Yrken med social inriktning

Sök lediga jobb inom Yrken med social inriktning

Personlig assistent
Mina Assistenter Saik AB
Personliga assistenter

Jag söker dig som är en strukturerad och praktiskt lagd person och ha förmåga att kunna förmedla på svenska i tal och skrift. På grund av min förlamningsskada är jag endast verbal och kan inte visa eller skriva. Jag ser gärna att du är en kvinna som har nära till skratt och är rak i kommunikationen. Att känna glädje tillsammans med en person som man arbetar med skadar ju inte! :-) Assistera i husgöromål, intimvård, arbete och fritidssituationer ingår. Integritet, respekt och ärlighet ser jag som en förutsättning för en bra relation och ett gott samarbete. Uppgifterna varierar och en bra arbetsmiljö erbjuds, but it takes two to tango. :-) Erfarenhet av serviceinriktade arbeten ses som en merit. Du kommer framförallt att vara mina armar och ben. De organisatoriska är väl utformat med bra och fungerande rutiner, därför bör du vara följsam och praktiskt lagd som person. Se filmen INBLiCK innan du ansöker på www.mina-assistenter.se OBS: Jag söker endast Genuint intresserade personer som fyller KRAVET av denna tjänst.

14 juli 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Socionom till skolsocialt team (vikariat 1 år)
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss Vill du göra verklig skillnad för barn och unga genom att arbeta med tidiga och förebyggande insatser? Vi söker nu en engagerad och relationsskapande skolsocionom för ett vikariat till skolsocialt team inom Enheten för prevention och tidigt stöd i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning. Du blir en del av ett etablerat och välfungerande samarbete med stadsdelens grundskolor, ett samarbete som syftar till att stärka skolnärvaron och skapa bättre förutsättningar för barns lärande och utveckling. Tjänsten är en del av en utökning inom verksamheten då vi beviljats extra medel och du kommer att vara ett viktigt tillskott som gör det möjligt för oss att stärka arbetet med skolnärvaro ytterligare. Vi erbjuder Hos oss får du ett meningsfullt och varierat uppdrag där du, tillsammans med kollegor från både socialtjänsten och skolan, arbetar för att ge barn och deras familjer tidigt och samordnat stöd. Du får arbeta i en stimulerande miljö där du uppmuntras att bidra med idéer och utveckla metoder i nära samarbete med skolpersonal och andra professionella runt barnet. Vi är ett erfaret team som värdesätter kollegialt stöd, flexibilitet och ett gemensamt engagemang för våra målgrupper. Din roll Som skolsocionom arbetar du med barn i grundskoleålder som har upprepad eller långvarig frånvaro från skolan. Insatserna sker utan föregående biståndsbedömning och utformas tillsammans med barn, vårdnadshavare och skola, alltid med målet att stärka barnets skolnärvaro och öka måluppfyllelsen. Arbetet vilar på systemteoretisk grund och omfattar hela nätverket kring barnet, där familj, skola och andra aktörer samverkar. I rollen ingår bland annat att: Bedriva motiverande och stödjande arbete med barn och deras vårdnadshavare Att samverka och arbeta i nära samarbete med skolorna och deras elevhälsoteam Genomföra insatser i barnets naturliga miljö såsom hemmet och skolan Bidra till metodutveckling och kollegialt lärande inom teamet Hålla i föräldraskapsstödgrupper på dagtid och ibland även kvällstid Du har en självständig roll med stort ansvar, men arbetar alltid i nära samarbete med kollegor och skolpersonal. Du är en viktig del i vårt gemensamma arbete för att främja barns skolgång och välmående. Vår arbetsplats Skolsocialt team (SST) är en del av Enheten för prevention och tidigt stöd inom området Första linjen. Här ingår även fältverksamhet, föräldramottagning, ungdomsmottagningens kuratorer och SSPF-koordinatorer. Området leds av områdeschef och enhetschefer och är en del av Avdelningen för förebyggande och främjande arbete i stadsdelsförvaltningen. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: Socionomexamen Erfarenhet av motivationsarbete och familjestödjande insatser Förmåga att arbeta självständigt, flexibelt och med ett helhetsperspektiv God samarbetsförmåga och vana att arbeta i nätverk Det är meriterande om du har: Erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning gällande barn och unga Erfarenhet av arbete i skola, till exempel som skolkurator Kompetens i föräldraskapsstödsprogram såsom ABC eller KOMET Kunskap om systemteori och nätverksarbete Du är trygg i din yrkesroll, har ett professionellt bemötande och förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du trivs med att arbeta i en verksamhet som präglas av utveckling, delaktighet och engagemang. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Tjänsten är ett vikariat på minst ett år med möjlighet till förlängning, under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Arbetstiden är förlagd till dagtid måndag - fredag, med viss kvällstjänstgöring inom ramen för flextid, i samband med ex. föräldrastödsgrupper eller andra insatser som behöver ske utanför skoltid. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030.

14 juli 2025
Sista ansökan:
5 augusti 2025
Kurator till Vuxenpsykiatri neuropsykiatri LARO i Uddevalla

NU-sjukvården är en del av Västra Götalandsregionen och är ett av Sveriges större länssjukhus. Vi finns på NÄL (Norra Älvsborgs Länssjukhus) i Trollhättan och Uddevalla sjukhus. Sjukhusets upptagningsområde omfattar 280 000 invånare. Tillsammans är vi cirka 5 000 medarbetare som varje dag arbetar för att ge god och säker specialistsjukvård. Vi finns på västkusten och vårt område erbjuder en varierad natur med både hav, berg, skog och sjö. Vuxenpsykiatriska öppenvårdsmottagningen i Uddevalla Vi har behov av att rekrytera en kurator och medarbetare till vår mottagning. Vår ambition är att erbjuda och skapa förutsättningar för stimulerande, spännande och intressant arbete med goda utvecklingsmöjligheter. Psykiatriska öppenvårdsmottagningen ses som basen i den specialistpsykiatriska verksamheten där målet är att, så långt som möjligt, utreda, diagnostisera, behandla och rehabilitera i patientens närmiljö. Målgruppen är i första hand personer som har behov av psykiatrisk specialistvård för exempelvis ångesttillstånd, samsjuklighet d v s psykisk störning/sjukdom med samtidigt missbruk/beroende samt utredning och behandling av ADHD. Vi bedriver även behandling utifrån LARO. Du kommer till en verksamhet med väl inarbetade kollegor och en god arbetsgemenskap. Vi är uppdelade i team bestående av läkare psykologer, kuratorer, sjuksköterskor, arbetsterapeut, psykoterapeut och sekreterare. Arbetsuppgifter Kvalificerat psykosocialt utredningsarbete. Bedömnings- och behandlingsarbete med individ, familj, nätverk och samverkan med andra vårdgivare/myndigheter. Arbetet är såväl planerat som oplanerat, enskilt och i grupp. Kvalifikationer Du är utbildad socionom, vi ser gärna att du har gått grundläggande utbildning i KBT ”steg 1”. Tidigare erfarenhet inom specialistpsykiatri och att leda grupper är också meriterande. Du är strukturerad, tydlig, ordningsam och flexibel samt har en vilja att arbeta och ingå i ett team. Vi värdesätter egenskaper såsom god social kompetens där humor, framåtanda och positivt tänkande är en klar merit. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och egenskaper såsom samarbetsförmåga samt förmåga att arbeta självständigt. Meriterande är om du är legitimerad hälso och sjukvårdskurator eller om du blir behörig för en sådan legitimation under övergångsperioden. Övrigt Intervjuer sker fortlöpande under ansökningstiden, skicka gärna in din ansökan redan idag! Vid tillsättning av tjänst inom psykiatrin begär vi alltid utdrag ur misstanke- och belastningsregistret. Denna förfrågan sköts av arbetsgivaren. Välkommen med din ansökan! Om Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen finns till för människorna i Västra Götaland. Vi ser till att det finns god hälso- och sjukvård för alla. Vi arbetar för en hållbar utveckling och tillväxt, bra miljö, förbättrad folkhälsa, ett rikt kulturliv och goda kommunikationer i hela Västra Götaland. Västra Götalandsregionen arbetar aktivt för att digitalisera fler arbetssätt. För att vara en del av den digitala omvandlingen har du med dig grundläggande färdigheter och kan använda digitala verktyg och tjänster. Du kan söka information, kommunicera, interagera digitalt, är riskmedveten och har motivation att delta i utvecklingen för att lära nytt. Västra Götalandsregionen krigsplacerar alla tillsvidareanställda medarbetare. Vill du veta mer om Västra Götalandsregionen kan du besöka vår introduktion till nya medarbetare på länken https://www.vgregion.se/introduktion.  Du kan även läsa mer i presentation om https://mellanarkiv-offentlig.vgregion.se/alfresco/s/archive/stream/public/v1/source/available/sofia/rs4011-467070786-672/surrogate. Ansökan Västra Götalandsregionen ser helst att du registrerar din ansökan via rekryteringssystemet. Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Till bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings-, förmedlings- och rekryteringsföretag samt andra externa aktörer och försäljare av ytterligare jobbannonser. Västra Götalandsregionen har upphandlade avtal.

14 juli 2025
Sista ansökan:
12 augusti 2025
Handläggare Äldreomsorg Biståndsenheten
Älvsbyns kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Att arbeta i en mindre kommun gör att du får chansen att prova på nya saker, att du får känna ansvar och förtroende i din yrkesroll samt att du utvecklas i ditt arbete. Att utvecklas genom att få en inblick och vara delaktig i hela processen gör att man växer som medarbetare. Vi tror även att både känna och ta ansvar är viktigt för utvecklingen. Det ger dessutom en mycket värdefull erfarenhet i det fortsatta arbetslivet. I Älvsbyns kommun hjälper vi varandra och arbetar tillsammans för att uppnå goda resultat. Vi ser fram emot din ansökan hos oss!Som medarbetare hos oss i Älvsbyns kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner https://www.alvsbyn.se/arbete-och-karriar/personalformaner/ Inom Biståndsenheten arbetar för närvarande 9 handläggare med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL) och enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Inom enheten ingår förutom handläggare, enhetschef, avgiftshandläggare, administratör, specialisthandläggare och metodutvecklare. Specialisthandläggaren ger möjlighet till bland annat handledning och vägledning i det dagliga arbetet. Arbetsgruppen är mån om att värna om varandra och har en god gemenskap där man hjälps åt. Arbetsuppgifter Aktuell tjänst som handläggare vid Biståndsenheten innebär handläggning inom området Äldreomsorg. Som handläggare har du ett helhetsperspektiv och utgår från individens behov, all utredning sker enligt modellen IBiC, Individens Behov i Centrum. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att utreda, besluta och följa upp behov av insatser enligt Socialtjänstlagen. I arbetet ingår bland annat hembesök, delta på/sammankalla till samordnade individuella planeringar och att planera insatser i samband med att personer skrivs ut från sjukhuset. En viktig del i arbetet är dokumentation och rättssäkerhet. Du arbetar självständigt, men också i nära samarbete med kollegor, andra professioner och verksamheter både internt och externt. I det dagliga arbetet har du gott stöd från kollegor, specialisthandläggare och enhetschef. Personliga egenskaper Som person tar du egna initiativ, är resultatinriktad och har förmåga att fatta beslut. Vid stressiga situationer är du lugn och stabil samt har förmåga att hålla fokus. Du har lätt att samarbeta, lyssnar och kommunicerar. I det dagliga arbetet är du strukturerad genom att planera, organisera och prioritera arbetsuppgifter utifrån egna och andras uppsatta tidsramar. Du har god samarbetsförmåga och lägger stor vikt vid att ge ett gott bemötande, både internt och externt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Adekvat högskoleutbildning, socionom, social omsorg eller motsvarande • Kunskap om de lagar som reglerar myndighetsutövning • B- körkort • Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift och vara väl förtrogen med det svenska språket • Erfarenhet av myndighetsutövning inom Socialtjänsten Meriterande • Utbildning inom socialrätt och juridik • Erfarenhet av verksamhetssystem pulsen combine och Lifecare • Kunskap om arbetsmodellen IBIC Vi erbjuder en tidsbegränsad på heltid med tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Vikariatet räcker i 6 mån, med möjlighet till ev. förlängning. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Vi tillämpar provanställning vid nyrekrytering. Utdrag ur polisens belastningsregister krävs Sista ansökningsdag 250831 Välkommen med din ansökan redan idag. Intervjuer och urval sker löpande från 18/8. Du kan därför komma att bli kontaktad före sista ansökningsdag. Lön Lönen är individuell, ange löneanspråk. Allmänt Anställningsvillkor enligt avtal. Kommunen strävar efter en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt ökad mångfald inom alla yrkesområden. Inför rekryteringsarbetet har Älvsbyns kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Älvsbyn är Norrbottens pärla. I vår kommun får cirka 8 000 människor möjligheten att arbeta, bo och leva nära naturen. Vi är stolta över skolorna för de yngre och omsorgen av de äldre. Många är engagerade inom föreningslivet och det gör vår kommun levande och livskraftig.

14 juli 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Frivårdsinspektör till Frivården Kalmar
Kriminalvården
Övriga yrken inom socialt arbete

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Läs mer om Frivården Kalmars verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/hitta-och-kontakta/verksamhet/frivardskontor/kalmar/#verksamhet ARBETSUPPGIFTER Som frivårdsinspektör ansvarar du för klienter dömda till skyddstillsyn och klinter som är villkorligt frigivna och som står under övervakning. Frivården ansvarar även för intensivövervakning med elektronisk kontroll, s.k. fotboja, och samhällstjänst. Vid frivården gör vi även personutredningar inför tingsrätts- och hovrättsförhandlingar och tar ställning till påföljdsförslag. Arbetet inom frivården består till stor del av att möta klienter, göra utredningsarbete och göra risk- och behovsbedömningar samt upprätta planer för verkställigheten. Som frivårdsinspektör kan du även få arbeta med att leda behandlingsprogram. Som frivårdsinspektör deltar du aktivt i påverkansarbetet riktat mot klienter bland annat genom strukturerade samtal utifrån KBT, att motivera till deltagande i programverksamhet samt att medverka i frigivningsförberedelser för klienter intagna på anstalt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är trygg, stabil och har god självinsikt. Du har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och anpassar ditt sätt att förmedla budskap utefter mottagarens förutsättningar. I ditt yrkesutövande har du ett gott omdöme och integritet. Som frivårdsinspektör behöver du ha god samarbetsförmåga och kunna kommunicera på ett tydligt sätt. Du ska även ha en fysisk status som möjliggör att agera fysiskt om situationen så kräver. För att trivas och lyckas i ditt uppdrag är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och tron på att människan är utvecklingsbar. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har • Akademisk examen (lägst kandidatnivå) företrädesvis beteendevetare, jurist, socionom eller inom samhällsvetenskap alternativt annan akademisk utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant • Goda kunskaper i att använda svenska språket i såväl tal som skrift. • B- Körkort Det är meriterande om du har • Väl vitsordad arbetslivserfarenhet inom kriminalvård, social omsorg, psykiatri eller vård- och omsorgsarbete • Relevanta språkkunskaper • Erfarenhet av arbete med ärendehandläggning • Erfarenhet av utredningsarbete • Erfarenhet av socialt behandlingsarbete • Erfarenhet av arbete med verkställighetsplanering. • Erfarenhet av arbete med KBT-baserade insatser • Erfarenhet av KrimStics • Erfarenhet av att arbeta med MI (Motiverande samtal) • Arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Befattningen kan innebära krigsplacering vid Kriminalvården. Läs mer om krigsplacering på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/krigsplacering/ Provanställning kan komma att tillämpas. Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

14 juli 2025
Sista ansökan:
5 augusti 2025
Vi söker en ny medarbetare till Våld i nära relation (VINR)
Borlänge kommun
Socialsekreterare

Social-och arbetsmarknadsförvaltningen består av tre verksamheter. I verksamhet 1 ingår Individ-och familjeomsorgen (IFO) och består av barn- och familjeenheten, mottagning- och förebyggandeenheten, enheten för sociala insatser - unga samt enheten för sociala insatser - vuxen.  Vår enhet BFE (barn- och familjeenheten) består av 6 team; familjerätt, familjehem, Krimgrupp samt tre barn- och unga team. I ett av barn- och unga teamen arbetar tre socialsekreterare med vuxna personer kopplat till våld i nära relation (VINR). Varje team leds av en 1:e socialsekreterare och utöver detta finns även två biträdande enhetschefer och en enhetschef. Självklart lockar vår värdegrund dig! - Jag finns här för Borlängebon - Jag gillar utmaningar - Jag möter varje människa med öppenhet  Vi söker nu förstärkning till vårt team som utreder vuxna kopplat till våld i nära relation (VINR). ARBETSUPPGIFTER I det viktiga och utmanande arbetet som socialsekreterare med inriktning våld i nära relation (VINR) riktar vi oss till Borlängebor som är eller har blivit våldsutsatta samt våldsutövare. Hos oss kommer du att utreda, bedöma behov av stöd och hjälp och skydd enligt Socialtjänstlagen. Du följer upp beviljade insatser och stötta familjer i deras livssituation samt ger rådgivning och service till de Borlängebor som söker vårt stöd både psykosocialt, vägledande och socialt. Du kommer att samverka med både interna och externa samverkanspartners. Inom teamet utreds barn och unga av andra socialsekreterare och vid behov samverkar socialsekreterare med ansvar för barn och unga med socialsekreterare inom VINR på ett naturligt sätt alltför att skapa de bästa förutsättningarna för Borlängebon. Detta innebär också att du som socialsekreterare alltid har tillgång till ett nära kollegialt stöd. Ni är tre socialsekreterare som arbetar med dessa arbetsuppgifter. Du har också tillgång till nära arbetsledning av en 1:e socialsekreterare. Vi erbjuder idag våra medarbetare: Gedigen och strukturerad introduktion Team varje vecka med fokus på ärendedragning Enskild ärendegenomgång med din 1:e/arbetsledare minst en gång i månaden Närhet till chefer Flextid Friskvårdsbidrag Relevant utbildning vid tillfälle och mycket mer! KVALIFIKATIONER Du ska ha socionomexamen eller annan högskoleutbildning(180hp) inom relevant område som av arbetsgivare bedöms likvärdig samt kursbevis inom: - Socialrätt 7,5hp, inriktning barn och unga om man endast har 7,5hp - Förvaltningsrätt 7,5hp - Psykologi 7,5hp, bör vara utvecklingspsykologi om man bara har 7,5hp - Socialt arbete grundläggande nivå 7,5hp -Socialt arbete avancerad nivå 7,5hp Du ska ha B-körkort samt goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift. Meriterande: Erfarenheter av utredningsarbete inom individ-och familjeomsorgen, arbete med våld i nära relation samt arbete med riskbedömningsinstrumenten FREDA, SARA och PATRIARK. Kunskaper i andra språk än svenska, både i tal och skrift. Utbildning i BBIC, MI, Signs of safety samt kunskaper i verksamhetssystemet VIVA. Personliga egenskaper: Vi söker dig som har en personlig mognad och positiv grundsyn och som kan kombinera kompetens med förståelse för Borlängebons sociala situation. Du ska vara trygg i de beslut du fattar och vara ansvarstagande. Vi ser gärna att det finns ett engagemang hos dig och att du har en kreativitet som bidrar till enhetens utveckling. För oss är det viktigt att du har ett ödmjukt bemötande, är flexibel och stresstålig då målgruppens utmaningar kräver detta. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt men även att du kan och vill samverka med kollegor och andra samarbetspartners när det krävs. Urval och intervju kommer att ske löpande så skicka in din ansökan redan idag eller senast den 17 augusti 2025. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT I samband med intervju behöver du som kandidat uppvisa bevis om medborgarskap i Sverige/EU/EES eller giltigt arbets- uppehållstillstånd. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt. Välkommen med din ansökan! ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

14 juli 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
1:e socialsekreterare till Barn- och familjeenheten
Borlänge kommun
Socialsekreterare

Social-och arbetsmarknadsförvaltningen består av tre verksamheter. I verksamhet 1 ingår Individ-och familjeomsorgen (IFO) och består av barn- och familjeenheten, mottagning- och förebyggandeenheten, enheten för sociala insatser - unga samt enheten för sociala insatser - vuxen. Vår enhet, Barn – och familjeenheten (BFE) består av 6 team; familjerätt, familjehem, Krimgrupp samt tre barn- och unga team. I ett av barn- och unga teamen arbetar tre socialsekreterare med vuxna personer kopplat till våld i nära relation (VINR). Varje team leds av en 1:e socialsekreterare och utöver detta finns även två biträdande enhetschefer och en enhetschef. Självklart lockar vår värdegrund dig! - Jag finns här för Borlängebon - Jag gillar utmaningar - Jag möter varje människa med öppenhet ARBETSUPPGIFTER Barn- och familjeenheten (BFE) har under året utökats med socialsekreterare dels för att kunna möta de behov som finns i kommunen men även för att skapa förutsättningar och möjlighet att fortsätta jobba med utveckling och förbättringar.  Vi expanderar och söker nu en 1:e socialsekreterare till en ny tjänst på enheten.  Inom myndighetsområdet barn- och unga jobbar medarbetarna med specifika uppdrag i tre olika arbetsgrupper; Utredningsgruppen jobbar med utredningar med stöd av SoL och LVU, Placeringsgruppen ansvar för barn och unga placerade i familjehem eller HVB med stöd av SoL eller LVU och Kombogruppen ansvar för beviljade SoL insatser samt ett fåtal SoL utredningar. Behovet av att förstärka med arbetsledning finns idag främst inom utredningsarbete SoL och LVU.  Är du en engagerade socionom som vill jobba med arbetsledande arbetsuppgifter då är välkommen med din ansökan till vår inkluderande, expanderande och ambitiösa enhet. Som 1:e socialsekreterare arbetar du framförallt med att vara ett nära arbetsledningsstöd till socialsekreterare, du leder enskilda ärendegenomgångar med socialsekreterare men även gemensamma ärendegenomgångar med hela arbetsgruppen. Du medverkar vid lönesamtal och rekryteringar. Du arbetar med rutiner, riktlinjer och utvecklingsarbete som avser arbetsområdet. På enheten arbetar vi alltid med barnens behov i centrum och vi har implementerat arbetsmetoden Signs of safety. Vi tror på att möta Borlängebon där han/hon är och att hjälpa och vägleda den enskilda individen att hitta sin egen kapacitet för att kunna göra varaktiga förändringar. Arbetet utgår från den lagstiftning, de riktlinjer och det kunskapsstöd som finns och du arbetar utifrån evidensbaserad praktik. Viktigt för oss är en rättssäker handläggning och ett mycket gott bemötande.  Vi erbjuder idag våra medarbetare: - en gedigen introduktion - utbildning inom MI, BBIC, Signs of Safety - dagligt handläggarstöd - närhet till chefer - systematiskt kvalitetsarbete som alla är en del av - metodstöd - flextid - friskvårdsbidrag - aktivt arbetsmiljöarbete    och mycket mer! Utöver det interna introduktionsprogrammet så ingår även deltagande i Yrkesresan. Yrkesresan är ett koncept för introduktion och kompetensutveckling från Socialstyrelsen anpassad för socialtjänstens medarbetare. Yrkesresan är framtagen genom ett samarbete mellan SKR, Socialstyrelsen och Regionala samverkans- och stödstrukturer (RSS). KVALIFIKATIONER Krav: - Socionomexamen - Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska - B-körkort Meriterande: - Erfarenhet av utredningsarbete inom individ- och familjeomsorgen, IFO                                     - Erfarenhet av arbete i VIVA - Utbildning i BBIC - Utbildning i Signs of safety - MI-utbildning - Utbildning i hedersrelaterat våld - Ledarskapsutbildning Personliga egenskaper: - Som person är du trygg i dig själv - Du har förmåga att arbeta effektivt mot uppsatta mål - Du har mycket god förmåga att samarbeta - Du är kreativ och flexibel  - Du är öppen och nyfiken och kan hantera att vi är en verksamhet i ständig utveckling -Du arbetar strukturerat och fokuserat även i stressiga situationer ÖVRIGT I samband med intervju behöver du som kandidat uppvisa bevis om medborgarskap i Sverige/EU/EES eller giltigt arbets- uppehållstillstånd. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt. Välkommen med din ansökan! ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

14 juli 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Socialsekreterare till Barn – och familjeenheten
Borlänge kommun
Socialsekreterare

Social-och arbetsmarknadsförvaltningen består av tre verksamheter. I verksamhet 1 ingår Individ- och familjeomsorgen (IFO) som består av barn- och familjeenheten (BFE), mottagning- och förebyggandeenheten (MFE), enheten för sociala insatser unga- samt vuxen (ESI) .  Vår enhet, Barn – och familjeenheten (BFE) består av 6 team; familjerätt, familjehem, Krimgrupp samt tre barn- och unga team, varav en placeringsgrupp, en utredningsgrupp och en kombogrupp där man arbetar med att utreda samt följa upp insatser i öppen regi. I ett av barn- och unga teamen arbetar tre socialsekreterare med vuxna personer kopplat till våld i nära relation (VINR). Varje team leds av en 1:e socialsekreterare och utöver detta finns även två biträdande enhetschefer och en enhetschef. Självklart lockar vår värdegrund dig! - Jag finns här för Borlängebon - Jag gillar utmaningar - Jag möter varje människa med öppenhet ARBETSUPPGIFTER Barn- och familjeenheten (BFE) har under den senaste tiden arbetat med att både utveckla och stärka enheten genom olika insatser. Vi expanderar och behöver fler socialsekreterare till våra barngrupper vi söker efter dig som är en driven, nyfiken och engagerad socionom. I Utredningsgruppen arbetar socialsekreterare enbart med utredningsarbete (BBIC) med stöd av SoL och/eller LVU. Du jobbar med utredningar utifrån egna ansökningar eller genom inkomna anmälningar. I Placeringsgruppen arbetar socialsekreterare med att följa upp och ansvara för barn och unga som är placerade i familjehem eller HVB. I Kombogruppen arbetar socialsekreterare främst med att följa upp beviljade SoL insatser samt en viss del utredningsarbete SoL. Känner DU ett starkt engagemang för att hjälpa barn, unga och deras familjer som är i behov av stöd och hjälp? Då har du chansen att få komma till vår inkluderande och ambitiösa enhet!  Vi söker dig som är trygg i dig själv, har god samarbetsförmåga och vill göra skillnad för våra unga Borlängebor. Vi har ett arbetssätt där många ärenden handläggs av huvud- och medhandläggare. På enheten arbetar vi alltid med barnens behov i centrum och vi har implementerat arbetsmetoden Signs of safety. Vi tror på att möta Borlängebon där han/hon är och att hjälpa och vägleda den enskilda individen att hitta sin egen kapacitet för att kunna göra varaktiga förändringar. Arbetet utgår från den lagstiftning, de riktlinjer och det kunskapsstöd som finns och du arbetar utifrån evidensbaserad praktik. Viktigt för oss är en rättssäker handläggning och ett mycket gott bemötande.  I grupperna finns en 1:e socialsekreterare som har en arbetsledande roll och som stöttar och vägleder dig i ditt dagliga arbete, du har t ex regelbundna individuella ärendegenomgångar med din arbetsledare.  Vi erbjuder idag våra medarbetare: - en gedigen introduktion - utbildning inom MI, ASI, Signs of Safety - dagligt handläggarstöd - närhet till chefer - systematiskt kvalitetsarbete som alla är en del av - metodstöd - flextid - friskvårdsbidrag - aktivt arbetsmiljöarbete    och mycket mer! Utöver det interna introduktionsprogrammet så ingår även deltagande i Yrkesresan. Yrkesresan är ett koncept för introduktion och kompetensutveckling från Socialstyrelsen anpassad för socialtjänstens medarbetare. Yrkesresan är framtagen genom ett samarbete mellan SKR, Socialstyrelsen och Regionala samverkans- och stödstrukturer (RSS). KVALIFIKATIONER Krav: - Socionomexamen - Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska - B-körkort Meriterande: - Erfarenhet av utredningsarbete inom individ- och familjeomsorgen, IFO                                          - Erfarenhet av arbete i VIVA - Utbildning i BBIC - Utbildning i Signs of safety - MI-utbildning - Utbildning i hedersrelaterat våld Personliga egenskaper: - Som person är du trygg i dig själv - Du har förmåga att arbeta effektivt mot uppsatta mål - Du har mycket god förmåga att samarbeta - Du är kreativ och flexibel  - Du är öppen och nyfiken och kan hantera att vi är en verksamhet i ständig utveckling -Du arbetar strukturerat och fokuserat även i stressiga situationer ÖVRIGT I samband med intervju behöver du som kandidat uppvisa bevis om medborgarskap i Sverige/EU/EES eller giltigt arbets- uppehållstillstånd. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt. Välkommen med din ansökan! ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

14 juli 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Personlig Assistent i centrala Västerås
Legolas Personlig Assistans AB
Personliga assistenter

Jag söker dig som är rökfri vid 20-45 års åldern och som skulle kunna passa in i min vardag. Du måste vara någorlunda tekniskt lagd, dvs inte främmande att fixa dator, iPhone och använda verktyg av olika slag. Jag vill också att du ska kunna skriva svenska och engelska flytande. Andra viktiga egenskaper: Du ska ha lätt att umgås med personer i olika åldrar. Du ska kunna se vad som ska göras utan att jag säger till. Du ska ej vara beroende av mobil under arbetstid! Flytande svenska i både tal och skrift. Bra engelska i både tal och skrift Körkort är ett krav! Har du inget behöver du inte göra en ansökan. Jag har egen bil som assistenerna kör. Lite om mig och min skada: Jag är en man på 50 års åldern som är ryggmärgsskadad efter en olycka. Jag är förlamad från axlarna och kör permobil med sug o blås styrning. Själv är jag en utåtriktad man som tycker om att vara där det händer saker och att umgås med folk. När vädret inte tillåter att man går ut, ser jag gärna på en bra film eller fixar och grejar med hemmet. Jag bor i en lägenhet på stan i Västerås och där sker det mesta av jobbet. Det är väldigt viktigt att jag kan lita på dig och att du tar jobbet på allvar, att personkemin stämmer är mycket viktigare än meriter! Erfarenhet inom vård är ett stort plus men inget krav! Arbetsuppgifterna innebär bland annat sköta min personliga hygien, sjukgymnastik, ta hand om hemmet, matlagning, köra bil, och andra vardaglig sysslor som jag behöver hjälp med. Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

14 juli 2025
Sista ansökan:
31 augusti 2025
Enhetschef till ny enhet, prevention & tidigt stöd
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Välkommen till oss Enskede-Årsta- Vantör är en stor stadsdelsförvaltning som ibland benämns som "Lilla Stockholm" på grund av dess spridning av områden med skiftande karaktär. Detta bidrar till ett utmanande och spännande arbete med stora möjligheter att påverka det tidigt förebyggande stödet till barn och föräldrars utformning. Det förebyggande och främjande arbetet med barn, ungdomar och familjer är prioriterat. Vi arbetar utifrån en preventionsvetenskaplig och systemteoretisk grund, med fokus på risk- och skyddsfaktorer. Just nu pågår ett större förändringsarbete som syftar till att tillgängliggöra, kvalitetssäkra och utveckla socialtjänstens olika verksamheter i enlighet med den nya socialtjänstlagen, vilken trädde i kraft 1 juli 2025. Omställningsarbetet inom staden och i förvaltningen kommer att pågå under en längre period. För att bättre kunna möta behoven kommer nuvarande enhet (som idag består av 28 medarbetare) att göras om till två och ingå i området Första linjen. Initialt kommer området att bestå av dessa två enheter och enheten för samhällsservice, råd och stöd. Nu söker vi två erfarna ledare till de två nya enheterna: prevention och tidigt stöd! Vill du vara med på den här spännande utvecklingsresan där du får möjlighet att vara med och forma de nya enheterna? Vi söker dig som vill coacha och utveckla framgångsrika team samt bidra till utvecklingen på både enhets- och verksamhetsnivå. Vi erbjuder Vi är en dynamisk arbetsplats med kunniga och verksamhetsutvecklande medarbetare. Vi strävar efter att se möjligheter och utvecklingsområden, där teamarbete så väl inom som mellan verksamheterna, enheterna och andra avdelningar är centralt. Vi erbjuder dig ett viktigt, meningsfullt, roligt och verksamhetsnära uppdrag som enhetschef. Du kommer jobba tätt ihop med dina enhetschefskollegor och områdeschef i en verksamhet som präglas av närvarande ledarskap och aktivt medarbetarskap. Som chef erbjuds du utbildningsinsatser och seminarium inom aktuella verksamhets- och personalfrågor. Genom stadens nätverk fördjupar du dig inom olika kunskapsområden och bygga värdefulla relationer. Som anställd hos oss har du möjlighet till semesterväxling, flextid och friskvårdsbidrag. Läs mer om hur det är att vara chef inom Stockholms stad Här!   Din roll Som enhetschef har du det övergripande ansvaret för personal, budget och arbetsmiljö. Du är en del av områdets ledningsgrupp och rapporterar direkt till områdeschef. Du arbetar aktivt för att främja ett gott samarbete och ett positivt arbetsklimat. Tillsammans med övriga chefer i verksamhetsområdet ansvarar du för det systematiska arbetsmiljöarbetet, för att skapa en trygg och utvecklande arbetsmiljö för alla. Närvaro i verksamheten är en central del av ditt ledarskap, där du coachar och stödjer medarbetarna för att tillsammans nå bästa möjliga resultat. Du bidrar till helhetsuppdraget för socialtjänsten genom att taktiskt och strategiskt se till att arbeta över gränserna och teambaserat för att nå gemensamma mål med andra utanför ditt ansvarsområde. Verksamhetsområdet är under uppbyggnad och enheterna är under utveckling och du kommer därför vara med och bidra till att utveckla enheterna och din egen roll som enhetschef. Följande yrkeskategorier och verksamheter finns idag inom enheten: fältassistenter, kuratorer vid ungdomsmottagning, familjebehandlare i skolsocialteam tillika föräldramottagningen samt SSPF-koordinatorer. När de nya enheterna bildas kommer dessa att fördelas mellan de olika enheterna och nya verksamheter kan komma att ingå utifrån området Första linjen. Inom verksamheterna drivs även externfinansierade projekt där du ingår i projekt- och/eller styrgrupper tillsammans med övriga aktörer. Du samverkan internt och externt, med Socialtjänstens myndighetsutövande verksamheter, regionen, polis, skolor och civilsamhället med flera, är en viktig del i uppdraget. Din kompetens och erfarenhet För den här tjänsten krävs det att du har: socionomexamen dokumenterad erfarenhet av att ha lett verksamhet, arbetsgrupper eller utvecklingsprojekt med goda resultat för målgruppen och arbetsmiljön chefserfarenhet från socialtjänsten krav på goda kunskapar om socialtjänstens verksamheter, tidiga insatser och förebyggande arbete erfarenhet av att arbeta med samverkan med bl.a regionen dokumenterad preventionskunskap, dvs kunskap vad som är skyddande och främjande för barn och ungas utveckling, risk- och skyddsfaktorer och hur den tillämpas i verksamhet god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift Det är meriterande om du har: arbetsmiljöutbildning och ledarskapsutbildning erfarenhet av verksamhetsuppföljning och kvalitetsarbete Meriterande att ha arbetat med myndighetsutövning och behandling inom socialtjänsten med barn/unga och unga vuxna 16-25 samt föräldrar För att läsa hela annonsen, tryck på Sök tjänsten! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030.

14 juli 2025
Sista ansökan:
11 augusti 2025