaltningens arbete med handlingsplaner och program, omvärldsbevaka samt leda projekt av olika slag. Du ansvarar för trafikutredningar och säkerställer att kommunens visioner och mål för hållbar mobilitet och stadsbyggnad uppfylls. Den ena tjänsten innebär stort fokus på att arbeta med trafik- och mobilitetsfrågor ur ett landsbygdsperspektiv både på strategisk nivå och ur ett kortare planeringsperspektiv. Du kommer att ha kontakt med Trafikverket och Region Uppsala kring bland annat genomförandet av länstransportplanen samt med Region Uppsala kring kollektivtrafikutvecklingen i Uppsala kommun. Den andra tjänsten har stort fokus på att arbeta med trafik-, mobilitetsfrågor och mobility management i tidiga skeden i kommunens stadsbyggnadsprojekt som exempelvis spårväg. En av huvuduppgifterna är att ansvara för arbetet med tillgänglighet i den fysiska miljön för funktionsnedsatta. Det innebär bland annat granskning av ritningar och kontakter med intresseorganisationer. Din bakgrund Vi söker dig som har högskoleutbildning inom samhällsbyggnadsområdet, exempelvis som samhällsplanerare eller civilingenjör mot väg och vatten, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. För att lyckas i arbetet behöver du ha flerårig erfarenhet av att arbeta med trafikplanering i stadsbyggnadsprojekt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att ha arbetat med trafikfrågor ur ett landsbygdsperspektiv, offentlig förvaltning, trafik- och mobilitetsplanering och anläggningsprojekt hos en offentlig arbetsgivare eller av att arbeta med tillgänglighetsfrågor i fysisk miljö. Har du erfarenhet av att planera och genomföra event för medborgarna inom mobilitet och trafiksäkerhet, stora komplexa projekt kopplade till infrastruktur eller erfarenhet av upphandling ses det som meriterande. Arbetet kräver att du har B-körkort, goda läs- och skrivkunskaper i svenska och goda kunskaper i Microsoft 365. Det är även meriterande om du har goda kunskaper i ArcGIS-plattformen eller QGIS. Som person är du analytisk och bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Du har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vidare är du en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Jobbet passar dig som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst är du en serviceinriktad person som är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Ingrid Lembke von Schéele, enhetschef, 018-727 54 36. Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 Sveriges Ingenjörer, Sampo Hinnemo, 018-727 40 58. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med helheten i utvecklingen av vår stad och landsbygd utifrån våra respektive expertområden – allt i en anda av ständig förbättring och utveckling där vi som medarbetare tar en aktiv roll. Gemensamt planerar, bygger och underhåller vi Uppsala kommun för en hållbar och god framtid för alla som bor och verkar här. Vårt mål är att Uppsala ska vara en kommun som fler nya invånare och företag vill vara en del av. Välkommen till oss! Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på jobba i Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/jobb/) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

7 februari 2025
Sista ansökan:
9 mars 2025
Sommarjobb som Beställningsmottagare Serviceresor, Länstrafiken Kronoberg
REGION KRONOBERG
Planerare och utredare m.fl.

I Region Kronoberg är vi 6500 personer som jobbar för kronobergarnas bästa – varje dag! Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur i länet. Vårt mål är att våra medarbetare ska trivas, växa i sin yrkesroll och kunna påverka sin arbetsvardag. Länstrafiken Kronoberg är en förvaltning inom Region Kronoberg. Vårt uppdrag är att bidra till goda resmöjligheter i länet genom att erbjuda en väl fungerande allmän kollektivtrafik samt särskild kollektivtrafik för de kommuner som gett oss i uppdrag att upphandla/utföra färdtjänst och skolresor. Länstrafiken utför över 10 miljoner resor om året inom den allmänna kollektivtrafiken och vårt övergripande mål är att vi ska få fler och nöjdare kunder. Serviceresor är en beställnings- och samordningscentral för färdtjänst, sjukresor och annan anropsstyrd trafik i Kronobergs län. Vårt uppdrag är att ta emot beställningar och samordna resor så effektivt som möjligt, med resenärernas önskemål om trygghet och service i centrum. Våra uppdragsgivare är länets kommuner och Region Kronoberg. Vi som jobbar på serviceresor är ett engagerat gäng på 25 personer, vi samarbetar tätt i team inom vår enhet och vi strävar alltid efter att vara en riktigt bra arbetsplats. Arbetsplatsen är på Nygatan 20 i Växjö. ARBETSUPPGIFTER Dina arbetsuppgifter som beställningsmottagare kommer framför allt att vara att ta emot samtal via telefon och lägga in beställningar av färdtjänst, sjukresor och andra anropsstyrda resor i vårt system.  l ditt arbete medverkar du även till att upprätthålla och utveckla beställningscentralens relationer med kunder, uppdragsgivare och transportörer.  Arbetstiden är schemalagd vilket innebär tjänstgöring såväl dag- som kvällstid och helger. Våra öppettider är vardagar kl.7-19 och helger kl.8-18. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig som har gymnasieutbildning samt uttrycker dig väl i svenska språket, i både tal och skrift. Tjänsten ställer stora krav på servicekänsla och att du har lätt för att kommunicera på ett tydligt sätt med människor, även under stressade situationer.  Det är viktigt att du kan ställa om till nya förutsättningar med kort varsel och att du kan arbeta effektivt och systematiskt. Du har en god organisatorisk- och analytisk förmåga och är van att arbeta självständigt med datorn som arbetsredskap.  Du har mycket lätt för att samarbeta och är en bra kollega som bidrar till en god arbetsmiljö.        Vi förutsätter att du är ansvarskännande, noggrann och lojal.  Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. ÖVRIGT Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Informationen du anger kan komma att lämnas ut avseende regler för allmän handling enligt offentlighetsprincipen och dina uppgifter behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Kontakta ansvarig rekryterare hos Region Kronoberg vid skyddad identitet för vidare information om hur du ansöker och hantering av dina personuppgifter. Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.

7 februari 2025
Sista ansökan:
23 februari 2025
Trafikplanerare
Falu kommun
Planerare och utredare m.fl.

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta På miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen är vi stolta över att tillsammans jobba för bästa möjliga vardag för kommunens invånare, företagare och besökare. Förvaltningen har mer än 100 medarbetare som samarbetar för att skapa goda livsmiljöer för faluborna. Vi arbetar med den fysiska utvecklingen både i staden och i landsbygdsdelarna av vår kommun. Vårt uppdrag är att utveckla Falun till ett hållbart samhälle och tillgodose behovet av goda livsmiljöer. Vi har tillsammans en mycket bred kompetens och uppdragen ger spännande utmaningar som genomförs i samspel med våra beslutande politiker. Vi söker nu en strategisk och kommunikativ trafikplanerare till vår Planeringsavdelning. På Planeringsavdelningen arbetar vi med utvecklingsfrågor inom fysisk planering, trafikplanering, naturvård/rekreation och miljö för ett större Falun. Vårt uppdrag sker i samverkan med andra inom och utom kommunorganisationen för en hållbar utveckling. Som trafikplanerare inom Falu kommun får du arbeta i en kulturstad med fantastiska miljöer, unik stadskärna, levande landsbygd och världsarvsstatus. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter I rollen som trafikplanerare arbetar du med strategisk trafikplanering, cykelfrågor, parkeringsfrågor, analyser av trafikflöden och mobility management. Du gör utredningar samt svarar på remisser, motioner och faluförslag. Du kommer att driva egna uppdrag som projektledare, men också medverka med din trafikkunskap i projekt som andra driver. Det kommer även ingå att stötta Trafik och markavdelningen i frågor gällande vägföreningar. Vi ser att du har ett stort intresse för samhällsplanering och trafikfrågor och gärna bidrar med dina kunskaper och erfarenheter till andra. I det dagliga arbetet kommer du att ha många kontaktytor. Du kommer att samarbeta nära och aktivt med kollegor samt ha kontakter med myndigheter, konsulter, förtroendevalda och allmänhet. Kvalifikationer För rollen krävs: - Masterexamen med inriktning trafik- och/eller samhällsbyggnad eller annan utbildning på lägst mastersnivå som arbetsgivaren bedömer likvärdig och relevant för uppdraget, alternativt minst 5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet av arbete med trafikplanering som arbetsgivaren bedömer likvärdig - God förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift - B-Körkort Personliga egenskaper Vi söker dig som har god förmåga att analysera och har lätt för att lära in ny kunskap. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett strukturerat och realistiskt sätt där du interagerar kort- och långsiktiga mål med helhetsbilden. För dig är det naturligt att samarbeta med andra för att nå gemensamma mål och du delar gärna med dig av din kunskap och dina erfarenheter till andra. Du förhåller dig positivt i utmanande situationer och hanterar press på ett konstruktivt och målfokuserat sätt. Vi ser också att du är en person som andra ofta känner förtroende för och som kan fånga andras uppmärksamhet i olika frågor. Du kan driva projekt framåt samtidigt som du är inlyssnande, lyhörd och anpassar ditt sätt att kommunicera till mottagaren. I rollen som trafikplanerare är det viktigt att du kan förmedla information på ett enkelt och tydligt sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Meriterande kvalifikationer - Tidigare arbetslivserfarenhet av trafikplanering inom offentlig verksamhet - Dokumenterade kunskaper i trafiklagstiftning, plan- och bygglagen och annan relaterad lagstiftning - Kompetens gällande regelverk för vägföreningar Anställningsvillkor Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att bli aktuellt i inledningsskedet om sökande och arbetsgivare kommer överens om det. Falu kommun tillämpar årsarbetstid och erbjuder även möjlighet till justering av sysselsättningsgrad, semesterväxling och visst distansarbete. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då det kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. Kontaktuppgifter Michael Ahnfeldt, avdelningschef, tel. 023-878 03, mail: [email protected] Fackliga företrädare SACO, Ulrika Bergman, tel. 023 - 827 74, mail: [email protected] Vision, Christina Johansson: tel. 023 - 821 10, mail: [email protected] Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] Kontaktinformation Michael Ahnfeldt, Avdelningschef Arbetsplats Box 812 791 29 Falun

5 februari 2025
Sista ansökan:
19 februari 2025
Trafikplanerare
Landskrona kommun
Planerare och utredare m.fl.

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. Stadsmiljöavdelningen Stadsmiljöavdelningen i Landskrona är en del av Teknik- och stadsmiljöförvaltningen. Avdelningen har idag åtta anställda som arbetar med att utveckla Landskronas stadsmiljö. Det innebär att medverka till att skapa en attraktiv, trygg och levande stadsmiljö där människor trivs, vill bo och verka. I vårt uppdrag ingår att förverkliga fysiska projekt som om- och nybyggnation av gator, torg, lekplatser och parker. I detta ingår att planera, gestalta, projektera och utföra. Förutom projekt arbetar vi nära stadsbyggnadsförvaltningen med detaljplaner och översiktsplan, utvecklar trafikmiljön inklusive kollektivtrafiken både på ett strategiskt och konkret plan, gestaltar tillfälliga arrangemang i staden och samarbetar med övriga förvaltningar avseende den allmänna platsen. I vårt uppdrag ingår även att arbeta med planer, riktlinjer och program för stadsmiljöutvecklingen.  Om- och nybyggnadsprojekten har stor spännvidd och komplexitet. Flera ombyggnader pågår och planeras och större exploateringsområden är under uppförande samtidigt som att fler är på gång. Allt arbete sker i bred samverkan med övriga avdelningar inom förvaltningen, kommunala förvaltningar, ledningsägare, statliga myndigheter, regionala organ, näringslivet, m.fl.  Exempel på projekt som är aktuella i Landskrona är utbyggnad av verksamhetsområdet Örja Norra, förnyelse av stadsdelen Karlslund där nya gator, parker och platser ska anläggas, ombyggnad av området kallat Skeppsbron samt nybyggnad av ny bussterminal. Utöver detta pågår arbetet med en ny översiktsplan där avdelningen deltar med representanter. Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Vi söker en Trafikplanerare med stort intresse för hur trafiklösningar kan utformas såväl på strategisk nivå som konkret i våra aktuella om- och nybyggnadsprojekt. Som enda trafikplanerare hos oss kommer du arbeta brett och bland annat med att: • Vara delaktig i arbeten med detaljplaner och översiktsplan • Representera avdelningen i olika projektgrupper i kommunövergripande frågor såväl som i grupper kopplade till regionen inom trafikområdet • Arbeta med olika typer av utredningar, svara på remisser samt förbereda ärenden till den politiska nämnden • Arbeta med kollektivtrafikfrågor på ett strategiskt plan och vara sammankallande till kollektivtrafikmöten i den trepartssamverkan staden arbetar i. • Delta i de flesta om- och nybyggnadsprojekt från planerings- till utförandestadie däri granskning av projekteringshandlingar ingår • Driva projekt med säkra skolvägar, MM samt bidragsansökningar • Hantera synpunkter och felanmälningar samt ha kontakt med allmänheten, myndigheter och andra organisationer KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är trafikplanerare, civilingenjör med inriktning mot trafikplanering eller motsvarande utbildning. Du är intresserad av stadsutveckling och vill bidra till helhetslösningar. Du har arbetat en längre tid som trafikplanerare och har god erfarenhet inom området.  Vi vill att du är en driven person med vana att ta ansvar och nå fram till resultat. Du skall kunna arbeta strukturerat, är samarbetsinriktad samt kvalitetsmedveten. Du har förståelse för den politiska processen och vill delta i att utveckla Landskrona. Det är av vikt att du ska kunna kommunicera väl både i tal och skrift. Har du särskilda kompetensområden ser vi gärna att du beskriver detta.  Sammanfattningsvis kan vi erbjuda dig ett stimulerande, utvecklande och varierande arbete i ett trevligt arbetsklimat med många kompetenta kollegor. Du har en central och drivande roll inom avdelningens och kommunens arbete med trafikmiljön.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Arbetsgivarinformation: https://www.landskrona.se/jobbailandskronastad För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Landskrona stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp. Om du som sökande har skyddade personuppgifter skickar du in ansökan till HR-avdelningen via post eller lämnar in den i receptionen, ställd till HR-enheten där du också anger vilket referensnummer annonsen har. I din ansökan behöver du ange hur du vill bli kontaktad av rekryterande chef. Din ansökan kommer sekretessmarkeras och bevaras i två år även om du inte blir anställd hos oss. Därefter gallras handlingarna. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på www.landskrona.se.

30 januari 2025
Sista ansökan:
28 februari 2025
Trafikutformare/trafikutredare till stadsmiljöförvaltningen
GÖTEBORGS KOMMUN
Planerare och utredare m.fl.

Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 900 personer. Stadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. ARBETSUPPGIFTER Som trafikutformare/trafikutredare hos oss kommer du arbeta med utformning och utredning i både små och stora, enkla och mer komplexa, uppdrag. I arbetet ingår både att delta i och att självständigt driva olika typer av utvecklingsarbete som ofta innefattar att göra till exempel omvärldsanalyser. En viktig del är att skriva texter samt ta fram nya utformningsprinciper, standardritningar och illustrationer till Teknisk Handbok. Exempel på uppdrag som vi arbetar med just nu: • Framtagande av principer för val av och utformning av olika gatutyper. • Framtagande av utformningsprinciper för genomgående banor. • Framtagande av principer för utformning och planering av blandtrafikgator i cykelvägnätet. • Utveckling av siktkrav. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som trivs med att arbeta varierat med olika typer av uppdrag inom utredning och trafikutformning. Du har en utbildning som civilingenjör, högskoleingenjör, gymnasieingenjör eller utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att lyckas i rollen har du förståelse för kravställningar i Teknisk Handbok och trafikteknisk kunskap. Du har en trafikplaneringskompetens med förståelse för utformning och gestaltning och förmåga att sammanväga helheten för funktion, plats och gestaltning. Du har erfarenhet av att driva liknande typer av utredningsarbeten och av att rita trafikförslag i AutoCad. Eftersom en central del i våra uppdrag är att skriva rapporter på svenska krävs att du har en god förmåga att uttrycka dig i skrift. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT De närmsta två åren renoveras vår arbetsplats på Köpmansgatan 20 där alla stadsutvecklande förvaltningar kommer samlas. De nya lokalerna beräknas vara klara 2026. Under renoveringstiden har vi arbetsplatser på Postgatan och Lillhagsparken enligt ett roterande schema. Det innebär några månader på Postgatan och några månader på Lillhagsparken och gäller för större delen av förvaltningens tjänster. Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid (undantag på vissa avdelningar), friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag. Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/

24 januari 2025
Sista ansökan:
16 februari 2025
Erfaren trafikutformare till stadsmiljöförvaltningen
GÖTEBORGS KOMMUN
Planerare och utredare m.fl.

Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 900 personer. Stadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv. ARBETSUPPGIFTER Vill du stötta förvaltningens projektledare med trafikutformningskompetens för att utforma trafiksäkra, tillgängliga och hållbara stadsmiljöer i en växande storstad? Stadsmiljöförvaltningen planerar och genomför investeringsprojekt för gator, torg och parker, men har också mer temporära uppdrag såsom sommargågator. Som trafikutformare på enheten deltar du som projektmedlem i flera projekt och stöttar projektledaren att göra sammanvägda avvägningar. Du granskar trafikförslag framtagna i olika skeden, både själv, och tillsammans med kollegor på enheten. Du kan hantera utmaningen med att arbetsbelastningen tidvis kan vara hög, men har ett gott stöd av både chef och kollegor. Enheten Utformning gata och park består av tretton personer. Det är trafikutformare, landskapsarkitekter, specialist tillgänglighet och projektledare som alla bidrar med hög kompetens och engagemang för att utveckla Göteborgs stadsmiljö. Camilla arbetar som trafikutformare och berättar: "Vi är ett gott gäng specialister inom trafikplanering, utformning och gestaltning. Det finns flera olika roller som en trafikplanerare kan ha på stadsmiljöförvaltningen, men vår uppgift är att stötta kontorets projektledare i utvecklingen av stadsrummet och att utveckla utformningsprinciper för staden i vår tekniska handbok. Vi arbetar dessutom fortlöpande med granskning för att säkerställa god kvalitet inom trafikutformning och gestaltning av både interna och externa arbeten på allmän plats. Granskningen omfattar alla skeden från tidiga trafikförslag till genomförandestudie och bygghandling. Det bästa med att arbeta här är att variationen på både arbetsuppgifter och projekt är så stor. Vi arbetar tillsammans för att lösa komplexa frågor och på så vis kan vi utvecklas och bli bättre tillsammans." Välkommen till en schysst arbetsplats! KVALIFIKATIONER Du är civilingenjör, högskoleingenjör, gymnasieingenjör eller har erfarenhet som anses likvärdig. Tjänsten kräver lång erfarenhet inom trafikutformning i komplexa stadsmiljöer. Du får gärna ha erfarenhet av att arbeta i projektering eller granska projekteringshandlingar och ha hög trafikteknisk kunskap. Förståelse för stadens stadsutvecklingsprocesser och stadens tekniska handbok är önskvärd. För att lyckas med uppdraget behöver du vara samarbetsinriktad, driven, självständig och pedagogisk. Att kunna se till både helheten och detaljer är avgörande för arbetets framgång. Du kan överblicka ditt egna ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT De närmsta två åren renoveras vår arbetsplats på Köpmansgatan 20 där alla stadsutvecklande förvaltningar kommer samlas. De nya lokalerna beräknas vara klara 2026. Under renoveringstiden har vi arbetsplatser på Postgatan och Lillhagsparken enligt ett roterande schema. Det innebär några månader på Postgatan och några månader på Lillhagsparken och gäller för större delen av förvaltningens tjänster. Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid (undantag på vissa avdelningar), friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag. Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/

24 januari 2025
Sista ansökan:
16 februari 2025
Trafikplanerare till Järfälla Kommun
Järfälla kommun
Planerare och utredare m.fl.

Järfälla utvecklas och förändras för framtiden. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Järfälla. Vill du vara med och göra förändringar som är beständiga, då ska du komma till oss!  Samhällsbyggnadsförvaltningen, med cirka 320 medarbetare, ansvarar för verksamheter under Tekniska nämnden och Miljö- och bygglovsnämnden och kommunstyrelsen.  Avdelningen Park och gata arbetar för att Järfälla ska vara en väl fungerande, vacker, ren och trygg kommun att bo och vistas i. Vi förvaltar och utvecklar trafik- och stadsmiljön med långsiktiga mål för ett hållbart och robust transportsystem. Vi är de som kommer in i det tidiga skedet där vi både arbetar som remissinstans men också med detaljplaner, bygglov på offentlig plats och stadsutvecklingsprojekt. Utöver det arbetar vi med projektering, gestaltning och byggnation av gator, broar, torg och parker. Kontakten med medborgare och näringsliv är en viktig del i arbetet och vi vill ge god service till näringsidkare och allmänhet. På avdelningen är vi 27 personer idag och vi är placerade i Jakobsberg bredvid pendeltåget. Som trafikplanerare har du en nyckelroll i vår expansiva kommun, här blir dina frågor centrala för samhällsbyggandet.  Vårt uppdrag är att utveckla och förbättra för trafiken i det kommunala vägnätet samt främja hållbart resande i kommunen, ett som du förstår viktigt arbete! ARBETSUPPGIFTER I din roll kommer du att arbeta för en säker och hållbar trafikmiljö. Du kommer att arbeta i en grupp där ni är 8 kompetenta specialister och generalister personer som arbetar med kommunens trafikfrågor. Utöver det har ni nära samarbete med andra teknikområden och avdelningar. Det här är en roll med mycket eget ansvar men du kommer att samarbeta nära andra trafikplanerare, landskapsarkitekter, andra specialister samt med projektledare och driftansvariga. Du bidrar med helhetssyn och strategiskt tänkande kring bland annat trafikutredningar, trafikanalyser samt mobilitets- och parkeringsutredningar. Du är även kommunens kontaktperson kring strategiska frågor med andra aktörer i regionen.  Ditt uppdrag är att vara med i utformningen av detaljplanearbetet i ett tidigt skede, vilket handlar om både att jobba med strategier och utformning i detaljplanearbetet. Det innebär att du kommer att arbeta med att utarbeta gatusektioner, korsningsutformningar med mera. Du är både beställare och granskare av trafikutredningar men du kommer också förväntas att på egen hand ta fram stödjande dokument kring strategiska frågor som rör till exempel framkomlighet eller parkeringsfrågor. Eftersom vi är en kommunal verksamhet kommer du också att få besvara remisser och yttranden samt förbereda ärenden till kommunens politiska nämnder. Din dag kommer alltså att innebära mycket externa och interna kontakter, vilka kan vara förtroendevalda, konsulter, entreprenörer men också våra medborgare.  Vi har möjligheten att arbeta på distans, men omfattningen bestäms i samråd med chef och utifrån verksamhetens behov. I Järfälla tycker vi det är viktigt att vi mår bra vilket gör att vi har ett generöst friskvårdsbidrag, en förmånsportal och annat vi tycker är viktigt. Läs gärna mer om det på www.jarfalla.se KVALIFIKATIONER I den här rollen söker vi dig som är strukturerad, analytisk och har en god lösnings- och samarbetsorienterad förmåga. Med det menar vi att du har en gedigen kunskap och erfarenhet inom kommunal trafikplanering. Du är självgående och känner dig bekväm med att driva många olika typer av projekt inom området. Eftersom din roll är utåtriktad vill vi också att du är diplomatisk och har förmågan att prioritera mellan de olika uppgifterna som kommer att komma. Att du är duktig på att samarbeta med olika aktörer ser vi som en självklarhet.    Rent formellt vill vi att du har: • Högskoleutbildning inom stads- eller trafikplanering (eller erfarenhet som bedöms som likvärdig) • Minst ett par års erfarenhet av arbete med kommunala trafikfrågor och gedigen kunskap inom trafikslagen gång, cykel, kollektivtrafik och biltrafik • Erfarenhet av verktyg som finns inom trafikområdet gällande prognoser, kapacitetsberäkning med mera • God förmåga att uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift • B-körkort.         Det är meriterande med erfarenhet från en politiskt styrd organisation.  Vi kommer att genomföra ett löpande urval i den här processen och intervjuer kan komma att påbörjas innan sista ansökningsdag den 16/2 så vänta inte med att skicka in din ansökan utan gör det redan idag. Vi kommer i den här rekryteringen att genomföra tester på de slutkandidater som vi sedan går vidare med.  Vill du vara med där det händer saker på riktigt och där vi gör saker som både skapar ett hållbart samhälle och en väl fungerande infrastruktur, kom till oss i Järfälla, det blir kul! ÖVRIGT Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation och goda utvecklingsmöjligheter. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

24 januari 2025
Sista ansökan:
16 februari 2025
Tidplanerare - Senior
Kraftsam Rekrytering & Bemanning AB
Planerare och utredare m.fl.

Vi söker en Tidplanerare till Trafikverket med stationering i Stockholm Detta är ett konsultuppdrag. Tjänsten har en varierande omfattning, mellan 0-50 procent under 2025 för att senare gå över till 100 procent 2026. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Tvärförbindelse Södertörn ska bli en 2 mil mötesfri motortrafikled med separat gång- och cykelväg från Kungens Kurva, via Flemingsberg, till Jordbro. Trafikverket byter ut Vårbybroarna och breddar väg E4/E20. Uppdraget består av följande: Resurskonsult som tidplanerare och handläggare för huvudtidplanen inom programmet Tvärförbindelse Södertörn. Bistå projekten inom programmet med koordinering, rådgivning och kompetens inom tidplanering. Överföring av kunskap till anställda på Trafikverket avseende de arbetsuppgifter som resurskonsulten utför åt Trafikverket. Trafikverket tillhandahåller dator samt arbetsplats för resurskonsulten på Trafikverkets kontor initialt i Solna/Sundbyberg och eventuellt senare under uppdraget på programmets kontor söder om Stockholm. Arbetsuppgifter Som tidplanerare är du verksamhetens stöd i styrningen mot överenskomna mål för programmets genomförande. Du ingår i en funktionsgrupp med ansvar för att: Utveckla och upprätthålla kvalitén på arbetet med tidplanering. Förtydliga, kommunicera och vidmakthålla rätt kravställning för programmets tidplaner. Presentera beslutsunderlag och aktuellt läge för beslutsfattare. Utbilda medarbetare inom programmet. Uppdatera instruktioner och utveckla rutiner för arbetet med tidplan. Du driver en aktiv tidplanering tillsammans med projektledare i ett urval av programmets projekt med syftet att ytterligare vässa projektens förmåga att leverera enligt överenskommen tid, kostnad och innehåll. Arbetsuppgifter i projekt innefattar: Kontinuerlig uppföljning och uppdatering av utvalda projekttidplaner inom programmet. Rådgivning och stöd vid framtagande av åtgärder för att begränsa påverkan på styrande tider. Granskning av tidplaner upprättade av leverantörer mot programövergripande kravställning för kvalitet på tidplan. Krav (OBS, obligatoriska) Högskoleutbildning om minst 180 hp inom teknik eller ekonomi alternativt annan utbildning som vi tillsammans med erfarenhet bedömer som likvärdig. Minst fem års erfarenhet i närtid av tidplanering av komplexa projekt med flera gränssnitt och beroenden (som konsult eller anställd) hos byggentreprenör eller beställare av entreprenadverksamhet. Goda kunskaper i systemstöd för tidplanering. Goda kunskaper i Officepaketet. Goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Erfarenhet av tidplanering inom entreprenadverksamhet för väg- eller järnvägsprojekt. Arbetat i en beställarorganisation för entreprenadprojekt över 500 miljoner SEK. Välkommen med din ansökan! För frågor är du välkommen att höra av dig till ansvarig rekryterare på johan @ kraftsam.se

14 januari 2025
Sista ansökan:
9 februari 2025
Junior Tidplanerare
Kraftsam Rekrytering & Bemanning AB
Planerare och utredare m.fl.

Vi söker en junior Tidplanerare till Trafikverket med stationering i Stockholm. Tjänsten är på heltid. Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga. Uppdraget Tvärförbindelse Södertörn ska bli en 2 mil mötesfri motortrafikled med separat gång- och cykelväg från Kungens Kurva, via Flemingsberg, till Jordbro. Trafikverket byter ut Vårbybroarna och breddar väg E4/E20. Uppdraget består av följande: Resurskonsult som tidplanerare och handläggare för huvudtidplanen inom programmet Tvärförbindelse Södertörn. Bistå projekten inom programmet med koordinering, rådgivning och kompetens inom tidplanering. Överföring av kunskap till anställda på Trafikverket avseende de arbetsuppgifter som resurskonsulten utför åt Trafikverket. Trafikverket tillhandahåller dator samt arbetsplats för resurskonsulten på Trafikverkets kontor initialt i Solna/Sundbyberg och eventuellt senare under uppdraget på programmets kontor söder om Stockholm. Arbetsuppgifter: Som tidplanerare är du verksamhetens stöd i styrningen mot överenskomna mål för programmets genomförande. Du ingår i en funktionsgrupp med ansvar för att: Utveckla och upprätthålla kvalitén på arbetet med tidplanering. Förtydliga, kommunicera och vidmakthålla rätt kravställning för programmets tidplaner. Presentera beslutsunderlag och aktuellt läge för beslutsfattare. Utbilda medarbetare inom programmet. Uppdatera instruktioner och utveckla rutiner för arbetet med tidplan. Du driver en aktiv tidplanering tillsammans med projektledare i ett urval av programmets projekt med syftet att ytterligare vässa projektens förmåga att leverera enligt överenskommen tid, kostnad och innehåll. Arbetsuppgifter i projekt innefattar: Kontinuerlig uppföljning och uppdatering av utvalda projekttidplaner inom programmet. Rådgivning och stöd vid framtagande av åtgärder för att begränsa påverkan på styrande tider. Granskning av tidplaner upprättade av leverantörer mot programövergripande kravställning för kvalitet på tidplan. Krav (OBS, obligatoriska) Högskoleutbildning om minst 180 hp inom teknik eller ekonomi alternativt annan utbildning som vi tillsammans med erfarenhet bedömer som likvärdig. Minst två års erfarenhet i närtid av tidplanering av komplexa projekt med flera gränssnitt och beroenden (som konsult eller anställd) hos byggentreprenör eller beställare av entreprenadverksamhet. Goda kunskaper i systemstöd för tidplanering. Goda kunskaper i Officepaketet. Goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Välkommen med din ansökan! För frågor är du välkommen att höra av dig till ansvarig på johan @ kraftsam.se

14 januari 2025
Sista ansökan:
9 februari 2025
Upphandlingskoordinator Stockholm
Sway Sourcing Sweden AB
Planerare och utredare m.fl.

Om rollenSom upphandlingskoordinator kommer du att stödja projektledaren och projektteamet i arbetet med att planera, utforma och genomföra upphandlingar kopplade till trafiksystem. Du kommer ingå i enprojektgrupp som inkluderar projektledare, tekniska experter och externa specialister för att säkerställa att projektet fortskrider enligt plan.Arbetsuppgifter som förekommer: Att samordna och färdigställa kompletta upphandlingsdokumentationer, både tekniska och kommersiella. Att fungera som kontaktperson mellan projektet och marknadsaktörer under upphandlings- och utvärderingsfaserna. Att planera, leda och dokumentera möten och marknadsdialoger. Att säkerställa att arbetet sker i linje med affärsmässighet och likabehandlingsprincipen. Att administrera och följa upp aktivitetsloggar och kravhanteringssystem. Vem är du?För att lyckas i rollen ser vi att du är en person med: En eftergymnasial utbildning inom upphandling, offentlig förvaltning eller ekonomi. Minst 1-2 års dokumenterad erfarenhet av arbete med upphandlingar, anbud eller marknadsdialoger inom större projekt. Minst 2 års erfarenhet av administrativt arbete, gärna inom offentlig sektor eller större projektmiljöer. En god förmåga att strukturera och koordinera komplexa processer. Starka kommunikativa färdigheter och förmåga att bygga relationer både internt och externt. Flytande svenska och engelska, då dokumentation och kommunikation sker på båda språken. Placering och omfattning Placeringsort:Stockholm, med möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse. Omfattning: Heltid, 40 timmar per vecka. Startdatum: 2 februari 2025, eller enligt överenskommelse. Slutdatum: 31 december 2027, med möjlighet till förlängning. Sista ansökningsdag: 8 januari 2025. Sway Sourcing är en innovativ rekryteringspartner som specialiserar sig på att matcha rätt talang med rätt företag – snabbt och effektivt. Vårt huvudfokus ligger inom Ekonomi, Administration, HR, Marknad och IT, men vi har även den breda expertis och flexibilitet som krävs för att leverera skräddarsydda rekryteringslösningar inom alla branscher. Trots att vi är en relativt ny aktör har vi redan byggt förtroende hos många av Sveriges största företag och arbetar både nationellt och internationellt. Med baser i Sverige och Spanien erbjuder vi en unik kombination av lokal expertis och global räckvidd. Vårt starka nätverk och djupa branschinsikter gör oss till en självklar partner för företag som vill ligga steget före i sin rekrytering.

10 december 2024
Sista ansökan:
29 maj 2025