Kurator till tre grundskolor i Uppsala kommun

Välkommen till utbildningsförvaltningen. Vi erbjuder förskola, grundskola och gymnasieskola för barn och ungdomar mellan 0 och 20 år. Tillsammans jobbar vi mot målet att alla elever ska nå bästa möjliga kunskapsresultat. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Vill du arbeta på skolor där varje elev får möjlighet att växa utifrån egna förutsättningar? Vill du ha ett mångsidigt arbete där du får arbeta med barn och ungdomar på tre av Uppsala kommuns grundskolor? Då bör du söka tjänsten som skolkurator hos oss! I den här tjänsten som kurator kommer du att dela din tid mellan tre av kommunens grundskolor. De skolor som du kommer att arbeta på är Ramsta skola på cirka 60% samt Skyttorp skola och Vattholma skola på cirka 40%. Tjänsten är tidsbegränsad med en uppehållstjänst och sträcker sig från 2025-08-22 till 2026-03-27 med eventuell möjlighet till förlängning. Ramsta skola är belägen väster om Uppsala centrum i vacker kulturbygd. Här går cirka 335 elever i årskurs F-6 och vi har drygt 30 anställda. Vi arbetar aktivt med pedagogisk utveckling och deltar i ett EU-projekt med en skola i Spanien, finansierat av EU-bidrag, i syfte att utveckla elevers förmåga att tänka. Här kan du läsa om Ramsta skola. (https://ramstaskola.uppsala.se/) Skyttorp och Vattholma skolor ligger norr om Uppsala i natursköna och trygga samhällen med goda pendlingsmöjligheter. Tillsammans har skolorna cirka 270 elever i årskurs F–6 och omkring 30 medarbetare. Vi värnar om elevnära undervisning i en miljö där varje barn blir sett och uppmuntras att utvecklas. Skolorna samarbetar tätt kring både pedagogisk utveckling och kollegialt lärande, och är engagerade i ett långsiktigt kvalitetsarbete för ökad måluppfyllelse. Här kan du läsa om Skyttorp skola. (https://skyttorpskola.uppsala.se/) Här kan du läsa mer om Vattholma skola. (https://vattholmaskolan.uppsala.se/) Beskrivning av arbetsuppgifter Som skolkurator kommer du vara en del av den samlade elevhälsan som arbetar främjande och förebyggande i samarbete med lärarna för elevernas bästa samt ge konsultation och handledning till arbetslag, klasslag och enskilda pedagoger kring elever eller grupper. I arbetet ingår att arbeta med psykosociala insatser direkt riktade till enskilda eller grupper av elever. Det ingår även att ansvara för att bevaka och följa upp elever med hög frånvaro, träffa elever i både planerade och spontana samtal, genomföra presentationer i klasser om olika områden samt ha kontakt med vårdnadshavare och externa instanser som socialtjänsten och barn- och ungdomspsykiatrin. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller beteendevetarutbildning med inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som skolkurator. Du behöver också ha god digital kompetens. Mycket god svenska i tal och skrift är en förutsättning för tjänsten. Som person är du lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer. Du kan då behålla ett realistiskt perspektiv på olika situationer och fokusera på rätt saker. Du har förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Du talar klart och välformulerat och deltar engagerat i enskilda samtal såväl som i små och stora grupper. Du lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen. I rollen behöver du vara utåtriktad i yrkesmässiga sammanhang för att skapa kontakter och underhålla relationer. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Pauliina Björkman, rektor, 018-727 81 04. Fackliga företrädare:Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Vision, Lena Carlberg, 018-727 58 56. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 67 03. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

26 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Socialpedagog med projektledningsansvar
Filipstads kommun
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Beskrivning Filipstads kommun har beviljats medel inom ramen för Värmlands skolsamverkan 2. 0. Insatserna riktar sig till barn mellan 13 - 16 år främst mot de som riskerar att inte klara övergång till gymnasieutbildning, till exempel de som har hög grad av frånvaro, motivationssvårigheter och/eller psykosociala svårigheter. Även breda insatser för hela klasser kommer att vara en del av projektet. Tjänsten är förlagd till Ferlinskolan och Stålvallaskolan.  Arbetsuppgifter I denna tjänst ingår, förutom projektledningsansvar, följande: - Stödsamtal och motiverande samtal med elever eller elevgrupper utifrån sociala behov. - Arbete direkt med enskilda elever eller elevgrupper utifrån behov. - Förebyggande värdegrundsarbete och trygghetsarbete. Kvalifikationer Du är utbildad socialpedagog. Du har erfarenhet av att driva projekt och av arbete med elever i grundskolan. B-körkort är ett krav. Som person har du lätt för att samarbeta med andra och du är positiv, nyfiken, lärande och reflekterande. Du är flexibel, engagerad i arbetet med eleverna och bidrar till att främja deras närvaro och på så sätt ge goda förutsättningar för deras utveckling mot att uppfylla målen. Du ansvarar för att skapa ett samarbete mellan olika verksamheter. Du ska också ha lätt för att skapa goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Villkor Projektanställning, projektet pågår under perioden 2025-09-15 -- 2027-06-18. Varmt välkommen med din ansökan! I Filipstad möter du en lugn miljö och en vacker natur. Vi erbjuder ett aktivt föreningsliv och möjlighet till många fritidsaktiviteter såväl kulturella som sportaktiviteter. Filipstads kommun är en stor arbetsgivare med ca 1 100 tillsvidareanställda. Här satsar vi på våra medarbetare, till exempel genom att erbjuda ett brett utbud av kostnadsfri träning och friskvårdsaktiviteter, läs mer om detta på  www.filipstad.se/friskvard Leva i Filipstad är lätt! Läs mer om hur du kan få ut mer av livet genom att arbeta och bo i Filipstad på https://movetofilipstad.se/Vi har även goda pendlingsmöjligheter med buss (Exempelvis Filipstad - Karlstad).  För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

26 juni 2025
Sista ansökan:
1 augusti 2025
Helgansvarig Stödassistent Högås Korttids
Nytida AB
Vårdare, boendestödjare

Nu söker vi på Högås korttids Vagnhärad/Solna två helgansvariga stödassistenter som vill jobba varannan helg, samt vardagar under skollov! Vi erbjuder utbildning och flera förmåner. Inom Nytida är vi i ständig utveckling. Hos oss kan du växa som person samtidigt som du gör skillnad för andra. Vår kultur genomsyras av våra värderingar – respekt, ansvar, enkelhet och kunskap. Det här får du hos oss: Kompetensutveckling via vår egen utbildningsorganisation Lära Förmånsportal med rabatter och erbjudanden Ledarskapsutbildade chefer nära dig En gemensam pedagogik för att ge den bästa omsorgen och stödet till våra omsorgstagare Karriär- och utvecklingsmöjligheter Friskvårdsbidrag och skobidrag Kollektivavtal Ditt uppdrag I rollen som helgansvarig stödassistent utgår du från deltagarnas individuella behov och önskemål och ger stöd i det dagliga livet utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. I dina uppgifter som helgansvarig ingår att skriva genomförandeplaner, göra riskbedömningar, bemanna inför helgerna, ha föräldrakontakt före och efter helgerna och leda på plats. Tillsammans med övriga medarbetare arbetar du med målet att göra dagen meningsfull och innehållsrik. Du stödjer och vägleder med bland annat personlig omvårdnad, måltider, medicinhantering, städning, samhällskontakter och kommunikation. En viktig del i arbetet är att stimulera och motivera deltagarna till att utveckla sina förmågor och att skapa möjligheter till en aktiv och meningsfull fritid. Det ingår även att dokumentera och planera utifrån genomförandeplaner. Om Högås korttids Vårt korttidshem Högås är en lantligt belägen kollogård mellan Vagnhärad och Gnesta med många möjligheter till aktivitet och avkoppling. Vi vänder oss till deltagare med högfungerande autism mellan 7 och 21 år. Korttidsvistelse sker på helger och skollov. Grupperna på korttids är indelade efter ålder och intressen. I samband med start av korttidsvistelse träffas vi i Nytidas lokaler i Solna för gemensam bilfärd till Högås utanför Vagnhärad. Det är därför nödvändigt att du har körkort och är van vid att köra bil. Vi arbetar utifrån Nytidas ramverk för pedagogik vilket innebär ett individcentrerat arbetssätt som bygger på lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. På Nytidas korttidshem vill vi att det ska finnas en bra avvägning mellan roliga aktiviteter och tid för avkoppling. För oss är det viktigt att du är delaktig i vad som händer på korttids och du kommer vara med att planera aktiviteterna. Vi ser gärna att du har ett intresse av att motivera deltagarna till aktiviteter i naturområdet i närområdet. I våra lokaler finns rum för pyssel och skapande, filmtittande och TV-spel, Utomhus har vi en stor gräsmatta med möjlighet för aktiviteter närheten till sjö med möjlighet att fiska och bada. Din erfarenhet och kunskap Vi tror att du som söker dig till oss: Tidigare har haft en ansvarstagande roll Har erfarenhet av målgruppen har en positiv grundsyn och ett starkt engagemang för människor är ansvarskännande och har en personlig mognad trivs med att jobba i team och stötta dina kollegor Du har lägst gymnasieutbildning inom vård och omsorg eller annan likvärdig utbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med målgruppen. Du har god datorvana samt erfarenhet av dokumentation. Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav men i övrigt är inte ditt CV det viktigaste. Om du har rätt egenskaper, ger vi dig stöd och möjlighet att växa. Övrigt Anställningsform: Vi tillämpar individuell anställningsform Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning Tillträdesdag: Augusti Sista ansökningsdag: Tillsvidare För mer information kontakta: [email protected] Registerkontroll: Utdrag ur belastningsregister behöver uppvisas inför en eventuell anställning Facklig kontakt: Kommunal, www.kommunal.se Ansökan Välkommen att ansöka via knappen ”Skicka ansökan” nedan. Vänta inte med att ansöka då vi gör urval löpande. Om du blir kallad till en intervju behöver du kunna styrka att du har rätt att arbeta i Sverige, genom att uppvisa att du har medborgarskap inom EU/EES eller ett giltigt arbetstillstånd. Vill du läsa mer om hur det är att jobba inom Nytida klicka här. Nytida ger stöd till barn, unga och vuxna för hela livets behov inom funktionsnedsättning och psykosocial problematik. Vi erbjuder boende, daglig verksamhet, stöd till individ och familj samt skola på cirka 400 enheter runt om i landet. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Våra medarbetare arbetar med varje persons livskvalitet och trygghet i fokus. Nytida ingår i företagsgruppen Ambea. www.nytida.se

26 juni 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Stödassistent
Svalövs kommun
Vårdare, boendestödjare

Svalövs kommun – med ett strategiskt läge inom familjen Helsingborg – erbjuder närhet, optimism och ett gynnsamt klimat för arbete och liv. Bra kommunikationer gör det lätt att arbetspendla. Här bor ca 14 500 invånare. Vi söker nu en engagerad och erfaren stödassistent till Majorgatans gruppbostad, en verksamhet enligt LSS, belägen i en lugn och trivsam miljö med närhet till natur och goda kommunikationer. Gruppbostaden består av fem lägenheter och vänder sig till personer med olika former av funktionsvariationer. De boende är i varierande ålder och har olika behov av stöd i sin dagliga livsföring. Vårt mål är att skapa en meningsfull och kvalitativ vardag för varje individ utifrån deras förutsättningar och önskemål. ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent arbetar du nära de boende och stödjer dem i deras vardag med utgångspunkt i deras individuella genomförandeplaner. Det innebär stöd i personlig omvårdnad, aktiviteter, kommunikation samt att skapa struktur och trygghet i vardagen. Du förväntas även arbeta med social dokumentation samt bidra till en god samverkan med kollegor, anhöriga och andra professionella aktörer. Arbetet innebär tjänstgöring dag, kväll och helg, även sovande jour förekommer. KVALIFIKATIONER Kvalifikationer: Vi söker dig som har: • Undersköterskeutbildning • Erfarenhet av arbete inom LSS-verksamhet, gärna i gruppbostad • God kunskap om och erfarenhet av att arbeta med personer med psykiatrisk problematik • Förmåga att arbeta självständigt, ta ansvar och fatta egna beslut i det dagliga arbetet • God samarbetsförmåga och ett professionellt bemötande Meriterande: • Kunskaper inom social dokumentation • Erfarenhet av lågaffektivt bemötande och andra relevanta metoder inom psykiatri ÖVRIGT Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Svalövs kommun är en allmän handling. Användaren samtycker till och godkänner att Aditro hanterar personuppgifter i enlighet med Aditros Policy om Personuppgifter och Cookies. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss all kontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

26 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Sprudlande glad kille söker ledsagare/avlösare i Täby (upptill 36 tim/månad

God Omsorg - en del av God assistans, bedriver avlösarservice och ledsagarservice för kunder i vissa kommuner. Vi är ett företag med stort hjärta och hög kompetens som brinner för det vi gör och har lång erfarenhet inom bland annat assistans. Att värna om våra medarbetare och förenkla tillvaron för våra kunder är kärnan i vår verksamhet som kännetecknas av personligt bemötande, hög tillgänglighet och snabb service. Läs gärna mer om oss på vår hemsida: www.godomsorg.se Om kunden:  Sprudlande glad, busig och något blyg kille i yngretonåren med down syndrom som bor i Täby tillsammans med sin familj och två hundar. Han vill komma ut på äventyr där han får röra på sig, han älskar att besöka lekland, simhallen eller ta en skogspromenad med picknick. Hemma sitter han gärna still och kollar på tv eller spelar PS. Kvalifikationer/önskemål om ledsagare/avlösare: Glad och positiv Ansvarsfull Tycka om hundar (familjen har två busiga hundar) Bo i Täby eller i närheten Om tjänsten:  Upptill 36 tim/månad, utförs på vardagseftermiddagar eller helgdagar. Tillträde snarast. Som ledsagare följer du med en kund, med en funktionsnedsättning, på olika aktiviteter. Det kan röra sig om shopping, gå på museum eller kanske ta en fika. Som avlösare avlastar du anhöriga till exempelvis ett barn med en funktionsnedsättning i hemmet eller närområdet. Det kan vara för att föräldrarna ska få lite egen tid med andra syskon.   Ta nu chansen och skicka in din ansökan så hör vi av oss om förslag på uppdrag som kan passa dig! I din ansökan vill vi ha ett personligt brev där du berättar lite om dig själv och dina erfarenheter, ett CV samt kontaktuppgifter på hur vi kan nå dig. Enligt lagen om registerkontroll och God Omsorgs policy ska den som arbetar med minderåriga uppvisa ett utdrag ur polisens brotts- och misstankeregister innan anställning. Du beställer själv registerutdraget enligt LSS från polisen, blankett finner du här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/

26 juni 2025
Sista ansökan:
10 juli 2025
Vill du berika en 13-årings liv v.30+v.32 i sommar?
God Assistans i Värmland AB
Personliga assistenter

Vi söker dig som har möjlighet att arbeta v.30 och v.32 hos vår kund i Charlottenberg. Är det du? På grund av oförutsedda händelser har vi behov av en person som kan arbeta ett par veckor i sommar. Arbetet i denna assistans innebär att hjälpa en 13-årig kille att njuta av sommarlovet. Han har autism och behöver hjälp i vardagen för att få allt att fungera som det ska. Ni kommer spendera mycket tid utomhus och göra massa roliga aktiviteter. En regnig dag tror vi att ni bakar, kollar en film eller hittar på något annat. Oavsett är detta en mysig assistans där du verkligen blir behövd och är en förutsättning för ett härligt sommarlov. Att vara assistent:  Att vara personlig assistent är ansvarsfullt, tro inget annat. Man kan säga att du är en annan människas "armar och ben", du hjälper till med de saker som personen inte längre klarar av själv. Det kan innebära att du hjälper till med allt från att ta en promenad till att klä på sig. Ibland lagar du mat eller hjälper kunden med dusch och toalettbesök, allt beror på kundens förutsättningar.  Yrkesrollen passar dig som är ansvarstagande och har en genuin vilja att hjälpa andra. Du beskrivs förmodligen som en person med ett stort hjärta och som tycker om att fixa så att andra mår bra. På God Assistans värnar vi om våra assistenter och vi vet att mår våra assistenter bra så gör de ett bra arbete. Det är därför som vi har ett generöst friskvårdsbidrag upp till 4000kr/år, kollektivavtal och en branschmässigt god lön.   Om kunden:  Vår kund är en pojke i 13-års åldern som bor i Charlottenberg och har autism. Han är en glad och positivt inställd person som älskar olika aktiviteter såsom att vara i naturen, cykla, hoppa studsmatta och baka. Han behöver hjälp med sin dagliga livsföring vilket betyder att du kommer hjälpa till med personlig omvårdnad och se till att dagarna blir så bra som möjigt. Förutsättningar och tjänsteinformation:  För att lyckas i rollen som assistent hos denna kund behöver du framförallt vara ansvarstagande, alert och gilla att göra aktiviteter. Vi tror att du har en god fysik så att du orkar hänga på alla upptåg som ni kommer göra. Vi söker antingen en kille som är aktiv med god fysik eller en lite äldre kvinna som ta en "mormors"-roll under dessa veckor.  Arbetstider: Vi behöver framförallt hjälp v.30 (mån-fre 09:00-17:00) och v.32 (mån-fre 10:00-18:00). Finner vi dig där allt klaffar riktigt bra, så finns möjlighet till mer arbete framöver. Krav: Du behöver kunna arbeta aktuella veckor.  Bil och körkort är meriterande. Påvisa utdrag ur belastningsregistret. Vi rekryterar löpande. God Assistans bedriver personlig assistans för kunder över hela Sverige. Vi är ett företag med stort hjärta och hög kompetens som brinner för det vi gör och har lång erfarenhet inom assistans. Att värna om våra medarbetare och förenkla tillvaron för våra kunder är kärnan i vår verksamhet som kännetecknas av personligt bemötande, hög tillgänglighet och snabb service. Läs gärna mer om oss på vår hemsida: www.godassistans.se .

26 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Vill du berika en 13-årings liv v.30+v.32 i sommar?
God Assistans i Värmland AB
Personliga assistenter

Vi söker dig som har möjlighet att arbeta v.30 och v.32 hos vår kund i Charlottenberg. Är det du? På grund av oförutsedda händelser har vi behov av en person som kan arbeta ett par veckor i sommar. Arbetet i denna assistans innebär att hjälpa en 13-årig kille att njuta av sommarlovet. Han har autism och behöver hjälp i vardagen för att få allt att fungera som det ska. Ni kommer spendera mycket tid utomhus och göra massa roliga aktiviteter. En regnig dag tror vi att ni bakar, kollar en film eller hittar på något annat. Oavsett är detta en mysig assistans där du verkligen blir behövd och är en förutsättning för ett härligt sommarlov. Att vara assistent:  Att vara personlig assistent är ansvarsfullt, tro inget annat. Man kan säga att du är en annan människas "armar och ben", du hjälper till med de saker som personen inte längre klarar av själv. Det kan innebära att du hjälper till med allt från att ta en promenad till att klä på sig. Ibland lagar du mat eller hjälper kunden med dusch och toalettbesök, allt beror på kundens förutsättningar.  Yrkesrollen passar dig som är ansvarstagande och har en genuin vilja att hjälpa andra. Du beskrivs förmodligen som en person med ett stort hjärta och som tycker om att fixa så att andra mår bra. På God Assistans värnar vi om våra assistenter och vi vet att mår våra assistenter bra så gör de ett bra arbete. Det är därför som vi har ett generöst friskvårdsbidrag upp till 4000kr/år, kollektivavtal och en branschmässigt god lön.   Om kunden:  Vår kund är en pojke i 13-års åldern som bor i Charlottenberg och har autism. Han är en glad och positivt inställd person som älskar olika aktiviteter såsom att vara i naturen, cykla, hoppa studsmatta och baka. Han behöver hjälp med sin dagliga livsföring vilket betyder att du kommer hjälpa till med personlig omvårdnad och se till att dagarna blir så bra som möjigt. Förutsättningar och tjänsteinformation:  För att lyckas i rollen som assistent hos denna kund behöver du framförallt vara ansvarstagande, alert och gilla att göra aktiviteter. Vi tror att du har en god fysik så att du orkar hänga på alla upptåg som ni kommer göra. Vi söker antingen en kille som är aktiv med god fysik eller en lite äldre kvinna som ta en "mormors"-roll under dessa veckor.  Arbetstider: Vi behöver framförallt hjälp v.30 (mån-fre 09:00-17:00) och v.32 (mån-fre 10:00-18:00). Finner vi dig där allt klaffar riktigt bra, så finns möjlighet till mer arbete framöver. Krav: Du behöver kunna arbeta aktuella veckor.  Bil och körkort är meriterande. Påvisa utdrag ur belastningsregistret. Vi rekryterar löpande. God Assistans bedriver personlig assistans för kunder över hela Sverige. Vi är ett företag med stort hjärta och hög kompetens som brinner för det vi gör och har lång erfarenhet inom assistans. Att värna om våra medarbetare och förenkla tillvaron för våra kunder är kärnan i vår verksamhet som kännetecknas av personligt bemötande, hög tillgänglighet och snabb service. Läs gärna mer om oss på vår hemsida: www.godassistans.se .

26 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Kurator och förebyggande socialsekreterare

Har du idéer för framtiden och drivs du av utmaningar? I Haninge får du utvecklas tillsammans med trygga kollegor som vill göra skillnad redan idag. Just nu pågår ett av de mest ambitiösa förändringsarbetena i vår kommuns historia. Vi bygger en ny stad, cirka 20 minuter från Söder. Följ med på vår resa.    Välkommen att utvecklas med oss Första linjens socialtjänst Haninge kommun anpassar sig inför framtidens socialtjänst och har därför inrättat en första linjens socialtjänst. Här har vi samlat tidiga och förebyggande råd- och stödinsatser med mål att kunna erbjuda kommuninvånarna hjälp i ett tidigt skede så allvarlig problematik förebyggs. Vi skall finnas nära kommuninvånarna och det skall bli enklare att komma i kontakt med socialtjänsten. Ditt uppdrag Vi söker nu en erfaren socionom till Förebyggarteamet, en tjänst som är delad som 50% kurator på Stödcentrum för unga brottsutsatta och 50% Förebyggande socialsekreterare. Som kurator på stödcentrum erbjuder du stödsamtal till barn och unga som har utsatts för brott. Fokus är på den brottsutsattas upplevelse och stöd i att komma vidare efter händelsen. Arbetet innebär även stöd i rättsprocessen och stöd till anhöriga. Som förebyggande socialsekreterare arbetar du både med utåtriktat och förebyggande arbete och med att hantera förhandsbedömningar gällande barn och unga i risk för kriminalitet och unga lagöverträdare. Vi önskar i ett tidigt skede kunna upptäcka och identifiera barn och unga som är i behov av stöd samt erbjuda och motivera föräldrar och unga att ta emot hjälp för att bryta en negativ utveckling I båda rollerna ingår du i Förebyggarteamets och Stödcentrums utåtriktade och förebyggande arbete. Du kommer att hålla i föräldraföreläsningar om unga i risk för kriminalitet och brottsutsatthet, hålla workshops om brott och brottsutsatthet i skolklasser och andra verksamheter där unga vistas, och arbeta med att sprida information om socialtjänsten till både andra yrkesverksamma och civilsamhället för att öka tillgängligheten till socialtjänsten och motverka desinformation. Tillsammans med kollegor deltar du i och leder några av våra områdesmöten för samverkan kring barn och unga i risk för kriminalitet, och har möjlighet att arbeta med föräldrastödjande insatser och stöd till barn och unga , exempelvis föräldrarådslag, Komet tonår, medlingar, trappansamtal mm. I tjänsten ingår det även att kunna vara behjälplig i myndighetsutövning i Mottagningsgruppen barn, unga och vuxna vid exempelvis semestertider. Visst kvälls- och helgjobb förekommer. Det här söker vi hos dig Du har ett engagemang för förebyggande arbete och erfarenhet av samtal med barn och unga. Du får gärna ha arbetat några år som utredande socialsekreterare inom barn- och ungdom och vara intresserad av att arbeta mer förebyggande och med samtalsstöd. Vi utvecklar ständigt vår verksamhet och anpassar oss efter målgruppens behov och du förväntas ta en aktiv del i att driva och utveckla det förebyggande arbetet. Vi lägger stor vikt vid gott professionellt bemötande mot våra klienter, samarbetspartners och varandra. För att trivas hos oss behöver du vara en lagspelare som vill arbeta i ett team där vi stöttar varandra och hjälps åt.  För tjänsten krävs att du har: - Socionomexamen - Erfarenhet av att ha arbetat med samtal med barn och unga Det är meriterande om du har: - Extra meriterande om du har erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänsten Barn- och unga. - Kunskap om rättsprocessen för unga - Förebyggande socialt arbete - Vana att hålla föreläsningar, presentationer och workshops - Utbildning i Trappansamtal, Medling, Krissamtal, föräldrastödsprogram t ex Komet eller ABC - Kunskap/erfarenhet av nätverksmöten och samverkansmöten Din kompetens: Vid rekryteringen läggs stor vikt vid personlig lämplighet och följande kompetenser: - Du är utvecklingsinriktad och driver på ett självgående sätt dina uppgifter framåt - Du är förtroendeingivande och har god samarbetsförmåga - Du har kunskap och förmåga att dokumentera korrekt och rättssäkert. Det här kan vi erbjuda dig Ett utvecklande arbete som engagerar och utmanar, tillsammans med kunniga kollegor och erfarna chefer. MiniMaria och Förebyggarteamet för unga är en av sju enheter i Första Linjens socialtjänst och består av 15 erfarna och engagerade kollegor som arbetar som förebyggande socialsekreterare, SSPF-koordinatorer, Skolsocionomer och kuratorer vid Stödcentrum och MiniMaria. Vi sitter i ljusa trevliga kontorslokaler med goda kommunikationer och närhet till köpcentrum, restauranger, naturområde med bad, skid- och löpspår, samt till Handens pendeltågsstation, endast 20 minuter från T-centralen. Vi har fri tillgång till gym i kommunhuset, rökfri arbetstid, friskvårdscheckarårsarbetstid, klämdagar samt möjlighet till semesterväxling. Välkommen med din ansökan!  I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer. Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.

26 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Projektmedarbetare till projekt Rebus i Hagfors
Hagfors kommun
Socialsekreterare

Projekt Rebus finansieras av Klarälvdalens Samordningsförbund som är en egen juridisk enhet bildad av Hagfors, Munkfors och Forshaga kommuner, Region Värmland, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Uppgiften för förbundet är att effektivisera samverkan mellan parterna, både strukturellt och individinriktat. Samordningsförbundet ger en möjlighet att skapa flexibla, effektiva och lokalt anpassade samverkanslösningar som ett komplement till parternas ordinarie verksamhet. ARBETSUPPGIFTER  Utgångspunkten för arbetet i projekt REBUS är att det finns människor som har svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden och att försörja sig själva. Syftet är att genom samverkan och samarbete med hjälp av individinriktade insatser öka välbefinnande och livskvalitet för målgruppen som ger dem möjlighet att närma sig eller nå egen försörjning. Centralt i allt arbete är tydliga resultat och stegförflyttning.  Arbetet med deltagare genomförs utifrån individuella handlingsplaner för att stödja individen mot uppsatta mål. Tillsammans med deltagaren identifierar du individens förmågor och arbetsmarknadens möjligheter. En viktig uppgift i arbetet är att samordna och koordinera insatser för den enskilde.  Rapportering till styrgrupp och styrelse ingår. Arbetet förändras fortlöpande och du bör vara intresserad av att utveckla ditt arbetssätt och att arbeta utifrån de uppsatta mål och ramar som finns för projektet.  ARBETSPLATS  Vi söker en projektledare för projekt Rebus, med placering på arbetsmarknadsenheten som tillhör Enheten arbete och sysselsättning, Hagfors kommun. Vid arbetsmarknadsenheten arbetar ett kompetent team med arbetshandledare, arbetskonsulenter, verksamhetsvaktmästare och samordnare. Dina uppdrag kommer från socialtjänsten, arbetsförmedlingen, regionen eller Försäkringskassan.  KVALIFIKATIONER Dina personliga egenskaper bedöms vara av stor vikt och du som söker tjänsten är utåtriktat, lyhörd och självständig. Du är pedagogisk i din kommunikation för att kunna visa på fördelar med att göra förändringar i en persons livssituation. Som person är du drivande med goda kunskaper i det individuella samtalet som trivs med att arbeta självständigt men också i samarbete med andra. Du är utbildad socionom eller beteendevetare. ÖVRIGT Tjänsten är en projektanställning mellan 250901-251231. Den kan förlängas till 2026 om erforderliga beslut fattas. Hagfors kommun erbjuder dig stora möjligheter till balans i livet. Du kan göra karriär och samtidigt njuta av ett gôtt liv med livskvalitet. Här finns ett modigt fôlk med framåtanda som uppskattar kombinationen av den lilla stadens potential och närheten till en storslagen natur.  Vårt handlingskraftiga näringsliv stärker kommunen och sätter Hagfors på kartan internationellt. Den lokala flygplatsen gör att det är nära till Stockholm och resten av världen, vilket skapar möjligheter i både jobbet och privatlivet.  Här hjälps vi åt att skapa ett rikt liv och tillsammans möjliggör vi en attraktiv kommun. Läs mer om arbetet i http://www.hagforsstrategin.se. Vid anställning kan utdrag ur polisens belastningsregister komma att begäras. VÄLKOMMEN MED DIN ANSÖKAN!

26 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Personlig assistent sökes till en man Töreboda
Vår Omtanke Sverige AB
Personliga assistenter

Vi på Vår Omtanke söker DIG som vill bli en del av vårt härliga team som vill jobba som personlig assistent hos vår manliga kund i Töreboda. Varje kund är unik och dina arbetsuppgifter varierar utifrån kundens behov. Du värnar om kundens självbestämmande och integritet samt bidrar till att vardagen fungerar smidigt. Om tjänsten Rollen som personlig assistent ställer höga krav på förmågan att skapa goda relationer. Vi söker därför dig som är lyhörd, engagerad och ansvarstagande. Det är även viktigt att du kan ta egna initiativ och se vad som behöver göras. Vem är du? Du är en ärlig och pålitlig person som genuint tycker om att arbeta och du äger förmågan att kunna skapa en harmonisk atmosfär omkring dig. Du bör ha stor empati, ha tålamod samt kunna sätta dig in i en annan människas situation och vara mycket lyhörd. Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta som personlig assistent eller har annan erfarenhet som kan vara likvärdig. Som person har du en god social förmåga, ser till hela kundens behov, är noggrann och ansvarstagande samt har ett gott bemötande. Arbetstid och tjänstgöringsgrad: Deltid och extra vid behov. Arbetstid: kväll/ natt . Lön: Fast timlön enligt överenskommelse, övriga ersättningar sker enligt kollektivavtal. Tillträde: Enligt överenskommelse Vi erbjuder friskvård. Vad händer nu? Vi ser gärna att du ansöker snarast då vi går igenom urvalet löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag. Din ansökan läses av personal på Vår Omtanke. Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta oss! Välkommen med din ansökan!

26 juni 2025
Sista ansökan:
26 juli 2025