Fortifikationsverket söker en säkerhetssamordnare till säkerhetsavdelningens stab. Vi befinner oss i en stark tillväxt och staben är under uppbyggnad för att effektivisera säkerhetsavdelningens förmåga att leda, samordna och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Har du erfarenhet av strategiskt arbete och vill jobba med säkerhetsskydd i en verksamhet som ständigt utvecklas, ansök redan idag! Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga för ett tryggt och fritt Sverige. Din vardag – stärka Sveriges säkerhet Fortifikationsverket befinner sig i ett starkt expansivt skede med stora investeringsvolymer för att fortsätta utveckla och bygga fastigheter och anläggningar inom totalförsvaret. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsskyddet på Fortifikationsverket. Arbetet innefattar säkerhetsskyddsanalys, fysisk säkerhet, informationssäkerhet, personalsäkerhet, incidenthantering, säkerhetsskyddsavtal och signalskydd. På säkerhetsavdelningen arbetar idag cirka 40 medarbetare. Staben är sammanhållande för avdelningens planering- och verksamhetsuppföljning, utveckling av processer, utbildning samt koordinering av ärenden. I staben ingår även funktionen signalskydd. Som säkerhetssamordnare förväntas du delta i säkerhetsskyddsarbetet vid myndigheten och vara med och utveckla skyddet av Sveriges säkerhet. Du arbetar aktivt med att stödja projektledare inom ramen för säkerhetsskydd i flera större projekt på central och strategisk nivå. Du deltar i samverkansform tillsammans med myndighetens partners inom försvarsfamiljen. Befattningen kräver gedigen kunskap och erfarenhet kring hantering av skyddsvärden och säkerhetsskyddklassificerad information. I befattningen ingår även att samordna signalskyddet inom ramen för vissa projekt. Tjänsten innebär koordinering gentemot många kontaktytor och samarbeten både inom och utanför myndigheten och du förväntas sprida din kunskap internt och externt genom att informera och utbilda. Du kan komma att analysera och hantera större säkerhetsskyddsincidenter samt delta i kontrollverksamhet. I rollen ingår även analys och utveckling av arbetssätt, identifiering av skyddsvärden och stöd vid säkerhetsskyddsplanering. Resor förekommer i tjänsten och går att planera. Kvalifikationer Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsskyddområdet med mycket goda kunskaper om säkerhetsskyddslagstiftningen och gällande föreskrifter. Du har även goda kunskaper inom säkerhetsskyddsplanering, säkerhetsrapportering, och incidenthantering och har flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat säkerhetsskyddsarbete. Du är erfarenhet av att utveckla processer och rutiner inom säkerhetsskyddstjänst. Det är meriterande om du har erfarenhet och behörighet att arbeta med signalskydd. Om du har erfarenhet av att hålla föredragningar och genomföra utbildning är det också positivt. Du har ledarkompetens som vi bedömer som tillfredsställande samt goda kunskaper i administrativa IT-stödsystem. Du kommunicerar och uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt på svenska. Körkort klass B är ett krav. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och ditt engagemang. Vi behöver dig som är relationsskapande och har erfarenhet av att bygga nätverk och arbeta över organisatoriska gränser med olika kompetenser samt över myndighetsgränser. Att kunna skapa förståelse och helhetssyn för säkerhetsskyddsfrågor inom flera olika verksamhetsområden är en viktig förmåga för att göra dig framgångsrik i denna roll. Du kan på ett tydligt och otvunget sätt förmedla ditt budskap på såväl ledningsnivå som i den operativa verksamheten eller i ett tekniskt utvecklingsprojekt. Du är strukturerad, positiv, självgående och har tålamod och förmåga att arbeta strategiskt mot långsiktiga mål. För att lyckas i rollen krävs att du är uthållig och engagerad i att driva ditt eget arbete framåt. Du har högt säkerhetsmedvetande med hög integritet och gott omdöme och en uttalad drivkraft att vara med och skydda Sveriges säkerhet. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med ca 1200 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, sköter driften och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort Eskilstuna. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter, har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 7 augusti 2025. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta stabschef Jenny Neuman, tel vx 010-44 44 000 eller rekryteringsspecialist Monica Landmark, tel 010-44 44 690. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Fortifikationsverket söker en säkerhetsskyddsspecialist till säkerhetsavdelningens stab. Vi befinner oss i en stark tillväxt och staben är under uppbyggnad för att effektivisera säkerhetsavdelningens förmåga att leda, samordna och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Har du erfarenhet av strategiskt arbete och vill jobba med säkerhetsskydd i en verksamhet som ständigt utvecklas, ansök redan idag! Din vardag – stärka Sveriges säkerhet Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga för ett tryggt och fritt Sverige. Fortifikationsverket befinner sig i ett starkt expansivt skede med stora investeringsvolymer för att fortsätta utveckla och bygga fastigheter och anläggningar inom totalförsvaret. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsskyddet på Fortifikationsverket. Arbetet innefattar säkerhetsskyddsanalys, fysisk säkerhet, informationssäkerhet, personalsäkerhet, incidenthantering, säkerhetsskyddsavtal och signalskydd. På säkerhetsavdelningen arbetar idag cirka 40 medarbetare. Staben är sammanhållande för avdelningens planering- och verksamhetsuppföljning, utveckling av processer, utbildning samt koordinering av ärenden. I staben ingår även funktionen signalskydd. Som säkerhetsskyddsspecialist arbetar du med att analysera hot, sårbarheter och skyddsvärden och ger förslag på säkerhetshöjande åtgärder. Befattningen kräver gedigen kunskap och erfarenhet kring identifiering av skyddsvärden och hantering av säkerhetsskyddklassificerad information. Du kommer att arbeta med säkerhetsskyddsplanering, säkerhetsrapportering och hantera incidenter. Du kommer att göra bedömningar med olika tidsperspektiv, aggregeringsnivå samt olika mottagare som ska utgöra underlag för beslut i myndighetens verksamhet. Du är ansvarig för att utveckla och effektivisera säkerhetsavdelningens processer och rutiner. Tjänsten innebär många kontaktytor och samarbeten genom att delta i nätverk och samverka aktivt med våra partners och andra försvarsnära myndigheter. Du förväntas sprida din kunskap internt och externt genom att informera och utbilda. Som säkerhetsskyddsspecialist arbetar du även med NATO-relaterade uppdrag. Kvalifikationer Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom säkerhetsskyddområdet med mycket goda kunskaper om säkerhetsskyddslagstiftningen och gällande föreskrifter. Du har även goda kunskaper inom säkerhetsskyddsplanering, säkerhetsrapportering, och incidenthantering. Du har erfarenhet av kvalificerat säkerhetsskyddsarbete och flerårig erfarenhet från arbete inom säkerhetstjänst inom totalförsvaret. Du har erfarenhet av att utveckla processer och rutiner inom säkerhetsskyddstjänst. Det är meriterande om du har erfarenhet av Nato-arbete, gärna inom NSIP eller om du har signalskyddsutbildning. Om du har erfarenhet av att hålla föredragningar och genomföra utbildning är det också positivt. Du har ledarkompetens som vi bedömer som tillfredsställande samt goda kunskaper i administrativa IT-stödsystem. Du kommunicerar och uttrycker dig väl både muntligt och skriftligt på svenska. Körkort klass B är ett krav. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och ditt engagemang. Vi behöver dig som är relationsskapande och har erfarenhet av att bygga nätverk och arbeta över organisatoriska gränser med olika kompetenser samt över myndighetsgränser. Att kunna skapa förståelse och helhetssyn för säkerhetsskyddsfrågor inom flera olika verksamhetsområden är en viktig förmåga för att göra dig framgångsrik i denna roll. Du kan på ett tydligt och otvunget sätt förmedla ditt budskap på såväl ledningsnivå som i den operativa verksamheten eller i ett tekniskt utvecklingsprojekt. Du är strukturerad, positiv, självgående och har tålamod och förmåga att arbeta strategiskt mot långsiktiga mål. För att lyckas i rollen krävs att du är uthållig och engagerad i att driva ditt eget arbete framåt. Du har högt säkerhetsmedvetande med hög integritet och gott omdöme och en uttalad drivkraft att vara med och skydda Sveriges säkerhet. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med ca 1200 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, sköter driften och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort Eskilstuna. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter, har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 7 augusti 2025. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta stabschef Jenny Neuman, tel vx 010-44 44 000 eller rekryteringsspecialist Monica Landmark, tel 010-44 44 690. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Fortifikationsverket söker en Biträdande Signalskyddschef till säkerhetsavdelningens stab. Vi befinner oss i en stark tillväxt och för att möta utvecklingen och en ökad omfattning av signalskydd rekryterar vi nu ytterligare en Biträdande signalskyddschef. Har du erfarenhet av signalskydd och vill jobba i en verksamhet som ständigt utvecklas, ansök redan idag! Vi är en av Sveriges största fastighetsägare och experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vårt huvuduppdrag är att bidra till ökad försvarsförmåga för ett tryggt och fritt Sverige. Din vardag – stärka Sveriges säkerhet Fortifikationsverket befinner sig i ett starkt expansivt skede med stora investeringsvolymer för att fortsätta utveckla och bygga fastigheter och anläggningar inom totalförsvaret. Säkerhetsavdelningen ansvarar för säkerhetsskyddet på Fortifikationsverket. Arbetet innefattar säkerhetsskyddsanalys, fysisk säkerhet, informationssäkerhet, personalsäkerhet, incidenthantering, signalskydd och säkerhetsskyddsavtal. På säkerhetsavdelningen arbetar idag cirka 40 medarbetare. Säkerhetsstaben är under uppbyggnad för att effektivisera säkerhetsavdelningens förmåga att leda, samordna och följa upp verksamheten på övergripande nivå. Staben ansvarar för myndighetens signalskydd och är sammanhållande för avdelningens planering- och verksamhetsuppföljning, utveckling av processer samt koordinering av uppgifter. Rollen som biträdande Signalskyddschef innebär att bistå Signalskyddschefen i samtliga dennes ansvar och sysslor. Signalskyddschefen ansvarar för signalskyddstjänsten inom myndigheten genom att: -ansvara för upprättande och förvaltning av myndighetens styrande och stödjande dokument inom signalskyddet - genomföra utbildningar - genomföra inventering och kontroller - förvalta och hantera system, materiel, nycklar och aktiva kort - hantera incidenter inom signalskyddet - delta i projektgrupper Resor inom Sverige förekommer i tjänsten. Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant högskole- eller universitetsutbildning, eller annan relevant utbildning som motsvarar kravbilden som vi bedömer likvärdig, samt även utbildning som Signalskyddschef. Du har erfarenhet av arbete vid statlig myndighet, t.ex. som signalskyddschef, biträdande signalskyddschef, system-, nyckel- eller kortadministratör. Du har arbetat med sekretessbelagda och säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter och handlingar. Du har även arbetat med incidenthantering. Körkort klass B är ett krav. Det är meriterande om du har kunskap om försvarsmaktens föreskrifter rörande säkerhetsskydd och signalskydd. Det är också meriterande med utbildning inom säkerhets-området brett sett. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Du har förmågan att prioritera och strukturera ditt eget arbete och att löpande kunna följa upp flera parallella aktiviteter. Det är av vikt att du bidrar genom stort engagemang i syfte att utveckla signalskyddet och dess arbetssätt inom myndigheten. I din roll som Biträdande Signalskyddschef ställs mycket höga krav på noggrannhet och att skapa struktur. Vidare ser vi att du har en analytisk förmåga och är lösningsorienterad samt att du är trygg som person och i din roll. Du behöver på ett naturligt sätt skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter såväl internt som i samverkan med andra myndigheter. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med ca 1200 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi bygger, förvaltar, sköter driften och utvecklar avancerad teknologi i samhällsviktiga byggnader. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar enligt den statliga värdegrunden och dess principer och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Lika rättigheter och möjligheter är viktigt för oss. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och ta del av bra förmåner. Vi jobbar också för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort Eskilstuna. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter, har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 11 augusti 2025. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta stabschef Jenny Neuman, tel vx 010-44 44 000 eller rekryteringsspecialist Monica Landmark, tel 010-44 44 690. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid. Om jobbet För dig som drivs av ett arbete med flera kontaktytor och har erfarenhet till sjöss ges nu möjligheten att arbeta som Fartygsinspektör på sektionen för sjöfartstillsyn hos oss på Transportstyrelsen. I rollen kommer du utöva tillsyn genom besiktningar och inspektioner, likväl som operativa kontroller över fartyg och hamnar. Utöver detta utövar du också tillsyn av säkerheten, miljön och arbetsmiljön på fartyg och rederier. Arbetet som Fartygsinspektör är mycket utåtriktat och medför omfattande kontakter med sjöfarts- och varvsnäringen, samt angränsande verksamhetsgrenar såväl i Sverige som utomlands. Detta innebär att du kommer få resa både inom och utom landet. I arbetet ingår beredskapstjänstgöring. Hos oss är du viktig Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar. https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/ Du kommer att - besikta och inspektera svenska och utländska fartyg - granska ritningar och teknisk dokumentation - utföra nybyggnads/ombyggnads och inflaggningsbesiktningar - utföra hamnstats- och värdstatskontroller - ha beredskapstjänst med utryckning för incidenter och olyckor. Du måste ha - examen för sjökapten eller sjöingenjör med senior erfarenhet till sjöss som certifierat fartygsbefäl med behörighet enligt STCW II/2 eller III/2; utan begränsningar av operationsområde alternativt examen som civilingenjör i skeppsbyggnadsteknik med flerårig erfarenhet av fartygskonstruktion och varvsindustri. - god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska - b- körkort. Det är meriterande om du också har - erfarenhet från tekniskt inspektionsarbete på fartyg vid varv/ombyggnation/nybyggnation - erfarenhet från arbete på klassningssällskap eller varvsindustri - erfarenhet från ärendehantering/sak-handläggning inom myndighet. Vi vill att du - är självgående, dvs du tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv sitt angreppssätt och driver sin process vidare - har god samarbetsförmåga, dvs du arbetar bra med andra. Relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt - har gott omdöme, dvs du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalande, agerande och beslut - är strukturerad, dvs du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar - har specialistkunskap, dvs du förstår de fackmässiga aspekterna av arbetet särskilt bra. Underhåller kontinuerligt sin specialistkunskap. Är en kunskapsresurs för andra. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Mer information Anställningen är tillsvidare med placering i Stockholm. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Lotta Taxén, via e-post; mailto:[email protected]. ST, Mats Anderzén och Saco, Carola Sander nås via vår växel på 0771-503 503. Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss. Ansök Ansök via vår webbplats och bifoga ett komplett CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2025-6938. Vi behöver din ansökan senast den 17 augusti 2025. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information om hur du går tillväga. I dina ansökningshandlingar behöver du beskriva på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid utbildnings-/examensbevis samt tjänstgöringsintyg som styrker de kunskaper och erfarenheter som är relevanta för tjänsten uppvisas. Välkommen att bli vår nya kollega! Kort om Transportstyrelsen Antal anställda: Ca 2000. Verksamhetsområden: Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten. Verksamhetsorter: Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro. Huvudkontoret ligger i Norrköping. https://www.transportstyrelsen.se/ Kort om avdelning Sjö- och luftfart Avdelning Sjö- och luftfart bidrar till ett konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert transportsystem. Det gör vi genom att hålla register, utforma regler, pröva och ge tillstånd samt utöva tillsyn. Vi verkar också i många sammanhang på den internationella arenan. Vi finns i Norrköping, Göteborg, Malmö och Stockholm och har cirka 300 medarbetare som är organiserade i sex enheter och en stabsenhet.
Att vara en del av Sörmlandskustens räddningstjänst är att vara en del av något större än en själv. Vår uniform inger förtroende och vi ser det som en förmån att få vara någon andra kan lita på. Ytterst handlar allt vi gör om att skapa ett tryggare samhälle. Det engagemanget präglar hela vår organisation och skapar en svårslagen känsla av att vi har ett viktigt och meningsfullt uppdrag. Tillsammans är vi 200 medarbetare som dagligen arbetar inom räddningstjänst, rådgivning och utbildning, myndighetsutövning, brottsförebyggande arbete, internt skydd samt säkerhetsskydd och krisberedskap. Sörmlandskustens räddningstjänst bidrar till att skapa säkerhet och trygghet för cirka 95 000 invånare i Nyköpings, Oxelösunds, Gnestas och Trosas kommuner. Räddningspersonal i beredskap är en viktig del av svensk räddningstjänst och en viktig resurs för att förebygga olyckor, men även att arbeta med släckning av bränder, räddningsinsatser vid trafikolyckor, sanering av utsläpp, hjärtstoppslarm med mera. Du blir en del av en yrkeskår vars gemensamma uppgift är att se till att konsekvenserna av bränder och andra olyckor blir så begränsade som möjligt. Det försämrade säkerhetspolitiska läget ställer nya krav på räddningstjänsten. Räddningstjänsten är en del av det civila försvaret och måste kunna agera under höjd beredskap för att rädda liv och egendom. Räddningspersonal i beredskap är en viktig del av Sveriges civila försvar, genom att bli deltidsbrandman kan du vara med och bidra. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu dig som vill bli räddningspersonal i beredskap (deltidsbrandman) vid sidan av ditt ordinarie arbete vid någon av brandstationerna i Oxelösund, Gnesta, Trosa, Nyköping, Nävekvarn eller Vrena. Skriv i ansökan vilken station du kan tjänstgöra på. Som räddningspersonal i beredskap har du en annan huvudarbetsgivare men inställer dig snabbt på brandstationen vid larm om brand eller andra olyckor. Du har beredskap var tredje eller var fjärde vecka beroende på vilken station du söker till och ska då kunna rycka ut från brandstationen inom vanligtvis 5-10 minuter. Du behöver bo och/eller arbeta så nära att du klarar inställelsetiden för din station. Du som söker till Oxelösund station har också möjlighet att bli brandman i beredskap med egen bil (BiB). Då har du tillgång till ett fordon både i hemmet och på det ordinarie arbetet. När larmet går åker BiB direkt till olycksplats och bemannar upp styrkan, utan att behöva ta sig till stationen först. Det gör att du kan bo och jobba i större delen av Oxelösunds kommun och ändå kunna jobba som deltidsbrandman. Här kan du klicka vidare för att läsa mer: https://www.nykoping.se/sormlandskustens-raddningstjanst/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/deltidsbrandman/ Utbildning Du får den utbildning och övning du behöver av oss. Först får du en grundutbildning som är planerad till våren 2026. Grundutbildningen är fyra veckor, uppdelad i två perioder om två veckor vardera. Inför grundutbildningen kommer du även att få genomgå 16 timmar teoretisk utbildning, som du gör i egen takt via webben. Du behöver kunna vara ledig från ditt ordinarie arbete och delta under alla fyra utbildningsveckor. Vecka 6-7 och 11-12 är planerade för 2026. Inom en tvåårsperiod ska du även gå del två i utbildningen som sker på en av Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB) skolor. Den utbildningen är tre veckor lång. Du får lön från oss under utbildningarna och vid övningar. De flesta övningstillfällena är på kvällstid, men vissa utbildningstillfällen är förlagda dagtid, vardagar. Vi står för huvuddelen av körkortsutbildningen för C-behörighet (tungt fordon). KVALIFIKATIONER Du som söker ska: - Vara minst 18 år. - Ha B-körkort. - Vara svensk medborgare - Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska - Klara ett fysiskt arbetsprov (rullbandstest). - Vid larm kunna ta dig till brandstationen där du är stationerad och rycka ut på 5-10 minuter (detta beroende på vilken station du söker). - Ha intyg från din huvudarbetsgivare om att du får lämna din arbetsplats vid larm under ordinarie arbetstid samt genomgå grundutbildningen. - Genomgå, och godkännas i medicinska kontroller som är tillämpliga för räddningspersonal. Som en del i rekryteringen kommer du att få genomföra olika tester, du blir kontaktad för datum för dessa om du är intressant för Sörmlandskustens räddningstjänst. Så går rekryteringen till: Sista ansökningsdag: 30 september 2025, urval sker löpande Arbetsprov: Oktober- du får gå på ett rulband i 6 min, i en viss grads lutning iklädd larmställ. Testdag: November- vi avsätter en heldag där du får genomgå en intervju, bilkörning, höjd-test, ett test för att se hur du klarar trånga utrymmen samt en arbetsbana. Läkarundersökning och anställning: Därefter Grundutbildning: Våren 2026, veckorna 6,7, 11 och 12. Du anställs som räddningspersonal i beredskap enligt gällande RiB-avtal. Enligt nuvarande avtal får du ersättning per beredskapstimme, vilket för en hel veckas beredskap ger cirka 5 500 kronor. Utöver det ersätts alla utbildningar och varje övning och larmutryckning ersätts per timme. Vi erbjuder ett meningsfullt extrajobb där du verkligen gör skillnad. Som brandman inom Sörmlandskustens räddningstjänst är du en ambassadör för organisationen i kontakterna med kommuninvånarna. Därför är det viktigt att du är kommunikativ och professionell i ditt bemötande. Som person bör du även vara trygg, stabil och ansvarstagande. Du arbetar effektivt i grupp och trivs med att lösa uppgifter tillsammans med andra. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering. Mångfald gynnar verksamheten och utvecklingen. Vi eftersträvar därför en jämnare köns- och åldersfördelning samt varierad etnisk och kulturell bakgrund hos våra medarbetare.
Rollen som säkerhetsanalytiker med ansvar för krisberedskap och civilt försvar innebär att vara rådgivande inom krisberedskap och civilt försvar. Genom din sakkunskap bidrar du framför allt inom sakområdet i planering och genomförande av övningar, relevanta analyser och aktiviteter samt till att vidareutveckla styrande dokument, följa upp implikationer av nya regelverk och krav samt ta fram förslag till åtgärder. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att självständigt och tillsammans med andra, planera, genomföra och följa upp myndighetens arbete inom civil beredskap. Det innebär exempelvis att planera och genomföra övningar, omvärldsbevakning inom det egna ansvarsområdet samt att genomföra analyser, samordna och följa upp myndighetens arbete inom sakområdet. Som säkerhetsanalytiker samordnar du även arbetet med att utveckla och förvalta kontinuitetsplaner inför och vid höjd beredskap, arbetet med att utveckla och förvalta myndighetens krigsorganisation och bidra till samordning av myndighetens funktion för tjänsteman i beredskap. Du representerar även Riksgälden samt driver utvecklingsuppdrag i samverkan med andra myndigheter. Att ansvara för utveckling och förvaltning av myndighetens krigsorganisation men också för planering för fredstida krissituationer, liksom arbete med säkerhetsskydd och signalskydd ingår också i rollen. Som säkerhetsanalytiker deltar du i säkerhetsenhetens löpande arbete, t.ex. utredningar, beredningar med beslutsunderlag till myndighetens ledningsgrupp och hantering av remisser inom sakområdet. Din profil Vi söker dig som har mycket god förmåga att muntligt och skriftligt förmedla kunskaper och insikter inom området och mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Du tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare och vågar be om hjälp när det behövs. För att lyckas i rollen bör du även ha helhetssyn och vara flexibel. Du har också: • akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, statsvetenskap, riskhantering, krisberedskap, samhällssäkerheteller utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • minst två års erfarenhet av arbete med frågor som rör totalförsvarsplanering • goda kunskaper i Officepaketet. Det är meriterande om du har: • erfarenhet av att leda och samordna arbete med kontinuitetshantering • erfarenhet av utveckling och förvaltning av kris- och krigsorganisationer • erfarenhet av att planera och genomföra utbildning, träning och övning inom sakområdet • erfarenhet från offentlig förvaltning. Övrig information Välkommen med din ansökan som innehåller CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV. Skicka ansökan senast den 24augusti 2025. Ange referens 2025/359 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning. För information om tjänsten är du välkommen att kontakta säkerhetschef Mikael Holmer, 08-613 52 60 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Maria Themnér, tfn 08-613 46 91. Fackliga representanter är: Linn Hedman Saco-S och Lena Niklasson ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00. Riksgälden erbjuder generösa semestervillkor, löneväxling till pension, friskvårdsbidrag, friskvårdstimmar och tillgång till gym. Alla medarbetare har tillgång till en egen plats på kontoret, det finns även möjlighet att arbeta på distans 2,5 dagar i veckan. Finansiellt innehav Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd. Säkerhetsprövning En anställning vid enhet Säkerhet innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning i enlighet med 3 kap. säkerhetsskyddslagen. Med anställningen följer att du kan komma att krigsplaceras. Om Riksgälden Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 240 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se
Safetly är ett auktoriserat bevakningsföretag hos Länsstyrelsen med ett modernt upplägg. Vi har byggt en marknadsplats där företag (kunder) eller vi på Safetly kan lägga upp uppdrag från vår digitala plattform. När uppdrag läggs upp når de omedelbart ut till alla aktiva arbetstagare genom Safetly-appen. Därefter genomför vi en utvärdering och väljer ut den mest lämpade kandidaten baserat på alla ansökningar. Safetly har idag över 120 företag som kunder och 7000 användare som arbetstagare. Men ca 2-3% av våra användare arbetar aktivt då vi väljer ut de absolut bästa. Vi utvärderar alla Safetly-professionals baserat på olika kriterier, detta innefattar bland annat kvalitet, tillgänglighet och pålitlighet. För oss spelar det ingen roll var du kommer ifrån, vilka arbetsgivare du har arbetat för eller i vilken bransch du befinner dig. Besitter du de egenskaper vi söker och bidrar till en tryggare närvaro i samhället, är du varmt välkommen till Safetly! För att framgångsrikt utföra rollen som ordningsvakt krävs följande egenskaper: Pålitlighet: Du måste vara någon som andra kan lita på att du alltid är där och gör ditt jobb effektivt. Samarbetsförmåga: Förmågan att arbeta väl tillsammans med andra, både i team och med besökare, är avgörande. Stresstålig: Du bör kunna hantera högtryckssituationer med lugn och behärskning. Ansvarstagande: Att ta ansvar för dina handlingar och de uppgifter som tilldelats dig är nödvändigt. Etik och integritet: Stark moral och att alltid agera med integritet är fundamentalt i denna roll. Förmågan att verbalt hantera konflikter: Du bör kunna lösa konflikter i första hand på ett konstruktivt och verbal sätt. Engagemang: Ett genuint engagemang för ditt arbete och att förbättra upplevelsen för alla besökare. Välklädd och korrekt uniform: Som en del av vårt team kommer du inte bara att representera Safetly, våra värderingar och våra kunder, utan du är också en del av Sveriges trygghets- och säkerhetssektor. Därför är det viktigt för oss att du uppskattar värdet av att vara välklädd, vilket speglar både professionalism och respekt i alla situationer. Detta inkluderar allt från korrekt uniform till välskött personlig hygien. Du måste vara godkänd av Länsstyrelsen för att arbeta i ett auktoriserat bevakningsföretag Vi erbjuder: Arbeta så mycket eller så lite du vill. Du kan själv boka de dagar eller pass du önskar arbeta genom Safetly-appen. Observera dock att vissa tjänster kräver att du arbetar heltid eller deltid. Transparent sätt att arbeta, du ser datum/tider/objekt/lön innan du tackar ja till ett jobb. Skapa ett konto & använd appen gratis. Ta uppdrag i flertal län i Sverige Både dag och natt jobb förekommer. Hur man kommer igång med sin ansökan Ladda ner Safetly-appen i App Store eller Google Play. Skapa din profil under en minut. Logga in via Bank-id. Svara på alla sidor Bli verifierad. Ansök & se tillgängliga uppdrag direkt i mobilen. Varmt välkommen med din ansökan!
OM PEMA PARTNER Pema Partner är ett fullserviceföretag inom anläggnings- och fastighetstjänster. Vi skapar hållbar nytta via fyra verksamhetsområden: Energieffektivisering, Fastighetsförvaltning, Arenaservice och Utemiljö. Med lång erfarenhet, expertkompetens, modern maskinpark och inte minst engagerade medarbetare bidrar vi till attraktiva fastighetsbestånd och tydlig affärsnytta för våra kunder. Pema Partner erbjuder dig en arbetsplats med ett självständigt och ansvarsfullt arbete där du tillsammans med ett erfaret team bidrar till ett säkrare samhälle, möjlighet till kompetensutveckling samt trygga anställningsvillkor med kollektivavtal. OM TJÄNSTEN Tjänsten innefattar ett helhetsansvar för kontroll, drift och underhåll av sprinkleranläggningar inom verksamhetens fastigheter. Arbetsuppgifterna omfattar att regelbundet utföra veckokontroller, månadskontroller och kvartalskontroller av sprinkleranläggningar i enlighet med gällande regelverk. I rollen som anläggningsskötare för sprinkler har du ett särskilt ansvar för att anläggningarna fungerar korrekt. Du kommer i tjänsten även arbeta aktivt med ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA). Detta innefattar att följa upp rutiner, genomföra kontroller och säkerställa att förebyggande brandskyddsåtgärder är på plats och fungerar som de ska. Du rapporterar eventuella brister eller avvikelser i anläggningarna, vidtar enklare åtgärder för att åtgärda fel och samverkar vid behov med andra aktörer för att säkerställa ett tryggt och säkert brandskydd. Arbetet kräver självständighet, då du planerar och genomför kontroller och inspektioner på egen hand. Du kommer arbeta med en variation av fastigheter såsom skolor, förskolor och särskilda boenden, vilket ställer krav på god planeringsförmåga, flexibilitet och en hög grad av ansvarstagande. Det är också viktigt att du har god kommunikationsförmåga, då du ibland behöver samverka med både interna och externa parter för att säkerställa att brandskyddsarbetet håller hög kvalitet och uppfyller verksamhetens krav. DINA KVALIFIKATIONER Erfarenhet av arbete med sprinkleranläggningar och kontroller enligt SBF-regelverk. Dokumenterad kompetens som anläggningsskötare för sprinkler. Kunskap och erfarenhet av SBA-arbete. B-körkort. MERITERANDE Certifiering inom sprinklerteknik eller brandskydd. God förmåga att arbeta självständigt, strukturerat och kommunicera tydligt. Tidigare erfarenhet från arbete i skolor, förskolor eller vårdboenden. INFO Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med placeringsort i Västerås. Provanställning tillämpas. Arbetstid är måndag-fredag under dagtid. Tillträde: Enligt överenskommelse. Frågor gällande tjänsten besvaras av Fadi Audesho: Mail: [email protected] tlf: 073-5822009 ANSÖKAN Vi tar inte emot ansökningar via mail, så vänligen skicka in din ansökan nedan. Varmt välkommen med din ansökan!
Safetly är ett auktoriserat bevakningsföretag hos Länsstyrelsen med ett modernt upplägg. Vi har byggt en marknadsplats där företag (kunder) eller vi på Safetly kan lägga upp uppdrag från vår digitala plattform. När uppdrag läggs upp når de omedelbart ut till alla aktiva arbetstagare genom Safetly-appen. Därefter genomför vi en utvärdering och väljer ut den mest lämpade kandidaten baserat på alla ansökningar. Safetly har idag över 120 företag som kunder och 8000 användare som arbetstagare. Men ca 2-3% av våra användare arbetar aktivt då vi väljer ut de absolut bästa. Vi utvärderar alla Safetly-professionals baserat på olika kriterier, detta innefattar bland annat kvalitet, tillgänglighet och pålitlighet. För oss spelar det ingen roll var du kommer ifrån, vilka arbetsgivare du har arbetat för eller i vilken bransch du befinner dig. Besitter du de egenskaper vi söker och bidrar till en tryggare närvaro i samhället, är du varmt välkommen till Safetly! För att framgångsrikt utföra rollen som ordningsvakt krävs följande egenskaper: Pålitlighet: Du måste vara någon som andra kan lita på att du alltid är där och gör ditt jobb effektivt. Samarbetsförmåga: Förmågan att arbeta väl tillsammans med andra, både i team och med besökare, är avgörande. Stresstålig: Du bör kunna hantera högtryckssituationer med lugn och behärskning. Ansvarstagande: Att ta ansvar för dina handlingar och de uppgifter som tilldelats dig är nödvändigt. Etik och integritet: Stark moral och att alltid agera med integritet är fundamentalt i denna roll. Förmågan att verbalt hantera konflikter: Du bör kunna lösa konflikter i första hand på ett konstruktivt och verbal sätt. Engagemang: Ett genuint engagemang för ditt arbete och att förbättra upplevelsen för alla besökare. Välklädd och korrekt uniform: Som en del av vårt team kommer du inte bara att representera Safetly, våra värderingar och våra kunder, utan du är också en del av Sveriges trygghets- och säkerhetssektor. Därför är det viktigt för oss att du uppskattar värdet av att vara välklädd, vilket speglar både professionalism och respekt i alla situationer. Detta inkluderar allt från korrekt uniform till välskött personlig hygien. Du måste vara godkänd av Länsstyrelsen för att arbeta i ett auktoriserat bevakningsföretag Vi erbjuder: Arbeta så mycket eller så lite du vill. Du kan själv boka de dagar eller pass du önskar arbeta genom Safetly-appen. Observera dock att vissa tjänster kräver att du arbetar heltid eller deltid. Transparent sätt att arbeta, du ser datum/tider/objekt/lön innan du tackar ja till ett jobb. Skapa ett konto & använd appen gratis. Ta uppdrag i flertal län i Sverige Både dag och natt jobb förekommer. Hur man kommer igång med sin ansökan Ladda ner Safetly-appen i App Store eller Google Play. Skapa din profil under en minut. Logga in via Bank-id. Svara på alla sidor Bli verifierad. Ansök & se tillgängliga uppdrag direkt i mobilen. Varmt välkommen med din ansökan!
Safetly är ett auktoriserat bevakningsföretag hos Länsstyrelsen med ett modernt upplägg. Vi har byggt en marknadsplats där företag (kunder) eller vi på Safetly kan lägga upp uppdrag från vår digitala plattform. När uppdrag läggs upp når de omedelbart ut till alla aktiva arbetstagare genom Safetly-appen. Därefter genomför vi en utvärdering och väljer ut den mest lämpade kandidaten baserat på alla ansökningar. Safetly har idag över 120 företag som kunder och 8000 användare som arbetstagare. Men ca 2-3% av våra användare arbetar aktivt då vi väljer ut de absolut bästa. Vi utvärderar alla Safetly-professionals baserat på olika kriterier, detta innefattar bland annat kvalitet, tillgänglighet och pålitlighet. För oss spelar det ingen roll var du kommer ifrån, vilka arbetsgivare du har arbetat för eller i vilken bransch du befinner dig. Besitter du de egenskaper vi söker och bidrar till en tryggare närvaro i samhället, är du varmt välkommen till Safetly! För att framgångsrikt utföra rollen som ordningsvakt krävs följande egenskaper: Pålitlighet: Du måste vara någon som andra kan lita på att du alltid är där och gör ditt jobb effektivt. Samarbetsförmåga: Förmågan att arbeta väl tillsammans med andra, både i team och med besökare, är avgörande. Stresstålig: Du bör kunna hantera högtryckssituationer med lugn och behärskning. Ansvarstagande: Att ta ansvar för dina handlingar och de uppgifter som tilldelats dig är nödvändigt. Etik och integritet: Stark moral och att alltid agera med integritet är fundamentalt i denna roll. Förmågan att verbalt hantera konflikter: Du bör kunna lösa konflikter i första hand på ett konstruktivt och verbal sätt. Engagemang: Ett genuint engagemang för ditt arbete och att förbättra upplevelsen för alla besökare. Välklädd och korrekt uniform: Som en del av vårt team kommer du inte bara att representera Safetly, våra värderingar och våra kunder, utan du är också en del av Sveriges trygghets- och säkerhetssektor. Därför är det viktigt för oss att du uppskattar värdet av att vara välklädd, vilket speglar både professionalism och respekt i alla situationer. Detta inkluderar allt från korrekt uniform till välskött personlig hygien. Du måste vara godkänd av Länsstyrelsen för att arbeta i ett auktoriserat bevakningsföretag Vi erbjuder: Arbeta så mycket eller så lite du vill. Du kan själv boka de dagar eller pass du önskar arbeta genom Safetly-appen. Observera dock att vissa tjänster kräver att du arbetar heltid eller deltid. Transparent sätt att arbeta, du ser datum/tider/objekt/lön innan du tackar ja till ett jobb. Skapa ett konto & använd appen gratis. Ta uppdrag i flertal län i Sverige Både dag och natt jobb förekommer. Hur man kommer igång med sin ansökan Ladda ner Safetly-appen i App Store eller Google Play. Skapa din profil under en minut. Logga in via Bank-id. Svara på alla sidor Bli verifierad. Ansök & se tillgängliga uppdrag direkt i mobilen. Varmt välkommen med din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer